The Walking Dead: E5 - No Time Left teszt

  • Írta: zoenn
  • 2012. december 27.
  • teszt, the walking dead: episode 5: no time left, x360
A Telltale végre magasabb fordulatszámra kapcsol a szezonfináléban, amely annyi feszültséget tartalmaz, ami egy évre elegendő lenne. Lee Everett versenyt fut az idővel: az életéért és Clementine-ért küzd.

Itt van hát a várva-várt utolsó epizód, amit végigjátszva ott tornyosulnak előttünk a telesírt papír-zsebkendők. Aztán arcunkat hidegvízzel megmosva, gyorsan eltakarítjuk a mocskot magunk körül azért, hogy senki előtt ne tűnjön fel, hogy meglett férfi létünkre úgy szipogunk, mint a barátnőnk a Titanic végén. Megjegyezzük, a Titanicot mi is szeretjük. Míg a negyedik részben főként egy zárt lakóházban dumálgattunk a többi szereplővel, addig a lezárásban már élet-halál harcot vívunk a kis kegyeltünkért, Clementine-ért, akit egy rejtélyes gonosztevő rabolt el. A Telltale Games ugyan eddig altatott minket, de szerencsére most odacsapott. Döntéseink halált hoznak, s egyben mi magunk is megkérdőjelezzük saját elménk épségét. Az emberi erkölcs megmaradt foszlányaiba kapaszkodunk, s ilyenkor tűnik fel leginkább, hogy milyen mély kapcsolatot ápoltunk a karakterekkel.

A No Time Left egy fantasztikusan megkomponált érzelmi utazás, bár egy kicsit rövid ahhoz, hogy tartós szórakozást biztosítson – talán a legkurtább epizód mind közül. Nincs másfél óra sem, ám ha belekalkuláljuk a stáblista alatti sírógörcsünket, további perceket nyerhetünk. Van azért jó oldala is: a mesteri történetmesélés és az akciójelentek egymás sarkát tapossák, ezúttal az unalom szikrája sem mutatkozik meg. Még azt az aggályunkat is félretesszük, hogy a befejezés lényegi részébe nem sok beleszólásunk lesz. A készítőknek sikerült elérniük azt, hogy egy megbonthatatlan apa-lánya kapcsolat alakuljon ki, függetlenül attól, hogy az egyik fél elhalálozik, vagy sem. Hasonló intenzitású a játékos kötődése a szereplőkhöz – főleg, hogy aktív beleszólásunk van az eseményekbe. De reméljük, hogy e tekintetben fejlődnek majd a Telltale munkásai a második évadban.

Hol is hagytuk abba? Olvasd tovább, ha nem félsz a spoilerektől! A túlélők visszatértek az utolsó menedékükhöz, miután a kiutat jelentő hajó elveszett, s vele együtt a remény, hogy maguk mögött hagyják a várost és az örökös szenvedést. Az a szemétláda Vernon ellopta az orruk elől, feltehetőleg azért, hogy a saját csoportját biztonságban tudja. Kenny hisztérikusan veszi tudomásul a kudarcot, de a többség azért higgadt marad. A szerencsétlen helyzetet tetézi, hogy Clementine-t egy rejtélyes alak elrabolta és CB-rádión üzenget Lee-nek. Főhősünket ráadásul egy járkáló is megharapta, így versenyfutásba kezd az idővel, hogy utolsó erejével megmentse a társaság egyetlen ártatlan lényét, Clemet. Hihetetlenül motiváltnak érezzük magunkat – talán az utóbbi években egyszer sem találkoztunk ilyen erőteljes, érzelmileg megrendítő helyzetekkel. Kétségtelen, hogy a Telltale alkotása iránymutató lesz a jövőre nézve.

