Operation Flashpoint: Dragon Rising

  • Írta: zoenn
  • 2009. október 9.
A csatatéren a halál gondolata minduntalan ott lebeg a fejedben. Gyorsan kell mérlegelni, a másodperc tört része alatt. Rossz irányból közelítetted meg a part menti radarállomást, a Kínai Felszabadító Hadsereg katonái artikulátlan hangon ordibálnak és eresztik el a lövéseiket a beásott pozícióikból...
Rajod belegyalogolt a sűrűjébe, felvonyítasz, amikor egy lövés utat talál a gyomrodba. Hagyod magad elvérezni, netán vállalod a kockázatot és elvonszolod magad a félreeső fák nyújtotta fedezékbe? Az Operation Flashpoint 2-ben a harc közben elvétett döntések kíméletlen következményekkel járnak, a frontvonali égő hús szagát már az orrodban érzed.


Ellenben a Codemasters gyermeke nem kínál családias grillezést, sokkal inkább egy újvonalas militarista realisztikus szimulációt, ugyan nem akkora mértékben, mint egy kettes számot viselő epizódtól elvárna a karosszék-baka, hiszen a Dragon Rising egyáltalán nem szellemi örököse a 2001-es Cold War Crisisnek. Az eredeti elgondolást továbbvivő Bohemia Interactive már két Armed Assaultban bizonyította rátermettségét, így a fejlesztő nélkül maradt címet az angol kiadó közelítette meg más megvilágításból, olyan csapatközpontú hagyományokra építkezve, amit a Ghost Recon, vagy a Brothers in Arms is képvisel. Az utolsó OPF1 kiegészítő, a Resistance óta viszont hat év telt el, más szelek fújnak. Tény, hogy ez már nem az a játék, amit a nagyközönség anno megismert, hidegháború helyett a modern hadviselésre alapoznak egy fiktív konfliktus kihámozása céljából.


Ami maradt viszont, az a teljes választási szabadság és taktikus, éles körülmények között is bevethető harctéri stratégiák milliméterre pontos visszaadása, kötöttségek nélkül, szakaszalapú parancskiadási rendszerrel, az erőforrások mérlegelésével, ésszerű, gyors és szilárd döntésekkel. Az erre ácsingózó katonajelöltek, kiknek az egy, pontos lövés már a halált jelentheti, és szorongatott körülményekre vágynak, azoknak az Operation Flashpoint 2 hízelgő választás lehet, nem csúfolva meg az ikonikus, tetemes rajongóbázissal rendelkező címet. A lecsupaszított alapok változatlanok: a szimulációs szintű pontosság, az emberi képlékenység -mely a bekapott találatok pozíciójának függvényében a halál beálltát jelentheti-, és a nem ellátott sérülések mind-mind időzített bombák. Mindezek elkerülése érdekében viszont ott van a hadviselés teljes technikai háttere: legyen akár gyalogos, földi jármű volánjánál (botkormányánál), netán vízi, vagy légi fölény megtartásáért legyártott eszköz.


Skira szigete már a múlt században is jelentős energia-lelőhelynek számított kedvező, földalatti kőolajkészletének köszönhetően, jó szerető módjára cserélt folyton gazdát, hol az oroszok tették rá a kezüket, hol Kína. A Japán partjainál fekvő 220 négyzetkilométeres sziget önállóságát most a Kínai Népi Felszabadító hadsereg marcona és agresszív hadserege veszélyezteti, Szergejék viszont csak az ázsiai oldalon helyezkednek készenlétbe, így a US tengerészgyalogosaira hárul a béke megtartása, beleszólva a kínai kizsákmányolásba, csapatokat küldve a térségbe. A 11 küldetést felvonultató kampánymódot két amerikai baka bőrébe bújva ismerhetjük meg. Hunter egy gyorsreagálású hadtestben teljesít szolgálatot, általában a nappali, kiterjedtebb ütközetekben hasít ki egy szeletet a tortából. Mind a gyalogsági, páncéltörő fegyverek szakértője, mind pedig a páncélos, Abrams-támogatással megáldott hadviselés követője. Nyílt és belemenős missziók ezek. Mulholland bőrébe bújva viszont az éjszakai, felderítő harcmodor lesz a kenyerünk, hangtompítós SCAR csúzlikkal és éjjellátó készülékekkel megáldva, egy kislétszámú, négyfős osztag irányítójaként.


