GRID 2 teszt

  • Írta: zoenn
  • 2013. június 4.
  • grid 2, teszt, x360
Lehet-e még fokozni az izgalmakat? Tudnak-e még újat mutatni az arcade autós címek? A Race Driver: GRID öt éve formabontóan üdítő próbálkozás volt, a folytatás viszont csak tisztességes.

Nem mindenki szeret elmerülni az autók beállításában, nem mindenkinek okoz örömöt a felfüggesztések kalibrálása és az okos gumiválasztás. Sokan beérik azzal, amit az orruk alá tolnak. Nosza, itt van ez a kocsi, tiéd az aszfaltcsík, győzd le az ellenfeleidet a legjobb tudásod szerint. Hopp, elnézted az egyik kanyart? Semmi probléma, tekerd vissza az időt és próbálkozz újra. A 2008-ban megjelent Race Driver: GRID nyilvánvalóan a vezetés szeretetére építkezett, bár a szimulációt sem csak hírből ismerte: jól érezhetőek voltak a különböző kategóriákba sorolt verdák közti különbségek. Talán itt kapott szárnyra a Codemasters Racing, amely azóta ontja magából a DiRT és az F1-es címeket. Addig persze a többiek sem unatkoztak: a Need for Speed: Shift, a Blur és a Forza Horizon szépen bebiztosította a saját helyét, eljött az idő, hogy a GRID újra megmutassa az oroszlánkörmeit. A generációváltás hajnalán, évek tapasztalatával a háta mögött erre minden esélye megvan.


A szokásos, hangulatos menüt találjuk a játékban. Sejtelmesen elmosódott fények a háttérben, a töltőképernyőkön a statisztikánkat olvashatjuk, letisztult formák, semmi sallang. Főhadiszállásunkat a kertvárosi lakásunk garázsa jelenti. A falakon autós poszterek, kerékpárunk hanyagul félredobva, az utcán divatos ruhákba bújt huszonévesek diskurálnak, kézzel fogható a jólét, a szabadidőnk végtelen. Kuckónkban szabadon nézelődhetünk, az aktuális verdánkat körbejárhatjuk, felmatricázhatjuk, festegethetjük, ám a legfontosabb eszközünk a számítógépünk lesz, ahol folytathatjuk versenyzői karrierünket, netán egy osztott képernyős mókát indíthatunk. A körítés hízelgő, viszont sokkal jobban kezelhető és átláthatóbb mind legutóbb. Egy öreg Ford Mustanggal kezdjük a pályafutásunkat, mígnem kiérdemlünk egy McLaren F1-et, ám az odáig tartó út hosszú lesz és tartalmas.


Hogy mennyire szükséges egy autós címbe történet, azt döntse el mindenki maga. Mindenesetre a Codies egy sablonos kis háttérsztorit rittyentett a GRID 2 alá, melyben egy fiatal versenyzőt alakítunk, aki ilyen-olyan utcai futamokon vesz részt. A versenyekről felvétel készül, így rögtön rajongókat állít maga mellé. Felfigyel rá egy Patrick Callahan nevű milliomos fickó, akinek saját küldetése van: meg akarja találni a világ legjobb pilótáját, s ezért létrehozza a saját versenysorozatát, a World Series Racinget, vagyis a WSR-t. Egy chicagói körözgetés és némi belerázódás után máris a sorozatban találjuk magunkat, ahol minden eszközzel próbálunk helytállni. Mustangunk mellé hamarosan egy Nissan Fairladyt, vagy egy Silvát szerezhetünk be. Az előkelő helyezések után egyre több fant gyűjtünk be, választhatunk három támogatót is a valós alkatrészgyártók közül, amik különféle egyszerűnek tűnő feladattal látnak el bennünket (érj el egy adott végsebességet, győzedelmeskedj ezen, meg ezen a pályán stb.). A széria rövid időn belül kinövi magát, egyre durvább négykerekűeket zsákmányolunk, összemérhetjük a tudásunkat az aktuális riválissal. 


