Slaps and Beans bétateszt

  • Írta: zoenn
  • 2018. január 10.
Bud Spencer és Terence Hill munkásságából készített videojátékot az olasz Trinity Team. A Slaps and Beans kisujjból hozza a filmek hangulatát, igazi múltidéző alkotás lett. A pixel art grafika és a klasszikus játékmenet már csak hab a tortán.

Ugye senkinek sem kell bemutatni Carlo Pedersoli és Mario Girotti filmjeit? Ha a harmincas éveidet taposod, elmondhatod, hogy a duó eltúlzott, de rendkívül vicces filmjein nőttél fel, amiket mind a mai napig a műsorra tűznek a kereskedelmi tévék. A Trinity Team lecsapta a labdát és a színészóriások filmjeit idéző videojátékot készített közösségi finanszírozásból; a kért összeg majdnem dupláját, 212 ezer eurót kalapoztak össze a Slaps and Beansre 2016 decemberében. A srácok meghálálták a rajongók bizalmat és egy évvel később leszállították Steamre a korai hozzáférésű verziót. Már az indítás után úgy csapott arcon a nosztalgiabomba, mintha csak Bud öklével találkoztam volna.

Nem csak a témaválasztás idézi a nyolcvanas éveket. A Slaps and Beans retro stílusú pixel art grafikával operál, a játékmenet pedig nagy kanállal merít a korszak játéktermi klasszikusaiból. Az oldalnézetes beat’em up stílus nagyon jól áll a játéknak, nem is tudnám máshogyan elképzelni Spencer és Hill kalandjait. Mintha a Double Dragon fejlesztőit arra kényszerítették volna, hogy tartsanak filmmaratont hőseink munkáiból, majd irány a tervezőasztal! A bunyók mellett néhány platformelem és minijáték is belefért a kalapba, de ami a legfontosabb, hogy egyedi sztorit kapott a játék, nem csupán pár emlékezetes jelenetet élhetjük át újra. Mintha csak előkerült volt Spencerék elveszettnek hitt filmje.

A történet elején a két jóbarát éppen egy spagettiwesternt forgat, a munka után azonban hiába várják a jól megérdemelt gázsijukat: a helyi rosszfiúk a pénzzel együtt a titkárnőt is elrabolják. Hőseink felkerekednek és a mozikból ismerős helyszínekre ellátogatva futnak a pénzük után, miközben leszámolnak a gengszterekkel. A cselekmény ugyan elcsépelt, de mi mégis remekül szórakozunk rajta. Főleg a párbeszédeken, amelyek között van néhány erőltetett poén, a rengeteg utalás miatt azonban többnyire azért mosolyra húzódik a szánk. Nem beszélve a vicces animációkról, és a felültetett ellenfelek reakcióiról: "Bocsáss meg főnök, nem akartam!" 

Az aktuális verzió 12 pályát foglal magában. A változatosságukra nem lehet panasz, arra már inkább, hogy kiegyensúlyozatlanok. Néhány szint pár perc alatt teljesíthető, de vannak olyanok is, ahol sokáig szívni fogunk, mert durva nehézségbe futunk bele. Mivel a checkpoint-rendszer nem kedvez a játékosnak, így sokszor előfordul, hogy a pálya elején találjuk magunkat, így az értékes játékidőnk megy a kukába újra és újra. Az egyik fejezetben egy sárga tetejű, piros homokfutóval versenyzünk felülnézetből. Nos, az irányítás ez esetben annyira furcsa, hogy a kihívás szinte a Mafia 1 idevágó jelenetét idézi, a mechanika filmhangolásért kiált, reméljük, hogy a végleges verzióban sikerül mindezt kiküszöbölni!

Az esetek többségében azonban a pályákon elénk toppanó kurafikat kell lepofoznunk, ehhez egy gyengébb és egy erősebb támadás áll a rendelkezésünkre. Bud lassabban és komótosabban üt, igaz, sokkal hatásosabbak a pofonjai, míg Terence inkább a gyorsaságra és a trükkökre gyúr rá. A filmekből ismerős mozdulatok itt is visszaköszönnek: aranyos melákunk méreteset zúz a rosszfiúk feje búbjára, vagy egyszerűen elkapja a felé irányuló kezet és azzal csapja arcon újra és újra ellenfelét. Terence viszont szép parasztlengőkkel operál, olykor oldalról, mindkét kezével fülén vágja a delikvenst. Máskor átlendül a jajgatók felett és gyakorta billenti fenékbe is őket – mindehhez a jól ismert hangeffektek társulnak.

