Tényleg a Denuvo a warez halála?

  • Írta: zoenn
  • 2016. július 26.
Link másolása
Január elején a híres crackercsoport, a 3DM alapítója gyakorlatilag beismerte a vereséget a Denuvóval szemben. Vajon tényleg ennyire reménytelen a helyzet? Hogy működik a védelem és milyen hatással van a játékiparra?

2014 végéig a kalózok viszonylagos nyugalommal tölthették le a legújabb játékok illegális kópiáit. Nem ritkán már a megjelenés napján elérhetővé váltak a feltört verziók a torrentoldalakon, nem kis bevételkiesést okozva a kiadóknak. Persze az online multira kihegyezett címekről le kellett mondaniuk, hiszen azokat a Steam, a Uplay vagy épp az Origin szolgálta ki, és az illegális másolatok használhatatlanok voltak egyedi CD-kulcs nélkül. Aztán jött a Dragon Age: Inquisition, amit csak hónapokkal a megjelenés után sikerült feltörni, míg a szintén ősszel érkező FIFA 15 és Lords of the Fallen már nem adta be ilyen könnyen a derekát. Arra, hogy hetekig vagy hónapokig nincs törés egy adott sikercímhez, régóta nem volt példa.

Legutóbb 2004-ben a StarForce fogott ki a kalózokon - ezt használta a Splinter Cell: Chaos Theory is, amit csak 424 nap elteltével sikerült két vállra fektetni. Az orosz védelem végül többet ártott, mint használt, másoltnak nézte az eredeti lemezeket, és az operációs rendszert is leterhelte. Tíz év kellett ahhoz, hogy valami változzon a szoftvervédelem terén. Noha az első akadályokat (FIFA 15, Batman: Arkham Knight, Mad Max és Metal Gear Solid V: The Phantom Pain) még sikerrel vette az olasz CPY és a kínai 3DM, ám korántsem olyan gyorsan, mint azt a közönség várta. Ráadásul a kérdéses védelmi technológia is folyamatosan fejlődött. Másfél esztendővel a Denuvo feltűnése után több crackercsapat lemondott már arról, hogy belátható időn belül használható törést adjanak ki a legújabb játékokhoz. Az első olyan cím, amely mindmáig tartja magát, az a Just Cause 3, és innentől nem volt megállás.

De mi is az a Denuvo?

A védelem az osztrák Denuvo Software Solutions fejlesztése, amely 2014 végén vált elérhetővé a kiadók számára. A cég a Sony DADC DigitalWorks kivásárlása után jött létre, így technológia alapját voltaképpen a japán cégnek köszönhetjük. A csapat tagjai ugyanazok, ám most már függetlenek, így sokkal rugalmasabban hozhatnak döntéseket. A Denuvo működési elve hétpecsétes titok persze, csupán a nyilvánosságra hozott adatokból vonhatunk le következtetéseket. Elsőként tisztázzuk: a Denuvo nem igazi másolásvédelmi rendszer, csupán a háttérben futva ellehetetleníti a már meglévő DRM-rendszer (Steam, Windows Store, Origin) kijátszását. A Denuvo tehát egy Anti-Tamper, amely magát a DRM-et védi, így az akadálytalanul ellenőrizheti többször is, hogy a program tényleg a tulajdonos rendszerén fut-e, a megfelelő hardvereken.

Nem is olyan régen sok tapasztalt kalóz csak legyintett az egészre, mondván feltörhetetlen védelem nincs, és részben igazuk is van. A Denuvo sem kivétel, amit a technológia fejlesztői is elismernek, de nem is ez volt a céljuk – jó régóta a szakmában vannak, nincsenek tévhiteik. Ők inkább azt szeretnék, hogy a törés időigényes és nehéz folyamattá váljon, és a legrosszabb esetben is hosszú hónapok után legyen belőle valami. Egy adott játék megjelenését követő első pár hét kritikusnak számít az eladások szempontjából, hiszen ilyenkor szakítják a legtöbb pénzt a még teljes árú programból, a célközönség és a rajongók vásárlói kedve is ilyenkor a legnagyobb, semmint később, amikor már az újabb címek hozzák lázba a nagyérdeműt.

