Enemy filmajánló és magyarázat

  • Írta: Daks
  • 2014. június 17.
  • enemy, Film
Te mit tennél, ha kiderülne, hogy létezik belőled még egy a világon? Ráadásul közben hatalmas pókokat látnál felbukkanni a legváratlanabb helyeken? Az Enemy olyan film, amit úgy jó látnod, ha minél kevesebbet tudsz róla.

Nemrég volt egy jó összeállítás az Origón. Nyolc film, amit eldugnak a magyarok elől. A cikk olyan alkotásokat mutatott be, amiket a külföldi mozik mostanában játszanak, a hazaiak viszont műsorra se tűzik őket. Persze nem olyan címekről van szó, mint a Vasember, vagy a Godzilla. Hiszen azok biztos kasszasikerek. Más fajta filmek következnek. Snowpiercer, Under The Skin, Sabotage, The Immigrant, Calvary, The Raid 2, A fiam családja, és Enemy, a listából az elsőt és az utolsót szemeltem ki magamnak. 


Jégtörő vonat száguld a fagyott, élettelen tájon. A Snowpiercer egy összeomlott civilizáció legsötétebb napjait meséli el, az emberiség utolsó túlélői vagonokba zsúfolódva élik életüket. Elől a gazdagok, hátul a szegények. Bong Joon-Ho filmjét érdemes megnéznie mindenkinek, aki szereti a sötét jövőképeket, a Le Transperceneige alapján készült sci-fi nem hibátlan, vannak logikai botlásai, és a megvalósítás se tökéletes, viszont annyira egyéni és különleges, hogy a gyűjteményünkben a helye. S míg a személyében egy koreai ihletésű, trancsírozós akciófilmet köszönthetünk, addig az Enemy ennek a tökéletes ellentéte. Napjainkban járunk, Kanadában. Adam Bell egyetemi történelemprofesszorként éli a középosztálybeliek szürke hétköznapjait, tanít, hazamegy, eszik, alszik, ezzel telik az élete. Míg valami meg nem változik.


Az Enemy egy pszichológiai thriller, ami akkor a leghatásosabb, ha minden részletét magad fedezed fel, ismered meg lassan a szereplőket, és rakod össze a kirakós darabjait. A rendező nem ad semmit a szádba. Nézed a filmet, gondolkodsz rajta, hogy mi történhet, aztán egyszer csak vége van az egésznek, mindenféle magyarázat és lezárás nélkül, te pedig csak meredsz előre, csendben bámulva a stáblistát. Próbálod megérteni, hogy mi volt ez az egész, mi lett a főszereplővel, kutakodsz, utána olvasol mások véleményeinek, és felállítasz egy elméletet, ami szerinted igaz lehet. Ha szeretnéd pont így élvezni az egészet, akkor ne olvass tovább, szerezd be a filmet, és gyere vissza, ha már láttad. Ha viszont kíváncsivá tettelek, és nem tudsz várni, akkor jöjjön hát a cselekmény, a lényegnél ígérem, szólni fogok még egyszer.


A KÖVETKEZŐKBEN A CSELEKMÉNY RÉSZLETEZÉSE KÖVETKEZIK.

Adam Bell egyetemi történelemprofesszorként tengeti tehát mindennapjait a messzi Ontario városában. Megtartja előadásait, majd beül az öreg Volvójába, hazamegy, beszélget kicsit a barátnőjével, és lefekszik aludni. Szürke és unalmas ember, aki beragadt a nagy mókuskerékbe, még szórakozni se nagyon jár, nincsenek barátai, lakása üres és sötét, az anyjával is alig tartja a kapcsolatot. Élete viszont gyökeresen megváltozik, amikor a tanáriban kávézgatva szóba elegyedik az egyik kollégájával. A férfi egy filmet ajánl neki, ami állítólag nagyon jó, érdemes beszerezni. Adam némi nézői viselkedésfejlesztő jelleggel természetesen nem letölti, hanem kikölcsönzi a filmet a helyi videotékából, a lemezt este berakja a laptopjába, hamarosan pedig hátborzongató felfedezést tesz. Az egyik mellékszereplő a megszólalásig hasonlít rá.