Mélyenszántó történetet keresve se találunk a játék közben, nincs kimondott átvezető jelenet, az eligazítás is pontos, lényegre törő: közelítsük meg ezt és ezt a helyszínt, robbantsuk fel ezt és ezt az objektumot, közben öljük meg az ellenálló erőket, mindenféle extra információ nélkül. Egy katona ne kérdezzen feleslegesen! A kiszámíthatatlan fordulatok megjelenése csupán a harctéri ütközetek nyújtotta pillanatnyi szerencseforgandóság kérdése, néha egy légelhárító fegyver híján való helikopterrel, vagy páncélossal való összetalálkozás, elrontott taktika billentheti az ellenfél oldalára a küzdelmet. A forgatókönyv pofonegyszerű: fokozatosan nyerjük el a hierarchiát, mialatt a populációs szempontból érhetetlenül csak a katonai résztvevőkre koncentráló sziget folyamatosan meg nem tisztul a betolakodóktól.


Skira a frusztráció melegágya, kevésbé járatosak számára egy-egy rosszul kiszámított támadássorozat egyenlő a folytonos kudarcélménnyel, pláne, ha valaki rosszul belőtt nehézségi szinten fogott hozzá a kínai-tisztogatáshoz. A játék ésszerűen elszórt ellenőrzőpontokon ment, sokszor viszont úgy érezzük, hogy a két mentési pont közötti távolság indokolatlanul hosszú. Normál kihívásnál a HUD teljes információtartalmát élvezhetjük, a csapat halála esetén mindig a legutóbbi checkpointnál éledünk újjá. A Hardcore beállítás az igazi keményarcoknak szól, itt már minimális kijelző se virít a képernyőn, nincs radar, ahogyan ellenőrzőpont sem, elbukás esetén kezdhetjük előröl az egész missziót, egy rossz lépés és annyi. Kétségtelenül folyamatos koncentrációval, kötélidegekkel sem lesz sétagalopp, pláne a kampány későbbi szakaszában, ahol a pontos tervezésre, a kockázat kizárására kell alapozni.


Az Operation Flashpoint 2 minden egyéb terhet levesz a játékos válláról, hogy csak magára az elvárt célokra koncentráljon. A felszerelésünket sem kell részletekbe menően összeállítanunk, mindig egy adott fegyverrel kezdjük a missziót, később – általában lőszerhiány miatt- rá fogunk fanyalodni a drabális, ámde megbízható kínai haditechnikára, melynek sokszínűsége és az átlag-gamer szempontjából relatív ismeretlensége kellemes, egyedien új ízt csempész az önjelölt fegyverszakértők újdonságérzetébe. Egy adott fegyvertípusnak több, alternatív, mindenféle szerelékkel (gránátvető, taktikai célzó, éjjellátó, hangtompító) kiegészített változata lehet. A szám így is impozáns és változatos, hasonlóan a direkt módon kapott vagy zsákmányolt járművekéhez. Utóbbiak irányítása sem ütközik akadályokba, jó arcade szellemben könnyedén terelhetőek, amolyan Battlefieldes szellemben. Hiba viszont, hogy a játék igen szűkmarkúan méri a haditechnikai eszközök bemutatását, enciklopédiaszerű rendszerezését, ebben kevésbé járatosak hirtelen azt sem tudják, hogy ezt a fegyvert, ezt a csapatszállítót mire is használják.


