Inside teszt

  • Írta: Daks
  • 2016. július 20.
Link másolása
Bordópulóveres fiú menekül az erdőben. Mellette katonák járőröznek, az egyik meglátja az autója fényszórójában. Utána ered, rálő, mire a fiú megbotlik, és lecsúszik a sziklákon. Bele egyenesen a jéghideg tóba.

Az Inside egy sötét és szürreális álmot nyit meg előttünk. A történet lassan ölt alakot, nem kapunk bevezetőt, nincsenek beszélgetések, nincsenek magyarázatok. Csak egy szörnyű világot látunk magunk körül, elhagyatott házakkal, háborús éveket idéző környezettel és rengeteg megválaszolatlan kérdéssel. Miközben ezernyi veszély leselkedik ránk. Sötét és nyomasztó hangulat, döglött állatok, fegyveres katonák, agymosott alakok, ketrecek, kapcsolók és egy különös, hosszú hajú szirén, ami lehúz minket a mélybe, ha nem vigyázunk. A játék minden előzmény nélkül kezdődik. Mi vagyunk a fiú, akit üldöztek.

Úszni kezdünk, minél messzebb a katonáktól. Partot érve halljuk még őket, messze vannak már, de futni kell tovább. Egy kukoricáson átvágva egy elhagyott farmon találjuk magunkat, elhullott disznók között mászunk be a pajtába, hogy onnan utunk az éj leple alatt még tovább folytatódjon. Ki tudja, hova. És ki tudja, meddig. Nem világos, hogy mi elől kell menekülni, kik üldöznek minket, egyáltalán milyen évet írunk. Csak az biztos, hogy a nyomunkban vannak, és addig nem állnak le, míg meg nem halunk. A Limbo készítőinek legújabb játékában kalandjainkat oldalnézetből élhetjük át, utunk elhagyatott városokon, nyomasztó ipartelepeken, víz alatti kutatóbázisokon és titkos laboratóriumokon át vezet. A kezdeti rejtély pedig lassan szétoszlik, és feltárul előttünk az igazság.

A játékvilágnak van mélysége, érezzük a minket körülvevő teret, a fiúval viszont csak oldalirányban tudunk haladni. Lehet vele futni, ugrani, mászni, tud tengeralattjárót vezetni, illetve egyszer felfedez egy elmekontroll gépet is. A berendezés egy sisakon keresztül képes a környezetünkben lévő emberek tudata felett átvenni az irányítást, egészséges embert nem irányíthatunk vele, csak agymosottat. A zombiszerű idegenek nem bántanak, csak üres tekintettel ülnek vagy állnak, várva sorsukat, hogy valaki csináljon velük valamit. Az egészségesek figyelik, vizsgálják és dobozolják őket, mint valami árukat, letargikus velük minden találkozás, de a gép segítségével sokszor ők biztosítják a továbbjutásunkat. Lehet őket irányítani, mozgathatunk velük nehezebb tárgyakat, kinyithatunk zárt ajtókat, vagy kiszabadíthatjuk sorstársaikat, akik aztán gép nélkül is követni fognak minket, és segíteni, amíg szükség van rájuk.

Harcolnunk nem kell senkivel. Az Inside ügyességi és logikai feladatok elé állít minket, nem kell mindig menekülni, sokszor találunk nyugodt részeket is, amikor van időnk felfedezni a környezetet és elmerülni a játék fojtogató hangulatában. Az ügyességi részeknél dobozokon kell ugrálnunk, és láncokon átlendülnünk egyik oldalról a másikra, vagy épp lerázni a minket üldözőket. Minden helyzetben másképp kell feltalálnunk magunkat, van egy rész például, amikor a tengerben kötünk ki, egy szirén pedig odaúszik hozzánk, és leránt a mélybe. Hogy elkerüljük ezt, nem szabad sokáig a vízben időznünk, a továbbjutás kulcsa, hogy elcsaljuk őt a pálya lehető legmesszebbi pontjába, majd a száraz részeken menjünk vissza oda, ahol amúgy a vízben dolgunk lenne. Fejest ugrunk, ő azonnal utánunk ered, nekünk pedig pont annyi időnk van, hogy átússzunk a víz alatti zsilipen, és azt egy gombnyomással bezárjuk magunk mögött.

De ehhez hasonló az a külvárosi pálya is, amikor egy kutya üldöz miket. A tetőről a medencébe ugrunk, de ő lejön a lépcsőn, és mire kimászunk, utolér, nincs időnk elmenekülni. Mit kell csinálni? Bent maradni a medencében, a kutya utánunk ugrik, elkezdünk tempózni a másik irányba, ő azt hiszi, hogy sarokba szorított minket, mi viszont tudunk víz alatt úszni. Lemerülünk, és alulról megkerüljük őt, aztán gyorsan kimászva a túloldalon, már futunk is az ajtó felé. Így esélye sincs elérni minket. A játékban mindig van valami csavar, a megoldásokat nem rágják a szánkba sose, a legjobb viszont, hogy még ezek ellenére se nehéz. Valahogy mindig csak olyan tárgyak vannak körülöttünk, amikkel nekünk dolgunk van, fordulunk kettőt, jár az agyunk, és már csináljuk is a feladatot, megállni egy pillanatra se fogunk, izgalmas és kihívásokkal teli az egész játék.

