FIFA 06

Szokás szerint, ha ősz, akkor következő évi fifa. Ezt a jól bevált szokását most is megtartotta az EA és néhány napja piacra dobta az egyik leghíresebb futball pc-s játék legújabb részét. 98 környékén lehetett egy szinten az ISS (később Pro Evolution Soccer) és a Fifa. Aztán a 2000-es EA játékban csalódott sok rajongó és sajnos azóta második helyre kényszerült minden évben. Egyedül a 2005 manager módja hozott új színt a fifa sorozatba. Kíváncsian fogtam neki a 2006-nak, úgy hogy az előző rész még mindig fent volt a gépemen.
A teljes telepítés tekintélyes 3.5 gigát foglal, ami a sok videónak és zenének köszönhető. Az intro ezúttal nem animáció, hanem rendes felvételekből összerakott kedvcsináló. Első indításkor létre kell hoznunk egy profilt, majd csapatot választani. Persze ettől még játszhatunk más csapatokkal is, ez a választásunk a kick-off módra fog vonatkozni. A menü viszonylag jól kezelhető, egyedüli bajom az volt vele, hogy néhány esetben nehézkes eljutni az egyik helyről a másikra. Sokszor, ha a főmenübe akarunk jutni, akkor háromszor kérdezik meg, hogy elakarjuk-e menteni a profilunkat. Külön érthetetlen volt számomra, hogy miért nem lehet játék közben restartolni? Ha újra akarom kezdeni az aktuális mérkőzést, akkor nem elég, hogy végig kell várnom tíz ablakot, hogy a menübe jussak, még a főmenübe is vissza kell mennem, hogy betöltsem az előző mentést. Az ilyen apróságtól eltekintve elégedett voltam a menüvel, mert a rengeteg beállítási lehetőséget, játékmódot el kellett valahogy rendezniük.

Az első meccs megkezdése előtt rögtön nekiestem az extrák átnézésében, melyeknek nagy része kezdetben még le van zárva, kioldásukhoz teljesíteni kell bizonyos feladatokat. Külön plusz pont volt a retro menüpont, ahol megnézhettük a fifa játékok fejlődését a kezdetektől. Ezen kívül kaptunk egy külön ide készült Eto'o interjút, illetve más EA Sports játék előzeteseket. A lezárt részen híres focistákról készült videókat rejtegetnek.



Kétségkívül a sima egymeccses játékoktól nagyobb szórakozást nyújt a manager mód, ahol az előző részhez hasonlóan egy 15 éves pályafutást játszhatunk végig, annyi különbséggel, hogy lehetőségeink jelentősen megnövekedtek. Pályafutásunkat a 2005-ös év őszén induló bajnokságban kezdjük meg. Kissé furcsa, hogy már ekkor leszerződhetünk nagyobb csapatokhoz is, pedig rangunk még csak egyes szintű. Az előző részben legalább fel kellett küzdenünk magunkat a ranglétrán egy másodosztályú csapatnál kezdve. Miután választottunk, egy sokkal komplexebb rendszerben találjuk magunkat, már-már olyan érzésem támadt, mintha nem is foci játékkal állnék szemben, hanem egy manager szimulátorral. Kezdőpénzünkből rögtön felvehetünk új szakembereket, akik képesítésüknek megfelelően növelik a csapat tudását támadójátékban, védekezésben, középpályán, pénzügyi, egészségügyi területeken. Újdonság, hogy ezúttal a stadionunkért is felelős egy személy, ugyanis ha ezen a területen fejlesztünk, akkor növelhetjük a férőhelyet. Hamar rájöhetünk, hogy ez nagyon is fontos, mivel ezúttal a meccsekért nem egyszerűen a végeredménytől függő pénzt kapjuk. Persze számít, hogy győzelmet arattunk-e, de fontos, hogy a jegyárakból mennyi a bevétel. Az árakat három fokozaton állíthatjuk. Értelemszerűen a magas jegyáraknak csak rangadókon és döntőkön van értelme, amire a szurkolók képesek azt is kifizetni. A játékosokat meccsenként fizetni is kell, így a gázsijukat levonják a bevételünkből. Normál esetben ezzel negatívba jövünk ki. Ekkor kell ügyeskedni a lehetőségeinkkel. Kevesebbet játszatjuk a sztárjátékosokat, persze így nehezebb is lesz nyerni. Kölcsönadhatunk bizonyos játékosokat más csapatoknak, akiktől így extra bevételhez jutunk. Valamint a legfontosabb, hogy a csapatmorál magasan legyen és azzal együtt a szurkolói elégedettség is. Így ugyanis nagyobb győzelmi esélyekkel állhatunk a pályára és több néző fog belépőt is fizetni. Az idegenbeli mérkőzések kivétel nélkül veszteségesek, ugyanis ekkor nem kapjuk meg a jegyekből szerzett bevételt. Szerződést köthetünk szponzorokkal is, akiknek a szerződésben leírt feltételeknek meg kell felelnünk. Ez lesz az egyetlen stabil bevételünk, ha nyerni tudunk rendszeresen.



