Dantes Inferno

  • Írta: zoenn
  • 2009. március 21.
Link másolása
A csábító földi élet bűnösei a Pokolban nyerik el méltó büntetésüket, úgy, hogy az élettelen testük az anyaföldben porhad el, addig esendő lelkük az örökkévalóságig szenved itt, a kárhozat birodalmában. Az Inferno kényelmetlen hely, forró és büdös, de ha egyszer átléped a Pokol tornácát egy misztikus utazásban vehetsz részt – ahogyan azt már hétszáz évvel ezelőtt megírta a híres firenzei költő, Dante Alighieri az Isteni színjátékban. A Redwood Shores pedig a rímes irodalmi alapot most egy véres-belezős akciójátékba emeli át, kifordult Bibliai utalásokkal, a XII. század olasz folklórjából is építkezve. Uraim, a Purgatórium kapui nyitva állnak!
Aki középiskolában odafigyelt irodalom órán, annak nem lehet ismeretlen Dante neve, a fiatalembert tekintjük az olasz nyelv megteremtőjének, könyvét pedig a középkor enciklopédiájának, hiszen fantáziadús kötetébe szinte minden ismert kulturális szövevényt belepasszírozott, s mélyen vallásos életszemléletéből a katolikus szenvedési formák és a bűnök megtorlása sem hiányzott. Ezt a motívumot kapták el a Dead Space készítői, akik szem előtt tartották a Sony God of War sorozatát, azt követendő példaként megtartva készítik a saját kis Infernójukat, ehhez pedig az olasz lírikus világképét fordították ki, kiemelve azt az utazást, amit Dante él át a pokol bugyrain keresztül. Az utazás kivitelezése zseniális lesz, adva van a láncinges főhős, akinek végtagjait foghíjas páncélzat védi csupán, fején Jézushoz hasonló töviskoronát visel és egy ormótlan kasza a fegyvere, amivel zsigerelő aratást végez majd a pokol jellegzetes színhelyein. Kratos elbújhat szégyenében – s bár a görög mitólógia lerágott csont, addig a katolicizmus élénk elképzelése, a büntetés fellegvára még hátborzongatóbb élménnyel kecsegtet.


Maga a költő igen részletesen leírta önön maga lírai utazását, így a készítőknek elég volt hűen követni a kitaposott vonalat, s ahol a helyzet úgy kívánja, azt saját ötleteikkel, durvább ellenfelekkel megpakolva bővítették ki. Szó sincs arról, hogy netán az Isteni színjáték egy-az egyben visszaköszönne, magából a játékmenetből adódó egyszerűség nem adhatja vissza elég mélyen a filozófiai mondanivalót, arra ott az eredeti mű. A hangsúly tehát a tömény és naturális akción van, a filmszerűségen, robosztus rémségeken, amik elénk kerülnek. A feladat az, hogy végigkaszaboljuk a főbb helyszíneket és eljussunk az üdvösséghez. Főhősünk Dante életének közepén megcsömörlik az életben, elvesztette szerelmét, Beatrice-t, amely a megnyugtató tökéletességet jelentette számára, nincs kiút, úgy érzi, nem a boldogságot keresi, hanem azt a kíméletlen utat, ahogyan az emberi lélek megtisztul a bűnöktől, végigküzdi magát a Poklon és a Purgatóriumon keresztül, mígnem megtér magához az Istenhez, a Paradicsomba. Dante utazását maga Vergilius, a nagy római költő kalauzolja végig, akit hősünk is egekig magasztal.


