Valami követ filmkritika

  • Írta: Daks
  • 2015. július 11.
  • Horror, it follows, mozi, valami követ
Követ téged. Nem mond semmit, csak sétál feléd, és ha utolér, megöl. Bárkinek az alakját felveheti, lehet egy ismerős, vagy egy ijesztő idegen is, egy módja van, hogy megszabadulj tőle. Feküdj le valakivel. És add tovább az átkot.

Fiatal lány rohan az utcán, halálra ijedve. Egy csendes amerikai kisvárosban járunk, valahol Michiganben, a szomszédok kérdezgetik, hogy mi a baj, de válasz nem érkezik. A lány úgy csinál, mintha minden rendben lenne, majd megint elkezd rohanni, beül a kocsijába, és a tengerpartra hajt. Aztán másnap reggel brutálisan meggyilkolva találnak rá. David Robert Mitchell legújabb horrorja, az It Follows (Valami követ) tavaly mutatkozott be a Cannes-i Filmfesztiválon, a sikeres és visszhangos premiert követően viszont pár hónap csend következett, és a brit, illetve amerikai mozikba csak idén februárban, majd márciusban érkezett meg. Kisfilmes rendező alacsony költségvetésű alkotásáról van szó, a „mindössze” kétmillió dolláros befektetés egyelőre tizenötmilliós bevételnél jár. Mi ez a Jurassic World rekordot érő 510 milliós első hétvégéjéhez képest? Viszont ez nem jelenti azt, hogy nem érdemes rá odafigyelni, sőt. A film június 25-től a hazai mozik vendége is, és a szőr feláll majd tőle a karodon.


Detroit kertvárosa a legunalmasabb hely egy tinédzsernek. A gazdasági világválság, és az amerikai autóipar összeomlása végleg csődbe vitte a régvolt milliós nagyvárost, itt él a szépséges Jay is, testvérével, barátaival. A döglesztő mindennapok súlya nehezedik rájuk, tévéznek, chipset zabálnak, finganak, és közben azt se tudják, hogy mit csináljanak, szüleik is folyton dolgoznak, szinte alig látják őket. Ilyenkor pedig mihez kezdhet magával egy tini, mint randizik és lefekszik, akivel csak tud. Jayt is épp a napokban próbálják becserkészni: Hugh jóképű, van kocsija - egy mozi, valami gyorskaja, és már nem is kell sokat könyörögnie a lánynak, hogy egy lepusztult gyárépület mellett megtörténjen a nagy esemény. Aztán viszont kezdetét veszi a rémálom. Hugh elkábítja a lányt, majd amikor az észhez tér, egy tolókocsihoz kötözve találja magát, miközben fiúja kikelve magából magyaráz valami idegenről, aki meg fogja őt ölni. Hacsak nem tart be néhány szabályt. Ez egy átok, ami szexuális úton terjed, és épp most adta át neki. Egy alak kezdi hamarosan követni. A zaklató bármilyen formát ölthet, és csak ő látja majd. Csak úgy szabadulhat meg tőle, ha tovább adja. De vigyázzon, mert ha a következő áldozat meghal, az átok visszaszáll rá.


Minden generációnak megvannak a meghatározó filmjei. Tinédzserként nekem a Stand by Me, a Rémálom az Elm utcában, a Dawson és a haverok, a Hangyák a gatyában, az Amerikai pite, majd később a Juno, a Kör és a Ken Park volt a kedvencem. Az It Follows pedig a Carrie-vel karöltve a Z-nemzedéknél a horror kategóriában most ugyanerre a címre pályázik. Adott egy kopott külvárosi helyszín, egy unalmas iskolai környezet, és egy fiatal, riadt lány, aki épp csak, hogy felfedezte saját testét, már menekülhet is a következmények elől. Az idegen elkezdi követni őt, egyre veszedelmesebb külsőket öltve, és hiába mesél róla barátainak, azok együtt éreznek bár vele, félelmét eleinte inkább a rosszul sikerült éjszaka traumájának tudják be, mintsem valós veszélynek. 


