Miért kellett a Microsoftnak a Mojang?

  • Írta: Kronik
  • 2014. szeptember 28.
  • microsoft, minecraft, vélemény
Link másolása
2,5 milliárd dollárt fizetett a Microsoft a Mojangért, vagyis ennyiért talált új gazdára a Minecraft. De mit kezdenek ezzel az egésszel a redmondiak? A mi gondolataink következnek...

Valószínűleg senkinek nem kerülte el a figyelmét a hét/hónap/év egyik legnagyobb híre, mely szerint a Microsoft megvásárolta a Minecraft fejlesztőjét, a Mojangot. A svéd csapatért, vagy mondhatni, inkább magáért a Minecraftért 2,5 milliárd dollárt fizetett a redmondi óriáscég, melyet követően a három alapító, beleértve a játékot eredetileg is készítő Markus "Notch" Persson elhagyták a stúdiót. Csak, hogy perspektívába állítsuk, milyen kibaszott nagy összeg ez a 2,5 milliárd dollár, két példát hoznék. Egyrészt a Microsoft 2000-ben vette meg 380 millió dollárért az akkori egyik legjobb konzolos fejlesztőcsapatot, a Rare-t. Ez akkor a játékipar legnagyobb felvásárlása volt, de még ha az inflációt vesszük is, mai árfolyamon akkor is "csak" 500 millió dollár lenne. De nézzünk valami mást: a Disney 4 milliárd dollárért vásárolta meg a teljes LucasFilmet, Star Warsszal, meg mindennel együtt.


De mégis mi ért ennyi pénzt a Microsoftnak? Ahhoz, hogy ezt megértsük, először is egy kicsit visszább kell mennünk az időben, és meg kell értenünk, hogy a Microsoft gyakorlatilag a Windows után szinte minden más, újabban megjelenő piacra későn lépett be. Redmondra mindig is jellemző volt, hogy későn látta meg a jövőt, a kialakuló piaci trendeket, és ezekre késve reagált, majd igyekezett irgalmatlan mennyiségű pénzt rádobni a problémára, hogy a késésből eredő hátrányát le tudja dolgozni. Ez valamikor sikerült, valamikor nem. A modern MP3-lejátszók piacán például nem, ahol az Apple letarolt mindent az iPoddal, a Zune pedig - bármennyire jó termék volt is - eltűnt a süllyesztőben. Persze a Microsoftnak azért akadtak ennél nagyobb és fontosabb problémái is, melyek megoldásra vártak.


Az egyik ilyen az otthoni konzolok piaca. A Microsoft uralta a dolgozószobát és a PC-t a Windowsszal, azonban nem nagyon tudott helyet találni az emberek hétköznapi, PC-től elszakadó életében. Ezzel egy ideig nem volt nagy probléma, mikor azonban a Sony a PlayStationnel beférkőzött a felhasználók nappalijába, és kisajátította azt, a Microsoft meglátta, hogy ez így hosszabb távon nem lesz jó. A Microsoft ugyanis nincs jelen a nappaliban. Az emberek igyekeztek elszakadni a PC-től, és amikor ki akartak kapcsolódni, a Sony világába kerültek. Játszottak, DVD-ztek, ez pedig egy olyan lehetőséget jelentett a Microsoft számára, amiből nem akart kimaradni, elvégre már akkor sem volt nehéz elképzelni, hogy ez az egész az internet segítségével hova vezethet: komoly tartalomfogyasztáshoz a nappaliban. Olyan tartalmakhoz, melyeket inkább a Microsoft adott volna el nekünk.


Azonban, ahogy azt mindenki tudja, a Microsoft ezúttal is későn érkezett. A PlayStation 2 letarolta a világot, az első Xbox pedig annyira volt jó, hogy megismertesse a nevet a közönséggel. Bill Gates atyánk azonban elővette a pénztárcáját, ahogy az lenni szokott, és annyi pénzt áldozott az Xbox 360 fejlesztésére, hogy az előbb jelenhessen meg és olcsóbb lehessen, mint a konkurencia, így végre az Xbox ténylegesen riválisa lehessen a PlayStationnek. Azonban újabb probléma! Hiába lett sikeres az Xbox 360, hiába adott el a Microsoft egy csomó játékot, és hiába vezette be a prémium előfizetést, hamarosan kiderült, hogy a nappali feletti dominancia nem számít.


