Kholat teszt

  • Írta: zoenn
  • 2015. június 10.
  • kholat, pc, teszt
Link másolása
A történelem egyik megmagyarázhatatlan eseménye a Dyatlov-incidens, amely során kilenc tapasztalt túrázó halt meg az Urál-hegységben máig tisztázatlan körülmények között. Jobb ihletforrás nem is kell a Kholathoz.

A lengyel IMGN.PRO eddig csupán kiadói teendőkkel foglalkozott, ám első fejlesztését nem aprózta el. A Kholat kényes témát boncolgat, de remélhetőleg hatvan év távlatából már nem tép fel fájó sebeket.  Az alkotás játékmenete a narratívára és a felfedezésre hegyeződik ki, hasonlóan a Dear Estherhez és a The Vanishing of Ethan Carterhez. Meg kell szokni, hogy itt nem az akció számít, elég végigmenni a pályákon jegyzeteket gyűjtve, és belefeledkezni a hangulatba. A fejlesztők aprólékosan lemodellezték a helyi őslakosok nyelvén Kholatnak (Halál-hegynek) hívott hely környékét, a havas tundra pedig önmagában is zord helyszín, s akkor még a természetfeletti jelenségekről nem beszéltünk. Még nem találkoztam olyan belső nézetű játékkal, amely ilyen perfekt módon szimulálja a szélsőséges időjárást, ám ennél azért többre van szükség.


Az animált bevezetőt Sean „Ned Stark” Bean narrálja megnyerő orgánumán, ebből ismerhetjük meg a Dyatlov-rejtélyként elhíresült eseményt. 1959-ben tíz fiatal túrázó vágott neki az Urál északi lejtőinek a helyi őslakosok, a manysik vadászútvonalán. Február 1-jén tábort vertek a Halál-hegy oldalában, közel 1080 méteres magasságban, este álomra hajtották fejüket, ám már nem élték meg a reggelt. Miután három napig nem adtak magukról életjelet, a szovjet hatóságok mentőcsoportot indítottak a hegyre. A csapat tizedik tagjának szerencséje volt, hiszen a végzetes éjszaka előtt, betegségre hivatkozva visszafordult. A terep átfésülése után, február 26-án találták meg a fiatalok táborhelyét és onnan 900 méterre öt holttestet. A sátorok falát belülről, késsel szakították át, a tetemek pedig egy olyan fenyőfa alján hevertek, amit öt méter magasságig lecsupaszítottak. Kettőn nem volt cipő, hármójuk pedig alsóneműt viselt. Egy holttest orra hiányzott, többjükön égési sérülések voltak, mindegyikük furcsa narancssárga színt vett fel. Érdekesség, hogy a szerencsétlenek mellett olyan vércseppeket találtak a hóban, melyek egyikőjüktől sem származnak.


Májusban a maradék négy halottat is megtalálták egy vízmosás szélén, az egyik nőnek minden bordája eltört, elmozdultak a belső szervei is, és habár külsérelmi nyom nem látszott rajta, nyelve nem volt a testében. A túravezetőnek a jobb bordái törtek el, míg egyikük koponyája betört félúton a tábor és a csupasz fenyő között úgy, hogy nem volt mellette más lábnyom. A boncolás kimutatta, hogy ötük halálát kihűlés okozta, hárman a fizikai sérülésükbe haltak bele, hat holttesten radioaktivitás nyomait is felfedezték. Az elmúlt fél évszázad során számos teória született arról, hogy mi történhetett a Kholaton, a végzetes éjszakán pár szemtanú fényes, cikázó gömböket látott a hely fölött, többen katonai kísérletre és az idegenekre tippeltek, de az is felmerült, hogy az őslakosok végeztek a betolakodókkal. Egy biztos, még a hivatalos álláspont sem adott választ az incidensre. Talán majd, az IMGN.PRO.