A dolog felkelti az érdeklődését, ezért rákeres a színész nevére, és kikölcsönöz minden filmet, amiben a hasonmása valaha is megfordult. A szőr feláll a hátán, akkora az egyezés. Még a hangjuk is teljesen ugyanaz. Kevesen lennénk, akik ezután nyugodtan tudnának aludni, Adam is nagyon izgatott, néhány nap múlva pedig nagy elhatározásra jut, megkeresi a színészt. Elmegy az ügynökségéhez, ahol a portás azonnal össze is téveszti őket, még a leveleit is átadja neki, Adam pedig még ennél is tovább megy, kideríti a férfi telefonszámát, és felhívja őt. 


Anthony Claire nem egy keresett színész. Általában mellékszerepeket tud csak szerezni, ettől függetlenül egész jól él, van egy szép lakása, egy menő motorja, és egy gyönyörű, terhes felesége is. Anthony először tolakodásnak veszi Adam közeledését, rácsapja a telefont, feljelentéssel fenyegeti, majd mégis visszahívja, és néhány nap után belemegy a találkozóba. Ahogy egymás előtt állnak, szinte nem is hisznek a szemüknek. Teljesen ugyanúgy néznek ki, még a hajuk, a szakálluk, és a testük is ugyanolyan, mindkettejüknek van egy sebhely a mellkasán, a természet nem csinál ilyet. Testvérek tán? Adam anyja biztosra mondja, hogy nem, és ismételgeti, tegyen le az elméleteiről. De akkor miről van szó?


Nem ilyen részletességgel bár, de a történetből ennyit a hivatalos előzetes is elmesél. Adam és Anthony egymásra talál, kapcsolatuk viszont az első perctől feszültséggel, és méreggel teli, egyik sem egy kiegyensúlyozott személyiség, megvannak a saját gondjaik. Az pedig egy kicsit se hiányzott nekik, hogy egy idegen férfi belépjen az életükbe. A kíváncsiság viszont mindkettőt hajtja, próbálják meglesni egymás mindennapjait, kíváncsiak arra, hogy hogyan él a hasonmásuk. És ez jelenti a végét mindennek. A rengeteg titkolózás után egyszer csak elveszítik önmaguk felett a kontrollt, egyre mélyebbre sodródnak, mindig mocskosabb eszközökhöz nyúlva kettejük háborújában. Majd Anthony bejelenti, hogy randizni fog Adam barátnőjével. És akkor egy hatalmas pók sétál át Ontario városa felett.


A film lassan bontakozik ki. Nyomasztó hangulata már az első pillanattól kezdve ráül a néző lelkivilágára, a rozsdabarna képek, és a vonós hangszerekkel megszólaltatott komolyzenei betétek egy gyötrő, sötét sorsot festenek le előttünk. A film minden pillanata szorongással telik, nem értjük, hogy mi történik hősünkkel, mégis képesek vagyunk átélni minden érzelmét. Szavai, tekintetei, zavarodott reakciói lassan minket is felemésztenek. Jake Gyllenhaal tökéletesen alakítja Adam és Anthony szerepét, a két férfi viselkedésében, beszédében hatalmas különbségek vannak, a külső hasonlóság mégis döbbenetes, a gondolatok belemarkolnak mellkasunkba, és úgy facsarják meg lelkünket, mintha az csak egy szakadt mosogatórongy lenne. De nem szabad megfeledkezni a mellékszereplőkről se. A Sarah Gadon által megformált Mary a terhes, aggódó feleség szerepét kapta meg, végig érezzük, hogy sejt dolgokat, de mégse meri azokat kimondani, felelősnek érzi magát a történések miatt, s csak imádkozni tudunk, hogy ne rokkanjon bele. Mélanie Laurent ezzel szemben tökéletes Adam naiv barátnőjének megformálására, nem figyel a férfira, de az nem is vágyik rá, az igazi segítséget Isabella Rossellinitől, az anyától kapja.