Ugyanis a nappalit, és tulajdonképpen az emberek hétköznapi életének minden más szegletét a berobbanó okostelefonok, majd a szintén berobbanó tabletek uralják. És ugyan az Xbox sikeresen megszerzett néhány tízmillió, leginkább keményvonalas, idősebb játékost, hamar kiderült, hogy akik telefonon és tableten fogyasztanak tartalmat, azok bizony nem csak férfiak, nem csak 20 év felettiek, és nem csak néhány tízmillióan vannak, mint az Xbox közönsége. Hanem ez a közönség a gyerekektől a nyugdíjasig, a háziasszonytól a tinilányig terjed, meg kétéves kortól 99-ig. Mire azonban erre rájött a Microsoft, az iOS és az Android már annyira uralta a piacot, hogy még annál is keményebb helyzetbe kerültek, mint amikor a Sony ellen kellett lépni konzolfronton. Csak míg a Sony segített a Microsoftnak azzal, hogy PS2-vel felépített hatalmas sikerét egy év alatt összetörte a PS3-mal, addig az Apple és a Google láthatóan nem tud olyan hibát véteni, hogy tömegek rohanjanak Windows Phone-t venni.


Ahogy nagytestvérünk, a HWSW egy véleménycikkben kifejtette, a Windows Phone-nak gyakorlatilag kampec. Ennyi volt. Befellegzett, Finito. Halott. Míg az Android a piac majdnem 80%-át uralja, az iOS pedig 13%-kal követi, addig a Windows Phone-nak mindössze 3% jut. Ez tényleg, a szó legszorosabb értelmében semmi. Konkrétan nulla. És ugyan pontos adatokkal nem tudok szolgálni, de ennél nem áll jobban a Microsoft a tabletek frontján sem, annak ellenére, hogy a Surface képében egy kiváló termékkel van jelen a piacon - már ahol jelen van, ugyebár, mert egy Surface megvásárlása marhára nem olyan egyértelmű feladat, mint hogy bemész a plázában, és az első Apple márkakereskedésből egy iPaddel jösz ki. Úgy tűnik tehát, hogy ezúttal a Microsoft egyszerűen nem tud annyi pénzt dobni a problémára, hogy az megoldódjon. 


Csak hogy igazából tud, bár nem közvetlenül. És pontosan ez történt most, amikor a cég kicsengette az elsőre abszurdnak tűnő 2,5 milliárd dollárt a Mojangért. Egyrészt érdemes megjegyezni, hogy mivel európai felvásárlásról van szó, a Microsoft ezt a tranzakciót a Amerikán kívül adócsalt pénzéből tudta fedezni, amiből van bőven elég, jelenleg körülbelül 85 milliárd dollár. Ezt a pénzt a cég nem tudja bevinni az Egyesült Államokba, akkor ugyanis adót kellene utána fizetnie, úgyhogy egyrészt jellemzően különböző kötvényekben tartja, hogy azért kamatozzon kicsit, másrészt pedig Amerikán kívüli vállalatokat vesz meg belőle. Szóval ugyan marha sok pénzről van szó, de azért a Microsoftot nem vágja a földhöz. Ráadásul ugyan sokan azt tartják, hogy a Minecraft már elhagyta a csúcsot, azért a Mojang tavaly csak kihozott 200 millió dollár profitot, szóval valószínűleg alapvetően még mindig jobban jár a Microsoft ezzel a befektetéssel, mint a kötvényekkel.


