World of Warcraft: Wrath of the Lich King

Lassan több hete, hogy a World of Warcraft legújabb kiegészítője megjelent és sikere kétségtelen volt a játékosok körében, akik az új kontinenst minél hamarabb birtokukba akarták venni. A nyolcvanadik szint elérése után és a pár insta és raid kivégzése után szakértői szemmel is nagyító alá vesszük a nem mindennapi kiegészítőt.
A WoW már több éve töretlenül trónol a MMORPG dicső trónusán, melyről ez idáig senkinek sem sikerült leváltania. Jöttek már barbárok, akik véres fejszét lóbálva kombókkal támadtak, Hobbitok kik Mória barlangjaiból próbáltak a csúcsra törni, mindhiába. A World of Warcraft 2005-ben jött, látott és győzött, de mi is az igazi sikerének a titka azt nehezen lehet leírni.

Talán a több ezer oldalas izgalmas háttere a vidéknek, melyben kalandozunk? Talán a játék javításaival együtt érkező extra tartalom, mely még színesebbé teszi a világot? Ki tudja? Hát a Blizzard boszorkánykonyhájában valaki jól ismerheti a tökéletes receptet, amivel halhatatlanná lehet tenni játékokat.


A siker érdekében természetesen szükségesek a fejlesztések és az új tartalom, melyeket gyakran hiába próbálnak a készítők egy-egy javításba belegyömöszölni, a hatalmas tárhely igény megköti képzelőerejüket. Ezért is határozott úgy a Blizz, hogy minden évben megörvendezteti a rajongókat egy-egy kiegészítővel, melynek tartalma ez idáig 4 CD-t tett ki (most már 1 DVD-t). Az első videóból megtudhattuk mikre is számíthatunk: új szörnyek, új tárgyak és ami a legfontosabb ÚJ KALANDOK!


Az előző részek tartalmából

Vegyük föl a fonalat, ahol a Burning Crusade utolsó szörnyének (Kil'jaden) likvidálásával megszakadt. Booty Bay-ben különleges rakomány érkezett a messzi Northrendről, melyet gyanús alakok pakoltak le és hagytak ott a híres kikötő városban. Az arra bámészkodók rosszullétet jelentettek, majd rövidesen bekövetkező haláluk alkalmával zombiként tértek vissza az élők közé. Az Eastern Plaguelands-en állomásozó Argent Dawn frakció vezetői időben megtették az első lépéseket egy esetleges fertőzés elterjedésének meggátolásában.


Ekkor viszont fertőzött állatok kezdtek el a nagyobb városokba bebarangolni és ezzel megfertőzve a kalandorokat, akik átváltozásuk után csoportban szedték áldozataikat. Pár hét után az Undercity remek kémikusai felfedezték az ellenszert és a vírus megszűnt létezni. A városokban ismét béke honolt, ami nem tarthatott sokáig.


A Scourge sikertelen passzív támadása után teljes körű offenzívát indított Ogrimmar és Stormwind ellen. Undercity-ben eközben trónfosztás történt és démonok lepték el az élőhalottak városát. A hullámokban támadó ellenséget végül sikeresen visszaverték a városok lakói, köszönhetően királyaiknak. A legjobb védekezés a támadás, így megindultak az első léghajók és hajók Borean Tundra és Howling Fjord partjaira.


Howling Fjord vagy Borean Tundra? Utgard Keep vagy Nexus?

Az első kiegészítő napján több száz és ezer játékos lepte el Outlandet, aminek következtében lehetetlen volt a fejlődés. Sokatok emlékezhet, hogy milyen idegesítően sokat kellett várni egy-egy szörny megjelenésig, mivel az előttük lévő játékos egy másodperce csapta le. Nem beszélve, ha közben ellenséges kalandorok csaptak le ránk várakozás közben. Ezen próbálnak a fejlesztők enyhíteni úgy, hogy a Wrath of the Lich Kingben két kezdő hely lesz elérhető a játékosok számára. Horda oldalról tudom leírni, hogy a Borean Tundra-ba Ogrimmarból megy egy zeppelin, míg Undercity-ből Howling Fjordba. A két hely lényegesen különbözik egymástól mind területileg, mind szintezésileg.


