A Szem

  • Írta: zoenn
  • 2008. április 8.
Link másolása
Sanyarú sorsa lehet a csinos, fiatal hegedűművész hölgynek, ha az élet olyan szerencsétlenséggel áldotta meg, mint a vakság. De egy forradalmi műtétnek köszönhetően új szemeket kap, ám az új szervvel hamarosan félelmetes és különös látomásokat él meg.
A Jessica Alba nevével fémjelzett A szem megpróbálja érzékeinket meglovagolni, egy fiatal, ambiciózus lány kálváriáján keresztül, ahol a lázálmok és a valóság mezsgyéjén húzódó határvonal hirtelen helyet cserél. Filmünk követi a Körrel és a Grudge-zsal elkezdődött hollywood-i remake-vonalat, melyben a távol keleti horror-sikereket lovagolják meg jenki barátaink, hogy az ő szájuk ízére formálják a sikeres alapanyagot. A hong-kong-i születésű The Eye eredeti változata 2002-ben sem feküdte meg az európai érzésű filmimádók gyomrát, Jo Jo Yuet-chun Hui forgatókönyve bár nem a tökéletességről volt híres, kérdéses, hogy a Lionsgate hogyan tudta felépíteni újra a történetet.


Sydney (Jessica Alba) mindene a komolyzene, hegedűjével szép sikereket ér el, látszólag mindene megvan, ám egy gyerekkori balesetének köszönhetően elvesztette szeme világát, vakon kellett felnőnie, ám a kissé gátlásos, ámbár gyönyörű nő félve áll az új lehetőség felé, miszerint egy speciális transzplantációnak köszönhetően új szaruhártyákat kap, amelytől ismét visszanyeri látását. A műtét után azonban hátborzongató dolgok történnek: olyan dolgokat vél látni, amelyeket normális esetben nem kéne, előre lát baleseteket, emberek fájdalmas végzetét, magát a halált, amint magukkal viszi az ártatlanok lelkét. Vajon mindezeket csak képzeli-e, avagy tényleg megtörténtek? Egy biztos a látomások egyre erőszakosabb lesznek, hirtelen törnek rá, már-már az őrület határára sodorják. Talán a donor személye akar neki sugallni valamit, erre keres választ orvosával (Alessandro Nivola) és aggódó nővérével (Parker Posey), mely látszólag reménytelen helyzet elé állítja.


A téma tehát arra utal, hogy a születhet fogyasztható, ámbár unalmas és kliséktől sallangos végeredmény is, a forgatókönyvvel nem is lehet túl nagy baj, a hangsúly igazából a rendezők – David Moreau és Xavier Pauld – vállára terhelődik. Tavalyelőtt az Ils-el már sikerült bizonyítaniuk, ám tény, hogy A szem már inkább némi odafigyelést igényelt volna tőlük, mivel a misztika már inkább hálátlanabb feladat, felvázolása a nézők üdvéért elsősorban a látványra és a hangzásra terelődik. Némi vontatottság érződik a cselekményvezetésen, nem sikerül kimondott hatáskeltéssel sikereket elérni, a szorongás érzéke nem jár át minket, valahogy nem szegez a székbe. Eme baklövés akár meg is pecsételheti a filmet, ám kár ezt kijelenteni, hiszen a fényképezés gyönyörű, szolid ijesztgetésnek nézünk elébe, s bár a kibontakozás időrendi sorrendje megvan, elsősorban maga a nagybetűs unalom képe telepszik ránk.


A kórházi és a hírhedt liftes jelenettel igyekeztek a megfelelő hatáskeltésre, melyhez a nyomasztó atmoszféra is támogatott, maga a szinészi játék is felemás képet festett: Jessica alakítása ugyan meglepően jó, ámbár az orvost alakító Alessandro mintha más dimenzióba lenne, nem adja át a fontos dialógusokban rejlő hangsúlyt, egyszerűen csak kitölti a szerepet és ott van, felveszi a pénzt, forgatás után megy haza és ennyi. Maguk a dialógusok érezhetően lelombozzák a cselekményt, durván suta és oda nem illő párbeszédeket vagyunk átélni, így már nem is annyira zavaró a zavart színészi játék, talán a legnagyobbak kihoznának belőle egy korrektebb játékot, de így nem kóser az egész.


A látvány kellemes, a CGI-ben nem veszünk részre akadozottságot, a szellemek animációja folyamatos, érdekes, hogy az ázsiai alap, alacsony költségvetéssel is jobban kiverte tőle az embert a víz. A nyugtalanító zajok és a sikolyok ugyan nem hatolnak csontig, mégis megteremti azt a korántsem melankolikus hangulatot, amire a készítők is céloztak. A zenék fajsúlya lényeges lenne, ha nem lenne csupán tisztességesen megkomponált, de abszolúte nem emlékezetes, egyedül a történet szerinti, nagyzenekari jelenetekben hallunk klasszikus komolyzenét, csodás hegedűszólamot, ami már inkább negédesebb az értő füleknek. A film audiovizuális értéke összességében egy erős hármasra asszociál.


Nem feledhetjük el, hogy a műfaj kedvelői csupán hiánypótló alkotásnak élhetik meg A szemet. A harmatos dialógusok és a mérsékelt hatáskeltés miatt nem kapunk egy merészebb horrort, az ijesztgetések csak pár jelenet részei, amik ugyan jól eloszlanak a filmben, s pont akkor bukkannak elő, amikor már szemhéjunk is elnehezedik. A végeredményként egy szolíd horrorfilm képét mutatja, ami cseppet sem kihagyható alkotás, de Jessica vonzó lénye, mint mindig, megéri a 96 percet, s közben azért nem szórakozunk rosszul.

Rendezte: David Moreau és Xavier Pauld
Eredeti ötlet: Jo Jo Yuet-chun Hui
Forgatókönyv: Sebastian Gutierrez
Főszereplők: Jessica Alba, Alessandro Nivola, Parker Posey,
Fernanda Romero, Rachel Ticotin
Játékidő: 96 perc
Hazai premier: 2008. április 10.

IMDB értékelés: 5.1
Gamekapocs értékelés: 6.8

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...