De persze ez csak mellékes. A lényeg természetesen az, hogy a cégnek a Minecraft kellett. Hogy miért? Egyrészt azért, mert több, mint 50 millió aktív játékosa van. Másrészt pedig azért, mert ennek az 50 milliónak egy jelentős hányada fiatal. Elég megnézni egy általános iskolás osztálytermet: mindenki, legyen az fiú vagy lány a Minecrafttal játszik, és a Minecraftról beszél. Sokan odáig vannak ezért a játékért, de a fiatalok hihetetlen módon imádják. És mit imádnak még a fiatalok? Nem, nem az Xboxot (és nem is a PlayStationt), hanem az okostelefonjukat és a tabletjüket. Csak éppen amíg iOS-re és Androidra van Minecraft, Windows Phone-ra nincsen. Valószínűleg majd most lesz! De ami még ennél is fontosabb: vajon ezek a fiatalok milyen telefont fognak kérni aputól karácsonyra, amikor a Microsoft bejelenti, hogy az új tartalmak és kiegészítők elsőként Windows Phone-ra fognak megjelenni a játékhoz?


Mi történik, amikor hirtelen több millió fiatalnak kell majd Microsoft Accountot csinálnia, hogy hozzá tudjon férni a játékhoz? Nos az, hogy innentől a Microsoft elkezdheti bevezetni őket a saját ökoszisztémájába. Egyrészt rendkívül megdobhatja a döglődő Windows Phone népszerűségét, másrészt ránevelheti a fiatalokat az olyan dolgokra, mint a Windows, a Bing és az Xbox, meg gyakorlatilag minden másra, ami ezek mögött van. De ezek mind másodlagosak a Windows Phone felfuttatása mögött, ugyanis itt a Microsoft egyszerűen nem engedheti meg magának, hogy ne váljon jelentős szereplővé. A telefonunk mindenhol ott van velünk, és ma már gyakorlatilag kisgyerektől a nyugdíjasig mindenki okostelefonnal rohangál. És amíg az idősebb generáció nyilván nehezebben szakad el a bejáratott iPhone-jától vagy androidos készülékétől, a fiatalokat egy fokkal könnyebb meggyőzni.


A Minecraft a jövő LEGO-ja, úgyhogy nagyon nagy fegyvertény a Microsoft kezében, hogy sikerült beszereznie. Hogy ezeken kívül mit kezd még vele, azt persze egyelőre nem tudjuk. Sokak szerint a jövő windowsos PC-in és készülékein akár alapból telepítve jöhet majd a játék, ami évek múlva átlényegülhet azzá, ami egykor az Aknakereső volt. Ehhez persze mondjuk minden Windows rendszernek alapból telepített Javával is kéne érkeznie, ha csak a fejlesztők át nem írják a motort natív kódra. Nos, ha erre lesz szükség, az minden valószínűség szerint megoldható a redmondi óriás tőkéjével és szakértelmével, hiszen az biztos, hogy Phil Spencer hatalmas figyelmet fog szentelni a jövőben a Minecraft fejlődésére és köztudatban tartására.

