Solo: Egy Star Wars-történet filmkritika

  • Írta: Shifty
  • 2018. május 23.
A második önálló Star Wars-történet a galaxis legsármosabb csempészének, a csibész Han Solónak az eredettörténetét hivatott bemutatni. A néző azonban mindent kap, csak eredettörténetet nem.

Ha univerzumépítésről van szó, akkor abban a Marvelnek köszönhetően komoly tapasztalata van a Disney-nek. Amikor a Mickey egeres cég úgy döntött, hogy az újonnan elindított trilógia közötti évenkénti üresjáratban saját, a fő sodorhoz alig vagy lazán kapcsolódó antológiatörténetekkel igyekszik a rajongókat kielégíteni, akkor úgy tűnt, megint óriásit húz a stúdió, hiszen izgalmas kalandokban és érdekes karakterekben gazdag az univerzum. Ehhez képest a Disney inkább biztonsági játékot játszik, így az első különálló történet a Halálcsillag tervrajzainak ellopását mesélte el. A Zsivány Egyes a hibái ellenére nem vallott szégyent, ami főleg jól megválasztott és ügyesen árnyalt hőseinek volt köszönhető. A folytatásban sem változott a stúdió filozófiája, így a rajongók által talán kevésbé ismert történetfolyamok helyett maradtunk a biztonságnál, és az univerzum egyik legjobb pilótája, a klasszikus Star Wars-saga csibésze és csempésze, Han Solo kapott lehetőséget.

A forgatás végül nem úgy alakult, ahogy azt Kathleen Kennedy producer és Lawrence Kasdan forgatókönyvíró elképzelte, a páros ugyanis a munkálatok végéhez közeledve szembesült azzal, hogy a 21 Jump Street és a The LEGO Movie rendeződuója, Phil Lord és Chris Miller a lefektetett szabályok helyett inkább színészeik improvizációjára alapozva forgatta le a film főbb jeleneteit. A stúdió végül eltávolította a párost, helyükre az a Ron Howard érkezett, aki évek óta kiváló iparosként dirigálja projektjeit. Ez egyébként a végeredményen is tükröződik, ugyanis Howard tűpontos, visszafogott rendezése a film egészén is tetten érhető, viszont Solo karakteréhez valószínűleg sokkal jobban passzolt volna a Lord- és Miller-féle játékosság. Ez már sosem fog kiderülni, viszont jó eséllyel ők sem tudták volna izgalmasabbá tenni a forgatókönyvön és az enervált színészi teljesítményen totálisan elcsúszó filmélményt.

Pedig én nagyon bizakodó voltam, mert a külföldi sajtó első visszajelzései alapján úgy tűnt, hogy a halmozódó problémákat mégis sikerült jól kezelnie Howardnak. Ehhez képest a Solo: Egy Star Wars-történet a felütésétől kezdve nem más, mint egy ötlettelen, ámbár tempóját tekintve valóban sodró lendületű, állítólag western-elemekkel színesített kalandfilm. A bökkenő csak az, hogy a western-recept és a kaland is hiányzik, miközben Han Solóról maximum annyi újdonság derül ki, hogy miért is lett Solo. Ez pedig sehogy sem nevezhető eredettörténetnek, ami egy jó, pergős kaland és szuper karakterek támogatása nélkül nem lett több, mint egy nyomokban látványos, de összességében unalmas, elcsépelt mozi, amiben ráadásul nagyítóval sem találjuk meg a Star Wars-esszenciát, vagy legalábbis azokat a kapcsolódási pontokat, amelyek akár el is fedhetnék a problémákat. Azaz a fan service minimális módon van jelen.

