Gal6 Stúdiólátogatás és interjú

  • Írta: Chocho
  • 2009. május 10.
Az utóbbi években különös mód megszaporodtak azon internetes játékok, melyek futtatásához az ég egy adta világon semmi más nem kell, mint egy böngészőprogram. Az internetezők ráharaptak az új szórakozási formára, s ma már a gladiátoroktól kezdve a falufőnökökön át a vérfarkasokig mindenki bőrébe belebújhatnak egy ingyenes regisztrációt követően.
Ám míg "a nagyok" eddig egytől egyig a külföldi fejlesztők munkáját dicsérték, addig egy kis magyar csapat most megkísérelte a lehetetlent, és szabadjára engedte a Gal6-t, melynek célja a sci-fi rajongók szívének meghódítása. Ennek apropójából a budapesti illetőségű, MMOSG nevű cégnél jártam, hogy kiderítsem, mitől is olyan jó a Gal6, hogy egyesek még a neves OGame-et is csak megmosolyogják a kipróbálása után.

Délelőtt érkeztem a kellemes, belvárosi irodába, ahol Kordován Csaba marketinges és Édes Gábor (a továbbiakban csak "mAx") játékmester készséggel álltak rendelkezésemre. Körüljártuk a sok-sok szobát (érdemes körülnézni a galériában!), majd egy konferenciateremben telepedtünk le, ahol mAx egy hatalmas tévére kötve a gépét, prezentálta a játék működését. Ezalatt Csaba kimerítően részletes magyarázatba kezdett, ami alatt a játék szinte összes részére kitért pár mondat erejéig. Ugyan még személyesen nem volt alkalmam elmerülni a Gal6-ben, a bemutató elég meggyőzőnek bizonyult. Na de ne vágjunk ennyire a dolgok elejébe, először tekintsük át, miről is van szó tulajdonképpen.


A Gal6 egy ingyenes (igaz, bizonyos különleges fejlesztésekért fizetni kell, ám ezek nem kötelezőek), körökre osztott stratégiai játék, ami kifejezetten a hardcore játékosokat és sci-fi rajongókat célozza meg. Komplexitására jellemző, hogy grafikus felülete szinte nincs is, minden információt különféle táblázatokon és üzeneteken keresztül közöl velünk a program. Első ránézésre kissé ijesztő is lehet, hiszen a nagyon sok apró fül és gomb látszólag kaotikus balettet jár a monitoron, de ha az ember ad neki időt és türelemmel viszonyul a megszokottól kissé eltérő kivitelezés felé, megtanulható és elég jól használható. Nagy segítség, hogy az összes szövegre rá lehet kattintani a játékban, így ha valamit elfelejtettünk, vagy már eleinte se volt tiszta, akkor egy help menü azonnal a segítségünkre siet. Csaba és mAx hosszasan magyarázták a különböző, nemrégiben eszközölt fejlesztéseket, és a játék help menüjére különösen büszkék voltak. Nyomtatva a kézikönyv (mert ez kb. annak felel meg) majdnem 400 oldal lenne, és számtalan interaktív elemmel is bír. A legnépszerűbb ezek közül a "próbacsaták" menüpont, melyre rákattintva a játékosok kikísérletezhetik saját stratégiájukat.


A Gal6 világát egy remekre szabott háttértörténet fogja össze, ami nekem, sci-fi kedvelőnek kifejezetten frissítő élmény volt. Pláne, hogy a sztorit a Galaktika magazin híres írója, Kovács „Tücsi" Mihály szerezte, úgyhogy a minőség kérdéses sem volt. Hajdanán élt egy szuperfejlett civilizáció a világegyetemben, akik hihetetlen, általunk felfoghatatlan technológiai fejlettséget értek el. Megalkottak egy elzárt, jól körülhatárolt bolygó- és világhalmazt, majd egyszer csak eltűntek. Nagyon hosszú idő telt el, mire létükre egyáltalán fény derült, ám akkor hat faj szinte egyszerre talált rá erre az elszigetelt világra, amit később nemes egyszerűséggel csak az Univerzumként kezdtek emlegetni. Az eltűnt ősök ezen felül még különleges gépezeteket is hátra hagytak, melyek alkalmasak nyersanyagok végtelen mennyiségű termelésére. Ezeket a gépeket hívják az Univerzumban plasmatoroknak, s a harc ezen masinák tulajdonlásából adódik.