Howling Fjord

A zöld hatalmas tűlevelű erdők és a hatalmas kanyonok jellemzik a területet földrajzilag. Küldetésekből (110+) jelentősebben kevesebbel rendelkezik, mint a másik. Cserébe már a kezdés pillanatában Utgard Keep nevezetű instába belépve cserélhetjük le megunt Outland-en szerzett cuccainkat, melyeket nagy nehézségek árán harcoltunk ki azelőtt. Szörnyek egész skálája várja, hogy kardélre hányjuk. A populáció nagy részét viszont így is a Scourge sereg alkotja. Ajánlott azoknak a játékosoknak ez a terület, akik nem szeretnének egy hamar allis vagy hordás gankelőkbe botlani. Ez köszönhető a ritka számú semleges quest huboknak (ahol társainkkal a küldetéseket  vehetjük fel) a környéken. A későbbiekben elég gyakran térünk vissza az Utgard Pinnacle nevezetű helyre. Itt 77-es szinttől találhatunk főellenségeket, akik remek felszerelést dobnak legyőzésük esetén.


Borean Tundra

Hatalmas, kopár, sík. Ezzel a három jelzővel lehet a legkönnyebben leírni ezt a kezdő területet. A rondább és nagyobb tájért cserébe 150+ küldetést teljesíthetünk a régióban. Ez nagy szám, ha úgy nézzük, hogy egyes küldetések leadásárért 20.000 XP-t kapunk (így téve 800.000 előnyt a Howling-ra érkezőkkel szemben. Itt található a Nexus nevezetű insta, ahová 71+ bárki bemerészkedhet, hogy sárkányokkal küzdjön. Ennek nagyobb testvére az Ocolus, melybe csak 78-as szint fölött érdemes betévedni.


Rengeteg a semleges quest hub itt, így ajánlott mindig a hátunk mögé tekinteni. Ha sikeresen elértük a 71 vagy 72-es szintet, akkor nincs más hátra, mint elinduljuk a „sárkányok zónájába", Dragonblight-ba. A játék első raidjére is itt lesz majd lehetőségünk, hiszen meg kell küzdenünk az őrült Kék sárkányok vezetőjével, Malygosszal.


Dragonblight

A területet a The Wyrmrest Accord tartja felügyelete alatt. A Vörös, Bronz, Zöld és Fekete sárkányok szövetsége ez, mely felesküdött, hogy megvédi Azeroth világát a Kék fajú testvéreikkel szemben. Ez az első terület, ahova szinte mindenkinek el kell látogatnia, hogy megfelelő szintet érhessenek el. Nem beszélve arról, hogy a területen rengeteg quest található, melyeket hosszú küldetéslánc övez. Ezen láncoknak a végén persze egy-egy nagyobb elit szörny áll, melyet pár emberrel karöltve látványos átvezető közben verhetünk le. A helyszínen még megtalálható 4 db dungeon, melyek közül kettő raidelők számára készült. A sima instákban a bogarak földalatti országában Azjol-Nerubba látogathatunk el, ahol a Lich King szolgáit apríthatjuk. A 10 és 25 fősökben pedig a Vörös sárkányok egyik tébolyodott védelmezőjével nézhetünk szembe.


Grizzly Hills

Nos, aki már unja a kopár havas hegyvidékeket, végre igazán zöldellő Yellowstone parkban érezheti magát itt 73 vagy 74-es szint után. Itt rengeteg fajta élőlénnyel fogunk találkozni és feltűnnek újra a Fubolgok is. Sztorik száma a területen már jelentősen megcsappan, viszont még így is képes elvarázsolni maga a terület látványa, melyet több percig tart átszelni még a leggyorsabb földi mounttal is. A zóna északi részében található meg a Drak'Tharon Keep, melyben Arthas szállt meg anno, miközben a Frostmourne-t kereste. A helyet azóta megszállták a jég trollok és a scourge csatlósai, így a mi dolgunk lesz rendbe rakni az ősi romokat.


Zul'Drak

Northrend keleti részében található meg. A drakkari Jég Trollok és azok isteneinek otthona. A fővárosuk és a terület egyetlen 5 fős helyszíne Gundarak. A területet az itt élők sokáig elkerülték, hiszen a helyi lények nem a legbarátságosabbak. Viszont a Lich King ébredése és inváziója őket is kizökkentette nyugodt állapotukból és isteneiket feláldozták, hogy megvédjék magukat a Scourge seregektől. Az áldozat hiába való volt, hiszen ettől a troll populáció nagy része megőrült és a betolakodók nem hátráltak meg. A védelem utolsó bástyáját jelenleg az Argent Crusade és az Ebon Blade lovagjai jelentik itt csupán.


