Betiltották Belgiumban a fizetős loot boxokat

  • Írta: szlav
  • 2018. április 26.
  • Biznisz
Komoly lavinát indított el az EA tavalyi Battlefront II-botránya. Hollandia után immáron Belgium is szerencsejátéknak (s mint olyan, illegálisnak) minősítette a videojátékos loot boxokat. Az ügynek persze rengeteg érintettje van.

Tovább bonyolódik a loot boxok körüli jogi botrány. A tripla A-s címekben mára már szinte kötelezővé vált véletlenszerű loot-rendszer mindig is kényes téma volt, de a tavalyi Battlefront II-fiaskó hozta csak igazán a köztudatba ezt a témát. Korábban Hollandiában indítottak vizsgálatot néhány játék ellen, ahol szerencsejátéknak minősítették a randomizált fizetős rendszereket, s mivel azok az ottani szabályok szerint illegális tevékenységnek számítanak, a bűnösnek talált játékok kiadói komoly jogi következményekkel szembesülhetnek. Ott két hónap türelmi idő jár a játékok módosítására, de Belgiumban egy fokkal szigorúbbak a szabályok ezzel kapcsolatban.

Az ország igazságügyi minisztere, Koen Geens a közleményében leírta, hogy négy játékot (Star Wars: Battlefront II, FIFA 18, Overwatch, Counter-Strike: Global Offensive) vizsgáltak meg az ügy kapcsán. Ironikus, hogy ezek közül csupán a Battlefront II-t nem találták jogsértőnek, hiszen az EA mára teljesen átalakította a Star Wars-játék loot box-rendszerét. A maradék három cím kiadóit felszólították, hogy azonnal módosítsák, vagy távolítsák el a játékokból a véletlenszerű jutalommal járó mikrotranzakciós lehetőségeket. Ha ennek nem tesznek eleget, akkor az 800 ezer eurós bírságot és akár öt év börtönbüntetést vonhat maga után. Emellett súlyosbító körülménynek számít az is, ha kiskorúak is érintettek az ügyben, így az említett számok akár kétszerese is kiszabható.

Komoly vonzatai lehetnek ennek még a videojátékok jövőjére nézve, hiszen az utóbbi években számtalan ilyen és ehhez hasonló módon igyekeztek a kiadók haszont szerezni a játékokból a megjelenés után is. Ha további országok állnak majd be Európában Hollandia és Belgium mellé a loot boxok ellen, akkor azzal könnyen ellehetetleníthetik az ilyen megoldásokat.

24.
#23: Amikor mondtad, hogy a játékok úgymond "ugyanannyiba" kerülnek, azt hittem az inflációra gondoltál, mert az értékük nem változik, itthon viszont mégis egyre többet fizetünk érte. Lehet a mozijegy ára is emiatt drágul, de őszintén megmondom, nem tudom.

Viszont nem is erre hoztam fel példaként, hanem arra, hogy ahogy a 80 meg a 265 millás keretből készülő játék is ugyanúgy 60 pénz, a 237 millás Avatar mellett a 15 milliós Bombák földjén-re is ugyanannyiért válthattál jegyet.
23.
Zoli0507
#22: A mozijegy àra rossz pèlda. Rèvèn emelkedik. 5-6ève is ennyibe került? Na ugye hogy nem. Meg egyèbkènt is.... mindegy, szeintem kb mintha a kecskère delfinnel vàlaszoltàl volna.

Nem kötelező deeee ha a csapbòl is az folyik akkor sokkal sikeresebb ami eladàsi szempontbòl nem mindegy. Vannak ott szakemberek akiknek ez a munkàjuk ès meg tudjàk mondani hogy kell vagy sem.