Az ősi lényekről semmi információ nem látott napvilágot, még a nevüket sem ismerjük. Csupán az emberek egyik tudósa nevezte el őket Asconoknak, így ma már az egész Univerzum így referál a nagy építőkre. Ha pedig már az embereknél tartunk, ismerjük meg a hat fajt. Saját magunkat már nem kell részleteznem, hisz a Gal6-ben is ugyanolyanok vagyunk, mint a valóságban: ambiciózusak, agresszívek, igazi hódítók. A Digitrox faj intelligens gépek seregeiből áll, a Khaduuii képviselői békeszerető népek, a Shin tagjai sötét lelkűek és gonoszak, a Piraati faj az Univerzum csempészeit testesítik meg, s végül ott vannak a Zykek, akik leginkább a StarCraft Zergjeire emlékeztethetik a játékosokat. Azaz változatosságból nincs hiány, viszont már itt le kell szögezni, hogy kifejezetten egyik faj sem jobb a többinél. Azaz akárkivel legyél is, mindig akad majd olyan ellenfél, aki borsot tud törni az orrod alá.


Mivel a játék teljes egészében a böngészőprogram keretei között zajlik, nem árt a jól átgondolt stratégiai rendszer, hisz minden egyes tettünknek csak az adott kör lejárta után lesznek következményei. A Gal6 a különböző időzónák okozta káosz elkerülése végett saját időrendszert használ, ezt hívják Gal6 time-nak. A játék időrendszere ugyanúgy három részre osztható, mint a mi óráink, s ez a gyakorlatban valahogy így néz ki: az adott forduló száma : az eddig eltelt körök száma : az adott kör percben mért ideje. Minden kör 60 perc, vagyis egy teljes óra, így folyamatosan nyomon tudjuk követni a játékot, bárhol legyünk is a világon. Az, hogy egy forduló pontosan meddig tart majd, még nem tisztázott, de Csaba szerint négy vagy hat hónap lenne az ideális idő. Az akkori győztesek jutalomban részesülnek, s kezdődik az egész elölről, vagyis nem lesz olyan, hogy az új játékosok behozhatatlan hátrányokkal indulnak majd.


Mivel a Gal6 egy űrstratégia, legfontosabb részét kétségtelenül a hajók adják. Ezek minden egyes fajnál mások, ám az osztályaik megegyezhetnek, így akárkivel játszunk is, el tudunk igazodni közöttük. A nyersanyagrendszer is átlátható, hisz mindössze három típusra korlátozódik, melyek megtermelésére a már említett plasmatorokra van szükség. Akármelyik nyersanyagot is szeretnénk termelni, a plasmatort beállíthatjuk rá, ám utána ezen már nem változtathatunk, így lassacskán mindig lesz idő, mikor kevés lesz az adott elem. Ekkor pedig vagy kutatunk még plasmatorok után a világűr sötétjében, vagy egyszerűen ellopjuk azt a többi játékos planétájáról. Fontos megjegyezni, hogy egy avatar csak egy planétát birtokolhat, s hogy ezt sosem vehetik el tőle. Mivel a Gal6 rengeteg játékos egyidejű háborújára lett tervezve, alapvető, hogy a szövetségek nagyon komoly szerepet játszanak a játékban.


Csaba bemutatója persze jóval részletesebb volt ennél, azonban én úgy gondolom, hogy jobb, ha nem árulok el több titkot a játékmenetről. A lényeg ugyanis nem változik, a Gal6 egy remekül megkomponált menedzser-stratégia, mely ráadásul teljesen ingyenes, szóval semmi oka nem lehet rá az egyszeri stratégáknak és szobagenerálisoknak, hogy ne próbálják ki. Olyasmi, amire sok játékos vágyhat, s mely tényleg hosszú hónapokra odaszögezi az embert a számítógépe elé, legyen akár otthon, akár a munkahelyén, vagy egy unalmas informatika órán. Miután a bemutató véget ért, feltehettem kérdéseimet is, melyekre mind Csaba, mind mAx készséggel válaszoltak, nem titkolva saját, személyes hozzáállásukat sem


Gamekapocs (továbbiakban GK): Kérlek, mutasd be kicsit magatokat és az MMOSG-t!