A harc pedig mindvégig intenzív és nincs két egyforma ütközet. Legyen az egy falu megtisztítása, az ellenséges MI mindig alkalmazkodik a változó taktikához, ahogyan a mi osztagunk tagjai is. A terep nyitottságából fakadóan elismerően tapasztalhatjuk, hogy társaink ismerik az önálló helyzetfelismerés fogalmát, megtalálják a fedezéket, bekerítenek, gránátokat hajigálnak és az az érzésünk támad, hogy nélkülünk is sikerre vihetik a tűzharcot. Legtöbbször nem csak a mi szakaszunkon múlik az ütközet, hanem egy időben több osztag is harcolhat párhuzamosan -némileg epikusabb jelleget kölcsönözve ezzel az agresszív véleménycserének-, őket a gép intelligenciája hajtja majdnem tökéletesen, ámbátor átvenni felettük az irányítást nem lehetséges. A hangulat pedig meggyőző: érezni a feszültséget, a szívünk a torkunkban dobog, főleg, amikor éjjel lopakodunk be egy bázisba, hallgatjuk a bagoly huhogását, látszólag minden rendben, majd elszabadul a pokol. Fegyverek torkolattüze villan fel a szélrózsa minden irányában, mi pedig egyenesen a közepén csücsülünk. Aki gyorsan gondolkodik, az gyorsabban is túlél. Bár a játékról a fékevesztett pergősség igazán nem mondható el, inkább a lassú, megfontolt haladást részesíti előnyben, de ha ott vagyunk a sűrűjében, akkor kapkodjuk is fejünket, hirtelen kell váltani, csak bírjuk szívbillentyűvel!


Csapatunk mozgatására, az utasítások kiadására két lehetőségünk van: első opcióként előkaphatjuk a zoomolható térképet, melyen szemrevételezhetjük a felfedezett ellenséges területeket, kulcs-objektumokat és saját csapatunkat. Ezen bármikor elhelyezhetünk waypointokat utasításokkal együtt a társaink számára, melyeket ők gond nélkül végre is hajtanak. A másikfajta diskurálást játék közben egy négyirányú gyorsmenüből hívhatjuk elő a D-Pad megfelelő gombjára tenyerelve. Egyszerű az egész, csak vigyük a célkeresztet a kívánt területre, fedezékre, járműre mutatva, majd aktiváljuk a helyzettől függő parancsot, úgymint „menj ide" vagy „beszállás". Ám ugyanezzel tudjuk szoros, támadásra kész alakzatba rendezni osztagunkat, netán fedezettüzet kérni a többiektől. Bele kell jönni, zsigerből kell cselekedni, akár a harc kellős közepén is, egyszerűnek tűnik, ám konzolon néha kapkodás az egész, félrenyomunk, pláne amikor a lehető legkisebb szükség volna rá. A siker záloga a beletanulás, s három-négy misszió után már kisujjból fog menni.


Az sérült bakák gyógyítását szintén szituációfüggően, a megfelelő gombot lenyomva tudjuk nyélbe ütni, utasíthatjuk a felcsert feladatának végrehajtására, szintén a gyorsmenü segítségével. Ha eltalálnak és vérzünk, mihamarabb fedezékbe kell vonulnunk, felcserért kiáltanunk, hogy az bekötözzön. S ez általában egyáltalán nem könnyű, pláne nem, ha repkednek körülöttünk a golyók, ráadásul sok körülményt nehezít a társaink viselkedése, ami alapvetően okos, mégis okozhat kellemetlen meglepetéseket. Összetömörülnek egy nyúlfarknyi helyen, nem fedezik egymást, spontán módon kiugranak a fedezékből, egyenesen bele az ellenség lövedékeibe, és hasonlók. Elfelejtenek a hátuk mögé is figyelni, néha minket is akadályoznak ezzel, összességében frusztrálónak hat néhány helyzet, de mégsem botlunk bele megoldhatatlan nehézségekbe.


A Dragon Rising gerincét vitathatatlanul a négyfős kooperatív módja adja, a tapasztalatok szerint hatványozódik az élvezeti érték, ha három társunkkal vállvetve teljesítjük a kampánysort (külön skirmish missiönök nincsenek), mindössze a rajparancsnokot kell kiválasztanunk a játék elején (értelemszerűen a tapasztaltabb havert), utána mehet az összehangolt és egymásnak alárendelt móka. Ezen felül még kétféle multiplayer mód áll a rendelkezésünkre: a normál Team Deathmatch, ahol ha nem jönne össze a kért létszám, akkor az MI irányította társak bármikor beugorhatnak hús-vér társaink helyébe és fordítva, alapszabály itt is, hogy motorizált egységet kizárólag igazi szakértők irányítsanak. Az Infiltrationben az egyik fél egy adott területet őriz, míg a másik igyekszik beszivárogni. Némileg kaotikus még az online játszótér, az erőviszonyok nincsenek kiegyenlítve, sokan nem értik mi is az a csapatalapú taktika, de ezek később bizonyára orvosolva lesznek.


