Need for Speed: The Run teszt

  • Írta: InGen
  • 2011. november 24.
  • need for speed, teszt, the run, xbox 360
Jack bajba került: sarkában van a nyugati part bűnszövetkezete, s ha nem jut gyorsan pénzhez, valószínűleg elég hamar spagettibe darálva találja magát. Szerencsére főhősünk egy dologhoz nagyon ért: a vezetéshez. Úgyhogy megindul az egész országon átívelő hajsza.

Érdekes dolog, hogy amikor már úgy tűnt, elkezdjük megemészteni a tényt, hogy a klasszikus Need for Speed halott, és soha nem jön vissza, s ennek megfelelően elkezdtük kőkeményen élvezni az újabb generációt képviselő Hot Pursuitot és a Shiftet, pont ez történik. Hogy mi? Nos, az, hogy pont az „eredeti” Need for Speed-hangulat sárba tiprásával és a borzalmas Underground 2 és Most Wanted-játékok elkészítésével több rendbeli vádpontban bűnös Black Box elhozza nekünk a The Runt, ami hangulatban messze közelebb áll a NFS 3-4-5-höz, mint bármi más az utóbbi évekből.  Sajnos azonban örömünk nem lehet teljes, a The Run ugyanis alapvetően egy rossz játék.


Amit én sajnálok a legjobban, mert hosszú-hosszú idő óta nem érdekelt ennyire Need for Speed, mint ez. Annyira érdekelt valójában, hogy még a nyáron összekapargattam róla minden akkor elérhető információt, és karcoltam nektek egy előzetest. Fáj tehát, hogy végül ennyire balul sült el a The Run, ami több tényezőnek tudható be. Menjünk szépen végig rajtuk, kezdve a történettel. A Black Box úgy harangozta be a játékot, mint az első Need for Speed (és az első autós játék) igazi sztorival, karakterekkel, és ezt kiegészítendő, gyalogos részekkel, hogy igazán kihangsúlyozzák: ez bizony több, mint egyszerű gázpedál-taposás.


A készítők írtak is egy kétperces felvezető részt, ahol látjuk főhősünket, Jacket, amint épp az autójával együtt össze akarják zúzni, mert úgy tűnik, nagyon felbosszantotta a maffia egyes tagjait. Végül megmenekül, s az egyetlen esélye a túlélésre, hogy benevez a The Run néven induló hatalmas illegális futamba, mely az Egyesült Államok nyugati partjától, San Franciscótól, a keleti parti New Yorkig megy, s melynek pénznyereményéből nyilvánvalóan… tudna valamit csinálni, amivel kimászik a szarból. Mert sajnos az nem derül ki, hogy Jack mit tett, amiért a 'Friszkói maffia végigkergeti az egész országon, sőt, valójában a nyitójelenettől eltekintve egyáltalán nincs is történet a játékban. Néha akadnak borzalmasan rosszul megírt párbeszédek, amikből semmi nem derül ki, csak azért vannak, hogy Jack keményebbnek tűnjön tőlük.


A másik dolog, ami jó előre megijesztett sok NFS-rajongót, az a gyalogos részek bevezetése. Nos, ezek még rosszabbak, mint arra előre számítani lehetett, de szerencsére nincs belőlük sok: ha jól számoltam a játék során összesen három vagy négy, maximum másfél perces szekvencia erejéig kerülünk ki a kocsiból. Szabad mozgásról szó sincs, sima és felesleges átvezető jelenetek ezek, idegesítő QTE-gombnyomogatással. Ezzel tehát letudtuk azt a két újdonságot, amelyekkel állítólag az új NFS-nek ki kellett volna emelkednie a „sztenderd” autós játékok tömegéből, de sebaj, talán majd a gigantikus parttól-partig verseny kárpótol mindenért.