Egy programot csak akkor lehet feltörni, ha a crackerek ismerik az azonosítást végző fájlokat, így azokat módosítva olyan állományt hoznak létre, amely már elhiteti a rendszerrel, hogy online azonosítva van. A Denuvo pont ezeket a fájlokat titkosítja, mégpedig eléggé hatékonyan. Egy feltörést végző hacker először megvásárolja a jogtiszta szoftvert, majd egy debugger segédprogrammal analizálja a futtatott, akár dinamikusan változó állományt, hogy rájöjjön, mikor mit csinál a játék, hol vannak a megkerülni kívánt védelmi algoritmusok a kódban. Eddig ez simán működött is, ám jött az osztrákok megoldása, amely vélhetőleg az analizálás folyamatát nehezíti meg. Egyrészt a gépi kódot teszi nehezen értelmezhetővé mindenféle felesleges parancssorral, elnyújtva ezzel a visszafejtés időtartamát; másrészt virtuális kódsorrá alakítja azokat, amiket csak egy beépített virtuális gép értelmezhet. Ez utóbbi felépítését kell megértenie a crackernek, mégpedig egy disassembler program készítésével, amely a virtuális gép kódját emberek által értelmezhető, assembly nyelvre fordítja, és csak ezután kezdhet neki az analizálásnak. E két megoldást kombinálja a Denuvo, a lehető legtovább rejtve el a megkerülni kívánt védelmi algoritmusokat. Természetesen mindez csak jéghegy csúcsa, nagyon is elképzelhető, hogy a Denuvo sokkal mélyebben ver gyökeret a programban.

Felmerülhet a gyanú, miszerint ha ennyire komplex folyamatok zajlanak egy adott játék futtatásával párhuzamosan, az nem vesz-e vissza teljesítményből, mondván az állandó írás és olvasás rontja a háttértárak élettartamát. A cég szóvivője szerint ez csak egy rossz pletyka, melynek alapja egy megalapozatlan fórumposzt volt. A technológia ugyan ír a háttértárra, de nem folyamatosan, így nem befolyásolja negatívan a játék teljesítményét. Már csak azért sem, mert ez volt a legfontosabb követelmény a játékfejlesztők és a kiadók részéről, ha már olyan sok pénzt kifizettek érte. Bizony, a Denuvo nem olcsó, csak a legnagyobb játékipari mágnások engedhetik meg maguknak az AAA-kategóriás címek esetében. Elsőként az Electronic Arts állt az osztrák cég mögé, majd azok a kiadók is, akik eddig kivártak: a Warner Bros., a Konami, a Ubisoft és legutóbb ugye a Bethesda. Noha a Playdead Inside-ja azon ritka digitális címek egyike, ami Denuvót használ, arra ne számítsunk, hogy a legutolsó indie alkotást is ezzel vértezik fel. A jövő biztató, a vállalat szerint már a játékiparon kívüli cégek is érdeklődtek náluk.

A crackercsapatok hozzáállása változó

A kezdeti félsikerek után már teljesen máshogy látják a helyzetet a scene groupok, annyi azonban bizonyos, nem tudnak lépést tartani az osztrákok frissítéseivel, már fél éve nem történt lényeges előrelépés. A Rise of the Tomb Raiderhez, az Electronic Arts játékfelhozatalához, a Far Cry Primalhoz máig nincs törés, és ugyanez a helyzet a legfrissebb alkotásokkal, a Hitmannel, a Homefront: The Revolutionnel, a Total War: Warhammerrel és a Doommal is. A 3DM már az év elején sajnálkozva tárta szét a kezét.

Itt jegyezném meg, hogy a kínai csapat nem olyan egységes és szervezett brigád, mint mondjuk a Reloaded vagy a Razor1911 volt annak idején. Lényegében hackerek egy laza kollektívájáról van szó, akik egy közös fórumon szervezkednek. Alapítójuk Bird Sister (vagy más néven Phoenix) 2016 januárjában ugyan még feltörhetőnek hitte a denuvós játékokat, ám a titkosítási technológia fejlődésének jelenlegi tendenciáját figyelembe véve úgy gondolta, két év múlva már nem játszhatunk crackelt játékokkal. Bird Sister egy hónappal később úgy döntött, egy évig nem erőltetik egyetlen single player játék feltörését sem, hiszen kíváncsiak arra, hogy a kalózszoftverek eltűnése milyen hatással lesz az eladásokra. Nem sokáig tartották a szavukat, később azt írták, igenis van megoldás és megszűntek a technikai problémák is. Az már más kérdés, hogy mindmáig nem álltak elő vele, így pedig nehezen hihetünk nekik.

