Kinect Így készült a Natal

  • Írta: InGen
  • 2010. március 9.
Ezerrel készül a Natal, már szűk egy év sincs a megjelenésig. Ejtettünk már pár szót arról, nagyjából miből is áll maga a hardver, és arról, nagyvonalakban hogyan működik. Arról azonban még nem beszéltünk, mivel tölti a Microsoft a hátralevő hónapokat, mi az, aminek köszönhetően a Project Natal a játéktörténelem egyik legnagyobb durranása lehet.
Az egész mozgásérzékelős mizéria jó sok évvel ezelőtt indult el Playstation 2 konzolon az EyeToy megjelenésével. Mi is rengeteget ugráltunk a kis kütyü előtt mindenféle házibulik alkalmával, hiszen félelmetesen poénos volt, ahogy négyen próbálunk mindenféle elmebeteg mozdulatsort leutánozni, vagy épp teljesíteni egy százméteres gátfutást. Pedig azért az EyeToy közel sem a legkifinomultabban működő szerkezet, apróbb mozdulatokat eléggé nehezen, vagy szinte sehogy nem érzékel, s inkább csak a nagyobb, jellegzetesebb mozgások felismerésében jeleskedett. Ráadásul a szobában annyi fénynek kellett lennie ahhoz, hogy működjön, mintha a Nap belsejéből próbálnánk játszani.


Persze mindez akkor több volt, mint tökéletes, abszolút senki nem várt többet a cuki PS2-től és az aranyos kis kamerájától. Persze kezdett gyanús lenni, hogy az újgenerációs konzolokra még senki nem jelentetett meg egy újgenerációs, EyeToy-szerű kütyüt, így csak idő kérdése volt, s a Microsoft és a Sony is leleplezte saját megoldását. Még jóval a Playstation 3 megjelenése előtt kiadott promó videókban a Sony egyébként már mutatott kamerára épülő megoldásokat (pl. boltot), azokból azonban egyelőre semmi nem lett, sőt lehet, hogy még a végén az MS valósítja meg őket. Az is látható, hogy a két cég külön utakon kezdett járni, s míg a japánok a pontos és gyors irányításra helyezik a hangsúlyt, a redmondi óriásvállalat az abszolút konrtoller-mentes megoldásban látja a jövőt.


A Natal kütyü maga egy eléggé összetett 3D-s kamera, melyben eredetileg egy külön processzor is helyet kapott volna, mely képes lett volna feldolgozni a kamera által felvett képeket és elvégezni a különböző számolásokat a csontváz-mozgatáshoz. Napokkal ezelőtt azonban a Microsoft bejelentette, hogy mégsem teszik bele a kamerába ezt a chipet, hanem a szükséges számításokat teljesen szoftveresen, az Xbox360 központi processzorán végzik majd el a játékot. Erre több okból is szükség volt. Egyrészt így maga a Natal cuccos olcsóbb lehet, hiszen egy eléggé drága alkatrészt ki tudnak hagyni belőle. A pletykák szerint az MS igyekszik majd 50 dollár alatt megjelentetni a hardvert, ami lássuk be –amennyiben igaznak bizonyul- egy eléggé kellemes ár lenne.


Ennél azonban talán sokkal fontosabb, hogy így jelentősen egyszerűbben tudják majd a jövőben fejleszteni, patchelni a rendszert, sőt, később akár minden játékfejlesztő csapat megírhatja a saját feldolgozó és értelmező szoftverét, mely igazodik a saját játékainak igényeihez. A Microsoft mérnökök elmondása szerint mindez sosem fog 10-15%-nál több processzoridőt elvenni a 3,2GHz-es hárommagos Xenos erőforrásaiból, viszont ez egyben magával vonzza azt is, hogy a régebbi játékokat sehogy, vagy csak nagyon nehezen lehet majd Natal-kompatibilissá tenni.