A játék elején ugyanarra a vasútállomásra érkezünk vizsgálóbiztosként, ahol a túrázók kezdték az útjukat. A szél süvít, a kisvárost a hó lepte be, ám egy teremtett lelket sem látunk semerre. Az utcák üresen tátongnak, céltalanul bóklászni kezdünk, miközben egy lágy női ének csendül fel. Magam is meglepődtem, amikor kellemesen bizsergő melankolikus érzés lett úrrá rajtam, ám örömöm nem volt tartós, hiszen a tervezési hiányosságok rányomják a bélyegüket a játékra. A feladatunk az, hogy követjük a túrázók útvonalát a Kholat nyitott világában, és a beszámolókból ismerős tetthelyekre is ellátogatunk. A fejlesztők csak a bevezető szakaszban terelnek minket a helyes irányba, lassan teljes szabadságot kapunk, de furamód ez a játék legnagyobb negatívuma is. A relatíve hatalmas pályák valóban lenyűgözőek, de könnyen elveszünk bennük, hiszen nem mindig tudjuk pontosan, hogy mit kell tennünk a továbbjutáshoz. A terep viszonylag üres, sehol egy őslakos vagy állat, és ugyan egy ideig elmélázhatunk a mélabús vidéken, miközben ropog a hó a lábunk alatt, ám attól még statikus díszlet marad az egész.


Szerencsére, a fejlesztők mindent kihoztak a viszonylag egyhangú környezetből. Sűrű erdőkben, hóval borított meredek hegyoldalakon és sötét barlangokban fordulunk meg a nagyjából ötórás végigjátszás során. A szemünk el van kényeztetve, a játék egyértelműen a hangulatra gyúr rá, ebből a szempontból pedig tökéletes munkát végeztek a lengyelek. A magány lassan úrrá lesz rajtunk, az ismeretlentől való félelem beeszi magát a szívünkbe, csak kár, hogy karakterünk sűrűn zsákutcába fut, áthatolhatatlan akadályokba ütközik. Komolyan mondom, egy nyamvadt félméteres kerítés, vagy szikladarab is képes utunkat állni, és mondanom sem kell, hogy a játékban még véletlenül sem tudunk ugrani, ami a hepehupás hegyi terepen bizony roppant frusztráló tud lenni. Reménykedhetünk abban, hogy egy tábortűz melegénél összeszedhetjük magunkat, amelyek nem csupán elmentik az állást, hanem gyorsutazhatunk is közöttük, nem kevés felesleges sétától megkímélve magunkat.


A navigáláshoz mindössze egy fáklya, egy iránytű és egy térkép áll a rendelkezésünkre, utóbbin nincsenek semmiféle jelölések a helyzetünkről, olyan az egész, mintha igazi felfedezők lennénk. Nagy ritkán a sziklákba vésett koordináták alapján határozhatjuk meg aktuális helyzetünket, hisz a játékban nincs GPS, sem más kényelmi funkció. Az aktuális célok fel vannak rajzolva a térképen, de nekünk kell rájuk találni a szélességi és hosszúsági adatok tanulmányozásával. A fapados rendszer ugyan nem egy játékba való, ám kétségkívül realisztikus. Már ha valaki örül annak, hogy vakon bolyong a vadonban, keresve a túrázók jegyzeteit, percenként bogarássza a térképet, de mégis eltéved, mert elnézett valamit, vagy megtalálja a pálya végét. Nem velem volt a baj, a készítők tudatosan akarták azt, hogy eltévedjünk és kiszolgáltatottak legyünk, ezzel is borzolva az idegeinket. Meg lehet tanulni a navigálást, vagy ha minden kötél szakad, kolbászolhatunk térkép nélkül is abban reménykedve, hogy előbb-utóbb belefutunk valami érdekességbe.


Sajnos örömünk akkor sem lesz felhőtlen, amikor a sztori szempontjából fontos jegyzetre vagy helyszínre bukkanunk, ahol a játékállásunkat is elmenti a program. Elsőre semmitmondó foszlányokból kell darabonként összeraknunk a teljes történetet, néha természetfeletti anomáliával szembesülünk, de kielégítő választ sohasem kapunk, még a játék végén sem. Csak megannyi utalást, még több kérdőjelet és költőien megfogalmazott metaforákat, szóval a nagy büdös semmit. Megkockáztatom, hogy még az írók sem tudták pontosan, hogy hova akarnak kilyukadni, majd a játékos eldönti szépen magában. Nesze semmi, fogd meg jól. Teljes ürességet éreztem a váratlan befejezés után, hiányzott a katartikus végkifejlet, szimplán lógva hagytak az írók.


