Apache: Air Assault teszt

  • Írta: Daks
  • 2010. november 21.
  • apache: air assault, teszt, xbox 360
Link másolása
Boeing AH-64D Apache Longbow. A világ egyik legerősebb, leggyilkosabb katonai támadóhelikoptere, egy gépfegyverekkel és rakétákkal felszerelt hadi gépezet, melynek nincsen ellenfele a levegőben. Szeretnéd megtudni, hogy milyen érzés vezetni? Itt az alkalom!

Teherhajókat fosztogató kalózbandák Lualiában, Afrika partjainál, terrortámadás Kelet-Ázsiában, a tazirstani katonai bázison, és zsoldosaival egy egész országot rettegésben tartó drogkartell a közép-amerikai Salcedóban. Az Egyesült Államok hadserege kész a világ bármely pontján szembeszállni a rend és a demokrácia ellenségeivel, a légierő különlegesen kiképzett pilótájaként pedig mi kapjuk a feladatot, hogy harci helikopterünk volánja mögött, a földi egységekkel összehangolva, végső csapást mérjünk a terroristákra.


A Gaijin Entertainment és az Activision legújabb közös játéka, az Apache: Air Assault olyan legendás gépeket vonultat fel, mint a brit AH-1 helikopter, a közel-keleti hadszíntéren sokszor használt UH-60 Black Hawk, a szovjet légi gyilkos Mi-35 Hind, a kiváló teherszállítóként emlegetett Mi-26 Halo, a támogató célokra épített A-10 Thunderbolt II, a fekete vadász MQ-9 Reaper, a robotvezérlésű MQ-8B Fire Scout, vagy a legendás AH-64D Apache Longbow. Nagy kaliberű gépágyúk, páncéltörők, irányított rakéták, infravörös és termo víziós éjjellátó berendezések, lézeres megjelölő, automatikus célfelismerés: a pusztító haditechnika és a nyers erő találkozása gyilkos szörnyetegek születését eredményezi.


A játéknak két nehézségi szinten vághatunk neki. Ha könnyed lövöldözésre vágyunk, akkor a training szint a nekünk való, a helikopterünk engedelmeskedni fog minden kérésünknek, mi pedig hangos halálkacajok kíséretében, gondtalanul tizedelhetjük a mocskokat, ha azonban izzasztóbb kihívást keresünk, akkor a realistic gombra érdemes nyomni. A gépünk ekkor valósághűen érzékeny lesz, ha nem bánunk vele kíméletesen, akkor átfordul alattunk, a meggondolatlan mozdulatokra pedig még le is zuhanhat, folyamatos koncentráció és odafigyelés nélkül nem lesz esélyünk az ellenséggel szemben.


Összesen tizenhat küldetésben nyílik lehetőségünk bizonyítani, s bár a legtöbb hadművelet támadó stratégiára épül, vannak helyzetek, amikor ennél sokkal több feladatunk akad. Nem ritka, hogy a levegőből kell fedezni a gyalogos egységeket, de olyan is előfordult a végigjátszás során, amikor lopakodnunk kellett, olyan alacsonyan szállva a célunk felé, hogy az ellenséges radarok számára láthatatlanok maradjunk. A küldetéseket ráadásul lehetőségünk nyílik helyi co-op módban is teljesíteni, melyben az egyik játékos látja el a pilóta, a másik pedig a gépágyús szerepét, s jó hír, hogy az online móka kedvelőinek is tartogat meglepetéseket a játék. Versus módban nyolcan szállhatunk szembe egymással, míg a squad operations tizenhárom további, csapatorientált megbízást nyújt, legfeljebb négy ember számára.


Izgalmas kihívások várnak ránk az Apache: Air Assaultban, a rendezés azonban nagyon gyengére sikerült. Nincsen benne semmi drámaiság, hiányoznak az olyan igazi karakterek, akikkel azonosulni lehetne, és akikért izgulnánk, a legtöbb küldetés arról szól, hogy menjünk el a piros ponttal megjelölt helyre, és lőjünk szét mindenkit. A HAWX kalandjai ehhez képest szépirodalmi műnek számítanak, még a történetet is csak egy töltőképernyős, gyors, szöveges eligazításból ismerhetjük meg, ami azért valljuk be, a lehető legegyszerűbb, és legfantáziátlanabb megoldás volt a készítők részéről, még szerencse, hogy a játékélmény kárpótol.


