Driveclub teszt

  • Írta: zoenn
  • 2014. november 1.
  • driveclub, ps4, teszt
Link másolása
Meg mernék esküdni rá, a Sony tudta, hogy egy éves csúszás után is félkész produktumot küld a boltokba. A fiaskó elkerülhetetlen, a Driveclub a legnagyobb jóindulattal is csak felemásra sikerült, de azért szerettem.

Pedig nem lehet azt mondani, hogy a brit nemzetiségű, 1999-ben alakult Evolution Software tapasztalatlan lenne, de tény, hogy nem sikerült túl jól számára az új generációra való átállás. A kényelmetlenségek javarésze plusz tesztelési idővel, még több szerver hadrendbe állításával kiküszöbölhető lett volna. Nem hiszem el, hogy nem érezték meg a bajt. A 2000-es évek elején a WRC-játékokkal köztudatba kerülő csapat a tűrhető MotorStrom-sorozat után a Driveclubot kezdte el kalapálni, amely a Sony idei nagy reménysége lett volna autós fronton. Többen Forza-gyilkosnak is kikiáltottak korábban, de pár óra játék után nyilvánvalóvá vált, hogy a játék nem tud labdába rúgni a Forza Horizon 2 mellett, igaz, összehasonlítani sem érdemes a kettőt, hiszen a koncepciójuk nem igazán fedi egymást. Itt nincs nyitott világ, nem is piszkálhatunk bele a verdáinkba, amivel nincs baj, csak ugye a minőség nem üti meg a mércét. Ha a türelmesebb játékosok adnak neki egy esélyt, letudnak egy tucat megmérettetést, akkor megláthatják benne a szépet.


Az előjelek nem voltak valami biztatóak: nem elég, hogy a tavaly őszre ígért premiert nem tudták tartani a srácok, sajnos többhetes csúszással landolt nálunk a tesztverzió, a hazai forgalmazó ugyanis kódokat akart küldeni (amik nem működtek volna), a lemezes verziók pedig késve érkeztek meg. Addig persze követtem a híreket: nem megy a Driveclub gerincét adó többjátékos szegmens, híre-hamva sincs a PS Plus Editionnek, a vásárlók – teljes joggal – hőbörögnek, ilyen ómenek mellett lehetetlen volt előítéletek nélkül belefeledkezni a játékba. Három héttel a megjelenés után nem mindig sikerül csatlakozni a szerverekhez, többször előfordult, hogy futam közben szűnt meg a kapcsolat, a játék nem tudta szinkronizálni az eredményeket, nem értem el a klubomat, nem tudtam online versenyt indítani. Noha az Evolution szorgosan dolgozik a javításon, a sarat talán már soha nem mossa le magáról, mert a kritikus tömeg nem felejt. Nagy esély van rá, hogy akkor sem lesz tökéletes a Driveclub, hogy ha egyszer sikerül minden hibát kigyomlálni, hisz még a tervezői döntéseknél borult fel a bili.


Tegyük félre a negatív gondolatokat és vegyük számba a játék igazi érdemeit! Ahhoz, hogy szeretni tudd az alkotást, tisztában kell lenned a fejlesztők szándékával. Korunk konzolos trendjeihez igazodva a Driveclub a félig arcade, félig szimulátoros vonalon lavíroz, több-kevesebb sikerrel. Itt nem a bejárható terep nagyságán van a hangsúly, nem is azon, hogy divatos elektronikus zenére autókázzunk a tengerparton, a lenyugvó nap fényénél (habár a napszakváltás itt is hangsúlyos tényező). Itt zárt pályákon zajlanak a megmérettetések, viszonylag rövid, de annál kiélezettebb futamokat tolhatunk le. Ez azonban nem azt jelenti, hogy az élmény kötött lenne, a helyszínek kellően tágasak és bitang jól néznek ki, a látótávolság óriási, a távoli hegyek, városok mind-mind részletesen le vannak modellezve, a pálya részét képezik, nem csupán esztétikai sallangok. Nem hiszed? Csak nézd végig egyszer a pályát pásztázó képsorokat! Ha hibázunk, ütközünk, vagy levágunk egy kanyart, azt a program kíméletlenül megbüntetni (talán túlzottan is), és nincs lehetőségünk visszatekerni az időt – egyesek számára ez maga a Kánaán!


