A legjobb magyar fejlesztésű játékok II: 20-11

  • Írta: Daks
  • 2013. augusztus 2.
  • magyar fejlesztésű játékok
Link másolása
Második részéhez érkezett a hazai játékfejlesztés legnagyobbjait bemutató cikksorozatunk. A kezdeti sereghajtók után most jöjjön a középmezőny, ezek azok, amikre már tényleg, őszintén lehetünk büszkék.

20. Theocracy
Fejlesztő, kiadó: Philoslabs, Ubisoft
Gamerankings pontszám: 84%


A Philoslabs legjobb játéka a Theocracy volt. A Tili László és Vámosi Zsolt vezetésével készült valós idejű stratégia a UbiSoft gondozásában jelent meg, és Közép-Amerika letűnt civilizációinak életébe, harcaiba engedett betekintést. A területet uraló birodalmak árnyékából kilépve fel kellett emelni törzsünket a legnagyobb nemzetek közé, háborúval, diplomáciával alapozva meg sikerünket. Később eljött a spanyol hódítások kora, ahol már függetlenségünk, jövőnk volt a tét, a túlerőben lévő európaiak nem kegyelmeztek senkinek, a harcmezőkön életünk legkeményebb megmérettetése várt ránk.


Nyersanyag-gazdálkodás, városmenedzsment, hadseregépítés, kereskedelem és varázslás. A Theocracy annyira magával ragadta a játékosokat, hogy megjelenésekor a Quake III Arena után a második legnagyobb példányszámban eladott Linux játék volt, a készítők pedig a UbiSoft kérésére még kínai verziót is készítettek belőle. A cég ekkor élte fénykorát, külföldi befektetők 1 millió dollárt invesztáltak a növekedésbe, a kezdeti 24 fős társaság 60-ra nőtt, és még legalább 100-ig tervezték bővíteni az irodát. Aztán jött a bukás pillanata. A Rebels: Prison Escape nem ért el komolyabb sikereket, a fejlesztőközpontot pedig egy névtelen feljelentés után megszállta a BSA. A szoftverrendőrség 21 számítógépükön talált kalózprogramokat, Vámosi Zsoltot pedig a bíróság üzletszerűen, folytatólagosan elkövetett szerzői jogok megsértése miatt 1 év letöltendő börtönbüntetésre ítélte.


19. D-Day
Fejlesztő, kiadó: Digital Reality, O3 Entertainment
Gamerankings pontszám: 61%

A Digital Reality hazánkat a stratégiai játékok nemzetközileg is elismert nagyhatalmává tette. A normandiai partraszállás 60. évfordulójára készített második világháborús D-Day egy szép közepes eredménnyel erősítette pozíciónkat a piacon, amire igazán büszkék lehetünk. A játék összesen 12 kampányt nyitott meg előttünk, harcoltunk az Omaha Beach és a Pegasus Bridge bevételénél, irányíthattunk járműveket és gyalogosokat, volt a csapatunkban közlegény, felcser, mesterlövés, lángszórós és páncéltörő, míg a játékidőről a beépített multiplayer map editor és skirmish creator gondoskodott.


A játék azokban az időkben készült, mikor a magyar játékfejlesztők rendszeres kiállítói voltak az E3-nak, s mindenki tudta, hogy ha belefogunk valamibe, az egyenlő lesz a minőséggel és a sikerrel. A D-Day persze nem lett egy Blitzkrieg, de szép eredményeket értünk el vele, s ami fontosabb, nagyszerű órákat, napokat, heteket okozott a rajongóknak. Készüljetek fel, mert listánk további részében még ennél is jobb magyar játékok jönnek.