A siker receptje meglehetősen egyszerű: itt nincs pénz, amit el kell költenünk új autókra és fejlesztésekre. Itt csak a rajongók száma számít, ez jelenti tulajdonképpen a tapasztalati pontot. Minden megnyert esemény után nő a fanok száma, s egyre több futam és mini bajnokság nyílik meg előttünk a világ minden táján, miközben az ellenlábas klubok orra alá is borsot kell törnünk. Végül jön a szezonfinálé és kezdődik minden elölről. Persze nem ilyen egyszerű, hiszen a Tier 4-es aszfaltszaggatókig elég sok ősz hajszálunk lesz, de cserébe a pályák jellegzetességei, ideális kanyarívei már a vérünkbe ivódnak. A realizmust nem vitték túlzásba a fejlesztők, s ez így van jól, a GRID lényege a precíz kanyarbevételen, a gáz- és a fékpedál profi használatában rejtőzik és abban, hogy mennyit merünk bevállalni.


A játék, bár a szimpla versenyekre hegyeződik ki, azért találunk benne másfajta mókát is. A Faceoffban egy ellenfelet kell legyűrnünk, egymás mellől indulva. Bonyolíthatjuk úgy a képletet, hogy nem szakadhatunk le tőle öt másodpercre, mert akkor vége az egésznek. Lesz sima kieséses futam is, ahol minden körben az utolsótól veszünk könnyes búcsút, a driftelésre kihegyezett mulatságokon kívül, időfutamokon is részt vehetünk. Abban egy-egy speciális autót próbálhatunk ki, s megadott időn belül kell teljesítenünk a szakaszt. Hosszú távú próbatételt is találunk, ahol nincs körpálya, csak végig kell mennünk a kanyargós vidéki vonalvezetésen. Az egyik legérdekesebb verseny az, amikor libasorban haladó masszív pickupokat kell kerülgetnünk, lehetőleg úgy, hogy ne koccanjunk se nekik, se a szalagkorlátnak. Minden kikerült autó után növekszik a pontszámunk, a zsinórban tökéletesen kivitelezett manőverek után az eredmény szorzódik, egészen addig, míg nem hibázunk. Persze az ellenfél arra törekszik, hogy neki legyen több pontja, ami furcsamód elég gyakran bekövetkezik. A játékmódok listája impozáns és változatos, a karriermód pedig kellő mélységgel rendelkezik.


Az autók száma meggyőzőre sikerült, de össze sem hasonlíthatjuk egy Forzával, vagy egy Gran Turismoval. Elég pár tulajdonságot észben tartanunk, s mindig megtaláljuk a leginkább alkalmas négykerekűt. Ezek a végsebesség, gyorsulás, teljesítmény és súly, ha már figyelembe vesszük, hogy első, vagy hátsókerék-meghajtásos az adott szörnyeteg, netán alkalmas a driftre, akkor nem leszünk elveszve. Cserébe viszont mindegyikük törik, ami abszolút nem általános tendencia a műfajban. S mindez nem csupán esztétika: egy leamortizálódott verda menetteljesítménye is megváltozik. Egy elvétett kanyar után a falban landolni pedig a verseny végét jelenti – persze csak akkor, ha bekapcsoljuk a törésmodellt. Az irányítást könnyű megszokni, esztelenül nem vágódhatunk be a kilencven fokos fordulóba. A makacsabb jószágokat pár perc alatt megszokjuk, jó eséllyel még az adott futam leintése előtt. Mindent a játékos kényelméért! A hangsúly a szórakozáson van, driftelni még annyira sem nehéz, mint a Shiftekben. Kis fék, hirtelen irányváltás, majd ellenkormányzás és máris füstölhetjük az abroncsot. Hosszú egyenesek végén, oldalirányba betörve a kanyarokba szép előzéseket mutathatunk be, ha szerencsések vagyunk, pont elkerüljük majd az akadályokat.


