Turok

Sokatok még emlékezhet az 1997-ben kiadott nagysikerű Turok: Dinosaur Hunter névvel fémjelzett játékra. Ám szerintem kevesebben tudják azt a tényt, miszerint a játékot egy azonos néven szereplő képregényhős ihlette. 1954-ben tűnt fel először marcona dínó vadászunk, majd még hosszú évekig örvendeztette meg a képregény olvasókat a Four Colors Comics hasábjain. Szerencsére az Acclaim ezt kihasználva gyorsan kidobott egy játékot, mely azonos főszereplővel és sztorival elnyerte a sajtó pozitív véleményét is. Természetesen főhősünk nem vehette föl a versenyt az ekkor megjelenő Gordon Freeman-nel, így jó értékeléssel távozott a 97-es porondról.
Az ezt követő években közel öt folytatás jelent meg a nagyobb siker reményében. Sajnálatos módon az évek múltával a minőség is romlott, így az ifjabbik generáció ennek árnyékában nőtt fel. Az egykoron hatalmas Acclaim csődbe ment és úgy tűnt a Turok sorozat is a sírba szállt vele. Ám, mivel az eredeti jogok a képregény kiadónál maradtak, így az alap jogok változatlanul megvásárolhatók voltak. A Disney ekkor ügyvédjeit rászabadította a képregény készítőire, majd borsos árat fizetve felvásárolták a licensz jogokat.


A fejlesztéssel egy friss, ám koránt sem tapasztalatlan stúdiót bíztak meg. A Propaganda Games fejlesztői ugyanis az EA hatalmaskodását megunva léptek meg a cégtől, hogy önálló fejlesztőkként szerencsét próbáljanak. Hatalmas lehetőség adatott számukra azzal, hogy egy legendát éleszthettek újra. Egyetlen hátránya a csapatnak, hogy korábban sportjátékok voltak csupán rájuk bízva az EA Sport-nál. Vajon sikerült a csapatnak teljesíteni, vagy beletört a bicskájuk a hatalmas projektbe?


Az első Turok-ban egy őshonos amerikai indián időutazás következtében a távoli jövőben találja magát, ahol hatalmas dinoszauruszok leküzdésével végre hazajuthatott. Persze ehhez fegyverek tucatját kaptuk segítségül, melyek egyik leghasznosabbika kétségkívül a nyílvessző volt. Az új részben, csak két dolog azonos a 97-es játékkal: a jövőben vagyunk és indián származásúak. Joseph Turok bőrébe bújhatunk a játék folyamán, aki mellékesen az első részek főhősének késői leszármazottja. A Whiskey Company tagjaként elsődleges feladatként azt kapjuk, hogy egy bolygón kapjuk el a lázadó katonát, Roland Kane-t és szállítsuk vissza a Földre. Persze nem mehetnek simán a dolgok, így a bolygó sztratoszférájában lelövik űrhajónkat. Első célunk, hogy a megmaradt túlélőket felkutassuk, majd együttes erővel elfogjuk az árulót. Ez nem is hangzik olyan nehéznek elsőre, ám a bolygó hemzseg a vadon élő dinoszauruszoktól és az ember nagyságú rovaroktól, valamint az ellenséges zsoldos katonáktól.


A program alapjául szolgáló harmadik generációs Unreal motort ismételten egy FPS játék elkészítéséhez (mi másra) használták fel a készítők. Számos fegyver és módszer áll rendelkezésünkre, hogy megküzdjünk a bolygó viszontagságaival. Fegyverek terén itt is megtalálható minden, ami egy egyszerű lövöldözős játékban elvárható: pisztoly, gépfegyver, mesterlövészpuska, lángszóró, rakétavető, golyószóró stb.. Ezek a fegyverek mindegyike rendelkezik másodlagos tüzelés funkcióval is, így könnyen lehet rakétánk hő követő, vagy golyószórónk telepíthető védelmi állás.