Bird Sister

Az elmúlt hónapokban több betonbiztosnak hitt megoldás ütötte fel a fejét, majd szépen gyorsan el is tűntek a süllyesztőben. Ilyen volt az emulált Steam is, amely a Denuvót megkerülve a Valve rendszerének egyik hibáját használta ki. Egy módosított Steam-kliensről van szó, amivel offline módban játszhattak a kalózok a kívánt játékkal. Ehhez viszont az kellett, hogy egy rejtélyes illető pénzért bárkivel megossza a kívánt játékot. Ha valaki elutalta a kívánt összeget, az eladó a TeamViewer programmal távolról belép a saját Steam-fiókjába a vevő gépén, és megosztja a játékot (a fájlok azóta már a gépen csücsülnek), amely így már online kapcsolat nélkül is futtatható. De csak egy ideig, hiszen a rést azóta befoltozták, a csodásnak beharangozott Antidenuvo használhatatlanná vált, nem beszélve arról, hogy a kockázatos módszerrel rengeteg accountlopás történt. Hihetetlen, hogy a hypevonatra felült játékosok gyakorlatilag tálcán kínálták fel értékeiket.

Kétségtelen, hogy a kihívás és az elsőség csábító, ám ne legyünk ennyire naivak: a crackerek szép pénzt tesznek zsebre fájlmegosztó oldalaik reklámbevételeiből és a paypalos támogatókból. Maradtak persze régivonalas crackerek is. Az orosz Mkdev a hagyományos módszerben hisz, azaz minden Denuvóra való utalást kézzel kiszed az adott programból elkészíti a hagyományos törést, ami rengeteg pepecseléssel jár, így csak kis lépésekkel halad előre – már azt is nagy sikernek könyvelték el, hogy eljutottak a Doom főmenüjébe. Más csapatok nem nagyon dobálóznak állapotjelentésekkel (talán nem véletlenül), inkább csendben dolgoznak a háttérben.

A Turk DM csapata a FIFA 16-ot bírta működésre tavasszal, mégpedig a hivatalos demó megbuherálásával. Nem törésről van szó, hanem az úgynevezett bypassos megoldásról, melynek lényege az, hogy lényegében a demó fájljai közé másolják a teljes verzió adatállományát, és két különböző segédprogrammal összefésülik azokat. Az eljárás bonyolult az egyszeri felhasználó számára, ráadásul az így kapott másolt változat hibáktól és fagyásoktól hemzseg, de kétségtelenül működik. Csak az EA Sports fociszimulátora esetében játszották ki a védelmet demós módszerrel, ami feltehetőleg csak egyszeri alkalom volt, az azóta megjelent címeknél már nem működött. Halvány remény volt ez a crackerek számára, ami végül zsákutcának bizonyult, és azt se felejtsük el, hogy nem minden játéknak van kipróbálható változata.

Így állunk most

A Denuvo körüli hisztéria olyan nagyra nőtt, hogy a játék nélkül maradt kalózok minden apró hírmorzsára rávetik magukat, és ezt mások ki is használják. A legtöbb hír hamisnak bizonyult, ám a TorrentFreak szerint az utóbbi hetekben felbukkant videók komoly előrelépést mutatnak a témában – legalábbis ezt akarják elhitetni a nagyérdeművel. A legtöbb izgalmat egy Bronco nevű orosz hacker videója váltotta ki, amelyen a feltört Rise of the Tomb Raider fut, egy több mint kétéves Steam-emulátoron. Az alacsony framerate állítólag a gyenge grafikus kártya és a háttérben zajló folyamatok miatt van, nem a rossz törés eredménye. Bronco jelzésértékűen osztotta meg nagyvilággal az eredményt, noha hitelessége továbbra sem bizonyított - hiába bizakodik az Mkdev és RengarSenpai is. Crack azóta sincs, vírusos exe-fájlok annál inkább. Nemrégiben a 3DM fejese, Bird Sister streamelte a feltört Rise of the Tomb Raidert, legalábbis a Valve kliense nem futott a háttérben, és a nézők szeme láttára írta felül az eredeti indítófájlt.   

Hasonlóan szkeptikus a módszer láttán Thomas Goebl, a Denuvo értékesítési igazgatója is. Mint mondja, „nehéz véleményt alkotni egy olyan törésről, amit még nem publikáltak”. A cég elérte a célját, bebiztosították a Rise of the Tomb Raider első hat hónapját, amely különösen fontos az eladások szempontjából. Ha végül lesz is kalózverzió, fogyassza mindenki egészséggel, ők már nyertek. Hasonló véleményen van a Square Enix értékesítési vezetője, Lee Singleton is. Szerinte a kalózkodás hatalmas probléma volt évek óta, és erre rátett egy lapáttal a P2P-hálózatok elterjedése is, így a játékok megosztása is játszi könnyedségűvé vált. "Most a Denuvóval egy lépéssel a kalózok előtt járunk" – fogalmazott Singleton.