MOST JÖN A TÖRTÉNET MAGYARÁZATA. SZIGORÚAN CSAK AKKOR OLVASD EL, HA MÁR LÁTTAD A FILMET.

A cselekmény részletezésénél biztosan feltűnt, amikor megemlítettem, hogy egy pók sétált át Ontario városán. Gondolom azt kitaláltad, hogy nem egy Godzilla jelenet szakítja meg a filmet, a pók itt jelképez valamit, később visszatérünk rá. Azt tehát mondtam, hogy a film a nézőre bízza azt, hogyan értelmezi a történetet, és nagyon jó érzés, ha az ember magától jön rá az összefüggésekre. Most megosztom veled, hogy én mit gondolok. Amikor keressük Adam és Anthony hasonlóságára a magyarázatot, azonnal az jut eszébe mindenkinek, hogy ikertestvérek, akiket gyerekkorukban elszakítottak egymástól. Nos, ez rendben is lenne, ha az egész történetet nem lengené körül egy nyomasztó komorság, egy ilyen film nem ikertestvérekről szól, és nem is klónokról, vagy alteregókról. A két férfi egy és ugyanazon személy, két tudattal. A pók pedig a férfi tudathasadásos elmezavarának kivetülése.


Végiggondolva a történetet az sejthető, hogy Anthony létezett korábban. Együtt élt a feleségével, majd történt valami, ami előhozta benne ezt a szörnyű betegséget. A nő teherbe esett, a férfi pedig ezután nem tudott már ugyanúgy ránézni, menekülni akart a kapcsolatból, menekülni az életéből, de összekötötte őket a születendő baba. A film első néhány másodperce tökéletes magyarázatként szolgál erre és a pók szerepére. Egy privát szexpartin járunk éppen, a színpadon egy fiatal nő maszturbál, komor férfiarcok veszik őt körül, majd egyszer csak megjelenik egy méretes tarantula. Ez az a pillanat, amikor Anthony élete átvált Adambe, és innen kapcsolódunk be mi is a történetbe. A dolog viszont közel sem ilyen egyszerű. A férfi betegsége mélyebb annál, hogy ennyire gyorsan rájöjjünk a megoldásra, zseniális utalások vannak arra, hogy bonyolultabb dologgal állunk szemben. Mindjárt ezt is kifejtem.


A pók a betegség tökéletes kivetülése. A film elején még kicsike, belefér egy cipőbe, majd folyamatosan nő és fejlődik, egészen addig, míg nem következik a csúcspont. Anthony randira hívja Adam naiv barátnőjét, a férfi elveszt minden kontrollt a személyiségek felett, a pók pedig a város fölé magasodik. A történet sötét és rejtélyes, hogyan is tudnád követni, ha maga a főhős sincs tisztában azzal, hogy mi történik vele. De ha a figyelmes vagy, akkor megtalálod a rejtett üzeneteket, és átgondolva az egészet, összeáll a kép. Anthony barátnője még az első telefonálós jeleneteknél rákérdezett, hogy nem megint az a nő hívta-e őt, tehát a férfi egyszer már lebukott azzal, hogy egy másik szerelem is van az életében, csak azt nem sejtette szegény felesége, hogy a dolog több egy futó kalandnál. Gondolta, hogy valami nincs rendben, a férfi viszont úgy tudott ugrálni a két szerep között, hogy egyik nőnek se tűnt fel semmi komolyabb, szemináriumok, forgatások, családlátogatások, volt kifogás arra, hogy miért nem alszik otthon. Közben pedig belülről végig tépelődött. Terhes felesége mellett akart maradni, de nem is, a középutat választotta, mindkét életet.