Könnyen belátható ugyanis, hogy az eddig megjelent játékokat valószínűleg úgy tervezték, hogy –közel- teljesen kihasználják a hardvert, így nem engedhetik meg maguknak, hogy 15%-nyi hardveres erőforrást csak úgy lepasszoljanak a mozgásérzékelés támogatásához. A Microsoft persze még ezt is pozitívan látja, elmondásuk szerint ugyanis ez legalább arra készteti a fejlesztőket, hogy ne a régi játékaikat próbálják meg átalakítani, hanem kezdjenek el teljesen új, kifejezetten a Natalra szabott projecteket indítani. Én sem gondolom úgy, hogy azzal kellett volna erőlködniük a stúdióknak, hogy az alapvetően kontrollerre kitalált cuccokat átalakítsák az újfajta irányításhoz, de azért az MS magyarázata is sántít picit.


A hardver az eddigi információk alapján tartalmaz egy fekete-fehér kameraszenzort és egy infrához közeli tartományban mozgó sugarat is kibocsát, így képes elkülöníteni az alakokat, s meghatározni a relatív távolságokat. Sokkal fontosabb azonban, hogy mi alapján képes felismerni a különböző testrészeket és mozgásokat, s miként tudja gyakorlatilag valós időben (körülbelül 100ms késéssel dolgozik a rendszer) átültetni egy élő ember mozgását a játékban megjelenő modellre. A Microsoft ehhez egy különleges mesterséges intelligenciát használ, amit nagyon sok információ bevitelével próbál tanítani, s célja, hogy megismertessen vele szinte bármilyen lehetséges esetet egészen addig a pontig, amíg már végül magától is képes megcsinálni mindezt.


Erre mindenképp szükség van, hiszen gondoljunk csak bele, ha nem tanítani próbálnák a gépet, hanem leültetnék a programozókat, hogy kódoljanak le minden egyes mozgást, alakot, különböző testrészt, ami csak a világon előfordulhat, akkor sosem lennének kész. A Natal tanuló mesterséges intelligenciáját a Microsoft egyszerűen csak úgy hívja, hogy az Agy („látom te vagy itt az Agy!").  S persze hogyan máshogyan lehetne neki elmagyarázni, mi az, hogy térd, vagy váll, vagy kéz, mint hogy megmutatunk neki több ezer, különbözően kinéző, különböző mozgásokat végrehajtó, különböző reakciókat produkáló térdet, vállat, vagy éppen kezet. Ahhoz, hogy a fejlesztők a lehető legtöbb és legváltozatosabb esetre felkészítsék a Natalt, elmentek több ezer különböző háztartásba, s megkérték az erre vállalkozó embereket, hogy mozogjanak kicsit egy speciális kütyü előtt, ami rögzítette a mozgásukat.



Fontos, hogy mindenféle „átlagember" is részt vegyen ebben a folyamatban, hiszen az Agynak meg kell tanítani a lehető legtöbb testrész és mozgás kombinációt, olyanokat is, amikre a fejlesztők elsőre talán nem is gondoltak volna. Amint megcsinálták ezeket a felvételeket, visszamennek velük a bázisra, s jó sok kézimunkát (nem, nem olyat) követel, mire mindebből valami használható dolgot varázsolnak. Ugyanis minden egyes videó minden egyes képkockáján kézzel be kell jelölniük az összes fontosabb végtagot, amit szeretnének megtanítani a Natalnak. Ettől egy fokkal egyszerűbb dolguk van akkor, amikor nem külső helyszínen, hanem a saját belső kis motion-capture szobájukban dolgoznak, ilyenkor ugyanis a sztenderd motion-capture eljárásokhoz hasonlatosan különböző jelzéseket tudnak ráaggatni a mozgást produkáló emberkére, amik alapján a rendszer fel tudja ismerni a megfelelő testrészeket és ízületeket.