Kezdésnek kapunk egy nem túl hosszú egyjátékos karriert, melyben szép fokozatosan, gyengébb autókkal indulva haladunk fentebb a ranglétrán, pontokat és csillagokat gyűjtünk, amikkel új bajnokságokat és a verdákat nyithatunk meg, végül már hiperkocsik volánjánál próbálunk diadalmaskodni. A körítés nem túl felhasználóbarát, nincsenek hatásos átvezető jelenetek, a játék minden sallang nélkül szépen kipakolja elénk az elérhető versenyeket, mi kiválasztjuk a használandó verdát, annak festését a kevés lehetőség közül, és irány a rajtrács. A Driveclubban négyféle versenytípus kapott helyett. Találunk szimpla körversenyeket, száguldhatunk A-pontból B-be, küzdhetünk az óra ellen a Time Trialban, míg a sort az unalmas driftelés zárja. Nem elég elsőként célba érni, különböző részfeladatokat is teljesíthetünk a futamok során, bár ezek nagy része nem túl fantáziadús: végezz a dobogón, tarts egy bizonyos átlagsebességet, juss célba a megadott időn belül stb. Az opcionális célkitűzések elérése fontos, elvégre csak így kaphatjuk meg a maximálisan elérhető három csillagot, ami tényleg hatalmas kihívás, sokszor csak az adott pálya ideális íveinek bemagolásával, s csak többszöri próbálkozásra sikerül. A drifttel képtelen voltam megbarátkozni, érzésem szerint csak szükséges rosszként került az anyagba. Próbálkoztam, de rendre kudarcot vallottam, folyton lenullázódtak a pontjaim, hiába voltam kitartó, ahol lehetett, inkább átugortam a gumifüstölést. Ha a kampányt unod, a menüből indíthatsz gyorsversenyeket is.


A képernyő tetejét elfoglaló számláló nem véletlenül került oda. Szép előzésekért, szélárnyékban autózásért, teljesített részfeladatokért, egy bizonyos sebességlimit eléréséért és driftelésért bizonyos pontszám üti a markunkat. Ezen kívül a versenyeken véletlenszerű kihívásokban vehetünk részt, ha éppen online kapcsolatban vagyunk. Más játékosok elért pontjait dönthetjük meg az adott pályarészen, vagy ha az ideális íven tartjuk az autót, szintén bizonyos pontot kapunk. Levonás jár azért, ha a szalagkorlátnak, és – most kapaszkodjatok meg – az ellenfeleknek ütközünk, vagy elhagyjuk az aszfaltot. Itt tényleg nincs kecmec: ha önhibánkon kívül kisodródunk, máris direkt lelassítással büntet minket a program. Az amúgy remek sebességérzetű, pergős játékmenetben gyakorta előfordul a lökdösődés, az eseményeket nem mindig tudjuk befolyásolni, ezért meglehetősen frusztráló tud lenni, amikor jogtalanul kapjuk a retorziókat - hol vannak ilyenkor a versenybírák?


Persze megfogadhatjuk, hogy tisztán versenyzünk, kerüljük a koccanást, de sokszor esélyünk sincs erre, muszáj elhagynunk a pályát. Ráadásul a mesterséges intelligencia még nálunk is vehemensebb: ők nem félnek a büntetéstől, váratlanul belénk jönnek, előzésnél ránk húzzák a kormányt (amitől kisodródunk és kapjuk a dorgálást). Nagyon úgy tűnik, hogy mi vagyunk a bokszzsák! Ha éppen nem vagyunk a riválisok sarkában, szépen elvonatoznak magukban. És még egy felettébb idejétmúlt, de annál idegesítőbb jelenség: a verseny közepén az élre kerülünk, szépen tartjuk a pozíciót az utolsó kanyarokig, amikor is az M.I. szárnyra kap és elhúz mellettünk közvetlenül a leintés előtt. Ha jól emlékszem tíz éve találkoztunk ilyen csalással az NFS-ben, az új generációba ilyen húzások egyszerűen nem férnek bele.