Ennek hat hónapja már. Ennyi ideje látta őt utoljára az ügynökség portása, és mint az egyetemi udvari jelenetnél kiderült, ennyi ideje terhes a felesége. S mi az, ami még bonyolultabbá teszi az egészet? Az, hogy végig félre lettünk vezetve, és ha jól figyelünk, akkor rájövünk arra is, hogy mivel. Az anya az egyik beszélgetésnél kéri Adamet, hogy hagyjon fel a fantáziálással, megbecsült munkahelye, rendes lakása van, ne játssza el, hogy el a szegény színész. Duplán behúztak minket tehát a csőbe, kiderül, hogy az eredeti személyisége a tanár, aki a terhes nővel él együtt. Teljes az összeomlás, bennünk, és Adamban, vagy hát Anthony-ban is. A film lezárását nem árulom el neked, ha láttad, akkor tudod, hogy miről van szó. És ha idáig eljutottál a cikkben, akkor gondolom sejted az is, hogy a pók miért volt ott megint, a férfi lezárt magában egy hatalmas harcot, a tarantula pedig város nagyságúról szobaméretűre csökkent, kicsit enyhült tehát a betegség, de nem tűnt el teljesen. Valószínűleg elkezdődött benne megfoganni egy harmadik személyiség is, az állatot a meztelen test látványa idézte elő ismét, csak reménykedni tudunk, hogy szegényekkel ne történjen semmi komolyabb dolog már. 


Bele lehet magyarázni még több dolgot az Enemy történetébe, sokan írják például, hogy a pók az a férfi anyja volt, vagy a férfi életében megforduló nők, és az irántuk táplált érzelmek kivetülése. Ez utóbbi részben igaz is, hiszen a nők hozták ki belőle a betegséget, tehát minél nagyobbak voltak az érzelmei, annál jobban eluralkodott rajta a baj. A kulcsba nem kell sokat beleképzelni, az csak segíti a második fordulat megértését, meg fogom nézni még egyszer a filmet, és átgondolom azt, amit láttam. Az pedig biztos, hogy ezzel a filmmel véglegesen rajongója lettem Denis Villeneuve rendezői munkásságának, a Prisoners fantasztikus volt, érdemes megnézni azt is, címétől eltérően nem elítéltekről szól. Nagyon, nagyon nem. 

Trivia

A film rajongóinak körében a legvitatottabb kérdés a pókok szerepe. Mit jelképez az állat, és miért tűnik fel mindig? Erre valószínűleg sosem fogunk hivatalos választ kapni, a történet írója, és a filmet készítő stúdió összes munkatársa ugyanis még a forgatás előtt titoktartási nyilatkozatot írt alá. A papír megtiltja nekik, hogy a pókokról bármit is eláruljanak, a misztikus állat feltűnése tehát nyitott kérdés marad örökké, értelmezése a nézőre van bízva. Apró érdekesség pedig, hogy a főszerepre először Javier Bardemet kérték fel, aki úgy érezte, nem tud azonosulni Adam és Anthony karakterével, ezért visszautasította az ajánlatot. A lista második szereplője Christian Bale volt, aki más forgatási munkák miatt mondott nemet, így került a választás Jake Gyllenhaalra, s most már azt is tudjuk, hogy ez remek döntés volt.


Főszereplők: Jake Gyllenhaal, Mélanie Laurent, Sarah Gadon és Isabella Rossellini
Rendezte: Denis Villeneuve
Írta: José Saramago és Javier Gullón
Fényképezte: Nicolas Bolduc
Producer: Fraser Ash, M.A. Faura, Niv Fichman, Luc Déry
Zene: Danny Bensi és Saunder Jurriaans
Játékidő: 90 perc
Nemzetközi premier: 2014. március 14.
Magyarországi premier: Még nincs kitűzve

IMDB értékelés: 6.9
Gamekapocs értékelés: 8.5

 