Jelen sorok írása közben 28 denuvós játékról tudunk, ebből mindössze hatot sikerült feltörni, vagy legalábbis kikerülni a védelmét, ami elég kiábrándító arány. A crackercsapatok tehát vesztésre állnak, a biztató hírek többsége minduntalan fake-nek bizonyult, és belátható időn belül a tendencia nem is fog változni, nem lesz egyszerű univerzális megoldást találni. Az Anti-Tamper első sikereit a Windows-alapú C++ játékokkal aratták, Goebl már azt tervezi, hogy hamarosan még több támogatott operációs rendszerrel és programozási nyelvvel bővítik a portfóliójukat, és végül minden partnerüknek személyre szabott megoldást nyújtanak majd. 

Az eladások még nem szárnyalnak

Most, hogy a kiadóknak nem kell tartaniuk a kalózoktól, viszonylag tiszta képet kapnak arról, hogy érdemes-e az adott játékhoz folytatást készíteni, vagy sem. Korábban ez nagy kihívás elé állította a cégeket, hiszen a közkézen forgó törtverziók miatt nem tudták felmérni, hogy egy adott címmel ténylegesen mennyien játszanak. Hiába hangoztatják a warez hívei, hogy ők csak a próba miatt töltik le szoftvereket, és ha megtetszik nekik, megvásárolják – erre nincs garancia.

Az már más kérdés, hogy az eladások nem ugrottak meg látványosan a Denuvo miatt. Gyors kutatást végeztem a SteamSpy oldalán arra keresve a választ, hogy vajon egy adott sorozat újabb (denuvós) részéből több fogyott-e, mint elődjéből (amiből ugye van törtverzió is). A Just Cause 2 jelenleg 3,9 millió embernek figyel a Steam-könyvtárában, ám a harmadik rész csak 667 ezer embernek. A 2013-as Tomb Raider hozzávetőleg 4,1 millió embernek van meg, míg a Rise of the Tomb Raider csak 907 ezernek, szóval nem mindenki rohant megvenni a folytatást. A rögtönzött vizsgálódásom persze nem reprezentatív, hiszen a példaként felhozott két alkotás korábbi részeihez már minden érdeklődő olcsón hozzájuthatott, míg az újakat még mindig teljes áron kínálják. Annyi azonban bizonyos, hogy a kalózok nem rohantak egyből a boltba csak azért, mert a kedvencünkből nincs virágbolti változat.

Próbaképp rákérdeztünk a haza forgalmazóknál arra, hogy vajon ők is így látják-e a helyzetet, ám sajnos nem mondhattak semmit a denuvós játékok eladásairól.

A warezt már többször temették, de még mindig él

Még nem lehet nyugodtan kijelenteni, hogy az osztrák védelemmel felvértezve a PC, mint platform is olyan zárt rendszerré válik, mint amilyenek a jelenlegi generációs konzolok. A Denuvo kétségtelenül egy ígéretes megoldás, de még két éve sincs a piacon, a kezdeti sikerekből pedig nem lehet messzemenő következtetéseket levonni. A kalózok sok mindent átéltek már az elmúlt években - hasonlóan feltörhetetlen hitt módszerekkel is találkoztak -, de a történelem végül őket igazolta.

Azt se felejtsük el, hogy az EA/Origin Accesshez hasonló előfizetői szolgáltatásokat egyfajta kompromisszumként is felfoghatjuk: potom havidíjért cserébe jogtisztán hozzájuthatunk a nem túl régi videojátékokhoz. Aki nem akar egyszerre 60 eurót kicsengetni egy címért, viszont hajlandó várni pár hónapot, nyert ügye lesz. Ám ehhez az kell, hogy többi kiadó is kövesse az EA példáját, és legalább annyian álljanak a szolgáltatás mögé, mint amennyien a Denuvónak szavaztak bizalmat. Így mindenki jól járhat.

Kapcsolódó cikkek

146.
146.
_NMI_
#143: Ha ezt nekem címezted, akkor csak annyit tudok mondani, hogy jól elbasztad.

Utána kellett volna nézni, hogy mi is az antidenuvo, mielőtt jártatod a szádat és próbálod megmondani, hogy mit honnan szereztem be...
Van, aki a Doomot szerezte be Antidenuvo módszerrel, de megsúgom, hogy a JC3 is behúzható így.
145.
145.
crytek
Denuvo + Uplay azt csá warez csirák. Remélem ezt a nagy cégek is látják és egyre több ilyen kombináció jön Azt a sok vér pista ne tud majd warezolni.
144.
144.
DON GONDOCS
#143: Most kerültek fel a TR és JC3, és a DOOM ami nekem megvan eredetiben. A TR-t kiis probálom
143.
143.
Neo1989
Az általad említett címek egyikéből sincs működő tört verzió Sőt a JC 3 és a DOOM se fut törten. Hiába van belőle torrent.
142.
142.
_NMI_
"a csodásnak beharangozott Antidenuvo használhatatlanná vált"