18. Screamer 4x4
Fejlesztő, kiadó: Clever’s Games, Virgin Interactive
Gamerankings pontszám: 74%

A Clever’s Games egyszer még a legendás múltra visszatekintő Virgin Interactive figyelmét is felkeltette. A közösen készített Screamer 4x4 a komolyabb off-road szimulátorok közé tartozott, volt benne mindenféle checkpointra épülő verseny, és multiplayer mód, mindenki kedvence azonban a szabad kóborlás volt. Az egyszerű Land Rover terepjárótól kezdve a Mercedes Unimog teherautón át egészen a jó öreg H18-as RÁBA kamionig a legkülönfélébb autókkal vághattunk neki a hegyeknek, nem volt könnyű megmászni a legnagyobb csúcsokat, de valami furcsa oknál fogva nagyon élveztük.


A Screamer 4x4 egyébként akkora siker volt, hogy a srácok megbízást kaptak a Cabela’s 4x4 Off-Road Adventure 2 elkészítésére is. A közös munka nem jött be az Activisionnel, míg a bukást a 2003-ban megjelent Terminator 3: War of The Machines hozta el nekik, melyet cikksorozatunk előző részében be is mutattunk nektek.


17. Nexus: The Jupiter Incident
Fejlesztő, kiadó: Mithis Games, HD Interactive, Vivendi
Gamerankings pontszám: 77%

A Philoslabs még a bezárása előtt kísérletet tett az Imperium Galactica III elkészítésére. A folytatás ötlete véletlenül merült fel, egy kiállításon találkoztak egy néhány fős magyar csapattal, mely egy Beyond névre hallgató sci-fi játékot fejlesztett éppen. A Philos vezetőinek nagyon megtetszett a demó, ezért felvették magukhoz dolgozni a srácokat, a CDV-vel közösen pedig elkezdtek nevet keresni a projektnek. A GT Interactive bedőlésével az Imperium Galactica jogai az Infogrames és Atari pároshoz kerültek, akik nem terveztek semmit vele éppen akkor, ezért egy 100 ezer eurós átutalásért készségesen átadták azt nekünk. A munkák során a játék elfordult az Imperium Galactica eredeti értékeitől, és egy Homeworld-stílusú akciójáték lett belőle, melyben a kolonizáció, és a stratégia helyett az akció kapta a főszerepet.


A fejlesztőcsapat ekkor viszont már a végnapjait élte, és azt se tett neki jót, hogy a Digital Reality rajongói lopással vádolták meg őket. A stúdió bezárta kapuit, Sugár Róbert és a többi fejlesztő pedig saját céget alapított, Mithis Games néven. A játékot vitték magukkal, a név viszont visszaszállt a franciákhoz, így született meg a Nexus: The Jupiter Incident. A Nexusnak egyébként majdnem lett folytatása is, a srácok, miután a Mithis Games nevet Eidos Studios Hungaryre cserélték, majd ismét új céget alapítva elindították a Most Wanted Entertainmentet, kétszer is megpróbáltak adományt szerezni a projekthez. A GamesPlant oldalán a célként kitűzött 400 ezer euróból 104 ezer jött össze, majd később a Kickstarteren 650 ezer dollárból 162 ezret sikerült összekalapozniuk, egyik se volt elég, hogy játszható termékkel álljanak a közönség elé.


16. SWINE
Fejlesztő, kiadó: Stormregion, Fishtank Interactive
Gamerankings pontszám: 67%

A Media Star néven 1996-ban alapított Stormregion Szoftverfejlesztő Kft a magyar játéktörténelem legaranyosabb, és legviccesebb játékával mutatkozott be. A SWINE egy valós idejű stratégia volt, mely a Disznó Nemzeti Hadsereg harcait dolgozta fel Répaföld ellen, a hódító malacok túlerőben voltak, a nyulak viszont nem adták meg magukat, és különböző cselekkel igyekeztek megállítani őket. 