34.
wolwerine91
https://www.youtube.com/watch?v=v9AWkqRwd1I
szerintem ez egy eleg korrekt magyarazat a film melle ;)
33.
Lovy11
Én többet vártam a filmtől,de egynek jó. Az itteni vélemények közül Daks-nál a pont teljes mértékben.#10 és #11. Aki nem érti miért nézze meg újra a filmet.
Persze az enyém is csak egy vélemény,de így kerek a történet
32.
Medvedisznóember
Hát ez jó nagy f...ság ez a film.. Szerettem pedig az elmélkedős filmeket mikor gondolkodik rajta az ember de ez nagyon nem gyere be..
Egy film azért film szerintem hogy van egy értelmes normális történet aztán a végén történik egy olyan dolog amit nem vár az ember mint a horror,misztikus thillerekbe pl.. De ez a bonyolultság hogy nem a vége hanem a film közepén is csak lessel hogy most akkor mivan? :O nem tudod követni a filmet a film végén mikor meg végig nézzed azon agyalsz hogy hát ilyen badarságos bonyolult filmet aminek semmi értelme bárki a szomszéd marika is kitalálhat.. Vagy olyanhoz hasonlítanám mint amikor be vagy rúgva és össze vissza beszélsz mindenféle hülyeséget aminek semmi értelme aztán meg a józan haverod meg csak nézz rád hogy mivan?..
31.
Giggsy
Nnna akkor ezek után lehet, hogy le leszek hülyézve, de szerintem valami bődületesen unalmas ez a film. Én komolyan próbálkoztam, de nem bírtam végignézni, fél óránál leállítottam a francba. Nincs bajom az elvont alkotásokkal, a Donnie Darko például a mai napig az egyik kedvencem (és mivel ott is Gyllenhaal a főszereplő, nem rossz összehasonlítási alap) de ezzel nem tudtam megbirkózni. Nyilván hangulat is kell hozzá, de ez a nyomasztó hangulat (amit egyébként még jól el is talált a rendező) kombinálva ezzel az elvont lassúsággal nekem már túl sok volt. Az ajánló alapján egy amolyan Harcosok klubja jellegű filmet vártam tőle kevesebb akcióval és több feszültséggel. Hát ez nagyon nem olyan.
30.
LAZLOW20
Köszönöm szépen az ajánlót,birom az olyan filmeket amin még napokkal késöbb is agyal az ember.A Snowpiercer pedig szerintem is nagyon jó volt,nekem egyedül a vége nem tetszett annyira.
28.
simon 555
#26: Igen elolvastam amit írtál és továbbra is csak ismételni tudom önmagam.
A te véleményed egy vélemény a sok közül.
Te számodra arcon csapás, másoknak szórakozás. Neked unalmas, másoknak pont ez az izgalmas benne.
Még régebben játszottam egy kisebb játékkal, egy visual novellel.
A címe Save the Date, ingyenes, innen letöltheted: http://paperdino.com/save-the-date/
Játszd végig, hasonló a végének a mentalitása mint ennek a filmnek, ugyanis a játéknak nincs konkrét befejezése, nincs "good ending", egyetlen jó befejezése az ha abbahagyod a játékot és te magad képzeled el a befejezést.(tudom hülyén hangzik, de próbáld ki, meglátod)
26.
zaeta17
#23: Nem tudom elolvasod-e, amit írok, csak ismételni tudom, magam és téged is:
"Választ meg nem fogsz kapni, mert épp az az izgalmas a filmben, mint már mondtam is, hogy az a megfejtés amit te jónak gondolsz."
tehát a "néző arcul csapása, hogy na lássuk mit magyaráztok bele abba amit a író/rendező/alkotó nem volt hajlandó rendesen kitalálni."

De kérdezzük meg a többieket is, hogy mégis nekik mennyire baromi izgalmas, hogy amit kitaláltak lehetséges megoldás az még sem illeszkedett rendesen a filmhez.
Tehát "az a megfejtés amit te jónak gondolsz", kivéve, ha megcáfolnak.


Jah, és sértődésről szó sem volt :D
25.
.LnB
#22: Te komolyan egy qrva gyűrűnyomon akadsz fel, mikor a film tele van elme roggyant pók szimbólumokkal? :)
24.
Yetikoma
Nah hát mégis csak olyasmi mint a moon holand drive... .