A csapatmorál bevezetése nagyon fontos része lett a játéknak, ugyanis az előbb említettek miatt magasan kell tartanunk. Ez másképp nem lehetséges, csak ha minden játékos elégedett. Innentől nem csinálhatjuk azt, hogy a legjobb 11-et küldjük mindig pályára, mert a mérkőzés után a fáradt játékosok elégedetlenek lesznek. Így nagyon fontos, hogy kihasználjuk a cseréket, hiszen ezzel pihentethetjük a kezdő játékost, valamint a cseréknek is adunk lehetőséget.

Időnként döntési helyzetbe kerülünk, amikor három lehetőség közül választhatunk. Érdemes jól átgondolni a választ, de szerintem legtöbbször látszik, hogy melyik lesz az ideális. Ezeknek köszönhetően növelhetjük például a morált.

A Fifa2006 irányíthatóságára áttérve, azon a véleményen vagyok, hogy mint minden fifa, nehéz az elején megszokni. Főleg az a furcsa, hogy kissé lassúak a játékosok, és még a labda mozgása is. A menüből azonban felvéve gyorsra a játékot, máris megváltozik, és fizikáját tekintve teljesen realisztikus képet mutat. Mind cselezés, mind a sima mozgásokat tekintve már-már olyan érzésünk van, mintha tv közvetítést követnénk figyelemmel.



A legnagyobb meglepetés számomra az AI volt. Sokkal okosabb, mint az eddigi részekben. Már nem csak egy alap taktikával támad, hanem mindig kihasználja a védelmi réseket. Ugyanez igaz a védekezésére is. Ezentúl nem működik az a taktika, hogy 3 passzal előreküldjük a labdát és a csatárral gólt lövünk. A hosszan passzolt labdákat könnyedén elcsípik a védők, így hosszasan kell járatnunk a labdát és megbontani a védelmet. Hasonlóan a saját játékosaink is több taktikát ismernek. Védekezés során lesre játszhatjuk az ellenfelet, vagy területet védhetünk, esetleg pressingelhetünk.

A 2006-os Fifa grafikája igen jóra sikerült. Láttam még a játék előtt egy előzetes videót, minek köszönhetően elkezdtem reménykedni, hogy tényleg olyan lesz a játék is. Csalódnom kellett, azért olyan szinten nincs, de így sincs okunk panaszra. A játékosokat, és még a bírókat is tökéletesen fel lehet ismerni. A modellek kidolgozottsága, textúrázottsága és mozgásuk rendkívül valósághűek. A játékot megszakító kisebb bejátszások is jól el lettek találva, igaz van olyan, ami egy az egyben a 2005-ben is látható volt. Az viszont növeli a hangulatot, hogy a játékosok veszekednek egymással egy-egy kihagyott helyzet után. Ha még köpködnének is, akkor már teljesen valósághű lenne! A közönség kidolgozottsága továbbra is szinten aluli, de végülis igazuk van, játék közben senki sem nézi azt, egyedül a visszajátszásoknál feltűnő.



A hangok teszik teljessé a játékot. A közönség természetesen dinamikusan követi az eseményeket, a kommentátorokat végre lecserélték, én személy szerint már nagyon untam őket. A mostani kommentátorokat hallva, valamint a játékot nézve teljesen olyan érzése támad az embernek, mintha a eurosporton nézne egy közvetítést. Mindezek mellé az EA-nál már szokássá vált erős zenei kínálatot kapunk. Ezúttal kifejezetten sokat, hogy véletlenül se unjuk meg, ráadásul minden stílusból, a rocktól kezdve a drum&bass-ig. Kedvünkre konfigolhatjuk, hogy mely zenéket szeretnénk hallgatni.

Összegezve tapasztalataimat, az utóbbi évek legjobb fifája lett a 2006. Technikailag hozta a várható újításokat, a megszokott játékmódok mellett kétségkívül a manager mód a legütősebb, a multiplayer mód továbbra is jó időtöltés. Szerencsére az arcade stílusról elmozdul a játék a szimulátor irányba. Igazából csak néhány olyan hiba akadt, ami idegesítő lehet: hiányzik egy-két személy bizonyos csapatokból. Sajnos nem sikerült megszerezni a jogokat a nevük használatához. Néha nem reagálnak a játékosok a parancsunkra, ezzel elvesztik a játékszert. Mégis ezek az apróságok nem veszik el a Fifa2006 azon érdemét, hogy az év legjobb foci játéka legyen.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...