A nyitányban éppen Solo (Alden Ehrenreich) szülőbolygóján, a Corellián járunk, ahol Han gyerekkora óta zsiványkodik. Mi akkor kapcsolódunk be, amikor szerelmével, Qi'Rával (Emilia Clarke) épp a szökésüket tervezik. A kísérlet természetesen kudarcba fullad, csak Hannak sikerül megúsznia, hogy ne kapják el, így a romantikus énjét is megvillantó csibészes mosolyú kalandor megígéri szerelmének, hogy amint tud, visszatér. Az időben ugorva aztán a Birodalom oldalán harcoló Solo is bemutatkozik, aki a csatatéren ismerkedik meg későbbi mentorával, Tobias Beckettel (Woody Harrelson) és csapatával, illetve későbbi másodipilótájával, Chewbaccával (Joonas Suotamo). Beckett végül beveszi a bandába az önfejű, de határozott és magabiztos csempészt, a foghíjas társaságnak ugyanis elkél egy kis segítség, mert épp egy komolyabb balhét igyekeznek teljesíteni, méghozzá a könyörületet messziről sem ismerő Dryden Vos (Paul Bettany) megbízásából.

Vagyis minden adott ahhoz, hogy kapjunk egy grandiózus heist-filmet, amiben végre megismerhetjük az Ezeréves Sólyom pilótapárosát. Ehhez képest a cselekmény nem szól másról, mint a non-stop, de inkább decens akcióról, amely többnyire jól megkomponált, de közben maga a történet és a szereplők is teljesen elvesznek. Előbbi részben azért, mert egyetlen percig sem akar foglalkozni a címadó karakter eredettörténetével, illetve a nagy rablás és annak háttere, valamint kimenetele klisékre épül és mellőzi a jópofa fordulatokat. Közben pedig maga az akció is teljesen egyenetlen, a nagy, végső összecsapás pedig annyira ötlettelen, hogy a teremből kijövet már nem is nagyon fogsz rá emlékezni.

Utóbbi pedig azért, mert már a film elejétől kezdve úgy állítja be Han Solót, hogy ő a galaxis legjobb pilótája, a legtökösebb csempésze, a mosolyától pedig azonnal leugrik a csajok bugyija. Egyszerűen nincs karakterfejlődés, nem tudunk meg semmi olyat Solóról, ami akár egy fikarcnyit is hozzátenne a karakteréhez. Ugyanez elmondható a többiekről is, így mindössze Lando Calrissiannak (Donald Glover) és Chewbaccának van egy-két jó pillanata, igaz, azok legalább be is találnak, mert bár a film több ponton is igyekszik vicceskedni, a terem ezeket inkább kínos csendben fogadta.

Nyilván az sem segített, hogy a színészválasztás teljesen félrecsúszott. Woody Harrelson végig enervált és láthatóan baromira unta az egész forgatást, Emilia Clarke pedig lehet, hogy a Trónok harca egy közkedvelt karakterét alakítja, de továbbra is csapnivaló színésznő. Ugyan nem szép dolog Harrison Fordhoz hasonlítani Alden Ehrenreichet, de lehetetlen nem elvonatkoztatni Ford Han Solójától. Ehrenreichből hiányzik a sárm, a karizma, a csibészes mosoly, az igazi vagányság és lazaság. Néha megvillannak a karakter egyedi vonásai, de Ford ezt légies természetességgel hozta. Ehrenreich inkább akkor működik jól, amikor a karaktert kissé árnyaltabb, romantikusabb, érzelmesebb formában kell bemutatnia, de miután szikrányi vonzalom és minimális kémia sincs Clarke és közte, a cselekménynek sem súlyt, sem drámát nem kölcsönöz ez a vonal. De sajnos a forgatókönyv sem hagyott teret a karakterek kibontakozásának, így ez esetben a színészek visszafogottsága tényleg csak közvetetten okolható a rossz szájízért.

