Ne engedj el

  • Írta: Daks
  • 2011. május 31.
  • mozi, ne engedj el
Halál. Földi létünk vége, testünk teljes és végleges megállása, életjelenségeink, gondolataink megszűnése. A sors ellen küzdeni nem lehet, a fekete vég mindenki előtt ott lebeg, csak éppen a dátumot nem ismerjük, mily szerencsések is vagyunk mi ezért.

Gyermekek játszanak boldogan Hailsham bentlakásos iskolájának udvarán, példás neveltetésben részesülnek, jártasak művészetben, tudományokban, gazdasági és társadalmi ismeretekben. Ruhájuk mindig makulátlan, reggel egy pohár langyos tej, és egyénre szabott vitaminadag várja őket, ebédjük szigorú diéta szerint készül, egészségük megőrzése a legfontosabb feladat, még nem is sejtik, de egy napon hasznos segítői lesznek az országnak. De nem úgy, mint azt gondolná bárki is.


Az ötvenes évek orvosi áttörései történelmi jelentőségű folyamatokat indítottak el, negyed évszázaddal később Nagy-Britannia lakosságának átlag életkora átlépte a 100-at. Az öregség ellen harcolni nem lehet, de az elmúlás orvosi eszközökkel eltolható, egy új máj, tüdő, vese, vagy szív életmentő segítség bárki számára, a program pedig működik, az állam fontmilliárdos beruházása egy új világ alapkövét tette le. Kint zuhog az eső, az iskola falain belül a negyedik osztály éppen órára készül, tanárnőjük nem tud belekezdeni a leckébe, elsírja magát. Ezek a gyerekek tudják, hogy sosem nőhetnek fel. Tisztában vannak haláluk okával, ismerik a dátumot. Szervdonorok.


Neveltetésük beletörődésre, kérdésektől mentes életre, boldog elfogadásra tanította őket, Kathy is egy közülük, húszas éveiben jár már, s csak akkor kezdi felfogni, hogy hamarosan vége lesz mindennek, mikor gyermekkori szerelme, Tommy, és annak barátnője, Ruth sok év után egy napon újra feltűnik életében. A lány több műtéten átesett már, közlekedni is csak járókerettel képes, teste sovány, arca sápadt, szemei beesettek, s a fiú állapota se jobb, mellkasát több heg csúfítja, haját lenyírták, csontjai kilátszanak, tekintetükben mégis ott a csillogás, az öröm, hogy sorsukkal másokon segíthetnek, az ő haláluk más életét jelenti.


A film a három fiatal sorsát örökíti meg, a játékos gyermekkornál kezdve, a szexuális vágyaktól, hamis érzelmektől és árulásoktól sem mentes kamaszkoron át, egészen a felnőtté válásig. Szerelmi tragédiájuk az iskolapadban kezdődött, elfojtott érzelmek és átsírt éjszakák törték darabokra az idilli kis kastély romantikáját, a külvilág csak tankönyvekben létezik számukra, s később sincs nagyobb szabadságuk. Kamaszként szigorú kimenőkhöz kell igazodniuk, nyomkövető bilincsük elárulja, hogy hol járnak éppen, és mit csinálnak, életük harminc, és negyven éves kor között fog véget érni, állítólag a szerelmesek kapnak egy kis haladékot, de semmi sem biztos.


Drámai a gondolat, hogy valakit már fogantatása pillanatában halálra ítél egy nála nagyobb hatalom, ezeknek a gyerekeknek nincsenek szüleik, nem rendelkeznek vezetéknévvel, talán hiányozni se fognak senkinek, lelkük és gondolataik viszont nagyon is emberiek. Félnek, féltékenyek, éhesek, fáznak, szagolnak, érintenek, csókolnak, sírnak, remegnek, szeretnek, szeretkeznek. A haláluk napról-napra közelebb kerül, egy részükből kiölték a feltételezést is, hogy lehet más a sorsuk, valahol mélyen viszont az utolsó pillanatig reménykednek a kegyelemben, még akkor is, amikor a legsötétebb idők köszöntenek rájuk.


A Ne engedj el, eredeti címén a Never Let Me Go a Napok romjai szerzőjének műve, Kazuo Ishiguro irodalmi díjas regénye hamarosan kapható lesz itthon is, a külföldi kritika az évtized legjobb könyvének nevezi, s az adaptáció se kevésbé drámai. Mély érzelmek és komoly filozófiai gondolatok csatáznak egymással a vásznon, megrázó tekinteteket, felkavaró párbeszédeket látunk, az ártatlan gyermekből egy felvágott, elmúlásra váró, csupasz test válik, mintha a biológia tankönyv lapjai kelnének életre, nincs személyeskedés. A jéghideg szike finoman hatol át a hasfalon, termetes nyílást képezve a gumikesztyűs férfikezeknek, az érszorító a helyére kerül, s a szerv száraz jégágyon landol finoman, kérem a zárójelentést három példányban aláírni, készen vagyunk.