Nem teljesen. A The Run kampány tiszta játékideje ugyanis kereken 2 óra, amit a rengeteg töltőképernyő bámulása felvisz olyan 4 óra körüli időtartamra. Az ötlet itt alapvetően az lett volna, hogy ahogy haladunk nyugatról keletre, az adott helyszínnek megfelelően folyamatosan változik a környezet, miközben nekünk a 200 fős mezőny végéről előre kell verekednünk magukat, mire elérünk New Yorkig. Ebből az elsőt remekül sikerült megvalósítani: ahogy kitörünk San Franciscóból, a hat versenyenként váltakozó szakaszok mind-mind más terepet kínálnak. Hosszú autópályás száguldásuk, a Death Valley halálosan száraz sivatagi útjai, az Aspen-környéki havas hegységek, a közép-amerikai síkságok, New Jersey külső, erdős tereületei mind-mind fantasztikusan hangulatosak, s ahogy ezeken a tájakon száguldozunk, rájövünk: ez az igazi, klasszikus NFS-hangulat!


A The Runt többféle versenytípus folyamatos váltakozása dobja fel: akadnak klasszikus 6-os vagy 8-as versenyek, eliminator-futamok, ahol az idő lejárta előtt magunk mögött kell tudnunk az ellenfelet, különben kiesünk, párbajok, ahol elnyerhetjük az ellenfelek kocsiját, illetve olyan szakaszok, ahol csak az idő ellen kell futnunk, hogy beérjük a mezőnyt. A The Run ügyesen váltogatja a rendelkezésére álló versenymódkat, így nem érezzük a dolgot annyira repetitívnek. S ahogy éppen egy párbaj közben száguldunk lefelé a hegyről, az éles kanyarokban fordulva, a gyönyörű tájat bámulva, már-már elhisszük, hogy a játék működik. De sajnos nem.


Mindent tönkretesz ugyanis az autók totálisan borzalmas kezelhetetlensége, és a mellé társuló, lassan reagáló, válaszképtelen irányítás. S ez a két dolog, azt hiszem, a legsúlyosabb hiba, amit egy autós játék csak véteni tud. Hatalmas probléma, hogy a The Run közben nem az adott verseny miatt izgulunk, hanem azért, hogy vajon meg tudunk-e küzdeni az iszonyatos kontroll gyötrelmeivel. Pedig nem kellett volna messzire menni: a házon belüli Criterion ugyanis mestere a dobfeszes árkád autósjátékok irányíthatóságának és a valós autótípusok eltúlzott, de élvezetes viselkedésének megvalósításában.


Emellé társulnak a borzalmasan szkriptelt, csaló ellenfelek és rendőrök. Egyszerűen röhej, és nem hiszem el, hogy 2011-ben olyan még előfordulhat, hogy egy nyílegyenes úton 290-nel nitrózok a világ egyik leggyorsabb autójával, a Pagani Huayayarararával, és a rendőr a sztenderd Ford járőrautójával úgy megy el mellettem, mintha szó szerint állnék. Csak azért, hogy aztán befaroljon előttem, és hatalmas ütközés legyen a dolog vége, vagy azért, hogy egy társával olyan blokádot alkossanak, hogy közöttük pont el lehessen menni. De nem lehet, a rossz irányítás miatt. Az ellenfelek is a szokásos, korábbi NFS-ekben már tapaszalt módon viselkednek: lassan mennek, amíg utól nem érjük őket, s miután szintén elnitrózunk mellettük maximum sebességgel, pár másodperc múlva úgy előznek vissza, hogy az a fizika, a logika és a józanész minden paraméterével együtt felfoghatatlan.