Az idejétmúlt megkötések mellett azért a játéknak bőven van mit a tejbe aprítania. Szám szerint 60 káprázatosan kinéző, kívül-belül lemodellezett autó várja a benzingőz szerelmeseit. A versenyek előtt karakterünk szépen odasétál a verdájához, kinyitja az autót, komótosan beleül – sokadszorra látva sem volt unalmas. Habár a felhozatal nem tűnik markánsnak, valóban prémium minőségű darabokat kapunk, melyek jól lefedik a különböző kategóriákat. Néhány típust csak akkor nyithatunk meg, ha csatlakozunk egy klubhoz és a tagok szépen teljesítenek. Az egyszerű irányítás dacára azért érezhetőek a különbségek az autók viselkedésében, a fizika kismértékben ugyan, de szépen teljesít, az utak egyenletességeit érezni fogjuk és befolyásolják a menetteljesítményt is. Nagyobb ütközésnél csupán esztétikai sérüléseket szenvedünk, bereped a szélvédő, horpad a kasztni és hasonlók, de teljesen nem fogjuk leamortizálni egyik csodajárgányt sem. Maga a vezetési élmény helyén van, végre egy olyan játék, amelyből átjön a fékevesztett sebesség. A szimulációra éhesek viszont korgó gyomorral távoznak, a Driveclubban a siker a reflexeinken múlik csak. Viszont csak a kitartóaknak terem babér: a játék nehéz, főleg a későbbi bajnokságokban az, itt egy percig nem fogunk unatkozni, nem tudjuk megelőzni a fél mezőnyt – a fejlesztők remek érzékkel lőtték be a nehézséget.


Az autóklubos hóbelevanc adná a játék gerincét, ám jelen sorok írásakor még mindig nem zökkenőmentes az online szegmens. A ranglisták sokszor nem töltődnek be, hosszú perceket várunk mire a program felajánlja számunkra az elérhető versenysorozatokat, de akkor sem biztos, hogy nem dob ki pár perc elteltével, ha rábökünk az egyikre. A probléma hatványozódik, ha netán a barátainkkal közösen szeretnék birokra törni. Maguk a fejlesztők is türelemre intik a tisztességes multira ácsingózókat, s csak reménykedni lehet benne, hogy jó pár tapasz után egy kiforrott és hosszú távra is alkalmas online móddal gazdagodunk. Klubokat egyébként szabadon létrehozhatunk, ha talál hozzá megfelelő és komoly társakat. Megadhatjuk brigádunk nevét, emblémáját (amit aztán a verdánkra büszkén felfesthetünk), majd indulhat a felvirágoztatás. Máskülönben ajánlott egy meglévőhöz csatlakozni szabadon, vagy a kérelmünk elfogadása után. Ha klubtagok vagyunk, nem csupán az egyéni eredményeinket könyveli el a program, hanem egyúttal a csapatunk fejlődését is elősegítjük. A klubok is szintet léphetnek, jutalmat kaphatnak, rivalizálhatnak egymással, lépkedhetnek feljebb és feljebb a ranglétrán. Amint élesednek az időszakos eventek, meglesz a stabil technikai háttér, még jó dolog is kisülhet a közösségi autózásból.


A látvány nem pusztán megnyerő, komolyan befolyásolja a játékmenetet is. Nagyon is elképzelhető, hogy egy versenyt napnyugtakor kezdünk, majd a vége felé lemegy a nap és fordítva. A napfény sok esetben elvakítja a pilótát, szinte önkéntelenül is hunyorogni kezdünk, hiszen nem látjuk tisztán a következő kanyart és az előttünk lévő ellenfeleket. Az is előfordul, hogy a fejlett felhő-szimuláció következtében egyszer csak előbukkan a nap, a pálya fényárban fürdik. Bitang jól néz ki, amint az abroncsok felverik az úttestre hullott sárgálló faleveleket, a szélvédőn tükröződik a műszerfal – megannyi apró részlet, amely felkelti a figyelmünket. Ha mindezek mellé végre élesedik a beígért időjárás-szimuláció az esővel és a csúszós-havas úttesttel, teljesen új megközelítésbe kerülhet a játék. Zenéből nem sok van – egyedül a menüben cincog valami, a futamok közben úgyis a motorok dübörgése dominál, amely teszi a dolgát rendesen. Egyedül az ütközések és a gumiabroncsok hangjába tudnák belekötni, melyek a PS2-es éra elavult mintáira emlékeztettek.


