Mr. Robot sorozatkritika

  • Írta: zoenn
  • 2015. szeptember 11.
  • első évad, mr robot, sorozatkritika, tv
A nyár legnagyobb sorozatszenzációja kétségtelenül a Mr. Robot. Igazi gyomrost ad, olyan hitelesen ábrázolja a nagyvállalatokat kipécéző hackereket, ahogy azt még soha senki nem tudta. Emellett egy precíz drámát is kapunk.

Figyelem! A cikk enyhe spoilereket tartalmaz!

Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a számítógép mögött kuksoló, kínai kaján és pizzán élő, zárkózott hackereket még egyetlen TV-sorozat és mozifilm sem tudta bemutatni realisztikusan. Ez részben amiatt van, mert a forgatókönyvírók csak a felszínt kapargatják, bűnözőként tekintenek rájuk, ráadásul fogalmunk sincsen a kiberbiztonságról - a magyar Hacktionnel vallatni lehetne. Még ma is sokat mosolygok, amikor egy nagy költségvetésű alkotásban értelmetlen kódsorokat, ismeretlen operációs rendszereket látok, holott egy kis utánajárással, néhány szakértőt megkérdezve egészen elfogadható eredményt is kaphatnánk. Most meg jött az USA Network szériája Sam Esmail showrunnerrel, és a feje tetejére borította a szabályokat. Már a pilot után láttam, hogy itt nem egy szokványos sorozatról van szó, hanem egy jéghideg és kiszámíthatatlan társadalomkritikáról, amely nem követi el azt a hibát, hogy a már ismert toposzokat (közösségi média veszélyei, nyereségvágy, bűnözés) szajkózza újra és újra.


A Mr. Robot száz százalékig pontosan mutatja be, hogy mire képes egy antiszociális hacker a számítógépével és a mobiljával, ha egy nemes cél vezérli. Még nem láttam olyan médiumot, ahol olyan szakszavak repkednek, mint a DDoS-támadás, a Raspberry Pi, a trójai vírusok vagy a Honeypot. Persze, ha nem vagy techguru, akkor is érteni fogod a történetet, hiszen mindig kapunk némi magyarázatot a főszereplő monológjaiban. Először is, Rami Malek kiválóan játssza Elliot Andersont, az emberi kapcsolatokra képtelen, gyógyszerfüggő, paranoiás, kapucnis hackert. A srác napközben pont annál a kiberbiztonsági cégnél dolgozik, amely az Evil Corp. nevű mindent és mindenkit behálózó vállalatnak segít be, mert ugye valamiből meg kell élni. Éjjel viszont Robin Hood módjára gonosz és képmutató alakok után nyomoz, akiknek a Facebook-fiókját, levelezését, vagy éppen a telefonját feltörve döntő bizonyítékokat szerez róluk, hogy aztán szembesítse a bűnükkel, úgy, hogy közben a szeme sem rebben. Mindezt azért, hogy a világot megtisztítsa az ilyen alakoktól, nem azért, hogy pénzt csikarjon ki tőlük. Lehet válogatni: házasságtörők és pedofilok járnak köztünk. Watch Dogs a valóságban.


Persze haverja azért akad: ott van neki gyerekkori barátnője, Angela, akivel egy helyen dolgoznak, és folyton vigyáz rá, és ott a szomszéd csaj, Shayla is, aki történetesen főhősünk dílerje. Elliot vágyakozik utána, de arra már képtelen, hogy kezdeményezzen. A szívén viseli pszichológusának sorsát is, akivel valamiben hasonlítanak: a hölgy folyton pórul jár a párkapcsolatok terén, és gyanútlanul egy nős férfi hálójába kerül, mígnem Elliot helyre rakja a dolgokat. Persze bármennyire is érdekesek az apró hackelések, nem hiányozhat a fő sztoriszál sem, amely egy olyan hackercsoportról szól, amit szintén a valóság, azaz az Anonymus ihletett. Az fsociety azt a célt tűzte ki maga elé, hogy eltörölje a föld színéről az Evil Corpot, azt a gátlástalan megavállalatot, amely szép jövőt ígér, de valójában ártatlan emberi életek árán növekedett az évek során, Eliott és Angela is egy-egy szülőjét veszítette el így, persze az ügyet eltussolták. Hogy miként jöhet el a megváltás? A szerverek elleni támadás, bugok nem elegendők, még egy kínai hackercsoportra is szükség van ahhoz, hogy Ellioték a cég adatközpontját felrobbantsák, így minden ember hitelét és tartozását végérvényesen eltöröljék.


