Dying Light teszt

  • Írta: Shifty
  • 2015. február 5.
  • dying light, techland, teszt, warner bros, xbox one
A Techland legújabb játékával elérte, hogy végre a nagy ligában játszhasson. De vajon a lengyel csapat okult a korábbi alkotásaik hibáiból, s meg tudja hálálni ezt az óriási lehetőséget? Tesztlaborban a Dying Light.

A Techland kiválóan lovagolta meg az elmúlt években felszínre tört zombiőrületet. A Call of Juarez után pont kapóra jött a lengyel stúdiónak az új téma, ami végül a nem túl tökéletes, de mégis elképesztően szórakoztató Dead Islandben töltött testet. A korlátok nélküli zombivadászat végül sikeresen megtalálta a maga célközönségét, így nincs abban semmi meglepő, hogy a fejlesztők az alapkoncepciót megtartva, de azt némileg felturbózva és finomhangolva továbbgondolták a játékmenetet. A bejáratott paneleket keresztezték a Mirror's Edge-ből ismert parkourrel, aminek az eredménye egy olyan hibrid játék lett, amit csak szegről-végről nevezhetünk túlélő-horrornak. A Dying Light zombis témája ugyanis csak keretet ad az egész játéknak, csak azt a célt szolgálja, hogy valamilyen környezetbe lehessen helyezni az egy idő után teljesen másodlagossá váló cselekményt. A hangsúly a szabadságérzeten van. Ebben pedig egészen jót alakít a Dying Light.

Harran városa már hónapok óta karantén alatt áll. Egy egyelőre ismeretlen fertőzés következtében a lakosság jelentős része élőhalottá változott át, a túlélők pedig két frakcióra oszlottak, a Runnerekre és a Banditákra, akik jól védett menedékeken küzdenek a túlélésért. Mi a GRE nevű szervezet beépített ügynökét, Kyle Crane-t alakítjuk majd, aki azt a feladatot kapja, hogy a szerezzen vissza egy titokzatos, de létfontosságú kormányzati aktát. A városbeli landolásunk azonban nem lesz túlzottan sikeres, társainkkal végeznek, mi pedig megsérülünk, és csakis a vak szerencsének köszönhetjük, hogy egyben megússzuk a kialakult helyzetet. Felébredvén a Runnerek bázisán, a Toronyban találjuk magunkat, ahol kisebb gyakorlást követően elsajátítjuk a parkour alapjait. Ezután egy kicsit hosszúra nyúlt, de mindenképpen szükséges tutorial keretén belül megismerkedünk az alapokkal, hogy aztán magabiztosan vághassunk neki a zombiktól hemzsegő utcáknak.


A történet nem mutat túl a zombifilmes kliséken, mind a szereplők, mind a fordulatok ismerősek lesznek számunkra. Nehezen tudunk azonosulni a kialakult helyzettel. Én sokszor éreztem úgy, hogy az apokalipszis és fő feladatunk ellenére az egésznek mintha nem lenne igazi tétje, nincs érzelmi kapocs a szereplők között, a frakciók és megbízóink közötti egyensúlyozás pedig nem szól másról, mint a játékidő kitolásáról, így egy idő után az se rázza meg az embert, ha játék közben elveszíti a társát. Ezen a helyzeten az se segít, hogy a küldetések változatossága is hamar elvész, és lényegében nem szólnak másról, mint a menj el A-ból B-e, hozd el nekem ezt és azt, vagy esetleg kapcsold fel ezt és azt. Az igazán frusztráló az, amikor ezt úgy próbálják meg variálni, hogy az eredetileg elküldött helyszínen nem találjuk meg azt, amit szeretnénk, így muszáj máshova is ellátogatunk. Természetesen a fő cselekményszál mellett mellékküldetéseket is felvehetünk, a menedékhelyeken rendre találunk majd olyan túlélőket, akik olykor egészen izgalmas feladatokkal fognak megbízni minket, természetesen komoly honorárium ellenében.

