A
Total War: Rome II tökéletes példa arra, hogy milyennek kell lennie egy körökre
osztott birodalommenedzselős és valós idejű harcokat felvonultató programnak.
Masszív adathalmazba oltott históriás látlelet, ahol csak a saját károdon
tanulsz. Feladatod az, hogy néped dominanciáját megőrizd, hódíts, netán szakadj
el az élősködőktől, mindezt olyan látvány mellett, amely még Kleopátra
melleinél is szebb – főleg, ha teszel alá vasat rendesen. A brit csapat az
elmúlt évtizedben szinte már minden létező történelmi korszakot feldolgozott, a
Shogun II óta a nagy sikerek újragondolását tűzte ki célul. Nyilvánvaló, hogy a
kilenc éve napvilágot látott Rome megérett arra, hogy ráncba szedjék. Ami
persze erős túlzás, hiszen a tartalom is megnőtt, a játékmenet is finomodott –
kétségtelen, hogy a srácok eddigi legnagyobb munkájával van dolgunk több, mint
húsz gigabájtba csomagolva.
A
menü letisztult, diadalmas zene duruzsol alatta, a képernyő bal oldaláról
érhetjük a legfontosabb opciókat, illetve az Enciklopédiát, amit sűrűn
forgatnunk kell, ha a száraz tudnivalókat, történelmi alakokat, évszámokat,
technológiai finomságokat meg akarjuk érteni – mert ezekkel olyan természetesen
dobálózik a program, hogy öröm nézni. A menü ikonjai pajzsokra hasonlítanak, a
móka a prológ kampány végigjátszásával kezdődik. A capuai csatába csöppenve
sajátítjuk el a Rome II irányítását, a játékmenet főbb aspektusait, valamint a
körökre osztott birodalomépítős részt, illetve az RTS-szegmenset. Nos,
laikusként szépen az ellenség közelébe terelgettem a római seregemet, majd
kíméletlenül jött az arculcsapás. Bizony, ha ész nélkül rohanunk előre, akkor
még a legdaliásabb sereg vérét kíméletlenül felszívja Itália mediterrán pora.
Ez a bevezető kampány szépen kézen fog bennünket, miatt Gaius Fulvius
Silanusszal szépen elverjük a dicső várost szorongató szamnitákat. Campania
tartományban az az ellentámadás sem maradhat el, bár addigra némileg merősítjük
városaink védelmét és hadseregünket is ráncba szedjünk néhány száz újonccal.
Pár óra múlva az alapok már a kezünkben lesznek, de még ez is kevés az összetett
rendszer kiismeréséhez.
A
prológus után a határok megnyílnak, a készítők szabad kezet adnak a világtérkép
fölött: a cél az, hogy világuralomra törjünk. Követendő feladatok nincsenek,
csupán néhány opcionális tanács. Ha még újonc vagy, érdemes a rómaiakkal
nyomulni, de akár a kilenc frakció valamelyike mellett is letehetjük a
voksunkat. Legyen az a technológiailag fejlett Karthágó, vagy egy germán barbár
törzs, netán egy görög városállam, ha beruháztál az első napon megjelent
DLC-be. Mindezt négy kulturális csoportba sorolva: rómaiak, barbárok, görögök
és a keleti népek – mindegyiknek megvannak az erősségei és hátrányai,
mindamellett, hogy különböző egységekkel rendelkeznek. Én természetesen a Róma
útját egyengettem. Kezdésnek érdemes a nagy csizmát megtisztítani a
fenyegetésektől, majd a szomszédos államok felé fordítani figyelmet. A még
felfedezetlen területeket köd borítja, s ha netán a tengeren túlra
merészkednénk, jó ötlet, ha egy ütőképes haditengerészeti flottát is kiépítünk.
Nem beszélve a diplomáciai kapcsolatokról sem, hiszen nem árt jóban lenni a
számunkra szimpatikus birodalmakkal. Az opcionális célok teljesítése különböző
gazdasági vagy taktikai jutalmakat ad, ezért érdemes fél szemmel figyelni a
játék által felkínált lehetőségeket is.