Ez nagyon tetszik. Két hónapja így szereztem be a Warhammer Total Wart és a Rise of the Tomb Raidert, pár órája meg az INSIDE-ot.
130.
130.
user101
Fene tudja, légkondis irodában dög unalmas vállalati szoftvereket fejleszteni, havi ( nem kevés ) fixért, garantált munkaidő mellett sokkal hálásabb, mint azt hallgatni, a 70+ % elégedett felhasználón felül maradó tölteléktől, hogy szar a játékod, dögöljön meg az ilyen fejlesztő, anyád borogasson... a sírba... stb.

Akkor már inkább játszok mások, szaros játékaival és alkalmasint én anyázok... :)))
129.
129.
Neo1989
#125: Ha valaki ezt a hobbit választja kalkulálja bele hogy elég kemény anyagi vonzata van a dolognak. Nem poénból szokás luxushobbinak nevezni a videojátékozást. V ahogy Mirror mondta válasz másikat. Senki nem kényszerít videojátékozásra senkit.

Egyébként meg h ki menyiből él és mire ad ki pénzt az magányügy.
127.
127.
Heldengeist
#125: Millió játék van, amivel ingyen vagy bagóért lehet játszani (és ráadásul népszerű a tinik körében). Dota, LoL, CS:GO, TF2, Warframe, WoT, War Thunder. Ezeknek még a gépigénye is sokkal barátságosabb, mint a AAA-s játékoknak.
125.
125.
Harrison_Wells
ne is számítsanak bevétel-növekedésre a cégek !
nem fog !
nincs az a gyerek-tini duma amivel egy szülő 4-10 ezer forintot kiadna egyetlen (egy, uno, eine) CD-re / játékra !!!!!!
Köszönjük hogy megölitek a maradék játékélményt is !
Éljetek 47 ezerből, ezt kívánom !

122.
122.
kt1
A Denuvo, mint minden mas vedelmi rendszer, feltorheto. Ezt a keszitoi sem titkoljak.

Miert nincs megse feltorve? Egyszeru a keplet: van a crackereknek jobb dolguk is. Mondjuk penzt keresnek. Sokat. Legalisan.

Vonjunk parhuzamot pl. az iOS jailbreak es a Denuvo feltorese kozt (a ketto nem ugyanaz, de elegge hasonlo a mondanivalo lenyeget tekintve): az emberek megkaptak a jailbreakjeiket ingyen, ugyanugy mint a jatekosok is a crackjeiket. Mikozben ezt a jailbreaket, amit TE ingyen megkaptal azert a piacon LEGALISAN fizettek $1.000.000-t: https://www.zerodium.com/ios9.html

Mondd csak te mit csinalnal 300 millio forinttal? Pontosabban mit csinalnal, ha meglenne az a tudasod, amivel ennyi penzre szert tehetsz?

Nezd meg i0n1c peldajat, ingyen adta a jailbreaket, aztan most meg o a szararc, mert mar helyette penzt csinal a tudasabol es egy csomoan anyazzak, hogy inkabb adna nekik ingyen jailbreaket.

"ám ne legyünk ennyire naivak: a crackerek szép pénzt tesznek zsebre fájlmegosztó oldalaik reklámbevételeiből és a paypalos támogatókból."

En is azt mondom, hogy ne legyunk naivak, semmilyen reklambevetelbol nem kap az a cracker, aki tenyleg felnyomta, te sem fogod a 3DM-et megkeresni, hogy paypalon fizess neki. Elterjed ismert torrent oldalakon aztan csokolom, senki se erdekel ki crackelte meg, csak jonnek a pistikek panaszkodni, hogy szar a crack, csak az emberek 95%-nal megy!!1!

Az egyeduli dolog ami kijon ebbol az hogy bizonyitsd magad, de azt is kinek, amikor publikusan ki sem johetsz ezzel.

Nincs hala, nincs nyereseg, vesztes ugy "cracker"-nek lenni. Hulye aki ingyen adja ezt a tudasat.

Meg a technikai reszletek is sok helyen bullshitek: megeszi a Denuvo az SSD-d, LOL. Meg hogy nincs rendes debugger, mert az x64dbg sehol sincs az olly tudasahoz kepest es akkor ez a fo indok. Egy olyan vedelmi szoftvernel, ahol a virtualizalt kodot szetkapod, ugyis neked kell rengeteg Denuvo specifikus kodot irnod, az alap debugger szolgaltatasokat meg igenis nyujtja a x64dbg es viszonylag jol pluginezheto.

