Resident Evil Remastered teszt

  • Írta: zoenn
  • 2015. január 28.
  • resident evil hd remastered, teszt, xbox one
Link másolása
Lehet, hogy nem az 1996-ban megjelent Resident Evil számít a túlélőhorrorok nagyapjának, ám vitathatatlanul oroszlánrésze volt a műfaj népszerűsítésében. És már másodjára remake-elik.

Mondják, hogy a klasszikusok soha nem avulnak el, ami nem feltétlen fedi a valóságot. Nem biztos, hogy a mára talán elavult játékmenet az új játékosoknál is bejön. Ha egy sablonos cikket írnék, idevésném a Resident Evillel kapcsolatos első tapasztalataimat valamikor 1997-ből, amikor Jacques Villeneuve lett az F1 világbajnoka. Ilyet nem írok, már csak azért sem, mert senkit nem érdekel, másrészt inkább a második résszel ismerkedtem huzamosabb ideig - valamikor az ezredforduló tájékán. Jövőre lesz húsz éves Shinji Mikami zsánerdarabja, amely igazi lavinát indított el, megszámlálhatatlan követőt mutatott fel – hirtelen menő lett túlélőhorrort csinálni. A Capcom úgy döntött, hogy újra elhozza a játékot, immáron HD-felbontásban, a nyolcadik konzolgeneráció masináira is. A 2002-ben Gamecube-ra megjelent remake-et vették alapul, amely sokkal feszesebb és polírozottabb élményt kínált, mint a ’96-os eredeti. Ha csupán a sorozat legutóbbi passzusait próbáltad, nagyokat fogsz pislogni.


Minden úgy kezdődik, hogy egy sor megcsonkított holttestet találnak Racoon City mellett  úgy látszik, ettek is a testekből –, és az ügy kivizsgálására két különleges osztagot küldenek. Az első csapattal megszakad a kapcsolat, így az Alpha csapatra hárul a feladat, hogy felgöngyölítse az ügyet. Jill Valentine, Chris Redfield, Albert Wesker és Barry Burton hamarosan megtalálja a Bravo csapat lezuhant helikopterét. A kutakodás során vérebek támadnak a katonákra, akik így a közeli kastélyban találnak menedékre – vagyis csak azt hiszik, hogy ott biztonságban lesznek. A játék teljes egészében a gótikus stílusú, vérfagyasztó Spencer Mansionben játszódik, szobáról-szobára átkutatjuk az egészet, és kulcsokat keresünk, melyek a továbbjutást jelentő, eddig elzárt területeket nyitják meg. Igazi időutazásban lesz részünk, ahol a keszekusza pályatervezés merőben szokatlan lehet a linearitáshoz szokott szemeknek. 19 éve a túlélőhorrorokban nem az akción volt a lényeg, hanem javarészt a különféle rejtvények megoldásán.


A műfaj zsánerei akkortájt az Alone in the Darkkal és a Sweet Home-mal kezdődtek – mindkét alkotás egyetlen helyszínen játszódik, a Capcom is hasonló megoldásra gondolt, amikor az első Resident Evil fejlesztésébe kezdett. A történet elején választhatunk Jill és Chris között, döntésünktől függően bizonyos helyzeteket másként oldhatunk meg és más szereplőkkel kerülünk kapcsolatba. A férfi nagyobb tűzerővel bír és több sérülést képes elviselni, míg a leányzó több zárat képes feltörni, de lassabb a harcban. Noha a fő történet nem változik, a bejárható útvonal igen. Az eseményeket rögzített kameraállásokból látjuk, ami stílusából adódóan képes meglepetéseket okozni, főleg a váltások során, de azért megszokható. Kontrollerrel jobb a helyzet, dacára annak, hogy válthatunk a klasszikus és modern kiosztások között, de billentyűzettel és egérrel játszva türelmesebbnek kell lennünk. A hátterek voltaképpen előre renderelt állóképek, szerencsére az újrakevert kiadásban sokkal élesebbek, mint korábban, de közelről nézve már feltűnnek a hiányosságok.


Az idő nagy részét különféle dokumentumok, felvehető tárgyak keresgélésével töltjük, gyakran visszatérve a korábban már bejárt pályarészekre. Ezek sok esetben egy-egy fejtörő megoldásához szükségesek, a kulcsok pedig ugye a zárt ajtókhoz. Rögtön feltűnik, hogy szereplőink teherbírása meglehetősen limitált. Jill nyolc tárgyat képes magával vinni, míg Chris csak hatot – ennél több cuccot találunk, így a felesleges dolgokat a kastélyban elszórva található ládákba pakolhatjuk bele. A biztonságos szobákban el kell eldöntenünk, hogy mit viszünk magunkkal a következő pályarészre; több lőszert, vagy jobb fegyvert, esetleg életmentő dolgokat. Normál nehézségen a korábban elraktározott tárgyakat mindegyik tárolóból magunkhoz tudjuk venni. Menteni a már ikonikussá vált írógépeknél lehet, ám ehhez festékszalagra is szükségünk lesz, így nem használhatjuk a végtelenségig, minden alkalommal mérlegelnünk kell.