Szerencsére nem csak a felfedezésről szól a játék, a Halál-hegy bizony veszélyes környék és hősünk ki van téve a természet elemeinek. Ha hóval és vékony jéggel borított hasadékokra lépünk, meghalunk és tölthetjük vissza az állást. Vannak azonban sokkal félelmetesebb dolgok is a tundrán, például izzó narancs fényben pompázó humanoid szellemlények, akik kezdetben javarészt láthatatlanok, ám ha túl közel merészkedünk hozzájuk, fokozatosan kivehetőek lesznek. Ha elkapnak, akkor megölnek, mivel fegyverünk nincs, ez pedig jó pár borzongató pillanatot eredményez. Ha nem tudjuk elkerülni őket, a futás sem életbiztosítás, tekintve, hogy hősünk egy rövid sprinttől is kifárad, látása elhomályosul és úgy fújtat, mint egy asztmás. A másik veszedelmes jelenség a narancsszínű köd, amelybe ha belegyalogolunk, már nincs visszaút. A játék sokat hangoztatott félelem-rendszere elvileg figyeli a reakciónkat, és ennek megfelelően adagolja a hideglelős jeleneteket. Egy frászt! A gyakorlatban az ellenséggel való találkozás véletlenszerű, mint a Slenderben. Ha túl sokáig gyalogolunk békésen, mérget vehetünk rá, hogy hamarosan valami a torkunknak ugrik, így ne hagyjuk lankadni a figyelmünket. 


Az Unreal Engine 4-gyel hajtott látványt már dicsértem korábban, ráadásul szépen fut még egy közepes masinán is. Ám a rejtélyes környezet csupán egy ideig tartja fenn az érdeklődést, ráadásul a narratíva is roppant átgondolatlan, semmire sem kapunk magyarázatot. A rémségek elől bujkálás csak egy ideig hozza ránk a frászt, az instant kill pedig a nem látható hasadékok miatt sem szórakoztató. Korunk felfedezős horrorjátékai közül a Kholatban leszünk leginkább elveszve, az informatívnak legkevésbé sem mondható térképpel ugyan újítani próbáltak a srácok, a valóságban viszont kínszenvedés megtalálni a következő fontos helyszínt, ebből a szempontból lehettek volna engedékenyebbek is a fejlesztők. A Kholat kezében lévő ütőkártya a témaválasztás és megnyerő környezet, nem tagadom, az első órákban kedveltem a programot, de sajna a játékmenet visszássága kicsit csorbította a lelkesedésemet, de azért kitartott játék végéig. Nem voltam dühös, nem éreztem elpocsékolt időnek, csak mindez kevésnek tűnt. Ha képes vagy mindezek felett szemet hunyni, talán nálam is elégedettebb leszel, és az is nyom valamit a latba, hogy a játékot ékes magyar felirattal élvezhetjük.


26.
26.
Max3000
#25: Bár régi cikk,de nyugodtan utánajárhatsz még a sztorinak,hiszen Jukeey is csak konteózik.Semmit nem tud senki erről az esetről,az azonban a legtávolabb áll az igazságtól,hogy gyilkosság történt volna.Senkinek nem vágták ki a nyelvét,vagy nyomták volna ki a szemét,vannak hivatalos orvosi megállapítások a testekről.
25.
25.
semike
#24: Koszi a leirast nagyon hasznos volt! Epp utana akartam jarni a sztorinak,de igy nem kell.
24.
24.
jukeey
Egy délutánt el lehet csapni gyönyörködéssel a hegyek és barlangok látványtervezésében (amely valóban nem roszz), és kész. Másodjára már egy óráig sem tart bejárni. A terület valójában röhejesen kicsi, jobbára néhány ösvényre korlátozódik. Olyan mint valami gleccservájt szurdok a Himalájában, kicsiben. A térkép és iránytű inkább csak emlékeztetőnek való. Van benne összesen 3 tűzvészes jelenet, meg 5 helyen bóklászik 1-2 tüzes árnyszellem. Mindig ugyanott, ugyanakkor. Ennyi. A teljes szövege összeadva is rövidebb mint egy átlagos újságcikk, és nagyon ügyefogyott. Ha már horrorjáték, Undying forever.