Már önmagában az eredettörténet létjogosultsága is megkérdőjelezhető, de ezek után nem biztos, hogy trilógiává kellene bővíteni ezt az antológiakalandot. A Disney igazán lehetne merészebb, igazán bevállalhatna olyan történeteket, amelyek ugyan kevésbé ismertek a mainstream közösség számára, de legalább annyira izgalmasak és szórakoztatóak, mint a klasszikus trilógia népszerű hősei. Egyelőre nem úgy tűnik, hogy változna a stratégia, hiszen egyre biztosabb, hogy a következő Star Wars-történet Obi-Wan Kenobival fog foglalkozni, de egyelőre én sem vagyok benne biztos, hogy ilyen formában vágyom egy újabb különálló, önálló Star Wars-mesére.

Gamekapocs értékelés: 5.0

Solo: Egy Star Wars-történet
Eredeti cím: Solo: A Star Wars Story
Rendezte: Ron Howard
Írta: Jon Kasdan, Lawrence Kasdan, George Lucas
Szereplők: Alden Ehrenreich, Emilia Clarke, Woody Harrelson, Thandie Newton, Donald Glover, Joonas Suotamo, Phoebe Waller-Bridge, Paul Bettany
Játékidő: 135 perc
Magyarországi premier: 2018. május 24.

59.
#57: SPOILER

Már megy arról a pletyka, hogy azt a sztorit esetleg az Obi-Wan filmben szövik tovább. Persze ez semmi más, csak találgatás, de szvsz jót tenne ezeknek az anthology filmeknek, ha lenne köztük valami összekötő kapocs. Viszont ezzel a befejezéssel elég gyanús, hogy Qi'ra története sem ért még véget. Lehet Maul-t is ott látjuk viszont.
58.
hoaw
Na bejött, amire számítottam. Szerintem nem volt olyan jó, mint a Zsivány egyes, de a 7-8 nál sokkal jobb. Mondjuk szerintem a 8-nál akármelyik Star wars jobb.
57.
Hab
#55: Olyan élményünk már sohasem lesz, mint az eredeti trilógiát látva. Talán mondhatom magamról hogy SW fanboy vagyok, mégis amikor először meghallottam hogy lesz Han Solo film kézzel-lábbal tiltakoztam ellene. Én már mások előtt féltem, hogy nagyon szar lesz, aztán erre jött a sok fikázás a premier után. Ennek hála semmi elvárásom nem volt, ehhez képest egy szórakoztató filmet kaptam és !!!SPOILER!!!


Maul feltűnése a filmben nagy örömöt okozott nekem. Remélem filmet is csinálnak belőle.


SPOILER vége!
56.
Ooorky
Az új filmek egyetlen "érdeme", hogy mellettük még az első 3 rész (Baljós árnyak...) is kifejezetten jóknak tűnik.
55.
NemecsekErno
Valószinű, a nézők egy része azzal az elvárással ül be minden Star Wars filmre, hogy egyszer talán olyan élményben lessz része, mint az első három filmnél, amit késöbb többször is újra lehet nézni, és izgulni.

Sajnos, amikor az jön át, hogy "egyszer elmegy", "jó iparosmunka", "5 pont", akkor a csalódás azért kifakad ezekből az emberekből, akik átverve érzik magukat, mert a filmstúdiók képtelenek megfelelni az elvárásoknak.

Mondjuk az is biztos, hogy az első három filmnek nem ebben a világban kellett megfelelnie, hanem akkor, amikor a konkurenciát olyan filmek képviselték, mint pl. Flash Gordon, vagy a Star Trek...
Manapság már olyan sok látványos scifi film van, hogy a Star Wars elveszik a sok között, főleg akkor, amikor a Disney csak a fejőstehetnet látja benne, és a minőség helyett a mennyiségre áll rá.

Akkor jönnek olyan filmek, amikre a legjobb jelző a "egyszer elmegy", "jó iparosmunka", "5 pont", a frisztrált rajongók meg várnak tovább, bizva abban, hogy majd talán a következő...
De ez már más világ.
54.
Datzy
#51: Jah, Aki sokat vár a filmtől egész biztosan csalódik, aki a kritikák szerinti hozzáállással ül be, lehet, hogy nem fog csalódni.