A deluxe, gyűjtői kadàsok csak limitàlt szàmban vannak. Illetve a deluxe az altalàban mindig vàsàrolhatò ha ubisoft, EA.... ...... stb befektető cègeket nèzzük. De ez sose fog vàltozni rèvèn beflektetők nem jàtèkfejlesztők.
Deeee mint befektető mondhatom azt is hogy akkor szarok a jàtèkosokra, inkàbb a fejlesztèsre fordìtott összeget befektetem ingatlanba, tőzsdère, bankba mert rövidebb idő alatt fog profitot ès nyeresèget termelni ès kevesebb a rizikò hogy bukok rajta mert nem fog senki nyàvogni ès hisztizni hogy milyen lett a jàtèk, a fogyasztòknak nem vagyok kiszolgàltatva. Szimpla üzlet.

Hogy a nagy cègek mièrt "sìrnak" azt nem tudom. Ahogyan azt sem hogy mennyi a bevètel. Èn nem làtok bele a pènztàrcàjukba.
22.
#20: Alapvetően a mozijegy is ugyanannyiba kerül, tökmindegy milyen költségvetésű filmre ülsz be. Marketingre meg nem kötelező költeni, annak a költségét a kiadók vonják saját magukra. (Ezzel nem azt mondom, hogy ne is költsenek, de az ő bajuk, ha túlzásba viszik.)

A leakasztott összegekre meg cserébe rá lehet számolni a deluxe, gyűjtői meg egyéb hasonló kiadásokból keletkező többletet, akárcsak a season pass árát.

Mindegy, részemről annyi volt a lényeg, hogy a nagy cégek így is, úgy is folyamatosan profitot termelnek, és amikor sírnak, hogy nekik "szükségük van" az extra lóvéra, az egyszerűen kamu. Náluk ez az utolsó fillér kicsikarásáról szól, nem arról hogy veszélyeztetve lennének. Emiatt pedig nem fogom őket sajnálni.
21.
Zoli0507
#20: Hogy èrzèkeltessem;
A God Of War megjelenèse napjàn Amerikàban :59dollàr
Ez 15.312Ft
Euròpàban megjelenèse napjàn; 65euro (itt Nèmetorszàgban legalàbbis)
Ez 22.000 pàrszàz forint.

Nem mindegy hogy mennyi adòt vetnek ki rà. Tènyleges lehet hogy a jàtèk àra valòjàban 10-12ezer ft de mire àtmegy minden kèzen, a gyàrtòn az àruszàlìtòn, a forgalombahelyezèsen...stb plusz ràkerül az adò..... akkor màr 20.000ft lesz. Ès ha mondjuk a jàtèkipar ùgy döntene hogy 2-3ezer forintot emelne rajta az azt jelentenè hogy neked ez 30-32ezerbe kerülni.

Csak.... azèrt ìrtam hogy a màsik oldalt is valahol meg kène èrteni ès most nem a lootbox-ra èrtem
20.
Zoli0507
#18: Azèrt azt tegyük hozzà hogy mondjuk egy 100milliòs projektnèl (AAA kategòriàban kb ennyibe kerül 80-130között mozog) 1.6milliò eladott pèldàny kell ahoz 60euros àron hogy a fejlesztèsre fordìtott összeg vissza jöjjön. De akkor mèg nem beszèlve arròl hogy a marketingre mennyit költenek ezen felül. (A W3-nàl a CDPR kb 30millàt költött csak a marketingre).

Ès az 1.6 milliò sem igaz mert szàmoljuk le hogy a platformok ebből mennyit akasztanak le, vagy mennyibe kerül a dobozos előàllìtàs, vagy az online kereskedők mennyit kèrnek.
Ìgy előfordulhat az is hogy tènylegesen egy ilyen projekt mondjuk 3-4milliò eladott pèldànyszàmtòl tèrült meg de ez mèg nem nyeresèg hanem csak az àra jött vissza. Plusz a következő projektet is valamiből finanszìrozni kène, nyeresègről nem is beszèlve.