A Neon engine első, belső nézetű játékban alkalmazott debütálása ez, s általában nem is szenved csorbát, bár kissé egyhangúnak tűnhet a folytonos barna és zöld szín dominanciája. A nyílt terep részletgazdag, a látótávolság tűrhető, viszont zoomolásnál a közelebbre hozott távoli objektumok nem mindig jelennek meg teljes pompájukban. A napszakváltozás nem mindig válik a motor előnyére, az elnyújtott árnyékok alatt, gyér bevilágítás mellett előjönnek a puritánság jelei. Szikrázó napfényben viszont tényleg minden csillog, a felvert por szinte a torkunkat kaparja, a karaktermodellek relatíve aprólékosan kidolgozottak, s csak a kevésbé nyájasak számára hiányozhat némileg magasabb textúrafelbontás, mivel utóbbi csak a PC-s verzió kiváltsága. A különféle anyagba becsapódó golyók hangjai, az egyedi fegyverropogások, a rádiós eszmecsere mind-mind az autentikus harcmező aláfestései, értő fülűeknek maga a hadi-operaelőadás.


A relatíve könnyen kezelhető és felhasználóbarát küldetésszerkesztő kicsit eltúlzott kijelentés, még egy egyszerűcske misszió alapköveinek lefektetése is némi utánajárást követel meg, érteni kell a játék sajátos scriptnyelvéhez, hogy komolyabb tartalmat tudjunk generálni. Főleg PC-n, a tehetséges modderek kétség kívül átlépik majd az akadályokat, kellő szavatossággal jutalmazva az anyagot. Az Operation Flashpoint 2 egy külön kategóriát képvisel a piacon, hasonlóan az ArmA 2-höz. Életszerűségből a Bohemia gyermeke jönne ki győztesen, ám mivel a Codemasters militarista zászlóshajója több platformon is offenzívát indít, ezáltal populárisabb jellemzői (némileg szemet hunyó nehézség, szabadabb fizika) mindinkább előtérbe kerülnek. Viszont korántsem válik kárára ez a taktikusság és a lassabb játékmechanizmus, a tűzharcok idegtépőek, s úgy kell egy szempillantásnyi idő alatt mérlegelnünk, mintha minden véresen komoly lenne. Perfekt folytatás!

Kapcsolódó cikk

51.
51.
Glek
Utcsó küldit a legegyszerűbb úgy megcsinálni ha tankkal, vagy akár helivel nyomulsz végig! :D Tök jó hogy nekem egy fél napba került megcsinálni gyalog. xD Utólag jöttem rá, hogy az M1-be is be lehet szállni. :D
50.
50.
LINK 18
Nekem nagyon bejött a cucc :D ... és még kitartok simán a mw 2 ig :D ...de azután is fogok szerintem ezzel játszani mert naon bejön :D:P vagy mégsem fogok ?:D:D ....Áhhh elvagyunk kényesztetve mostanában sztem :D ..Jó világ :) csak a pénztárcánk nehezen bírja az ügyet :D .. Kár h a lotto 5 ös nyereményét másra költöm :P:D anyu nem engedi játékokra költeni ..egy ft sem :D :D :S xd
49.
49.
peterpal7
50: Amikor meg kell keresni a lezuhant heli pilótákat pl. van egy jeep.

Vagy amikor partraszállunk az AAVP0701 (vagy valami hasonló)-ba is belehet szállni. :)

