71.
71.
abydos
#73 Én is dolgoztam ott , de szerencsére már nem... egy ismerősöm aki kereskedő lett, simán elvesztette az eszét, mert állandóan dolgozott, agresszív lett stb... elég volt :(



Viszont a Rockstar szóba került, hogy ők jó játékokat fejlesztenek. Pont a napokban írtak egy nyílt levelet az alkalmazottak, hogy felháborítóak a munkakörülmények, és nem lehet bírni a napi 12 óra munkát még szombaton is... Szóval itt úgy néz ki a fejlesztők vannak a legrosszabb pozícióban..



Ezzel szemben, az EA, a Microsoft, ubisoft és a többi nagyobb cég munkahelye a világ talán legkényelmesebb és legjobb állásait adják. Úszómedencék, szinte mozitermek, játékgépek ezerrel, pihenhenek, kikapcsolódhatnak, vidám és kellemes hangulat jellemzi ezeket a cégeket. Szóval aki oda bekerül (legalábbis a nagyobb országok stúdióinál) az teljesen álom munkát végezhet, szóval nekik semmi okuk nincs panaszra...



http://www.youtube.com/watch?v=wkNmRBp7boA
http://www.youtube.com/watch?v=JIjIyBDJY7A
http://www.youtube.com/watch?v=WKfpoDG7jUc&feature=channel


Jó lenne itt dolgozni...
70.
70.
LucyFerr
#62: Tudom hogyan működik a kereskedelem dolgoztam benne, akár a hagyományos importör-nagyker-kisker láncot nézed akár a direktmarkatinget. A bosszantó az egészben az 50%. Ha már csak ezt meg lehetne spórolni! Egyébként tisztában vagyok vele, hogy vannak sofőrök, raktárak stb, de egy szellemi terméket sokkal egyszerűbben is lehet terjeszteni. Gondold csak el, letöltöd a könyvet, zenét, filmet, újságot. Mennyivel ZÖLDebb megoldás. A nagy rákfene ebben a kapitalizmusban, hogy mindenki a más munkájából akar megélni. Ha megnézel bármilyen céget 5-10% aki létrehozza a terméket a többi rajta élősködik. Nem volna olyan nagy baj ez különben, ha ez az 5-10% élne a magasabb színvonalon.

A Steam dologban igazad van (a többit sem vitatom csak más szemszögből nézem).
69.
69.
pigihun
Amúgy ezt az epizódonkénti játék kiadást már hányszor beigérték.:)
68.
68.
AlexSchneider
#70: Igen, nekem a metál headbanger kinézetű, üres tekintetű eladók voltak a "kedvenceim" az 576 boltokból. Ráadásul ugye fekete pólóban kellett, hogy legyenek, ez még rá is tett egy lapáttal.



A CD Galaxisban viszont olyan volt a hangulat, mint valami sírboltban :)
67.
67.
abydos
AlexSchneider: Nem tudom, de szerintem így is nagy részt ők uralják a PC-s piacot. Meg ők online bolt...



Az 576 sokszor kritikán aluli. Amikor vettem tőlük anno egy Red orchestrát, és megláttam, hogy arról a polcról szedi le a tokját, amit bárki összefogdoshat, hááát kiakadtam... Nem beszélve arról, hogy a tokban volt a CD kulcs ragasztott formában...
66.
66.
AlexSchneider
Tényleg, arra tudja valaki a választ, hogy a CD Galaxis miért nem terjeszkedik? Számomra hihetetlen, hogy az 576 ennyire uralni tudja a piacot...
65.
65.
AlexSchneider
#67: Szia, igen, ez az amikor egy piac sokkal érettebb, egyben élesebb a verseny is, mint egy ex-KGST országban... Tudom, hogy Mo-n most már lejjebb vitték a konzol játékok árait pár ezerrel, de még így is égnek áll a hajam a 10-12-13 ezer forintos áraktól. Azzal meg ne is hasonlítsuk össze, hogy reál értékben mennyivel jobbak az árak, mert asszem az otthoniak lefordulnának a székről. De ez nem csak a játékokkal van így, reál értékben itt szinte minden sokkal olcsóbb. Na jó, a fogászat durva árakkal megy :)