Nem lehet jobb szóval jellemezi a filmet: jellegtelen, de még is van benne valami annak ellenére, hogy tobzódik a nem oda való dolgoktól. Egyszer nézhetővé teszi a filmet. Rendkívül szolíd,de ütős poénok. Nem úgy mint az előző SW-nél ahol úgy éreztem a rosszul felvezetett vígjátéki elemet, mintha egy tun taun erőszakolt volna meg hátulról.
53.
Mortis
#51: így van. stáblista megjelenésekor is pont arra gondoltam hogy ez egy szolid 5 pont. ahhoz képest mennyire lelketlen, egy jó iparosmunka érzete nagyrészt megmaradt. a sok forgatási dráma se látszik meg annyira rajta - valószínűleg a vágók érdeme.
Róg vánnál és a dö lászt dzsedájnál élvezetesebb.
52.
Dem Lac
Atya gatya most itt inkább nem olvasom tovább a véleményeket.
Inkább megnézem úgy ahogy az összes többi részt.
51.
Perseus84
#50: Most jottem ki en is a mozibol es en se ertem mi ez a nagy fikazas. Nem volt rossz film. Egyszer nezhetos mint az osszes disney reszek amik sztem tul lettek pontozva. Ennek legalabb realis a pontozasa
50.
Hab
Nagyon örülök, hogy a film előtt mindenhonnan csak a fikázást hallottam, mert így semmilyen elvárásom nem volt, és kellemesen csalódtam. Szerintem egész jó kis film lett.
49.
Perseus84
Atya eg mik mennek mar itt komolyan. Ez egy film azert h szorakozzanak az emberek es doljon a le az eladasokbol. Mit kell ebbol politikai ugyet csinalni nem ertem.
En holnap fogom megnezni Imax-ben eredeti szinkronnal. Semmi elvarasom sincs szimplan a szórakozasbol megyunk a kollegakkal.
48.
KőbányaKispest
Okádék egy szar film. Ennyit mondanék erről a csodáról, amit a disney ismét a nép elé rakott. Dög unalom semmilyen az egész.

Attól tartok már nagyon magasra teszik a lévet,m ha 16 éveseknek csinálják már ezeket, de még ők is túlkorosak beülni.

10/2
47.
Animejetix
Megnéztem tegnap a filmet, de úgy mentem be hogy nem voltak elvárásaim csak jól akartam érezni magamat. Nagy kóla, nagy popcorn, a nachost most kihagytam.. érzem hiba volt.... no de a film magyar szinkronja picit megijesztett az elején da aztán tökre megszokható volt. A filmről nem tudok véleményt mondani, csak annyit hogy lekötött eléggé, a karakterek jók és szerethetőek, egy folytatásnak nagyon örülnék! Van benne potenciál, kiaknázni való! Ha meg ugye hiányérzetem van egy folytatásra akkor az azt jelenti hogy jó a film! Önmagában kevés, de sorozatnak jó alapanyag! :) Prologe!!! Ez a hivatalos megnevezése az ilyennek....
46.
#45: Komoly probléma van az emberek gondolkodásmódjával.
Érdekes, engem Katolikusként soha senki sem zavart ki sehonnan, pedig dolgoztam araboktól elkezdve, mindenkivel.
Melegekkel, bárkivel.

Mégis, sose felejtem el a napot, amikor a mi kis kedves győri plébániánkon, a Győri Székesegyházban megjelent egy politikai küldöttség és még azon nyomban rábeszélték a plébános barátomat arra, hogy áthelyezzék.
Mondván az ő nyitott gondolkodása, az, hogy takarókat gyűjt a menekülteknek, nem fér bele a Keresztény kultúrába.

Olyan bátorságot azóta se láttam, olyat, hogy egy ember, aki megvédhette volna a pozícióját, inkább csendben maradt.
És távozásra tudták bírni, most pedig egy apró kápolnának csupán a szolgája.