Előfordul az is, hogy kissé túlkormányzott a verda, s habár találkoztam pár furcsa megoldással, összességében elég feszes vezetési modellt találunk a játékban. Amikor már a csúcsjárgányokat nyúzzuk, a magunkra szedett tapasztalatról is lemondhatunk - ott már tényleg a tizedmásodpercek döntenek és a kifinomult reflexek. Persze a műfaj szerelmeseit nem érheti meglepetés, s addigra már tudjuk, hogy és mikor érdemes kigyorsítani. Az elbaltázott húzások után – közepes nehézségi szinten futamonként ötször – visszatekerhetjük az időt, egyetlen gombnyomásra. Lehet, hogy csalás, de bőven kényelmesebb megoldás, mint újrakezdeni az egészet. Értelemszerűen a verseny elején még célszerű a restartra bökni, de a játék későbbi szakaszában már ez az öt lehetőség is kevésnek bizonyul.


A jó előre beharangozott LiveRoutes-rendszer a gyakorlatban is remekül vizsgázik. Vagyis minden kör után valós időben változik a pálya vonalvezetése. Elsőre jó mókának tűnik, s ami azt illeti másodjára is. Például, ha azt hittük, hogy jól begyakoroltuk az adott szakaszt és nem érhet minket meglepetés, akkor nagyon tévedünk, odatapadunk a minitérképre, hiszen folyton azt lessük, hogy mi vár ránk. A pályák sokszínűségével nincs baj, egyedül azzal, hogy kevésnek éreztük. Még akkor is, ha egy adott helyszínt különböző napszakokban, s más elrendezésben is megismerhetjük. Valós (Red Bull Ring, Indianapolis stb.) és fiktív terepeken fordulunk meg, a hegyvidéki kanyargáson kívül, a sivatag közepén Dubajban, netán ilyen-olyan metropoliszok szűk belvárosi utcáin, de még a floridai külváros lakóövezetében is.


Az EGO engine még mindig eléggé pazar látványvilágot tár elénk, annak ellenére, hogy már a következő generációra vágyunk. Az autómodellek kellően részletesek, a pályákon megsárgult faleveleket vernek fel az abroncsaink, a távoli nap fénye elvakít minket a szélvédőn keresztül. Vagyis elvakítanának, ha lenne cockpit-nézet, de nincs, csak egy motorháztetőre szerelt kamera a két külsőn kívül, ami bőven elég. Egyrészt a többi cím után nem akarjuk újra az ütközés miatt sokkot kapott pilóta fújtatását hallani, másrészt kívülről is tökéletesen átlátunk mindent. Verseny közben folyamatosan adják nekünk az instrukciókat, de egy idő után már az egész unalmas lesz, amikor azt halljuk, hogy „oké, szép húzás volt, most harmadik vagy, próbálj meg második lenni”, köszi. Persze bugok is vannak szép számmal: az M.I. többször hibázik, elakad a falban, nyomja a gázt, mint a félőrült, még véletlenül sem tolat hátra.


A 12-fős multiplayerre eléggé rágyúrtak az angol felebarátaink: a versenyek után pénz üti a markunkat, amelyből új aszfaltszaggatókat vásárolhatunk, netán a meglévőket fejleszthetjük, vagy cicomázhatjuk. Még szerencse, hogy mindig hasonló kaliberű játékosokkal találkozunk majd, így kevesebb az esélye annak, hogy lesöpörnek minket a pályáról. Ha tiszta versenyzésre törekszünk, fair játékosokkal mérhetjük össze a tudásunkat, ha faltörő kos módjára a roncsderbire gyúrunk, akkor ugyanúgy megtaláljuk a nemeziseinket. A heti globális eseményeknek és a jól használható közösségi rendszernek hála, a GRID 2 megérdemli, hogy online szavatossága hosszú hónapokig kitartson.


Még tovább csiszolt, letisztult, tisztességes és teljesen naprakész alkotás lett a Codemasters új üdvöskéje. Ha egymás mellé tesszük az elődöt és ezt, kicsivel több forradalomra számítottunk volna, de még így sem érheti szó a ház elejét. Ha az arányokat nézzük, olyan hetvenszázaléknyi arcade játékélmény vár ránk, s olyan harminc szimuláció. A remek irányítás és a kellően tartalmas single mellett a többjátékos porciót sem csapták össze, hirtelen felindulásból azt mondanánk, hogy két különálló produktumot kapunk egy áráért. Lehet, hogy az ellenfeleink M.I.-je csal – a program ezzel tartja fenn a folyamatos izgalmakat, s lehet, hogy a műszerfalas nézet hiánya többünknél kicsapja a biztosítékot, de a GRID 2 renoméján ez fikarcnyit sem változtat. Feledkezz bele a versenyzés élményébe, gyűjts minél több rajongót és utasíts mindenkit a magad mögé! A fejlesztők sikerrel vették az akadályokat, most rajtad a sor!