A logikai feladatoknál néha kisebb területen kell gondolkodni, néha viszont a továbbjutás kulcsa, hogy tudjunk egymásra épülő ötleteket megvalósítani. Az egyik pályán van például egy olyan terem, amit megtölthetünk vízzel, a szelepek minden gombnyomásra egy félszobányi mennyiségű tengervizet engednek be, vagy szivattyúznak ki. A továbbjutást jelentő ajtó az emeleti erkélyen van, ha félig töltjük meg a szobát, akkor nem érjük el, ha tele, akkor viszont biztonsági okokból lezárja magát. A megoldás nem kézenfekvő, de hamar rá lehet jönni. Vissza kell menni az előző szobába, elhozni onnan egy nagyobb dobozt. Bevonszolni az üres szoba első részébe, megtölteni a termet vízzel, úszva átemelni azt a különböző akadályokon, és elhelyezni az erkély alatti szintre. Visszamenni, félig kiszivattyúzni a szobából a vizet, majd a dobozt emelvényként használni, hogy elérjük az emeletet. Egyszerű, de zseniális.

A játék ilyen, és ehhez hasonló feladatok sokasága elé állít minket. Izgalmas apróság pedig, hogy minden pályán vannak rejtett szobák is, amiket megnyitva mindig vár ránk egy kövér achievement. A jutalmak összeszedésével kapunk egy titkos befejezést is, úgyhogy érdemes mindig nyitott szemmel járni, a titkos szobákat sötétben felsejlő sárga kábelek jelzik, ha ilyet látunk, ott tuti, hogy lesz dolgunk. Vagy nem messze onnan. Merthogy erre is tudok egy érdekes példát mondani, a víz alatti pályán megláttam a kábeleket, azok egy hajóroncsba futottak, bejárat viszont nem volt. Be kellett törni egy messzebbi ajtót, átúszni több kabinon is, majd belülről elmenni a hajóroncsnak abba a részébe, ahová az előbb látott kábelek futottak, egy kis keresgélés után meg is volt, jött a díj.

A látvány egyszerű, mégis gyönyörű. A játékot a Unity Engine hajtja, a környezet sötét és sejtelmes, folyton csak fekete, szürke árnyalatokat látunk, és teljesen fakó színeket, na meg a bordó pulóvert persze. A kamerajáték mindehhez egy hatalmas pluszt ad hozzá, de izgalmas részlet az is, hogy se a fiúnak, se a környezetünkben lévő embereknek nincs arca - ez még titokzatosabbá, félelmetesebbé teszi a játékot. A hangulat pedig mindent visz. Először fogalmunk sincs, hogy mi történik velünk, mi elől kell menekülni, aztán feltűnnek a katonák, a tudósok, az agymosottak, végül pedig egy hatalmas szörnnyel is találkozunk, de róla már tényleg nem árulhatok el semmit. Legyen elég annyi, hogy a kezeden feláll majd a szőr tőle.

A Playdead ezúttal is jó munkát végzett. A Limbo után az Inside is hátborzongatóan jó lett, olyan hangulata, atmoszférája, és történetmesélése van, amivel nem mindennap találkozni, megéri azt a 4 ezer forintot (Steamen 20 eurót), amit elkérnek érte. Szívhez szóló, rémisztő és izgalmas. Negatívumokat nem is nagyon tudok rá mondani, talán csak annyi, hogy lehetne egy kicsit hosszabb. Én egy-két órát még biztos nyomtam volna,

Az Inside PC-re és Xbox One-ra jelent meg. Mi az Xbox One-változatot teszteltük.

16.
16.
kopic
Nemrég toltam végig és csak annyit tudok mondani, hogy ez egy mestermű, rengetegszer a torkomban dobogott a szívem, a vége pedig eléggé WTF ?!?! lett. 10/10.
14.
14.
KopyAti
Hát ez besz@rás, hogy nincs ps4-re! :/
13.
13.
#12: Csakhogy a moziban egyszeri megtekintésért fizetsz, a játék viszont a tiéd marad. Ha a DVD-k árával hasonítod össze, már nincs akkora különbség.
10.
10.
Macifasz
#9: Witcher 3-ban természetesen...fránya szerkesztés gomb. :-)
7.
7.
Macifasz
#6: Nyúlfarknyi játék, ami még is sokkal többet ér, és sokkal többet nyújt mint a mai játékok 80-90%-a. Akinek egy ilyen élmény nem ér meg 6500 pénzt, az inkább ne játsszon. De most komolyan...az ennél alig pár órával hosszabb játékokért simán elkérnek 16-17 ropikat, és fele ennyit se érnek mint ez.
6.
6.
gel00
Nyúlfarknyi game 20 euróért. Talán, ha már ez is ingyér lesz.
5.
5.
pucu9011
Kár hogy ps4re nem adták ki. A Limbo-t most szereztem be, az is remek mű.
4.
4.
Gykrizsi
Komolyan, nem akartam már játékot venni mostanában, de már nagyon kevés kell, hogy ezt is beszerezzem, olyan sok jót hallottam róla.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...