A magány és a kiszolgáltatottság lassan felemészt mindent. A jelenések meztelen öregemberek, félholt prostituáltak és hasonló ijesztő képek formájában követik egymást, a szörny nem csinál semmit, csak sétál a lány felé, a film zsenialitása, hogy épp ezzel hozza ránk a frászt. Nincsenek benne ijesztgetések, normál beszédnél tízszer hangosabb effektek, és más trash-horror elemek, amivel a sorozatgyártású hollywoodi szemetek operálnak. Már csak a tudat, hogy valami figyel és a nyomodban van, belemarja magát legbelsőbb félelmeid közé, Jay is rémeket lát, nincs már többé biztonságban sehol se. A nyomozás pedig, amibe belekezd, zsákutcának bizonyul, Hugh nem tud többet mondani annál, amit egyszer már elmesélt, és maga a lány is átélt. A szörny célja és kiléte ismeretlen, az viszont biztos, hogy egyre elszántabban vadászik Jayre, hamarosan pedig odáig merészkedik, hogy megmutatja magát a barátainak is. Illetve nem megmutatja magát, de rájuk tör, tárgyakat kezd dobálni, és amikor a lány védelmére kelnek, őket is bántani kezdi. A dermesztő félelem pedig sajnos ezen a ponton alább is hagy a filmben, és a riadt magányt egy akcióval teli meneküléssorozat váltja fel, a film érdekes keveredése lett a Körnek, a Slendernek, a Halloweennak, és a régi, 80-as és 90-es évek klasszikus horrorjainak.


Ez utóbbi jellemvonása miatt dicsérik is egyébként a rendezőt mindenhol. David Robert Mitchell olyan legendák munkásságaihoz nyúl vissza benne, mint John Carpenter, vagy Wes Craven, az It Follows leereszti a szereplőket az átlagemberek közé, ha szereted a klasszikus horrorfilmeket, akkor ezek stílusa a történetszövésben, a kamerajátékban, a zenében, és a teljes atmoszférában végig visszaköszön majd itt is. Érdekes pedig, hogy míg sok filmben minden tinédzsernek tízmilliós terepjárója van, mindig tökéletes az öltözéke, és a lányok sminkje se kopik le soha, addig itt ezek a gyerekek úgy élnek, mind mindannyiunk. Zokniban és alsógatyában tévéznek este, körmöt vágnak a WC-n ülve, húszéves autókat vezetnek, cigiznek és lógnak, amikor csak lehet. Minden fakó, ősz van, a káosz beköszöntével pedig a fiatalok életét a boldogtalanság, a félelem és az elmúlás kezdi körüllengeni. Mindent megfojtva. Amit pedig különösen imádtam, az Jay karaktere. A lány valami eszméletlen erős benne, minden tette, megszólalása és tekintete olyan, hogy a szar is beléd fagy, egyszerre érzed a beletörődést és az élni akarást. "Valami baj van velem" - mondja sírva barátainak, maga se hiszi, hogy mi történik körülötte. De nem hagyja el magát, küzd, amíg tud.


Látszik viszont, hogy az It Follows a rendezőnek még csak a harmadik filmje. Vékony pénztárcával kellett dolgoznia, nem állt mögötte komoly stáb, a forgatókönyve pedig annak ellenére van tele lyukakkal, hogy nem akar sokat elárulni a szörnyről. Például sosem tudjuk már meg, hogy vannak a szülők, vagy hogyan számolnak el a gyerekek egy lőtt sebbel az orvosok előtt. A rendező pedig, bár ismeri emberi félelmeinket, tudja és érzi, mivel lehet teljes rettegésben tartani minket, az egészet valahogy nem teljesíti ki. Nincs igazán jól felépítve a film, nem ad nekünk időt arra, hogy velőig hatoljon a félelem, a történetvezetés pedig kapkodó. Ha a jelenetek negyedét kivágnák belőle, és a maradéknak ennyivel több időt adnának, akkor hatásosabb, mélyebb lenne az egész. Ehelyett viszont kapunk egy rakat felesleges akciót és idióta jelenetet, például egyszerűen nem értem, hogy miért kellett szegény lányt a film elején lekötözni, vagy miért alszik egyszer a kocsi tetején. Miért nem húzza fel az ablakokat, és zárja magára az ajtókat, legalább felébredne, ha rá akar törni a szörny, és kiszállhatna a túloldalon. Ezek csak példák voltak, néhány kiemelés a sok közül, emellett pedig a színészek se nyújtottak maradandó alkotást. Jayt leszámítva persze. A barátai viszont egytől egyig borzalmasak, úgy beszélnek és olyan mesterkélt minden mozdulatuk, mintha csak a magyar rendőrség egyik kampányvideójában szerepelnének, a legjobban a lúzer srácot utáltam. Át akarja venni a lánytól az átkot, de az egész olyan, mintha csak egy szánalmas próbálkozás lenne, hogy végre elveszítse szüzességét. Borzalmas.