76.
76.
Nothing
A demo valahogy nem győzött meg, hogy bármiben jobb lenne a konkurenciánál. Viszont a garázsos zenéi kellemesen andalítóak. Ez határozottan tetszett!
75.
75.
KőbányaKispest
#73: feltalálták a torrentet a világon.
74.
74.
zozoo83
Szerintem is egy kicsit visszalépés az 1-hez képest! Érdekes dolog az is, hogy senkinek sem tűnt fel, hogy nincs a játékban visszapillantó tükör?? Egy autóverseny játékban??? NE MÁR!!! Még a 20. századi játékokba is megoldották a dolgot. Attól hogy nincs belső nézet, még rakhattak volna legalább felülre egy tükröt. Számomra levon a játékélményből ha nem látom, hogy beszívatom e a mögöttem lévőt, illetve hogy honnan akar előzni már messzebbről..
Pozitívum viszont, hogy nincs nyomvonal ami jelzi mikor kell fékezni, bár azokat eddig is ki lehetett kapcsolni a játékokban :)
73.
73.
nukebomb
létezik olyan bolt Pesten, ahol ki lehet próbálni vagy kölcsönözni? vagy lesz ebből vajh demo valaha PS Storeban?? vakon nem venném meg...
72.
72.
Dyingsoul
Csináltam egy fain Grid 2 Road Rage videót, csekkoljátok le! :)
http://www.youtube.com/watch?v=nBN5Mc7o7i4
71.
71.
ratchetfan
Sweet! I've just received my free minecraft giftcode!

>> Minecraftcodes.info <
70.
70.
Dyingsoul
Egy kis gameplay:
http://www.youtube.com/watch?v=gAks8nXcT8M
69.
69.
herlius
#68: Azért a WRC széria szépen fejlődik. Már most jobb vezetési élményt nyújt, mint a F1 vagy ez a Grid-bohóckodás. A legújabb részben már nagyon jól eltalálták az arcade és szim közötti átmenetet. Messze nem tökéletes, de a tendencia egyértelműen pozitív, ami a CM címeiről sajnos nem mondható el.
68.
68.
Samu
#67: Igazad van Neked is! Aki tényleg egy kicsit is komolyabb vezetési élményt vár a mai játékokról (nem szeretem a szimulátor szót, mert azt egy nappaliban csak vagyonokból lehetne megvalósítani, és akkor sem adja vissza a fizikát rendesen...) nem nagyon talál az élen járó címekben olyat ami tényleg tudná ezt. Még konzolon sem, mert én a Forzával is kissé nehezen azonosulok a sterilsége miatt. Azt meg hogy a jobb licenszek kutyautők kezébe kerültek, tényleg bosszantó, lásd WRC a fekete babnál, vagy épp mostmár az F1 a CM-nél. ezért nem is szeretek ezekre a címekre komly szavakat aggatni, így marad a szórakoztató móka. Abból van több, régi is új is. Ha ez nem tetszik, szerzek egy másikat ami igen. Forza Horizon,Grid, Dirt, NFS, Burnout, meg a fene tudja. Ha meg a fizika hiányzik, jobb egy kis gokartozás, vagy meghajtani a csotrogányt egy kihalt szakaszon... :)
67.
67.
materik
#65: Még talán annyit, hogy miért kéne szimulátornak lennie ahhoz, hogy csak egy kicsit is közel álljon a valósághoz?

Nem lehet olyan árkád játékot kiadni ahol nem valamivel igazibb az irányítás?