De van még más is. A játék megengedi, hogy nehézségi szinttől függően néhányszor (normálon ötször) reseteljük az eseményeket a legutolsó ellenőrzőponton mentett részig, ha esetleg végzetes karambol, vagy más szörnyűség áldozatai lettünk. A probléma, hogy a játék automatikusan és kötelező módon visszarak minket, ha akár csak egy méterre elhagyjuk pályát bármilyen irányba, így gyakorlatilag elveszi tőlünk a lehetőségeket, hogy akkor reseteljünk, amikor tényleg szükségünk lenne rá. Ez kombinálva az – ismétlem magam – horrror irányítással és kezelhetőséggel azt eredményezi, hogy a szűk, kanyargós pályákon a játék gyakorlatilag nem működik. S mi történik, ha végeztünk a The Run játékmóddal? Nos, tolhatunk kihívásokat medálokért ugyanazokon a pályákon, illetve ugyanezt megtehetjük online is az Autolog-rendszeren keresztül. És ennyi. Nincs szabad versenyzési lehetőség, meg semmi hasonló, bár nem is látom be, hogy miért pont ezzel a játékkal töltenénk az időnket az egyébként is túlzsúfolt ünnepi szezonban.


De vannak még problémák. A Battlefield 3-ból átvett Frostbite 2.0 motor ellenére a játék nem valami szép. Kifejezetten ciki például, amikor néhány átvezetőben a szélvédőn keresztül mutatják főhősünket, amint az egyenesen a ’90-es évekből átmentett, nyolcszögletű, fix pozícióba állított kormánykeréken húzogatja a kezét, mintha kormányozna. Az autómodellek sem kifejezetten mutatósak, a táj viszont korrekt. Sajnos ezzel együtt az fps-szám viszont közel sem elég, egy ilyen gyorstempójú száguldozós anyagnál mindenképp szükség lenne a stabil 60 képkockára a 30 helyett, amit a The Run – jobb esetben – teljesíteni tud. A tájegységenként változó, a környék hangulatához igazodó soundtrack viszont szimplán fantasztikus.


Tehát, tegyük tisztába a dolgokat. Amennyire csak lehet objektíven nézve a The Run nem érdemli meg a fent látható pontszámot, ugyanis pont a legfontosabb dologban, a játszhatóságban szerepel le csúnyán. Ennek ellenére, valami furcsa módon sokszor mégis élveztem, s habár egy éven belül a harmadik Need for Speed-címet kapjuk, a Black Box tisztességesen eltér azoktól, és hosszú évek óta először hozza vissza nekünk azt, amiért az NFS-t eredetileg megszerettük. A pontszám tehát egyfajta bizakodás a jövőre nézve: reméljük kapunk még ilyet, s azt is reméljük, hogy az sokkal jobb lesz.

