Interjú: indul a Magyar Nemzeti E-sport Bajnokság

  • Írta: szlav
  • 2018. szeptember 17.
Megkezdődött a regisztráció a Magyar Nemzeti E-sport Bajnokságra, a 15 millió forint összdíjazású liga hat játékkal várja a jelentkezőket. Az ESL regionális menedzserével, Martin Kadinovval beszélgettünk a hazai e-sport jövőjéről.

Hamarosan kezdetét veszi a Magyar Nemzeti E-sport Bajnokság, az első olyan hazai e-sport liga, amely lefutása során, hosszabb távon több kompetitív játékban is megmérettethetik tudásukat a résztvevők. A 2019 tavaszáig tartó, 15 millió forint összdíjazású versenysorozat hat különböző nyitócímmel várja vállalkozó szelleműeket.

A League of Legends, a Counter-Strike: Global Offensive és a Rainbow Six: Siege kupáit ötfős csapatok vihetik majd el, míg a PlayerUnknown’s Battlegrounds mérkőzéseire négyfős squadokat várnak. A szólójátékosok a Hearthstone kártyajátékban mérhetik össze tudásukat, illetve színpadra kerül majd egy hatodik, eddig meg nem nevezett játék is.

A regisztráció már most megkezdődött, így aki részt szeretne venni az októberben induló osztályozókon, az minden ehhez szükséges információt megtalál az MNEB honlapján. A selejtezők egészen november közepéig tartanak majd, melyek döntői a budapesti PlayIT shown kerülnek megrendezésre. Innen már csak a legjobbak juthatnak tovább a bajnokság heti fordulóira, melyek tetőpontja az áprilisi döntők során csúcsosodik ki.

A kezdeményezés a Magyar E-sport Szövetség jóvoltából jött létre, a cél pedig egy hazai, professzionális környezetben zajló, minőségi versenysorozat létrehozása. A PlayIT csapata mellett olyan nemzetközileg elismert közreműködők is részt vesznek a munkálatokban, mint az ESL versenyszervező vállalata, amely a legnagyobb és legrégebbi képviselője a területnek. A bejelentés apropóján tartott sajtótájékoztató során Martin Kadinov, az ESL délkelet-európai régiómenedzsere is részt vett, akivel a bemutató után váltottunk is néhány szót az MNEB, illetve a hazai e-sport kilátásairól.

Gamekapocs: Köszönjük, hogy eljöttél a mai előadásra! El tudnád mesélni, hogy mi is pontosan a kapcsolat az ESL és a Magyar Nemzeti E-sport Bajnokság közt?

Martin Kadinov: Cégünk 2006 óta jelen van Magyarországon az ESL Play platform formájában, amelyen a relatív számok tekintetében a magyarok a legaktívabb játékosok közé tartoznak. Ez egy olyan szolgáltatás, amelyen keresztül online versenyeket szervezhetünk. Míg az MNEB csapata és a többi szervező a verseny lebonyolításán dolgoznak, a mi feladatunk, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy a meccsek csalástól mentes, professzionális környezetben játszódjanak le. Ha úgy tetszik, mi vagyunk a bajnokság gerince, ami összetartja a játékosokat és a csapatokat. 

Gamekapocs: A magyar játékosközösség valóban nagyon aktív, az e-sport mégis sokszor teljesen idegennek tűnik a mainstream média számára. Mit gondolsz, hogyan változhat ez a jövőben, mik a kilátások?

Martin Kadinov: A változáshoz szükség van az olyan tornákra, mint az MNEB. A videojátékok nem csupán egy szórakozási formát képviselnek – egy kulturális jelenségről van szó. Személy szerint én 35 éves vagyok, 20 éve foglalkozom a videojátékokkal, de biztosan érdekelni fog a téma 10 év múlva is. Az előttem lévő generációkról ez nem mondható el, hiszen az ő életükben nem játszott szerepet ez a kultúra. A most felnövő generációk jó része azonban lelkes játékos és minden bizonnyal azok is maradnak a későbbiekben is. Ha ez a játékosszám eléri a kritikus tömeget, akkor pedig csak idő kérdése, hogy egyre nagyobb tömegeket vonzzon be.

Tegyük fel, hogy van egy négyfős társaság, akik közül hárman e-sport-rajongók. Ha azt mondják, hogy „Hé, nézzük meg együtt a pénteki meccset!”, akkor valószínű, hogy a negyedik srác is csatlakozik majd hozzájuk. Személy szerint én úgy gondolom, hogy Magyarországnak elég jó esélye van a sikerekre ebből a szempontból. Nemcsak felzárkózhat, könnyen akár piacvezetővé is válhat a a környező országok közt e-sport szempontból, hiszen itt már most adott az a támogatói struktúra, ami ehhez szükséges.

Gamekapocs: Ahogy azt láthattuk a bajnokság első körben hat játékot vonultat majd fel. Elképzelhető, hogy a játékok kiadóinak segítségével a későbbiekben még több irányba elágazzon a liga? Mennyire lehet számítani a kiadók támogatására?