Képekben kifejezve a véleményem :
Ez a film ilyen:
http://m.cdn.blog.hu/ak/akvarell/image/Art%20Fanatics/N%C3%A1dlerIstv%C3%A1n.jpg

Én ezt szeretem:
http://www.fantom-xp.com/wp_12_~_Autumn_-_Oil_Painting.html

http://3.bp.blogspot.com/-AVOXdrfuveQ/UxGmgY7UcdI/AAAAAAAAG_c/PnW-ie4hGXE/s1600/Lonely-boy-at-sea-watching-sunset-oil-painting-HD-photo.jpg
23.
simon 555
#22: Nincs itt semmiféle személyeskedés. Nem kellene ilyenen megsértődni.
Van akinek élénkebb a fantáziája, van akinek kevésbé.
Szerintem ez természetes. Választ meg nem fogsz kapni, mert épp az az izgalmas a filmben, mint már mondtam is, hogy az a megfejtés amit te jónak gondolsz.
22.
zaeta17
#21: Na kezdődik a személyeskedés.

Ha visszaolvasod a kommentjeimet (légyszíves ezt mindenképp tedd meg mielőtt rávágnál valamit), talán kitűnhet belőle, hogy próbáltam én is megmagyarázni magamnak, remélve, hogy nem időpocsékolás volt ez film [azért az tény és való, hogy maga a film nem egy szórakoztató darab]. Sajnos az alábbi teóriákat nehéz nem kizárni, pontosan a gyűrűnyomos jelenet miatt. Akkor meg már olyan megoldások jönnek képbe, amiről nem lehet 100% bizonyossággal kijelenteni, hogy tényleg arról van szó.

Tehát kaptál egy rejtvényt - amit ahogy te is mondod - úgy oldasz meg, ahogy akarsz. Ez meg valahol a néző arcul csapása, hogy na lássuk mit magyaráztok bele abba amit a író/rendező/alkotó nem volt hajlandó rendesen kitalálni.

Uh felszínességgel nem igazán vádolhatsz. ;)
Hidd el én is reménykedem benne [mert tényleg a remény hal meg utoljára], hogy kapok valakitől olyan választ, ami elfogadható erre a filmre. De így leginkább csak nézőhergelés, és annak meglehetősen sikeres.
21.
simon 555
#20: Épp ez a szép ebben a filmben, hogy senki nem érti. Még aki érti az sem érti, mert csak találgat.
Az történt a filmben amit te magadnak belemagyarázol. Ha valakinek megfelel az, hogy ikertestvérek voltak, semmi gond vele. Viszont van aki komolyabban belemegy és komolyabban boncolgatja a filmet. Lényegében ez egy nyílt történet, amit a néző a saját formájára alakíthat, olyanra amilyet ő akar.
Mint amikor egy filmben nyitottan hagyják a befejezést azért, hogy a néző képzelje el magának azt amit ő akarna, hogy befejezés legyen.
Az, hogy te szerinted nem szól semmiről, szintén egy vélemény. Te ennyit láttál bele. Ez van. De attól még ne akard elrontani más szórakozását, mert neked túl gyenge a képzelőerőd...
20.
zaeta17
#19: Örülök, hogy lefordítottad magadnak kérdésem. :)

Én csak szeretnék nektek segíteni elfogadni, hogy nem értitek ti sem. De ez nem a ti hibátok.
19.
simon 555
#18: Itt nem az a kérdés miért van gyűrűnyom az ujján, az szerintem elég egyértelmű, lévén Helen és Anthony házasok.
Az a kérdés, hogyha tényleg Adam és Anthony egy és ugyan az a személy, akkor, hogyhogy Mary csak a végén vette észre a gyűrűnyomot? Ha egy és ugyan azon személyek lennének, akkor már rég észre kellett volna vennie és nem csak akkor amikor "cseréltek".
18.
zaeta17
#16: És akkor annak van értelme, hogy odaképzelgi magának, hogy találkozik óra előtt egy sárkányszelidítő terhes nővel, akit nem ismer? És közben létrejön a képzelt Anthony és képzelt Helen között is egy képzelt konfliktus képzelt szoknyamánia miatt?

És mi van a gyűrűs jelenettel? Honnan lesz gyűrűnyom az ujján? Vagy azt is csak képzelgi? Sőt ami nem fog beleilleni a magyarázatunkba azt betesszük képzeltskatulyába?


Gyerekek ez sok sebből vérzik.