Ami az eredeti esetet illeti: A kgb jogutódjai és katonai ügyészség képviselői megkeresésre azt nyilatkozták, hogy náluk nincs olyan akta, amely a közismert polgári Djatlov-ügyhöz kapcsolható lenne, és nem is tudnak arról, hogy valaha lett volna. Persze hazudhatnak is... Ám az eredeti nyomozati anyag a laborjelentéssel, boncolási jegyzőkönyvekkel, névsorokkal együtt megmaradt Szverdlovszk város rendőrségi irattárában, rég nyilvános "döglött ügy". Az áldozatok még élő hozzátartozói már számos interjúban nyilatkoztak, sőt, tévésót is rendeztek az ügyből. Divat lett emléktúrát rendezni, egy alkalommal több százan lepték el a hegyet és rendeztek éjszakai mezítlábfutást a hóban, senkinek nem esett baja. Szóval: 8 fiatal kirándulót és idősebb túravezetőjüket sítúrájuk elején (értsd lankásabb hegyek között mint a magyarországi "Kékes Tető") ismeretlen tettesek ismeretlen okból megölték. Előbb félig levetkőztetve a közeli erdőbe zavarták; az áldozatok az erdő szélén veremszállást kezdtek kialakítani egy patakmeder megfelelő mélységű havában. Ekkor a tettesek lementek értük és súlyosan bántalmazták őket, egy részüket meg is kínozták; de lőfegyvert vagy vágószerszámot nem használtak (tehát nem volt pl lőtt seb vagy felmetszett has; ám zúzódás, horzsolás, ficam, volt szép számmal, plusz néhányukon égésnyom, mások beszartak/behugyoztak, egyikük kitépett nyelvvel és kinyomott szemmel). A haldoklókat otthagyták a hóban fetrengve, négyüket behajították a félkész hómenedékbe. A nyomozás zsákutcába jutott, dns vizsgálat akkoriban nem létezett, de a vidéki felügyelő még a sátor körüli összetaposott vizelésnyomokból sem vett mintát. A fiatalok családjain kívül az egyetemük tanárai és túraklubjuk is igyekezett sürgetni a nyomozást, illetve hetekig aktívan kerestették a még hiányzó (patakparton hó alatt heverő) holttesteket. Így a sajtó is felkapta az esetet, és az utolsó áldozatok fellelésekor a nyomozó végre elküldte a ruhákat laborba; de sajnos ez sem új eredményt hozott, hanem az ügy lezárását, ugyanis csak gyenge radioaktivitás szerepelt a laborjelentésben. Az áldozatok fele Cseljabinszk-ban dolgozott és lakott, az első orosz atomerőművek környékén. Az lett volna a furcsa ha nincs némi radioaktív por a ruhájukon, ott még vonattal átutazva is lehetett ilyet kapni. Mivel az atomenergia felhasználása akkoriban kiemelt nemzetbiztonsági ügy volt, a nemzetközi sajtóvisszhang elkerülése végett a nyomozást azonnali hatállyal lezáratták, a nyilvános indoklás "természeti csapás" lett, közelebbről nem meghatározva. Aztán jöttek a pletykák, a félrefordítások és a kamugyárosok. A Kholatból lassan magashegység lett, a patakból szurdok, a túravezetőből titkosügynök, az utólagos laborvizsgálatból helyszínen bevetett Geiger-müller számláló, a környéken szerencsétlenkedő felügyelőből katonai hadosztály, az északi fényből ufók és szellemek, az áldozatok haláláig túraklub elnökeként tevékenykedő barátjából diliházban elrohadt idióta. Plusz a hegy duplán félrefordított neve, ami manysi nyelven nyírfák hegyét jelenti, cirill betűkkel leírva az orosz "halál" szóra hasonlít. Na ezekre nem is lesz magyarázat, mert agyament képzelgések vagy hazugságok. Azt viszont nem ártana tudni hogy csak valami duhajkodó vadászcsapat végzett velük, olyanokba botlottak akikbe nem kellett volna, vagy valakik valamiért értük küldtek.
23.
23.
Mi a baj a konteokkal? lehet hogy igaz, lehet hogy nem. Csolkóból elvetni ezek lehetőségét éppen annyira baromság mint feltétel nélkül elhinni őket. Miért ellenzed ennyire? Lehet te is gyíkember vagy? xdxd
22.
22.
logic5
20.
20.
BrockSamson
#14: Lehetett logyakorlat: a hadsereg akkor tesztelte a satratbelulrolkiszaggato, a nyelvkivago, a bordaszaggato, a fakopaszo és a radioaktiv lovedeket. Problem solved.