Az elején tartottam Rami Malek alakításától, elvégre az alacsony gülüszemű fickót eddig csak súlytalan mellékszerepekben láttam. Hamar szembesültem azzal, hogy remek választás volt, hiszen olyan természetesen adja vissza az enyhén autista, végletekig cinikus férfit, aki épp úgy látja a világot, amilyen valójában: a fogyasztói társadalom tagjai valójában agymosáson átesett emberek, akik különféle felsőbb hatalmak, vállalatok csapdájába kerültek, holott nem tudnak róla. Veszik a termékeket, esznek, éldegélnek, pont úgy, ahogy a nagyok azt kitalálták -valójában mindez távol áll a szabadságtól. Mindenki megfigyelhető, mindennek nyoma marad a Twitteren és a Facebookon, és ezt a felső szűk réteg bizony kihasználja. Ugyanezt a teóriát vallja Mr. Robot, az fsociety őrült és kiszámíthatatlan vezetője. Christian Slater brillírozik a szerepben, a legváratlanabb helyeken győzködi Elliotot igazáról – egy újabb bizonyíték arra, hogy egy lecsúszott színész újra bizonyíthat egy tévében. A pálmát viszont a törtető Tyrell Wellick viszi, aki az Evil Corp. vezetői székére pályázik. A kifogástalan megjelenésű férfi egy igazi szörnyeteg, aki terhes feleségével közösen a kíméletlen eszközöktől sem riad vissza: zsarolás, erőszak, homoszexuális kalandok, minden belefér, és egyre durvábban. Csak az Amerikai Pszicho Patrick Batemanjéhez hasonlíthatnám, és tény, hogy a svéd származású Martin Wallströmre érdemes lesz figyelni a jövőben. Minden túlzás nélkül Emmy-díj gyanús alakításokkal bír a széria, de a trión kívül a többiekre sem lehet panasz, kiváltképp a lökött hackercsajra, vagy Shayla elosztójára, a folyton filozofáló latin maffiózóra.


A sorozat felépítése teljesen átgondolt, noha egy-két üresjárat becsúszott néha, de ez csak a több szálon futó sztorinak tudható be. Gondolok itt arra az epizódra, melyben Elliot az elvonási tünetektől szenved, de még így is bőven vállalható ívben halad a végkifejlet felé a Mr. Robot. A rendezők között számos tehetséget találunk, olyanokat is, akik számos modern svéd krimiért felelnek, mégis egységesen vezényelték le a sorozatot. Én mindegyik szereplőt imádtam, de olykor már vártam, hogy mikor látok egy újabb pimasz hackelést. Angela hiába küzdött az igazáért, hiába pereskedett a nagyokkal, Elliot és Tyrell sztorijával össze sem hasonlítható, másrészt nemigen csípem az ügyvédes szériákat. A történések sokszor fedik egymást, olykor egészen elképesztő helyzeteknek leszünk szemtanúi (nemhiába került kábelre). Egyszer nálam is kicsapta a biztosítékot Tyrell egyik húzása, amely jól illusztrálta az írók mennyire bevállalósak. A végére persze helyükre kerülnek a mozaikdarabok, kiderül, hogy mi a képzelet és mi a valóság – már az első epizódokban is felfedezhetők utalások. Elliot teljesen más figura lett a végére, és a legtöbb karaktert sikerült kellően mélyen ábrázolni. Drámából nem volt hiány, az alkotók remekül játszanak az összetett emberi érzelmekkel, talán már túlzottan is. Tény, nem lehet felszínességgel vádolni őket.