Fantasztikus dolog egy nehéztüzérséggel felszerelt, több tonnás helikopternek a pilótafülkéjében ülni, ez már nem is holmi egyszerű vonzalom, hanem tiszta, és őszinte szerelem. A játék pedig remekül prezentálja mindezt, az irányítás nagyon jó lett, a két analóg karral tudjuk mozgásra bírni a gépet, a ravaszok kezelik a géppuskát és a rakétákat, a B gombbal pedig magunkra ölthetjük a géppuskás szerepét, egyenként szedegetve le a szavanna kalasnyikovos rosszfiúit. A kamerakezelés nagyszerű, a kép követi a helikoptert, de nincsen ráragadva a farkára, nagyobb sebességnél pedig vad rángatózásba kezd, ezzel is éreztetve velünk, hogy micsoda erők szabadulnak fel egy ilyen monstrumból.


A látvány erős közepes. Nem látunk szép fényeffekteket, de a robbanások és a magasba szökő füstfelhők kifejezetten jól néznek ki, s az összkép bár egy kicsit recés, gond nincs vele. A helyszínek szintén rendben vannak, valós műholdképet alapján készültek, lett rájuk húzva rendes textúra, és egész erdőségeket, meg városokat is felépítettek hozzájuk, jó hír pedig, hogy a hatalmas tér nem ment a minőség rovására. Lentebb ereszkedve is elfogadható a látvány, még a falvakat és a külvárosokat sem hanyagolták el, bár tény, hogy pár házikónál nem látunk többet, azok legalább nem csúnyák, mint sok hasonszőrű cím esetében.


A helikopterőrülteken kívül nem fog sok embert megmozgatni az Apache: Air Assault, azonban az egyhangú küldetéssorozat, és a nulla történetvezetés még a maga szűk kategóriájában is megosztja majd a véleményeket. Nem lett tökéletes játék, alulmarad attól, amit elvárnánk tőle, léte azonban üdvözítő, hiszen nem mindennap képviselik ezt a stílust, így aki vágyik egy kis igazi Apache rombolásra, az bátran vegye meg a játékot, hiszen egy jó darabig egészen biztos, hogy nem lesz hasonló a piacon!