Épp ezen okokból sohase fogom azt hinni, hogy a liberalizmus bárkinek is megfogná a kezét, bárkinek is tiltaná a saját értékrendjét, de ehhez kell egyfajta bizonyos élettapasztalat, hogy meg is értsék az emberek, s ez nem köthető korhoz.
Van aki nagyon fiatalon megtapasztalja ezt, van aki soha, s olyan is akad aki nem vesz az élettapasztalatáról tudomást.

Épp ezért, itt is hagyom ezt az oldalt, én nem szeretném, hogy úgy érezd, kirekesztelek téged bármivel is.
Szerbusz,
45.
Ooorky
#44: Ühüm.
Csak mert valaki zsidó és liberális akkor már nem lehet saját értékrendje, követnie kell a legújabb baloldalinak titulált agymenéseket az utolsó betűig.

Undorító, hogy ilyen rasszista, kirekesztő emberekkel kell megosztanom az oldalt, mint te.
44.
#43: Persze ember, Colint Trevorrow véletlenül sem azon valóságos okok miatt hagyta a Star Wars-t, mert ő pusztán kicsit más irányba indult volna el, hanem emögött rögtön politikai okok vannak.

Ugye, egy nyíltan liberális rendezőnél aki a 12 év rabszolgásod és az Ember gyermekét a kedvenc filmjei közé válogatta?
Ugye kedves Ooorky, hirtelen megvilágosodott Donald Trump aranykeretes portréjára ránézve és eldöntötte, hogy ő többé nem szolgálja a sátánista Hollywood sötét népeit, ezért aztán hívta is a stúdiót:

-Én kilépek basszátok meg!!

(elképzeltem, elképzeltem)
XD
43.
Ooorky
#41: Jesz. Jesz. Náci kártya. Jesz. Jesz.
42.
Ooorky
#37: Csak egy szimple sjw. Anno a fekete párducot is agyonajnározta.
41.
#38: "Az Utolsó Jedi is azért élt meg 2 rendezőváltást mert az első kettő nem volt hajlandó tönkretenni a filmet a baloldali propagandával..."

Ez amúgy hányadik a neten terjedő baromságok közül?
Persze, majd egy zsidó rendező azért lép le a Star Wars-ról, mert amúgy ő maga inkább a nácik pártját fogná.
Nonszensz XD
40.
#38: George Lucas mindig is liberális eszméket vallott, senki nem tett tönkre semmit, csak folytatták a jól bejárt utat, aminek én nagyon örülök.
39.
#37: Nem értelek, ez már a filmben az elejétől kezdve ott van.
Nem fogok spoilerekbe bocsájtkozni, aki látta, úgyis tudja miről van szó.
38.
Ooorky
#34: Nehéz volt nem észrevenni ezeket benne, mivel egy nyíltan baloldali feminista lény irányítja a Lucasfilm-et. Az Utolsó Jedi is azért élt meg 2 rendezőváltást mert az első kettő nem volt hajlandó tönkretenni a filmet a baloldali propagandával...
37.
zoli12i
#34: Jézus :D
Te tuti troll vagy baszki. Mi meg itt etettünk....
36.
#35: Nem tetszhet mindenkinek.
Én tiszteletben tartom, ha neked 0% akkor is.
Nem kezdtél személyeskedni, mint mások.

A vélemény kimondása, már a film előzetesében is benne van.
Nekem meg a Bosszúállók nem jött át, hiába világsiker meg minden, én meg abból nem tudok egy sort idézni.

Biztos megosztó lesz a filma továbbiakban is.
35.
Macifasz
#34: Nem mondom, irigyellek, hogy tetszett. Frankón. :-D Szerettem volna én is szeretni még úgy is, hogy már alapjáraton feleslegesnek tartottam és nagyon letekertem az elvárásomat, mikor beültem rá. De még így is csalódnom kellett. :-(
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...