Ha pedig néha unatkoznánk, akkor a megvalósítás miatt mindenképp érdemes végigülni mindegyik részt, hiszen annyira újszerűnek hat, hogy még nekem is tátva maradt a szám. Talán csak a Knick kivitelezése hasonló, de az más korban játszódik. Az olykor szokatlan, de gyönyörű fényképezés miatt helyenként sterilnek és depressziósnak tűnik a képi világ, ám ettől csak még jobban átérezzük a téma ridegségét. Pont ettől olyan egyedi az alkotás, ráadásul minőségben simán egy mozifilm mellé állítható. A non-plus ultra viszont a zene, Mac Quayle szintetizátoros darabjaitól simán libabőrös lettem, és olykor a legelképesztőbb pillanatokban csendülnek fel más sejtelmes komolyzenei témák. Furcsák, elsőre oda nem illők, de a koncepció gyorsan értelmet nyer, és később más aláfestéssel el sem tudtam volna képzelni a sorozatot.


Részletezhetném még az apró finomságokat, de nincs értelme, hiszen nem akarok senkit megfosztani az élménytől. Az idei év termése között kiütéssel győzött nálam a Mr. Robot, tízepizódnyi magával ragadó kivonat ez egy olyan világról, amit egy mindent behálózó métely fertőz. Itt van és felnyitja a szemünket, miközben nem nézi hülyének az egyszeri geeket, nem próbálja elferdíteni a valóságot. Igen, tényleg így működnek a profitorientált cégek, a hatalom pedig kihasználja az embereket és a technológiában rejlő lehetőségeket, gondoljunk csak az USA lehallgatási botrányára. Minden adott volt egy meggyőző háttérhez, innen pedig már csak remek karakterekre és szövevényes sztorira volt szükség, a Mr. Robot megugrotta a lécet. Szerencsére már zöld utat kapott a második évad.

Gamekapocs értékelés: 9/10
Metascore: 79
Rotten Tomatoes: 97
IMDB: 9.1

Mr. Robot
Showrunner: Sam Esmail
Rendezők: Rami Malek, Jim McKay, Tricia Brock, Deborah Chow, Niels Arden Oplev
Írók: Sam Esmail, Kate Erickson, Kyle Bradstreet, David Iserson, Randolph Leon és Adam Penn
Szereplők: Rami Malek, Christian Slater, Carly Malek, Portia Doubleday, Martin Wallström, Ben Rappaport, Frankie Shaw
Zene: Mac Quayle
Fényképezte: Tod Campbell és Tim Ives

