Halo: Reach teszt

  • Írta: Ca$h
  • 2010. szeptember 13.
  • halo: reach, teszt, xbox 360
Vannak az életben olyan dolgok, amiken nem lehet változtatni. Ilyen a születés, a halál, a szerelem, és ilyen a múlt is, ami már megtörtént… Különleges dolog részesévé válni, hiszen az ember örökké remél, sose adja fel, és valahol abban bízik, hogy majd ő képes lesz másképpen alakítani a történéseket...

Izgultunk már Hannibálért, hogy ne váljon pszichopata gyilkossá, tiszta szívünkből reméltük, hogy Anakin nem áll a sötét oldalra, s ez most se lesz másképp, hiszen a hat fős „N”, avagy Noble (jelentése nemes, talán nem véletlenül) team története hihetetlenül epikus cselekményeket ígér. A csapat tagjai igazából nem különösebben nagy személyiségek, hiszen nem is ez volt a cél, nekik nincsen karakterük, nekik nincsenek különösebben önálló döntéseik és véleményük, hiszen ők a tökéletes katonák, érzések nélkül. Számukra csak a feladat a fontos, és a módszer, amire specializálódva ezt végre tudják hajtani. Ők csak eszközök… semmi több… vagy mégsem? Ilyen és ehhez hasonló gondolatok ezrei szálingóztak az agyamban, miközben a szemem előtt olyan események elevenedtek meg, amikről idáig még csak nem is álmodhattam!


A bolygó neve Reach, a dátum 2552, a háború a Covenant szövetséggel már közel harminc éve folyik, és az emberiség súlyos veszteségeket szenvedett. Reach az utolsó komoly katonai támaszpontja a UNSC-nek, többek között a Spartan programot is itt kezdték el. Ha itt is győzedelmeskedik az ellenség, akkor már semmi sem állíthatja meg őket abban, hogy megtalálják az alaposan elrejtett féltett kincsünket és egyben szülőbolygónkat, a Földet.

Gépcsomag, limitált kiadásban

Akik ismernek, tudják, hogy a világ egyik legnagyobb Halo rajongója vagyok, talán ennek is köszönhető, hogy képtelen voltam ellenállni az új, limitált kiadású Halo: Reach Xbox 360 slim kiadásnak. Izgalommal telített pillanatok voltak a kicsomagolás alatt, és egyben szomorúan pakoltam el elődjét, a Halo 3 packes boxomat. Mondanom sem kell, hogy a gép gyönyörű, a hozzá adott két controller páratlanul egyedi, ahogyan a gép által kiadott hangok is különösen nagy büszkeséggel tölti el a vásárlót. A masina sokkal gyorsabb, halkabb és egyelőre egyfajta hibátlanságot tükröz magából. Remélem, hogy tovább fogja bírni, mint a Halo packes boxom, ami a harmadik évébe lépve 3LED-es lett, majd a szervizből visszatérve a drive-ja is szép lassan felmondta a szolgálatot. Aki megteheti, semmiképpen se hagyja ki, mert megbánni nem fogja a vételt, ezt garantálom.



A Halo Reach-csel játszani egészen különleges élmény. Nem kell hozzá a sorozat beavatott rajongójának lenni, hogy megérezzük azt a végtelenül melankolikus, elkerülhetetlenül végérvényszerű hangulatot, ami minden egyes pillanatban átjárja a kampányt. Valaminek egyértelműen vége lett, ez az utolsó rész, amit a Bungie készített. Nem lehetett könnyű döntés nekik, de megtették, és ez ugyanúgy érződik a szinte tökélyre fejlesztett grafikai engine-en, a végletekig átgondolt multin, a Forge-on, a Theater-en, a fájlmegosztáson, a Firefighton, ahogyan a legkomolyabb klasszikus zenéket is maga mögé utasító döbbenetesen epikus muzsikákon. Valami véget ért és nem is lehetne annál eredetibb ez a vég, mint hogy a történet elejével fejeződik be.


Most már a készítők is beismerték, hogy az ODST tulajdonképpen csak egy előétel akart lenni a Reach előtt, és egyfajta éhségcsillapító a Halo 3 után. A Reach valóban egy teljes értékű rész, de semmiképpen sem nevezném Halo 4-nek, maximum csak Halo 0-nak. Egészen egyedi és különleges élmény vele játszani, ez a folyamatos közeledés az elkerülhetetlen vég felé, egyfajta hattyútánc élményt nyújt a játékosnak. Minden egyes pálya befejezése, az apró sikerek melyeket elérünk, mind egy nagyobb kőként nehezednek a mellkasunkra, hiszen nagyjából tudjuk, mi vár majd minket az út végén. 