Vagy nèzhetjük azt is hogy miòta kerülnek a jàtèkok ùgymond "ugyanannyiba". Ha szètnèzünk a vilàgban pont a jàtèkipar az ami hosszù èvek òta stagnàl, nem emelkedik az àra ha bemèsz a boltba.
19.
hadzsime
Egyébként itt nem lehetséges az, hogy a kiadók csak bevetik a Kínában használt Blizzard-féle Chewbacca védelmet?
18.
#4: Már így is annyit kell fizetned, ha egy teljes árú játék egészét akarod élvezni. 60 euró az alap, meg 40 a kivágott tartalom, és ugyanott tartunk.

#17: Engem kikészít, amikor valaki képes elhinni, hogy szegény kiadóknak szükségük van az ezekből befolyt extra pénzre. Bezzeg amikor azok maguk vallják be, hogy ez nem igaz, azt nem akarják meghallani. (Pl. amikor az EA kivette a Battlefront 2-ből a mikrotranzakciókat, azonnal elkezdte nyugtatni a befektetőit, hogy ennek nem lesz negatív hatása a bevételeikre.)
17.
Gamelord
Igazuk van, a szerencsejátéknak nem a játékokban van a helye. Ugyanúgy kilehet termelni rengeteg pénzt, anélkül hogy random lootból szedjék be. Lehet csinálni skineket, minden retket amiből dől a végtelen pénz, nem kötelező ehhez kihasználni a fiatalokat. Mindenki úgy tesz itt a komment szekcióban, mintha mindig is lettek volna fizetős random lootok, és anélkül nem lehetne megélni egy kiadónak/fejlesztőnek.
16.
kirschakos
Nagyon helyes!! Sokakat nem érdekelt volna ez, de az utóbbi időben már single játékokban is felbukkant, ami igencsak vérlázító, nem elég, hogy multiplayert akarnak csinálni mindenből szinte, még ilyen baromságot is beleerőltetnek egy játékba. Választható vagy sem, itt az ideje, hogy vesszen vagy alaposan hátrányba szoruljon, mert hosszú távon ez is a játékipar kárára fog menni.
15.
KőbányaKispest
És erre eddig kellett várni. Helyes döntés.
14.
Derivel
Többen felvetették ezt a "legyen a játék drágább, de akkor ne legyen benne lootbox és DLC" ötletet, de ez sokak számára (köztük nekem is) nagy szívás lenne. A lootbox-okat teljes egészében kerülöm, a DLC-kből pedig csak azt veszem meg ami érdekel / megéri az árát. Ha már a játék alapáránál kifizettetnék velem ezeket a tartalmakat, akkor nagyon dühös lennék.
Szerintem az a legjobb megoldás, ami például az NFS Payback-ben és a PvZ Garden Warfare 2-ben van. Legyen benne lootbox (amit meghagyok az idiótáknak), és ennek a bevételéből bővítsék a játékot.
13.
delphijos
#7: Az a gond hogy nagyon sok játékos nem tud / akar ilyen “ésszerűen” gondolkodni. És jellemzően pont a fiatalok. Ők sokkal előbb fognak valódi pénzt költeni hogy dobozokat nyitogassanak. A FIFA-nál, például eléggé elvakult egyedek is vannak, akik nem nyugszanak amíg nincs meg valami sztár....
12.
delphijos
#5: Mondjuk én is inkább DLC-ért fizetnék ha már választani kell. Az hogy x ( akar jatekbeli ) pénzért fizetsz olyasmiért amiről nem tudod micsoda , számomra is kimeríti a szerencsejáték fogalmát.
11.
Juha
#8: Ott legalább már tudod mit veszel, lényegében ennyi. Itt a legnagyobb baj azzal van, hogy fizetsz x összeget, és lehet olyan item/fegyver/akármi jut neked, amit nem tudsz/akarsz használni. Ergo szerencsejáték, mert (rád nézve) vagy nyersz, vagy buktad az x összeget. Ha csillámpónis sisakért fizetsz mikro.-ban, vagy játékbeli valutával, akkor az már a te dolgod.