A játékmenet több szegmensből tevődik össze. Egyrészt ott van a harc, másrészt a parkour, harmadrészt a fegyverek fejlesztése, javítása, a gyűjtögetés és guberálás, vagyis a túlélés. Craine képességeit is ebben a három kategóriában tudjuk majd fejleszteni, azaz a tapasztalati pontjainkat a túlélés, az agilitás és az erő hármasára oszthatjuk szét. Utóbbi kettő a zombikkal szemben bevitt ütések, harcok és a különböző parkour mozdulatok segítségével fejleszthető, másfelől a túlélési ösztönünket a fő küldetések és mellékfeladatok teljesítésével tudjuk javítani. A játék minden esetben felhívja a figyelmünket, ha szintet léptünk, a pontokat pedig egy jól ábrázolt képességfán oszthatjuk szét, ahol részletes leírásokból tájékozódhatunk az újabb és újabb képességekről. Jelentőségüket talán nem kell ecsetelnem, hiszen mindennél fontosabb, hogy minél több cucc férjen hátizsákunkba, vagy minél gyorsabban tudjunk futni, esetleg minden korábbinál kitartóbban tudjunk harcolni vagy ha a helyzet úgy hozza, menekülni.

Ami a harcot illeti, az a Dead Islandhez képest tovább egyszerűsödött. A Dying Lightból szerencsére eltűntek a munkapadok, így ha elhasználódott vagy tönkrement valamelyik fegyverünk, akkor bárhol és bármikor, egyetlen gombnyomás után meg tudjuk javítani azt. Ez egy kiváló újítás, hiszen ha harc közben mondott csődöt fegyverünk és a közelben nem volt munkapad, akkor alaposan hátrányba kerültünk a zombikkal szemben. Másfelől viszont a Techland úgy döntött, csak meghatározott számban lehet javítani a fegyvereket, így érdemes sűrűn váltogatni őket. A fejlesztéseket tartalmazó tervrajzokat ugyanis nem osztja bőkezűen a játék, így egy alapos gonddal felturbózott kés vagy franciakulcs elvesztése komoly vérveszteség lehet számunkra. Nem érdemes viszont lőfegyverekkel bíbelődni. Egyrészt nagyon ritkák, másrészt túlzottan drága a lőszer, harmadrészt a lövés hangja odacsalja a zombikat, így csak magunkkal szúrunk ki.

A Dying Lightban azonban teljesen másodlagos a harc, sőt, ha nagyon ügyesek és kreatívak vagyunk, akkor a legtöbb esetben el is tudjuk kerülni a konfrontációt. Használhatjuk a környezeti elemeket, úgy mint a kiömlött olajos hordókat, a tüskés barikádokat, de a hangsúly az agilitásunkon van, aminek nem csak fényes nappal, de éjjel is komoly hasznát fogjuk venni. Nem véletlen, hogy minden apró, sikeres megmozdulásunkért tapasztalati pontokat kapunk.  A küldetések is többnyire arra vannak kihegyezve, hogy képességeink birtokában minél látványosabb mozdulatok, ugrások kíséretében teljesítsük feladatainkat. Az éjszaka beköszöntével azonban minden korábbinál fontosabb lesz, hogy mennyire vagyunk kitartóak, vagy éppen ügyesek és gyorsak.


A Dying Light tulajdonképpen egyszerre kínál két különböző játékot. Nappal zavartalanul közlekedhetünk a zombik között, így a küldetések teljesítésén, a gyűjtögetésen van a hangsúly, éjjel viszont megismerhetjük a játék másik oldalát, amikor az élőhalottak is szívósabbak lesznek, ráadásul addig nem látott ellenfelek is színre lépnek. Ilyenkor érdemes elkerülni a közvetlen konfrontációt, a lopakodás vagy a rohanás lehet túlélésünk záloga. Fontos azonban megjegyezni, hogy a játékszabályok megváltozásával a játék is jobban jutalmaz, vagyis ha sikerül egy darabban megélnünk a reggelt, akkor a tapasztalati pontokat is bőkezűen osztja a Dying Light. Azonban ha meghalunk, akkor veszítünk korábban megszerzett pontjainkból, így főleg a játék kezdetén érdemes időben visszatérni valamelyik menedékházhoz, megkeresni ágyunkat, s átaludni az éjszakát.


Ami az irányítást illeti, Xbox One-on kezdetben alaposan meggyűlt a bajom a szokatlan gombkiosztással. Nem egyszer fordult velem elő, hogy amikor ugrani szerettem volna, akkor a jobb bumper helyett az A gombot nyomtam. A fejlesztők részéről azonban érthető ez a fajta megoldás, ugyanis ahhoz, hogy főhősünk tudja, hova szeretnénk felugrani, oda is kell néznie. Így azonban megtörne a mozdulatsor dinamikája, ha a kezünket le kellene venni a jobb analóg karról, s az A gombbal ugranánk, vagyis a bumpernek abszolút van létjogosultsága.  A parkour ugrabugra tehát nem áll azonnal kézre, kell egy kis idő, míg az ember ráérez a távolságra, illetve képes úgy koordinálni Craine-t, hogy mozgása és akrobatikus mutatványai harmóniában legyenek. A tutorial sajnos csak a felszínt kapargatja, az igazi élménnyel élesben, Harran városát járva fogunk szembesülni.