A kulcs a gyűrűs jelenet, ha valaki meg tudja azt magyarázni, hogy miért lehet gyűrűnyom az ujján, akkor lehet, hogy meg van egy viszonylag elfogadható megoldás.
17.
simon 555
Am most veszem észre, hogy a cikkben felcserélted a női szereplők neveit.
Sara Gadon Helent játssza nem Mary-t és ezáltal nem Mary a terhes hanem Helen :)
16.
.LnB
Dask, gyors bemásolom ide amit a film megnézése után írtam egy másik fórumba, ez az én elképzelésem:
""A káosz megfejtésre váró rend"(Jose Saramago)

A film ezzel az idézettel indít, minem miértje utólag teljesen mértékben érthető. Viszont nem annyira nagy a káosz mint, ahogy azt elsőre gondoljuk.

Spoileres elméletem a történésekről: Ez az én teóriám amit írok, nem kell készpénznek venni. Nekem így állt össze a kép. Lehet, hogy más másként fogja értelmezni. Adam és Antony közül Adam a valós, és Antony a képzelt személy. Mary, Adam barátnője is valós, de Helen nem. Vagyis Helen is létező személy de már nem része Adam életének. Mikor Adam kezében tartja a széttépett fotót azon Helen van. Ez a film vége felé ki is derül mikor Antony lakásán meglátja az épp képet. Valószínűsíthetően Helen okozta szakítás vagy Helen halála okozott Adam számára akkora traumát, hogy elkezdett képzelődni. Az, hogy Anthony képzelt személy akkor derül ki mikor Adam az anyjával beszél. Azt mondja neki az anyja, hogy fejezze be a képzelgést, hogy ő egy harmadragú színész. A pók mint szimbólum jelenti a megoldást, az a kulcs az egész megértéséhez. A pók jelenléte jelzi mikor képzelődik Adam. Minden egyes jelenet mikor képzelődik a pók szimbólummal végződik. A privát klub, Antony lakhelye, a baleset, és maga Helen is. Azon is elgondolkodtam, hogy Adam az egészet csak álmodja, mert mikor a pók megjelenik, több jelenet után akkor riad fel álmából. Mikor Antony erőszakosan ráveszi Adam-et, hogy cseréljenek barátnőt, ott láthatjuk Adam vágyódását egy boldog családi élet iránt amit Helen adhat meg neki. Előfordulhat az is, hogy Helen nem szimplán szakított vele, hanem autóbalesetben halt meg. Amit Adam képzelgése kivetít Mary-re. Ha Mary meghal akkor boldogan élhet Helen-el. De persze ez nem teljesülhet be, mivel Helen nem létező személy, erre a záró jelenetben jövünk rá. (olvastam olyat is, hogy valaki azt gondolja Helen valós, de ezt szerintem a záró jelenet teljes mértékben megcáfolja) Ami számomra nem tiszta, az a privát klub jelentősége. Sokan úgy vélik, az a film elején lévő jelenet a film vége, csak az elejére lett vágva. Én ezt nem hiszem, mivel a portás kéri Adam-et (akiről azt hiszi, hogy Antony), hogy legközelebb is hagy tartson vele. Szóval akkor már megtörtént az a klubos álom, mert szerintem azt álmodja Adam.
Spoiler vége!"
15.
zaeta17
#10: Ez a film (ahogy Molyneux kockája is, vagy Lynch Mullholland Driveja is) inkább egy társadalmi kísérlet. Adnak egy halál unalmas filmet/játékot aminek nincs egzakt megoldása csak a felcsigázás, és utána nézzük ahogy az emberek belemagyaráznak valamit [mert persze senki sem akarja magával tudatosítani, hogy tényleg csak elpazarolt az életéből teljesen értelmetlenül órákat]. Vegyük a receptet.