Csaba: A Gal6-et négy fiatal, sci-fi rajongó srác alapította hat évvel ezelőtt, csak éppen Galaktika volt a neve, és meglehetősen kevesen ismerték. Ebben a formájában, amiben most láthatod, idén márciusban indult el a 9. fordulóval, és most már a magyar mellett angolul is elérhető.

GK: Miért döntöttetek úgy, hogy űrstratégiát fejlesztetek?

Főleg a sci-fi-hez való vonzódás miatt volt alapvető, hogy ebben a témában indulunk el. Ha körülnézel ma a mai PBBG (ezt magyarra nem nagyon lehet lefordítani, de igazából internetes böngészős játékot jelent) játékok piacán, láthatod, hogy nagyon kevés van, amelyik kifejezetten a sci-fi rajongókat célozza meg. A legtöbb fantasy, vagy történelmi stílusban szeretne érvényesülni, ám mi ezekben nem éreznénk otthon magunkat.

GK: Ezen a piacon nagyon komoly a konkurencia...

Csaba: Igen, eléggé, viszont ők pont, hogy azt a réteget nem veszik számításba, amit mi igen. A Gal6 egy saját világ, egy univerzum, és ráadásul még története is van, amit a többi hasonló játéknál nem nagyon láttam.



GK: Én sem emlékszem ilyesmire.

Csaba: Na ugye! Mi azonban sok háttérinformációt is nyújtunk a Gal6-hez, mi több, a történetet az a Kovács Mihály írta, akit a rajongók már ismerhetnek a Galaktikából is. Valamint a Gal6 elérhető angolul is, és ezzel beléptünk abba a durván 50-60 játékot számláló körbe, melyek más nyelveken is elérhetőek. Ezeket összesen 12 cég adja ki, és elkövetik azt a hibát, hogy alapjaikban véve ugyanazok maradnak. Lehetsz gladiátor, faluvezér, akármi, de maga a játék ugyanaz. Mi nem követjük el ugyanezt a hibát. Hűségesek vagyunk a Gal6-hez, és az Univerzumunk haduraihoz.

GK: Várhatóak majd még bővítések a Gal6-hez?

Csaba: Természetesen! Nagyon sok újdonságon dolgozunk már most is, amiket valószínűleg a 10. fordulóval vezetünk majd be. Már a 9. is nagyon sok újdonságot hozott, mint például a portált, amit most is láthatsz a főoldalon. A hírek menüre különösen büszkék vagyunk, mert ezen láthatóak a Gal6-ben történő komolyabb események is. Mivel nekünk nagyon fontosak a haduraink, kínosan figyelünk rá, hogy az Univerzumban történő eseményeket mindenki tudtára adjuk. Ha egy újabb nagy erejű szövetség alakul, vagy óriási háború van kialakulóban, beszámolunk róla a főoldalon, természetesen nevekkel együtt. A jövőben tervezzük, hogy 48 különböző nyelven tesszük elérhetővé a Gal6-et, köztük cigány nyelven is.


GK: Ezek szerint nagyon komolyan támogatjátok a közösséget.

Csaba: De mennyire! Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a Gal6 hadurai egy pillanatra se essenek ki az univerzum nyújtotta illúzióból. Ezért sem hívjuk őket játékosoknak, és a Gal6-et sem nevezzük játéknak. Ehelyett haduraknak nevezzük őket, a programot pedi Gal6-nek, vagy Univerzumnak. A supportot is nagyon sokszor veszik igénybe.

mAx: Így igaz. Az, hogy fél kettőkor felhívnak azzal, hogy nem működik valami, szinte hétköznapi. Barátnőm nem is díjazza. (mosolyog)

GK: Ez a hozzáállás azért nem semmi.

Csaba: Igyekszünk.