A
sikerhez vezető út legfontosabb eszköze a tanulás. Hosszú napokat és heteket
kell eltöltenünk a játékkal ahhoz, hogy kiismerjük a szabályokat. Kezdetben az
apró sikereknek is illik örülni. A hódítás és a háború még várhat, elvégre nagy
rá az esély, hogy egy távoli országban olyan hatalmas erővel nézünk szembe,
amibe beletörhet a bicskánk. Azzal is rengeteg időt eltöltünk majd, hogy egy
kis területen kézben tartsuk az irányítást, főleg, ha a fanatikus őslakosok
nemigen tűrik meg a tarajos sisakosokat. A farkasbundába bújt barbárok és a
sznob civilizált államok közt az a legnagyobb különbség, hogy utóbbiak
elsősorban a tartományi fővárosok bevételeire támaszkodnak. A toborzási
módszerek is eltérőek: a Római Birodalomban és Karthágóban csak a nagyobb
városokban képezhetjük ki az újoncokat, addig a pogányoknál szinte mindenhol
felállítható a hadsereg, igaz, iparuk kevésbé hatékony, s nem veti fel őket a
pénz. A négy kulturális csoportnak megvannak a saját speciális tulajdonságai is:
a rómaiak ütőképesen terjeszkednek, a görögök kutatásai hatékonyabbak, a keleti
frakciók jobb kereskedők, a barbárok harci morálja sokkal nagyobb, mint a
többieké. A kilenc nép mindegyike eltérő technológiai fát kapott, hadvezérei,
ügynökei és az alap egységeik is mások. Ha később egy másik népcsoporttal
vágunk neki a játéknak, az élmény teljesen más lesz – annak ellenére, hogy a
mechanika mindig ugyanaz.
A
valós idejű harcok nem sokban különböznek a korábbi Total War-játékoktól, a
hosszú évek tapasztalatának gyümölcse beérett - lédús és édes. Még most is több
századból álló sereget vezethetünk a terepasztalon, ide-oda vezényelhetjük őket
és a harc is a szemünk előtt zajlik. Azonban e téren is történt némi javulás és
változás. Amíg a fő harci erőnk a frontvonalra masíroz, addig a felderítő
egységekkel puhatolhatjuk ki az ellenség létszámát és erejét, mindezt úgy, hogy
a hegyeket és az erdőket álcaként használhatjuk. A sűrű fák között bár
lassabban mozog a sereg, de cserébe láthatatlanok, s nem kis elégedettséggel
tölt el bennünket, amikor meglepetésszerűen oldalba támadjuk az ellenséget,
miatt azok a frontvonallal vannak elfoglalva. Egységeinket különböző formációba
rendezhetjük az adott körülményeknek megfelelően, melyek többféle támadó vagy
védekező pozíciók lehetnek, s a viselkedésüket is meghatározhatjuk. Például
megszabhatjuk, hogy katonáink csak az aktív ellenséget támadják, íjászaink
nyílzáporral tarthatnak egy helyet, vagy biztonságos tüzelési helyzetet is
felvehetnek, távol a csata zajától és a közeledő haramiáktól. Ezzel a húzással
számos emberéletet menthetünk meg. Nem árt szem előtt tartani, hogy a jól
eltervezett lépéseinket alááshatja a zord időjárás és a gyér látótávolság.
Az
RTS-részek kamerakezelése is könnyebbé vált, az egérrel és a WASD-gombokkal
könnyen irányíthatjuk, de a taktikai nézőponttal az egész terepet
áttekinthetjük, bemutatva a csapatok helyzetét, a terepet, persze kötött
rálátással. Ha filmszerű élményekre vágyunk, kiválaszthatjuk a kívánt egységet,
majd a képernyő bal alsó sarkában lévő gombra bökve máris a közeli képeknek,
dokumentarista, rángatózó kamerának ürülhetünk. Gyakorlati haszna nincs, inkább
esztétikai finomság. Miután minden parancsot kiosztottunk, kényelmes hátradőlünk
a székünkben és várjuk az ütközet végét, látjuk, amint a férfiak őrült erővel,
hangos csatakiáltásokat hallatva egymásnak esnek, több száz izom feszül meg, a
lépések morajlanak – eme opciós segítségével mi is ott lehetünk a sűrűjében. Legszívesebben
felpattannánk a monitor elől és képzeletbeli gladiusunkat szorongatva családunk
tagjaira törnénk.