Mark Romanek rendező nem végzett feledhető munkát, filmjét átható képi játék, gyönyörű zene, és örökemlékű színészi alakítás teszi halhatatlanná, milyen furcsa éppen ezt mondani egy olyan műről, mely az elmúlást tárja elénk, leplezetlenül.

Rendezte: Mark Romanek
Producer: Alex Garland, Andrew Macdonald
Írta: Kazuo Ishiguro
Zene: Rachel Portman
Operatőr: Adam Kimmel
Vágó: Barney Pilling
Szereplők: Carey Mulligan, Andrew Garfield, Keira Knightley
IMDB értékelés: 7.3
RottenTomatoes átlag: 7.0

Saját vélemény: 8.9

21.
peternagyonnagy
a koncepcio az sajnos nagyon ijeszto a jovovel kapcsolatban..
20.
LAZLOW20
Én most néztem meg ma délután és nagyon megható,szép film volt ,még mindég sokk alatt vagyok töle ,a zene gyönyörü ,a szinészi játék is nagyon jó ,ami nagyon megdöbbentett az az amikor a tanál elmeséli nekik hogy ök miért is élnek,attól a perctöl kezdve remegö tekintettel néztem végig a filmet,életembe nem olvastam könyvet(kötelezö olvasmányokon kivül)de ezt valoszinü hogy meg fofom venni és a filmmel edjütt örök kedvencdem lesz.
19.
e91-P87_2008
#4: Nem tudom, láttad-e, de szerintem, egy örök érvényű darab a Patch Adams. Igaz, a tragédia ebben a filmben is jelen van, mégis, a játékidő nagy része az önfeledt szórakozásról szól! Nálam 95%, és Robin Williams egy igazi őrült zseni!
18.
drakecsaj
#16: Értem mire gondolsz, és igazad is van ebben, csak tudod a mai társadalom az eléggé el van lustulva/fajulva, és nem biztos hogy akarják a változást. Bár, lehet hogy csak én látom így.
Isten adja legyen igazad! :)
17.
nermal93
Olyannak tűnik, mint a Sziget című film.
16.
bledzer
#15: Akkor most képzled el mit gondolhattak az átlagnál kicsitt több inteligenciával megáldott emberek a középkorban:) Mennyire gáz volt akkor, de mégis jött a reneszánsz s a dolgok kezdtek javulni. És pont az van, hgy igenis tehetünk érte. Nagyon egyszerü példa ha valaki nem dobja el a csokispappírt. És ha a világon csak 1000-ből egy ember nem dobja el azt több millóval megszorozva már sok tonna szeméttel kevesebbel kell számolni:)
15.
drakecsaj
#13: "Egyszerübben, ha már a jelen sz*r, legalább a jövőt ne ábrázolnánk sz*rnak."
Pedig egyszerű a dolog. Ha valami sz*r akkor sz*r, és a sz*rból hosszú távon nem lehet várat építeni. Legalábbis szerintem :)
El van cseszve az egész, és változtatni már nem nagyon tudunk rajta. Ahhoz vmi hatalmas égbekiáltó csoda kell hogy itt változzon bármi is.