A SWINE a taktikára helyezte a hangsúlyt. A játékban gyűjtött pontokat új egységek vásárlására, és különleges képességek aktiválására költhettük el, a magyar szinkron imádnivaló volt, a játék 2005-ben pedig ingyenessé vált, ha valaki szeretné kipróbálni, még megteheti. A Stormregion később maradt a kaptafánál, elkészítették a fantasztikus sikereket elérő Codemane: Panzers és Rush for Berlin sorozatokat, aztán jött a lejtő. A céget 2007-ben felvásárolta a német 10tackle Studios AG, amiről viszont hamar kiderült, hogy pénzügyileg korántsem olyan stabil, mint azt állította. A fizetések késve, vagy egyáltalán nem érkeztek meg a budapesti irodába, a fejlesztők sorra hagyták el őket, 2008 áprilisában pedig végleg bezártak.


15. Desert Rats vs. Afrika Korps
Fejlesztő, kiadó: Digital Reality, Montecristo Multimedia
Gamerankings pontszám: 73%

A lista közepére a Digital Reality fénykorának egy újabb üdvöskéje került. A Desert Rats vs. Afrika Korps a második világháború észak-afrikai harcait dolgozta fel, a német és a brit seregek egyaránt irányíthatóak voltak benne, maga a játék pedig a valós idejű stratégiák hosszú magyar sorát erősítette. Húsz küldetés, nyolcféle különlegesen kiképzett katona, hét járműosztály, és egy kiterjedt parancsnoki rendszer, ez vezetett a sikerhez, meg a hazai rajongók feltétlen bizalma.


A látvány gyönyörű volt, a játékélmény még a mai elvárásoknak is megfelelne, a cselekményt pedig a Platoonhoz hasonlóan bármikor megállíthattuk. Volt időnk átgondolni a csatát, és olyan döntéseket hozni, ami a legkisebb veszteséget okozva hozta el a győzelmet, megfontoltan kellett játszanunk, és ez az, ami a mai játékokból igazán hiányzik.


14. Battlestations: Midway és Battlestations: Pacific
Fejlesztő, kiadó: Mithis Games, Eidos Studios Hungary és Eidos
Gamerankings pontszám: 74 és 77%

A második világháború végigkísérte a magyar játékfejlesztés történelmét. Stratégia helyett a Mithis Games fejlesztői viszont egy taktikai akciójátékon kezdtek dolgozni, a Battlestations: Midway a hadihajók, vadászrepülők és tengeralattjárók csatáját nyitotta meg előttünk, a játékot pedig nem más adta ki, mint az Eidos. A Mithis Games ekkor volt pályafutása csúnyán, megvette őket a kiadó, és Eidos Studios Hungary néven kezdtek tovább dolgozni, később pedig elkészült a játék második része, a Battlestations: Pacific is. 


A Tomb Raider, Hitman, Commandos, Thief, Deus Ex és Fear Effect címeket készítő Eidos Interactive viszont hamar elindult a csőd felé. Az őket birtokló londoni SCi egy év alatt 100 millió fontos veszteséget könyvelt el, a súlyos pénzügyi gondokkal küzdő óriást pedig bekebelezte a Square Enix. A cégért 84 millió fontot fizettek, ami a birtokában lévő játékokkal nevetségesen alacsony ár volt, az akvizíció pedig hamar elhozta több stúdió bukását is. Bezárták a Pivotal Games, a Core Design, a Ion Storm és a Fresh Games irodáit, de az átszervezések áldozata lett az Eidos Studios Hungary is, az új tulajdonos egyszerűen nem akarta folytatni a Battlestations sorozatot, munkát adni pedig nem tudott nekik.


13. Joint Task Force
Fejlesztő, kiadó: Most Wanted Entertainment, Sierra Entertainment
Gamerankings pontszám: 69%

A Mithis és az Eidos Studios Hungary korábbi fejlesztői Most Wanted Entertainment néven folytatták pályafutásukat, Bánki-Horváth Attila vezetésével pedig mi máson is dolgozhattak volna, mint egy valós idejű stratégián. A Joint Task Force olyan országok konfliktusait nyitotta meg előttünk, mint Szomália, Afganisztán, Irak, Kolumbia és Bosznia, a játék pedig mind a hazai, mind a nemzetközi sajtóban jó eredményeket ért el, büszkén vitte a magyarok hírét a világban.


