Dark Souls: Prepare to Die Edition teszt

  • Írta: zoenn
  • 2012. szeptember 10.
  • dark souls, pc, prepare to die edition, teszt
Link másolása
A gondtalan előrehaladás véget ért. Még egy csapás – mellé! Hárítás – sikertelen! A fenyegetően előremeredő fogak a húsodba vájnak – életerőd nulla. Köszöntünk a hullaszagú Lordran világában, ahol immáron a PC-sek is megtapasztalhatják az iszonyatos és kéretlen halál fogalmát.

A múlt év végén a konzolosok olyan gyöngyszemet kaptak, amire sokáig emlékezni fognak. Az elmúlás nem jelenti a játék végét, elvégre olyan gyakran előfordul, mint más játékban az ugrás, vagy bármelyik más alapvető funkció. A Dark Souls: Prepare to Die Edition különös és perverz örömöt rejt. Miért tartanak otthon a tehetősek mumifikált macskákat, vagy kitömött állatokat? Miért bír olyan eszmei értékkel a lélektelen porhüvely? A japán From Software mesterművének példaértékű és a régi időkre emlékeztető nehézsége pusztán arra szolgál, hogy felhívja a figyelmünket a hibáinkra. A büntetés olyan, mint az engedetlen gyermek megvesszőzése. Saját kárán tanul az ember már évezredek óta. Az RPG „nagymesterei” - legyen szó a BioWare-ről, vagy a Bethesdáról - ugyan lebilincselő játékokat alkottak meg, ám az előrehaladás könnyen ment, a jutalmazás pedig állandó velejárója a mindennapoknak. Az elképesztő kihívásfaktor remek motivációval bír. A stílus tehát visszaköltözött a számítógépekre, ahol 20 évvel ezelőtt mindennapos volt. 


A Namco Bandai behódolt a rajongói nyomásnak: a konzolos verzió után indított petíciót több ezer rajongó írta alá sóvárogva, aminek meglett az eredménye. Kezeinkben foghatjuk a Dark Souls: Prepare to Die Editiont, amely sajnos egy borzasztóan lecsupaszított, már-már félkész port. Számos hiányosságot könnyen orvosolni lehet maszek megoldásokkal, de az alapvető PC-s jellegzetességeket nem ártott volna megtartani. A From Software mentségére legyen szólva, hogy az 1986-os megalakulásuk óta mindössze három produktumot szállítottak számítógépekre: az elsőt még 2000-ben, míg a Ninja Blade-et 2009-ben. Hamisítatlan konzolos fejlesztőként enyhén szólva sem ingük ez a platform, a Namco-nak illett volna szakértőknek kiadni a port elkészítését. Így az indulás előtt mindenkinek ajánljuk a rajongói fórumok áttanulmányozását annak érdekében, hogy egy teljes értékű játékként vágjunk bele a Dark Souls borzalmaiba. 


Élőholtak igyekeznek a végtelen sötétségbe taszítani az eleddig békés Lordran földjét - hősünk egy olyan fickó, akitől nem áll távol a holtforma, s miután kitör a börtönéből, 75 órás kalandra indul különböző helyszíneken, változatos rémségeket hányva kardélre és a mágia kereszttűzére. Minden a felszerelésünkön múlik, valamint azon, hogy saját magunk jöjjünk rá arra a taktikára, mely a siker kulcsát jelenti. Amit persze nem adnak ingyen – pont ebben rejlik a szerepjáték legkiválóbb érdeme. Jelen cikkben eltekintenénk a Dark Souls történetének ismertetésétől, valamint a karakterosztályok és fejlődési rendszer kivesézésétől, elvégre tavaly év végén már ismertettük veletek a konzolos verzióval kapcsolatos tapasztalatainkat. Szorítkozzunk egyedül a PC-s változat jellegzetességeire. 


