TES V: Skyrim - Dragonborn DLC teszt

  • Írta: zoenn
  • 2013. január 24.
  • dlc, dragonborn, elder scrolls v, skyrim, teszt, x360
Link másolása
Merev ujjakkal csimpaszkodunk sárkányunk pikkelyeibe, az alattunk elterülő Solstheim szigete ismerős érzéseket kelt bennünk. Kétszáz éve már járt itt egy hős, aki vérfarkasokkal és Hircine-nel, a daedra prince-szel dacolt.

A Bethesda Softworks baráti kacsintást ejtett meg megannyi Morrowind-rajongó felé. Hiába volt hívogató Skyrim provinciája, egy évvel az alapjáték megjelenése után már nem sok felfedezetlen hely maradt a fagyos északon. A mitikus szerepjáték harmadik DLC-jében visszatérünk Vvardenfellbe, amelyről jó néhány csodálatos emléket őrzünk a The Elder Scrolls III: Morrowindből. Solstheim szigetén kétszáz éve egy Hircine nevezetű Deadric Prince ébredésének lehettünk szemtanúi, mialatt vérfarkasokkal és az északi törzsekkel csaptunk össze. Most Miraakot, az első dragonbornt keressük teljes erőbedobással, valamint a történet szerves részét képviseli Hermaeus Mora - a sors, a tudás és az emlékezet ura is. Habár a gonosz kultisták hamis dragonbornnak csúfolnak minket, lassacskán tisztára mossuk a nevünket.

A tartalom csak akkor veszi kezdetét, ha már eljutottunk egy pontra az alapjáték egyjátékos kampányában. Ha megszereztük Jurgen Wincaller kürtjét, a gondtalan bóklászásnak vége szakad: csakhamar Miraak kultistái ütnek rajtunk azzal a szánt szándékkal, hogy elpusztítsák a hamis dragonbornt. Nem adjuk olcsón az irhánkat, s ha a harcnak vége szakad, a holttesteket átkutatva egy naplóbejegyzésre bukkanunk. A szálak Solstheim szigetére vezetnek – tartsunk tehát Windhelmbe, és fogjuk egy hajót. A szigeten körbekérdezősködve arra jutunk, hogy a főgenya ezúttal Miraak lesz, akit az első dragonborn néven illetnek - az alak azonban megcsömörlött és velejéig gonosz. Képbe kerül még Hermeaus Mora, a tudás Deadric hercege is, valamint annak oblivioni létsíkja, az Apocypha, amit kétségkívül a Lovecraft-féle rémálomszerű helyszínek ihlettek Az úgynevezett Fekete Könyvek utáni kutakodás jó pár órával toldja meg a játékidőt, hasonlóan az új törpe romok felfedezéséhez. Az igazságig tartó fáradságos út során számtalanszor deja vunk támad, ami nem is csoda.

Kezdjük azzal, hogy amint Solstheimre lépünk, felcsendülnek a Morrowindből ismerős dallamok. Ennél a pontnál indult be a nyálelválasztásom és alig tudtam parancsolni a könnyeimnek. A Bethesda ért hozzá, hogyan ragadja nyakon a régi motorosokat. Miután Nerevarine legyőzte Dagoth Urt, egy hatalmas vulkán működésbe lépett, tönkretéve Vvardenfell jelentős részét, s még Solstheim déli partjait is vastag hamuréteg borítja. Az East Empire Company valaha gazdag ebony-lelőhelynek örülhetett, mára a bányák kiürültek, a lakosság tetemes hányada elvándorolt a barátságtalan terepről. A messzi Red Mountain még ma is működik – moraja még idehallatszik. A sziget mérete egészen korrekt, s ami a legfőbb: kellően változatos is. Délen sűrű fenyveseket, sziklás-dombos terepet találunk, majd észak felé haladva lassacskán a fagy veszi át az uralmat.

Habár a főküldetést nagyjából tíz óra alatt végigzongorázhatjuk, a mellékküldetésekkel simán meglesz a harminc óra, ami egy expanziótól remek teljesítmény. Összeakaszthatjuk a bajuszt a thalmorokokal és rengeteg új kazamatát járhatunk be. Bár ez utóbbiakat tekintve némileg spórolt a Bethesda: a Skyrimből ismerős köröket futotta le újra – draugr gyilkolással és a már kissé unalmas dwemer-témákkal. Ennek ellenére érdemes minden titok végére járni, elvégre a jutalom kitinpáncélban és stahlrim nyersanyagban. A készítők néhány eddig nem látott ötlettel vértezték fel a dungeonöket: például az egyik törpe romban a vízszinttel is bohóckodnunk kell a továbbjutásért, de az egyik skaal sír eléggé összetett ahhoz, hogy többször is végigfussunk rajta más és más útvonalon. A végén pedig egy eléggé pazar jutalom vár ránk.