Maga a játékmechanika továbbra is a megszokott elven működik. Marad a harmadik személyű nézőpont, számos beszélgetős szekvenciát zongorázunk végig, s feltűnően sok kreatív akciójelentet abszolválunk. Ezúttal nem rójuk fel azt, hogy a lövöldözés és a trancsírozás eléggé kimunkálatlan, elvégre dinamikus tempóban tálalják fel, hiszen „nincs idő” lacafacázásra. A The Walking Dead: The Game soha nem akart shooternek látszani, s beismerjük férfiasan, hogy hibát követtünk el, amikor belekötöttünk az ügyefogyott akcióba. Örüljünk annak, hogy egy kalandjáték is tud agresszív lenni. Nyomokban nyugisabb perceket is tartalmaz az epizód, ilyenkor lázasan kutatjuk a környezetet használható tárgyakat keresve és bár nem túlzottan, de az agyunkra is szükség lesz. Jelen darab továbbra sem egy hardcore point and click cím, a fejlesztők a történetmesélés mellett tették le a voksukat, s ehhez igazítják az egész játékmenetet.

Pincsikutya módjára próbáljuk visszaszerezni fogadott gyermekünket, olykor egészen húsbavágó döntéseket hozva. Ha szeretnénk, levághatjuk Lee karját, hogy megállítsuk a fertőzést. Sajnos a végkimenetel nem biztos, hogy úgy alakul, ahogyan szeretnénk, mégis, az utolsó részben felvonultatott küzdelem egyáltalán nem esik át a ló túloldalára – a valóság illúzióját tiszteletben tartották a Telltale írói. Maga a kilátástalan, komor világ és a szörnyű döntéskényszer még a legedzettebb lelkivilágú játékosok tökeit is úgy képes morzsolgatni, mint egy családon belüli erőszaknak áldozatul esett feleség. Ám a srácok ügyeltek arra, hogy folyamatosan sorozzák a hitvány testünket – ennek hatására elszántságunk még acélosabb lesz. Nem sok modern videojáték bír hasonló jellemzőkkel, szóval meg kell becsülnünk.

Talán nem méltó a The Walking Dead szellemiségéhez a sokat utált gombnyomkodós QTE, amit még most sem sikerült teljesen kigyomlálni a játékból. A mai játékok betegsége és egyszersmind velejárója nem tesz jót a művészi értéknek, elvégre ne nézzenek már minket fogyatékosoknak! Japán arcade ökörségekben elférnek, de egy zombik által ostromlott faajtót másképp is be lehetne zárni. A Telltale ismét lenyomja a torkunkon azokat a szomorú eseteket, amikor két vagy több túlélő között kell választanunk – elvégre csak az egyiküket lehet megmenteni. Az eset néha visszafelé sül el: ami az elődökben jól működött, itt már a szilárd elhatározásunk miatt nem annyira kemény. Bizonyára már mindenki tisztában lesz vele, hogyha szorul a hurok, kit szeretne életben hagyni. Nem könnyű még most sem, de a játék soha nem kínált zsákbamacskát.

A vizuális stílus hozza a közel tökéletes képregényes élményt, egyedül a konzolos framerate-tel áll továbbra is hadilábon a csapat. Nem túlzottan zavaró, de látva az alacsonyfelbontású textúrákat gyanús, hogy az engine-ért felelős programozók között valaki nem áll a helyzet magaslatán. A szinkron és drámai zenék továbbra is non plus ultrák, nem győzzük nyalni a szánkat a minőségi munkát hallva. A fináléban nem kerülhetjük el az elkerülhetetlent, ám amit kapunk, az egy hihetetlenül érzelemdús, maradandó élmény, amely mellett egyetlen The Walking Dead-rajongó sem mehet el. Minden kitűzött célt elért a játék, az olykor bitang nehéz erkölcsi döntések megtették a hatásukat: az egyenletes rémületkeltés és ízletes erőszak az idei év panteonjába repítették az anyagot. Ha az egész sorozatot veszünk, akkor egy félelmetes, máskor szívszorító, ámbár kicsit hullámzó tempójú alkotással gazdagodtunk. Van még mit tanulnia a Telltale-nek, de joggal bizakodhatunk a jövőre érkező második évad sikerében.