The Storm peaks

A zónában főként az ősi istenek és emberfeletti lények által kreált robotokkal és óriásokkal találkozhatunk. Ezek némelyikével akár szövetséget is köthetünk elérve a játék legerősebb sisakra aggatható enchantokat. A hely hatalmas és ajánlott a repülő mount beszerzése a területre, hiszen a legtöbb eldugott kis küldetés adót csak így érhetjük el. Különösen ajánlom a továbbra is drága, ám különösen hasznos 5000 aranyba kerülő hátast, hiszen rengeteg időt és fáradtságot spórolhatunk meg így. Itt található meg még a gépek városa is Ulduar, amelyben két hely várja az instákat kedvelőket. Egy raidet, pedig hamarosan javítás formájában kapunk meg.


Icecrown

„Az utolsó állomás!" Ezt az idézetet az achievementek egyik ihlette, hiszen ide látogathatunk el utoljára erőnk kiteljesülése előtt vagy után. Itt található meg az Icecrown Citadel is, melynek tetején található meg Arthas trónja is. A környezetben lepusztult világot találunk és mindenhonnan élőhalottak leselkednek ránk. A hadigépezet szíve is a hely, hiszen a Scourge csatlósai itt élesztik fel az elhunyt hősöket, akik seregüket növelik napról-napra. A Lich King fellázadt lovagjainak segíthetünk hídfőállást kialakítani, a Shadowvault nevezetű erődöt elfoglalva.


Eközben megérkeznek a horda és szövetséges csatahajók, hogy bombázás alá vegyék az egész térséget. Az Eastern Kingdoms-ból ismerős Scarlet Crusade is betette a lábát a területre, akik legfontosabb küldetése, hogy mindenkit elpusztítsanak, aki nem az ő útjukat követi. Legyen az élő vagy halott. Ez az egyetlen helyszín a játékban jelenleg, ahol nem található meg semmiféle dungeon vagy raid. A jövőben a készítők ide tervezik az utolsó megmérettetését a kiegészítőnek, de erre még elég sokat kell várnunk.


Crystalsong

Ez az egyetlen kakukktojás területe jelenleg a WoW világának. Csupán pár küldetést találunk a helyszínen, melyeket Icecrownból kapunk. Ám a terület jelentőségét Dalaran mágikus városa adja, mely Shattrath városát hivatott lecserélni. Itt található meg minden, amire Northrenden szükségünk lesz. Bankok, PVP és Aréna behívók, szakmaképzők és egyéb elengedhetetlen NPC-k, akik nélkül nem lehetne meglenni. Egyedüli negatívuma a helynek, hogy itt sem található aukciósház, ahol ritka (netalántán epikus) tárgyainkat eladhatnánk.


A városban található még a Violate Hold nevű börtön, ahonnan a kék sárkányok próbálnak betörni a város szívébe. Öt társunkkal karöltve ritka páncélzatért és fegyverért megakadályozhatjuk őket ebben. Dolgunk nem lesz könnyű, hiszen a börtönben lévő szörnyek ekkor új erőre kapva próbálnak segíteni a betolakodóknak, hogy sikerrel járhassanak.


Wintergrasp

A direkt nyílt PVP-t kedvelők álma válik valóra, amikor először 77-es szinten belépnek erre a területre. Itt tiltott a repülés (kivéve az itt használatos járművekkel) és minden belépő játékos automatikusan egy PVP zászlóval lesz gazdagabb, ami könnyen fő célponttá teheti az illetőt az ellenséges frakció szemében.


A szabályok egyszerűek: az ellenséges vár birtoklása, vagy fordított esetben megvédése. Védekezőként a célunk, hogy adott egy adott ideig visszatartsuk a folyamatosan támadó seregeket.  Falakkal és rögzített ágyúkkal védhetjük be az egész területet a legjobban. A támadók viszont gépesített haderőt kapnak segítségül, melyek között tankok, ostromgépek és repülők is megtalálhatók. Elsődleges célunk ekkor, hogy utat robbantva az ellenség védelmében gyalogos egységeink könnyedén bejuthassanak a vár központjába, majd elfoglalják azt.


Sikeres támadás, vagy védekezés esetén egész Northrendre kiható bónuszt kap a frakció összes tagja. Ekkor 2% több XP-t zsebelhetünk be és Stone Tokenek esnek az insták szörnyeiből, melyeket PVP felszerelésre és mamut mountokra válthatunk be. A bónusz mellett megnyílik a belépési lehetőség 4 órára Archavon otthonába, ahol az előbb említett 10 és 25 fős kőóriást zúzhatunk porrá.