A kitin és bone armor visszatér, bár már biztosan szert tettünk korábban olyan öltözetekre, melyek minden tekintetben verik az újakat, nem szívesen cserélnénk le a jól bevált dragon armort. A stahlrim viszont ígéretes nyersanyag, amiből igazán durva fegyverek születnek. A daedric-vonal viszont a Dragonbornban a legerősebb: a készítők tutira elolvastak pár Lovecraft-regényt, mielőtt leültek a tervezőasztalhoz. a zöldes-fekete színvilággal megáldott Apocypha igazán komor, már-már beteges helyszín, hátborzongató hangulattal - az elfeledett tudásért meg kell szenvedni. Az olyan régi-új ellenfelek, mint az ash spawn, lurker és a rieklings, bizonyára ismerősen csengnek minden rajongó számára. A DLC legnagyobb erénye mégis az, hogy a vadonatúj helyszínek kellő potenciállal bírnak, s habár Skyrim területének csupán egy töredéke, mégis több benne a változatosság.

A nagy dérrel-dúrral beharangozott sárkánylovaglás, bár elsőre jól hangzik, a helyzet az, hogy ez a DLC egyik leginkább félresikerült fícsőrje. Annak érdekében, hogy a robosztus bestiákat meg tudjuk lovagolni, három szót kell kitanulnunk, azaz a Blend Will-kiáltást. Nem kell megijedni, az üvöltés megszerzése a főküldetés részét képezi. A sárkányok ezzel ideiglenes szövetségeseinkké válnak, majd felpattanhatunk a hátukra, ám a repülés meglehetősen kidolgozatlan és néhány próba után hagyjuk is fenébe az egészet – legalábbis a javításig. A levegőben különféle célokat támadhatunk, de az óriásgyíkok szeszélyéből kifolyólag, még véletlenül se az történik, amit szeretnénk. Céltalanul körözgetünk, majd miután meguntuk a mókát, leparancsoljuk a szörnyeteget a földre, és továbbállunk. A sárkányokat használhatjuk gyorsutazásra is különböző helyszín közt, de amíg a készítők nem finomhangolják az egészet, addig csupán kihagyott ziccerként tekinthetünk rá.

Miért is bosszankodnánk ezen, amikor számos új sárkányüvöltést tanulhatunk meg a kiegészítőben? Többek közt a Dragon Aspect kiáltást, mellyel naponta egyszer ideiglenesen megnövekszik az erőnk, a páncélunk és kiáltásaink ereje. Nem kell ecsetelnünk, hogy milyen brutális ütéseket vihetünk be ezzel a delikvenseknek – akár egy-két csapással pontot tehetünk a legkeményebb ellenfelek életének végére. A Cyclone segítségével a levegőbe repülnek az ellenfelek, akik aztán tehetetlenül és meglepődve csapkodnak, mindhiába. Olykor egy ősi dragonbornt idézhetünk magunk mellé, de a szövetségeseinket is elláthatjuk limitált ideig némi boosttal. Az friss képességek és varázslatok szerencsére használhatóak, remekül színesítik a játékélményt – a Bethesda elérte a célját.

Sajnos néhány korábbi technikai hiányosság szintúgy jelen van a Dragonbornban, mint korábban – sok esetben, csak a mentett állás visszatöltése segít. Ennek ellenére a DLC minden Skyrim-rajongó számára kötelező. Ha a játékmenetet tekintve fejlődésről nem számolhatunk be, a néhány apró új öltet a kazamaták mélyén kellő változatossággal bír. Ha megbocsájtjuk a néhány újrafelhasznált elemet, már-már tökéletes kiegészítővel lesz dolgunk. A Morrowind-rajongók felé tett gesztus mindenképpen dicsérendő, s hatalmas piros pont jár a régi zenék visszatértéért. A kötelező új képességek – a félkész sárkánylovagláson kívül – tovább öregbítik a Skyrim dicsfényét, mely még mindig lángol, ahogy a Red Mountain ősi vulkánjai. Kérem a következőt!

A DLC értékelése: 9.0

Kapcsolódó cikkek

35.
35.
Conqvistador
Ha már ennyire belejöttek a DLC-k gyártásába a Bethesdások foglalkozhatnának még egy picit az optimalizálással és érdemes lenne beletenniük a legfontosabb 50-100 tökéletesen passzoló modot, mert jelenleg úgy áll a dolog, hogy a DLC ket is hozzászámítva még, mindig 30-70% a modderek javára az eredmény.
Ha Ők nem lennének....
34.
34.
darklord947
Most komoly hogy a sárkányt nem lehet irányítani (a támadást leszámítva)
33.
33.
Danthe
#17: fúúú...hát hogy lenne szar?
32.
32.
Gora
Amúgy Pc-n megy úgyis ha a játék ki van tolva + a dawnguard is. Elég ellátogatni whiterunba és az Okkultisták már várnak ránk.
31.
31.
darklord947
miután végigvittük a DLC storyát szabadon utazgathatunk Skyrim és Solstheim között?
30.
30.
Extol
Nem olvasom úgysem el :D
Majd megnézem milyen
29.
29.
drat576
#28: a második idézet ez akart lenni, csak már régi a billzetem ^^
"Ha megszereztük Jurgen Wincaller kürtjét, a gondtalan bóklászásnak vége szakad: csakhamar Miraak kultistái ütnek rajtunk azzal a szánt szándékkal, hogy elpusztítsák a hamis dragonbornt."
28.
28.
drat576
#27: nem tudom hogy terjed ilyen gyorsan a hülyeség, de NEM, nem kell elölről kezdeni a játékot vagy a főszálat a DLC kedvéért, a főszálban egy pont van ameddig el kell jutni, de itt az a lényeg hogy MINIMUM odáig kell eljutni (nem az hogy pontosan ott tartsál)