Áldozd egy játék árát a jövődre! Komolyan mondjuk.
A mobil a jövő, közhely, de így van. November 12-én 50 előadással tágíthatod a fejed, és a végén talán tisztábban látod, merre is akarsz haladni. Adunk diák-kedvezményt is!
24.
Sociopathic
Nekem nagyon tetszett a játék.... a 4. epizódig. Nem kifejezetten érdekelnek a bugok, meg az elavult grafika, Márióval is sokat játszottam, és nem fikáztam a grafika miatt. De ha egy játék arra építkezik, és a legnagyobb előnye az, hogy a döntéseink alakítják a történetet, akkor kicsit pofátlanságnak tartom, hogy a döntéseink rohadtul nem alakítják a történetet. A negyedik résztől kezdtem érezni, hogy determinálva van a végpont, ahová mindenképpen el fogunk jutni, és bármit teszek, bármit mondok, semmi se változik, az eredmény ugyanaz lesz. Ráadásul az igazán lényeges döntésekbe nem is engedett a játék beleszólni. És akkor pár példa:
SPOILER!!!
Nekem már az kicsit fájt, hogy nem maradhattunk a villanykerítéssel védett tejgazdaságban, holott Kenny többször is felhozza, hogy el kéne foglalni. Miért volt egyértelmű, hogy továbbállunk? Azért, mert embereket ettek meg ott? Na és, a motelban nem? Meg mindenhol máshol nem embereket zabálnak a zombik?
Az is idegesített, hogy hiába döntöttem valaki sorsa felett, az csak annyit jelentett, hogy 5 perccel meghosszabbítottam az életét. Hiába visszük magunkkal Lillyt, 5 perccel később lelép. Hiába mentem meg Bent, 5 perccel később meghal. Arról már nem is beszélve, hogy Kenny halála a történet legértelmetlenebb halála volt. Lenyújtom ÉÉÉÉÉNNN, a félkezű a rudat, hogy a csaj felmásszon. Ott van Kenny meg Omid, egyik se segítene, én majd vérveszteséggel, félkarral felhúzom őt, hogyne. Életszagú. Ugyanilyen abszurd, hogy Crawfordba, ahová elvileg belopózunk, kiraboljuk őket, és visszajövünk, 6 ember indul útnak. Végül is lopakodni meg besurranni könnyebb 6 embernek, mint kettőnek...... Az meg, ahogy minket megharapnak, vicc. 50 másik jelenet volt, ahol csak centiken múlott, hogy megúsztuk harapás nélkül, ott is megharaphatott volna egy zombi. Ezen a megoldáson nagyon érződött, hogy egyértelműen a saját halálunk felé próbál a játék tuszkolni. Arról már nem is beszélve, amikor Clem a végén megkérdezi (én szóba se hoztam), hogy mi lenne ha fejbe lőne, akkor nem változnék át. Hát anyád, már oda vagyok bilincselve a radiátorhoz, hagyj már békén!!!! És sajnos az utolsó két részben nagyon becsapottan éreztem magam, hogy bár megadják a látszatát, hogy dönthetek, valójában egyáltalán nincs döntés a kezemben. Az meg, hogy nincs 2 (vagy több) vége a játéknak, az fájt. Simán belefért volna több epilógus. Lehet úgy kellett volna felfognom ezt a játékot, mint egy sima péntek esti filmet, aminek megvan a vége, csak akkor nem kellett volna minden rész elejére kiírni, hogy a döntéseimmel befolyásolom a játékot. Sajnos nem tudtam semmit se befolyásolni (pl. én meghagytam volna utolsó döntésnek, hogy magunkat mentjük meg, vagy a kislányt, és rögtön 2 vége lett volna a játéknak.)
21.
San Louise
2009 óta először szólok hozzá cikkhez, teszthez stb. (!) Igen a Walking Dead számomra volt olyan lenyűgöző élmény amit régóta keresek, külön öröm, hogy egy arcade játék hozta meg nekem. Most volt időm a két ünnep között játszani, le is töltöttem 400 pontért darabját (nem tudtam az akciós idő alatt beregisztrálni a hitelkártyámat). Nagyszerű volt az elmúlt két napban végigjátszani és bár a vége a happy endhez szokott embernek "fájdalmas", nekem, szomorúan persze de kifejezetten életszerűnek hatott és jó volt látni. A Telltale Gameshez nem is érkeznek be támadó levelek, hogy milyen befejezést kaptunk - jó példa, hogy lehet ilyen véggel is kielégíteni a rajongókat szemben a Mass Effect3-al, igaz az kicsit más.