A Prepare to Die Edition némi plusz tartalmat is hozzánk vág. Konzolon – vérmérsékletünktől függően - kb. ötven óra alatt a végére értünk, eme kiadás mindezt megtoldja további 10 órával. Attól függően, hogy a 4 új főellenséggel meddig pepecselünk, kitolhatjuk ezt a számot – pluszban az új helyszínek felfedezése is beletelik némi időbe. Anélkül, hogy bármilyen poént is lelőnénk, a világ új szeglete teljesen magával ragadó, az újdonsült ellenségekhez másmilyen harcmodor szükségeltetik, valamint új fegyvereket, pajzsokat és páncélokat is zsákmányolhatunk karakterünk számára. Vélhetőleg némileg könnyebb dolgunk lesz az életmentő felszerelés összeállításában. Nem titok: a konzolos verzió is számos hibával érkezett, a készítők részben gyógyírt találtak a nyavalyára. Az egyik bossharcnál például irreális módon fogyott az állóképességünk, valamint néhány helyen végtelen lélekkel találkoztunk – ezeknek már nyoma sincs. Bár a hibákat sok játékos fordította a saját hasznára, nyugodtan állíthatjuk, hogy kigyomlálva az igazi. Megjegyzés: a konzolosok október folyamán tölthetik le a Prepare to Die Edition extráit egy DLC formájában. 


A kiadás előtti interjúkban a From Software már a falra festette az ördögöt, a végleges játékban bebizonyosodtak aggodalmaink: a verzió kizárólag 720p-ben fut, az egyetlen támogatott képarány a 16:9-es. Rengeteg piacon lévő monitor már ennél magasabb felbontással bír, de több esetben meg kell barátkoznunk a kép alatti és feletti fekete csíkokkal. Szerencsére a rajongók viszonylag hamar előálltak a megoldással, amely lehetővé teszi, hogy a képmegjelenítőnknek leginkább megfelelő felbontáson toljuk a Dark Souls-t (a képarány viszont ugyanaz marad). Csak simán másoljuk a .rar tartalmát a játék főkönyvtárában és írjuk át az .ini fájlt a kívánt értékre, s már csak le kell tiltanunk a játékban az elsimítást. Nyilvánvaló, hogy a játékosok többsége nem kíván külső forrásra támaszkodni, a kiadó kezelhette volna gyakorlatiasabban is a kérdést. 


Többünknél zavaró lehet a 30 képkocka per másodperces sebesség, ami szintén a konzolos verzió sajátossága. Nem neveznénk játszhatatlannak, de a látvány minősége simán elbírná a dupláját is, főleg azoknál, akik szeretnénk kihasználni a drága pénzén vett hardverjeiket. Kétségtelen, hogy a konzolon sok esetben még a 30 fps is csak ímmel-ámmal jött össze. A fenti fix papíron hiába növeli a sebességet, amikor a látvány átmegy „low power” minőségűvé – szóval beüt az ördögi kör. Ha szerényebb konfigurációval rendelkezel, már akkor örülni fogsz, ha eléred a hivatalos sebességlimitet. Nem titok: a PC-s Dark Souls egy rosszul optimalizált kódhalmaz, nincs mit szépíteni. 


Ha arra vetemednél, hogy billentyűzet és egér párossal irányítod a játékot, lelkesedésed hamarjában elfogy és utad a legközelebbi hardverboltba visz, ahonnét egy kontrollerrel a kézben térsz vissza végtelen bizalmad tárgyához. Ha mégis feleslegesen kínzod magad, órákig fog telni egy viszonylag félkész gombkiosztás felfedezése, ám ez is csupán olyan, mint élőhalottnak a csók: nem fogja meghálálni. A rajongók ez esetben is kiokoskodtak egy megoldást, amely némileg enyhíti az esetlenséget, de még mindig nem az igazi. Az egyetlen járható út egy gamepad beszerzése, elvégre ne akard magad feleslegesen terhelni - sőt sok esetben a másodperc tört részén múlik a siker, ami egy esetlen irányítással rengeteg ősz hajszálat (és ripityára tört billentyűzetet) eredményez. Az addiktív játékmenet olyan, mint a drog: nem semmi furcsaságra viszi rá az embert. Ha külső szemlélőként tekintenénk magunkra, bizonyára a hasunkat fognánk. Vajon hány zseniális mém veszett már így el?