47.
#44: Pontosan. halálfaszán össze van rakva ez az egész, kellemes hangulata van, egész jó kis cucc lett ez a Mr Robot
46.
Sidonyke
#38: Teljesen jogos, de lényegtelen felvetés. Jobb lett volna, ha nem jön létre? Nem. Minőségi sorozat, értelmes gondolatokkal és kiemelkedő megvalósítással. Az új sorozatok nagy része megszűnik egy évad után a mondanivaló és a megjelenítés hiánya miatt. Itt legalább volt célja a megvalósulásnak és ebben már szőrszálhasogatás a profitot keresni.
44.
SLi
#24: bár még csak 1 részt láttam de szerintem e-corp-nak mondja mindenki, csak Eliott tudatalattija automatikusan átalakítja( ezt említi is) és mivel mindent az ő szemszögéből látunk és hallunk ezért mondja minenki evil corp-nak , ami szerintem egy kiváló megoldás mivel ezáltal még jobban be vagyunk zárva a hős "paranoiás" (?) világába, nem tudjuk már mi se mi az igaz és mi nem, ezáltal nincs meg az a kényelmes külső szemlélő érzés, ezzel még jobban belevonja a nézőt a cselekménybe, és még közelebb hozza a főhőst.
elsőre semmit mondó apróságnak tűnhet de az ilyen apróságok emeli ki a jó sorozatot/filmet.
43.
#31: Szeretnél még több 'baromságot'? olvasd el a Mátrix halála blogomat pajtimajti
aztán ... hajrá hajráá:)
42.
#19: Khm te mi a ferde-faszról beszélsz? lol :D Élmény vagy:)))
41.
Fronter
#27: Na, legalább tudom hogy mi a "bajom". Ezért is jött be ennyire ez a sorozat! :D
40.
The_Edge
*le Anonimouse le nevur forgit
38.
higgadt
Arra kíváncsi lennék, hogy miért nem zavar senkit, hogy a sorozat gyártói ugyanúgy profitorientált céloktól vezérelve mossák a nézők agyát 10*1 órán keresztül. Ez nem gond, sőt még ingyen reklámot is kapnak.
37.
Csoki80
#18: Nem jó termelő és fogyasztó eszköznek lenni?? :-)
36.
mestermagyar
#34: Nem beszél teljesen rosszat, csak nem tekintesz ki a kapitalizmus burkából. Hogy lehetne ezt sokkal fairebbül is csinálni. Mindenképpen pótolta volna valami a cégeket ha nem kapitaliznus lett volna. A szabadalomrendszer meg még vissza is tartja a fejlődést. A személyi fejlődést a túlzott profitmaximalizálás meg pláne. Nem is beszélve arról hogy ezek a nagy cégek sokszor be vannak hálózva a kormánnyal. A mikrofos is kedvet kapott ahhoz hogy a rendszere egyre befolyásoltabb legyen. Pár éve nem volt kb semmi, ma a facebook fejlesztett szarjai feltérképezik a személyiséged, mikrofos pedig már jogilag biztosította magát hogy a jövőben táncoltathassa a géped kedve szerint. "Júj mily baromságok!" Nem, ez a mikrofos EULA-ja. A reddit is elkezdte bannolni a logikára építő redditeket, pedig a szabad beszéd híve volt pár éve. Minnél vitálisabb szerepű, annál később, de mindegyik cég elkezd elnyomni.

Tudod ökörségbek hangzik, de az emberek kb 90%-a aki facebookozik rendszeresen, annak ismerik a teljes személyét, személyiségét. A bankok rászabják a megbízhatóság alapján a dolgokat (szintén egy hivatalos hír) a hirdetések pedig személyiség-alapúak (ne mondd hogy a win10-ben viccből rakja be a kedvenc műfajom játékait ajánlatnak). A munkában megfigyelnek sokszor kamerával, a számítógépeden nem lehet felesleges adatforgalom. Mi ez, ha nem egy illesztőprogram hogy megkapják a színtiszta munkát?
35.
Goldge
Nem vagyok nagy sorozat-fan, de emlékszem, ennek a trailerjét még valami streamer streamjén láttam, már akkor megfogott. Van valami információ a 2. évad indulásának dátumáról?
34.
Chrysh
#32: Nem szorul ez nagyon magyarázatra; kedves barátunk hasonlóképp viselkedik, mint az EchoTV-re beszabadult Szaniszló kolléga. Másik hasonlóság kettejükben pedig az, hogy mindketten hordják összefele a zöldségeiket anélkül, hogy belegondolnának abba, hogy mégis mit beszélnek.

