DiRT Rally bétateszt

  • Írta: zoenn
  • 2015. május 16.
  • bétateszt, dirt rally, early access, pc
Link másolása
Derült égből villámcsapásként ért a hír, miszerint a Codemasters vérbeli szimulátorral kedveskedik a rali szerelmeseinek, ráadásul a bejelentés után meg is érkezett a korai hozzáférésű verzió.

Nekem ugyan be kell érnem a videókkal, de ismerek olyat, aki már ült egy igazi raliautóban. Ez a cimbora egy autószalonban dolgozott, főnöke a hazai bajnokságban képviseli magát egy japán autóval (neveket direkt nem írok), és amellett, hogy a hirdetésekkel elég szépen tisztára mosta a pénzt, még vezetni is tud. Az úriember beültette maga mellé az ismerősömet, aki az említett próbakör után csak nehezen tudta visszafogni a gyomra tartalmát, de az élmény mindenért kárpótolta. Szóval a rali egy szép sportág, még nálunk is, hiszen relatíve kis pénzből és egy kockaladával is lehet indulni ilyen-olyan versenyeken. Pluszban a támogatók is kedvelik, hiszen nem feltétlenül kell adót fizetni egy-egy megállapodás után, ha „okosba” csinálják. Persze a Codemastersnek ennél jóval tisztességesebb szándéka van a PC-exkluzív DiRT Rallyval.


Például az, hogy visszakanyarodjon a gyökerekhez, abba az időbe, amikor még olyan hardcore címek születtek, mint a Richard Burns Rally. És itt jegyezném meg, hogy a DiRT Rally nem a DiRT 4, hanem egyfajta PC-s mellékág, amely elsősorban a szimulátorrajongók szívét dobogtatja meg, de az övéket nagyon. Ha viszont a másik társasághoz tartozol, úgy járhatsz, mint én 2004 nyarán, amikor az első kanyart szerettem volna bevenni az RBR-ben: a kudarc gyorsan lelombozhatja a kedélyedet.  (Azért a konzolhuszárok is megnyugodhatnak, a britek az arcade vonalhoz tartozó számozott részekről sem mondtak le, csupán pihentetik a szériát.) De mire ez a gáláns gesztus az rFactorhoz és a Live for Speedhez szokott közösség felé? Én csodálkozom, hogy az elmúlt tíz évben senki nem csapta le a labdát, dacára annak, hogy egy rétegműfajról beszélünk. Felejtsd el a Milestone-féle WRC-t, ha teljesen hiteles szimulációra vágysz, akkor azt a DiRT Rallytól meg fogod kapni! A Codies szembement a korábbi játékaira jellemző színes-szagos sárdagasztással, kockáztatott és egy régi-új irányba indult el. Az elhatározás már közvetlenül a DiRT 3 után megtörtént, de a srácok csak nemrégiben, a Showdown befejezése után kaptak zöld utat.


Annak ellenére, hogy egy korai hozzáférésű változatról beszélünk, tartalom terén nincs ok a panaszra: 17 autót (olyan klasszikusokat, mint a Peugeot 205 T16, a Subaru Impreza 1995 és a Lancia Delta, vagy olyan modern aszfaltszaggatókat, mint a Ford Fiesta RS S2000) vezethetünk, és 36 szakaszon tehetjük próbára jártasságunkat olyan helyszíneken, mint Wales, Monaco, vagy éppen Görögország. Bár még hosszú út áll a fejlesztők előtt, már most rendkívül sok órát beleölhetünk a programba. Minden helyszín más és más taktikát követel meg tőlünk, elveszhetünk az autók beállítási lehetőségeiben, figyelembe véve a változatos időjárási körülményeket és napszakokat. Szóval van itt minden, amit egy ralis címtől elvárhatunk. Ne higgyük azt, hogy gyorsan végigszaladunk a szakaszokon, és felmarkoljuk a nyereményt. Először is, a játékban nem 2-3 perc alatt teljesíthető szakaszok vannak, mindegyik kellően hosszú, pont úgy, mint régen. Másodszor, zöldfülűként sokat kell tanulnunk, mire úgy-ahogy végig tudunk menni a pályán, és akkor még a közelében sem leszünk dobogónak, ám ahogy fejlődik a vezetői tudásunk, a siker sem marad el. Ennél jobb ösztönzést nehezen tudnék elképzelni.