Azt a helit meg fogom keresni :D.
48.
48.
Glek
Kérdés: egyáltalán lehet valahol járművel menni? Nem köteleznek? Én lehetőséget sem kaptam? :D (utsó előtti pályán vagyok) Nah jó, egyszer ki lehetett paterolni a crew-t az APC-ből. Persze erőteljes AT veszély mellett, szóval jó messzire jutottál. :) Helit egyszer vezettem, az első pályán a nyugati partszakaszon van egy elhagyatott Mi-8. ;D
47.
47.
bledzer
Na kitoltam, s egy nagy pozítívum hogy nem köteleznek egy jármű használatára sem a singli kampány alatt. pl én szeretek helikopterezni de utálok tankal nyomulni. ennek nagyon örültem.
46.
46.
ZeWa
28# én nem láttam modern házakat:) És persze lehet hogy 2 hatalom átvétel között vissza költöztek..Az amcsik meg békét fentartani (...) mennek elvileg, akkor ők is kiüríthették.
45.
45.
gamerplayer
nahát of2 nél ennyi komment akkor mennyi lesz mw 2 nél :D
43.
43.
tjames
rosszra bizony. és kétELL a hallgattam :)
42.
42.
bledzer
Valaki aztmondta nekem hogy van difi. Ezek szerint rossz emberre halgattam.
41.
41.
Daks
Bledzer angolul, bledzser magyarul :)))
40.
40.
Glek
(Bocsi a névért! késő van már ;) megyek is aludni ^^)
39.
39.
Glek
Bledzser! Az AI (artificial intelligence) ugyan az mint az MI (mesterséges inteligencia), csak az egyik magyarul, másik angolul. :D Vagy nem erre gondoltál?
38.
38.
Glek
Ja igen, azt én is figyeltem... Második pályán mondom na EZ IGEN! SCAR-H-val, egy lövés, egy "halál". Nem halnak meg, de elterül az esetek döntő töbségében felsőtest (fej? xD) találatnál. Erre harmadik pálya, 5.56-os M4... Kis kínai megy, bamm találat, megy tovább... bamm találat, megy tovább **** még mindig megy, 5. találat: meghalt. WTF??? :D Persze ez csak akkor baj, ha szimulátorként nézed, akármelyik árkád lövöldözősben belelősz ennyit, szóval részemről okés. :)
37.
37.
bledzer
38 tökéletesen eggyetértek, ahogy az elöbb is leítam az MI mert itt ugy inkább MI mindsem AI néha lefagy. Üldöz egy fél hadsereg, erre a szarból éppen kihúzott helikopterpilóta az MP5ösével megfordúl és Rambót játszik, persze hogy vége a nyomoréknak csak nekem FAIL, hiába ordítozok hogy move fast, semmi. Máskor legalább szépen jönnek utánam. A következő bibi az hogy ki kell iktassak 2 APC-t de nem mindegy neki hogy 10 méterrel elöbb vagy hátrébb mert ha egy centivel is elöbb jut akkor helo. Az utolsó dolog hogy megszámoltam 68 golyóm talált, és 11 embert ölt meg, EZ HA VALÓS MEGESZEM AZ LCD KÉPERNYŐT. ezeken kivül jó a cucc, csak de, mindig a rohadt de
36.
36.
Glek
A felvázolt jellemzők nagyrészével egyetértek, kivéve egyet... nem vagyok biztos benne, hogy te tényleg az OF2-vel játszottál-e, csak mert én olyan dúrván sz*r AI-val találkoztam, hogy arra szó nincs. De tényleg. Szóhoz sem jutok... egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy egy ilyen kaliberű játékba hogy tehettek ekkora használhatatlan, ordenáré mesterséges inteligenciát... :O Lehet mentegetőzni, hogy multira van kihegyezve meg stb... de akkor minek tesznek bele ilyen komoly kampányt??? No komment... 3-man egy kunyhó mögött vagyunk, a 4. fószer előre ment, persze fedezék minek (mellesleg mellette legalább 3 szikla, 2 faldarab). Nyomkorászom, hogy jöjjön vissza... hát ő ugyan nem fog. :D Vagy másik: nagy csata, társ sétálgat az ellenfelé, táraz... gondoltam már nincs ellen ott. Követem, bemegy a házba. Egyszer csak két kínai áll a ház ajtajában és néznek. Nézek én is hogy WTF... erre pár mp után össztüzet nyitottak rám. :D Persze a nézős rész legalább 5 mp volt, mivel elég egyforma a két fél uniformisa, szóval a mögöttem lévő squadom, meg Humveek meg APC-k ugyan nem nyitottak volna tüzet. xD Az, hogy csak állnak és lőnek minden percben megtörténik. Külön vicc, hogy az úgynevezett SF Sniper, 20-30 m-rel lő mellé, mikor én térdelésből 1-2 lövésből lekapom őket.



