Spore

A Maxist senkinek sem kell bemutatnom, hiszen az 1987 óta működő cég az egyik legsikeresebb fejlesztő csapat a világon. Alapítója a játékipar egyik legismertebb alakja, Will Wright. Olyan játékokat köszönhettünk nekik, mint a SimCity és a Sims sorozat. A folyamatos Sims kiegészítők kiadása után, úgy érezték ideje új vizekre evezni.
A Spore megjelenésével Willnek sikerült ismételten bebizonyítania, hogy a Sims mellett is tud új dolgokat felmutatni. Ugyanis új „gyermeke" egy több műfajú játék lett, melyben rengeteg játékmenet lett kombinálva. Képzeljünk el egy játékot, melyben az evolúció csodálatos működését vizsgálhatjuk, majd egy pár évezredes ugrással már a civilizációs folyamatok szemtanúi lehetünk és akkor még nem is beszéltünk a felfedezésre váró végtelen galaxisról.

Érdekes az elképzelés, viszont nem teljesen egyedi. Korábbi próbálkozók is akadtak ezen a téren, akik két játékműfajt próbáltak egy programba zsúfolni kisebb-nagyobb sikerrel. Itt azonban szinte egyenlő kiegyensúlyozottságú lett mind a öt része a játéknak. Lássuk is ezeket először:


Sejt, aki mit se sejt

Hosszú életünket a bolygónk tengereiben kezdhetjük meg. A szoftver első szakaszában kiválaszthatjuk, hogy húsevők, növényevők vagy esetleg mindenevők szeretnénk lenni. Ez az egyik kritikus pontja fejlődésünknek, hiszen bizonyos egyedi képességek nem lesznek elérhetők számunkra, ha a másik táplálkozási formát választjuk. A játékmenet itt még pofonegyszerű: táplálkozás és életben maradás. Ehetünk növényeket vagy más kisebb sejteket, hogy elég DNS-t gyűjtve fejlődésen mennyünk keresztül. Ilyenkor megnyíló Lénykreátorban új testrészeket (támadó csápokat vagy gyorsabb uszonyokat) aggathatunk kicsiny lényünkre. Új evolúciós szintre lépésünk előtt persze találnunk kell egy nőstényt is az őslevesben, akivel megteremthetjük fajunk új képviselőjét. Az új csemete már nagyobb és erősebb lesz, és új szintre emelkedhetünk. Ez a folyamat öt szinten keresztül folyik, az utolsóban már lábakat rakhatunk magunkra és megkezdhetjük a szárazföldek felfedezését.


„Lénykedés" felsőfokon

Boldog lényünk megteheti első lépéseit a bolygó felszínén, ahol azonnal birtokba is vesz társaival egy fészket. A játékmenet itt is hasonló az elsőhöz, viszont pár lényeges dologban van változás rendesen. Először is itt végre teljes 3D-s pompájában csodálhatjuk a játékteret, illetve több lénnyel jobban megismerkedhetünk, hiszen ezek népesítik be egész világunk. Ezeket a lényeket a Maxis sajátjai közül válogat ki a program és esetleges internet kapcsolat esetén a más játékosok által kreált szörnyecskék szaladgálnak körülöttünk. Természetesen a rendszerbe építettek egy általános ökoszisztémát, hogy elkerüljék a játékosok esetleges elnyomását nagyobb és erősebb ragadozók által. Jelentős a változás fejlődés terén is, hiszen itt megjelennek a képességek és jellemzők (pl. támadás, gyorsaság, felhívás, tánc stb.).


Ezek a lényre rakott egyedi testrészek mennyiségével és minőségével növekednek, de egy bizonyos szinten túl nem lehet többet magunkra aggatni, így bölcsen kell választanunk melyik képességünkkel szeretnénk kiemelkedni a többi lény közül.  A feladatunk ezúttal nem csupán a táplálkozás (ami szinte elengedhetetlen, hiszen egy idő után elpusztulunk ennek hiányában), hanem a többi lény levadászása vagy elbűvölése. Itt leginkább a játékot egy nagyon leegyszerűsített szerepjátékra tudnám hasonlítani. Az új testrészek új képességeket adnak, melyeket időközönként használhatunk ellenfelünkön. Minden egyes faj megzabálása vagy elhódítása után DNS-t kapunk, mely növeli agyunk nagyságát és ez még közelebb lendít minket az evolúciós létra csúcsához.


Törzsi élet viszontagságai

Ha fajunk sikeresen vette az első lépcsőket, ismételten ugorhatunk egyet az időben és megalapíthatjuk első közösségünket. Itt célunk a bolygó teljes megtisztítása a többi értelmes fajtól, ami nem lesz olyan egyszerű. Ekkor a játékban lévő kamera még távolabbra viszi a játékost és törzsünket stratégaként vezethetjük győzelemre. Fizikai fejlődésünk is ekkora már lelassult és csupán fegyverekkel és egyéb ruházattal ékesíthetjük fajunk minden tagját.