1, Kitalálunk valami badarságot, amibe végül is bele lehet magyarázni ezt is azt is, de tudjuk, hogy ha érthetően adnánk vissza akkor azért kiröhögnének.
2, Kellenek misztikus dolgok, amitől a többség frászt kap: pók, sámán, kocka amit borgoktól loptak stb.
3, Erre legyen rengeteg utalás, hogy mindenki tudjon mutogatni, hogy "nézd ott is!".
4, Legyen iszonyatosan unalmas, vontatott.
5, Ezt kavargasd 120percig, amikor már a néző agya leginkább nyál szájban tartásával küzd és kész is a film.

Ez történik itt is, próbálunk ráhúzni valamit [itt egy tudathasadásos klisét], de most mégis ha megfejtettük [akár mi is legyen az] akkor mit kaptunk ezzel? Egy hihetetlenül unalmas filmet rettentő egyszerű sztorival. Ennek filmnek egyetlen értéke van: a nyitott megoldás. Bárcsak lenne más is, akkor érdemes lenne beszélgetni róla, de sajnos nincs.
14.
zoleyfox
Ez az Enemy című film tényleg "szöget ver"az ember fejébe.Köszi hogy ajánlást,nagyon jó!!!
13.
coderman
Amugy a The Double is hasonlo, bar ez nekem jobban tettszett, szerintem ezt inkabb ossze lehetett rakni hogy mit jelent, mint a Double-t.
12.
simon 555
#10: Viszont a baleset tényleg megtörtént, mert mondják is a rádióban a végén.
Persze lehet csak egy random baleset és nincs összefüggés, de így eléggé úgy tűnik, hogy tényleg történt egy baleset azon az éjjelen.
Ha pedig Anthony meghalt akkor Adamnek is meg kellett volna, lévén egy és ugyan az a személy volt. Vagy akkor most valójában nem is volt az autóban ott senki és csak képzelgés volt az egész? Na meg ugye a gyűrű ami nagy kérdés.
11.
Daks
#9: Szerintem a két randevú nem egy este történt, vagy legalábbis biztos nem egy időben, legalább pár óra eltolással. Csak a fickó fejében folynak össze a dolgok.
10.
Daks
#8: Örülök, hogy van vélemény, reméltem, hogy lesznek emberek, akivel beszélgetni tudok a történetről. A gyűrűs részt én személy szerint nem értettem. Talán arra lehet utalás, hogy mégsem egy idősávban játszódik a történet, és nem egyszerre él a két személyisége, csak a férfi fejében folynak össze nagyon a dolgok. Az autóbalesetes jelenetet nem írtam le, hiszen az a befejezés egyik fontos része. De akkor beszéljünk erről is. Ugye autóbalesete lesz Anthony-nak, és meghal a másik csajjal együtt. Adam így lép be Anthony életébe (vagyis vissza a sajátjába, tehát tanárként fog élni a jobb kecóban a terhes nővel), és így zárja le a házasságon kívüli kapcsolatát, és a második személyiségét. A kulcs egyébként a szexparti bejáratának kulcsa, a feleség elől először oda menekül, aztán egy másik életbe egy másik nőhöz. Mit jelent ez így együtt? Hiába nyírta ki a második énjét, újrakezdi az egészet. Az előadásokon mondja is, hogy a történelem ismétli-ismétli önmagát.

A diktatúra a nőkre utal. Adam/Anthony nem akarja elveszíteni a függetlenségét, ezért menekül a terhes felesége elől. Ha úgy vesszük, akkor diktatúra=nők=betegség. Tehát mindenkinek igaza van, aki a pók szerepét valamelyik háromban látja, csak annyi a különbség, hogy mindenki más irányból keresi rá a választ.
9.
simon 555
Megnéztem én is.

SPOILER

Azt sejtettem, hogy valami tudathasadásos dolog lesz itt a háttérben, de ez valahogy nem áll össze mégsem.
Pl ha tényleg kettős életet élt és ő ugye nem tudott róla, akkor, hogy-hogy csak a végén vette észre Adam nője a gyűrű nyomát? Valamint, hogy voltak egyszerre két helyen? Anthony elvitte ugye Adam nőjét randira, majd miután észrevette a gyűrűt elmentek autóval és balesetet szenvedtek. E közben akkor, hogy volt Adam Marynél?
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...