A multiplayert vétek lenne kihagyni, hiszen barátaink bármikor becsatlakozhatnak szellemformában és összedolgozásra sarkallhatnak. Nem beszélve az előttünk járó játékosok falakon és tereptárgyakon hagyott üzeneteiről, melyek lehetnek jó szándékúak, netán fondorlatos csapdák is. A játékhoz mindenképpen Games for Windows kliens szükséges, még akkor is, ha a Steamen vásároltad meg és akkor is, ha csak offline mulatságra vágysz. A sokak által szidott rendszer nem okoz meglepetéseket, ám a csalók kiszűrése szinte lehetetlen. Rengeteg olyan alakkal találkozunk, akik csak arra mennek rá, hogy a becsületes arcokkal kiszúrjanak. 


Minden az egyszeri és ártatlan szemmel pislogó kalandorra hárul: iszonyatos nehézségű játékmenet, grafikai hiányosságok, elbaltázott irányítás és csapnivaló online keretrendszer. Akkor a Dark Souls miért emelkedik ki toronymagasan a modern szerepjátékok közül? A képlet igen egyszerű: ha ráérzünk az ízére és a reménytelen harci helyzetekben a rémségek taktikáját saját maguk ellen fordítjuk, valamint nem vetjük meg a hosszú és kínkeserves tanulást, akkor a játék egyedi és megismételhetetlen élménnyel kecseget. Szinte hihetetlen, hogy egy-egy nehezen megszerzett diadal milyen boldogsággal jár: gyakran kapjuk magukat azon, hogy magasba emelt karokkal artikulálatlan örömkiáltást hallatunk, gyengéd nyálpermetet eregetve a képernyőre. Bajnokká csak akkor válhatunk, ha megtanulunk szenvedni, és nem félünk a haláltól, mivel az megszokott séma. Nem számít milyen szintű vagy, ha pocsék a felszerelésed és sután mozogsz a harcban. Ritka kegyetlen világ ez, de a Dark Souls így válik becsülendő etalonná. A tavaly adott pontszám helytálló a játék egészére nézve - a PC-s verzió a fenti hibák miatt nem kaphat ugyanennyit.