Maga a kezdés sem lesz leányálom, 1191-ben járunk Olaszország egyik erdejében elhelyezkedő táborhelyen. Dante egy több hónapnyi keresztes hadjárat után tér haza. Egy faliszőnyeget markolunk és azt kezdjük el szőni bele a bőrünkbe, s ezen láthatóak a csatában elkövetett brutális gaztetteink, s ezután magával a Halállal fogunk harcolni, s ennek kaszája lesz a fegyverünk. Hazatérve pedig a rémálmaink válnak valóra: szolgáink míg távol voltunk karóba húzták meztelen szerelmünket, Beatrice-t, s csupán annak szellemével társalogva jövünk rá az árulásra, majd hirtelen megjelenik Lucifer, mi pedig a Pokol tornácán találjuk magunkat. Delejes kezdés, annyi szent! Szembe kell néznünk saját bűneinkkel az alvilág minden körén keresztül, s amint odaérünk az egyikhez, a bőrünkbe varrt faliszőnyeg bemutatja azt az elkövetett bűnünket, amely a következő szinten vár ránk. Voltaképpen tehát a megváltás miatt harcolunk.


Akik az életben valamilyen vétket követtek el, netán olyat cselekedtek mások kárára, tudjuk, hogy nem lesz viszonzatlan. Ahogy haladunk előre a játékban, úgy válik egyre durvábbá a helyzet, először csak azokkal találkozunk, akik nem ismerték a mértéket, harácsoltak, aztán azokkal, akik a szerelemben vétkeztek, féltékenyek lettek, megcsalták asszonyaikat, férjeiket, őket követik a tivornyázók, a falánkak. De akik erőszakot tettek mások kárára az életben, ott már szűkül a kör és a büntetés is fájdalmasabb lesz, mígnem a csalók, uzsorások és árulók - ők fürdenek a legforróbb lávában, reszketeg sikongásaik messziről visszhangoznak majd fülünkbe. Városok, melyek az alvilágban vannak, lakói pedig a megtért személyek. Amiben persze eltér az EA elgondolása az az, hogy szépszámú démont is ellenfeleink között tekinthetünk a már halott emberek mellett, olykor pedig döntéseket is hoznunk kell, vagy megbüntetjük a lelkeket, netán ha szánalmat érzünk irántuk, fel is oldozhatjuk őket. Kulcsmomentumok lesznek, nem vitás! Visszaköszönnek a mű főszereplői NPC formájában, legyen az Beatrice vagy Lucifer. Értelemszerűen szeretett nőnk tanácsaival sokszor ad útmutatást a szorongatott helyzetben, Lucifer, mint a bukott angyal nem szívesen hagyja, hogy körutazást tegyünk törzshelyén. S mivel Dante egyszer élő történelmi személyiség volt, a legszívszaggatóbb találkozások azok lesznek, amikor korábbi családtagjainkkal hoz össze a sors minket.


Több ponton is változtatniuk kellett a készítőknek, hogy a tömény szöveg ne akadályozza magát a játékélményt, így a párbeszédek is csak a lényegre hagyatkoznak, igaz több mondatot teljes egészében átemelnek a versből. A másik, hogy Lucifer a játékban sokkal több szerepet kap majd, szinte minden szinten érezni majd a jelenlétét, a nem várt helyzetekben tör majd kellemetlen borsot hősünk orra alá. Végül pedig Dante jelleme, ami már nem teljesen követi egy vallásos ember kálváriáját. Sokkal inkább igazi Hős ő, kötélizmokkal, puszta jelenlétével tiszteletet parancsolva, ugyanakkor a motiváció kidolgozása is elsődleges, hiszen nem minden halandó lenne képes átgázolni a Poklon, hogy eljusson szerelméhez.


Maga a játékmenet és az irányítás teljesen megegyezik a God of War-éval. Ugyanaz az egyszerű, kézre álló kezelés, ami szinte adja magát. Nagy és kisütés, ugrás, folyamatos kombószórás, látványos kivégzések és a kiélezett helyzetekben felvillanó gombok lenyomása megfelelő reflexekkel, s mindezt folyamatosan, megszakítás nélkül. Kaszánk brutális szerszám, még a távolabb eső ellenfelek ellen is hatásos, s ahogy a sikeres csapások után nő a boost-meter, annál vérbőbb támadásokat hajthatunk végre. A kétféle csapástípus kombinációja esetén még a speciális szörnyetegek is leteríthetők, de lehetőségünk lesz kitérni a támadások elől az egyik analóg karral, míg a dupla-ugrás segítségével a levegőben is arathatunk babérokat, vagy a magasabb kiszögeléseket érhetjük el.


