1 millió aláírással indulhat petíció a multiplayer játékok megőrzéséért

  • Írta: szlav
  • 2024. augusztus 4.
  • Hír
Link másolása
2024. július 31-én indult el az aláírásgyűjtés az ECI(2024)000007 számú Európai polgári kezdeményezés, ismertebb nevén „Állítsuk meg a videójátékok pusztítását” (angolul: Stop Destroying Videogames). 3 nap alatt több mint nyolcvanezer aláírás gyűlt össze az EU országaiban.

De mi is van a háttérben, miért jött létre 0,0,0,007-es kezdeményezés? Biztos jártatok már úgy, hogy egy (leginkább multiplayeres) régebbi játékot szerettetek volna újra elővenni és nyúzni kicsit, de erre már nem volt lehetőségetek, mert a játékhoz szükséges, kiszolgáló szervereket már leállították. Manapság is gyakori hír, hogy pár évvel a megjelenés után (vagy rosszabb esetben még korábban) már nincs érdekében a fejlesztőnek a szerverek bérlése, karbantartása, ezért inkább leállítják azokat. Jó eséllyel úgy gondolkodnak, hogy az a kis számú játékosbázis nem fog felháborodni, pedig ha jobban belegondolunk, minden játékos fizetett a játékért, azaz azért, hogy a játékkal a saját kedve, ütemezése szerint tudjon játszani, akár évekkel a megjelenés után is.

És sajnos, az online aktivitást igénylő játékok esetén a szerverek leállítása esetenként nemcsak a többjátékos módot, de a teljes játékot teszi használhatatlanná. Innen gyökeredzik a kezdeményezés: a fejlesztőknek kötelességet kellene vállalniuk, hogy az általuk készített játékok korlátlan ideig játszhatóak is maradjanak, az ehhez szükséges szerverek elérhetőek legyenek.

Hiánypótlónak tűnik a felvetés, amely több szempontból érvel a téma mellett. A szerverekhez kötött játszhatóság a játékok tulajdonjogát csorbítja (mit ér a játék, ha nem lehet használni), amely más fogyasztási cikkeknél fel sem merülhet igazán. Más oldalról nézve, egyéb médiumok (film, zene) esetében sem beszélhetünk olyan esetekről, amikor a kreatív alkotás véglegesen eltűnik, teljesen élvezhetetlenné, nézhetetlenné válik. Az utóbbi felvetésnél persze némileg rezeg a léc. Gondoljunk csak a zenemegosztókra vagy a streaming-oldalakon vásárolt filmekre; jó eséllyel ott sincs kellőképpen szabályozva mi történik, ha megszűnik egy szolgáltató, mi lesz a megvásárolt termékek sorsa. 

Továbbá, a szerverek hosszabb ideig tartó rendelkezésre állása sem lehet tökéletes megoldás, ha számításba vesszük, hogy mennyi erőforrást igényel a szervergépek üzemeltetése, milyen drágák lehetnek a hozzájuk kapcsolódó fenntartási költségek. Mennyi ilyen pluszköltséget kell a játékgyártónak felvállalnia, és ezt ráterheli-e a vásárlókra, tovább növelve a játék árát? És közel sem utolsó sorban, az igen fontos környezetvédelmi irányelveket sem szabad figyelmen kívül hagyni.

Nem fekete-fehér a helyzet, de a kezdeményezés nagyon is hasznosnak tűnik. Ha össze is jön az 1 millió aláírás, az sem lesz törvényi értékű, de jó eséllyel az Európai Uniónak napirendre kellene vennie a témát, ám hogy ott milyen döntésre jutnának, vagy mekkora befolyása lenne a játékfejlesztő cégeknek, ki tudja; és itt egyelőre csak az EU-ról beszélünk...  

Talán a legnagyobb siker az lehetne, ha a játékkészítő cégek törvényszerűen csak olyan játékokat készíthetnének, amelyek aktív netes kapcsolat, szerverek nélkül is használhatóak, még ha limitált módon is. Erre sok esetben jó opciót jelentenének a multiplayert szimuláló botos mérkőzések vagy a lokális hostolás lehetősége peer-to-peer kapcsolattal. 

A petíció 2025. július 31-ével zárul, akkor fogjuk megtudni, hány aláírás gyűlt össze, hogy tud-e egy ilyen kezdeményezés hatni egy olyan nagy piacra, mint a játékipar.

7.
7.
Zisten
#6: Anno a "Ghost Recon Wildlands" mikor megjelent az volt az első amit kipróbáltam, hogy megy-e a játék internet nélkül. Nagyon boldog voltam, hogy nem kötelező a sztori játékhoz a szerver. Sajnos az UBISOFT ezt a "minden szerveren fut" dolgot nagyon erölteti. A Breaikpoint-hoz már szerver kell.
Ezzel a kötelező szerver dologgal azt érik el, hogy nem maradnak meg a játékaik az utókornak.
6.
6.
Stranger
Szerintem a legjobb, hogy már ilyen 2-4 fős kooperatív játékok nem lesznek játszhatóak coop-ban, mert... lehalt a szerver. Pl. egy Ghost Recon Wildlands. De gondolom ilyen Payday féle gémek is.

Régen ezzel nem volt gond, mert a LAN support megoldható neten át is. Nem kellenek szerverek meg minden lófasz. Már bocsánat
5.
5.
fearer
Kicsit pontosítanék a cikken, mivel Ross (a szervező) többször is kiemelte, hogy ez a kezdeményezés sosem arról szólt, hogy a játékok futásához "szükséges szerverek elérhetőek legyenek" örökké, mivel az lehetetlen, hanem hogy ha lelövik a szervereket, ami addig kötelező volt a játék futásához, akkor vagy egy offline patch-et adjanak ki hozzá, vagy engedjék meg a felhasználóknak a privát szerverek működtetését.

Ebben a videóban a 2. perctől kezdve beszél erről.

https://www.youtube.com/watch?v=mkMe9MxxZiI

A filmek/zenék esetében pedig a streaming valóban ugyanígy nem nagyon van szabályozva, viszont ott legalább az offline változatokkal (CD/DVD/BR) nem csinálhat semmit a kiadó a megvásárlásuk után, míg jó pár játéknál, mint a Crew-nál például (amiből kiindult ez az egész kezdeményezés) ha lemezesen vetted meg se tudod már elindítani.
4.
4.
Neo1989
Most írtam alá útlevéllel már 168 ezernél van.
Függetlenül attól, hogy tényleg nem játszom multiban semmivel. De ez semmibe nem telik.
3.
3.
crytek
Na végre valami. Kíváncsi leszek a sok szájkaratést alá írja e... mert amikor tenni is lehetne valamit (még ha nem is biztos hogy ér valamit) hirtelen eltűnik a fergeteges tömeg.

Egyébként a cikkbe a 87 hirdetés közé igazán odafért volna a petíció linkje is

https://citizens-initiative.europa.eu/initiatives/details/2024/000007_en

Jelenleg itt tartunk: 154,677/1,000,000
2.
2.
Extol
Én már aláírtam. Nem tart semeddig, akinek fontos a tulajdonjog az álljon bele.
1.
1.
silkgoat
Azert a megoldas ennel egyszerubb, ami nem okoz penzugi gondot a cegeknek. Ki kell adni a server buildelheto forraskodjat es kesz. Innentol aki akarja ujrabuildeli es hasznalja a sajat koltsegere. Vagy ha ez valamilyen license problema miatt nem teheto meg, akkor a server binarisat.
A kiadas csakis akkor kotelezo, ha a jatek megszunik a szervereit meg lekapcsoljak.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...