Kapcsolódó cikk

29.
29.
Don Mattrick dr Phil Spencer
Ez lesz az MS legnagyobb dobása, hisz a Minecraft-nak hatalmas rajongótábora van ami folyamatosan bővül és ha ezt még több közösségi funkióval kibővítik az XO-nak is kedvezni fog.
27.
27.
Hát igazából én sem tekinteném a játékot igazán a LEGO számítógépes megfeleltetésének.
De azt már nem értem egyesek miért szapulják ennyire a programot és miért vannak ennyire kiakadva. Mintha a kormány majd fogná és összeszedné az összes LEGO játékot, bezúzatná és kötelezné az embereket, hogy a gyerek már pedig mindössze ezzel játszhat. Ez badarság.
Azon lehetne vitatkozni, hogy hány éves kortól szabadna engedni a gyereknek, hogy ezzel játsszon, ebben én sem vagyok biztos. De az "agyzsibbasztó" és "népbutító" jelzőket tényleg nem tudom hova tenni. Mai játék felhozatalban messze az egyik legjobb "képzelet-kifejező" (van ilyen szó? :D ) darab.
Nézzük mit is lehet benne: alakítható környezet, tárgyak készítése elemekből és anyagokból, sokféle (nagyon sokféle) épület tervezése és megépítése, egyéb infrastruktúra (pl. vasút, vagy villamosenergia) kiépítése stb. Nem megunhatatlan, de nagyon szórakoztató és szerintem készségfejlesztő.
Hogy a Doom és a Mario mellett, hogy lehet ennyire leszólni a játékot, azt nem értem. Ne értsetek félre, mindkét program régi favoritom, de valljuk be a Doom egy sima FPS, a Mario pedig egy platformer. Ezek is nagyon szórakoztatók és örömmel látom, hogy a Mario még mind a mai napig nagy népszerűségnek örvend minden korosztály körében. De épp ezért nem értem, hogy ez a játék miért is olyan marha veszélyes a fiatalokra nézve. Mintha nem kéne benne mást tenni, mint előre menni is lőni a gonosz embereket. Ja, hogy van ilyen játék.....
24.
24.
#23: Bocs a helyesírási hibákért de késő van előttem meg egy hosszú nap áll.
23.
23.
#21: Ha már az is elég gáz ha ennek a játékélményét vesszük ötje a zseniális marioval meg a doom-al. Azok voltak is valamik akkor és én pl. azért emlékszem a doom-okra mert rohadt nehéz volt titkokat találni.
Ahogy manapság is valami egy Destiny, Watch Dogs csak, hogy bejáratott címekről beszéljük.
Lehet, hogy nem nyújtanak 100%-ot de van bennük munka.
Ez pedig igenis számít.
Az új generációt pedig csak sajnálni." Amíg a kicsiket ezzel butítják, addig majd a LEGO lehet tényleg csődbe is megy."
De próbálj meg te egy komoly modellt kirakni terv minden nélkül, mert erről szól az igazi játék.
Rombolj és építs a valós térben, valós látószervvel.
Egy 5-6 éves gyereknek még nincs kifinomult térlátása és érzelmi megnyilvánulásaiban is van mit fejlődnie.
Ezért kell valódi játékokkal játszania, igazi környezeteben igazi emberek között.
Lehet, hogy neked nem lesz semmi bajod a Minecraft-tól de egy gyereknek igen.
Én úgy látom, hogy az eljövendő generációk nem tudják majd megoldani az egyszerű paraszti ésszel megoldható feladatokat, és ezt a Minecraft 50 milliós tábora csak alátámasztja.
Ezért mondom, hogy a kettő nincs egymás mellett. Az egyik egy komoly matematikai gondolkodást és térlátást fejlesztő, közösségi játék addig a másik agyromboló.
A LEGO máig választják családok milliói, olyan szülők akik TUDATOSAN nevelik a gyerekeiket.
Mert ott vannak például a LEGO videójátékok, lehet, hogy nem nőnek fel valós társaikhoz de még mindig készségfejlesztőbb és szórakoztatóbb mint ez.
Nagy butaság összehasonlítani a LEGO-t ezzel.
22.
22.
Mortician
#18: Te meg ne nyilatkozz úgy a játékról, hogy nem tudod miket alkottak már benne emberek csak a kreativitásukat használva. Nem véletlen létezik ez a párhuzam a Lego és a Minecraft között.
21.
21.
mestermagyar
#18: Nem értem. Csak azért mert utálod, és nem fogod meg a blokkokat kézzel, még nem kell COD-nak hívni. Egyébként is minimum annyira készségfejlesztő, mint a legó, a redstone például el is gondolkodtat. Azért digitális elektronikát 10 éveseknek élvezhetően megtanítani nem semmi (ezt a kijelentést azért ne tessék vérkomolyan venni, de van benne igazság).

Egyébként is ez az egész ökörség. Nem a LEGO-t helyettesíti. Csak sokkal odaillőbb játékot nyom a gyerek kezébe, mint amit sok esetben játszana. Úgy beszélsz te is, és a cikkíró is, mintha a kettő nem lenne meg egymás mellett.