A törzsfőnök mellett fejlettségi szintünktől függően, egyre több katonát (vagy zenészt) toborozhatunk. Seregünknek természetesen szüksége van élelemre, így a legfontosabb nyersanyag továbbra is az élelem lesz, melyet növények szüretelésével vagy gyengébb lények levadászásával szerezhetünk meg. Ezeket utána lényeink automatikusan visszaszállítják a falunkba, ahol épületekre vagy toborzásra költhetjük.


Új épületeket (és ez által új eszközöket) ellenséges törzsektől tudunk szerezni, ha fegyvereinkkel leigázzuk őket vagy zenénkkel és előadásainkkal elkápráztatjuk őket. A választás rajtunk áll, de nem szabad elfelejteni, hogy itt is mindennek következménye van. Egyébként is egy békés, növényevő faj evolúciós képébe nem illik, hogy mindenkit lemészároltak.


Egy közösség megszerzése után falunk fejlődik, és több épületet helyezhetünk el. Épületekből csak pár darab van, ám mindegyikük elengedhetetlen a végső győzelemhez. Ezekben az épületekben készülnek egyedi eszközeink, melyek jelentős előnyt biztosítanak a többiekkel szemben. Ilyen például a balta, amely addig jó, míg a nyilakkal felszerelt nép le nem lő minket távolról. Zseniális az ötlet, ám sajnos elég könnyedre sikerültek ellenfeleink, így pár próbálkozás után biztosan sikerrel vesszük az akadályt és megkezdődhet a totális dominancia.


Projekt neve: Sporelization

Hiába a bolygó legnagyobb, legokosabb és legszebb lényei vagyunk, törzseink összevesznek és elvándorolnak különböző tájakra. Itt az idő, hogy a technikai fejlődés érdekében kezedbe vedd az irányítást. Vasmarokkal igázz le mindenkit vagy békés tárgyalások útján hódítsd meg az egész világot. A kamera kedvenc lényeinktől még távolabbra megy és ekkor már az atmoszféra felső rétegeiből Istenként tekintünk le alattvalóinkra, akik parancsainkat várják. Elsőként új szárazföldi harci járművet kell terveznünk, majd városaink épületeit is ki kell alakítanunk saját és népünk ízlésére. Új nyersanyagként a fűszer (Dune rajongók figyelem) terjed el szerte a bolygón, melyeket a fúrótornyok elfoglalásával és megvédésével termelhetünk ki.


Ennek segítségével építhetünk színházat, lakóházat, gyárat, védelmi ágyúkat és járműveket ezen a szinten. Miközben egyre közelebb jutunk a planéta elfoglalásához, egyre több képességet (és repülő tervezés lehetőségét is) kapunk. Ilyen képesség a légi bombázás, globális rakétatámadás és nukleáris rakéta indítása, bizonyos összegért. Diplomáciai úton, pedig kereskedelmi utakat hozhatunk létre, melyek segítségével felvásárolhatjuk a másik nép fővárosát.


Végre a bolygón megszületett a teljes egyetértés és a béke idői köszöntenek lakóira, ám a kaland még csak ezután kezdődik el igazán, hiszen fajod tudósai összefogva egy hatalmas űrhajót indított útnak, mellyel végre elkezdheted felfedezni a végtelen űrt.


Kirszx hívja a Kirszx űrhajtót

Űrhajónkat megtervezhetjük, majd elég fegyvert és hajtóművet aggatva rá fellőhetjük a bolygó termoszférájába, ahol megkezdhetjük űrhajós kiképzésünket. Lény begyűjtés vonóhoroggal, lézer lövészet, illetve letapogató alkalmazása a bolygó felszínén. Ezek teljesítése után megkezdhetjük az utazást a galaxisunkban, majd a többi galaxisban is, ahol több (száz) ezer bolygó vár ránk. Persze ezek többsége hasonló, de köszönhetően az internetről letöltött és a többi játékos által kreált egyedi lényeknek ez a szám szinte végtelen.


Itt kezdődik el a játék igazán, hiszen a korábbi két-három szintet egybe kombinálva kolonizálhatjuk a semleges bolygókat vagy kapcsolatot vehetünk fel más fajokkal. Itt kapunk egy rövidke sztori módot is, melyben megismerhetünk egy régen letűnt fajt és azok ellenségeit is. Ezután a játék soha nem fejeződik be, csak mikor már meguntuk.


Lény, és ami mögötte van

Nos, ezek lettek volna a szintek, amelyek összesen az űr szintig 6-15 órát vesznek minimálisan igénybe. Nem beszéltem még viszont a külcsínről és a hangokról, melyek elég jelentős szerepet vállalnak egy ilyen gammában. Egyszerre öt fajta játékmódhoz kell, hogy megfeleljen a motor, így elég nagy kihívás elé állították a program eme részének készítőit. Szerencsére sikeresen vették a feladatot ilyen téren a készítők és egy pofás produktumot kaptak a PC felhasználók. Egyedül negatívumnak csupán azt említeném meg, hogy nem kell Crysis szintű grafikára számítani, hiszen itt nem ez volt a cél.


Hangok terén sem lehet panaszunk, hiszen ezt is szinte saját magunk alakítjuk ki. Lényünk hangjának, valamint népünk himnuszának is csupán saját kreativitásunk szabhat csak határt. A szokásos nyöszörgés és egyéb hangok természetesen meg maradtak (ahogy a Sims-ben is), így ne várjunk csábos brit akcentust.


