Cowboy Bebop sorozatkritika

  • Írta: Baloo
  • 2021. december 20.
A Netflix minden idők egyik legikonikusabb animéjének adaptálására adta a fejét, a végeredményt látva viszont nem lepődnénk meg, ha már a Naprendszer összes űrcowboya a készítőket üldözné a vérdíjért cserébe.

A nem túl távoli jövőben, 2071-ben az emberiség már meghódította a Naprendszer legtöbb bolygóját és holdját, de ez a hirtelen megvalósult kolonizáció messze van az ideális jövőképtől: a gazdagok gazdagabbak, mint valaha, a szegények pedig pillanatok alatt illegális ügyekbe keverednek, ha az a jobb megélhetés reményével kecsegtet. A rendfenntartó erők ezért nem is bírnak az exponenciálisan növekvő bűnözéssel, így visszanyúlnak a régi vadnyugat megoldásához, vagyis vérdíjat tűznek ki az illetékesek fejére, amire a csillagközi fejvadászok lelkesen le is csapnak. A Bebop hajó legénységét pedig pontosan egy pár ilyen titokzatos múltú űrcowboy alkotja.

Shinichiro Watanabe 1998-as animéje mesterien keverte össze a sci-fi, a western és a noir műfajok legjellegzetesebb elemeit, ami ezáltal könnyebben tudta megszólítani a nyugati közönséget, illetve a parádésan megrajzolt jelenetek rengeteg embernek szolgáltak kapudrogként az animék világába. Egy ilyen legendás és nagyra becsült sorozatot pontosan ezért bátor, valamint egyben bolond döntés is élőszereplős vérátömlesztésnek alávetni, habár a népszerűsége miatt nyilván adta magát a dolog. A Netflixnek pedig a Death Note-adaptáció után sikerült ismét lábon lőnie magát.

Egy feldolgozással kapcsolatban mindig fontos, hogy mennyire szeretnének az alkotók eltávolodni az eredeti műtől, vagy pedig egy az egyben átemelnék azt, hogy egy szélesebb közönség is megismerhesse. Nos, a Cowboy Bebop valahol a kettő között a földre esett, és sikerült azzal a lendülettel eltörnie a farokcsontját is. Az újonnan beleerőltetett cselekmények például teljesen logikátlanok, idegesítőek és unalmasak, ezek fényében pedig még fájóbb, amikor felcsendül egy-egy nosztalgiavadász betétdal, vagy felbukkan egy, az animéből lemásolt jelenet.

Az új Vicious és Julia szálat (ami egyébként a játékidő tekintélyes százalékát elrabolja) például úgy ahogy van, kukázni kellett volna – a színészi játékukkal együtt. Spike ősellensége itt ugyanis a rideg és hátborzongató fenyegetésből egy apakomplexusban szenvedő, szegény ember Lucious Malfoyává degradálódott, a Juliánál végbement változtatásoknak pedig annyira nincs értelmük, hogy arra nincsenek megfelelő szavak. Szintén a vágósoron kellett volna végeznie a rengeteg céltalan káromkodásnak és meztelenkedésnek is, ahol az utóbbi vihette volna magával a szánalmas komikusságba torzuló egyfolytában begerjedt karaktereket.

A készítőknek szemmel láthatóan fogalmuk sem volt, hogy milyen témákat boncolgatott az eredeti anime egy-egy epizódja, de hogy emellé a főszereplőink melankolikus világnézetét is sikerül majd kidobniuk az ablakon, azt a legmerészebb álmaimban sem gondoltam volna. John Chónak, szegénynek persze esélye sem volt hozni Spike “rajzolt” lazaságát és Steve Blum különleges baritonját, de Mustafa Shakir Jetje sem emlékeztet a csapat mackós apafigurájára. Pedig itt aztán szó szerint apuka lehetett, ugyanis kapott egy kislányt, ami szintén remekül mutatja, hogy az írók semmit nem értettek a karakteréből. De a végső kegyelemdöfést Daniella Pineda Faye Valantine-ja adja meg, aki femme fatalle helyett egy elképesztően túljátszott és idegtépő ripacs lett. Ed és Einre pedig inkább ki sem térek, mert a sorozat is ugyanennyi energiát szentelt nekik, habár nagyjából értem, hogy az előbbit miért nem akarták hús-vér emberrel erőltetni.