Ha a windows tényleg fog ennyit beleölni, akkor generációk fognak minecrafton felnőni, mint ahogy mások a mario-n, cs-n, doom-on, age of empires-en nőttek fel. És ezek a generációk értetlenkedve fognak nézni, amikor a csőjátékos, félfilmes, ultraegyszerűsített játékokat tolók majd fikázzák a nagy többséget.
19.
19.
kristof97
Nagyot nevetnék, ha a Minecrafttal eladni a WP-t elmélet az bejönne. :D És nem azért mert WP-om van, hanem mert elképzelhetetlennek, de legalábbis nehezen elképzelhetőnek tartom.
18.
18.
A Minecraft a jövő LEGO-ja?
Ez még elvakult gamerként is bunkó kijelentés.
2,5 milliárd ide vagy oda egy agyfejlesztő gyerekjáték szerepét egy ilyen mocsok soha nem fogja átvenni.
Megnézném a sok GYP-s közül hány tudna összerakni egy komolyabb modellt élőben, szóval a cikkíró gondolja át mit ír máskor, mert egy ilyen kijelentéssel sok profi LEGO-st lehet megésérteni...
17.
17.
mestermagyar
#16: Ja, és hogy szinte neki kell fizetnie, hogy belerakják a népszerűbb gyártók a telóikba a prociját.
16.
16.
mestermagyar
#15: Na, hasonló véleményen vagyok én is. :D

"Nexus 6-ba sikerült 3GB RAM-ot belepasszírozni"
Egyik nexusban sincs még 3gb, a nexus 6 meg sem jelent, és az ennyi ram már tavalyi buli.

De jól elmondtad, fillérekbe kerülne akár 6-ot is belerakni, a telefon egy piszok-olcsó hardver ha összevetjük a nagygépekkel. A játékok természetesen megsínylik ezt, főleg abban, hogy 90%-uk ilyen hányás grafikával jön, csak hogy a 10-90-ezres telókon is fusson, ami szintén kemény 85%-a a telefonoknak (csak tipp). Citadel benchmark ismerős? Se optimalizáltságot, se grafikát nem láttam még olyat mobilos játékban.

A mostani gondok viszont szerintem abból adódnak, hogy a mobilok zöme, avagy 99,9%-a ARM alapú, mialatt ugyanígy a PC-knél x86 alapú a windows. Az intel az egyedüli, aki mostanában értékesített x86-os telefont, és nem sok sikert ért el, KIVÉTEL hogy filléres (30-40ezer) atomos tabletek vannak a piacon (főleg kínában), amik full windows futtatnak.

Ha sikerülne is x86-on futtatni minden telót, akkor is jönne még a probléma, hogy az intel sok téren fos a konkurens mobil-procikhoz képest. Például a grafika, meg hogy nem is csúcs-telóba valók a procijai.
15.
15.
randall13
#14: A Windows9-cel még talán, ismétlem TALÁN ki tudnak törni valamelyest a 22-ből. Amennyire informált vagyok a Windowsos témában, a MS most egyazon op.rendszert szánja mobilra és desktopra is (?). Én ebben marha sok fantáziát látok, elvégre a mai csúcstelefonoknak nem okozhat gondot egy asztali Windows futtatása (Nexus 6-ba sikerült 3GB RAM-ot belepasszírozni). Végre nem kéne 2 kilós tálca méretű notebookokat hordozni, elég lenne a telefont dokkolni és már mehet is a munka a klasszikus Windows alkalmazásokkal. Igény szerintem erre nagyon lenne, ezért nem is értem ezeket a nagy cégeket, hogy nem vesznek észre ekkora réseket...
Kb másfél éve magyarázom, hogy a PC fogalma a mobillal lesz egyenértékű, persze általában hülyének néztek, mert hát mobilon nem lehet játszani... Ehhez képest pár év, és a mobilpiac agyonveri az előző generációs konzolokat.
14.
14.
Giggsy
#10: Nem akarok durva lenni, de akkor mégis mire? A cím azt ígérte, hogy azt fogja kifejteni, hogy miért kellett a MS-nak a Mojang. A cikk pedig pontosan ezt is tette. Spekuláció szinten ugyan, de szépen felépített érvrendszerrel adott rá egy magyarázatot. Teljesen jó írás, és szó szerint arról szól, amit a cím sugallt.

Amúgy biztos bennem van a hiba, de engem ez a Minecraft annyira nem tudott lekötni, hogy az valami borzalom. Értem én, hogy építgetés, meg ilyenek, gyerekként volt vagy olyan tíz-tizenöt kilónyi Legóm, amivel órákat el bírtam lenni, de a Minecraft egyszerűen képtelen volt megfogni. Hogy van rá rétegigény, azt megértem, hogy mitől lett ennyire széles körben siker, azt viszont fel nem tudom fogni.