A repertoár kibővül, ha éppen valami a kezükbe akad. Bárszékeket, dákókat, söröskorsókat és serpenyőket vetünk be a cél érdekében – utóbbi kettő ráadásul az életerőnket is visszaállítja, ha a csata hevében a szánkhoz emeljük. Nehezebb szinten kevesebb az ilyen jutalom, és a gengszterek is szívósabbá válnak. A tömegbunyóknál már ember legyen a talpán, aki ki tud igazodni. Marad a támadástípusok sűrű váltása és könnyű kombók erőltetése. A harc tehát jópofa, igaz, hamar kiismerhető a rendszer.  

Hogy ne váljanak unalmassá az összecsapások (pedig azzá fognak, főleg a játék utolsó harmadában), a készítők néhány jobb-rosszabb minijátékkal dobták fel a receptet. Lesz itt autós, motoros és lovasüldözés, iszonyú gyors reflexeket megkövetelő pisztolypárbaj, de még kajadobálás is. A fejtörők is vannak, de nem sok agymunkával járnak, lévén csak egyszerű tárgycipelésről van szó: ezt Bud némi rábeszélés után meg is teszi, a nehezen elérhető helyekre pedig Terence készséggel felpattan.

Sajnos pár frusztráló jelenet is becsúszott, az instant kudarccal fenyegető lopakodás és a már említett járművezetés jelen formájában nemigen vállalható. Párszor a szimpla gombpüfölés is szinte lehetetlenné válik: két billentyűt kell eszeveszetten nyomkodni, hogy feltöltődjön egy állapotcsík – muszáj volt beüzemelnem hozzá egy kontrollert.

A játékot egyedül, vagy kétfős kooperatív módban is végigtolhatjuk. Utóbbi lényegesen könnyebb, mivel a barátunk is elég sok pontszámot összegyűjt a csaták alatt, nem úgy, mint a mesterséges intelligencia. Mivel ez még egy Early Access-verzió, így korántsem tökéletes a program. Párszor a script is beragadt, úgy, hogy csak az újratöltés segített. Hiába rövid a játék – alig 2-3 óra –, a végére elfogyott a fejlesztők ötlete, az újrahasznosított elemek egyre feltűnőbbé váltak. Már az első két pályán elsütik az összes puskaport.

Reméljük, hogy a végleges változatot már több tartalommal és kreativitással tömik tele a srácok, mert a Slaps and Beans jelen formájában csak a szemellenzős rajongóknak érhet meg 20 eurót. Mindezek ellenére bizakodva tekintek a jövőre: adva van egy tisztességes beat ’em up, ami fürdik a kedvenc filmjeink hangulatában. Már most sikítva röhögünk néhány poénon – főleg, hogy remek magyar feliratot kapott az anyag -, a látvány tényleg elsőrangú és a mozgóképek hivatalos betétzenéi kimaxolják a nosztalgiafaktort. Azt csiripelik a madarak, hogy ősszel konzolra is ellátogathat a cím – csak legyen belőle valami!

A Slaps and Beans jelenleg korai hozzáférésű változatban érhető el a Steamen.

Junior projektvezetőt keres a HWSW
Építsük együtt a Birodalmat! Egyetemistákat várunk részmunkaidőre, rugalmas munkabeosztással.
56.
visuo
#2: sok fogalmatlan senki nem ismeri a "retro-grafika" fogalmát. grat.

ill. ez nem 8-bit retro, hanem 16-bit... (Amiga...)
55.
visuo
#35: sok fogalmatlan senki nem ismeri a "retro-grafika" fogalmát. grat.

ill. ez nem 8-bit retro, hanem 16-bit... (Amiga...)
54.
visuo
sok fogalmatlan senki nem ismeri a "retro-grafika" fogalmát. grat.

ill. ez nem 8-bit retro, hanem 16-bit... (Amiga...)
53.
delphijos
#47: "ilyet a 8 bites korszakban INGYEN fejlesztettek az emberek"