Két fegyvert viszont direkt nem említettem a felsorolásban, hiszen ezek igazán egyediek a játékban.  Legjobb barátunk ezúttal a kés lesz, amely tökéletes gyilkoló eszköz a dzsungelben. Késünkkel ugyanis nem általánosan „csapkodva" öljük meg ellenfeleinket, hanem látványos animáció kíséretében küldjük őket a másvilágra. Kisseb dínók nyakát megragadva egyszerű, könnyed mozdulattal vágja el főhősünk életpályájuk vonalát, viszont nagyobbakkal már szinte akrobatikus mutatványok keretében végez. A negatívuma is szintén ebből fakad. Szinte nem kell töltényt pazarolnunk a két méteres jószágokra sem, hiszen hősünk egymás utáni folyamatos késszabdalással megöl akár egy egész csordát. Sajnálom, hogy legalább valami hasonló „ügyességi gombnyomkodást" nem raktak a fejlesztők ebbe a részbe, hiszen ez jól működik a minket váratlanul letámadó dínóknál. Ekkor életünkért küzdve kell gombokat nyomogatni a kontrolleren, hogy támadónkat minél hamarabb ledobjuk magunkról. A másik említésre méltó fegyverünk a nyíl lesz, mellyel ellenségeinket „szögelhetjük fel" a fákra, vagy a falakra. Illetve ez a fegyver tökéletesen alkalmas a katonák csöndes eltávolításához. A nagyobb csoportokkal való leszámoláshoz, pedig a sima nyílvessző helyett alkalmazhatunk robbanófejjel ellátottat, mely hatalmasat robban becsapódáskor.


A játékban a feladataink kimerülnek abban, hogy menj A pontból B-be. A készítők néhol feldobják a cselekményt egy-egy nagy szörny elleni küzdelemmel, de ennyiben ki is merül a kreativitásuk. Látszólag nyitott terepen szeretnék, ha a játékos a lopakodást, vagy a közelharcot válassza, ám sajnos a lopakodós része a játéknak elég kiforratlan. Ezen azt értem, hogy adnak nekünk hatalmas füvet és szellőzőjáratokat, amikben elrejtőzhetünk, viszont mi szükségünk van erre, ha egy hatalmas mordállyal a kezünkben osztagokat kaszálhatunk le, miközben életerőnk visszatöltődik egy kis homályosodás után.


Többjátékos funkciója beleolvadna a többi hasonszőrű produktum közé, ha nem lenne egy fontos újítása. A pályákon nem csak egymás ellen küzd a két oldal, hanem környezetünkre is figyelnünk kell. Nem meglepő, így ha társainkat egy hatalmas t-rex nézi ki vacsinak, vagy egy komoly tűzpárbaj közepette ellenfelünket, vagy mi magunkat egy raptor fal fel. Egyszerűen zseniális mennyire feltudja dobni a játékmenetet egy ilyen ötlet. Akarunk még ilyet!


A dínók mesterséges intelligenciáját nem lehet igazán megvitatni, hiszen ezek mégis csak állati szimulációk, így semmi emberi hasonlóságot nem kereshetünk. Jól esett azonban, hogy általában csoportosan támadtak rám. Pozitív még a fejlesztők részéről az elgondolás, miszerint a bolygón élő állatok nem csak ránk vadásznak. Sokszor adódik lehetőségünk arra, hogy az őshüllőket rászabadítsuk gyanútlan zsoldos osztagokra, amelyeket megölnek, vagy komoly létszámcsökkentést okoznak a soraikban. Nekünk ezek után nincs más dolgunk, mint a maradékot levadászni.


Érdekes, hogy manapság már mindenki az Epic Games által fejlesztett motort használja, ám ez idáig senki sem bírt olyan látványvilággal megáldott játékot létrehozni, mint ahogy azt ők tették a Gears of Wars-ban. A Turok fejlesztői is sajnos ezek táborát növelik, hiszen a játék dzsungel és karakter megjelenítésén kívül rondácskára sikerült. A pozitívumok természetesen előrébb valók, így nem figyelve az ocsmány belsőterekre vagy azok elemeire tereljük is a témát.


A játék pofásan nézz ki a dzsungel megjelenítésekor. Természetesen nem kell Crysis szintű csodás paradicsomot várni rombolható környezettel, de még mindig jól esik a szemnek a lengedező füvet nézni vagy a békésen legelésző csordákat csodálni. Sajnos ezek nem jönnek át a képeken és néhol elég gyenge simításokkal is találkozni, melyeket játék közben hanyagol néha a rendszer. Karaktereink ugyanakkor elég kidolgozottak. Most különös képen nem is a katonákról, vagy szakaszunkról van szó, hanem a dinoszauruszokról. Hihetetlen, amit a fejlesztők műveltek ilyen téren. A dínók annyira realisztikusan támadnak, vagy reagálnak, hogy a Jurassic Park készítői is megirigyelhetnék tehetségüket. A szétrobbanó dínók valósághűen, szó szerint csontjaikra hullanak. Eltalálva őket láthatóan sebződnek és bőrük egyre véresebbé válik. Haldoklásukkor, pedig a Havok fizikai motorral karöltve fergeteges animációban még rángatóznak a földön. Egyszerűen zseniális!


