NHL 08

  • Írta: zoenn
  • 2007. október 8.
Az EA Sports játékai évről-évre megörvendeztetik a nagyérdeműt, most sincs ez másképpen – jelen esetben az észak-amerikai profi jégkorongliga licenszével rendelkező sportstuffal sem – ám a két rész között eltelt egy év vajon képes lesz-e érdemleges fejlődésre, avagy újabb rókabőrrel vagyunk kénytelenek takarózni? Erre keressük most a választ!
A multiplatform fejlesztéseknél az ember fia elvárná, hogy a jó öreg gépezetre ugyanazt az élvezetet kapja, mint konzolos társainál, nos az EA Sports ezt már régóta másképp gondolja sportsorozatai esetében, az eltérés a Nextgen masinák és a PC-között ég és föld, ami nem csupán a grafikát súrolja, hanem bizony gyökeres játékmenetbeli eltéréseket is. A billentyűzet ezért már eleve hátrányból indul a kontrollerhez képest, ám miután beruháztunk egy jobb zizegőbe, máris úgy ülhetünk le játszani, mint a televíziók előtt gubbasztó sorstársaink. Na itt kapjuk az első pofont! Nincs mese: az NHL 08 látványvilágát tekintve jobban hasonlatos a már idejétmúlt technológiát képviselő PS2-es változattal, míg a Microsoft és a Sony pénznyelőjére írt diskeken már a látványvilágért felelős gigabájtok nagyobb hangsúlyt kapnak, ami természetesen a maga orgazmusközeli valójában is megmutatkozik a képernyőkön.


Első ránézésre a 2007-es és a 2008-as változat semmiben nem különbözik egymástól. Jó, a menü, a zenék és más, körítésszámba menő változásokon kívül még a legfanatikusabb rajongó sem mondaná meg elsőre, hogy nem az NHL 07-tel játszik. Az igazi eltérések a részletekben mutatkoznak meg és azok is jó pár lejátszott meccs után. Először is az igazi ütőkártya, a skill stick – a realisztikus korongkezelést és lövéseket elősegítő vezérlés – is elsősorban kontrollerrel előhívható, ha eddig nem mondtam volna, kizárólag billentyűzettel játszani az NHL 08-at esélytelen, hacsak nem volnánk mi is zongora-, ill. polipujjú risárd klejdermanok. Az Open Ice Control-t már két rész óta folyamatosan erőltetik ránk a készítők, ám a hardcore hokisok – már több éve kiépített – taktikáját ezen opció használata, valamint nem használata semmiben nem fogja befolyásolni. Ami pár éve még jópofának tűnt, mára már mindenki eldönthette, hogy kell-e neki a nyertes mérkőzésekhez, avagy sem.


A játékmenet továbbra is gyors, ekképpen kell tehát felállítani a saját stratégiánkat is, tény, hogy a gép ellen virgonckodók tetemes hányada figyelmen kívül hagyja a védelmet, pedig ez is elég fontos a győzelemhez, hacsak nem easy-n bohóckodó casual-ok volnánk, épp ezért én alaposan átkalibráltam kedvenc csapatom alaphelyzetben jégre kívánkozó bekkjeit, akár több cserénél ugyanazokat a sztárokat hagyva, mivel a fáradság modellezése nem igazán a játék erőssége. Támadásnál lényegében kapáslövéseknél tudtam érvényesülni, mivel az ellenfél kapusai hatványozottabban (!) jobban szorgoskodnak mint a mieink, ezzel kitöltve a játék MI-jének hiányosságait, leplezve azt, ami miatt harmadokat viszonylag könnyen lehet hozni. Nem vicc: csaknem háromnegyed éve tettem le a 07-et és kapásból egy 5-1-es nyertes meccset tettem le az asztalra. Gyökeres fejlődésnél ilyen szóba sem jöhetne!