Szinte üdítőnek hat ilyen megkötések mellett boldogulni, ha korunk designerei a Resident Evilhez hasonló labirintusszerű pályák ötletével állnának elő, a kiadó döntéshozói tutira elküldenék őket melegebb éghajlatra (így születnek a kickstarteres projektek, vagy az olyan kivételek, mint a Dark Souls). A játék nem adja könnyen magát, a sikerért meg kell szenvedni, takarékoskodnunk kell az erőforrásokkal, főleg a lőszerrel, és szokni kell azt, hogy sokszor percekig eseménytelenül gyalogolunk egyik helységből a másikba. Persze mindenhol veszély leselkedik ránk, bár a játék kitűnő érzékkel képes a figyelmünket csorbítani, hogy aztán egy váratlan pillanatban a frászt hozza ránk. Most komolyan: a hosszú ajtónyitó animációk, a monoton gyaloglás mind-mind „elraktározódik bennünk”, jól tudják ezt a fejlesztők is, koncentrációnk csorbul, védtelenek leszünk, a játék pedig több alkalommal kíméletlenül kihasználja ezt. Na, ez az igazi horror.


Meg kell barátkozni a gondolattal, hogy úgy lősz a zombikra, kutyákra, varjakra és bármi másra, hogy azok háttal állnak neked. Az automatikus célzás sokat segít, de az élőholtakat csak úgy tudod végleg a másvilágra küldeni, hogy ha szétrúgod a fejüket, vagy felgyújtod őket (ha van gyúlékony anyagod és tűzszerszámod). Az már más kérdés, hogy egyetlen ellenfélbe gyakorta bele kell pumpálnod a nálad lévő muníció uszkve nyolcvan százalékát – sután, állva tüzelve, a kifinomult gunplay érzése nélkül. Hőseink kommandósok, de szaktudásuk olyan, mintha az öreganyám kapna kezébe egy fegyvert. Olykor kétségbeesetten próbálod kivitelezni a kivégző animációt, ám helyette hirtelen beléd harap a földön fetrengő rémség. Legközelebb már tanulsz a hibádból, inkább gyorsan továbbállsz, amint csak lehetséges. Minden küzdelem egy kétségbeesett helyzetet teremt, soha nem érezheted magad nyeregben, valamiben hiányt fogsz szenvedni. Mondanom sem kell, az életerőt visszaállító sprayek és a zöld gyógynövények nem teremnek minden bokorban. 


Ami pedig a puzzle-öket illeti: sokszor nem egyértelmű, hogy pontosan mi volt a fejlesztők célja egy-egy feladványnál. Az odáig oké, hogy a talált feljegyzések némileg segítenek, és nem egyszer több tárgyra is szükség van a megoldásukhoz. Kombinálunk, agyalunk és túrjuk a netet – furcsa ezt mondani, de talán ennek is megvan a maga varázsa. Még azt is simán elképzelem, hogy a japánok direkt szívatják a jónépet, tévutakra vezetve, a játékidő kitolásáért. A kevésbé megbocsátó játékosok viszont túlzónak és átgondolatlannak tarthatják a mechanikát. Nem az én tisztem állást foglalni a kérdésben – én imádtam az alkotás minden aspektusát – tény, nem kevés sikerélményt ad a továbbjutás, büszkék leszünk magunkra, ha saját kútfőből jövünk rá a titkok nyitjára.


A HD Remaster kiadás tényleg pofásra sikeredett, noha az MT Framework engine sem egy mai darab. A GameCube-os verzióval össze sem lehet hasonlítani, a karaktermodelleket átdolgozták, a játék egy teljesen új bevilágítást használ. A fények és az árnyékok sokkal sejtelmesebbek, mint korábban. Ráadásul a PC-s verzió nem igazán falánk, egy közepes konfiguráción is simán hozza a 60 fpst 1920x1080-as felbontás mellett. Ráadásul az élsimítás szempontjából ez a legfejlettebb verzió: míg a konzolos változatok a sztenderd FXAA-at használják, addig a PC-s a jóval szebb FXAA3-t. Tapasztalataink alapján az Xbox One-os és PS4-es porton sem esett csorba, bár a zárt 30 fps-t a Sony konzolja olyan látvány mellett érte el, ami a közepes PC-s beállításoknak felel meg, míg a Microsoft masináján egy fokkal rosszabb a helyzet és az árnyékok minősége sem az igazi. Érthető módon nem ez lesz az a játék, amely megmutatja, mire képesek korunk hardverei.