A
tengeri csaták is jelentősen javultak, s akár kéz a kézben járnak a szárazföldi
haderővel. Többféle hajótípus kapott helyet a programban. Az ostromfegyverekkel
felszerelt mediterrán lélekvesztők gyorsak és könnyűek, ellenben a barbár
modellek nehezek és erősek, viszont rosszul manőverezhetőek. A tengerek és a
folyók meghódítása rengeteg taktikai lehetőséggel kecsegtet. Amikor szárazföldi
csapataink egy part menti régiót támadnak, az utánpótlás jöhet a víz felől is.
A nyílt vízen dinamikus ütközeteket vívhatunk, a tengeri útvonalak és a kikötők
birtoklása számos gazdasági előnnyel jár, nem beszélve arról, hogy kereskedelmi
folyosókat nyithatunk a távoli földekhez.
De szakadjunk el egy kicsit az háborútól, s
nézzük meg a játékot a birodalomépítős szinten is. Minden tevékenységnek –
legyen az csapatmozgás, toborzás, építkezések, kutatás – csak a körök száma
szab határt. Amíg mi döntéseket hozunk, addig a többi állam sem ül a babérjain.
Kezdetben még nincs gond: amikor egy relatíve kis területet ellenőrzünk, akkor
az egész jól átlátható, ám a hódítások után már nem egyszerű minden régiót
tökéletesen kontrolálni, provinciáinkat sok esetben nehezebb megtartani, mint
megszerezni. A dominanciánk fenntartásához a településeket javítani és bővíteni
kell, a köznép jólétét alacsony adókkal biztosíthatjuk, ám mindenközben
elegendő bevételre kell szert tennünk ahhoz, hogy fenntartsuk a hadsereget.
Persze naivan azt gondolhatjuk, hogy egy idő után tartunk egy kis szünetet és
megerősítjük a birodalmat, de előbb-utóbb valahol biztos beüt a ménkű. Felkelés
történik, a gaz nemezisünk a határainkat ostromolja és így tovább. Célszerű a
fontosabb gócpontokon egy kisebb légiót fenntartani a biztonság érdekében, hogy
azok rendet tegyenek a váratlan helyzetekben. Ha egy új várost elfoglalunk,
eldönthetjük, hogy rabszolgává tesszük az egész bagázst, megöljük a foglyokat,
netán békén hagyjuk őket. Minden radikális lépés ronthatja a hírnevünket,
viszont ha nem ontjuk a vért néhanapján, akkor az ellenség gyengének tarthat
minket. A következményeket minden esetben mérlegelni kell, s beláthatjuk, hogy
nem könnyű feladat. Ember legyen a talpán, aki olykor nem lő bakot.
Persze
tisztességtelen eszközökhöz is nyúlhatunk olyan ügynökök kiképzésével, amelyek
számos különleges képességgel rendelkeznek. A kém igen hatásos egység, képes
belülről zavart kelteni az ellenségben, például, hogy a kulcsfigurákat nemes
egyszerűséggel meggyilkolja, vagy megmérgezi a kiszemelt városok vízellátását.
A Championok hatékonyabban toborozhatnak csapatokat, vagy rabszolgafelkeléseket
robbanthatnak ki. A Dignitary-k gazdasági szankciókat vethetnek ki, netán elfojthatják
felkeléseket a veszélyes vidékeken. Nem titok: nem csupán háborúval lehet
hódítani, bár azzal a legkézenfekvőbb. A diplomácia és a politika nagy szerepet
játszik a Rome II-ben. A szomszédos államokkal tárgyalásokat folytathatunk,
kereskedelmi szerződéseket köthetünk, megnemtámadási paktumokat írhatunk alá. A
baráti államok segítsége sok esetben kihúzhat minket a slamasztikából, amikor
szükségünk lesz rá, jönni fog a felmentő sereg.