#3: A WP halott, ha tetszik, ha nem. A tavaly ilyenkori eredményeikhez képest rosszabbul állnak. Egy még mindig növekvő méretű piacon nem képesek növelni az eladásaik darabszámát, és gyakorlatilag egyetlen komoly telefon gyártó sem állt a platform mögé évi egy alibiből legyártott készüléknél többel. A WP volt az, amely a világ mobilpiacát szarrá domináló Nokiát képes volt a gödörbe rántani és utána betemetni homokkal. Hét éve, mindössze hét éve annak, hogy a Nokia név egyenlő volt a mobiltelefonnal. Három éve meg a hűséges Nokia rajongókon kívül már senki nem is foglalkozott a termékeikkel. Miért? Csak és kizárólag az undorítóan nagy fáziskésében érkező WP miatt. Ha annak idején a Nokia is Androidra vált, akkor a Samsung most a fasorban sem lenne a Galaxy S szériával, ehhez képest a Samsung szárnyal, a Nokia meg kvázi már nem is létezik. És persze lehet itt ilyen érvekkel jönni, hogy "dehát nem is jött új modell, miért lennének jók az eladások" csakhogy mikor milliárdos mértékű összeget ölve a marketingbe sem vagy képes érzékelhető részesedést összeszedni, akkor nem engedheted meg magadnak, hogy komplett negyedéveket hagysz elúszni.
És itt jegyezném meg, hogy most NEM a WP minőségéről beszélünk, hanem arról, hogy későn jelent meg, és későn lett belőle használható rendszer. Azon lehet vitázni, hogy MOSTANRA jobb-e már, mint az Android, azon viszont nem, hogy amikor igazán fontos lett volna, akkor fontos funkciók hiányoztak belőle, és a használhatatlanságot súrolta. A WP egy 22-es csapdájába került, ahonnan nagyon nehéz kitörni. A fejlesztők nem foglalkoznak vele, mert marginális a részesedése, a vásárlók pedig nem foglalkoznak vele, mert alapvető szolgáltatásokhoz sincs rá hivatalos alkalmazás, és összességében véve is se játékok, se a hasznos alkalmazások számában nem áll úgy, mint a két konkurens.
13.
13.
LeBlanc
hát eszek szo szerint kotszkák
12.
12.
Uborka2
Remélem az MS összekapja magát mihamarabb mert már rossz nézni ezt a szenvedést :(
11.
11.
randall13
#10: A cím tökéletesen tükrözi a tartalmat...
10.
10.
markoci555
#9: Ha azt a címet adják ennek a dolognak, hogy "Microsoft és Minecraft" akkor nem akadnék ki ezen, de amikor idekattintottam nem erre számítottam.
9.
9.
markoci555
Az írás fele csak a Microsoftról szól, ennek a negyedében össze lehetett volna szépen írni, hogy a fiatalokat célozta stb. ami itt a második felében található, és minecraftos képek nélkül akkora lenne mint egy sima hír. Tökömnek kell a semmitmondó szöveg.
8.
8.
medson
Nah ha átírják az egészet és nem ezen a szutyok, memória gyilkos java ban fog futni akkor az már lenne valami. Nyilván sokaknak nincs vele problémája az atomerőműveikkel viszont én tudnám értékelni ha elfutna normálisan a laptopomon is.
7.
7.
kopic
Majd az idő eldönti, h ez tényleg jó üzlet volt vagy sem.
6.
6.
mestermagyar
#3: Persze, ez nem teljesen igaz, de kínosan lassú tendenciát mutat növekedésben.
5.
5.
mestermagyar
Én meg remélem el fog hasalni mint állat ezzel a próbálkozással, hogy rákényszeríti az emberekre a saját szarát.
4.
4.
DON GONDOCS
Az MS összekapja magát rendesen ezzel a húzással, de reméljük az XO-t is fellendíti valahogy.
3.
3.
RangerFox
A Windows Phone halott..... Gratulálok HWSW! -.-
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...