Egyébként meg jó lett a leírás, és érdekes filmenk tűnik, mindenképp megnézem! :)
14.
PolluxHUN
#13: Nem vagyunk egyformák a világ szerencsére ettől nem egyen fekete-fehér, de veled legalább lehet értelmes eszmefuttatást váltani ilyen témákról! :)
13.
bledzer
#11: Egyszerübben, ha már a jelen sz*r, legalább a jövőt ne ábrázolnánk sz*rnak. És talán azért rajonunk a poszt-apokaliptikus filmekért, játékokért mert még nem készült, egy jó kis utópisztikus film hozzáteszem pozitívan utópisztikus. Az egyetlen ilyen írás nemtudom nevű angol szerző utópia című műve és azóta is azt a szavt használjuk.
12.
bledzer
#11: én nem is azt mondtam, hogy öntsünk rózsaszín szirupot a világra és minden ok lessz:) csak arra akartam kitérni, hogy már azt a sok sz*rt is megelőlegezik, ami még meg sem történt, vagy legalább mi nem tudunk róla.
"Senki nem lehet jobban rabszolga, mint akivel elhitetik, hogy szabad." erre az idézetedre a legjobb példa pedig az oly és annyira bálványozott USA. És itt beszúrnám az idézetb azt is, hogy ezt csak azzal lehet megcsinálni aki buta, földbuta és nincs egy kis rálátása a világon a dolgokra és tremészetesen mindent elhisz amit a Híradóban hall mert az csak igaz lehet,a nélkül, hogy bármit is megvizsgálna amit ugye a butasága kizár.
11.
PolluxHUN
#8: Azzal teljes mértékben egyetértek hogy a sorsunkat, ha csak bizonyos szinten is de mi formáljuk és ezáltal a "világunkat" is. DE...és itt jön a sarkalatos pontja a dolognak:
1. ha nem látod át a dolgokat vagy ha nem figyelsz oda a világ negatív felére(...ááá mit is mondok felére? ...inkább úgy 10/9 fhos stuff), nem is tudsz véleményt formálni a dolgok állásáról, mert akármennyire is szeretnénk attól h te vagy én így gondolkodunk a világ összességében nem fog megváltozni és nem azon bigott felfogás szerint nem mert hogy "az emberi természet ilyen!"...ó nem nem, hanem azért mert a kretén társadalmi normák erre kényszerítik az egyént
2.ahogy már utaltam rá amikor idézőjelbe tettem a világunkat szót, hogy ez csak a MI világunk, próbálsz nyitott szemmel és füllel járni amennyire csak tudsz, de soha de soha nem fogod átlátni a káoszt ami a világon van, mert nemes egyszerűséggel nem engedik. Összefoglalva: "Senki nem lehet jobban rabszolga, mint akivel elhitetik, hogy szabad."
10.
bledzer
#9: szóba hoznám szívesen szeretett családtagjaidat csak azt sajnos nem tűri sem a bitesedett ,,nyomdafesték,, sem a moderátorok :D Hiába is fáradnék bármien értelmes válasszal mivel a korszakalkotó kommented árulkodik a szövegértő képességedről és talán az általánosan szűk világképedről:D
9.
falselight
#4: ajánlom neked a lassie hazatér c. filmet. oda-vissza leszel tőle.
8.
bledzer
#5... nos igen, de vedd figyelembe kik is építik és irányítsák az emberi társadalmunkat... Mi.. Te.. Én. És akárhogy is igekszünk elzárkózni, hogy a világ már itt van mi csak belecseppenünk és szenvedünk benne mi alaktítsuk. A legkisebb tetteinkel is. Az, hogy szar a világ azt a negatív érzelmekkel töltött buta embereknek köszönhetjük. És bár ez a film nem tartozík a bunkósító kategóriába azért rendesen tukmálja belénk azt az érzetet, hgy mi csak ittvagyunk nem tehetünk semmit és minden szar. Ezek öngerjesztő folyamat. a negatív filmek, negatív hírek, és az általuk sgárzott negatív gondolatok csak még szarabbá teszik a világunkat lépésről lépésre.
7.
hedzsooo
#4: ...Ez talan 1 fokkal jobb ilyen szempontbol, bar szomoru ez is, am van benne pici humor is, meghato film, egyik kedvencem. ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=PIsk2paJKZw

-Az elet szep ( 1997, Roberto Benigni filmje )
6.
Malackutya
Micsoda leírás,ezt látnom kell. Plusz öröm látni,hogy járnak még ide értelmes emberek (:
5.
PolluxHUN
#4: a választ te megad írtad meg: azért mert alapvetően a jelenlegi emberi világunk szar, ha relatíve nyitott szemmel és füllel jársz. Nincsenek tündérmesék, nincs Bruce Willis aki fuckingepichero-ként megmenti a világot az apokalipszistől. Nyomor van , a világ rohad....minden más csak elfedi a valóság szövetét. Lehet úgy csinálni mintha nem így lenne, de az csak annak való aki megnyugvást, v. vmi dogmát akar magába erőszakolni azzal a fals ténnyel h minden a legnagyobb rendben. Ez persze nem jelenti azt h az ember nem lehet az életével megelégedve vagy h enm élhetsz teljes életet, de aki egy kicsit is racionálisan gondolkodik ill akinek megvan a magához való esze nem dől be a világot átható "cukorszirupnak"!
4.
bledzer
mi a lósz*rért nem tud rendezni valaki egy olyan filmet ami nem attól megható, hogy szomorú, s hogy zárlatot kap a sok könytől a képernyő... hanem valami olyant ami vidám és tanulságos egyszerre. De azt nm lehet mert így tudatosítsák az emberbe lassan de biztosan, hogy kis senkik vagunk és úgy táncolunk ahogy fentről fütyülnek és, hogy sz*r az élet. talán az egyettlen kivétel a Benjamin Button különös élete.
3.
Inmediasress
Az ilyen dolgok mindig azt juttatják eszembe hogy az emberek mennyire amorálisak tudnak lenni.
2.
Folti90
Hát ez se a vasárnapi esti lazulós folmek közé tartozik. Alig várom, hogy lássam!!!
1.
foxtorch
ez nagyon durvának tűnik!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...