45.
45.
MrViolent_Butcher
Tőlem konzolon sem kapott volna több pontot ennél.
44.
44.
Raatkainen
#39: Te vagy az egyetlen aki veri a nyálát ezen az oldalon, miért nem hagyod abba? A továbbiakban nem fogok rád reagálni, csak jelentelek a moderátornak és mehetsz kreálni fölöslegesen egy újabb profilt.
43.
43.
47sirhc2
#39: De egy elbaszott idióta kis pöcs vagy te!
42.
42.
Dreadlox
#15: hát a gothic 4 már sztem nem volt olyan nagyszám mint az elődei. Amúgy meg mennyire jó már hogy ha kiadok 10k-t egy játékért akkor még én igazodjak ahoz mert a készítők nem tudták normálisan megcsinálni.... na azért ezt ne akard bemagyarázni már hogy tanuljon meg azzal aki játszani akar.....EZ PC-S PORT! igen allcaps rage mert megtehetem!muhahaha
41.
41.
drat576
#33: van olyan gém amiben jólesik a kihívás míg mások csak az idegeket ölik
40.
40.
ikal
#38: Gondolom nem ment az értelmezése a kommentemnek azért válaszoltad azt amit. Ez előfordul még ebben a korban semmi gond. A másik, hogy egy mondatban 4szer írtad le a konzol szót, ami csak egy dolgot jelenthet, le se írom tudod te. Ha nem tetszik egy pc-s "sírása", akkor te miért teszed ugyanezt más témában. Én javaslom, hogy ne legyél fanboy "de ha nem, hát nem"
39.
39.
dankkey
#28: miért ne lehetNE???? benne van a válasz... konzollal járnak jobban az emberek, mert oda adnak ki kultusz és minőségi játékokat. ha pc-re is lehetNE kapni ezeket, én is pc-t fejlesztenék, de nem fogom kihagyni ezeket a játékokat csak azért, mert a bf3-ban élesebb a kép és a crysisban szebb a víz effekt stb... konzolon olyan játékokat élhettek meg, amiket pc-n soha... dehát hiába beszélek ha ezekután is csak a szánalmas ,,jöjjön pc-re,, írásokat látom majd a konzolexkluzív címeknél :/
38.
38.
dankkey
#37: pc-re nem fog kijönni a demons souls, biztos lehetsz benne :) konzolon már ez is sokkal jobb/kevesebb bug van konzolon, megéri konzolt venni. a nagyobb címek miatt is... ne sírjatok már állandóan, vegyetek konzolt, sokkal jobban jártok... de ha nem, hát nem, csak ne sírjatok már, unalmas de nagyon.
37.
37.
ikal
#30: Hát nézd, szerintem azért egy a százhoz elég kevésnek tűnik, szerintem többen használnak ma már gamepad-et pc-n mert az fps-eket, stratégiákat és még egykét dolgot leszámítva már nagyon sok mindenhez jobb, kényelmesebb, persze miután megszokta az ember és egyre többen szánják rá magukat, hogy vegyenek. Nekem most ment tönkre az előző és rendes xbox kontrollert vettem 7ezerért már lehet kapni. Fórumokon olvasgattam elég sokakat megmozgatott ez a dark souls (pc) szerintem és ha már 1-2 százezer olyan ember van, aki élvezheti a DS élményeit, akkor már megérte átportolni. A fejlesztőkről annyit, hogy ők is elmondták hogy nem értenek a pc-hez (programozás szempontból), ennek ellenére megcsinálták és fut rendesen az 5éves gépemen simán. Akinek a grafika vagy a felbontás kevés, annak meg ott a DSFix, amit egy modder csinált szebb lett a játék meg egy két hasznos feature is benne van és bővülget folyamatosan. Sok jót hallottam a demon's soulsról is remélem készítenek még ilyen igazi keményvonalas rpg-ket és azt is hogy megtisztelik újra a pc-t. Nem nagy kunszt felvenni 1-2 embert, aki segít portolni példának ott a dsfix srác.