A filmbe egyébként kritikusok és más hozzá nem értők sok mindent belemagyaráznak. A szörnyet legtöbbször az AIDS és más nemi úton terjedő betegségekkel vonják párhuzamba, azt állítva, hogy az It Follows a meggondolatlan szex veszélyeire hívja fel a tinédzserek figyelmét, a rendező viszont azt mondja, ez teljes hülyeség. Az alapötlet gyermekkorából származik, szülei válása után visszatérő rémálmok gyötörték, egy idegen követte benne, sose érezte magát biztonságban, és rendszeresen felriadt az éjszaka közepén. Kínozta mindennapjait, és ezt akarta átadni most nekünk. Az pedig, hogy az átok szex útján száll egyik emberről a másikra, csak egy csatorna. Olyan dolgot keresett, amiben, ha ilyen átadás megtörténik, az aláássa a legközelibb kapcsolatban élők bizalmát is, és a szex mi, ha nem ez. Ebben egyet is értek vele, a választás viszont elég komolytalan lett. Én legalábbis nem találkoztam olyan emberrel, akinek ne egy „pff” lett volna az első reakciója, amikor összefoglaltam az alapokat, nem jó kezdés egy horrorfilmhez, valljuk be. Még ha egyébként a dolgot nem is komolytalankodják el benne.


Az It Follows az idei év egyik legjobban várt címe volt számomra. Brutálisan művészi és egyedi lett, tényleg hihetetlen erővel adja vissza a stílus klasszikusainak hangulatát és élményét, ha ez David Robert Mitchell rendező stílusa, akkor hamarosan brutális karriert fog befutni. Minden másban viszont még ráfér a fejlődés, meg kell tanulnia rendesen kiteljesíteni a cselekményt, és nem szabad elvesztenie az uralmat a film fölött. Kicsit hasonlít ebben Neill Blomkampre, a District 9 és a Chappie rendezőjére, annyi különbséggel, hogy még ő is formálódik, de már tud nagyban dolgozni, és tolják is alá a százmilliókat. A film zseniális, tényleg nézzétek meg.


Gamekapocs értékelés: 7
Metascore: 83/100
Rotten Tomatoes: 96%

Valami követ
Eredeti cím: It Follows
Rendezte: David Robert Mitchell
Írta: David Robert Mitchell
Szereplők: Maika Monroe, Keir Gilchrist, Daniel Zovatto
Jake Weary, Olivia Luccardi Lili Sepe
Zene: Disasterpeace
Játékidő: 100 perc
Magyarországi premier: 2015. június 25.


35.
_NMI_
Ha nem láttad ne olvasd.

Én csak azt nem értem, hogy ha a monszta teljes mértékben létezett az "anyagi síkon" és annak korlátait nem is lépte túl (nagy mértékben), akkor hogy a f@szomba nem jutott senkinek eszébe bebetonozni a démont :D
1. Mindig csak sétál, ergo rohadt könnyű csapdába csalni.
2. Egy zárt ajtón nem bír bemenni, láthattuk nem egyszer
3. Mindenki számára jelen van, csak nem láthatják; azt a pár "szerencsést" kivéve.

Magyarán a film által megalkotott lény "képességeit" figyelembe véve és az alapján amit a filmből megtudunk róla elég lenne bezárni valahová vagy rárobbantani egy panelházat, hogy csihadjon a kúródémon vagy nem? :D
31.
zoenn
#30: Jól összefoglaltad a lényeget. Ezért sem értékelik sokan a Babadookot és a Backcountryt, holott milyen zsigeri alkotások már. Vagy mostanában a Bound to Vengeance.
30.
kkddootthhss
Csak ezért a hozzászólásért regisztráltam most be ide. A film véleményem szerint egy mestermű a kategóriájában. Nem tudom, hogy itt mennyi az átlagéletkor, de megértem, hogy a fiatalabbak nem tudják annyira értékelni ezt a filmet mint a gyakorlott horrornéző, érettebb közönség. Ez a film az elmúlt pár év egyik legjobb horrorja. A zene, a cinematography, az alapötlet és a főszereplő tökéletes összhangban vannak.

Sok helyen egyetértek a leírtakkal, viszont azt sajnálom, hogy a a film zenéjét nem említette meg a cikk írója. Abszolút zseniális az egész. Régen hallottam ilyen atmoszférateremtő zenét. Egyébként a soundtrack szerzője Disasterpeace, aki a FEZ című játéknak a zenéjét is szerezte. Nagyon hasonló a kettő, azzal az eltéréssel, hogy a filmzene egyenese paranoiát kelt bennem néha. De ez a 80-as évekbeli szintetizátor tökéletes ide.

Én 9 pontnál kevesebbet nem adnék erre a filmre.