Mindebből több terrabájt információt nyernek ki, amit aztán lefuttatnak egy hatalmas szuper-számítógépes rendszeren, s az eredményeket beleteszik a Natal programba. Mindezen információk birtokában a Natal öt főbb lépésben ülteti át a mozgásodat a játékba. Első lépésben behatárolja, milyen távol állsz a kamerától és felállít magában egy körülbelüli csontvázas modellt. Második lépésben a rendszer a korábban tanult tapasztalatok alapján megpróbálja eldönteni, hogy a fontosabb testrészeid közül melyik-melyik. Attól függően, hogy mennyire hasonlítasz egy, a Natal által már korábban megtanult példához, tudja nagyon pontosan, vagy kevésbé pontosan belőni a szükséges információkat.


Következő lépésben a rendszer a felállított elmélet alapján megpróbál rád húzni egy előre letárolt csontvázat azok közül, amelyek legnagyobb eséllyel felelnek meg a te testalkatodnak. Miután úgy gondolja a masina, hogy ez így megfelelő lesz, a csontvázad alapján felépített egyszerűsített modell már mehet is a játékba. Mindezt a folyamatos mozgás érdekében harmincszor kell véghezvinni másodpercenként. Ha elkezdesz mozogni, a Natal képes arra, hogy a tapasztalatai alapján megjósolja, milyen lehetséges mozdulatok következhetnek, s felkészíti erre a csontvázat, majd az adott helyzetben legvalószínűbbet választja ki.


S akkor még mindig nem tudunk mindent sem a hardver működéséről, sem pedig a mögötte meghúzódó szoftverről. Forradalmi kis masina készül a Microsoft titkos laborjaiban, állítólag minden fejlesztőcsapat, aki csak kapott devkiteket, el van tőle ájulva. Peter Molyneux szerint pedig egyértelműen ez a jövő. Én mindenesetre nem tudom kivárni, hogy erre a technikára rávesse magát Hideo Kojima is, azt hiszem, akkor megkapjuk az igazi büntetést! Ne felejtsük el, ez az ember olyanokra volt képes, hogy a PS1-es Metal Gear Solidban bossfight közben a játék részeként kivetette majd visszadugatta velünk a memóriakártyát. Mi fog történni, ha a kezébe kerül az, ami jelenleg úgy tűnik, az interaktív és szabad irányítás netovábbja lesz?

Kapcsolódó cikkek

76.
norbYY
én nemtudom, hogy ez mennyire lesz hatékony, de ennyire biztos hogy nem, mint a videón van. Ugyanis ha megnézzük a Wii-t, annak a mozgása sem tökéletes (plusz egy kontrollert kell a kezünkben tartani), és az embereket hogyan lesz ez képes felismerni, főleg, ha sokan csinálják ugyanazt??(pl autóverseny)

lesz mit finomítani.
75.
megalonagyix
anno az egeret sem értették az emberek hogy kell használni, mára meg már nem értik az emberek hogy a billentyűzettel hogy lehetett játsszani. szerintem is marha nagy jövő van ebben a cuccban, főleg hogy ilyen olcsó: ebben a legidegesítőbb max a "késés" lesz, de gondolom később a technika már elérheti a lag-free playt.
74.
Sohi
Először is a Natal egy érdekes próbálkozás, majd kiderül hogy működik, de már megint a PS3 tulajok fognak szívni. Pl.: Ha jól értem elkészül egy multiplatform játék, ami támogatja a Natalt, emiatt 15 %-ot csökkenteni kell az eredeti minőséghez képest?
73.
udvand
Szerintetek kell majd hozzá néhány GB szabad hely(pl. instalálláshoz)?
72.
cross56
#74: lehet h nem lesz akkora durranás(amit kétlek) de a Move-nál biztos nagyobbat arat. Ha csak el nem cseszik.... majd minden kiderül, én is kíváncsian várom.
71.
Samu
Nem lesz ez akkora durranás sztem,mint ahogy azt az MS beharangozza,de ami baromság itt össze lett lent hordva....