GK: Mi a helyzet az Asconokkal? A történetben írjátok, hogy folynak a kutatások velük kapcsolatban. Elképzelhető, hogy valami kiszivárog majd róluk?

Csaba: Természetesen. Ezt direkt így oldottuk meg. Azt akartuk, hogy az Asconokkal a későbbiekben mindenféle változtatást, frissítést meg tudjunk magyarázni, szóval nem véletlen a nagy titoktartás.


GK: Végül az utolsó kérdés: szoktatok játszani?

Csaba: Hát erről annyit, hogy mind mAx, mind én komolyan játszottunk, mikor a játékfejlesztésbe csöppentünk. mAx komolyabban is tolta a dolgokat, hisz még bejegyzett StarCraft játékos is volt.

mAx: Na meg végigjártam az MMO-k nagy részét is. Persze most a WoW van a toppon nálam is, de mindent kipróbálok, amit lehet.

Csaba: Amit csak lehet, én is kipróbálok, még Xboxom is van. A kedvencem azonban természetesen a Gal6. Komolyan, ha azt mondanák nekünk, hogy soha nem játsztatunk a játékkal, míg itt dolgozunk, szedhetnénk a sátorfánkat, annyira szeretjük. Szerencsére viszont nincs így. Minden fejlesztőnek lehet egy saját hadura a Gal6-ben, ami viszont semmilyen előnnyel nem rendelkezhet a többiekével szemben.

GK: Máskülönben részt vesztek a játékban, nem igaz?

Csaba: Persze, mi vagyunk a háttértörténetben is említett Univerzumot Felügyelő Fajok Imperátusi Hivatala, azaz röviden UFFIH.

Ezek után még sok dolog szóba került. Beszélgettünk a játékok korhoz köthető cenzustörvényeiről, a különböző MMORPG-k veszedelmes GM-jeiről, s végül készült pár fotó az MMOSG főhadiszállásáról is, melyeken a srácok nemes szerénységgel inkább nem vállaltak szerepést. Elvégre milyen Univerzum felügyelő az olyan, aki szívesen pózol a kameráknak, nemde?


Összességében jó élményekkel és emlékekkel hagytam el a magyar stúdiót. A fiúk-lányok tudnak valamit, és ezt jól példázza a Gal6 már most elérhető változata is, ami nagyon sok lehetőséget kínál a játé... akarom mondani hadurak számára. Nincs is hátra más, kattintsatok a gal6.com-ra, és tegyétek próbára magatokat! Ha Csabának és mAxnak igaza van, álmatlanság lesz a vége.
15.
Ca$h
Glek: köszönöm szépen! =)
14.
Scoo
szily: Ha az index nem tudott elég embert toborozni akkor nem hiszem, hogy ez valaha az életbe sikerülni fog. Egyébként is: a Románok csalnak, elvégre az ő játékuk.
13.
Glek
Ca$h: Tyű, én asszem az indulása környékén játszottam vele (5 éve talán?). Azóta elfelejtettem mindent, szóval csak egyetérteni tudok veled. :D Előző kommentemet általánosítva próbáltam írni, hasonló játékokból kiindulva. ;)

Amúgy grat az eredményekhez. :)
12.
Ca$h
Glek: én 1 évig toltam az első amerikai unit, a 74. helyezett voltam... ezen a szinten már két percre sem lehet egyedül hagyni a flottádat, lévén a visszatérő flottádat is el tudják kapni, még a DF-re menkítettet is, a klán meg az ég világon semmiben nem tud segíteni, maximum mikor halálcsillagos támadás jön feléd... többek között ezért is adtam át az accountom. Hozzátenném, hogy egyszer sem sikerült elkapniuk és a 6. helyezett voltam flottában, tehát eléggé fincsi célpont!
11.
Scoo
Ja, a hírek viszont tényleg baromi hangulatosak.

Egyébként nem lenne jobb ha átírnátok a cikkben szereplő linket gal6.hu-ra? Az legalább egyből magyarul jön be.
10.
Scoo
Nekem az tetszik, hogy időnként lenulláz a játék, mert így van esélye a kezdőknek is. Nem úgy, mint az Ogame-nél ahol csak akkor van esélyed ha elkapsz egy új galaxys indítását.