"A tartalom csak akkor veszi kezdetét, ha még nem nyomtuk végig az alapjáték egyjátékos kampányát."
- Zoenn nem tudom honnan vetted ezt a baromságot?

ez viszont igaz:
"A tartalom csak akkor veszi kezdetét, ha még nem nyomtuk végig az alapjáték egyjátékos kampányát."

- noh most aki ezután se tudja összerakni hogy mi a szitu az így járt (ahogy Zoenn is ^^)
27.
27.
Gora
Aham végig olvastam kommenteket sajnos ak előröl kell kezdenem de mível anno sokat mentettem lehet van egy régebbi mentésem a közelében :D
26.
26.
Gora
Én már kitoltam az alapot és a vámpíros kieget ak most csak ak megy ha elöröl kezdem az egészet? ):
25.
25.
névtelenség
#24: Nem hinném. Szerintem csak lereagálta az én hozzászólásomat; DE azt valami zseniálisan! Minden elismerésem adriano!
24.
24.
KőbányaKispest
#23: Az komoly:D Hát üdv a szabadban. A játék meg veszélyes, mert bekokculsz tőle mocskos mód, főleg ha még a Dawnguard, meg ez is fenn van hozzá, akkor aztán az elkövetkezendő 3-4 hónapodnak annyi:D
23.
23.
adriano28
#19: hubazdmeg nemsemmi ... nem csak most jöttem ki a börtönből 6év után és sok újdonság van a világon :D
22.
22.
juhaszroli
#21: Igen, ott van a videóba, ezek szerint lehet hordani majd ilyet, ez volt a lényeg :)
21.
21.
drat576
#18: az igazság szerint nem armor hanem robe :)

http://elderscrolls.wikia.com/wiki/Miraak%27s_Robes

ez pedig egy kisebb összefoglaló videó az új egyedi ruházatról/páncélzatról:
http://www.youtube.com/watch?v=Cmrv5YrqVlI
20.
20.
névtelenség
#18: SPOILER
Az a főgenya. :)
19.
19.
névtelenség
#16: Oké rendben. :)
Nem kötözködöm. Inkább elárulom, hogy ez csípte meg a csőröm, ezért szurkáltam: "akkor pocsékba ment a pénzem"

Elég irreális kijelentés egy tartós terméknél (értsd.: az érték nem veszik el).


adriano28: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Elder_Scrolls_V:_Skyrim

A lapalján van a Reception. Ott az összes lényeges értékelést és pont számot, valamint bezsebelt díjat megtalálod.

(Tetszik a stílusod; mond csak melyik barlangból másztál elő?)
18.
18.
juhaszroli
#17: Legjobb játék!!!!!


Kérdésem : Ami a videó végén, és a borítón is szerepel armor, az milyen armor? Mert néztem, se nem chitin, se nem bone...hát akkor? Erről tud valaki, valamit? Nekem nagyon megtetszett... :D
17.
17.
adriano28
ez a skyrim nevű játék jó? vagy valami szar?
16.
16.
drat576
#15: képletesen mondtam, a lényeg hogy nem mindenki akar új játékot kezdeni a DLC miatt, pláne hogy min 10 óra egy friss karakterrel eljutni odáig hogy egyáltalán beleszagolhatunk az új tartalomba, és még ekkor is olyan szinten leszünk hogy nehezebb fokozaton még gondot jelent egy bandita vagy medve :))

Nem azt mondom hogy csak egy karakterünk legyen és a többi már szar meg lusta a sima user, mert én is már sokadik karakteremmel szántom a játék mezeit, de most pont nincs kedvem új játékot kezdeni
15.
15.
névtelenség
#14: Aligha fogsz lvl 1-en beleszaladni, tekintve hogy küldetéshez van kötve az aktiválása; ellentétben a Dawnguard-dal. :)
14.
14.
drat576
#13: azért gondolom sokan szeretnék folytatni a 300 órás karakterüket és nem lvl 1-en beleszaladni a DLC-be
13.
13.
névtelenség
#9: Miért? Valami baja van a "New Game" gombnak?
12.
12.
drat576
#9: ez totál hülyeség, az viszont igaz hogy a főszálban el kell jutnunk egy darabig

itt egy videó a kezdésről:
http://www.nowgamer.com/news/1711738/skyrim_dragonborn_dlc_how_to_start_playing.html

itt pedig le van írva hogy hogy is csöppenünk bele legújabb kalandunkba:
http://www.nowgamer.com/news/1711738/skyrim_dragonborn_dlc_how_to_start_playing.html

azért a Bethesda nem hülye, mért cseszne ki a vásárlóival?
11.
11.
balint23h
#9: Akkor újra kezded...
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...