Te is a Game-be jársz? Van ez a másik bolt, a Gamestation, arról milyenek a tapasztalataid? Én még nem próbáltam őket és őszíntén szólva nem vagyok maradéktalanul elégedett a Game-mel.
64.
64.
scorpiotattoo
AlexSchneider>> Én is Londonban élek, rendszeresen szaladgálok a GAME-be játékokért, és összehasonlítva az árakat, csak azokkal, amit itt a GK shopban látok, nevetséges, ami otthon megy. Amit itt megveszek 20 fontért, mert már régi (értsd: néhány hónapos) vagy még olcsóbban (kivétel a TÉNYLEG nagy nevek) az otthon még mindig jóval 10k Ft fölött van árazva. Ezen is érdemes elgondolkozni.
63.
63.
AlexSchneider
Kompromisszumokat kell nekünk is kötnünk, ahogyan a kiadóknak is, kereskedőknek is... Igen, az arany középút elve itt is érvényes.
62.
62.
AlexSchneider
#64: Igen, a problémáikról én is olvastam és számomra felfoghatatlan, hogy a majd 1 milliárd dolláros bevételt produkáló GTA4-gyel együtt sem tudnak nyereségesen működni... Mondjuk itt szerintem valami kell, hogy legyen a háttérben, egyszerűen nem igaz, hogy egy ennyire sikeres sorozat nem tudja őket eltartani. Arról nem is beszélve, hogy mennyi aljátékot adnak ki minden évben konzolokra. Szóval én inkább gyenge, rossz menedzsmentet látok a háttérben, mintsem bevételt meghaladó fejlesztési költségeket, de ki tudja...



Elgondolkodtatott ez a mondatod: "Szóval ez a vásárlók érdekeit szolgálom dolog nagyon balul is elsülhet aminek ugyancsak mi ihatjuk meg a levét a jövőben." Nos, ezzel kapcsolatban arra jutottam, hogy ha igaz, amit Lucyferr írt, vagyis, hogy a játékok árának 50%-át a terjesztés (ebben akkor ezek szerint a reklám is benne van(?)) teszi ki, akkor visszakanyarodhatunk oda, hogy melyik az a cég (az Eidos mellett) mely elindította annak idején a játékok nagyszabású reklámkampányait? Igen, az EA az. Olyan ez, mint a filmipar: a nagy filmek esetében a költségek fele a marketing, ergo aki eséllyel akar indulni, annak bele kell lépni ebbe az ördögi körforgásba. Én megértem, hogy egy LoR vagy Harry P. esetében drágák a jogok (gondolom a sportjátékok jogaival is hasonló a helyzet, főleg ha 10 éves exkluzív szerződéseket kötnek a szövetségekkel), de senki nem kényszeríti a kiadót, hogy megvegye azokat. Később viszont, ha egy Take Two fel akarja hívni a figyelmet a GTA-ra, akkor annak is dollár tíz, esetleg százmilliókat kell költenie, ami valljuk be, csöppet nevetséges.



Hogy egy másik példával éljek: a futball is azért kerül annyi pénzébe a tulajoknak, mert mindig van egy Abramovich vagy egy arab sejk, aki őrült pénzeket öl bele a fociba. Ergo, ha egy korábban gazdaságosan működő klub lépést akar tartani (ManU, Liverpool, Arsenal), neki is valamilyen módon pénzhez kell jutnia. Mi marad? Vagy bemákol egy másik őrült milliárdost, vagy felvesz félmilliárd dollárt hitelben, aztán nyögi a hitelt évtizedekig... Ezzel senki nem jár jól, végképp nem a rajongók.



Félreértés ne essék, nem tartom az EA-t az ősgonosznak, mert a hiedelmekkel ellentétben nem ők az egyetlenek, akik ezt csinálják, sőt, ugyanakkor nem bánnám (ahogy már páran előttem kifejtették), ha észhez térnének egy kicsit. Nekem már az is elég lenne, ha csinálnának végre egy a hagyományokhoz méltó NFS-t :)
61.
61.
abydos
AlexSchneider: Azt azért megjegyezném, hogy a Take 2, a Rockstar kiadója szinte minden évben a csőd ellen küzd, valamit mégis nagyon rosszul csinálnak...

Amúgy a részvényeik egy egész szép kis része az EA tulajdonában van... És ha a Take2 nagyon legyengül, nem adja ki a nagy neveit mint a Mafia 2 és az új GTA, akkor az EA-nek lesz pénze megvenni teljes egészében... Lehet, hogy nekik is sorozatban kellene gyártani a játékokat, hogy a veszteségből kilábaljanak... Szóval ez a vásárlók érdekeit szolgálom dolog nagyon balul is elsülhet aminek ugyancsak mi ihatjuk meg a levét a jövőben. Ez az exklúzív DLC-k 360-ra is már elkeseredett lépések, hogy az irdatlan nagy fejlesztési költségeiket kompenzálják... Annyi per van a kiadón, hogy minden részvényes kitartása a cég mellett a mínuszba menő profit tekintetében csodálatraméltó... Túl ritkán hoznak ki aranytojást tojó játékot, és ez lehet a vesztük, és akkor fuccs örökre a minőségi GTA-nak...