Es ugyanezeket a famakat veszi at mindenki evek ota, egy megbizhatobb forras nem szolalt meg a temaban, ebbol is latszik, hogy aki kepes lenne ra annak nem erdeke / nincs ra kapacitasa hogy megtorje.

De ott van geohot esete is: evekig nem volt warez a PS3-on, o leult a szobajaba 5 hetig, majd kijott a PS3 tores alapjaval (jo kellettek masok is hozza): fiatal volt, megtehette, a Sony jol beperelte, majd inkabb sorra torte a Chrome, Firefox, stb bongeszoket, Androidot, vaskos $$$-ert. Es ez amirol tudunk es ezek amiket a hirnevert csinalt.

Azota beleunt a securitybe es epp onvezeto autot gyart meg Elon Musk-kal vitatkozik, hogy ki a menobb arc.

Szoval ezt kell latni: halnak ki itt onfelaldozo, anarchista hackerek, ideig oraig lehet mokas a hirnev miatt, de manapsag mar ez a tudas legitim modon vaskos penzekre fordithato, senki se fogja helyette a Denuvo feltoresevel tolteni az idejet.

Konkretan van olyan ismerosom, aki hasonlo rendszerekkel foglalkozott, megfelelo idoraforditassal ugy gondolom belathato idon belul (hetek) meg tudna lenni a Denuvoval is.

Ha holnaptol felmondanek a munkahelyemen es en neki mennek akkor szerintem en is meglennek vele par honap, max fel ev alatt (de akkor utana mar jatekonkent mar max 1-2 het lenne csak, amig nincs komolyabb fejlesztes).

De nem fogom. Ismeroseim se fogjak.

Ha valaki szeretne meg Denuvos jatekokat warezolva latni, akkor remenykedjen, hogy a vilag masik 7 milliard emberebol lesz valaki annyira elvetemult, hogy a tudasat meg idejet ilyenbe oli. En csak reszvetemet tudom kuldeni neki.
118.
118.
delphijos
#117: Egyetértek. Én amikor a filmötletek röpködnek ( mert miért ne, az semmibe se kerül ) megkérdezném hogy akár 100-200 millió dollárt is megkockáztatna az aki szerint ez milyen szuper ötlet? Mondom, én sem a kiadókat védem, de baromira nem egyszerű dolog olyan projekteket kiválasztani, és megfinanszírozni ELŐRE ! amiről azt remélik hogy MÁSOKNAK fog tetszeni. Mert nagyon könnyű megmondani hogy milyen játék tetszene nekem ( erre mindenki képes ) az nem könnyű, hogy ez a lehető legtöbb embernek is tessen, méghozzá annyira hogy pénzt adjon érte. És van is hogy nem jön be.
117.
117.
Heldengeist
#116: Egy-egy játék fejlesztési költsége már most belekap a 100 millió dollárba, amit simán megdupláz a marketingköltség. Azon a 60$-s éron is milliós tételt kell eladni, hogy csak ezt visszahozza (és egyéb járulékos költségek sehol). Ha már ostorozzuk a kiadókat, hogy milyen szemetek és szart gyártanak, az ő szempontjukból érthető, hogy nem akarnak túl nagy kockázatot vállalni és maximalizálni akarják a bevételeket, ahogy csak tudják. 3-4 millió eladott játékkal még kb. nullszaladó körül vannak és nem termeltek profitot, amiből az egyéb projektjeiket tudnák fejleszteni (és a befektetők osztalékát kifizetni).
116.
116.
Eddie Krueger
Szóval, úgy néz ki, van egy méregdrága eszköz, ami nem növeli az eladásokat? Ezalatt azt kell érteni, hogy az emberek nem rohannak megvenni $60-ért a játékokat, amikhez újabb $60 a season pass, hogy konkrétan content is legyen benne, plusz újabb $30 a season passba nem tartozó dlc-k ára? És utána esetleg kiderül, hogy egy rakat sz...emét az egész, lásd The Division? Ki hitte volna?
115.
115.
gabro.cornellan
Perpill 334 db játék van a steam könyvtáramban. Ez az elmúlt KB 4 év termése. ezidő alatt összesen kb. 300 dollárt költöttem játékra. A saját egyszemélyes mintámra alapozva :) nálam a warez halálát a humblebundle akciói jelentik.
114.
114.
godach
Egy jó védelem, annyira elég hogy kevesebben játsszák az adott cuccot.
Arra, hogy több vásárló legyen, arra nem.
Aki akarja, az így is megveszi mert akarja a játékot, kell neki.
Aki meg "elméletileg" kivárja a törést, annak a pénztárcájából úgysem látnának soha teljes összegű vásárlást.
Én is torrenteztem. Van hogy most is. Viszont amivel játszani akarok, azt eredetibe veszem meg. Még a legújabb címeket is egy 10k ezer forintos vásárlásból le lehet bonyolítani.
Aki meg úgy van vele, hogy jó lesz ez 2 dolláros akcióban.... na hát Ő nem az, aki mellettem áll és a támogatásával a játék következő részére összegyűlik a pénz.
Igaza van szejkónak, főleg a 80-as hszébe. Akit annyira nem érdekel a fos, az miért lapátolja ki a warez pöcegödréből és miért gyurmázik vele?
113.
113.
Nando
Akinek esetleg gondja van a DRM-mel, az a gyakorlatban is mutassa meg! A háról is szereltesse le a riasztót, s a kerítés sem kell, az ajtó is jó lesz nyitva, úgy is meleg van!