Nehéz fogást találni egy igazi klasszikuson. Nyilván az egész a játékos vérmérsékletétől függ – ha már több évtizedet töltöttél el videojátékokkal, veteránként sokkal jobban szemet hunysz a hiányosságok felett. Újoncként a betanulási idő irgalmatlanul hosszú, lehet, hogy nem is tudod befogadni a Resident Evilt. Ezért nem is értékelhetjük úgy, mintha modern produktum lenne, tisztában kell lenni azzal, hogy 1996-ban még teljesen más volt a fejlesztők szándéka, a grafika pedig másodlagos. A két karakterből és többféle nehézségi szintből adódóan az újrajátszhatósági érték még a mai mezőnyben is megállja a helyét. Néhány jumpscare jelenet talán olcsónak tűnhet, ám a Resident Evil még véletlenül sem esik bele a tucathorrorok hibájába: végig nyomasztó tud lenni, az akció csupán másodlagos tényező, a rejtvények megoldása több időt emészt fel. Lehet, hogy a játékról süt a régimódiság, de ne feledjük, hogy a maga idejében sztár volt és csupán az a célja, hogy időutazásra hívjon.


81.
81.
Lacifer77
#76: Teljesen igazad van.
80.
80.
Lacifer77
#59: 7-pont erre a"műalkotásra"A Resident Evil történelmében,talán a legjobb és egyben legnehezebb rész -Szerintem menj el újságkihordó fiúnak.Ez minimum egy 9-es.
79.
79.
Cellator
#18: Hát kedves Godach, attól tartok épp ezen apró módosítások ölnék meg a játékot. Ez így 10/10. Más lenne a hangulata ha bármilyen apró segítséget betennél. Nem véletlenül lett így ebben a formában klasszikus.
78.
78.
Cellator
#7: Dettó, a 3 rész után számomra is véget ért a sorozat! :)
77.
77.
DON GONDOCS
Ahogy nézem nagy Re és Gta akció várható.
http://blog.us.playstation.com/2015/02/03/playstation-store-update-379/
76.
76.
kriszvandaar
Csak most latom hogy hetet kapott... no comment....de megis... le lehet irni hogy vannak benne idegesito hibak de ettol fuggetlenul ez á jatek meg tizpontos. Ahogy majd husz eve nem volt parja ugy a mai napig sincs egy gamma ami jobb lenne. Ez a csoda a jatektortenelem egyik legkivalobb darabja amire soha semmilyen korulmenyek kozott nem adunk 7 pontot csak tizet vagy 9.5ot ha nagyon muszaj :-)
75.
75.
lacinho01
már amikor feltették psn re nem volt kérdés hogy lefogom tölteni. minden szempontból tökéletes remastered.
grafikailag megújult, vannak benne kiváló változtatások, árban is megfelelő.igazi klasszik, addig nem nyugszom míg platinát nem kapok.
74.
74.
drat576
Igazából két teszt kéne.
1) Hogy összességében mit nyújt a játék. (az újoncoknak)
2) Magának az újradolgozásnak a minősége. (a régi játékosoknak)

Igazában megkaptuk ezt összesűrítve Zoenn-től. Szerintem nincs itt nagy gond. És, kedves olvasók, nem csak a pontszámos rubrika létezik ^^
73.
73.
Gery8922
#12: Én nem értek egyet van azért 1-2 jó játék ha nem is sok
72.
72.
Gery8922
#12: ez az azért várja mert nagyon szar és hátha jobb lesz XD
XD kemény vélemény a mai játékokról XD
71.
71.
Pain
#63: Azt vettem észre, hogy rengeteget felejtettem én is. Habár én a 2-t játszottam rongyosra, már csukott szemmel is tudtam merre kell menni, mibe hány lövés kell. Most viszont meglepődtem amikor a 2 kutya a kutyasípos résznél ledarált(pedig Chris jobban bírja a sebzést és csak közepes szinten álltam neki :D )
70.
70.
Pain
Sose értettem, hogy miért mondja mindenki, hogy nehézkes az irányítása. Akinek ez nem megy pancser, ennyi. Sose volt problémám vele, pedig elég kiskölök voltam amikor először találkoztam a játékkal. Azt értem, hogy manapság konkrétan sínen húzzák a karaktereket egy csőben, ami sztem ultra gáz. Viszont párhuzamosan tolom vele a gears2-t és szvsz annak sincs kellemesebb irányítása(ha már tps irányítást akar mindenki, csak ezért az összehasonlítás, nameg mert éppen azzal tudom hasonlítani)
69.
69.
kriszvandaar
Meg mindig a legjobb gamma ever. Remelem jon a 2 3 is
67.
67.
BorosiKiki
Én tudnék örülni egy Resident Evil 2 HD-nek is :)
66.
66.
Chrysh
Szerintem ezeket a ráncfelvarrt játékokat kétféleképp is lehet pontozni:

Először is mint teljes értékű friss játékként, mindenféle előzmény nélkül, hogy ez most remaster vagy sem.

Másodszor pedig, mint Remastered a többi Remasteredhez képest hány pontot érdemel.

64.
64.
Spectrum
#58: Jaja, lehet. :-)
Azt hallottam, a Saints Row 4 - Re-elected például kifejezetten gyenge lett, és az új Fahrenheit video sem meggyőző sajnos.
De itt ugyanaz a dilemma, a Fahrenheit a maga nemében szinte tökéletes, PC-n nincs is nagyon vetélytársa. A mai mezőnyben ez mennyi? 9 pont?
Ha meg azt nézem, hogy az Arx Fatalis készítői a 16:9-et és a magasabb felbontást megadták egy ingyenes patch-ben több, mint 10 évvel a játék megjelenése után, úgy az új Fahrenheit máris cask 3-4 pont lenne. :-(
Legjobb lenne a remasteredekre valami más értékelési szisztémát kitalálni.
63.
63.
GAMEROD
Irányítással nincs gond, vannak akik rekord időket döntenek a végigjátszással. Én anno Gamecube-n a főellenségek kivételével egy sima késsel vittem végig minden módban 3 órán belül. Azóta sajnos sokat felejtettem a játékból olyannyira hogy még a házból se jutottam ki.
62.
62.
predator90
#57: Nem irigyellek, ez után a többi teszteredményed is megkérdöjelezik majd. Remélem azok is remastered lesz, a megítélésed aés pontozásod jó ebben
59.
59.
x360player
Nem akarok tiszteletlen lenni,de ezeket a negatívumokat mintha egy mai 10 éves írta volna.....az a baj,hogy gondolkodni kell? Vicc az egész értékelés nem lehet komolyan venni.
Az elsõ 3 Resi maga volt a tökéletesség,még mai szemmel is.
58.
58.
Shifty
#56: Akkor a remastered játékok jelentős része 2-3 pontot kapna :)
57.
57.
zoenn
#54: Nem teljesen a '96-os eredeti játékmenetéről van szó, a GameCube-os verzióban sokat javítottak, finomítottak rajta.
56.
56.
Spectrum
#54: Vaaagy, a már amúgy is tendenciává váló remasteredeknek fel kellene állítani egy új értékelési rendszert, ahol a kérdés az lenne, 1-10-ig mennyire sikerült az eredetit korszerűbb köntösbe bújtatni. Így aki az eredetit szerette, eldöntheti, ezt is szeretni fogja-e.

Ennek a pontozásnak így tényleg semmi értelme.
54.
54.
#30: Ezzel azért nem értek egyet, mert tök más 2015-ben megítélni valamit, ami 1996-ban jelent meg. Egyszerűen másképpen gondolkodtunk akkor, mint most. Innen, sok évvel később már bénának tűnik, stb, de egyszerűen akkor ez volt a velejárója. Ma is van egy csomó velejárója a játékoknak, DLC, bug, tök mindegy mi, valami van, amire majd később, amikor gördülékenyebb lesz, visszagondolva azt mondhatjuk, hogy ó, már 2015-ben is gagyi volt...lehet, de akkor is most másképp állunk hozzá, mint ezután majd 10 évvel. Ezért nincs értelme tesztelni egy ilyen remake-et, ami majdnem 1:1 felújítás, és a játékmenetet nem is érinti...mert ha a játékmenet ugyanaz, akkor előveszem a 96-os 576-ot azt csókolom...abban leírták már a véleményt. Ha a grafikáról írunk valamit, arról lehet, mert picit tupírozták, stb...na csak ennyit akartam mondani, hogy totál nincs értelme ilyen kritikát írni.
53.
53.
Spectrum
#44: Én ezt megértem és valóban szubjektív dolog a pontozás. De ezek alapján az érvek alapján hogy a túróba kapott épp zoenn-től a Hotline Miami 9.4-et?
52.
52.
barackostej
Maradjunk a témánál. Töröltem pár hozzászólást, mert nagyon elkalandoztak.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...