A Driveclub az ősz egyik legfontosabb és egyetlen nagyobb PS4-exkluzív címe, amely jelenlegi formájában korántsem durrant akkorát, mint kellett volna. A tartalom elég kevés, az online szekció instabil, az ígéretekből és fogadkozásokból nincs hiány, viszont a vezetési élmény, a sebességérzet és a kihívásfaktor egy teljesen fogyasztható produktumról tanúskodik. A játék rossz oldala következetlenségekkel teli: nem tudod, hogy a M.I. miként fog reagálni legközelebb, téped a hajad az újabb büntetés miatt - mégis kitartóan nyomod a gázt, csak azért, hogy az időhatáron belül végezz, vagy feltartsd a mögötted harcoskodó pilótát.  A Driveclubnak még érnie kell (igen, egy év extra fejlesztési idő után is), annyi potenciál bőven van benne, s ha az Evolution végre a sarkára áll, kijavítja a hibákat, beépíti a megígért funkciókat, akkor bőven hozzáadhatsz másfél pontot az oldalt látható eredményhez.


Kapcsolódó cikk

88.
88.
SilasGreaves
Fiaskó....ugyanmár. Hmmm....:(
87.
87.
SilasGreaves
Kétség nem férhet hozzá, ez a világ egyik legjobb autósjátéka. Ha nem a legjobb....Egy élmény vele játszani. Egyáltalán nem büntet olyan durván és az M.I. is rendben van. Sok autót és versenyt ingyen külön le lehet tölteni hozzá, sőt a motoros Driveclub is nyomható. Igaz egy szem Aprilia motorral, ha letöltöd, de akkor is. Szóval gyönyörű, gyors, nem szaggat ės jól kezelhető. Ne higgyetek a pletykáknak és a furcsa teszteknek. Ez a game zsír!
86.
86.
cannondale
4 900 ft-ért szkeptikus voltam vele. (Filléres szar gondoltam, amit túl hájpoltak)
Azután 2-3 versenypálya és pislogtam Érezni rajta a generációs váltást :)
Mintha az elmúlt 5 évben semmi nem lett volna :)
85.
85.
cannondale
Simán 9 pont, vagy az felett van már.
Csak múlthétvégén szereztem be, de 2 óra volt frissíteni...
Évek óta nem autókáztam tv-n ilyen jót. (Fizika)
84.
84.
Falcon
mára a legjobb autós játék lett belőle sok dologgal kiegészítették a megjelenése óta dinamikus időjárás, replay, ingyen pályák és kocsik és a multi is jól működik simán 9 pontos játék
83.
83.
Spectrum
#82: A fotómód már üzemel ugye, és a játék is inkább már 9.0, mint 7. :-)
82.
82.
KopyAti
Amúgy ez a fotómód mikor jön, lehet tudni?
81.
81.
KopyAti
Végre egy kis vigasz!
Köszi simon 555
80.
80.
Nothing
Kellemes kis arcade racernek tűnik.
79.
79.
simon 555
#77: Lesz, fotómóddal jön majd.
78.
78.
Zeroni
Nekem megvan, a single-t átvittem. Szerintem egy rettenetesen unfair, igazságtalan és brutálisan fapados játék.
77.
77.
KopyAti
Hi!
Én is nyüstölöm és nagyon tetszik, kb a felénél vagyok. Viszont én világ életemben úgy játszottam autós játékokkal, hogy mindig megnéztem a replayt, mert imádtam visszanézni magam, főleg ha jól volt megvágva a visszajátszás!