27.
27.
Cooper911
Black Sharkot próbáljátok ki. Igaz az nem Apache.
26.
26.
Snip
Nekem első ránézésre semmi bajom a játékkal, mivel legalább hat-nyolc éve nem játszottam helikopter szimulátorral és már rohadtul hiányzott. Egyetértek viszont azokkal, akik a Gunship feelinget keresik. Én is a C64-es és az Amigás cuccon nőttem fel és egyszerűen nem értem, hogy miért nem lehet egy ilyen kaliberű játékba random ellenségeket elhelyezni, ne adj isten random terepet generálni minden indításkor. Nekem halálom az X darab bedrótozott küldetés. A Gunshipnek épp az volt a szépsége, hogy sosem volt két egyforma útvonal, két egyforma kihívás. Akárhányszor képes voltam leülni elé. Más helyeken kellett repülni, más irányból és erősséggel támadt az ellenség. Nem is beszélve azokról a kis taktikai finomságokról, hogy előre lehetett küldeni felderítést, és csak azután volt látható a térképen, hogy melyik útvonalon célszerű megközelíteni a legyakandó területet. Azt látom, hogy manapság a játékokat a látványra építik, ami egyébként nyilván odab.sz korunk számtech cuccai mellett, de az ötlet és a kreativitás elvész a nagy gigahertzek és gigabájtok között. Tehát én örülök, hogy ismét vezethetek egy Apache-ot, de szomorú is vagyok a programozók ötlettelensége miatt.
24.
24.
kekszesember
én letöltöttem a demo-t és nem nyűgözött le, az irnyítás szerintem enyhén el van rontva, mikor átálltam a defaultról a többire, egyszerűen elkezdett pörögni a gép, és lezuhant, a grafika egész jó, de a játékmenetre(a demóban) nem jutott túl sok időm, meg hát ezzel az irányítással egy idő után meguntam a játékot.
23.
23.
Giggsy
Végülis nem rossz játék, de a jó az nem ilyen. A grafika nem rossz, bár nekem néhol kicsit túl tompa. Ennek ellenére okés. A zene az olyan tipikus amcsis hősös filmes dolog, az is elmegy. A gép irányítása szuper (aki azt szidja, az valahol nagyon el van tájolva a helikopterekkel kapcsolatban) valóban megadja azt az érzést, hogy ezt a több tíz tonnás gépszörnyet vezetjük. Engem még a történet hiánya sem zavar annyira, jobb lenne ha lenne, de így sem hiányzik különösebben. Ami viszont megbocsáthatatlan az az idióta átgondolatlan küldetések garmadája, a nehézségi rendszer és az, hogy nincs egy épkézláb tutorial a játékban. Először is a játék nem tanít meg igazán a helikopter kezelésére, így vadászgépes játékokon szocializálódottak rögtön leszűrik, hogy szar az irányítás. Nem, ez helikopter, amely közismerten messze a legnehezebben kezelhető légijármű. A játék tanuló része az alapokon kívül semmit nem tanít meg, azzal meg semmire nem menni. Az is rettenetesen zavaró, hogy a nehézségi szint az igazából nem is nehézségi szint, mert nem az ellenfelek számát, vagy ügyességét határozza meg, hanem csak a gép vezetésének realítását. Na már most igaz, hogy a legalsó szinten a training mód-ban a gép kezesbárányként viselkedik, de ezzel ki is vesznek egy csomó manőverezési lehetőséget az ember kezéből, márpedig úgy sokkal nehezebb boldogulni a harcmezőn. De ezek még csak hagyján, hisz maximum a játékkal való ismerkedést nehezítik meg, ellenben az idiótán megírt küldetések épp a játékélményt rombolják porig. Először is durva, hogy némely küldetés csuklóból teljesíthető első próbálkozásra tíz perc alatt, mások meg csak a negyedik-ötödik kísérletre sikerülnek kínszenvedve. Elsősorban a védd meg ezt vagy azt típusúakról beszélek, ahol kábé annyit dolgoztak ki a készítők, hogy elénk tolnak néhány inkompetens szövetségest, akit meg kell védeni, a hatszányolcvanszoros túlerőtől. Ezek nem technikailag nehéz küldetések, egyszerűen csak dühítőek, hisz az ember azt se tudja hova kapjon, csak jönnek és jönnek az ellenségek és bár nem nehéz leverni őket, de úgy tenni mindezt, hogy a maroknyi szövetségest megvédjük, már szemétség. Nem azért mert nehéz, hanem mert irreális, hogy a valóságban az ilyesmi sikerüljön.. Az is durva, hogy még olyan feladatokat is Apcache-okra bíznak a játékban, amiket a valóságban tuti nem. UAV-k leszedése a levegőből? Egy bázis komplett porig rombolása? Ezek vadászgépek, illetve bombázók feladatai lennének, egészen biztos nem küldenének ilyen célokra harci helikoptereket, mert felesleges anyagi illetve emberi kockázat.
Mindezek ellenére jó játék lett, csak sajnos a sok hiányosság rengeteget levon az élvezeti értékéből
22.
22.
tabu3x
#21: Már konzol, de ha van tipped PC ügyben azt is szívesen veszem.
Az évszámra nem emlékszem pontosan, de kb akkortájt lehetett, csak arra, hogy mennyit toltuk középsulis osztálytársakkal 2.-tól (ami egyébként pont 89-re esett). Könyvünk nem volt, autodidakta módon ismertük ki:-)
21.
21.
dareal
#20: konzolra keresel vagy pc? pc-n tudok adni néhány tippet, modot és must have addont.
a gunship nagyon über volt, anno (tán '89-ben? :)) csak a kézikönyvet napokig olvastam és tanultam :) ma már egyetlen egy olyan kézikönyv sincs, mint régen. nem is tom, hogy hány száz oldal volt az. valahol még megvan, a saját kis széljegyzeteimmel :)
valójában egy igazi apache manual volt (so-so :))
20.
20.
tabu3x
Nah, ma végre kipróbáltam. Érdekes, egészen más szempontból nem jött be, mint másoknak. A háttérzene az, ami szerintem gáz. Az irányítás pedig lehetne jobb is.
És a feeling, amit vártam a "C64-es Gunship" nem volt meg, sajna.
De mivel nincsen más ebben a témában, a pozitívumokra fogok koncentrálni:-)
19.
19.
dareal
amúgy még az arma2-ben sikerült baromi jóra megcsinálni az apache-ot. ott nagyon pöpec, bár az sem szimulátor (repülés tekintetében semennyire sem az :))

