War for the Overworld teszt

  • Írta: iNKARNATE
  • 2015. május 8.
  • pc, teszt, war for the overworld
Vajon jó-e még gonosznak lenni? A War for the Overworld egyértelműen az eredeti Dungeon Keeper-játékok szellemi örököseként készült. Egy újabb sikeres Kickstarter-projektet teszteltünk.

A Dungeon Keeper-játékok segítségével bárki belebújhatott a kazamatákat irányító vérszomjas hadúr szerepébe. Kosztot és kvártélyt, szórakozást és persze fizetést kellett biztosítanunk az ide érkező, szintén velejéig romlott gonosz lényeknek, és csapdákkal teletűzdelnünk az útvesztőnket. Mindezt azért, hogy megakadályozzuk a ránk támadó sztereotip hősöket abban, hogy ellenálljanak vidám és gonosz birodalmunk terjeszkedésének. Ez egy egészen szokatlan koncepció volt 1997-ben, amivel nagy sikereket ért el a Peter Molyneux vezette Bullfrog csapata. A klasszikus első játékot egy kitűnő, de más hangulatú folytatás követte 1999-ben, amelyben ugyan kevesebb lényt irányíthattunk, és néhol egyszerűsödött a játék, de a minőségi grafika, a humor, valamint a kiváló hangulat segítségével egy újabb klasszikust adtak ki kezeik közül a srácok. Ezek után a Bullfrog beolvasztása befejeződött, az Electronic Arts a harmadik rész munkálatait pedig leállította.

A Subterranean Games csapata igyekezett a korábbi epizódok és később megjelent, hasonló RTS-istenszimulátor játékok legjobb tulajdonságait összeszedni, és kidobni azt, ami nem működik. A War for the Overworld a soha el nem készült harmadik epizód alcímét viseli, a hasonlóságok pedig itt nem állnak meg. A játékban abszolút átjön a Dungeon Keeper-áthallás, a program első indítása után gyakorlatilag jól berögzült mozdulatokkal adtam utasítást a következő terem ásására, pofoztam fel az impeket (bocsánat, dolgozókat). Félelmetes volt, amikor Richard Ridings hangja megszólalt - ő egyébként a korábbi epizódok cinikus, kimérten beszélt mentorát alakította, és némileg más karakterként, de ez itt is így tesz. Kazamatánk szíve, a Mag segítségével vagyunk képesek tevékenykedni ezen a síkon, amennyiben elpusztul, a játék is véget ér. Apró szörnymunkásaink segítségével terjeszkedhetünk a föld alatt, ők fogják kiásni a különböző termeket, bányászni az aranyat, megerősíteni a falakat. A kiásott termekben különböző típusú szobákat rendezhetünk be, amelyek a meghatározott funkciókon kívül más és más lények igényeit szolgálják ki. Védelmi rendszert, csapdákat telepíthetünk, átkokkal, villámokkal, fagyasztófőzetekkel szórhatjuk meg a kotnyeleskedő hősöket, mondhatjuk tehát, hogy az alaphelyzet a régi.

Emiatt úgy tűnhet, hogy a War for the Overworld nem más, mint egy Dungeon Keeper 2-remake, ennek ellenére találkozunk új dolgokkal is. Ilyen például a tech-tree, amely korábban egyáltalán nem szerepelt. Ott még lineárisan kaptuk meg az újabb és újabb szobákat/technológiákat, ebben a címben viszont az archívumokban kutató kultistáink segítségével nyithatunk ki opciókat.  Az eredeti játékokhoz képest sokkal több eszköz áll rendelkezésünkre a pusztításhoz, de lényegében a varázslatok, csapdák, főzetek eléggé hasonlítanak egymásra. Kérdés, hogy ezek az újdonságok önmagukban elegek-e ahhoz, hogy valami frisset kapjunk? A játékelemek jóval inkább kapcsolatban vannak és kihatnak egymásra, mint korábban, az egész játékmenet jobban átgondolt, úgy érezni, sokkal inkább ott van mögötte a matematika. Nem véletlen, hiszen a Subterranean Games főként veterán DK-játékosokból és modderekből áll, akik pontosan ismerik a klasszikusok minden csínját-bínját. Ez főként a Dungeon Keeper multiplayer rajongóinak lehet jó hír, mivel a játékmenet is valamennyivel pörgősebb lett.

Ennek az áramvonalasításnak azonban ára van, személy szerint úgy érzem, főként a hangulatból és bizonyos játékstílusokból vett el. A Dungeon Keepereket mindig is egy fura kettősség jellemezte, az RTS és az istenszimulátorok keveréke volt, amely nem minden ponton egyeztethető össze. A valós idejű stratégia vonalon nagyon fontos, hogy mit építünk, milyen sorrendben, mi a leghatékonyabb, hogyan és kikkel vezényelhetjük le a leghatékonyabb támadást – gyakorlatilag a legapróbb részletekig minden a kezünkben van. Ezzel szemben az istenszimulátoroknál befolyással vagyunk ugyan dolgokra, de alattvalóinkra csak közvetve. A kedvükben kell járnunk, megfelelő körülményeket teremteni, hogy teljesítsék akaratunkat, de ezzel sem kapunk precíz, teljes irányítást felettük.