A meg nem értett szereplők szájába pedig sikerült olyan mondatokat adni, hogy néha azt hittem, egy hivatalos Cowboy Bebop-paródiát nézek éppen. Amennyiben teljes önkínzásra vágytok, ajánlom, hogy angolul nézzétek a részeket, hogy ne maradjatok le a falkaparósan kínos szóviccekről, vagy arról, hogy hány alkalommal hívják Spike-ot Fearlessnek. Attól, hogy forró ólmot öntsünk a fülünkbe, egyedül Yoko Kanno zenéje fog megmenteni, ami ennyi év után is lenyűgöző. Persze azon a keserédes érzésen így sem tud majd segíteni, hogy ezek a dallamok fényévekkel hatásosabb kohézióban voltak az anime képsoraival, és csak még jobban tudatosul bennünk, hogy mennyire kéz a kézben építették fel annak a hangulatát.

Az élőszereplős Cowboy Bebop tehát még csak köszönőviszonyban sincs az eredeti művel. Az akciójelenetek erőtlenek, a kamerabeállítások katasztrofálisak, a díszlet még a maga módján szódával elmegy, de a ruhák szintén kezdő cosplayerek próbálkozásait idézik. Nyilván ezeknél fajsúlyosabb probléma, hogy az alkotóknak fogalma sem volt, hogy mi tette naggyá az 1998-as animét, a saját ötleteikkel pedig sikerült még azt a kevés átmentett jelenetet is értelmetlenné tenniük. A rajongók messze kerüljék el ezt a blaszfémiát, az animéktől ódzkodó újoncokat pedig csak kérlelni tudom, hogy inkább a klasszikusnak adjanak egy esélyt. Szerencsére a streamingszolgáltató nemrég felrakta a kínálatába az eredeti szériát is, így én megyek is azzal kiöblíteni a szemeimet, és talán kibékülünk, hogy ha mellé még feldobják a 2001-es egész estés Cowboy Bebop-mozit is.

Gamekapocs értékelés: 2.0

Rendezte: Alex Garcia Lopez és Michael Katleman
Szereplők: John Cho, Mustafa Shakir, Daniella Pineda, Elena Satine, Alex Hassell
Zene: Yoko Kanno
Epizódok száma: 10

17.
17.
delphijos
#15: Én hasonlót mondtam, simán nézhető a sorozat, ugyanakkor nincs is igazad, mert ez COWBOY BEBOP akar lenni. Annak meg nem jó. Ez van. Ehhez nem kell kockának lenni.
16.
16.
DragonBleacPiece
#15: az a baj hogy ha a hülye kockáknak - mint pl én - se tetszik, akkor azért elhiheted hogy nem sikerült jól... ha kimennék most az utcára, és adnék az első három hajléktalanra cowboy bebop cosplayt, szerintem ők élethűbben eljátszanák a szeretett karaktereim, mint a sorozatbeli színészek
15.
15.
sasncore
#14: Persze, ennyi hülye kockának sok ez. Egyáltalán nem olyan rossz, sok bezzeg pókembert orálisan kényeztetitek. Szar egy világ. Nem jó adaptáció, de nézhető B kategória. Jó az anime más volt, de az egy erőssen túl hypeolt réteg sorozat. Mit is vártam a sok hülye rajongótól. Dallas:meghalt Boby, most mil esz velünk:)
14.
14.
TolokocsisIsBack
Sok az a 2 pont. Foleg ha megnezitek milyen arcok dolgoztak rajta.
13.
13.
delphijos
#12: Basszus lemaradt hogy filmnél Tini Nindzsa 2-re emlékszem amit nagyon lehúztak. Meg a Fantastic Four remake-t.
12.
12.
delphijos
#11: Mintha lett volna valami autós játék régen ami fél pontot kapott.
11.
11.
Nothing
...amúgy kapott már itt valaha ilyen alacsony értékelést film vagy sorozat?
10.
10.
Heldengeist
#6: Szerintem pont ez a "fröcsögés" hiányzik sokszor a tesztekből. Játékteszteket is gyakran rábíznak olyan szerkesztőkre, akik nem ismerik/szeretik az adott műfajt és ezért fölöslegesen lehúzza. Itt épp ellenkező a helyzet. Az eredeti sorozat rajongója írja le a benyomását az élőszereplős adaptációról és a kifogásolt részek egyszerűen helytállóak.