Sajnos azonban úgy tűnik, nincs játékkészítés botrányok nélkül. Rendőrségi ügy, házkutatás, és letartóztatás lett belőle, mikor a Stormregion meggyanúsította a Mithis Games vezetőjét és több fejlesztőjét, hogy ellopták a Panzers forráskódját. A szakértői vélemény szerint 66, míg a Stormregion szerint 300 millió forintos káruk származott abból, hogy régi kollégáik a felmondás előtt kicsempészték a motor kódját az irodából, majd később a Joint Task Force munkálataihoz használták azt fel. Az ember azt hinné, hogy egy ilyen kis országban a játékkészítők kézen fogva menetelnek, egymást segítve a siker útján, és akkor ilyeneket kell olvasnunk. Elszomorító.


12. Ecco the Dolphin
Fejlesztő, kiadó: Novotrade International, SEGA
Gamerankings pontszám: 83-85%

Az 1983-ban alapított Novotrade International hazánk legrégebbi játékfejlesztője. A Császár András és Stephen J. Friedman által indított cég az első hat évben egyszerre működött Budapesten és Kaliforniában, majd az 1989-es rendszerváltást követően egyesültek, és később felvették az Appalosa nevet is. Ők készítették többek közt a Contra: Legacy of War, a Garfield: Caught in the Act, az Impossible Mission II, a Jaws Unleashed, a Tomcat Alley és a Wacky Races játékokat, leghíresebb alkotásuk pedig nem más volt, mint az Ecco the Dolphin.


A SEGA Mega Drive rendszerre készített ügyességi kalandjátékban egy delfint kellett irányítani. A tengerben ezernyi veszély leselkedett, ragadozók és földönkívüli lények fonták rá a fogukat, mi viszont megmentettük őt, és visszavezettük a biztonságot jelentő nyílt vizek felé. S bár az Ecco után igazán átütő játékai a Novotrade csapatnak nem voltak, a cég mégis 2006-ig létezett, klasszikusuk pedig az utolsó pillanatban felkerült a Steam, az iOS Store és az Xbox Live áruházakba is. Ha szeretnéd tudni, hogy mivel játszottunk 20 évvel ezelőtt, vagy nosztalgiáznál egy kicsit, ne habozz, vedd meg a feldolgozást.


11. King Arthur és King Arthur II
Fejlesztő, kiadó: Neocore Games, Paradox Interactive
Gamerankings pontszám: 79 és 65%

Harmincas listánk második felvonásának aranyérmese egy olyan játék lett, mely sok év után ismét hírnevet szerzett a magyaroknak. A budapesti Neocore Games által fejlesztett King Arthur, és folytatása, a King Arthur II világszinten is elismert siker lett, de ők készítették a Crusaders: The Kingdom Come és az The Incredible Adventures of Van Helsing játékokat is. A Farkas Tamás vezetésével futó csapat saját fejlesztésű motorral, a CoreTech 3D-vel dolgozik, jelenleg pedig a Broken Sea című vadi új játékuk készül.


A King Arthur egy körökre osztott és valós idejű stratégiai elemeket is felvonultató fantasy szerepjáték, mely a brit mondakör leghíresebb uralkodójának a csatáit dolgozza fel. Az exkalibur kihúzásával a király ősi erőket szabadított fel, és vonzott magához, a feladat nem kisebb volt, mint a háborúzó hadurak letörése a birodalmon belül, majd Nagy-Britannia erőszakkal való egyesítése. A játékmenet újító ötletekkel volt tele, a hangulat fantasztikus volt, a grafika pedig egyenesen csodálatosra sikerült. Cikkünk holnap megjelenő következő részében még ennél is jobb magyar játékokat veszünk szemügyre, maradjatok velünk, megéri!