Igen, el is felejtettem hogy akkor ingyen dolgoztak az emberek. Ja, nem. Csak nálunk volt az akkor hogy senki sem fizetett a játékokért, hanem ment a másolgatás. De bármilyen meglepő lesz, akkor is PÉNZBE kerültek a játékok. Senki sem fejlesztett ingyen.
52.
Fakjee
#50: Mert irigy tapló mind és rögtön köpködni kell. Szó nincs arról hogy ennyi pénzt kértek.
51.
hajbel
#49: Van egy olyan érzésem, hogy ez ugyanaz a delikvens, más reggel.
50.
kindzsal
En azt nem ertem, ugyan megis miert kene egy kozossegi finanszirozassal letrejott jateknak nullszaldosan kijonnie? Miert ne fordulhatna pozitivba a merleg(pl. boseges eladasok miatt)
49.
cod4O
#47: Az úr bocsásson meg neked

"( le van skálázva a vhs :))) "

Lefogadom,te sem tudod mit hordasz össze.Levan skálázva a vhs.....Szerintem meg más van leskálázva,de erre nem térnék ki....

Még azt sem lehet mondani,hogy egyes elemeket bedigitalizáltak,mert rohadtul látszik,hogy pixel az egész.A mortal kombat 2 vagy 3-ban voltak pl a karakterek digitalizált mozgóképek.Persze előtte látni is kellene aztán értelmezni a dolgokat.
48.
JimBeam
Gyerekek,rányomtam a New Game-ra és megállt a videó.:D Nekem mindig is kedvenceim maradnak a srácok.Nem agresszív,nem brutális kettős volt ez mindig.Aranyosak.Jó volt kikapcsolni az agyam,ha néztem valami infantilis kis szösszenetet tőlük.Mai napig előveszem a Kincs,ami nincs c. filmet. Kikapcsol,jó hangulat,újra gyereknek érzem magam és ez nagy szó...
47.
user101
Ha már ilyen kurva okosak vagytok, akkor vegyétek már a fáradtságot, hogy utánanéztek valaminek és nem csak a hülyeséget terjesztitek orrba-szájba. Baszki, ott van fenn a Kickstarter oldalon: 25 ( huszonöt ) százalék ment jogdíjjakra, 25 fejlesztésre és 25 grafikára, 10 pedig a zenére. A többi sok kis apróságra.

Amúgy nagyon örülök a játéknak, mert imádom a filmeiket, de nekem is az a véleményem, hogy ilyet a 8 bites korszakban INGYEN fejlesztettek az emberek és iszonyatosan nincs arányban a végremék a felnyalt pénzösszeggel... :((((

kieg.: a grafika nagy része meg olyan, mintha simán bedigitalizálták volna a filmeket ( le van skálázva a vhs :))) és csak töredéke lenne ténylegesen pixelezve ( rajzolva ) .
46.
Fakjee
#43: Pontosan. Egyrészt ott van Bsés TH benne. Egy jó adag filmjükből jókora részletek illetve a többi szereplő. És ott van egy hatalmas rakás jogdíjas zene is.
Vagy van aki szerint például a főcímzenét 10 dolcsiért leliszenszelhették - igen azt a zenét ami a Jango elszabadul egyik jellegzetes dallama is...?:)
Egyébként meg nem ennyi pénzt kértek az elkészítésre. Ennyi jött össze, közel a duplája annak amit kértek volna. És folyamatos kommunikáció mellett nem elkótyavetyélték az összeget hanem még licenszeltek filmet és zenét amit le is közöltek. Valamint folyamatosan fejlesztik és jönnek még tartalmak.
De persze a sok okosnak rögtön köpködni kell. Nem tökéletes a stuff,vannak hiányosságai. De mégis egy BS TH rajongó aki valóban rajongó imádni fogja mert telis tele van a rájuk jelemző bunyóval,jelenetekkel,hangokkkal,szövegekkel. Aki meg nem az annak felesleges ránézni mert úgyis csak köpködni fog mint a GK bohóca...
45.
Fakjee
Vajon a fejlesztők gyöngye tisztában van vele hogy bár a neve viccesen "szálka" akart lenni de "szilka" lett?...:D
De lévén a katonaságnak dolgozott lehet csak orosz nyelven nyomta szakközépben a turbopascal-t.... :D
44.
PrimYaz00
#12: Kapsz 65 nyalókát :)
43.
delphijos
#42: Ahogy Fakjee is írta, szerintem is a fele simán elment jogdíjakra. Nem csak Spencer családjának , és Hillnek kellett fizetniük, hanem a filmek és a zenék jogtulajdonosainak.
42.
Anti4730
En nem ertek a feljeszteshez de komolyan ezt a szart 200 ezer eurobol lehet csak megcsinalni? Eleg hihetetetlennek tunik nekem ez.
41.
delphijos
Ja, és milyen az “eredeti szintű 8 bites” játék? :D
40.
delphijos
#34: “én már fejlesztettem eredeti 8 bites gépre, tudod, ahol a grafikát összesen 16 színből tudod előállítani”