Ennyi terület található meg jelenleg a kiegészítőben. Abban biztos vagyok, hogy a helyszínek száma, ha nem is, tartalmuk biztosan növekedni fog az elkövetkezendő hónapok során. Jelenleg így is rengeteg küldetés és zóna található meg, melyet én magam sem fedeztem fel. Ám most térjünk át a lényeges újításaira a játéknak.


Járművek?

Korábban emlegettem a járművek kifejezést. Nos, ezt nem kell itt szó szerint érteni. Nem akarok senkit megtéveszteni, de a WoW-os társadalom jelenleg így hívja azokat az új modelleket, melyek fölött hősünk átveheti az irányítást. „Használhatunk" itt óriásokat, sárkányokat, tanokat, repülőket, hajókat, motorokat, többszemélyes szállító eszközöket, medvéket és sorolhatnám egész nap ezt a listát, akkor sem érnénk a végére.


A használatukhoz általában megjelenik egy zöld ikon az adott modellen, ha kurzorunkkal rájuk mutatunk, akkor új kezelőfelület jelenik meg kijelzőnkön. Ezek segítségével irányíthatjuk, vagy használhatjuk különleges képességeit a lénynek, vagy eszköznek. Például: Borean Tundra havas földjein tankba pattanva segíthetünk a hordának Kel'thuzad seregeit megritkítani robbanó bombák és aknák segítségével. Egyedüli zavaró tényező ilyenkor, hogy a kamera karakterünk látásának szintjén marad, így nagyobb modell esetén nem látjuk mi van előttünk, mert betakarja az egész képernyőt. Gondolom sokan nem pont a járművek vezetése miatt vették meg a kiegészítőt. Jöjjön, hát mindenki új kedvenc másodlagos karaktere: a Death Knight kaszt.


A sötét oldal szolgái

Nem kell kétségbe esni, nem holmi Star Wars rajongók özönlötték el a Blizzard stúdióját egy lézerkarddal és villámokkal felszerelt kaszt hiánya miatt. A halál lovagjai korábban is része voltak a WoW világának. Már az első alapjáték megjelenésekor sokszor feltűntek ezek a lények, akik hűséges szolgálataikért cserébe megkapták a Lich King erejének egy részét, hogy a szent Paladinok kifordított másaivá váljanak.


Ezt a kasztot legegyszerűbben egy paladin erejével és egy warlock mágiájával lehetne szavakba foglalni. Hiszen legnagyobb erősségük a páncélzat hordása, miközben átkokat szórnak és élőhalott csatlósokat idéznek. Ez a legszórakoztatóbb része a kasztnak, hiszen elhullott mobok, vagy játékosok testéből ghoult idézhetünk aki minden parancsunkat követi. Egy egyszerű hunter pet-ként lehetne őket leírni (feltéve, ha nem fejlesszük ki Unholy talentjeinket, mely által örök társainkká válnak).


Három külön érdekessége van a kasztnak. Először is csupán egyetlen darabbal rendelkezhetünk és már rendelkeznünk kell egy 55-ös szintű karakterrel az adott szerveren, ahol hősünket indítani kívánjuk. Másodszor ez a kaszt az első a WoW-ban, hogy saját területet és egy hosszú bevezető sztorit kapott, nem beszélve a saját lebegő nekropoliszáról, az Acherus-ról. Külön úgynevezett Death Gate-tel bármikor ide teleportálhatjuk magunkat. Utoljára meg kell említeni a halál csatlósainak legnagyobb erősségét a Rúnavésést. Ennek a képességnek segítségével kardunkra rúnákat véshetünk fel, melyek más és más extrákat adnak támadásainkhoz.


Egyedi repülő és földi hátassal is rendelkeznek, viszont a levegőben repkedésünknek elég könnyedén szabhat határt, ha nem rendelkezünk megfelelő anyagi hátérrel, mivel a korábban említett 5000 Goldos pénzmaggal itt is rendelkeznünk kell.


A világi változások


Hatalmas grafikai fejlődésre nem kell számítanunk, de valamiért a Blizzard desingért felelős emberei bámulatos munkát tudnak végezni a kopottas motorral is. Hatalmas bejárható területek, melyek óriások és egyéb nagy lényekkel vannak benépesítve. Egyszerűen minden passzol. Nincs egyetlen üres terület, amely elérhető a játékosok számára és ne lenne ott 2-3 különböző fajtájú mob. Habár a külcsínben meglátszik az idő vasfoga, a programozók sem voltak restek és itt-ott szépítgették a modelleket és tárgyaink poligonszámát is megnövelték. A legszembetűnőbb újítás, viszont a részletes árnyékok megjelenése, melyek nagyot dobnak a hangulaton (főleg az erdőkben).