Mondjuk szerintem sem 2/10 szar a sorozat, inkább olyan 4/10 rossz. Tényleg kontárkodtak már össze ennél sokkal rosszabbakat is.
9.
9.
Windrider
Ez lehet tényleg ízlés kérdése. És sokkal jobban élem ezt a melankolikus atmoszférát, amit az eredeti anime sugároz. Ettől lett egyedi a maga nemében és meghatározó mind a mai napig. Ehhez képest ez az új "feldolgozás" tényleg egy kalap hányás. Aki ilyen "könnyed" valamit akar az nézze, de nem fog mélyebb tartalmat kapni az biztos. Az meg, hogy "ennél szarabb sorozatok is kaptak már folytatást", az inkább szomorú. Én örülök, hogy ezt nem folytatják.
8.
8.
delphijos
#6: “emberekkel nem megvalósítható a művészek eredeti elképzelése”

Az hogy a szereplők ( és nem a fizikai kinézetre gondolok ) köszönő viszonyban sincsenek az eredeti figurákkal az szerintem nem amiatt van hogy nem rajzolva vannak….
7.
7.
delphijos
Egyetértek azzal hogy nézhető volt, MAGA A SOROZAT nem ennyire rossz, de ha CB-ként nézem azért van igazság a kritikában. Ha ilyesmit akartak, nem kellett volna CB-nek hívni. De így olyan mintha a névvel akartak volna reklámot csinálni.
6.
6.
Mortis
Itt leginkább az ízlés kérdése lehet a hunyó: kit mennyire zavar a ripacskodás, menniyre fordít figyelmet a történet nüanszaira. Ez az iromány sajnos nagyrészt tényleg csak fröcsögés, de rávilágít dolgokra amiket egy pártatlan nézőpontból is el lehet ítélni és kijelenteni róluk, hogy lehetne jobban is csinálni.
Anime filmfeldolgozások amúgy is teljesen felesleges. Nyílván azért lett animálva, mert emberekkel nem megvalósítható a művészek eredeti elképzelése.
5.
5.
C0m1n65un
Szerintem is jó kis sorozat volt. Nem világmegváltó, de azért szórakoztató.
Az ilyen túlzottan részrehajló cikkeket viszont nem igazán kéne ide kitenni. Értem én, hogy egy feldolgozás esetében nehéz, sőt lehetetlen nem összehasonlítani, de azért túlzásokba sem kellene esni.
Nekem például az eredeti Anime nem tetszett, mivel számomra már tipikusan túl ázsiai volt, és ezért nehezen befogadható, pedig a Sci-fi, és a western is közel áll hozzám. A Noir-hoz pedig semmi köze, aki ilyet állít, az nem ismeri a műfaj definícióját.
4.
4.
Csoki80
Ez kb olyan cikk, hogy megyek megírom már ezt a *****. Kár volt így lehúzni jó kis sorozat. Mindenben az értelmet meg az esszenciát keresitek, inkább szórakozzatok egy jót ;-)
3.
3.
Matt8888
Csatlakozom az előttem felszólalókhoz, nekem sem volt a szívek csücske, viszont mégis érdekelt és lekötötte a figyelmem. Sok ponton más volt, de nem is néztem az eredeti anime szemszögéből teljesen. Ennek ellenére is élvezhető volt szvsz.
2.
2.
KratoS
Szerintem is bőven élvezhető volt. Sokkal retkebb sorozatokhoz csinál folytatást a NF, a kiemelkedő de kevésbé nézetteket meg kukázza.
1.
1.
gyerecske
:( Nem értek egyet a kritikával , szerintem nem sikerült ennyire rosszul.Sokkal bénább sorozatok kapnak folytatást.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...