Kapcsolódó cikk

130.
Flash_Mob
Már konkrétan csak röhögni járok ide. Az utolsó bekezdést voltam csak hajlandó elolvasni és azt is megbántam, egyik mondatban "leszerepel", aztán "sokszor élveztem", utána ilyet akarsz, de mégsem, mert sokkal jobbat. InGen, Te nem tudod, hogy mit akarsz és így pontozod más munkáját. Lassan be kellene fejezned az írást, főzőműsorban gondolkoztál már ?
129.
BloodyDeath
Ekkora szop@tást. A nyomorék Black Box.
Megvettem pár ezresért. Gondoltam egy jófélét kocsikázok. Olvastam, sok roszat és kevés jót. Mondom nem gáz, ha anyira rosz a grafja. Az sem igazán hatott meg, hogy kissé robosztus az autok irányítása, majd csak ráérzek alapon. De ezt sehol nem írták...áááááááááááááááááááááááááá. Szét tudnám verni a nyomorék fejlesztôk fejét a vérükben, beleikben megfürdenék.
Hát nem érted? Rá megyek a settings opciora látom legalul az controls settings. Mondom remek legalább beállíthatom, hogy kézre álljon. Rá is kattintok. Felcsillan a szemem, hisz álmaim netovábja. Külön részekre van osztva, és mellé a gomb is. Elöre, ott az R2. Na ezt gyors át is állítom a bal anallog karra, hisz úgy lehet finoman kezelni a gázt. Megnyomom az X-t kiadja a kis ikont, hogy: Kérem nyomja meg bármelyik gombot. R3-t elölre nyomom. Eltünik a kis ikon, de........................semmi. Még mindig R2-t jelzi. Mondom mi a sípolás? Na még egyszer, de megint semmi. Ekkor már kissé szidtam. Harmadjára se semmi negyedjére sincs semmi. Ekkora hangosan szitkozodok, és hitetlenkedve nézem ezt a pillanatok allat szemét kupaccá avanzsált fosttalicskát. Kiprobáltam irányíthatatlan hulladék, de beleröhög a pofámba, hogy: Kérem nyomja meg BÁRMELYIK gombot. A mocskos..............................
De persze a pénzem már nem kapom vissza, a tököm se tudja hol székel a Black Box. Így kidobtam az ablakon a pénzem. Inkább ittam volna el jobban jártam volna.
KÉREM NYOMJA MEG BÁRMELYIK GOMBOT.
128.
FefaFish
#126: A grafikáról;akkor mi a véleményed a legújabb Most Wantedről,annak a megjelenése tényleg visszaugrás 2006-ba...akkor inkább ezzel játszom.
127.
size83
Tényleg vannak hibái a játéknak de közel sem olyan rossz a helyzet mint a teszt írója állítja. Személyes véleményem az, hogy egy autós játékokhoz semmit nem konyító kontár az ilyen, semmi több. MW-t így lehúzni. Legjobb NFS.
Az irányítás meg igenis kényelmes. De azért mert ez NFS még használni kéne a féket...
126.
szimszonos
#125: Na azért a grafikát ne magasztaljuk nagyon mert az NFS Hot Pursuit-hoz képest igencsak visszalépés szerintem.A cikk írójával teljesen egyetértek hogy a karakterek és a főhősünk autója belülről már gyalázatos 2011-hez képest.8-10 szögletű kormány béna karakterek,szájmozgás stb és az autók kidolgozottsága se nagy durranás.A táj az szép de a Hot Pursuit-ban is volt legalább ilyen és ott azért az autók jobban néztek ki.A játékmenet karrier módban tényleg nem rossz,a versenyek változatosak igaz a tiszta játékidő miatt ami max 2.5 óra nincs is időnk beleunni.A történet szerintem se komoly bár azért megjegyzem a régebbi NFS részek se arról voltak híresek.Szerintem ha pontozni kellene én max 10/7 amit adnák rá.A Carbon,Pro Street meg az Undercover részeket se tartom jobbnak ennél.Nálam a Hot Pursuit a legjobb 10/9,a tuningolós részekből pedig az Underground 2 a maga "szerény" 200 feladattal karrier módban és legalább 15-20 óra játékidővel.Arra ha a 2004-es graf-ot leszámítjuk akkor nyugodt szívvel megadnám neki akár a 10-es osztályzatot.
125.
FefaFish
Gyalázat,hogy ez a játék 6 pontot kapott...nagyon szép grafika,kellemes sztori,a kezelhetőséget pedig csak egy reumás találhatja rossznak.
124.
JacaHUN2
miaz, hogy a most wanted és az undergrund 2 rosszak?? ezek a legjobbak...-.-" a poszt készítője sem ért a játékokhoz-.-
123.
daikarashiro