Lehet fikázni a nagyvállalatokat, hogy pénzsóvár emberek akkor ha van más ötleted, hogy milyen valutával tudják magukat fenntartani, továbbá abba is bele lehetne gondolni, hogy milyen szar lenne, ha vállalatok nélkül visszarepülnénk a középkorba a kis családi céhek szintjére, akik egészen egyszerűen már nem lennének képesek kiszolgálni a mai fogyasztói igényeket.
33.
kamgecam
#15: Így visszaolvasva magamat van benne valami.Túl sok időt töltök diáklányok között amiatt lehet! :)
31.
Chrysh
#18: Krisztusom, nem hittem, hogy 4 sorban össze lehet hordani ennyi baromságot, de te rácáfoltál...
30.
mestermagyar
#29: Bárcsak ne is tudnám mi az a social anxiety, mert abból következően akkor valszószínűleg nem is lenne, és nem kellett volna utánnanézni. Tulajdonképpen érdekes, mert ha nincs, akkor meg sem ismerem olyan hamar ezt a sorozatot. Pont erre hivatkozva találtam meg.
29.
brummi
#27: és tényleg, jobban belegondolva igazad van, azonban a tünetei, amelyeket egy külső szemlélő megfigyelhet, antiszociális jellegűek (függetlenül attól, hogy mit akar az illető, hisz nem képes rá, hogy akarata szerint cselekedjen). Egyébként jogos az 5 pont részedről, mert valóban nem egy a kettő.
28.
mestermagyar
27.
mestermagyar
#24: -Igen, de ennek ellenére mégis e-corp a neve, nem evil corp.
-De nem antiszociális, én jobban utánnanéztem.
antiszoc: nem akar senkit maga köré

social anxiety: akar, de nem tud mert pl iskolai szivítás miatt nem alakult ki beszéd és társalgási készsége, meg fosik az emberektől már-már ösztönösen. Tapasztalatból mondom :). Eliott a sorozat elején mondja, hogy azért csinálta személyesen a leleplezést az első jelenetben, mert a social anxietyjén dolgozik, ergo nincs úgymond az szocializálódás ellen, akar barátot is, a társadalomutálata egy kicsit más.

Én sem szerzek barátot sokat, nem azért mert nem szeretnék, hanem mert olyan helyzetben vagyok mind az kommunikáció, mind az elfecsérelt esélyek miatt. Fél éve próbálom helyretenni, nem olyan könnyű mint gondolnád, ezért van rá kifejezetten név. Antiszociális mindenki szemében, mert nem ismerik a pontos nevét, és hogy pontosan mi miatt van, nomeg hogy ugyanúgy visszahúzódó mint az antiszociális.

-XD Hát ez van ha nincs fogyasztható magyar sorozat.
26.
brummi
A filmről: Eddig magasan a leghitelesebb hack-témájú anyag, de mindenkinek ajánlom, nem csak a kockák fogják élvezni, mert minden tekintetben magasra tör. Izgalmas, részletes, átgondolt (pl. akinek nem esett le előre a "nagy" fordulat, visszanézve láthatja, hogy végig (kivéve 1 alkalmat) ült a dolog, jól megcsinálták, mert csak elemezve néző nézők nem lepődnek meg. Egyetértek a cikk írójával, mesteri munka, végre valami üdítő színfolt a sok fakó, elcsépelt sablonanyag után. Azonnal nézendő egyedi sorozat ez, amelyben valóban nem kell besírni minden képernyőkép láttán, mert nem ész nélkül csápolják a billentyűzetet, vagy egyéb baromságok halmaza. 9,5/10
25.
bitbandita
Az év-, ha nem az évtized legjobb tv-s produkciója.
24.
brummi
#5: -Az e-corp-ot a sorozatban mindenki "evil corp"-ként emlegeti, nem csak tudatalattiban van (ami nem tudom amúgy, hogy hogy jön ide).
-De antiszociális, utánanéztem.
-Foreshadowolják a point of view-jukat? "mestermagyar" létedre megtanulhattál volna magyarul, mester...
23.
renato999
Pár napja kezdtem el nézni, az évadzáró még hátravan, de ez magasan az év legjobb új sorozata. Az a csavar ami az évad utolsó részeiben van, az engem nagyon kiütött :) Sürgősen kezdje el nézni mindenki, akit érdekel a téma.
21.
BandiSecurity86
Azért még mindig jobb a helyzet,mint a közép korban,vagy az ókorban :)
20.
SLi
"A nyár legnagyobb sorozatszenzációja kétségtelenül a Mr. Robot."

khm....
Mutassatok egy hőst!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...