Akárcsak a való életben, a sikerhez kitartás kell és vezetői tudás, ami - tetszik vagy sem - billentyűzettel (de még kontrollerrel is) nehezen kivitelezhető, épp ezért erősen ajánlott egy alapkormányt beszerezni a játék mellé. A DiRT Rally roppant frusztráló tud lenni, amikor túl sok gázzal megyünk be a kanyarba, vagy csak egy picit hozzákoccanunk az út menti sziklához és elvesztjük az uralmunkat a jármű felett. Bár még nem ültem versenyautóban, de elhiszem, hogy ez élesben is így van. Ha jól mentél a DiRT 3-féle Gymkhanában, az semmit nem jelent. Markáns különbségek vannak egy első- vagy hátsókerék-meghajtású, vagy egy 4WD autó között. Látszik, hogy egy nulláról újraírt fizikai motor duruzsol a DiRT Rally alatt, amely már az abroncsok állapotát és viselkedését, valamint a különféle útfelületekkel való kölcsönhatást is szimulálja. A részletekkel nem untatnék senkit, legyen elég annyi, hogy van különbség kicsit, közepesen és nagyon nedves föld között. Máskor minél mélyebbre süllyedünk a murvában, az ellenállás annál nagyobb lesz, de az aszfalton sem lesz könnyű dolgunk: az autóknak végre súlya van, nem idétlenül korcsolyáznak az úton. Remekül átjön, ha vezetés közben elveszítjük a tapadást, egy ilyen hibának szinte mindig durva vége lesz. A koccanások és nagyobb ütközések befolyásolják a menetteljesítményt, a verdák természetesen sérülnek is, noha a törési modellen még dolgozniuk kell a srácoknak.


Megkockáztatom, az autók viselkedése csak a nagy öreg RBR-ben tapasztaltakhoz mérhető, bár olyan komplex játékot soha a büdös életben nem fognak még egyszer csinálni. A HUD letisztult, sallangoktól mentes és a veszett kormányzás mellett nagy segítségnek bizonyul a navigátor is. A jegyzetei nélkül esélyünk se lenne jól végigmenni a szakaszokon, de még így is memorizálnunk kell az adott szakaszt, ha biztonságban célba akarunk érni a tucatnyi újraindítás után. Mindezt úgy, hogy nem tekerhetjük vissza az időt, így csak kellő kitartással, fegyelemmel és nem kevés elszántsággal arathatunk babérokat. A szakértők még az autók beállításait is finomhangolhatják extra tizedmásodpercek reményében. A hardcore szimulátorosok számára ismerős a képlet, az újoncoknak viszont szokni kell, hogy a DiRT Rally még úgy is hallatlan összpontosítást követel meg tőlük, ha bekapcsolják a kipörgésgátlót és a menetstabilizátort. Megijedni nem kell, ha a győzelmet nem is adja a könnyen a program, nagyon tudunk örülni az apró részsikereknek. Ha már elegendő tapasztalatot szereztünk, mellőzhetjük a vezetési segédleteket, így nagyobb lesz a versenyek után járó jutalom is.


A korai változatban mindössze a karriermódot próbálhatjuk ki, ami a korábban részletezett okok miatt roppant szavatos szórakozást biztosít. Egészen a hatvanas évek ralijaihoz nyúlhatunk vissza, minden évtized megkapta a maga ikonikus szörnyetegeit. Emellett indíthatunk egyéni futamokat megadott paraméterek alapján, illetve ott van még az aszinkron multi, amelyben a barátaink időeredményeit kell megdöntenünk. A fejlesztők a jövőben folyamatosan adagolják majd az új tartalmakat a játékosok visszajelzései alapján. Az már biztos, hogy hamarosan élesedik a hegymenet, a Rallycross mód, és a PvP is, ami egy új szintre emelheti az élményt. Ráadásul a DiRT Rallyt Steam Workshop-támogatással is felvértezték, így a kreatív rajongóktól is számíthatunk új autókra, pályákra, festésekre és a játékmenetet befolyásoló egyéb modokra is.


Habár az alapanyag roppant ígéretes, hibái persze akadnak, hiszen még koránt sincs befejezve, a teljes változatot az év végére ígérik a fejlesztők.  Noha a látvány egy ilyen játék esetében csupán másodlagos, tény, hogy az EGO Engine felett már eljárt az idő. Az autók modelljeivel nincs gond, de a gyenge fényeffektek és a statikus környezet az előző generációs konzoljátékokat idézi, reméljük, az összkép még változni fog. Nem titok, mostanában nem ment jól a Codemasters szekere, az átszervezések után hullottak a fejek, így adjunk hálát az égieknek, amiért a srácok meggyőzték a döntéshozókat arról, hogy a szimulátoroknak igenis van létjogosultsága. Igen, az is számít, hogy mekkora sikere lesz az Early Access-verziónak, kedvező esetben akár egy különálló sorozattá érhet a DiRT Rally. Én nagyon örülnék ennek.


Kapcsolódó cikk

50.
50.
csabuszflash
atihun! tünj innen és ne gyere vissza soha! semmi tiszteletet nem adsz más irányába. túnj el!
49.
49.
randall13
#44: Nemá hogy bedőltél neki... xD
30.
30.
Lorthirash
#29: Összekevered a DiRT második részével ott volt monsteres autó meg hasonlók az első rész igaz nem csak full rally volt mert volt benne egy kis offroad de azzal még semmi gond nem volt, de kőkemény rally pályák voltak benne többnyire.
29.
29.
GAMEROD
#2: Nahát a Dirt első részének köze nem volt a Rally-hoz, úgyhogy azt ne is várd hogy majd olyan lesz. Az csak egy arcade vacak volt amiben görögtüzeken kellett átugrajtani a neonzöld Monster energia italos kocsiddal. Az igazi rally nem erről szól, hanem többnyire hegyvidéki erdős területeken egymagadban normális idő alatt célba érni.
28.
28.
unrealnoise
Miről beszél ez?!

