1 millió aláírással indulhat petíció a multiplayer játékok megőrzéséért
- Írta: szlav
- 2024. augusztus 4.
De mi is van a háttérben, miért jött létre 0,0,0,007-es kezdeményezés? Biztos jártatok már úgy, hogy egy (leginkább multiplayeres) régebbi játékot szerettetek volna újra elővenni és nyúzni kicsit, de erre már nem volt lehetőségetek, mert a játékhoz szükséges, kiszolgáló szervereket már leállították. Manapság is gyakori hír, hogy pár évvel a megjelenés után (vagy rosszabb esetben még korábban) már nincs érdekében a fejlesztőnek a szerverek bérlése, karbantartása, ezért inkább leállítják azokat. Jó eséllyel úgy gondolkodnak, hogy az a kis számú játékosbázis nem fog felháborodni, pedig ha jobban belegondolunk, minden játékos fizetett a játékért, azaz azért, hogy a játékkal a saját kedve, ütemezése szerint tudjon játszani, akár évekkel a megjelenés után is.
És sajnos, az online aktivitást igénylő játékok esetén a szerverek leállítása esetenként nemcsak a többjátékos módot, de a teljes játékot teszi használhatatlanná. Innen gyökeredzik a kezdeményezés: a fejlesztőknek kötelességet kellene vállalniuk, hogy az általuk készített játékok korlátlan ideig játszhatóak is maradjanak, az ehhez szükséges szerverek elérhetőek legyenek.
Hiánypótlónak tűnik a felvetés, amely több szempontból érvel a téma mellett. A szerverekhez kötött játszhatóság a játékok tulajdonjogát csorbítja (mit ér a játék, ha nem lehet használni), amely más fogyasztási cikkeknél fel sem merülhet igazán. Más oldalról nézve, egyéb médiumok (film, zene) esetében sem beszélhetünk olyan esetekről, amikor a kreatív alkotás véglegesen eltűnik, teljesen élvezhetetlenné, nézhetetlenné válik. Az utóbbi felvetésnél persze némileg rezeg a léc. Gondoljunk csak a zenemegosztókra vagy a streaming-oldalakon vásárolt filmekre; jó eséllyel ott sincs kellőképpen szabályozva mi történik, ha megszűnik egy szolgáltató, mi lesz a megvásárolt termékek sorsa.
Továbbá, a szerverek hosszabb ideig tartó rendelkezésre állása sem lehet tökéletes megoldás, ha számításba vesszük, hogy mennyi erőforrást igényel a szervergépek üzemeltetése, milyen drágák lehetnek a hozzájuk kapcsolódó fenntartási költségek. Mennyi ilyen pluszköltséget kell a játékgyártónak felvállalnia, és ezt ráterheli-e a vásárlókra, tovább növelve a játék árát? És közel sem utolsó sorban, az igen fontos környezetvédelmi irányelveket sem szabad figyelmen kívül hagyni.
Nem fekete-fehér a helyzet, de a kezdeményezés nagyon is hasznosnak tűnik. Ha össze is jön az 1 millió aláírás, az sem lesz törvényi értékű, de jó eséllyel az Európai Uniónak napirendre kellene vennie a témát, ám hogy ott milyen döntésre jutnának, vagy mekkora befolyása lenne a játékfejlesztő cégeknek, ki tudja; és itt egyelőre csak az EU-ról beszélünk...
Talán a legnagyobb siker az lehetne, ha a játékkészítő cégek törvényszerűen csak olyan játékokat készíthetnének, amelyek aktív netes kapcsolat, szerverek nélkül is használhatóak, még ha limitált módon is. Erre sok esetben jó opciót jelentenének a multiplayert szimuláló botos mérkőzések vagy a lokális hostolás lehetősége peer-to-peer kapcsolattal.
A petíció 2025. július 31-ével zárul, akkor fogjuk megtudni, hány aláírás gyűlt össze, hogy tud-e egy ilyen kezdeményezés hatni egy olyan nagy piacra, mint a játékipar.
Ezzel a kötelező szerver dologgal azt érik el, hogy nem maradnak meg a játékaik az utókornak.
Régen ezzel nem volt gond, mert a LAN support megoldható neten át is. Nem kellenek szerverek meg minden lófasz. Már bocsánat
Ebben a videóban a 2. perctől kezdve beszél erről.
https://www.youtube.com/watch?v=mkMe9MxxZiI
A filmek/zenék esetében pedig a streaming valóban ugyanígy nem nagyon van szabályozva, viszont ott legalább az offline változatokkal (CD/DVD/BR) nem csinálhat semmit a kiadó a megvásárlásuk után, míg jó pár játéknál, mint a Crew-nál például (amiből kiindult ez az egész kezdeményezés) ha lemezesen vetted meg se tudod már elindítani.
Függetlenül attól, hogy tényleg nem játszom multiban semmivel. De ez semmibe nem telik.
Egyébként a cikkbe a 87 hirdetés közé igazán odafért volna a petíció linkje is
https://citizens-initiative.europa.eu/initiatives/details/2024/000007_en
Jelenleg itt tartunk: 154,677/1,000,000
A kiadas csakis akkor kotelezo, ha a jatek megszunik a szervereit meg lekapcsoljak.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.