#110: Jaja tényleg van jó az fps-ek között. bocsi az off-ért. de amúgy ha már a játékok változatosságánál tartunk. a singularity mellet a half-life sorozat vagy a stalker is hasonlóan változatos, igaz az utóbbi bugos de attól még igen jó
121.
daikarashiro
"borzalmas Underground 2 és Most Wanted"
ezek mikor borzalmasak? szerintem a két legjobb NFS volt
120.
#108: Én még történetet is raknék bele (hozzáteszem: értelmeset), meg PSP-re is gyártatnám, mert a NFS széria az utolsó három évben elhanyagolta a csodakonzolt, és már szívesen látnék egy új Need for Speedet PSP-n is. :)
119.
mateka88
szerintem ez a játék elmegyeget és nem annyira rossz ahogy Ti leírtátok. Még lenne 1 kérdésem xboxon,hogy lehet szabad játek mododot?(mar ha lehet
118.
csö vok
it mindenki egy buzi és nem ért a játékhoz csak enyit akartan
117.
cartman9797
ez a game egy nagyon is jó arcade játék és méghogy a mostwanted nem volt jó $3G F3J
116.
Kurtburt
Nem tudom, hogy ti mivel játszottatok, de nekem ez kifejezetten tetszett. Egy nap alatt, 2óra 10 perc menetidővel végigmentem, nem volt unalmas, gyönyörű volt a grafika. Tetszettek az újítások például: A havas vidéken sziklaomlás közepette kell párbajozni. Szerintem teljesen jól lehetett irányítani (képzeljétek fékezni kell a kanyar előtt... :O)! Nekem egy hiba tűnt fel, hogy néha a közlekedő személyautók közül eltűnt egy-kettő... :)! Jók voltak a versenyek, Normál módban kifejezetten könnyű volt... olyan hot pursuit feelingje volt.
115.
DarkKony
hát ez valami iszonyatosan rosszra sikeredet....
114.
Macifasz
Kipróbáltam, és not bad. Persze, hasra nem esek tőle, és nem ez lesz azaz NFS epizód, amit majd többször előveszek az évek során, de egynek tökéletes. A QTE részek nagyon bejönnek kár, hogy alig van belőlük. Ja, és a Brian Tyler által komponált zene nagggggyon tetszetős!
113.
Motig
nagy nehezen végig vittem...
nem nem azért volt nehéz mert én vagyok a béna nem hanem mert ez a játék ott csal ahol csak lehet! az hagyán hogy a végén már az asztalt akartam szétfejelni! komolyan ezt így kiengedik a boltok polcaira? mert ennél még egy taliga aprómajom is jobbat csinál!(komolyan nagyon nehéz lene egy Underground 3mat csinálni? UG2 alap csak másik város több kocsi meg tuning és zsernyákok.. ez ilyen nehéz???????)
112.
Hofi3
...Hát igen, megint egy "csúcs" NFS :-D Nálam a Underground-nál meghalt. Race Driver: Grid a nyerő.
106.
n1m
nemhogy kapna egy felvarrást a Most Wanted :)
105.
Jinbobo
Hát, ez alapján a teszt alapján nem rohanok megrendelni. Várok vele amíg 5000ft értékű lesz. A Hot Pursuit szerintem sokkal-sokkal jobb lett mint ez. Azzal rengeteg időt elvóltam mire minden versenyt aranyra nyertem. A Run "az egyszer végigjátszós kissé homályos, még talán élvezetes, de semmiképp sem feledhetetlen" kategóriába tartozik a leírtak alapján.
Szóval én kicsit várok vele.
104.
p3ti
#98: underground 2 óta sz*r az egész
103.
Menyus
Érdekes kritika. Az igazi NFS-hangulat eléggé szubjektív, de tény, hogy a görcsös probálkozások az újításokra megölik a sorozat hírnevét. Túl sok a kompromisszum az utóbbi években. Hol a hangulat, hol a játékélmény hiányzik. De az EA új mércét állít! Bebizonyítja, hogy ugyan abban az évben több selejtet is kitud adni az NFS cím alatt...
102.
aludttej
Sok negatív kritikával egyet értek, de hogy a játék irányíthatatlan meg kezelhetelen... Esküszöm nagyon nagy bénának kell lenni hogy ezt ne tudja vki irányitani. Még a codemasters játékok is nehezebben irányíthatók billenytűzettel.
101.
Leon91
Bár nekem tetszik a játék, és minden nap vezetek ( nem keveset ), az irányítás tényleg nem reális, de ehhez a játékhoz szerintem passzol :P
100.
5T3V3N
Sokan panaszkodnak a vezetési élményre... Én nem próbáltam még a cuccot, csak kérdezni akarok valamit: Hány ember vezet nap mint nap azok közül akik fikázzák a játékok vezetési élményét és hánynak van egyáltalán jogsija?
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...