Azt áruld el nekem Te fejlesztők gyöngye , hogy annak hogy mi köze az az adat / memória busz méretének a szinpalettához? A c64-ben is külön chip felelt a videókjel kezeléséért ( vic II ) a 16 színes paletta ennek a chip-nek a feature-ja volt. De ennek semmi köze ahhoz hogy a CPU 8 bites volt.
39.
hajbel
#20: Mit röhögtem ezen. :D Érdekes, hogy 30 év fejlesztés alatt nem tud egyetlen refernciát sem felmutatni. Én 2 éve vagyok fejlesztő, de 100 oldalnyi referenciát fel tudok mutatni.
38.
kindzsal
Azert az sem elhanyagolhato, h valaki mondjuk csinalt egy alap adatbazis kezelesre alkalmas programot, maris kimagasloan ert minden nyelvhez(megha van is atfedes bennuk, de mondjuk egy c nagyon mas mint egy java) es monfen szukseges komponenelshez( pl. Animaciok behuzasa).

Viszont kerlek folytasd, engem erdekel.
37.
cod4O
#34: Tisztelt rohadt nagy fejlesztő...Ez nem úgy működik,hogyha van szar a padlón akkor padló is van a szaron.Ha ön a pc-jét vagy xbox konzolját kisebb felbontásra állítja mint a natív kijelző,akkor az nem "leskálázás" hanem nature nem az eredeti felbontáson fut a program.A felskálázás jelenti azt,hogy a pixeleket "szét lehet húzni" de persze több felskálázási eljárások vannak.Ha ön sd tv-re köti a ps3-at,a tv nem leskáláz,hanem csak annyi pixelt jelenít meg amennyit tud.
36.
Fakjee
#33: Egy biztos. Te semennyi. :D
Majdgyere vissza az esti 6 órai tv maci spot után hogykiélvezze mindenki ezt a kis modern tech szösszenetet kellő komolysággal. Addig nézegetjük a banner...bocs..plakátot a hwsw-n. :D
35.
Sealka
#30: Végül is a lényeg sikerült megragadnod, hogy ki hogyan kommunikál. Ennek van jelentősége, nem a mondandónak.

Jelenleg engine-t is fejlesztek és régen se SEUCK-al, meg ehhez hasonlókkal dolgoztunk. De ezek mellett, mint már írtam dolgoztam bankoknak, hadseregnek stb.

De most már marhára be lehetne fejezni az én elemzésemet, mert nem ez a lényeg, hanem, hogy egy c64-et színlelő fost kiadtak milliókért, ami amúgy nem is eredeti szintű 8 bites game, mivel sem grafikailag, sem zeneileg nem hiteles. Ahhoz már szakértelem is kéne eredeti pixelgrafikát készíteni (tudni, hogy mi után milyen szín jöhet stb.) és SID-et komponálni. Aki még nem is élt abban az időben az légyszi ne osztogasson már bele a vakvilágba olyanhoz, amihez nem ért.
34.
Sealka
#25: Tudod, amikor te még apád gatyájában se léteztél én már fejlesztettem eredeti 8 bites gépre, tudod, ahol a grafikát összesen 16 színből tudod előállítani, de persze az se mindegy, hogy hogyan.

A leskálázás/felskálázás pedig élő fogalom, ha nem ismered, akkor méretezz át egy képet és megtudod.
33.
Sealka
#24: "Ha 10 évet írtál volna akkor sem hitte volna el senki"
Hinni a templomban kell. Te hány éve fejlesztesz kisgyerek?
32.
Fakjee
#23: Minek járjak templomba mikor ezen az oldalon is rendre csoda és misztikum történik. Végre meghallgatást talált az imánk és leszálkt közénk egy programozó aki 30 éve a szakmában van. Aki a katonaságnak fejleszt. Felvilágosít minket. Aki egy honlapon szereplő bannert szakszerűen "plakát" szóval illet.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...