Mert senki nem mondja nekem hogy a 80 fokos kanyart be DRIFTELEM 200-al....
Szegény kölykök mit gondolnak? MEGY A BUTÍTÁS :(
66.
66.
materik
#64: Persze értemén, hogy ÁRKÁD :) és egyetértek veled ha egyszer a VFTS odapirít nincs mese, EXTÁZIS ;) Igazából csak arra írom, hogy jönnek orrba-szájba az árkád játékok és én élvezem tehát kérlek ne érts félre élvezem én csak egy idő után már nevetséges hogy tényleg ezt nyomják az ember elé elvégre aki rajong az autóversenyzésért azon belül is a GT, FORMULA és nem sorolom stb kategóriáért mit tud ezekkel kezdeni?

Nem tudom mennyire érthetően fejezem ki magam, a dirftes közönség elvan kényeztetve, és én ezt nem negatívumként írom, csak velünk mi lesz? :)

65.
65.
herlius
#64: Még egyet is értenék veled, ha az első rész erről szólt volna, de nem így van. Ott is csalt az AI, de többnyire valóban számított a precíz kanyarvétel, az ideális ív, a jó gázadás. A második rész csak agyatlan bohóckodás ahhoz képest. A CM játékait régebben még komolyan lehetett venni, ma már valóban közelebb állnak az igénytelen tucattermékekhez, mint a valóban minőségi játékokhoz.
64.
64.
Samu
#63: Mert ez nem szimulátor, hanem egy élmény és látványjáték, abból is középszerüen jó! Élvezni kell, ha tudod, nem pedig patentül versenyezni, és akkor szórakoztató. Ha nem ez kell, van más játék a piacon ami bejöhet. Erről nem pont szorosan idetartozva de az jutott eszembe, hogy olyan ez mint a rally versenyeken a keresztbe autózó Ladák. A legrosszabb időket mennek mégis ők kapják a legnagyobb tapsot, mert cirkusz kell a népnek :) Ez a játék is pont olyan. Mint a többi CM autós játék... ;) Csak tudni kell élvezni, és nem is olyan vészes.
63.
63.
materik
ez valószínű olyan dolog amit soha nem fogok megérteni.
nem vagyok még életem azon pontján hogy megtudjam fogalmazni.

tárgy: miért kell a kanyarokba driftelni ha az autó gyorsabb ha nem veszíti el a tapadását.

még érdekesebb.... miért gyorsabb és előz le driftelve, úgy hogy én közben nem Driftelek