Kompromisszumokat kell nekünk is kötnünk, ahogyan a kiadóknak is, kereskedőknek is...
60.
60.
AlexSchneider
Sziasztok, fantasztikus ez a vita, most végigolvasva az összes kommentet, bizony érdekes dolgok ezek. Mielőtt kifejteném véleményemet, annyit hadd jegyezzek meg, hogy ezeket a háttérinfós kommenteket tök jó lenne egy csokorba összegyűjteni és a GK oldalán létrehozni egy "Tudástár-A játékkészítés világa" című rovatot, szerintem megérné, mintsem hagyni, hogy ez a sok jó hozzászólás végül elkallódjon. Moderátorok, mit gondoltok?



No, ami a játékok árait illeti. Én tavaly szept. óta Londonban élek, tehát a honi és az itteni piacra is van rálátásom, ráadásul most vettem egy X360-t is, szóval megismerkedtem a konzolok világával is.



Kezdjük ott, hogy az EA (ahogy már korábban is leírtátok) egy részvénytársaság. Ergo, számukra csak és kizárólag a PROFIT, illetve ez ebből származó osztalék számít. Amennyiben egy játékot el tudnak adni úgy, hogy 2 hetet szántak a fejlesztésre és gagyi minőségű, akkor meg fogják tenni. Amennyiben viszont csak úgy lehet belőle pénzt csinálni, hogy éveket áldoznak a fejlesztésre, akkor megteszik (másképpen fogalmazva: ha valaki 1 millió Ft-ért ad egy kiló kenyeret, akkor nem ő a hülye, hanem aki megveszi...).



Nem véletlen, hogy a sportjátékaikat évente adják ki. Hiszen mi történik ilyenkor? 4-5 évente fejlesztenek egy motort, azt minden évben foldozgatják, hozzátesznek 3-4 újítást (másik 2-3-at meg kivesznek belőle, hogy aztán nagy dírrel-dúrral megint beletehessék - figyeljétek csak meg), adatbázist megújítják, és tádáám, máris kész az új game, mehet a polcokra. Ennek tipikus példája az NHL és a FIFA konzolokon (PC-ről ne beszéljünk, főleg a FIFA, de sajnos az NHL is egy f_s a PC-re). Igen, a FIFA 10 tényleg jó, játszom vele nap mint nap, de azért ezt a szintet már évek óta elérhették volna. Akkor viszont nem lehetne belőle annyi pénzt csinálni, ilyen elcseszettül drágán kiadni (igen, még itt Angliában is nagyon drága játéknak számít a maga 35-43 fontos árkategóriájában).



Számomra (és ahogy látom, ezzel nem vagyok egyedül) a másik vesszőparipa sorozat az NFS, főleg emiatt nem vagyok kibékülve az EA-vel. Annak idején, amikor kijött az első rész, azt mondtam, te jó ég, ennyi ötlet, ennyire élvezetes játékmenet, ennél nem lehet jobbat készíteni. Persze lehetett volna, csak a drága EA az azóta eltelt 15 év alatt a Porsche Unleashed-n kívül egy értelmes részt nem tudott kiadni. A Shiftet én is kipróbáltam és meg kellett állapítanom, hogy ordít róla az izzadtságszag... Nem azért készített az EA egy jobb játékot mint a Pro Street vagy a többi hulladék, mert meghallgatták a komoly játékosok sirámait, hanem azért mert a piac az elmúlt 3-4 évben elfordult a sorozattól. Ergo, nem vették a játékokat. A Shift egyébként Pro Street 2 fedőnév alatt indult, tehát a szándék itt is egyértelmű. Magyarán, meglátásom szerint az EA csakis azért fejleszt, ha fejleszt minőségi játékot, hogy aztán abból megint évekig jól megéljen, jó sok rókabőrt lehúzzon és a részvényeseit boldognak lássa. Magasról tojnak a játékosokra.



Ellenpéldaként pedig fel lehet hozni a GTA sorozatot, amely 3-4 évente jelenik meg, annyi újítással és ötlettel megspékelve, hogy abból az EA 30 évig megélne. Számomra nem kérdés, hogy melyik kiadó van a vásárlókért és melyik a részvényesekért/profitért. Köszönöm, de az előbbit választom.
59.
59.
abydos
2000 Ft-okat bőven megérnek a Crysisok. Az első mondjuk inkább a sztorival fogott meg, a Warhead a multival. Sokan mondják, hogy a Crysis Warhead története jobb és pörgősebb, de szerintem nem, Crytech Hungary ide vagy oda...