Sajnos a játék nem váltotta be a hozzáfűződő reményeket. Kaptunk egy szórakoztató, ám lineáris játékot, melyben rengeteg lehetőség rejlett. Egy grafikus motort, mely ennél többre lett volna képes. Egy butácska MI-t, amely társainkat sokszor „beragasztja", vagy golyózáporunk elé irányítja. A legszörnyűbb természetesen a belső terek lettek, melyekre visszaemlékezve még mindig a hideg futkos a hátamon. Első alkalommal, viszont elnézzük még a fejlesztőknek, hiszen első ilyen típusú játékuk ellenére remekül szórakoztam a produktummal és kíváncsian várom, hogy hibáikból tanulva, mivel lepnek meg bennünket idén (vagy jövőre).

Kapcsolódó cikk

10.
Nyarlako
#9: Hogy te mekkora surmó vagy.
9.
FARKAS
#4: Meg ne sirassam már ezeket a pixel dögöket! Hagyj hulljon a férgese! Legszívesebben a játék készítőivel is ezt csinálnám! GYÖKEREK!!!!!
8.
FARKAS
Nekem csak egy kérdésem van! Ilyen kibaszott szar, ronda, igénytelen, irányíthatatlan, fost, hogy adhattak ki! Csodálkoznak, hogy azóta sem készült folytatása? Meg kellene tanulni játékot készíteni gyerekek! A szemétbe az ilyen szarokkal! 10/1 és akkor még túl is értékeltem!
7.
KD
sztem jó játék végignyomtam
6.
Dcrysis02
De yó volt még régen a seeds of evil-ben a flesheater-eket apritani a sok fegyverrel.....áhh.....
5.
Optimus Prime
MikeReem nem csak neked votl rossz érzésed eme megfogalmazásnál. Nekem se magával az állat rángatózásával van bajom, vagy mert Turok ezt teszi vele. Hanem ennek megfogalmazása és "papírra" vetése.

Csak nem akartam felhozni, mert még hülyének néz a többség.
4.
MikeReem
Furcsa erzesem tamadt eme cikk olvasasa utan. Kovezzetek meg, de en mar kicsit betegesnek tartom azt, hogy ennyire termeszetesen lehet irni arrol, hogy halalakor a foldon meg rangatozik a dino. Nem is magara a jatekra gondolok, hogy most agressziv, vagy nem. Inkabb az, hogy nekem nem jott az at a cikkbol, hogy ez agressziv, ha ugy tetszik szelsoseges. Attol lehet jo, meg valosaghu. Csak ettol nekem az az erzesem van, hogy ennyi erovel mar nem mindenki jatszik tudatosan egy agressziv jatekkal, hanem a vilag legtermeszetesebb dolgakent fogja fel az allat vergodeset a foldon. Szerintem nincs azzal baj ha valaki tudja, hogy mondjuk egy brutalis jatekkal jatszik, es ezzel a feszultseget vezeti le. Mas viszont az, ha valaki nem ezt nem fogja fel es termeszetesnek veszi.

Na mindegy nekem arrol a reszrol nagyon ez jutott eszembe. Most nem kifejezetten Mastert, vagy Turok-ot celoztam ezzel, csak gondoltam megosztom veletek az eszrevetelemet.
3.
Mast3rmind
1: Belső ronda tereken a csupasz falakat, egyszerű épületeket értem. Például van egy hatalmas szoba, aminek egyik sarkában van egy vezérlőpanel. Ennyi. Nincs igazán funkciója egy-egy adott helyiségnek. Mintha nem lett volna ötletük a fejlesztőknek.
2.
Batri
április végén jön PC-re
1.
Optimus Prime
A mutlis rész jól hangzik: vígan fzuto az ellenség zászlójával és egyszer csak bekap egy T-rex. :)

Dínók és az íj. Nekem e kettő tetszik igazán, az íjt, mint fegyver a Prey-ben is nagyon megkedveltem, csak sajnos a használata kicsit korlátozott. A belső ronda terek alatt mit kell éretni?

Ja, és tényleg kijön ez ajáték PC-re is? Mert anno volt már róla szó.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...