Valaki magyarázza meg. KÖszi.
62.
62.
Jinbobo
Nálam a Shift2 a best. Ha egy kis önfeledt száguldozásra vágyok, a shift2 is tökéletes. Grid2-t majd talán beszerzem, de csak is miután lement az ára.
61.
61.
Grabowsky30+
Szerintem ez nem lett egy jó játék! Nem vártam túl sokat, jó kis árkádos butáskodást, de szerintem még ezt sem nagyon kaptam meg! Semmi újdonság, grafikával még nem is lenne baj, mert az ego motor még ha picit el is járt felette az idő egész jól mutat, meg legalább stabilan fut gyengébb gépeken is. Viszont a fejlesztők annyira nem erőltették meg magukat, csak a minimális elvárást hozták. Semmilyen az egész, sokadjára eladott játékmenet és pályák mind a Dirt rallyk-ban jól bevált sémákat követnék, nagyon hasonló pályákkal, de ez nem egy Dirt folytatás ez egy másik játék lett volna csak ezt az apróságot felejtették el. Codemastersék egyik autós játékukban sem tudják belőni a nehézséget ez meg már egy vicc, médiumon hülyére versz mindenkit hardon meg az esélytelen nyugalmával vághatsz neki, de ez gyakorlatilag az összes címükre igaz volt eddig és ez sem kivétel! Forza4-ek és GT5ök mellett ez a játék labdába se rúghat!
60.
60.
PAtr0n
#55: Én sem a grafikáját elemeztem, csak szimplán kitértem rá, hogy nem az számít, hanem hogy milyen a játékélmény. Egy Grid1 után pedig visszalépés akárki akármit mond. És igenis idegesítő tud lenni, az autó nem normális viselkedése.
De mint mondottam, adok még neki esélyt, azért nem kuka kategória, csak az 1 után csalódás.
59.
59.
xinosz
#58: Elhiszem h nem ma kezdted, de nekem sem a Grid 2 az első játékom, ezért van meg róla a véleményem! Nem azt mondom, hogy rossz játék és elég szép is, de valahogy nem nyújtja azt a színvonalat, élvezetet mint az első Amúgy örülök, hogy neked és sok más embernek tetszik és reméljük lesz folytatás, ami remélhetőleg felülmúlja elődjét!
58.
58.
Samu
#56: olvasd: #54 ...és nem ma kezdtem, hidd el. :)
57.
57.
Falcon
tiszta szégyen az a játék! hogy nincs műszerfal nézet! a codemaster egyre lentebb sülted a szememben az f1 évről évre egyre rosszabb, a dirt is.... és ez is kuka
56.
56.
xinosz
#47: Én csak azt mondom, próbáld ki az első részt és azután vonj le következtetést, hogy ahhoz képest milyen, mert aki itt fikázza a játékot, az gondolom majdnem mind tolta az első részt is! De ha már nem tettek bele belső nézetet akkor legalább összehozhatták volna rendesen a kilóméteróra által mutatott és a látszólagos sebességet! Mert teljesen olyan az ember érzése hogy 40-km/h-val megy de az óra 140-et mutat és aztán minden van, csak normális kanyarbevétel nincs! Annyi fejlődést vettem észre az első részhez képest, hogy a kocsik most már hegyet is tudnak mászni! :)
55.
55.
Samu
#54: Igen, rengeteget játszottam, mind a karrierjével, mind pedig online Live-on is, meg jó arcokkal syslinken. Igazi móka játék volt, közben megy a duma, ökörködés, talán ez az ami hiányzik. Én azt mondom még mindig, hogy szórakoztató, nem azt, hogy ez a legjobb a világon! Nekem erre kell egy játék, nem arra, hogy kielemezzem a grafikáját. Amikor játszok vele, elkap a Grid-érzés, ami nem egyenlő a blecseszemakontrollertatévébe NFS érzéssel. De kinek a pap... kinek a paplan :)
54.
54.
PAtr0n
#47: Játszottál te az előző résszel?
Szerintem valahol jogos az elvárás, hogy egy folytatás mutasson túl az elődjén, és ezt ne csak a grafikán lehessen tetten érni. De legyünk engedékenyek, fejlődjön csak grafikában, de azt első részben tapasztalt vezetési élményt ne múlja már alul.
Nem azzal van a baj, hogy nem lett szimulátor, hanem hogy lessülyedt egy átlag NFS szintjére.

Bledzer: A drifthez hozzászólva. Az mi, hogy egy driftre termett Nissannal nem lehet akkorát driftelni mert bassza kitenni a seggét kövér gázra, de egy Alfa Guilettával röhögve keresztbe megyek mindenhol.

Adok még egy esélyt a programnak, de a multit hanyagolni fogom, max. csak haverokkal fogok játszani.
53.
53.
Nem rossz kis játék... de az első részhez képest, mintha az ember egy lebutított "csupaszabb" szerényebb verziót kapott volna és ezt nem csak a belső nézet hiánya miatt írom, hanem egyszerűen közel nincs az az élmény mint az előző Dirt-nél vagy a Grid-nél... nekem nem csalódás, mivel nem is vártam tőle semmit tulajdonképpen... a grafika egyébként letisztultabb, ami azért tetszik :) De ha összegeznem kellene, biztos hogy nem kapna tőlem még 7 pontot sem... amikor még a menü is teljesen gagyi és abszolút kidolgozatlan az előző részhez képest. Dettó mint a Dragon Age 2, amikor egy játék folytatása visszalépés az elődhöz képest és ezt soha nem is fogom megérteni úgy érzem. Mindenesetre akinek tetszik annak jó játékot hozzá és remélem nem szegtem ezzel senki kedvét, lehet megyek is vissza és darabokra zúzom még párszor a mustangomat :)
52.
52.
Uhu123
Amennyire üdítő volt az első rész, annyira unalmas, egyhangú a második. És nagyon hiányzik a belső nézet, de látszik az egész játékon, hogy spórolásból, lustaságból nem csinálták meg, nem pedig azért, hogy másra több idejük legyen.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...