Sajnos az inventoryban bóklászva is elveszettnek érzi magát az ember. Kezdetben azt se tudjuk, mi micsoda, mit mivel hogyan lehet majd kombinálni, s a játék nem ad elég mankót ahhoz, hogy azonnal kiismerjünk magunkat az elsőre csak értelmetlennek tűnő, felsorolt listán. Idővel persze ez is értelmet nyer, s hamar rájövünk, hogy a craftolás nagyon egyszerű, gyorsan megtanulható, és rengeteg jópofa kiegészítő (dobócsillag, molotov-koktél, bombák, csapdák) összeszerelését teszi lehetővé, de ehhez túl kell esni legalább 2-3 óra játékon. Ennyi idő alatt ugyanis bőven össze tudunk gyűjteni annyi cuccot, amivel lehetőségünk lesz komolyabb tárgyakat is készítenünk.

Technológiai oldalról viszont nem igazán lehet belekötni a játékba, a Dying Light Xbox One-os verziója gyönyörűen néz ki. Harran városa hatalmas, elképesztően változatos játszótér, a naplementés panoráma pedig az apokaliptikus környezet ellenére is csodásan fest. Itt-ott mondjuk találni elnagyolt textúrákat és az NPC-k arcmimikája is sokszor hasonlít az élőhalottakéra, összességében kiválóan teljesít a játék kedvéért összedobott Chrome Engine 6.


Az egyjátékos kampány mellé kétféle online módot is kapunk. A kooperatív mód a játék első órája után nyílik meg, s mi magunk dönthetjük el, hogy barátainkkal vagy vadidegenekkel szeretnénk játszani. Túl sok újdonságot nem hoz a játékmenetbe a co-op, talán ami újdonság, hogy a játék dinamikusan ajánl fel küldetéseket, de ettől eltekintve minden ugyanúgy zajlik, mint a szólómódban. Ezzel szemben a Be the Zombie mód a Dying Light egyik üde színfoltja.

Ebben az aszinkron 4v1 játékmódban egy Volatile bőrébe bújva kell védenünk a kaptárunkat, mégpedig négy túlélővel szemben. A játékmód elején megismerkedhetünk az alapokkal, így a zombi főbb képességeivel és gyengeségeivel, majd ha sikeresen szintet léptünk, kezdődhet is a móka. Minden egyes kör során fejlődhetünk, új képességekre tehetünk szert, s bár elsőre túlságosan is erősnek tűnhetünk a zombi szerepében, valójában ez egy kiváló macska-egér játék, ahol a Runnerek UV-lámpával felszerelve kénytelenek csapatként funkcionálni. Tudniillik az UV-fény hatására a Volatile lényegében megvakul és legyengül, így könnyű prédájává válhatunk a többieknek.


Az egész online szekcióval azonban csak egyetlen bökkenő akadt. Gyakorlatilag képtelenség volt bárkihez is becsatlakozni, így ha nem a barátaiddal szerettél volna mókázni egyet, akkor hosszú perceken át nem tehettél mást, mint bámulhattad a "Searching" feliratot, s ha szerencséd volt, akkor talán egy kört le is tudtál játszani. Ha figyelembe vesszük, hogy már 1,2 millióan játszanak a játékkal, akkor ez egy egészen bosszantó jelenség.

A hibák ellenére a Dying Light mégis egy szuper játék. Nem szégyelli, hogy a Dead Island egyenesági leszármazottja, s nem szégyelli, hogy olyan játékokból merített ihletet, mint a Mirror's Edge vagy a Far Cry. De nem is kell neki szégyellnie, mert működőképes a recept, köszönhetően az áramvonalasított játékmechanikának, az egyszerűsített craftolásnak, Harran  hangulatos városának, na és persze a több ezer zombinak.