Egy technikai újításról hadd mondják pár szót, mely után államat a földön keresgettem. Ez nem más, mint a küldetésekhez igazított dinamikus környezeti változások. Eme ficsör segítségével szemtanúi lehetünk egész területekre kiható változásoknak, melyeket feladataink teljesítése okoznak. Nem csoda hát, hogy egy korábban scourge fennhatóság alatt lévő területet megtisztítva a démoni kapuktól, következő odalátogatásomkor már egy Argent Crusade tábort találtam és régi jó quest adóm is ide költözött régi helyéről, hogy további feladatokkal lásson el. És ez csak egy példa volt a több száz kalandjaim egyikéből. Nem akarom előre lelőni a sztorit, de egyik Dragonblightos megbízatásunk során nem hogy a környezet változik meg, de egy a játék grafikus motorjával generált átvezető videót is láthatunk. Egyszerűen zseniális mennyire el tudják találni a hangulatát az egész univerzumnak.


Az új kiegészítő szinte mindenben felülmúlta elvárásainkat. Esetleg bele tudnék kötni a 10 és 25 fős insták nehézségébe, melyeket hamarosan guildem minden héten kitakarít, így a következő tartalmasabb javításig farmolhatjuk felszerelésért ezeket a helyeket. Külön megemlíteném, hogy a Burning Crusade, Sunwell Platue-ban megszerzett  gearünket nyugodtan használhatjuk, hiszen hatalmas nagy változás nem történt e téren. Ha hiszünk a Blizzardnak, ezeket a helyeket kezdő raideknek tervezte és a jövőben sokkal nehezebb helyekre varázsolják el a játékosokat. Szavamra, úgy legyen!


Lassan véget is ér a cikkemre szánt terjedelem, habár erről a játékról órákig, vagy napokig lehetne mesélni annyira komplex, azt hiszem egy teljes körű beszámolót sikerült összerittyentenem. Ha esetlegesen kimaradt volna valami apróbb részlet, akkor elnézéseteket kérem. Bárminemű segítségért pedig keressetek fel nyugodtan a Neptulon szerveren, Noctedam néven. Addig is LOKTHAR'OGAR!

Kapcsolódó cikkek

13.
Darth Razor
Egy jó ideje már abbahagytam a játékot, de úgy néz ki, hogy hamarosan ismét nekikezdek... Még várok kicsit, átgondolom a dolgot, és ha úgy döntök, hogy folytatom, akkor már rendelem is a Lich King gyűjtői változatát egy WarCraft 3 Gold Edition és egy GK bögre társaságában! :)
12.
HATRED
ha wowheaden kicsit utánanéztek akk látjátok hogy annyi lich king van hogy az beszarás tehát ha az igazit nem akk csak a képét tudjuk kinyírni am az igazinak 27 millió hp je van ami azért nem semmi illi 4.2 milla hp hoz képest :D vagy kj 9.3 milla hp jához képest bár kj- ben vhogy jóval nagyobbakat lehet ütni sztem de én már alig várom hogy végre meg tudjam venni és tolhassam vele mert kiváncsi vagyok milyen. főleg arra hogy: "változó környezet"
9.
Mast3rmind
9: Ezek csak feltételezések!
8.
Bloodrose
Én jó ötletnek tartanám. Bár mivel mindenki várja a nagy csatát vele a végére, szerintem vagy ideiglenesen, vagy látszattra le lehet majd erni, és csak aztán derül ki, hogy mégsem. Már persze, ha ez a gondolatmenet helytálló.
7.
Raviel.The.End
#7 & #8 Lehet nem lesz semmi féle Arthas leverés...

http://blackravens.net/2008/12/10/mi-lesz-a-wotlk-vege/#more-11092 tessék egy kicsit olvasgatni ^^
6.
tommy93
Tényleg elképesztő munka!:)Grat blizzard!Várjuk a Warcraft 4-et:D

7:Tényleg...
5.
Bloodrose
Ha Arthast is leveritek, hogy lesz ebből WarCraft 4?
4.
Meddogg
Nem rossz a játék, most is vele játszok, elég furcsa most a DK, mert nem ismerem, a többi castot meg fújom kívüről. Szal ebbe is nem sokká bele melegedek, ja meg a többi cast új spelljébe :D
3.
Daks
:D mindjart atirom vmire, koszi
2.
Bloodrose
A tartalom nehézsége eléggé a gyengére sikerült...
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...