HOGY A FRANCBA NINCS EGY AUTÓS JÁTÉKBAN REPLAY? Ezt vajh' orvosolni fogják?
75.
75.
PaulBlake
#74: Ja és a '' hangos volt '' azt hogy értsem? mert néha,. főleg a TLoU-nál a ventil k*rvára felpereg és nagyon hangos, pedig ahogy írtam a szellőzők nincsenek eltakarva :/
74.
74.
PaulBlake
#71: Megfordult már a fejemben, de most hogy jön a AC:U és a karácsony, nemszeretnék tőle megválni, mert anno amikor a PSP-met vittem be, több mint 1hónapot
' javították '' aztán amikor vissza hívtak, azt mondták hogy nemtudtak rajta segítteni és hogy válosztjak egy újjat! Fehér PSP-m volt, gyönyörű...aztán az elfogyott nekik és válosztottam feketét :) De köszi az infót :)
71.
71.
Attaca
#46: Vidd el szervizbe, valószínűleg adnak egy újat. Nekem hangos volt, kaptam egy újat, és újraindult az 1 év garancia.
70.
70.
simon 555
#68: Ezt mondom. Ha az online részét javítják, jó lesz ez.
Ezért is kérdem azoktól akik szerint nem szórakoztató játszani vele, hogy más autóssal mitől szórakoztatóbb? Pl egy PCARS vagy Forza5 mitől szórakoztatóbb? Attól mert több benne az autó, nem lesz szórakoztatóbb vezetni benne.
69.
69.
Habbobitas
Olyan mint a Transformers. Szép a látvány, de a tartalma egy nagy nulla.
68.
68.
Yanez
#67: A játék nem gyengébb, ez tény. Csak ugye "kevesebb" az egyelőre tré multi, és a soványabb kocsi választék miatt. Látványban pedig még valamivel szebb is a konkurensekhez képest. Szóval az online része rohadtul levesz belőle, főleg mert arra lett kihegyezve, na meg a gyenge tartalom, de maga a játék (látvány, fizika, irányítás, stb) nem gyengébb.
62.
62.
simon 555
#57: Remélem nem látják.
A Forza Horizon még annyira sem szimulátor mint ez, pedig ez tényleg messze van tőle. Nem értem miért van mindenki annyira oda manapság a nyitott világért. Sokkal izgalmasabb zárt pályákon menni, versenyre tervezett pályákon.
60.
60.
DON GONDOCS
Hát ennél még talán a Crew is jobb lesz, de attól sem várok csodát.
57.
57.
PS4jacksony
#54: Forza horizon 2.........Már nem áll annyira messze tőle...Szeretném a Gran Turismó következő részét úgy látni,hogy a szakma és persze a játékosok "mi" elismerően csettintsünk amikor az első kört lefutjuk,és azt mondjuk...Ez az ! Megcsinálták a rohadékok ennyi év után ! Persze kellenek a hivatalos "zárt"versenypályák is.De a Gt5 fényévekkel le van maradva szinte minden autósjátéktól.Kérdés,tudnak e annyit fejlődni és látják e azt az irányt amit a Turn 10 lát az autósjátékokban ?
54.
54.
simon 555
#37: Kösz, de én maradok a zárt pályáknál. Szimulátort nyitott világban te nem fogsz látni.
53.
53.
Raam989
52.
52.
PaulBlake
#51: http://tinypic.com/view.php?pic=10ru5o4&s=8#.VFYi_59Z2yN

Lehet benne valami, csak az a probléma hogy nekem nincs nagy hely ahhoz hogy fekve hadjam, sajnos :)
De úgy néz ki :) Praktikus, levegőzik, nemfoglal helyet :))
51.
51.
Raam989
#48: Amúgy akárhány konzolt vettem, minden egyes alkalommal felhívták rá a figyelmem, hogy ne használjam őket állítva, mert nem tesz jót a lemeznek. Hiába reklámozzák, meg mutogatják így a gépeket. És biztos van benne valami, mert a boltosoknak nem áll érdekében, hogy ne adjanak el vertical stand-eket.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...