Kapcsolódó cikkek

47.
TokenD
A fő bajom, hogy a fejet leszámítva nem számít, hol ütöm a zozót... hiába csapkodom a lábát, hátát, ugyan úgy fölkel, vár a keze mintha repült volna már le. A Dead Island-be legalább ha jól eltaláltam a hátát-lábát nem állt fel, csak kúszott.
Legalábbis én ezt tapasztaltam.
46.
zozoo83
#44: Szerintem SSD nélkül már a legtöbb játék szaggat mint a disznó, hiába van i7 alatta.
Én még 775-ös procival tolom SSD-vel, még a CoDAW is simán megy. Sima HDD-vel viszont képkockánként futott.
45.
fortimisszafingusz
#24: egyáltalán nem szar. marha poén játék (kurva jó játék) és nem tudom egy techlandtől mit vártál? ez szerintem a techlandhez képest egy nagyon jó teljesitmény.
44.
logic5
#28: Ez ennyi. i5 3550, 8Gb 1600 ram, 7870, és akad :D Hagyjuk már, hogy ez jó. Optimalizálatlan szar! És élvezhetetlen.
43.
Aanash
Nekem az alap zombik (is) tökre tetszenek.
Tényleg agyatlanok mint a régi horrorokban,próbálnak átjutni pl egy autón,de inkább áterőszakolják magukat...ez vicces és pont ez tetszik...
Ugye élőhalottakról van szó amikre nem jellemző se a gondolkodás se a gyorsaság...és ezt figyelembe is vették a fejlesztők!!...respect..

A combosabb ellenfelekkel rohadt jó küzdeni kész öröm ha néhanapján összefutok velük:)

A parkour szintén bejövős bár néha elszámolom a lépést azt már zuhanok is...
Soha nem szerettem a túlélő horrorokat se a zombikat itt mégis jól elvagyok mindkettővel..

Az éjszaka is tetszik,nemcsak az akkor előkerülő ellenfelek miatt,hanem azért mert van miért kimerészkednem értem ezalatt a dupla pontokat...na meg izgalmas:)
Ráadásul a napszakok váltakozása is jól meg van alkotva plusz az eső stb...

Irányítás kézre esik,a város baromi jól fel van építve,az ellenfelek szintúgy...
Aról nem is beszélve,hogy nagy buggal még nem találkoztam ellentétben az ubifos termékeivel...

Ez az első horror (?) játék ami tetszik.

42.
kriszvandaar
#33,#36. Mar ne is haragudjatok de aki a dying lightra azt mondja hogy szar annak komoly gondjai vannak a gamer indentitasanak a tovabbi letjogosultsagaval-leven hogy kiegett-es jobb ha nem erolteti a jatszast :-). A gagyi kepregenyes zombifilmek kapcsan meg ....hat nem tudom. Lehet hogy te a holdon elsz es ott sz@rok a zombis sorozatok de itt nalunk a foldon van a walking dead ami tortenetesen evek ota a legsikeresebb tv-sorozat(en is imadom amugy) ti ketten most egy kicsit el vagytok tevedve pedig senki nem erolteti ezt ratok. Mindenesetre ha a zombik nem jok meg mindig van egy csomo minden. Pl en kicsi ponim. Jo szorakozast
41.
DarkAssists
Bámulatos ez a Játék 10/10 ! sokan unják a zombis játékokat mert tucat szám jelennek meg véleményem szerint zombis témában elfogatható produktum évek óta nem jelent meg de ez most betalált !
40.
Scoo
Elkezdtem kommenteket olvasni. Megbántam.
A játék szerintem jó lett (a cikk is, mivel szépen bemutatja a játékot pro és kontra). Coopban, négyen játszva élvezetes igazán. persze nem lett annyira más, mint a Dead Island, de kellőképpen megfűszerezték és a szabadságérzet jóval nagyobb. Nem tudom egyesek mit vártak a játéktól. Szerintem tökéletesen hozza azt amit mindenki várt tőle, sőt!
Nem bántam meg, hogy megvettem.
39.
SLi
#33: miért érdekel téged ilyen szenvedélyesen a divat?
nem tudod magadtól megtalálni ami téged érdekelne, a közvéleménynek kell a pici szádba adnia?
38.
equinox42
#27: Neki: Amd Fm2 6600k
Videókártya: Sapphire hd 7850 oc
Nekem:Intel Core 2 Duo E8400
Sapphire Radeon HD 5670