2000 Ft nem pénz egy játékért, ezt mindenki megtanulhatná. Ha már ennyiért sem veszi meg az ember a játékot, akkor bizony gond van.. Én egy játékot bántam meg, amit megvettem, a Starcraft. Ha valakinek kell, eladó, nekem nem kell...



killi: valószínüleg nem Pesti, és neki sokkal többe kerülne felballagni vidékről, minthogy kihozzák... Vidéken meg az árak nem így mozognak mint itt...



LucyFerr: A kereskedőket is két felé lehet venni. Vannak a nagy és a kis kereskedők. Az árakat a kiskereskedők szabják meg, de a verseny miatt nem lehet sokkal több annál mint amit a nagykereskedő megenged. Az is érdekes, hogy a nagykereskedő a játékokat súlyra veszi és nem darabra. És a nagykereskedő pénze megy el az EA-hez, nem a kiskereskedőé, vagy a te pénzed. Viszont ha veszik a játékot, a nagykereskedő kénytelen újakat rendelni így kerülsz te is a támogatók közé.



Az ingyenélés az túlzás. Adók, üzemanyagköltség, nyomda, dvd terjesztők, sofőrök, kereskedők stb stb ezeket mind ki kell fizetni.

És itt nem értek egyet a Steammel sokszor. Nagyon sok esetben, a Steam drágább, mint a dobozos verzió, ami már tényleg pofátlanság, hisz nekik nincsenek olyan állomásaik mint a dobozos játékoknak, de az igaz, minden pénz visszaszáll a fejlesztőkre, és nem tűnik el a játékok értékének a nagy része.

58.
58.
LucyFerr
Csak egy kis háttérinfó:

A játékok árai a következő tételekből állnak.

1. terjesztés 50%

2. kiadás 10%

3. fejlesztés 10%

4. a slep fizetése 10%

5. haszon 20%

Nagyjából ennyi az első kiadásnál. A továbbiaknál már csak a forgalmazók részesülnek a bevételből a fejlesztők már egy huncut vasat sem látnak. Ha ezt a sok ingyenélő léhát ki lehetne kerülni, kb 10%-ba kerülnének a gamék. Persze nem az M... M...-ben vennéd meg, hanem letöltenéd a fejlesztő honlapjáról, egy ezrest már csak adnának az emberek egy új játékért, még olyanok is akik eddig kényszerből warezoltak. Mert egy 100e Ft-os "álomfizetésbő"l nem telik évi 1-4 játékra, család mellett.

A játékokról meg kár vitatkozni, kinek a pap kinek a papné. Van akinek az utolsó utáni rókabőr is tetszeni fog van aki mindenre csak fanyalog.

A kiadók pedig akkor is csak a haszonra fognak menni, ha a fene fenét eszik is, nem a játék minősége lesz a hangsúly.
57.
57.
killi
#57: Egyébként tényleg 1990Ft a Mammutban, pont tegnap néztem. Karácsony előtt, egy csomó EA játéknak lejjebb ment az ára, de csak pár napig és mire észbe kap az ember, ott van,hogy 3990Ft.

És én is azt csináltam, amit Te itt leírtál, hogy korábban nem vettem meg, vártam,vártam és most gyorsan megvettem az összeset, amit régóta szerettem volna,pl.: Pro Street,Undercover,Mirrors Edge,Carbon,Crysis,CrysisWarhead..(végülis ez 6db játék egy újonnan megjelent áráért) és a két utóbbi tartja az 1990Ft-os árat, csak a többi ment fel.
56.
56.
killi
#57: Most nem azért a két fillérért, de ha számolgatod az ezreseket(ami nem baj) akkor nem értem, miért költenél a házhozszállításra 1000Ft-ot, mikor, elbattyogsz szépen a Mammutba, vagy a Westend-be és megveszed a crysis warhead-et 1990Ft-ért a Saturnban, vagy a Média M-ban,vagy mittudomén.