SPOILER
Amikor a kocsi tetején alszik a lány, az azért lehet, mert már beletörődött a sorsába, talán azon a ponton már feladta, és nem akart küzdeni.
SPOILER
28.
logic5
#27: KB AKKORA SZAR :D Arra volt az összehasonlítás... BASSZUNK, HOGY ÉLJÜNK. Hagyjad már magad :D
27.
zoenn
#23: Már bocsánat. De ez nem szimpla tinihorror. Az csak a felszín, ha nem látsz mögé, nem érted a filmet. Az ilyen kommentekre nem lehet adni, igazi hozzá nem értésről tanúskodik, lásd a Wrong Turnnal való összehasonlítást.
26.
Mortanius
A 80-as évek hangulata és a zene ami nagyon tetszett, a cselekmény kevésbé.
25.
logic5
#23: De valóban a GK kritikáira ilyen téren nem lehet adni. Igazi nem hozáértés, és elfogultság jellemzi őket.

UI: kéne már egy k..va szerkesztés gomb
24.
logic5
#2: Szívemből szóltál :D
23.
logic5
Már bocsánat, de ez egy szar :D Igazi tinihorror. Ennél még a halálos kitérő is jobb volt :D Pedig az is egy vicc :D
22.
ulikedegs
árvaház, amanda's missing ( bár ez széttépi a lelked millió darabra aztán újra és újra és újra...)
21.
Extol
#2: Nem+csak+ehhez+nem.
Én kb 2 hete Petőfi tévén láttam a bemutatót először, sík baromság, ötlettelen, gagyi.
20.
azureknight0715
#4: Horror az nemsok sajnos, de ettől függetlenül ne vegyük már ilyen mélyre az igényeket. Nemszoktam dobálni mindemre hohy szar de ez és a kopogó szellem még a mai székletemném szarabb volt. Amúgy ott a gonosz lélek 3 ami volt nem egy tipikus amerikai baromság DE! Voltak benne horror ellemek amik ijesztőek voltak, ezért elhittem hogy ez egy horror fil ami ennél nem mondható el de semillyen más horrornak sem. Nekem ez egy szar film volt aztán kinek mi végülis sokaknak egy Twilight is bejön.
18.
H3NTAi
#2: És ha valaki durván szereti...?
Akkor hogy erőszakolja halálra a scubulus..?

Egyébként valami gebasz van az oldallal... Akárhányszor cikket váltok, ledob a profilombol.
Másik eszközön is.
17.
Trapyd
A Mama c. film tetszett.
16.
Beniciodeltoro
A Scream sorozat viszont jó lett.
15.
balint23h
Nekem nagy csalódás lett a végére. Alapvetően nem vártam tőle sokat de az első 20 perc nagyon jól sikerült. Azt hittem jó film lesz de a végére teljesen szétesett és átcsapott valami "zs" kategóriás horrorba. Kár érte. Az fil első fele nálam 10/8.5 a második fele 10/4
14.
ÉnVok
#12 Nem tudom te melyik filmet nézted de bizony vett fel ismerős arcokat a szörnyike, pl a hajhúzós jelenetben a barátnője képében van, a srácot meg a saját annya képmásában erőszakolta halálra.
11.
RayErizo
Hmm...ez kaki.

De legalább most már értem, miért lesznek az örömlányok!
8.
hadzsime
#7: Igazából bárki adhatna jó horror filmre valami tippet, csak ne legyen kézikamerás mert azoktól hányok.
7.
hadzsime
#2: Nem az érintésével öl? Úgy emlékszem a szépfiú az elején azt mondta.

+Írhatnál pár horror filmet, ami az elmúlt 1-2 évből tetszett neked. ( A Conjuringot és Babadookot kivéve, mert azokat már itt említették.)
4.
atroll1
Nyílván azért kap kiváló kritikákat, mert egy rakás szar és mindenki hülye csak ti vagytok helikopterek :)

De kérdezném a tisztelt hozzáértő kommentelőket, hogy az elmúlt pár évben milyen kiemelkedő horrort láttak, ami nem arról szólt, hogy 5 percenként jött egy jump scare vagy nem azzal akart sokkolni, hogy öncélúan gusztustalan volt?
2.
azureknight0715
Ez az értékelés komoly? Úriiisteen... A cikk írója semmit nem ért a filmekhez már bocsánat. 1 hónapja láttam, még mozi előtt felkerült az internetre és leszedtem és a barátnőmmel megnéztem. Ennél még a kopogó szellem is jobb volt már bocsánat. Semmi ilyesztő nem volt benne, még thillernek is katasztrófálisan szar lenne. Komolyan? Egy szellem aki úgy öl hogy megdugja az áldozatát? Igen ez komoly ebben a filmben olyan szellem van aki úgy gyilkol hogy megerőszakolja az áldozatait és úgy lehet elmenekülni tőle hogy minnél több emberrel fekszel le mert akkor átadód az átkot rá. Ezekután nézzétek meg ezt a nagybetűs szart.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...