36.
36.
DON GONDOCS
Le a kalappal a portolásért, de a kivitelezésért minimum a budget kategóriában indulhat. Nincs mit szépíteni. Az Alan Wake-el is megvoltam elégedve, ezzel is.
35.
35.
AzRaeL
#31: Eléggé Segeszki gyanús (vagy hogy kell le írni?:D) De van benne valami..!
34.
34.
InGen
#33: Ha azt hiszed, hogy minden játéknál egyformán pozitívum a "brutális nehézség", akkor tévedsz.
33.
33.
markoci555
most nem olvasom végig, majd egyszer talán, de a pozitívumban van a brutális nehézség, ez valamelyik játéknál negatívum volt, grat...
32.
32.
dankkey
#25: Még vmi. Nekünk nem kell kérni játékot, megkapunk mindent konzolra ami minőségi. Az hogy a witcher király port lett,az csak egy plusz, de gondolj bele,kik irogatnak petíciókat/sírnak hogy jöjjön a saját platformjukra is ez meg az :) nagyobb az esély hogy vacak lesz a port,ezért kell konzolon játszani ezzel is.
31.
31.
dankkey
Hagyjuk már h mi lett volna ha... Ha rdr meg uncharted,heavy rain, mk9, ff13, halo új részei, gow,geow 2-3 csak pcre lett volna,pct fejlesztettem volna... De mivel pcre nem jöttek ki ezek a kultusz,minőségi címek,hülye lennél leváltani a konzolt és ezekkel nem játszani. Pcre még ezt sem tudták rendesen megcsinálni +1 a konzolnak,sőt még az ac3 is +1 órát kínál ps3on. A witchert hidd el,nem sok konzolos sajnálja, helyette ott van több tucat minőségi konzol only cím :) az egy külön téma hogy pcn szebb vmennyivel,de maga a játék ugyanaz. Ez fordítva egy rdr-nél vagy last of us-nál már nehezen mondható :)
30.
30.
Raam989
#28: Ne érts félre, nem általánosságban mondom ezt, hanem kizárólag a DS-re. Aláírom, hogy vannak jól működő portok műfajtól függetlenül. És nyilván nekem is szarul esne, ha kérnék valamit és nem azt kapnám meg. De én általában nem szoktam olyan dolgot kérni, amiről nem tudom, hogy micsoda, viszont a Dark Souls esetében ez történt.
A DS konzolos játék, erre lett kitalálva és még konzolon is nehéz elsajátítani az irányítását. Ha belelölsz legalább 50+ órát a konzolos verzióba, akkor megértheted, hogy mire célzok. A Dark Souls harcrendszerét egyszerűen nem lehet megfelelően átültetni egér/bill kombinációra. Ebben a játékban pillanatok alatt kell váltogatni fegyverek, pajzsok és varázslatok közt (pause nélkül!), ráadásul a karakter jobb és bal kezére külön-külön, emellett mozogni kell és sokszor kitérő mozdulatokra is szükség van, koronaként pedig figyelni kell az időzítésre. Nem vagyok hc pécés játékos ugyan, de szerintem ezt lehetetlen megoldani egér/bill kombóval...
Én igazából ezért haragszom azokra a pécésekre, akik leszarozzák ezt a játékot, mert nem tudták, hogy mire vállalkoznak... valószínűleg csak látták, hogy mekkora jó ez a játék és ők is követelték maguknak, de nem gondoltak bele, hogy mennyire nehéz lesz irányítani. Itt van pl ikal, ő joypaddal tolja és láthatólag elégedett a játékkal. De ő talán egy a százból, aki joypadet használ pécén és kicsit tovább lát a képernyőn megjelenő pixelhamazokon...