gondolom, hogy olyan apróságokra itt nem figyeltek, mint pl a radome használata stb.
18.
18.
dareal
ha heli sim, akkor dcs black shark, ha a puttyogtatás nem számít, akkor fsx+heli stuffok :)
13.
13.
Badfear
A demo alapján nekem nagyon megtetszett, de rögtön gondoltam, hogy a nagy játékban mennyi mindennel el lehet majd szúrni. Nem is értem, hogy miért képtelenek felfogni a fejlesztők, hogy egy rendes történethez nem világmegváltó fordulatok kellenek, vagy hatalmas eredeti világ. Ami egyedül kell azok a karakterek, akikkel lehet azonosulni, és a játékost érdekelje, hogy mi fog történni a srácokkal. Példának ott a World in Conflict. Aki olvas valahol róla 2 sort, annak tuti az jön le, hogy ez egy szimpla oroszok az amcsik ellen háború. És tényleg az, de az embert ez a tény annyira nem zavarja, mert karakterek, érzelmek vannak benne amitől rögtön érdekessé válik az egész háború. Az Arma 2 is ilyenféle történettel bírt. Az ilyen semmilyen, szimpla háborús baromság engem nagyon nem érdekel.

A fejlesztők miért fogynak ki az ötletekből félúton mindig? Most ha kicsit fantáziadúsabb játékot hoznak össze, akkor az Activision-nek végre lenne egy olyan újabb sorozata, ami igazi ellenfele lehet a H.A.W.X.-nak. A demó után gondoltam mindenféle küldetésre, hogy majd lehet felderítő helikopterrel fényképeket készíteni, vagy csapatszállító helikopterrel kimenekíteni egy osztagot valahonnan. Olyan kihasználatlan ez a helikopter téma, hogy rengeteg mindent ki lehetne belőle hozni.

Ami még feltűnt a demóban az a gyönyörű soundtrack volt. Főleg a menü zenéje. Csodálom, hogy itt nagyon egy szó sincs róla ejtve, mert a teljes játékban sem lehetnek rosszabbak.

Az utolsó pontban miért lenne ez arcade játék? Ez szimulátor besorolású játék, és ha realistic -re nyomod az irányítást, akkor teljesen olyan mint egy helikopter. Mielőtt bárki jönne azzal, hogy milyen már, hogy egy apaccsal lemészárlunk egy egész hadsereget, annak közölném, hogy az iraki háborúban 1 darab AH-64 Apache egy egész századot győzött le. Egyedül! Szerintem kicsit sem arcade, hogy a játékban is ez folyik.

Összességében sajnálom, hogy nem sikerült azt kihozni ebből a játékból, amit vártam (vártunk?) tőle. Az Activision gyorsan rendet rakhatna a portálján, mert hamarosan nem marad értékelhető címe. Új sorozatokba meg nem bír belekezdeni, ahogy azt az Apache Air Assault is bebizonyította.
12.
12.
CJgabor
pedig imádom a helikopterrel való baromkodást játékokban:D de hát ez szerint szar lett:/
11.
11.
Top Secret
Grat a teszthez a grafika nagyon tetszik de ezen kívül semmi más.
10.
10.
Sun9us
Apache.....??? Akkor inkább Mi-24 (Azt legalább nem lehet le lőni egy kalasnyikovval :D) Amúgy a játék tényleg harmatos.
9.
9.
Mathia$
Ez a game... gyenge lett...

Még mindig a Bad Company 2-ben a legjobb az Apache :)
(Medal of Honor-ban is jó, csak be kellett volna tenni a multiba a legnagyobb killstreaknek és királyság lett volna.)

http://www.youtube.com/watch?v=-f1cwycSWq0
8.
8.
zsilvolgyi
Az irányítása ritka szar.
7.
7.
tabu3x
Tulajdonképpen nekem tök mindegy, hogy a rendezés vagy a történetvezetés hagy némi kívánnivalót maga után. Ha hozza a C64 - Gunship feelinget, már elégedett leszek.
Egyébként, a HAWX miért lenne már jó? Ott pici háromszögekre lövöldözhet az ember, a földközelben pedig minden borzalmasan ronda, igaz? Ráadásul a második rész alapsztorija olyannyira elcsépelt, hogy még csak ki sem próbáltam volna, ha alapból nem vonzódnék repülő nagyvasakhoz.
6.
6.
tjames
Emlékszem hát! De nekem a Tűzmadár akció volt egy nagyon kedves filmem anno! kismilliószor láttam....
5.
5.
Daks
Erre emlékeztek még?
http://www.youtube.com/watch?v=aL5gg38BxQ4
4.
4.
InGen
Ó ne, a "világhírű" Air Apache Assault nem egy jó játék.

MICSODA MEGLEPETÉS :D
2.
2.
Daks
Kb annyit tud a teljes játék is.
1.
1.
tjames
pedig a demo bejött....
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...