Ellenben ez a mély stratégia nem tudom mennyire fog tetszeni. A hardcore játékosoknak ez oké, de ha túl bonyolult akkor sajnos sok munkamellett-játszok-böngészőből emberke bele se fog kezdeni. Én azért megsasolom. Eddig mondjuk mindegyik ilyen tipusú játékot meguntam :) A cikk amúgy faintos lett.
9.
Glek
T.roli, Ca$h szavait kiegészítve: ez nem azt jelenti, hogy mindig ott kell lenned, nyaralni sem mehetsz el. Azért a fél óra kicsit sarkított példa volt (nem mondom, hogy a nagyoknál nem így van, de mint átlagos játékos nem leszel minden nap ilyen helyzetben :D) Ha tényleg nem tudsz ott lenni pár napig, akkor jön jól a klán. Általában az ilyen játékokban mindig van egy vagy akár több helyettesed is a klánból, akik kisegítenek az ilyen helyzetekből. :)



Milerik, igen lenullázódsz. Nah de gondolj csak bele mennyi esélye lenne egy most regisztráló játékosnak az évek óta játszók ellen. :) Annyi év alatt mennyi nyersanyagot és mekkora flottát lehetne azért összegyűjteni.
8.
milerik
na de srácok, áruljátok már el tényleg, 4 - 6 hónap múlva nullázódik minden "munkája" az embereknek ? Jól értem , elég kiábrándító . . .
7.
t.roli
InGen: Ahogy olvastam a fajleírásokat, meg magát a történetet, a csillagkaput és a kort leszámítva eléggé a Stargate univerzum egyes alap dolgai köszönnek vissza a leírásokban, mint írtam ez nem baj. Atlantisz, ősi faj ami a világegyetem legfejlettebb faja volt, de aztán lehet az ember rokona (a játék leírásában a lehet van) csak néhány elem, ami a Stargate univerzum jellegzetegsége évadok óta.



Ca$h: Habár imádom a stratégiát, ilyenekhez nincs türelmem, de mivel ez magyar, és én minden magyar videójátékkal (vagy videó nélküli játék jelen esetben) kapcsolatos dolgot támogatok és tisztelek, ezért megadom neki az esélyt, nálam minden ami magyar játék 10 ponttal kezd, és 8 alá nem mehet :D
6.
InGen
@4



Mintha a Stargate nem merített volna 45 másik helyről, többek között a legtöbbet a Star Trekből ;)



Szóval ha valahonnan merítettek is a fejlesztők, az nem egyértelműen Stargate, sőt én speciel valószínűsítem, hogy nem.
5.
Ca$h
t.roli: akkor az ilyen játékot nem neked találták ki... az OGame-ben sokszor fél óra elmaradás is elég ahhoz, hogy a hónapok óta gyűjtögetett flottádat leverjék. ;)
4.
t.roli
Elolvastam a fajok illetve a leírások egy részét (nem tudom mennyi van, valószínüleg csak a töredéke) és teljesen Csillagkapus történet nyílt meg elöttem, mert kirsérteties hasonlóság van a két univerzum között, így valamennyire elveszti a varázsát nálam a Gal6... De megpróbálkozok vele, de ezt az 5 napos távolmaradás törlést egy kicsit durvának tartom, ez nem teveklub amit etetnem kéne, szóval emiatt a két dolog miatt nem hiszem hogy tartós kapcsolatom lesz a játékkal, majd meglátjuk...



Megjegyzés: A Stargate története zseniális, nem csodálom hogy innen merítettek ötleteket :)
3.
wolf15
Jó cikk lett,gratula hozzá! =)

Regisztráltam,de majd kiderül,h be tud-e szippantani az Univerzum.



milerik: sztem vmi olyasmi lesz.Vége van úgymond és kezdődik előröl,ha jól értelmeztem.
2.
milerik
Köszönjük a cikket !



Én is aktív hadura vagyok a Gal6-nek x)



De valamit nem igazán értek . Letelik a 4 vagy 6 hónap, akkor mindenki nullázódik ?! Ez a rész nem túl világos . . .
1.
Daks
Nagyon szép munka Chocho!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...