Ami a technikai hátteret illeti... a From Software szerintem nem sok pécés tapasztalattal rendelkezik, így az optimalizálatlanságot ennek lehet betudni...
29.
29.
ikal
A pc verzióval játszom már egy ide és áldom a napot, amikor révbe ért a petíció. Egyébként az RPG a kedvenc műfajom és ez a játék nálam már most klasszikus. A sokat hangoztatott rendszere egyszerűen eszméletlen jó és kellően nehéz. Nem egy gombot kell csapkodni csukott szemmel, mint a manapság rpg-nek nevezett hugyadványoknál, tisztelet a nagyon kevés kivételnek. Meghalsz benne és? Amikor viszont siker van az pont ugyanennyivel jobb érzés, de ez is csak egy dolog. Én leginkább a játék atmoszféráját, hangulatát magasztalnám, mert iszonyatosan el lett találva. Persze ez is ízlés kérdése, de pl nálam telitalálat. Kontrollerrel játszom, kb ugyanaz az élmény mintha konzolon tolnám, akkor most én mit kezdjek ezzel a 6.8 ponttal? Nálam a top 5 rpg között van, ajánlom mindenkinek, aki egy gomb helyett akár kettőt is meg tud nyomni és nem b*ssza falhoz magát ha meghal és remélem senkinek nem mérvadó itt néhány konzolhős és/vagy egy gombot spammelő játékokon nevelkedett véristván szava
28.
28.
PolluxHUN
#23: Hohóó jóember! kíváncsi lennék hogy nektek konzolosoknak mekkora érvágás lett volna ha a Witcher 2 marék lepkefing lenne...csakhogy a CD Projectnél akarnak is az ember kedvében járni! Millió multiplatform és/vagy konzolport gammáról lehet elmondani h tökéletes lett a végeredmény: jó irányítás, stabil sebesség, igényes grafika stb....de ez így igen tréé! A másik kérdésed is értelmetlen: ugyan miért ne lehetne egy hardcore RPG-t PC-re portolni? Sőt elvileg ez lenne a szülőplatform!
27.
27.
zoenn
Aki képtelen volt elolvasni a teszt utolsó sorát, annak újra kiemelném, hogy nem a játék egésze ér 6.8-at, hanem a PC-s verzió a maga tengernyi hibájával. Ha eltekintünk a bugoktól és szar porttól, akkor Daks pontszáma, a 8.9 teljesen helytálló.
26.
26.
AzRaeL
#19: Hát szerintem ha utálnak pc-re fejleszteni (mert tuti hogy utálnak,ha eddig ez a 3. játék amit portoltak :D) akkor tuti hogy nem erőltették meg magukat!
De ez pont így érthető...,26 év után csak nem pártolnak át a Pc-hez ,ha a konzolhoz értenek:)
25.
25.
Danikika94
Aki most azzal jön hogy PC-sek kuss oszt menj a sarokba örülni magadnak azoktól megkérdezném, hogy örülnétek annak, ha kérnétek valamit aztán egy piros masnis sz@rkupacot kapnátok???...mindegy ebből megint pc vs. konzol vita lesz Vér István módjára...-.-
Amúgy meg nem védem a portot mert szerintem sem a legjobb DE....ott van a settings és lehet állítgatni! Meg ez már olyan (több fórumon is olvasgattam ezzel kapcsolatban), hogy lusták az emberek MEGTANULNI valami újat! Lehet hogy sz@r a port de ne legyen már minden a fenekünk alá tolva...
24.
24.
Drazhar
Én konzolon 10 percig bírtam elviselni, de a PC-seknek egy szava se legyen mert ti sírtátok ki magatoknak, szóval vagy jót, vagy semmit róla.
Én sem indítok petíciót, hogy miért nincs XBLA-ba az Orcs Must Die 2 :D
23.
23.
Raam989
Ti kedves pécések, Ti kértétek (pontosabban petícióval kisírtátok magatoknak), egyétek is meg...
Mégis mit vártatok egy alapvetően konzolra készült játéktól? Hogy majd annyira át fogják dolgozni, hogy pécén is élvezhető legyen? Ugyan már... ha esetleg szimultán készült volna a konzolos és a pécés verzió, akkor megérteném a rinyát... De egy portolt játéktól nem kéne csodát várni (pláne úgy, hogy elmondták a fejlesztés alatt, hogy direkt port lesz...)
Anno mindenki szemében én voltam a szemétláda, aki kijelentette, hogy nem írja alá a nyüves petíciótokat. Pontosan ezért nem írtam alá, mert tudtam, hogy ez lesz a vége. Tudtam, hogy a 2011-év egyik legjobb konzolos játékát nem fogják tudni átültetni pécés irányításra, aminek az lesz a vége, hogy le lesz szarozva a játék...
22.
22.
Raatkainen
Én nem vagyok töketlen, de a 30-as szintű karakterem még mindig lóf@szt sem ér, pedig az Undead Burgnél lévő patkány boss-t akarom lecsapni. A grafika nekem megfelel, egyedül a teljesítmény ingadozások zavaróak. Nem bántam meg, hogy megvettem mert egy ilyen sötét hangulatú rpg-r már nagyon vágytam.
7,5/10
20.
20.
NinjaNorb
Ez a 6.8 vmi brutális 8at simán megér a hiányosságaival együtt is
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...