Medium beállításokról van szó, magasabb felbontáson.
34.
Josi21
Fegyverkopáson akadnak ki egyesek, szerintem ez teljesen rendben van. Dead Island ugyanúgy koptak a fegyverek. Ez a játék egy nagy-nagy sz@rkupac... Pro és kontra erős ellenmondással küzd, cikkírónak annyi a kurázsija mint az itt fellehető ellenségeknek. Kedves Gk, ideje lenne felébredni és újból súlyos, mérvadó cikkel előállni, mostani kép színvonalon aluli ! :(
33.
SwordFish
meddig lesz még divatban ez a szar zombis hülyeség? Remélem nem sokáig, és egyszerre fog eltűnni a gagyi képregény filmekkel.
32.
#18: Ehhez szerintem nem is lehet többet hozzáfűzni.
+1
31.
2xhun
8 pont.
Komolyan csak ilyen kamu hobbi cikk írók vannak, akik nem értenek a teszteléshez.
Ez a game is ugyanolyan fos mint az összes többi. Jó reklám, "elvileg" jó grafika és csá. Mi a francnak venne az ember gameket, amikor kiadók és a tesztelők is..
Hagyjuk az egészet, warez all the way
30.
zsmester
#22: :) Lesz átvezető másik mappra is, nyugi. Megfelelő géppel gyönyörű grafika csikarható ki belőle, az egyik legszebb játék.
27.
Simonus18
#26: Milyen a processzora? ÉS neked? Nekem nem top, de egész jó a proci, i5 3570 3,4 Ghz, és High Texturán erősen vannak képbefagyások. Médiumon a textura, az összes többi maxolva tökéletes. De lehet, hogy nem elég a virtuális memória, nem tom, GTX 760-om van.
26.
equinox42
Én semmit sem vártam a játékról.
Az első E3-as videón kívül nem is láttam semmit róla- így mondjuk meg is láttam, hogy kiről, miről szólt az a videó- és talán épp emiatt, de nagyon élveztem a játékot.
Voltak hibái, főleg a fegyver kopás, az kibírhatatlan.
De a mostani játékok között bőven elfér.
Viszont ami érdekes, hogy egyik barátomnak legalább dupla olyan erős gépe van ,mint nekem, ha nem háromszor és mégis majdnem azonos beállításokon neki játszhatatlan szabad ég alatt, még nekem stabilan fut kint is és bent is.
Ezt több helyen is olvastam, hogy nagyon bugos és igénytelen e téren.
Úgy tűnik nekem szerencsém volt.
25.
Tr4nCe
#17: A State of Decayhez rengeteg mod van! Nexuson olyan zombit szedsz magadnak amilyet szeretnél, sőt még configolhatók is. Messze az a legjobb zombis játék a piacon, pont a modolási lehetőségek miatt. Lehet nem olyan szép mint ez, de sokkal feelingesebb.
21.
Lizard0828
"Akadozó online szekció
Unalmas küldetések
Sablonos lapos történet"
Ennek ellenére 8 pont?!Mire?!
Ebből nagyon jól látszik ,hogy ma mire van igény, agyatlan futkosás, öldöklés ész nélkül, meg hiper-szuper grafika....yeee
20.
sikwitit
Nem azért, hogy bárkibe belekössek, de néztetek már szét mostanában a gamer piacon újféle játék téren ? A legtöbb koncepció valami régi játékból lett nyúlva. Itt legalább értelmesen tálalták. Ja és a parkour-ról annyit, hogy próbálj meg éjszaka megtenni 1 km-t futva, megláthatod, hogy mennyire nem lett egyszerű. Én beletoltam majdnem 35 órát és nem lett rossz. A Ubifos és az EA után ez a játék játszható bőven 150 patch nélkül is.
19.
kisbiflos
#3: Ja, pontosan. 5-8 perc alatt megtanultam. Szerintem tényleg arra gondolnak hogy a képességeket mint a falon futás vagy a becsúszás meg kell venni. Szerintem ez nagyon jó így, meg is lepődtem volna ha Kyle Crane mester-parkour lett volna 11 perc felszines tréning után.
18.
Pharaoh
8 egész pontot képesek voltatok adni egy olyan szórakoztató ipari termékre, ami idézem: "Sablonos, lapos történet"-tel rendelkezik (true story) és "Unalmas küldetések"-ből áll (that's right)? Ezt megspékelve azzal, hogy közel nem olyan nagy szám a grafikai megjelenítés, mint az előzetesekben és egy atomerőművet is "megeszik"a program. Az összes karakter, helyszín, cselekmény felejthető, a parkour a Mirror's Edge-ből lett lopva (teszem hozzá, rosszul), a Dishonored-ból komplett halucináció szekvenciát másoltak. Ismét köze sincs a zombiknak, az "eredeti" élőhalott koncepcióhoz. Nekem nagy csalódás.
17.
godach
#16: Bár én elszórakozok vele, tökéletesen értem miről beszélsz.
Én is szívesen játszanék már, egy olyan stuffal amiben a klasszikus zombik vannak.
Hiába ez, vagy a Dead Island még a State Of Decay is jó lenne, de sajnos ezek nem zombik, hanem mutánsok. Talán a Dead State jó lenne, de az meg olyan bugos sajna mint az állat.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...