Ja igen, tudom: az más!
112.
112.
delphijos
#98: Lefogadom hogy nem "intelektuális vagy kulturális javak" létrehozásásból élsz, különben biztos nem érvelénl így.

Egyébként - pusztán magánvélemény - a Kickstarter pl. a legnagyobb átverés. Te finanszírozol ELŐRE valamit, amiről sokszor alig tudsz valamit, és ha nem jön össze, semmilyen felelősség nem terheli az aki a kampányt indította. Kiváncsi lennék mekkora felháborodás lenne, ha mondjuk az EA 60 dollárt kérne az emberektől, és csak ígérnék ha összejön a pénz, Isten bizony csinálnak egy jó Fifa-t. Mert a Kickstarter kb. ilyen..... ( Persze nem mondom hogy mind átverés, erről szó sincs, de a vásárlókkal finanszíroztatnak valami előre ) Ez aztán tényeg előremutató. Mindenki "bizniszt" akar, de már a kezdőtőkét se kell összeszednie.....
111.
111.
user101
Én azért szurkolok ennek a Trump gyereknek, meg az Erogannak. Ezekkel leszünk egy klubban Putyinnak és Orbánnal, akkor pedig a törvényeket minden disznóval szigorúan be fogják tartatni ( kivéve talán a gyevi birót, meg az egyenlőbb disznókat ) de az ilyen torrentező tolvajok kezét majd jól levágják... Na arra varrjatok ideológiát ! :DDD
110.
110.
delphijos
#108: Csak annyir szólnék bele, hogy az elején arról beszéltél, hogy szar minőségúek a játékok, ezért nem akarsz pénzt adni értük, de azért ingyen mégis játszol vele.....

( Az autó példádnál: már több szar kocsit vettél egy gyártótóól, és az új tipus is vacak, de ha lopsz egyet, azt azért használod.... )
109.
109.
delphijos
#95: "Például egy drága ruhát sem veszek úgy, hogy előtte nem próbálom fel, hiába az újságban jól nézett ki"

De nem viszed el hogy egy buliban teszteld hogy jobban bejössz-e benne a csajoknak....