Az elhullott ellenfelekből aztán, miután kitéptük a gerincüket, vagy a fejüket röpítettük el a pálya egyik távoli szegletébe – zöld és kék színű energiagömböket nyerhetünk, előbbiek az életerőnk visszaállítását szolgálják, utóbbiak viszont a mágikus energiánkat növelik. Bizony, Danténk hű tűzkör idéző is lehet, ha úgy tetszik. Alapvetően kétféle varázslattípus létezik, az egyik kisebb hatásfokú, általában koncentrált célpontra hat, akár magával a fegyverünkkel fagyaszthatunk például, vagy nagyobb, területre ható hókuszpókuszokat is idézhetünk: netán lángokba boríthatjuk a magunk körüli területet. A tárgyakkal, ajtókkal való interakcióban nagy segítségünkre lesz kaszánk is, hiszen általában ezzel feszíthetjük fel a kincseket rejtő ládákat. Mindezek mellett Dante fejlődik is majdan, az már alap, hogy újabb és újabb támadássorozatokat sajátíthat majd el, de ezzel valószínűleg más tulajdonságainkra és képességeinkre is figyelmet fordíthatunk, persze azért nem egy RPG-összetettségével.


A hangulat pedig óriási és egyben velejéig romlott. Olyan pályák, mint amikor egy mellkasból álló démonnal hadakozhatunk, körülöttünk morzsolódnak majd szét az elemek, mázsányi kövek szakadtak le a falból ütéseink nyomán, egyre magasabbra és magasabbra üldözhetjük a rémséget, ami után egy hatalmas hajóra kerülünk, amelynek orrán egy groteszk fej éktelenkedik, ahol Charon, a révészdémon folyamatosan szidja az elkárhozott lelkeket, melyek vészterhes sikolyokkal, fentről lefelé kígyózva tűnnek el a föld bugyrában. Az időlassítást használva egy oszlop segítéségével felmászhatunk rá a megfelelő gombok pontos lenyomása után, belenézhetünk a szemébe, s már amikor úgy tűnik, hogy felülkerekedünk rajta hirtelen egy tucatnyi démoni csecsemőt kapunk a nyakunkba… A kamera dinamikusan mozog, a látvány kellőképpen a földbe döngöl, miközben fenyegető traktusok ütemére a szívünk is gyorsabban ver.


Igazi hollywoodi látványtervezők is dolgoznak a Dante's Infernon, tökéletesre csiszolt koncepció a kikövezett út, a Redwood Shores pedig arra törekszik, hogy játékmenet dinamikáján ne essen csorba, ugyanakkor az erőteljes vizuális tartalom igazán akkor mutatkozik meg, ha tartják a kiszabott 60 képkocka/másodperc sebességet. Félre kell tenni, hogy meglehetősen sokat merítettek a Sony zászlóvivőjéből, döbbenet lesz az, amikor leereszkedünk a Pokol bugyraiba és véres nyomot hagyva magunk után, önön magunkon és elátkozott lelkek ezrein keresztül tapasztaljuk meg a bűnhődés beteg gyönyörét. Reméljük még 2010 előtt PS3 és Xbox 360 platformokon Dante, aki nem félt a haláltól, tiszteletét teszi kaszájával egyetemben a pokol mind a 9 szintjén. Klasszikus-szagú.

