Ezek többnyire sosem váltották meg a világot, ugyanakkor folyamatos fejlődést mutattak, aminek hála évről-évre egyre többen és egyre jobb minőségben kóstolhattak bele a virtuális rallyzásba. Pontosan ezért volt furcsa döntés, hogy a WRC Generations megjelenése után a jogokat birtokló tulajdonosi gárda nemes egyszerűséggel elvette tőlük a hivatalos licenceket, ami végül egy gyönyörű, de kissé bukdácsoló EA Sports WRC-ben csúcsosodott ki. Ez a rövidke kitérő azonban jóval hosszabb szervizidőt okozott a szériában, mint azt elsőre gondoltuk volna, ugyanis ennek a huzavonának köszönhetően a rajongóknak egészen 2027-ig várniuk kell arra, hogy ismét a volán mögé ülhessenek. Vagyis csak kellene, merthogy az Assetto Corsaról ismert Kunos Simulazioni csapata a Supernova Games Studiosszal kiegészülve ebbe a néhány éves piaci résbe száguldott bele legújabb játékukkal, a korai hozzáférésben elstartoló Assetto Corsa Rallyval.
Mielőtt viszont mindenki pezsgőt bontana örömében jobb letisztázni, hogy az Assetto Corsa Rally teljesen más ligában játszik, mint amiben a fentebb említett iterációk farolgattak, mivel ez egy ízig-vérig vett szimulátor, aminél a készítők a legvalósághűbb élmény megalkotására törekedtek, hozzáteszem, sikerrel. Bár a menüben kapunk bekapcsolható segítségeket és végszükség esetén akár kontrollerrel is viaskodhatunk az elemekkel, ide kötelező egy jobb kormány megléte, amit beüzemelve majdhogynem teljesen élethű fizika mellett próbálhatjuk meg az úton tartani a különféle fenevadakat. Utóbbiak egyébként a pályákhoz hasonlóan lézerszkenner segítségével lettek megalkotva, aminek hála szinte teljesen megegyeznek a valódi változataikkal, legyen szó akár a Hyundai i20Nről, a Lancia Delta HF Integrale Evoról, vagy épp a Peugeot 208-ról.
A legszebb az egészben ugyanakkor nem ez, hanem hogy a külsőségeken túl az autók vezetési modelljét is a valóságról mintázták, azaz mindegyik verda úgy fog viselkedni a szakaszokon, ahogyan azt a valódi WRC futamokon is tenné. Ráadásul mindebbe még a váltakozó napszakok, a dinamikus időjárás, a törések okozta kár és a folyamatosan változó nyomvonalállapot is bekavar, amiknek hála minden egyes újraindítás után más és más élmény várja majd az ilyesfajta kihívásokra fogékony játékosokat. Elképesztő érzés, ahogyan az itinert hallgatva, adrenalinfröccsök közepette száguldunk keresztül a walesi, vagy épp elzászi útszakaszokon, hogy aztán egyetlen apró hiba miatt eldobjunk mindent a következő kanyarban. A játék tehát nem kegyelmez senkinek, könyörtelen, de mindezek ellenére mégis igazságos és piszkosul szórakoztató, ráadásul a szenvedéstörténetünket hihetetlenül gyönyörű képi világ mellett élhetjük át.
Mondjuk mikor meghallottam, hogy a játékot az Unreal Engine 5 fogja hajtani kicsit azért megijedtem, mert hiába rejlik benne rengeteg lehetőség, nehéz optimalizálni, ráadásul ezt a motort korántsem versenyjátékokra találták ki. Nos, ez a rossz előérzetem nagyjából az indítást követő első percben el is tűnt, mivel amint beültem a volán mögé rögtön letaglózott az elém táruló fenomenális látvány, méghozzá atomstabil 60 fps társaságában. Én nem tudom, hogy mit csináltak a fejlesztők, de egészen elképesztő, amit itt megalkottak. Az autók és a helyszínek részletessége egytől-egyig kifogástalan, az pedig, hogy mindezt akadás nélkül élvezhettem magas beállítások mellett egy RTX 3060 TI társaságában, az nagyjából maga a csoda. Nem gondoltam volna, hogy a mai világban, amikor minden egyes Unreal Engine 5 által meghajtott cím hányadán áll az optimalizációval, akkor majd egy kis csapat mutatja meg a nagyoknak, miként is kell ezt csinálni.
Az Assetto Corsa Rallyval tehát már most, korai hozzáférésben is elképesztő valósághűség mellett élhetjük át a valódi rally nyújtotta örömöket, ugyanakkor muszáj megemlítenem azt is, hogy ez bizony egyelőre még korántsem a teljes élmény. Mindösszesen ugyanis 2 helyszín, 4 pálya (több variációban), 10 autó és pár játékmód (a rally enciklopédia hatalmas ötlet) vár azokra, akik már most bizalmat szavaznának neki, amit persze tükröz a nyomottabb árcédula, de ez ennek tudatában is piszok kevés. A fejlesztők egyébként nagyjából másfél év múlvára lövik be a hivatalos megjelenést, addig pedig folyamatosan és természetesen teljesen ingyen bővítik a meglévő lehetőségeket, amit el is hihetünk nekik, hiszen a korábbi játékaiknál szintén ezt az üzleti modellt alkalmazták. Remélem ezúttal sem vallanak szégyent, mert ha ismét sikerül nekik, akkor az Assetto Corsa Rally személyében nyugodtan köszönthetjük a következő Richard Burns Rallyt és azt hiszem, ebben a műfajban ennél nagyobb dicséret nem is létezhet.
Az Assetto Corsa Rally november 13-tól érhető el, kizárólag korai hozzáférésben, méghozzá Steamen keresztül.





Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.