Nem győztél meg, az hogy egy játékról kizárólag a "fejlesztők által felrakott videók, tesztek" alapján lehetne tájékozódódni, az egyszerűen nem gaz.
100.
100.
Heldengeist
#95: Az tartja vissza a fejlesztőket, hogy a hulladékért is pénzt kérjenek, hogy ha eljátsszák a vásárlók bizalmát, a jó játékokat sem fogják megvenni. Volt már erre példa, egyszer már kivégezték vele az észak-amerikai játékipart. 97%-os forgalomvisszaesés két év alatt.
98.
98.
Davis_and_Duckhead
A félreértések alapvetően abból fakadnak hogy a filmek játékok szoftverek könyvek nevezzük őket intelektuális vagy kulturális javaknak nem viselkednek termékként, egy "példány" előállítása ugyan annyiba kerül mint végtelen "példány" előállítása. Ez a tulajdonság teszi lehetővé hogy az internet segítségével tulajdonképpen kommunalizálódjanak ezek a javak. Ami szerintem egy fantasztikus dolog hogy egy számítógép és internet birtokában bárkinek bármilyen intelektuális tartalom korlátozás nélkül elérhető, ennek a haszna vagy értéke pénzben kifejezhetetlen, és szerintem rendkívül pozitív hatással van a társadalmunkra. Ez már ma is így működik és nem hiszem h lehetséges visszatekerni az idő kerekét és elzárni a csapokat. A kiadóknak/fejlesztőknek saját érdekükben kell megoldást találni arra hogyan működhetnek ezen a piacon. Sokan találnak is módokat: free to play, kickstarter, közösségi finanszírozás, egyéb szolgáltatások nyújtása. A többiek hosszú távú lehetőségeiket csökkentik azzal h "termékeik" elérhetőségét korlátozzák. Egy modern pénzügyi modellel rendelkező játék bevételei a népszerűségéből adódnak nem a licensz értéksítéséből.
97.
97.
tundrish
#94: Nem a szubjektív szempontokkal van gond. Az, hogy xy-nak nem tetszik a játék természetes. Az optimalizálás, futási teljesítmény, fagyások nagyon is mérhető, objektív dolgok,.
95.
95.
Derivel
Véleményem szerint fontos a warez a játékipar számára. Ez tartja vissza a fejlesztőket / kiadókat attól, hogy a hulladékért is pénzt kérjenek. Miért küzdjenek pl. a jobb optimalizációért, amikor ígyis-úgyis megveszik az emberek, mert nem tudnak a gondokról? Nem fogok kiadni sok pénzt valami olyanért, amit nem próbáltam. Persze, ott vannak a fejlesztők által felrakott videók, tesztek, stb, de ezekből még nem tudom meg, hogy én mennyire fogom élvezni. Például egy drága ruhát sem veszek úgy, hogy előtte nem próbálom fel, hiába az újságban jól nézett ki. Persze, én magamból indulok ki, és csak próbaként használtam a warezt (már másfél éve nem töltöttem semmit).
Szóval felőlem eltörölhetik a kalózverziókat, de csak két feltétellel:
1) Legyen minden játékból próbaverzió! Egy hosszabb demó, egy X órás trial verzió, esetleg pár napra ingyenessé tenni az adott játékot. Így el lehet dönteni, hogy neked tetszik-e. Ha igen, megveszed. Ha nem, akkor nem veszed meg, így a fejlesztők látni fogják, hogy jobban kellene csinálni.
2) Legyen elérhető ez a próbaverzió hónapokkal, akár évekkel a megjelenés után is! Jó dolog a nyílt béta, ahol a játékosok és a fejlesztők is jól járnak, de ez csak pár napig tart a megjelenés előtt. Ezért ha valaki a megjelenés után próbálná ki, akkor nincs esélye. Saját esetem, hogy a gépem már annyira gyenge, hogy nem mennek a mai játékok. Már tervezem az újat, és már gondolkozom, hogy milyen kimaradt játékokat szeretnék nyomni rajta. Viszont valószínűleg alig lesz valami, amit meg tudok majd nézni.
Ha valaki esetleg azzal vádolna, hogy ez a "csak próbaverzió" csak kamu, akkor mondom, hogy a Dragon Age Inquisition GOTY Edition-t azután vettem meg, hogy kiadták hozzá a trial verziót. Így rájöttem, hogy ezt még bírja a gépem, és bele is szerettem. Nyugodtan és örömmel fizettem ki az árát.
Viszont én is lenézem azokat, akik csak azért akarnak torrentezni, mert megtehetik. Akik 1500Ft-ot sem adnának egy játékért, mert ingyen is be tudják szerezni.
Az egyik jó megoldás az EA Access / Origin Access, ami havi 4 euróért ad több tucat játékot (folyamatosan bővülő lista), az összes új EA játékhoz 10 órás próbaverziót (a megjelenés után is), és még 10% kedvezményt mindenre a boltban. Ez rohadtul megéri! Ajánlom mindenkinek.
94.
94.
makkandis
#82: Nem akarom a kiadókat védeni, de ez a tv-s hasonlat nagyon nem állja meg a helyét. A rossz tv-vel az lenne párhuzamban, ha működésképtelen kódot adnának ki és hidd el ebben az esetben, bizony vennék is vissza mint a katona tiszt és a perek se maradnának el. Mint ahogy a pc-s Batmannél is visszavették az eladott példányokat, pedig itt még egy közel se működésképtelen produktumról volt szó. Persze abban igazad van, hogy minőségi követelmény nem nagyon van a játékoknál, viszont ilyet nagyon nehéz is lenne felállítani, hisz ahány ember, annyi féle ízlés és vélemény egy játék kapcsán. A moziban se adják vissza a jegy árát ha nem tetszett a film és a könyvet se veszik vissza miután kiolvastad és nem tetszett a befejezés. Itt csak annyit lehet tenni, hogy az ember megnézi hogy mire adja ki a pénzét, nem kell előrendelni, meg 0. napon venni. A következmény meg a szennyáradtra az lehet, hogy attól a kiadótól/stúdiól nem veszel több játékot. Mert igazából a vásárló egy dologgal tud igazából véleményt nyilvánítani, a pénztárcájával.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...