Noha leveleket a befejezést illetően nem hiszem, hogy kapnak, bug rengeteg van a játékban, a legnagyobb, hogy ismeretlen okból előfordulhat, hogy a megcsinált epizód után rákattintunk a következő részre és nem azt tölti be, hanem újra az első részt és ha kilépünk látszólag elvesztek mentéseink mert a slot 1-ben Episode 1-el találunk csak mentésként. Nekem szintén megtörtént ez a baj, a megoldás, ami általában használ, hogy az episode 1 mentésünket átmásoljuk a slot 3-ba, majd a slot 1-es mentést megnyitjuk és a soronkövetkező epizódot mostmár be tudjuk tölteni.

Vegyétek csak, nem lehet benne csalódni!
20.
balint23h
A történet és a hangulat szerintem sokkal jobb mint a sorozatban. Sőt meg merem kockáztatni hogy ez a játék az ami a sorozat csak próbál lenni. Több mint sima zombi mészárlás sokkal inkább egyes emberek és csoportok problémái, dilemmái stb...
18.
xxxgamer4ever
Ritka jó game, nagyon megfogott!
exonic köszi a linket, le is töltöm a magyartásokat mert néha nem tudom mit válaszolgatok és ez frusztrál kissé...

Picit offolok:
Tudja e valaki hogy a filmsorozat 3. évada hány részes lesz?
16.
McDuff
#15: jajj,bocsánat,nem láttam hogy ki lett téve hírnek,először idejöttem olvasni:D
15.
McDuff
aki akar vele tenni egy próbát,annak szólok hogy XBOX LIVE-ról ingyenes letölthető az első epizód 25.-től asszem 5 napig!
én leszedtem és teljesen lerántott,ha kiadnák egyben az első 5 epizódot,tuti beszerezném!
13.
PAtr0n
Tényleg ritka az ilyen gyöngyszem mint ez a sorozat, a harmadik részen volt hogy be is sírtam... most jön az EP4 és ez a befejező epizód. Most nagyon rá vagyok hangolódva. :)
Kövezzetek meg, tényleg mestermű a játék, de azért az év játéka címet nem adtam volna neki. Manapság egy játéknak ezért ennél többet kell mutatnia, és itt egyáltalán nem a grafikára gondolok. Én maximum egy hatalmas különdíjat adtam volna neki, de abból akkorát, hogy a készítők ne tudják megmozdítani se :D
12.
adam6751
#5: Nyugi,lesz második "évad" ha minden igaz :D
11.
Drazhar
Pont tegnap pörgettem ki egyben az 5 részt :) Rajongóknak (legyen az a képregény, vagy a sorozat) kötelező!
10.
aRkye
Szerintem teljesen megérdemli a pontszámot. Az idei év egyik legjobbja! Soha ennyire nem vártam egy játék folytatását, mint a Walking Deadét. Ahogy egy epizódot végig vittem, már tűkön ülve vártam a következőt. Szerintem sok fejlesztő tanulhatna a Telltaletől!
9.
simon 555
#5: Elvileg lesz folytatása jövőre, megint 5 résszel.
8.
aRkye
#6: Igen, érkezik a doboz változat az összes epizóddal. Kihagyhatatlan!
7.
Necrideus
Én szerintem ez egy jó történet lett mert aligha nevezném teljes értékű játéknak, a pontot megérdemli de azért negatívumnak még felhozhattad volna hogy a döntéseink egy fikarcnyit sem számítanak a történet szempontjából amit azért bántam.
6.
frenkyboyhun
Pont egy perce fejeztem be a amc sorozat 2. évadját és ezzel fogadnak a gamekapcson :D. Korrekt teszt, nem tudja valaki, hogy lesz e belőle dobozos kiadás ami mind az 5 részt tartalmazni fogja?
5.
bodortamas1
Jujj de szeretem ezt a sorozatot, de kár hogy vége :S:S
3.
exonic
Vitathatatlan és korrekt értékelés!
Akinek (ismét) megjött hozzá a kedve és nem tudott róla, egy fordító gárda már elkészült az első 3 rész magyarításával, a 4. januárba(?) várható, de addig is itt a link:
http://www.magyaritasok.hu/downloads/details/1527/the_walking_dead_ep_1-2-3
Köszönjük nekik!
2.
adam6751
Már biztos hogy beszerzem a lemezes kiadást.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...