Egyébként a cikkhez is hozzászólva:

Ezt a pénzt,amit ők "árcsökkenésnek" jósolnak, úgyis behozzák valahol...lehet, hogy effektíve kevesebb lesz az ára a játéknak, de majd úgy lesz,mint az IKEA-ban, hogy "Megveszem a szekrényt, ami csak 20.000Ft, de kell még bele polc,cipőtaró,akasztós genyó, ajtó, miegymás...és ott vagy, hogy 150.000Ft...szóval itt is ki lesz ez találva...a hülye sem akarna megszabadulni az aranytojást tojó tyúktól...ezeknek ez baromi nagy biznisz és ezek kőkemény üzletemberek, nem kis cserkészek.
55.
55.
abydos
Dagobert_bácsi: Nem megy 2000 alá az ára, hisz 4000 ről van leárazva. Nagyon sokáig nem lesz olcsóbb... Ez évek kérdése, az EA olcsó, de csak a sok éves játékait adja 1000 ért...
54.
54.
Dagobert_bácsi
nem is baj ha lemegy az ára, most a crysis warheadra pályázok, az 576-ba most 2000ft +1000 a házhoz szállítással! és nálam a 3000ft a plafon megvárom még le megy az ára :D szerintem mindenki így van vele vagy ha nem mindenki akkor a többség, ki adna egy játékért pl 12000ft-t mikor vár fél vagy egy évet és 2000 ért megveszi, addig meg ott a kalóz verzió :D
53.
53.
Mathia$
#51: bocs akkor az én hibám, csak nem szeretek ilyen hosszú "prédikáció"kat olvasni ha nem érdekel, mert nem akarok más vitájába beleszállni vagy annak gondjait a saját vállamra tenni. :)
52.
52.
dawe001
Méghozzá a Fallout 3-nál azthiszem...
51.
51.
dawe001
#53: Ja az kezdte ezt az egész DLC-s f*szságot....:@
50.
50.
elite_hun
#51: Azért egy híd sztem fontosabb mint egy játék (már akinek XD)

#52:Nem tudom pontosan de azt hiszem a Bethesda
49.
49.
Tilla25
Amúgy ezeket a fizetös letölthetö DLC-ket melyik játég cég találta ki? Na azt kéne jól segbe rúgni. Amúgy az EA úgy fog járni mint Sony a PSP Go-val. Ott is nagyon hiresztelték hogy a letölthetö játékoké lesz a jövö.....
48.
48.
abydos
Igazad van, hajlamos vagyok elírni a nevét, de ha megnézed, ugyanabban a kommentben máshol jól írtam...



#50: Sajnálom, hogy nem világos a dolog. Én mindent leírtam, hogyan működik ez a világ. Írtam a fogorvosos példát, hogy az egy dolog, hogy én rábízom a fogorvosra a fog készítésének menetét, de el is várom hogy olyan legyen a fogam annyi pénzért, amilyenre én akarom csináltatni. Ha fehér fogakat akarok, akkor az orvos ne rajtam kreatívkodjon a lila fogakkal, ha nem adok rá engedélyt. Egy hidat sem úgy építenek meg, hogy megbízza az állam a híd felépítését, és akkor a hidat meg valahogyan felépítik, egy olyan ervekkel amit az állam nem is látott. De egy autót sem úgy szerelnek meg, hogy beviszed kereket cseréltetni, erre amikor érte mennél vizuális tuningot raktak rá és még a motort is kicserélték, ami persze többlet költségekkel jár. Ez a világ nem így működik, max van akinek nagyobb szabadságot adnak, de bizony, minden döntés a kiadóé.



Én is lezártnak tekintem, nekem nem kell bizonygatnom senkinek sem az igazamat.
47.
47.
OldM4n
#45: Szerintem meg nem vagy tisztában a fejlesztő-kiadó jogviszonnyal. Az egész kommented azt sugallja, hogy az EA (kiadó) az Isten, Ő mondja meg a kvázi alkalmazott programozóknak, hogy mit, hogyan programozzanak. Ez nem így van. A szellemi termék MINDIG a fejlesztőcsapaté. A kiadó csak egy BEFEKTETŐ, aki ad a fejlesztőnek zsetont, hogy tudjon évekig programozni, és addig se haljon éhen. De a termék a fejlesztők ötlete-elképzelése-szabadalmi joga alapján készül el. Ha nem így lenne, akkor a kiadó felvenne havi 3000 dollárért egy halom indiai programozót, és leprogramoztatná az ötlethegyeit. De ez nem így van. A kiadóé a KIADÁS joga, a termék jogtulajdonosa a fejlesztő. Magyarul az ötlet mindig a fejlesztőké. Az, hogy a kiadó ugat, hogy legyél kész, mert határidő, és látni akarja a pénzét, amit beléd fektetett, az csak egy dolog, attól neki semmivel sem lesz több szerepe egy-egy projekt megvalósulásában.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...