Én kiváncsian várom a kütyüt,és ha lesz lehetőségem kipróbálni,még lehet be is újítok egyet!EyeToy-om is volt,az is jó móka volt!
70.
Mikáj
72: Hát ha be kell tanulni mindenre egy mozdulatot, akkor nem lesz "valósághű"!
69.
Mateo87
#71: ennyire gyökér nem lehetsz. te szerinted a wii-vel teniszütővel+labdával kell fallabdázni mikor játszol??

de ha még ebből se érted meg: tudod gesztusokat, mozdulatokat kell majd megtanulni az irányításhoz. mint pl pc-n fps-eknél megtanultad, hogy ha kisujjaddal megnyomod a shiftet, akkor sprintelsz, akkor itt is belejösz abba, hogy az említett l4d-nél mondjuk előrehajolsz egy speciális támadás indítása céljából...
68.
givi6
hát, ez szép és jó, de nem elég hiteles, mivan ha futok, vagy nyomom a gázt. mi lenne ha nagy szörnyet játszom, erre jön az öcsém és elkezd piszkálni, mit csinálna a szörny, elesne, magát verné, meg egyéb hüjeség, és a hangok? ha fingok akkor a szörny is fingani fog, vagy mi? tegyük fel a prince of persia-t, mit csinálja, fussak át a nappali falán, vagy mi? és ha zombi vagyok megkell egyem a havreomat?érdekes volna a left 4 dead, smokerhez vegyek + 20.000ft-é egy hosszú nyelvet?, vagy boomerrel hánnyam le a tv-t? ez azért ilyen szempontokból nem túl érdemes ezt megvenni, képzeljétek el a sex játékokat!
67.
edi1241
Ezt a videot mar kb.1000-szer lattam de azert megtoom nezni 1001-szer is :D:D:D:D.Sztem verni fogja a move-ot:D:D:D
66.
bledzer
COD-al lessz a legjobb a barátnőd hall a nappaliból egy hangos puffanást és befut, mire te ott kucorogsz a fotel mögött és ordítassz rá... "Sniper get down!!!"
65.
NinjaNorb
szal most ez érdekes mert a natal legyen 1 jó extra kieg a géphez de aki nem fogja megvenni az így szív vele:S meg elégé érdekes mert ez felveti a kérdést h akkor nem minden játék lesz támogatva vagy hogy??

az a feldolgozó egység egyátalán nem hülyeség bele sztem
64.
NinjaNorb
de egyébként ez elgondolkodtat...

ok h halo3 meg ezek nem fogják támogatni de akkor mondjuk a gears3 15% alul fog teljesíteni ez miatt?

mert a nagyobb címek alá kell a vas és ez annak aki nem használja bizony szívás:S
63.
megalonagyix
Én amúgy egy avpre lennék kiváncsi, amikor Aliennel kell menni akkor felugrasz a plafonra, vagy mi?:D
60.
NinjaNorb
#62: nyáron párszor én is kimentem a szabadba mert minden idegesített és ha már nem bírom inkább 1fát rúgjak meg mint az otthoni berendezéstxD
59.
#60: Javaslom olyankor, hogy menj ki a szabadba, és meglátod sokkal jobb, mint bent ülni és szidni az "ellenséget". :)
57.
Zettabyte
Most gondoljunk bele Nintendo, Playstation, Xbox volt kontroller ha felment az agyvized széttutad törni most meg már üssem a levegőt?
55.
atto222
Amugy ez elég szar... mit csinálnak a szegény kéz és láb nélküli csiga formájú űrlények ???!!!!
54.
Nem tudom mit értesz buherálás alatt. Az egyik és a másik is programkód. Végülis az lenne a legkézenfekvőbb, ha új játékokat fejlesztenének rá, addigra talán már nekem is lesz egy XBOX a fa alatt. :) Avagy nem. :P
53.
a3a
#53: Azért az a 10-15% nem olyan kicsi, főleg ha egy játék futtatásához szükséges erőforrásról beszélünk. És az x360 nem egy pc aholis ügyesebb programozók (majdnem) mindent megbuherálhatnak.
52.
Ez a nagyon vezeték nélküli kontroller én szerintem. :P
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...