A
Total War: Rome II egy végletekig komplex, ám letisztult és könnyen kezelhető
program. Előfordul, hogy nem akarunk hosszú órákat szöszölni a valós idejű
harcokkal, a világtérképen a csatákat lezavarhatjuk automatikusan, miközben a
játék figyelembe veszi a két fél statisztikáját, a potenciális veszteségeket, a
győzelem vagy a vereség valószínűségét, valamint az alkalmazott harci
stratégiát és eme együtthatók segítségével hozza ki valamelyik résztvevőt
győztesként. Bízhatunk a számok erejében is persze, aztán nagyot koppanunk egy
vereségnél, ám előfordul, hogy a birodalom tündöklése során sokkal komolyabb
teendőnk is akad, mint mezítlábas vademberekkel harcolni a senki földjén.
A
kampánytól függetlenül híres történelmi csatákat is megvívhatunk a menüben
található Historical Battles-t kiválasztva, eltérő korszakokban, más és más
környezeti adottságok mellett és talán számunkra ismeretlen egységeket
irányítva. Ezzel a játékmóddal nem kell új kampányt indítani, így is
belekóstolhatunk az eltérő kultúrákba. Akár négyfős kooperatív módban is
nyomulhatunk egy összeszokott társasággal, akár hosszú hónapokon át, de gyorsmecset is vívhatunk, mindössze a frakciót kell
kiválasztanunk és néhány előre beállított tényezőt. A multiplayer sokkal
nagyobb örömöt okoz, mint a gép ellen nyomulni, elvégre hamisítatlan emberi
reakciókat vonultat fel, profiknak ideális.
A
játék alatt a már bizonyított Warscape motor duruzsol, amit alaposan
felturbóztak a Shogun II óta. A látvány magáért beszél: a sok résztvevős csaták
még madártávlatból is meggyőzőek, ám amint közelre zoomolunk, ott sem
lombozódik le a kedélyünk. Az egységek külleme részletgazdag, sok apróság
alaposan hozzátesz az autentikus élményhez: a páncélok horpadásai és a szélben
ringatózó aljnövényzet. A városokban nagy a nyüzsgés, az ostromgépek
zakatolnak, minden a helyén van. Bár a terepen néha több tereptárgyat is
elviseltünk volna, olykor puritán az egész, de még így is elég magas a
gépigény. Egy AMD Phenom II X4 955-ös proci, 4 GB RAM és egy Geforce GTX
660 társaságában az Extreme beállítások csupán 15 fps-t produkáltak, némileg
szerényebb igények mellett már kicsikarható a 30 képkocka/másodperces sebesség,
ami már bőven elég. A Creative játékaihoz hozzátartozik, hogy a megjelenéskor
még számos bugba boltunk (az M.I. útkeresése néha eléggé béna), de idővel lassan csiszolttá válik az egész. A
hanghatások és zenék szintén egy prémium minőségű produktumról tanúskodnak, a
páncélok csörgései, a halálsikolyok mind-mind autentikus élménnyel
kecsegtetnek, ahogy nagyzenekari betétek is.
A
Total War: Rome II nem csupán egy hosszú hónapokra megvásárolt szórakozás,
hanem maga a tömény időutazás. A történelmi hitelesség példaértékű, a játék
alatt zakatoló mechanizmusok egymást segítik és befolyásolják, a rendszer
átgondolt és logikus. A körökre osztott birodalomépítés a lehetőségek széles
tárházát biztosítja az uralkodók számára a politika és a diplomácia
eszközeivel, míg a hadvezér-vénával megáldott játékosok több száz fős seregeket
vezethetnek a csatába, mindezt a korabeli haditechnika jellegzetességei mellett.