Martin Kadinov: Magyarország, mint a legtöbb ország a régióban, sajnos általában nem a legelső prioritás a kiadók számára, hiszen végső soron üzletről van szó. Nyilván nem lehetnek ott egyszerre mindenütt, de ez nem azt jelenti, hogy nem törődnek a játékok közösségével. Én örömmel tapasztalom, hogy az utóbbi időben a kiadók igyekeznek minél aktívabban részt venni a kisebb helyi eseményeken. Ez, ahogy az e-sport elterjedése is azonban egy hosszú folyamat, egy maraton, nem pedig egy sprint. A szervezés kezdetben nehéz és időigényes, de amint elindul a lavina és kiépülnek azok a kapcsolatok, amelyek az összes fél számára kifizetődők, onnantól kezdve csak jóra lehet számítani. 

Gamekapocs: A nagy összkép tekintetében egy viszonylag apró ország vagyunk. Mit gondolsz, megvan Magyarországon az a megalapozott játékostábor, akik közül elég olyan profi kerülhet ki, akik látványos, érdekfeszítő meccseket mutathatnak be?

Martin Kadinov: Ez egy véget nem érő folyamat. Engem például nem érdekel a futball, de néha mégis megnézem a legnagyobb meccseket és felismerem a leghíresebb játékosokat. Ha viszont két névtelen csapat játszik egymás ellen, akkor akármennyire látványos a meccs, szinte biztos, hogy nem fogom megnézni. Engem a csapatok és a játékosok története érdekel elsősorban és biztos vagyok benne, hogy ezzel sokan mások is így vannak. Magyarországnak pontosan az ilyen történetekre van szüksége. Egy olyan ligánál, mint az MNEB, a kezdetekben is biztos, hogy sokakat érdekelni fog a verseny, de a legtöbben nem fogják a naptárba vésni azt a napot, amikor két ismeretlen csapat megmérkőzik. Ha azonban megismered a csapatokat és a játékosokat, akkor ez hamar megváltozhat.

Ez egy kétoldalú folyamat része: a liga a reflektorfénybe helyezi a csapatokat, cserébe pedig a csapatok több nézőt hoznak a ligának. Meglehet, hogy az első szezonban néhány csapat kiesik, de sok olyan játékos is lesz, akik kedvet kapnak, és egyre komolyabban veszik majd a profi játékot. Tegyük fel, hogy találnak maguknak egy szponzort, miközben egyre népszerűbbek lesznek helyi szinten. Ha ezek a játékosok későbbiekben az LCS, az IEM vagy az ESL One színpadjáról visszatekintenek a múltjukra, akkor tudni fogják, hogy az MNEB volt az az ugródeszka, ahonnan elindultak, hiszen az professzionális környezetet és komoly díjakat biztosított nekik.  Nézőként pedig szintúgy megvan a vonzereje: egy tehetséges magyar fiatalnak szurkolsz a kezdetekben, pár év alatt pedig akár a nemzetközi versenyek döntőjéig követheted a karrierjét. Pontosan ez a Magyar Nemzeti E-sport Bajnokság feladata.

10.
Back2U
Ah alig várom hogy valaki tesin benyomja hogy e-sportol :D
9.
ubuntuxd
#2: Szia, én a Cs 1.6 idejében voltam egy nyílt versenyen, azt hittem ügyes van, hogy van esélyem, a barátaimmal nap mint nap (akkoriban) egy internet kávézóban gyakoroltunk. Nem, sajnos nem volt... az első csapatok közt végeztünk de eljött egy olyan pont, olyan ellenfelek ellen, ahol az első percekből tudtuk hogy esélytelen mert vannak akiknek erről szól az élet minden pillanata és nincs semmi más a számukra.... minden tiszteletem az e-sportoloké mert azóta tudom, hogy olyan mintha az utcai futó állna ki egy atléta ellen.... Ui.: Facebook CsGo csoportokban tudsz érdeklődni, ott többen hirdetnek is hasonlóan
7.
TZola16
#6: Hol merre? Tudsz erről valami bővebb infót?
5.
hadzsime
A kompetitív Hearthstone elég furcsán hangzik.
4.
TZola16
Sajnálom hogy nincs Rocket League, vagy esetleg Fifa, szívesen megmérettetném magam egy ilyen versenyen.
3.
shatterhand
Miert nem siman magyar Esport bajnoksag?
2.
markoci555
Szerintetek vannak olyanok mint én akik csak "fun"-ból jelentkeznének rá (csgo), hogy meglássam meddig jutnék el? Milyen fórumon lehet ilyen embereket találni hogy összeálljunk? :D

Vagy valószínűleg úgy is csak profik jelentkeznek és rögtön el lennék ****ázva?
1.
nlght
már a 90-es évek végén is volt esport liga itthon.. az mportal.hu rémlik valakinek? Quake? Starcraft? Age of empires?
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...