19.
19.
Prax
#18: Én sem vettem biztosra egyik elméletet sem, de azért ufók.... Egy olyan faj, ami mondjuk csak 10x fejlettebb a miénktől max. lerohanná a földet a készleteiért, ha egyáltalán arra lenne szükségük, nem pár szerencsétlen túristát végezne ki. A sugárzást az atomlétesítményben is kaphatták akár. Nyugodjanak békében.
18.
18.
logic5
#17: Biztos van épeszű magyarázat a történtekre, de ez még egyelőre nem történt meg... Ezért is felesleges bármilyen kijelentésekbe belebocsátkozni mivel fél évszázada volt, és nagyon messze innen!
17.
17.
Prax
Sajna már úgysem fogja senki sem látni amit írok, de azért megírom :D
A sátrat valaki rosszul rakta össze, nem hinném, hogy napokig úgy voltak, főleg, hogy volt egy túra vezető is velük (máshol haltak meg, jóval a tervezett útvonaltól odébb, csak átvitték a testüket). A készletükről teljes leltárt vezettek, ennek ellenére találtak egy kínai lámpást,ami az egyiküké sem volt. Az egyik egy atomlétesítményben dolgozott, az is lehetséges, hogy kémek végeztek vele (mondjuk uránt adott el,szóbeszéd fel is kapta ezt a témát, így megszabadultak tőlük és a szemtanúktól), vagy bárki más, de ezt az ufós baromságot hanyagoljuk már :D Vannak olyan bombák, amik a levegőben robbannak fel, és a nyomás öl meg. Ha éppen nem kap el valami szilánk/törmelék akkor csak a belül mennek szét a szervek.
3/4 2kor már nincs kedvem tovább foglalkozni vele, písz.
15.
15.
logic5
#14: Hagyd, ezeknek látom gőzük sincs a sztoriról!
14.
14.
Freed
De most tènyleg...radioaktívak lettek,eltört a bordájuk,az egyiknek levágták az orrát,megfosztották őket egyèb ruhadarabtól ès az amit mondtak hogy szètvágták a sátrukat,nekem nagyon erősen akaratlanul is a "vègzetes kitèrő" film jutott az eszembe...de a radioaktivitást nem èrtem.Hacsak nem olyanok támadták meg őket,akik sugárfertőzöttek voltak.De akkoriban Csernobil mèg a kanyarban sem volt...èrdekes.
13.
13.
Freed
Ha lőgyakorlat akkor lyukak lettek volna a testükön szerintem.Ès a lőgyaorlattól mièrt tört el a bordájuk ill vágták le az orrát a csajnak ès lettek radioaktívak???
Ez is egy bejáratott kamu megmagyarázás lehetett amikor valamit nem ismernek vagy nem akarnak beismerni ès beadják az embereknek.
12.
12.
crytek
#11: Ennél gyengébb kamut az életbe nem halkottam még.
11.
11.
Prax
Pár hónapja néztem erről egy dokut a youtube-on, lehet SPOILER következik, ott arra jöttek rá, hogy egy katonai lőgyakorlat volt, és annak következtében haltak meg. Akit érdekel, az keressen rá.
8.
8.
brummi
7.
7.
#2: Ja, de egy olyan játékban, ahol eleve erről kell nyomozni, elvárná az ember, nem? Viszont én még nem játszottam vele, így nem tudom pontosan milyen mértékben nincsenek megválaszolva azok a kérdések. Mindenesetre ez nem túl biztató eddig.
6.
6.
Play93
#3: Tudod, hogy mi még alap dolog mielőtt panaszkodsz egy tesztnél? Hogy előtte elolvasod.
"Sűrű erdőkben, hóval borított meredek hegyoldalakon és sötét barlangokban fordulunk meg a nagyjából ötórás végigjátszás során. "
5.
5.
crytek
"Az ellenfelekkel való találkozás csak egy ideig hozza ránk a frászt"

Agybajt kapok mindig elkap azt game over :(
3.
3.
crytek
Az igen miért kell titkolni ha valami magyar felirattal jelenik meg nem értem. De kellemes dolog szóval elég szép meglepi ez!!!!


Hány órás a game? (Alap lenne hogy beleírjátok a tesztbe)
2.
2.
Hulk86
"Lezáratlan történet, semmire sem ad választ"

Igazából sem derült ki konkrétum ,hogy most mi történt és , hogy záródott a dolog.... Kitudja ennek hol a vége ? :D
1.
1.
BrockSamson
Konteo szagat hozza a delutani szel.

(BTW a gyikemberek voltak.)
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...