A felkínált lehetőségek továbbra is adottak a játékmódokban szétnézve: a sima gyors mérkőzéseken kívül, újra üdvözölhetjük a Dynasty módot – az időmilliomos és a pepecselni imádó managerlelkületűek kedvencét, de továbbra is létrehozhatunk sima bajnokságot akár az európai elit ligák kötelékében, avagy az észak-amerikai profi liga belépőbajnokságában – az AHL-ben. Esetleg egy-egy baráti összejöveteleken néha elővehető a cucc free-4-all módja, melyben akár négyen is kergethetjük a pakkot egy időben, félpályán, olykor viccesnek mondott óriásfejű játékosokat megszemélyesítve. Ami viszont tényleg megmozgatta a fantáziámat, az a Shoot Out minigame, melyben minél több büntetőlövést kell a hálóban érvényesítenünk, ám lelkesedésem korán lelankadt, mivel szemtől-szembe kapura lőni nagyobb dió, mint gondoltam, s mire elsajátítottam egy viszonylag eredményes korongvezetési technikát, nagyjából meg is untam a későn jövő sikerek ellenére. Sims-es perverziókkal megáldott zsebhokisok kedvükre alkothatnak maguknak játékost, arcra, mellszőrzetre és egyéb külső jegyekre kitérve a Creation Zone-ban, hogy aztán saját, elkorcsosult valójukat, profi jégkorong játékosoknak kiadva szerepeltethessék egy neves csapatban, de ugyanitt lehetőségünk van a már élő, létező játékosokat is alakítgatni, avagy álomcsapatokban szerepeltetni.  Kérdem én, hol van a beígért Kapus-mód, melyben Third Person nézetből vehetjük kezeink közé hálóőreink irányítását? Talán nem mondok túl nagy újdonságot azzal, hogy ez a lehetőség, mint sok más, csupán a konzolosok kiváltsága!


Persze szakavatott szemek könnyedén kiszúrhatnak új mozdulatokat és animációkat, akár egyedi mozdulatokat bemutatva sztárjátékosok tolmácsolásában, persze ehhez nagy hokifannak kell lenni, ha képesek vagyunk kiszúrni csak egy-egy sportolóra jellemző kombinációt. Ugyanígy kizárólag a hype része, hogy valósághűen lerenderelték nekünk a neves márkák sportkiegészítőit, kitérve a mezekre, korcsolyákra és kesztyűkre, noha első látásra itt sincs semmi szembeötlő, ha nem mondják, soha nem is tudtam volna meg. A továbbhangolt MI tudását csupán részletekbe menően tudjuk megcsodálni. Ha a Dynasty módban ügyelünk a körültekintő edzésprogramokra és kellő pénzt ráköltve fejlesztjük játékosainkat, az a mutatott teljesítményükön is meglátszik, stílusosabban fogják kergetni a korongot, ha viszont nem a megfelelően szórjuk a pénzt, nem vesszük figyelembe draftoltunk igényeit, kényelmét, produkciójuk is szemlátomást vissza fog esni.


Internetes örömökben a tavaly felkínált lehetőségek élnek most is, statisztikánkat eltárolja a program és a különféle online bajnokságok ranglistáin is viszontláthatjuk. De ha multiplayeres ambícióink kimerülnek pár lejátszott mérkőzésen, bármikor találhatunk magunknak játszópajtást néhány szóló meccs erejéig. Őszintén szólva az EASO-ra is ráférne némi tatarozás, urambocsá nem venném rossz néven, hogy különféle platformokon játszók is összemérhetnék tudásukat.


A grafikát érhetné pár panasz, ugyanis a jópár éve debütált engine dobog most is a szíve alatt, új fícsörök beépítésére nem került sor, leszámítva néhány, a korcsolyák által felszántott jégpermetet, amúgy minden maradt a régiben. A modellek bár részletesek, a low-poly színjáték 2008-ban bizony már szemet szúr és ezúttal az EA marketingesei már nem tudják lenyomni a torkunkon azt, amit már tavaly is, pláne úgy, hogy a „nagy" konzolok külcsín tekintetében magasan rávernek a szegényes PC-n kínáltra. A stadionok kialakítása, néhány cserélt textúrán túl másban nemigen különböznek és a szurkolók bár 3D-sek, baltaarcuk unottan tekint csak előre, még véletlenül sem az akció irányába. A két kommentátor mondanivalója csak néhány új hablattyal egészült ki, szinte már zavaró az évek óta hallott szöveg. Új átvezető animációkról álmodni se merjük most se. Habár a hanghatásokkal semmi baj nincsen, a stadionok zörejei és a korongok csattogása mind-mind autentikus. A zenét válogatott huszadrangú (és olcsón megszerezhető) rockbandák trackjei alkotják, a stílust kedvelők bizonyosan nem fognak csalódni. Erre azért mindig odafigyelt a kiadóóriás, ám régen ugye még hangzatosabbak voltak.


Sajnos az EA Sports mostanra eljutott arra a szintre, hogy ez már, így ebben a formában kevés. A tavalyihoz megszólalásig hasonló programmal, minimális újdonságokkal felvértezve én személy szerint már nem eszek meg. Félreértés ne essék, a játék továbbra is zseniális hokiszimuláció, de hogy idén is megegyük ugyanazt, amit tavaly – erős túlzással -, arra már nem vagyunk vevők. Igazi reform kéne már a sorozatba, amiben már a konzolos elvtársak már régóta fürödnek, így hát reméljük, hogy jövőre talán teljes engine és játékmechanizmusi csere lesz.

2.
zoenn
Láttad már boxon hogy néz ki?
1.
huszti
Sztem igen is jó a grafja!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...