Kapcsolódó cikkek

42.
42.
kobra11
hello
en meg uj vagyok itt es kerhetek egy kiss segitseget
41.
41.
PrimYaz00
#31: kösz, meg akik válaszoltak még :D
40.
40.
PrimYaz00
#30: gondoltam, ha már a mesterlövészt rosszul tudtam :D
38.
38.
drat576
a 4x4 meg a Desert Rats volt nálam maradandó, az előző listából pedig az Insane
37.
37.
Panda HUN
#34: A B:pacific multiban a sziget foglalós játékmód megunhatatlan. A rekordom egy négy órás csata volt 3vs3. Hol egyik, hol másik csapat állt nyerésre. Oda-vissza foglaltuk el egymás bázisait. A végén ugyan kikaptunk, de minden percét élveztem! Most már gyér-rér be lehet szerezni, én nem bántam meg!
36.
36.
Dosi
namost az Afrika Korps vs. Desert Rats a magyar szinkronos és alap a magyar nyelv benne(ezért van ez a név a dobozoson aki MO-n vette és Németbe)
a Desert Rats vs. Afrika Korps a fent említett 2 országon kívül megjelent országokban. Ez volt a dobozon és a játék neve is, angol szinkronnal. csak ennyiben tér el.
35.
35.
ilor14
#34: *kinga arthur
szerkesztés gombot! :D
34.
34.
ilor14
A kinga arthur 1-2 szerintem 80%-ot biztos kaphatott volna! nagyon jó játékok :)
A másik meg az,hogy a Battlestation játékokból én is szívesen látnék még 1-2 részt,csak a demoval játszottam,de az azért durva,hogy a demo le tud kötni 9-10 óra is :D
33.
33.
Hofi3
Bizony sok magyar játék van. Még a listán kell lennie a nagyszerű Imperium Galactica 2-nek és a Haegemonia-nak.

Szerintem a Nexus: The Jupiter Incident egy nagy nulla volt. Ítéletnap volt, mire szét lehetett lőni benne egy hajót. Baromi monoton egy játék.
32.
32.
Drazhar
A D-Dayt is csíptem, de nálam a DR Vs. AK volt a csúcs :)
31.
31.
Kougat
#26: city interactive, lengyel fejlesztők
30.
30.
ViktorG
#29: ez nem neked ment bocs :D
Kellene egy szerkesztés gomb :D
29.
29.
ViktorG
#24: And the winner is......holnap kiderül :D
27.
27.
JoHnNiEE
#26: city interactive....
26.
26.
PrimYaz00
#25: ha már ilyen szép és okos vagy, akkor mond meg az eredeti készítőket, hagy okosodjak :D
25.
25.
24.
24.
PrimYaz00
23.
23.
a3a
#21: Az inkább német. De erről jut eszembe, a játék angol szinkronja botrányos volt:D
22.
22.
gagyinho
#19 Strategic Warfare In a Nifty Environment magyarul Stratégiai Hadviselés Remek Környezetben... :D Én sem tudtam, gugli a barátom :D
21.
21.
Makknyusz
#19: Erre kíváncsi vagyok :)
Mondjuk a swine angolul eleve disznót jelent.
20.
20.
Panda HUN
A Battlestation: Pacific-et a mai napig rendszeresen játszom és nem csak én, mindig találni 3-4-5 lobbyt ahol játékosok várnak egy jó kis online csatára. Kár, hogy nincs esély a folytatásra... Egy next-gen 3. részben nagy fantáziát látnék.
19.
19.
Cooper911
A 4x4 nagyon jó volt és elég élethű.

A SWINE pedig egyszerüen fantasztikus volt! Imádnivaló! Szivesen vennék egy folytatást belőle.
Valaki egyébként emlékszik hogy a SWINE minek volt a röviditése? Aki megmondja, kap egy virtuális fagyit :D
18.
18.
Juha
#16: Gondolom bármelyik stúdió bármelyik gépén találhatnának valami illegálisat, ha akarnának... Ha mégsem, akkor tennének róla, hogy legyen. Ez a magyar valóság, valakinek szúrta a szemét a sikerük.
17.
17.
hahota
1 év letöltendő? oO nevetséges!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...