Az Ősrobbanás


Összességében nem rossz játék lett a Maxis új gyermeke. Rengeteg egyedi ötlet van benne és a megvalósítás sem utolsó. A játékidő, pedig a Sims sorozatéval vetekszik. Egyedi negatívumként csupán a játék első két fázisát említhetném, ahol is sokszor második játék alkalmával unalmas és egyszerű maga a játékmenet. Nem beszélve arról, hogy sokaknak (köztük nekem sem) jön be az egyedi épület, járműcsinosítgatás. Ilyenkor egyből a babaházas sorozat jut eszembe, mely szintén nem lopta be magát a szívembe emiatt. De ez csupán mellékes, hiszen érzéseinket és saját véleményeinket hátrahagyva kell értékelnem a játékot. Ezúttal ismételten sikerült a Sims szintjére emelnie Willnek egy játékot, amelyhez szívből gratulálok neki! Remélem nem ez volt az utolsó új játéka, amely az ő és fejlesztői kezéből került ki. Várom a következő nagy bejelentésüket. Addig is jó szórakozást kívánok mindenkinek a Spore című remekműhöz!

Kapcsolódó cikkek

10.
Locce
Azt nem értem, hogy miért nem csináltak neki rendes multit, azzal nagyon nagyon sokkal jobb lenne

Jó persze ez csak egy ötlet, úgy sem lesz megvalósítva, hogyha viszont az EA vezérigazgatója olvassa ezt, akkor érdemes lenne elgondolkodnia



Szóval arról lenne szó, hogy nagyon sokat dobna a játékon, ha az interneten összemérhetnéd a fajodat a többiekével a galaxisban. Persze a fázisok meglennének, és teljesen át kéne alakítani az egész játékrendszert, hogy normálisan működjön, pl ne tudjanak szívózni az UFók a törzsiekkel, stb. De kb 5 perc gondolkodás elég egy ilyen kérdésre, hogy a tervezők valami vicces megoldással álljanak elő



szóval ez kéne
9.
KTommy
12: jah... egyébként én emiatt hagytam abba, kijutottam az űrbe kicsit veszôdtem vele és kész... a játék felrakva a polcra :D

de nem rossz... lénylaborral tudtam órákat elleni :)
8.
lemon75:

jó-jó... megadom magam... és igazad van... de 2-3 napig frankón el lehet lenni vele, ha tovább nem is...
7.
westZsolt
az télleg gáz hogy "egyedűl" kell a sok űrkalozzal harcolni akik 2ms-percenként támadnak -.-"
6.
az "egyedül vagy" azért kissé túlzás....(tény, hogy nem értem a többieknek miért van "végtelen") 5 hajó kísér ha szólsz a szövetségeseknek.... bizonyos szintig a raktárak telepítésével a tárolható fűszer mennyisége is megnő.... a védelem a megalövegtoronnyal vagy hogy is hivjákkal egész jó (50000 élet)....az beapritja a keményeket is.... persze, hogy unalmas az tény.... de akkor is nagy ötlet és újdonság ez az egész... hibája minden játéknak van... engem már csak az hajt, hogy minden képesség, minden tulajdonság meglegyen...(már megvan:) ) azt nem mondhatnám, hogy minden ereklyét is megkeresek, de kitudja... :)
5.
kankadi
7: én csak ehhez szólok hozzá:

,,Micsoda ravasz és intelligens módja egy játék nehézségét így növelni,,

Sajnos minden játékban ugy van, hogyha nehézségi szintet növelsz, akkor nem a számitógép lesz oosabb, hanem pl a cod 4 esetében: az emberek inteligenciája semmit nem változik hardon, csak kevesebb golyóban tudsz meghalni, mint mediumban vagy easy ben, és az ellensébe több golyót kell lőnöd... sajnos ez igy van minden játéknál be kell vallanunk... mgs4ben is.... több töltényt kell belelőnöd az ellenségbe, meg ha belédlőnek 3at akkor... HOPP! má csak egy kicsi életed van! ezt el kell ismerni sajnos...
4.
westZsolt
10PONT Űrkorszakot taposom 2hete, és nagyon állat gamma, ha nem szaggatna mindennap tolnám :)
3.
rol88
sztem pont ugy van hogy az elején nagyon jol indul még a lényfázis is jo de a törzstől kezdve már gagyi.ja és kevésnek tartom a nehézségi szintet.hardon is könnyü.
2.
Petike x
Hát WW következő játékára nem hiszem hogy érdemes várni, ezelőtt nyolc éve adta ki a Simset, és az előtt is 8-10 évvel a Sim Cityt. :P
1.
Scoo
Na helyére került a jó cikk :)

Én ott untam meg a cicomázást mikor ruhákat kellett adni lényeinknek. Mire odaértem, hogy egyedi épületeket is kellett építeni már inkább kiválasztottam a gyáriból egyet. Persze sokaknak be fog ez jönni. Ja és sok helyen elégé casualnak tünik a játék.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...