A War for the Overworld egyértelműen eltolta a játékmenetet a stratégiai irányába, a kampány mód sem hagy sokszor úgy kiépítkezni, vagy kényelmesen, aljas és manipulatív módon megoldani a dolgokat, mint korábban a Dungeon Keeper, ennek ellenére kellően hosszú és élvezetes, ha éppen nem bugos egy pálya. Kevésbé tanúsítunk érdeklődést minden egyes birodalmunkban lakó lény után, mint korábban, pedig a játékosok egy jó nagy részének fontos volt ez a szimulátoros rész is, nem csak a stratégia. Természetesen megkapjuk a sandbox módot is (a multiplayer, skirmish és a félkész survival mellett), ahol kiélhetnénk ilyen irányú szimulátoros igényeinket, de sajnos ahhoz, hogy ezt maradéktalanul megtegyük, lelketlen a játék. A készítők nyilván nem használhatták fel a DK lényeit, sok esetben megpróbáltak hasonlóakat kreálni, de ezek csak általános, üres kópiáknak hatnak. Ennek ellenére továbbra is megvan a maga bája az egész koncepciónak, és egy adag nosztalgia is befigyel.

Sajnos nem csak az survival mód nem készült el teljesen, hanem számos helyen bukkanhatunk furcsa bugokra a játék folyamán, amelyek azt az érzést keltik bennünk, hogy bizony félkész termék került a boltok polcaira. A felhasználói felület sem sikerült kifejezetten jól, hiába próbál meg minden információt megjeleníteni, emiatt zsúfolt és kényelmetlen hatást kelt. A tech-tree is némileg zavaros és átgondolatlan. Minden felületből kilógó rész (parancs zászlók, arany és mana jelző csík, értesítések) nehezen vizsgálható/kattintható, gyakran fogunk helyette kiásatni egy kőtömböt dolgozóinkkal, vagy épp scrollozni a képernyőt…

A Dungeon Keeper 2 óta eltelt 16 évben egyedül a War for the Overworld tudta a klasszikus játékmenetet új dolgokkal kiegészíteni, így ez a legközelebbi dolog a Dungeon Keeper 3-hoz, azonban mégsem egészen az. Hiányzik belőle a báj és a sárm. Az áramvonalasított játékmenet dicséretes, de sajnos sok buggal találkozhatunk, amelyek között akadt súlyosabb is (például a kiadáskor a játék egyszerűen megette az összes memóriát). A készítők azonban tisztában vannak a problémákkal, és folyamatosan kommunikálnak a közösséggel, igyekeznek javítani a szoftveren, ami egyértelműen pozitív. Ne feledjük, ezt a játékot főként rajongók készítik rajongóknak. A War for the Overworld támogatja a moddolást is, és szerencsére a hibák többsége a későbbiekben orvosolható, de kár volt így elsietni a megjelenést.

A Dungeon Keeper multiplayer fanoknak egyértelműen ajánlom a játékot, akik pedig az építgetős-szimulátoros vonalat kedvelik, azok nem feltétlenül lesznek teljesen elégedettek, de az erős nosztalgiafaktor és az ismerős játékmenet miatt érdemes próbát tenniük a címmel, ha nem is azonnal. A játék jelenlegi állapotában úgy gondolom, hogy csak akkor érdemes igazán beruházni rá, ha van valamennyi előéletünk a műfajjal. A War for the Overworld Magyarországon dobozos változatban is elérhető.

8.
Eddie Krueger
#6: Szerintem köszönik. Metacritics 69%, Steam userek: 74%.
6.
bodortamas1
Gamekapocs, ahol még a félkész, bugos játékok is 7 pontnál nagyobb értékelést kapnak. Az meg mióta számít játékkritikai szempontnak, hogy az adott játék egy klasszikus játék szellemi utódja? Gondolom ha nem lenne semmi köze a DK-hoz, máris nem kapott volna 7 pontot. Csak gratulálni tudok a GK hitelességéhez.
5.
pszihoapu
jah es koszi gamekapocs, orulok hogy irtatok a jatekrol, meltanytalanul elhallgatott!:)
4.
pszihoapu
#1: mindenkeppen ez. mar hogyha ismered a DK-t es ugyanolyan jatekra vagysz. nekem nagyon bejott, pontosan erre volt szuksegem, miutan hiaba van meg a DK2 kb 3 legalis formaban is, nem akar az istennek sem mukodni Win7en.
3.
bitbandita
#2: A Dungeons-t kérdezte, az nem a Dungeon Keeper. A Dungeonsszal nincs gond xp fölött.

#1: Ezt a War for the Otherworldet nem prbáltam, szóval nem tudom összehasonlítani. Olvass teszteket, meg nézz videókat a 'tubeon (játékmeneteket, ne csak teasert meg story trailert), aztán amelyik szimpatikusabb.
2.
randall13
#1: DK2 jobb, de csoda ha rendesen működik WinXP fölött.
1.
Cipo3
S akkor most ez vagy a Dungeons a jobb? Ki szeretném próbálni valamelyiket, de csak egyhez érzek energiát.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...