Kapcsolódó cikk

15.
15.
kismajas
#14: Osztom a véleményed
14.
14.
Chavez
Akkor ez tényleg rossz hír hogy hack and slash lesz :(( Én azt gondoltam, hogy akció cRpg lesz. na mindegy. nem tudom így mit fognak kihozni így belőle :S
13.
13.
@darkking@
12.
12.
felegyi
Jótól csak jót lehet lopni!
11.
11.
@darkking@
Egyetértek az előttem szólóval... hasonlót szerettem volna hozzászólni.. teljesen mindegy hogy most GOW koppintás vagy nem.. inkáb örülni kéne neki mert a GOW egy isten game (Én véleményem szerint) és ha arra fog hasonlitani csak jólehet...Remélem.. ha olyan lesz mint a GOW és játszhatóságra is olyan és persze minimum a ps2-es GOW 1-2 grafikát megkapja nekem már akkor is kötelező darab!Pláne mert én eléggé megszállotja vagyok az ilyen mitológiai dolgoknak meg poklos dolgoknak :)
10.
10.
Ra1D3n
Én csak pár dolgot szeretnék viszont látni a játékban. God of War-ban is látható látványos, brutális és véres kivégzéseket, melyeket nem csak bossokon vihetünk véghez, hanem a kisebb ellenségeken. God of War-éhoz hasonló life upgrade és magic upgrade, valamint remélem több fajta fegyverünk is lesz, elvárom, hogy az alap fegyver a halál kaszája legyen a legtekintélyesebbre méltó és leghasznosabb fegyverünk, de szívesen látok még pár megszerezhető fegyvert a játékban, ha azok jól használhatóak. Remélem nem Bewulf és Conan szintű gagyi játékmenet lesz és ami a legfontosabb, kíváncsi lennék már egy ingame trailerre ami mutat pár nyalánkságot a játékból, kivégzéseket, akció elemeket. Nem túl nagy elvárás szerintem és eddig amit tudunk a játékról, egyértelműen azt súgja, hogy must have game-ről van szó, de ezt korai elkiabálni, mert még ingame trailert nem láttunk.
9.
9.
K2 The Highest
10: God of War:) Nem Gears Of War:) Én csak megerősítem:)
8.
8.
kasy
A GoW-ot kihozták Pc-re? Ezt komolyan mondod?

Nem keverted össze Gears of War-ral?
7.
7.
kasy
És honnan jött ez a nagyba fogja verni a Gow-ot dolog? Zoenn, te is kész tényként kezeled, hogy oda lett b*szba Kratos.

Érdekes, többször is le lett írva a cikkben is a nyilvánvaló lopás, mégis mennyivel jobb lesz mint a GoW. Máskor ha egy kevés egyezés is van a játékok között máglyán égetnétek a készítőket.

Nem a GoW-ot akarom én ennyire védeni, de érdekes, hogy a Sony exluzív játék le lett fújolva pár kép és egy semmit mondó, renderelt trailer alapján.
6.
6.
Chavez
Ez most hack and slash (kattingtatós) játék lesz, vagy pont olyan gém lesz mint a Mass Effect?
5.
5.
KD
gamestarba, pcguruba, 576ba és itt is elmondták h kicsit (nagyon is) gow szagú a játék, de ugyanakkor mindenhol hangsújozták azt is h a hangulat 110% ig egyedi és hatásos. ez egy tuti vétel lesz számomra
4.
4.
OldM4n
Szerintem pedig nagy Undying csórás.. azaz nincs új a nap alatt. :))
3.
3.
felegyi
2# Alig tudunk valamit a játékmenetről, lehet jobb. lehet rosszabb lesz nála...



Zoenn, akkor te most kipróbáltad a játékot, esetleg külföldi oldalak beszámolóiból gyűjtötted az adatokat?
2.
2.
Leon
Nagyon GoW csórás, nem is lesz jobb nála. Mindenesetre egy próbát megér.
1.
1.
K2 The Highest
hmm...Pöppet Diablo-s nem?:)
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...