"(Azért a konzolhuszárok is megnyugodhatnak, a britek az arcade vonalhoz tartozó számozott részekről sem mondtak le, csupán pihentetik a szériát.) De mire ez a gáláns gesztus az rFactorhoz és a Live for Speedhez szokott közösség felé? "

Úgy lököd a sódert, mintha ezt a Rally játékot konzolra nem adnák, adhatnák ki. Már most szólok, hogy pofára fogaz esni.

Steambe MOST korai hozzáféréssel exkluzív, de 100%, hogy ha kéaz lesz, jön konzolokra is..

Most biztos megkapom, hogy tessék itt egy konzolhuszár...
27.
27.
Lorthirash
#23: Pontosan ahogy mondod! :)
25.
25.
randall13
#21: A szánkó sem minősül ám autónak.
24.
24.
Kenian
https://www.facebook.com/groups/334402573384053/ Ha érdekelnek az olcsó és ingyenes játékok ;)
23.
23.
#7: A masik eszleny.
Ti egymas korul keringtek es tartjatok egyben a vilagegyetemet vagy mi a loszar?
21.
21.
#9: Es ugye feltetlenul hasznalni kell ugye?
Ha nem tetszik nem hasznalod.
Igazi gyoker hozzaallas amolyan dogoljon meg a szomszed lova is.
Ha neked nem kell akkor szedjek ki mert te vagy az univerzum kozepe, az etalon, mindenhato.
Szimulator?
Ta se vezettel meg autot ....

13.
13.
crashpipi
#1
Teljesen egyetértek. Senkinek nem kötelező használni, de a hiánya ma már mindenképp visszalépés. Főleg, ha tényleg több 10 perces szakaszok lesznek. Nem mindenki ér rá munka és család mellett órákig kínlódni egy-egy buta véletlen vagy baki miatt. Azonnal idegesítő lesz az ami kikapcsolódásnak indult.
11.
11.
DON GONDOCS
Megjött a kedvem egykis rallyzáshoz, de ez nekem túl nehéz lenne. Látszik hogy rengeteg munka van a játékban, a pályák a kocsik végtelenül részletesek.
10.
10.
godach
#9: :D
Vártam ezt a fajta hsz-t. Kár, hogy te is az idővisszapörgetést egyenlővé teszed a bénasággal.
Én pl élvezem, amikor a kölyök odafut a lábamhoz, elbaszom és megnyomhatom a visszapörgetést.
Mindezt mert nyomi vagyok :D ;)
9.
9.
Spectrum
Az idővisszapörgetés egy cheat, a játékélményt jelentősen rombolja. A Driveclub-ba szándékosan nem tették be, hogy az emberek újra megtanuljanak vezetni az autós játékokban és ne akarjanak unfair módon kockáztatni (berongyolok 220-al a kanyarba, azt' max visszatekerem). Szimulátorba végképp nem való.
8.
8.
PAtr0n
#2: Én is így vagyok ezzel. Ha legalább annyira jó lesz mint a Dirt 1, akkor nálam tuti vétel. Mondjuk azt is modolni kellett, hogy élethűbb legyen a fékhatás, de nagyon élvezem, igazi büdösreizzadós, alkarbedurranós futamokat mentem benne.
Ha erre még tesznek egy lapáttal, nagyon örülni fogunk. :)
RBR-hez nem volt szerencsém, de a látott gameplayek alapján egyértelmű, hogy azt a szintet fizikában megütni nem lesz egy egyszerű, valószínű nem is sikerül a Codemastersnek, de már ez is elég üdvözítő, hogy egy külön részt szentelnek a vérbeli rally kedvelőknek.
7.
7.
Lorthirash
#1: Az idő visszapörgetés meg jobb is ha nincs egy szimulátorban.
6.
6.
Lorthirash
A videókat nézegetve úgy tűnik hogy visszahozza a régi szép időket, végre újra lesz értelme DiRT-el játszani. :))
4.
4.
Lorthirash
#2: Jó lenne ha a navigátor magyar lenne akár csak a régi DiRT-ben az nagy segítség volt annó .
3.
3.
Lorthirash
#2: talán ez képes....*
2.
2.
Lorthirash
Hmm a legutolsó ami még tetszett az a DiRT első része , talán ezt képes lesz visszahozni azt a szintet.
1.
1.
godach
Én nem értem, miért van úgy megnyúlva mindenki szája, ettől az idővisszapörgetéstől. Volt lehetőség a codemasters játékainál is arra, hogy megfelelő nehézségen, kikapcsolta a gép. Egyszerűen nem vágom, miért örül annak más, hogy aki pl pont használta, az most szív mint a torkos borz. Innen látszik, mennyi ember játszott eddig Easy fokozaton, mert csak azok hozzák fel.
Én speciel pont szeretem, hogy egy 78 vagy hány körös Monacoi nagydíjon, valami baromság miatt ha elkúrom a 60- körben, nem kell előröl kezdenem.
Multiban meg szintén nem érintett a dolog, tehát ugyancsak nem értem.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...