Azt már halkan jegyezzük meg, hogy cím még a tanuláshoz sem utolsó. A The
Creative Assembly mögött példátlan odafigyelés, kutatómunka és tapasztalat áll,
minden tekintetben az eddigi legmarkánsabb alkotásuk született meg most, amely
fokozatosan vezet be minket a mélyvízbe, s azon kapjuk magunkat, hogy függők
lettünk.
és sokkal megygyőzőbb mint
a Medieval 2 Total War miért?
azért mert a gyalogosok egy rakat szarok.
a lovasokat simán lelövi akármilyen rangú ijász a lóról és meghal
a lándzsásokat egyszerűen képtelenség megölni
az meg hogy benne van az összes az ország az még viccnek is rossz.
holvan franciaország olaszország? vagy spanyolország SEHOL,
az ijászok ellen akármilyen fajta katonát küldök ellenük felét lelövi
a másik dolog az amikor esőbe elkeztem a faltörő kossal betörni a kaput és egyszerűen kigyulladt a a faltörő kos és mégis hogy a picsába
tudomáson szerint a nedves meg a vizes fa nem gyullad ki
a parasztok fellazádnak a városba ha más nemzetiségű helyőrség van
akkor visszafoglalja annak akitöl sikerült megszerezni, nagy nehezen sikerült bevveni a falut vagy a várost a másik dolog a pénz az megcsinálok minden szart hogy legyen benne pénzem meg stb megcsinálom összes melléküldetést
és 3 körül mulva defeated kiírja
a total war rome 2be a spartaikal vagyok és ott minding van pénzem és katonáim
abba fosba meg sose volt
és hiába szaroljátok a age of empirest sokkal jobb ennél a medieval fosnál
európa fele nincs benne de azért kivan rajzolva tiszta vicc az egész játék
meghogy odajön egy pap és elfoglalja a városomat
csatlakozzak a keresztes hadjártba ?
miközbe magyarország else jutna odáig,
meg időbe be se lenne jó,
na mind1 a total war rome 2 az eddigi legjobb hiába sirtok
skinek egyáltalán nem hitelesek nem ráillők hanem lefényképeztek valamit és rátexturázták úgyhogy ennyit az a fos
a total war rome 2be meg ruhák is hitelesek,
nem akarok haragot kelteni de az medieval 2 total war egy fos és kész ennyi.
hagyne soroljam méghogy még mi a szar benne
NowGamer – 9.5/10, CVG - 9/10, Metro - 9/10, GamesRadar - 4.5/5, GameStar - 89/100, PC Gamer - 85/100, EMGNow - 85/100, Strategy Informer - 8/10, Videogamer - 8/10, digital spy - 4/5, PCGamesN - 7/10, Eurogamer - 7/10, Joystiq - 3.5/5
Hogy a metacriticen magas pontszáma lett az oké, láttuk már hogy egy-egy játékot felpontoztak a kiadó emberei, de ez? Egyszerűen nem értem.
Tény, hogy kellenek a javítások, de egyáltalán nem játszhatatlan, sőt, nagyon is addiktív játék. Remek hangulattal. :)
ne hülyéskedjetek már...
alapműveltség, hahó!
Én amit hiányolok az a multiplayeres karakter és annak a fejlődése. A shogunban eszméletlenül jól meg volt csinálva, most hogy más népek vannak más egységekkel, más harcmodorral szerintem még több lehetőséget nyújtana, hisz mindig más taktikát kellene alkalmazni az adott csatában.
A patchekben meg én is reménykedem, de van egy olyan érzésem hogy a nagy singleplayer túlsúly miatt van az, hogy a játékot folyamatosan patchelni kell, ezzel is nehezítve a warezolók munkáját... vagy csak szimplán bénák. :D
Nah ha ezeket kijavítják akk talán 90% meglesz...
Nagy rajongója vagyok a sorozatnak, de ez kiábrándító lett, technikai szempontból.
A körök milyen felosztással vannak megoldva? (Évenkénti, évszakonkénti, félévenkénti...)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.