Egyébként szerintem is lehetnek drágábbak a játékok, de akkor felejtsék el az ilyen húzásokat, a dlc-t, season passt stb. Esetleg a játék kiadása után jópár hónappal bemutathatnak egy Expansion-t, mint régen, és akkor senki nem fog fintorogni. Főleg én, aki 3-4 évvel ezelőtti játékokat veszek akcióban, mert játszani terveim szerint csak 1,5-2 év múlva lesz rendesen időm.
10.
Gykrizsi
#6: Most is kb. már annyi egy játék, ha növelni fogják, kérdéses hol állnak le. Csak úgy vagyok vele, hogy eddig ezek a lootboxok nem sok vizet zavartak, nagyrészt tényleg csak ruhák, meg egyebek voltak benne. Aki akarta megvette, de maga a játék rosszabb nem lett feltétlenül (még ha kicsit lehúzás szaga is volt). Ellenben ha majd a kiesett bevételt kompenzálni akarják (és biztosan fogják is), lehetséges, hogy mi, azok fogjuk megszívni, akik megvettek egy játékot, szartak a dobozokra és játszotta (drágább játék, több kivágott tartalom).
9.
Gykrizsi
#5: Úgy gondoltam, hogy ezt a kiesést azzal fogják kompenzálni, hogy teszem azt, van egy játék, 30% kivágják és megy dlc-be. Most ez majd lesz 35-40%, hogy ezzel többet tudjanak beszedni. Vagy a skinek amik mondjuk lootboxban aránylag olcsón, de piszok nagy szerencsével voltak kiszedhetőek, azok most szimplán rohadt drágák lesznek.
8.
Game Fan
Egyrészt üdvözlendő a dolog, másrészt ez elég sok kérdést hoz maga után. Pl. teszem azt, ha játékbeli valutát tudsz venni ÉS azzal tudod megvenni a lootboxot DE másra is tudod költeni akkor az minek számít??
7.
Slik
minek betiltani? nem mintha kozelezo lett
volna ezeket megvenni... csak el tudja mindenki donteni mire bass*a el a penzet
6.
Lord Zozo
#4: Ha nem is 30.000.- de 20.000.- körűl biztos lesznek.

A játékipar nem jótékonysági szervezet. Ugyanolyan üzlet,mint bármi más. Nem azért dolgoznak, hogy valahogy kigazdálkodják a fejlesztés árát. Keresni akarnak. mégpedig k...a sokat, amivel szerintem semmi baj nincs.

Tudatosan kell vásárolni. Persze ehhez az kell,hogy a kiadók tartalmas profi munkát adjanak ki a kezükből.
5.
ADMlN
#2: A DLC tartalmak miért rosszabbak mint a lootboxok? Ott legalább tudod miért fizetsz...
4.
Gykrizsi
#3: Hát én 30 000-t biztos nem fizetnék egy játékért. Amúgy nem védem a Bf-t, csak elmondtam és kész.
3.
Ooorky
#2: Ja szegény BFII. Nem is a közfelháborodás miatt vettek vissza, csak véletlenül maradt benne megjelenéskor az a csúnya lootbox. Sőt, még a Disney-nek se kellett bejelentést tennie, hogy ezt azért már nem kellene.

Pont az lenne a legjobb ha 90€/100$-ért kapnánk egy normális teljes értékű játékot mindenféle DLC meg egyéb sz****g nélkül...
2.
Gykrizsi
Miért érzem úgy, hogy ezt is mi fogjuk megszívni, játékosok? Inkább a lootbox, mint még drágább játék, vagy dlc-nek nevezett tartalmak (megnövekedett számban). Fölösleges ez az egész szerintem, úgy is kitalálnak valamit. Aztán ne legyen igazam.
Amúgy vicces, hogy a BFII volt az egésznek a kirobbantója, mikor abban megjelenés óta egy percig nem volt fizetős lootbox, most pár hete magát a lootboxokat is kivették, helyette fizetős skinek vannak (játékbeli pénzért is beszerezhetőek, nem is annyira vészes áron).
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...