Kicsit hosszúra sikeredett, ezért elnézést is kérek mindenkitől... de engem dúrván lesúlytott a dolog. Kimondom bátran: a legszarabb AI amit életemben láttam. :) (persze most ne a Tetris-szel hasonlítsuk össze. Azért vegyük figyelembe a kategóriáját és a projekt méretét) És ezzel csak az a baj, hogy a játék maga hihhetetlen jó! Ha nem lenne ez a fránya AI nálam min 9.5! :) (persze lehet mondani, hogy mennyé' multizni te noob, de nálam a kampány külön fontos része egy játéknak)
35.
35.
a nehézség így jó... ez alap... itt nincsenek supermanok... a valós életben sem szaladgálunk tovább, ha kapunk egy, esetleg két találatot...

arról nem is beszélve, hogy ha többen vannak, akkor valóban jobb meghúzni magát az embernek... itt nincs Chuck Norris akire 3 tárat rálőnek, tárcsere nélkül és még mindig egy golyó sem kapta el...



coop-ban eszméletlen jó...
34.
34.
bledzer
légyszi zoenn áruld el hogy miként tudtad megcsinálni a Beach assault a hídfő védelmét mert nekem normalon 3 óra szarozás után sem megy.
33.
33.
bledzer
Méghogy Korrekt MI... ütik el magukat akkora barmok.. ott támadnak a tetves kínaiak, erre meg mit tesz a barom áll két ház között, eggyikben sem keres fedezéket hanem szitává löveti magát. Na a nehézséget meg ne is említsem, normalon már két orálya tökölök ugyanazonn a missionon, ellövöm minden skulóm, leszedek vagy 30 at erre meg azon kapom magam hogy egyedül maradtam, rámront 10 és szitává lőnek. De talán az is lehet hogy csak én vok béna, na mindegy.
32.
32.
suti_88
ha olyan ember írta volna a kritikát, aki tud objektívan tekinteni a játékra, akkor tuti 8,9 körül kapott volna, mert Zoenn blogján már vagy egy hete olvastam egy előzetest, és már akkor elkönyvelte, hogy ez egy árkád Arma2 utánzat lesz...nem tudom akkor mennyit játszott vele, nomeg neki nagy kedvence volt az Arma2 gondolom ezért a 8,3 pont...én azt mondom, hogyha a gépigény jó, és a játékélmény szintén, akkor kell a f.sznak tölténybecsapódási fizika, meg vadkan a bokorban....
31.
31.
pier33
qrava jó játék olyan mint a cod

30.
30.
Unrad
off

#29 Egy olyan zónában ahol ellenség is tartózkodik, nem hiszem hogy lebiggyesztett csövű fegyverrel mászkálna az ember, ugyanis az az idő is számít míg célra emeled a fegyver csövét. De egy játékban szerintem mindegy.
29.
29.
dareal
29: teljesen egyetértek. az arma egyébként, illetve a bistudio-s cuccok olyanok, hogy a megjelenést követő fél éven belül már jók, az új peccsel pl igen minimális a bugok száma. bár az ember a vásárlásnál közel sem arra kíváncsi, hogy az elkövetkezendő x időn belül milyen peccsek érkeznek. :)
28.
28.
bledzer
A nagyéredeműnek sokkal fogyaszthatóbb darab mindt az arma 2, mert nem olyan nehézkes. Való és igaz hogy én sem érzem benne azt a nehézkes félelemmel teli feelinget viszont NINCS BUG amitől az Armaba a falnak mentem. A OF2 ben meg azt nem szeretem hogy itt is megvan ez a shooter betegség hogy mikor a fegyver alapállásban van akkor olyan csípőből egyenesen előre áll. Namármost, egy valós katona sem tartja így a fegyverét és itt ráver az Arma az OF2 re mert ott mikor futsz vagy sétálsz le van a stuki engedve és csak célzáskor emeli válhoz az egyszeri baka.
27.
27.
dareal
27: a házak akkor maguktól épültek és a kis falvak csak úgy ott teremtek, modernizálódtak :)

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...