Ellentétben az eddigi részekkel, itt egy pillanatra se állnak meg a történések, itt nincsen üresjárat. Tökéletesen adagolják nekünk a feladatokat, amik kellően változatosak ahhoz, hogy egy pillanatra se unatkozzunk. Különösen nagy újdonságnak számít a hatodik pálya, mely olyan szinten feldobja az egész sorozat eleve legendásan egyedi élményét, hogy arra szavak nincsenek. A Halo mindig is képes volt valamivel előrébb járni, mint a kategóriájában hasonlatos címek, és ennek a kritériumnak most is tökéletesen megfelelt. A járműhasználatok továbbra is a legkényelmesebbek és legélvezhetőbbek az összes FPS játék közül, ahogyan az irányítás is elérte végső, legtökéletesebb formáját. A bétában már kipróbálható speciális páncél-képességek száma is tovább gyarapodott. Ezúttal találkozni fogunk egy ellenséget megtévesztő, mozgó csali-hologrammal, és egy „Bubble Shiled”-et lerakó perkkel is, az eddig is meglévő futó, jetpack, lopakodó és védekező perk-ök mellett természetesen.

Gyűjtői változat

Az Überkonzol egyik tulajdonosa, Decooy már jó előre megmondta nekem, hogy nem leszek képes ellenálni a Reach limitált kiadásának. Persze én csak ellenkeztem, hiszen van már elég ilyen kiadványom, de miután megláttam azt az ízlésesen gyönyörű dobozt, majd ránéztem a limitált Xboxomra, rögtön tudtam, hogy az a pár ezer forint különbség igazán nem oszt vagy szoroz. Mondanom sem kell, hogy nem bántam meg, hiszen ez a változat egyszerűen fantasztikus. Úgy van megcsinálva mintha egy titkos katonai feketedobozt tartana az ember a kezében, ami tartalmazza Dr. Halsey alias Cortana naplóját, melyet olyan gyönyörűen készített el, hogy arra szavak nincsenek. Emellett rengeteg apróbb kis dokumentumot, térképet, felvarrót, belépőkártyát és egyéb jegyzeteket tartalmaz, amiknek a kibogozása és értelmezése igazi kis kutatómunkát és nyomozást jelent az egyszeri rajongó számára. Mindegyik egy apró kis kincs és egy plusz adalék, vagy esetlegesen nyom a történet kibogozásához. Mindenképpen érdemes megvenni!



Ahogyan maga a Bungie fogalmazott; ha már ki kell lépnünk, akkor ezt egy nagy durranással tesszük. Ennek minden szempontból meg is feleltek, hiszen ahogyan azt már a béta alatt is megtapasztalhattuk, az eleve sokak által tökéletesnek tartott multit pont annyira sikerült felturbózni, pár apróbb csiszolásnak köszönhetően, hogy a magamfajta CoD rajongók is élvezzék. Ugyanez vonatkozik az alaposan átgondolt Forge-ra is, ahol a saját pályáinkat tudjuk megtervezni, ezúttal már sokkal kellemesebb és felhasználóbarátibb lehetőségek segítségével. Az eddig is döbbenetes Theater mód - amikor vissza tudjuk nézni a játszott meccseinket, ahogyan akár a kampányt is – már csak attól is jobb lett, hogy maga a grafikai engine döbbenetes változásokon ment keresztül. Olyan tűéles, gyönyörű képeket és videókat tudunk magunknak szerkeszteni, hogy csak győzzük az álkapcsunkat a helyére rakni mikor végeztünk. Az ODST nagy slágere, a Firefight is visszatért, ezúttal még jobban átgondolt és még élvezetesebb köntösben. Ugyanez a fejlődés mondható el a fegyverekről, melyek nagyjából maradtak a régiek, de csupán pár új csúzlival és a dual-wield megszüntetésével sikerült végre megtalálni a tökéletes harmóniát köztük. Mindegyik halálos, könnyű a használatuk, és ami a legfontosabb; visszajött a Halo 1-es Magnum, ami jobb mint valaha. 


Direkt a végére hagytam azt a semmiképpen sem elhanyagolható tényt, miszerint a Reach-csel játszani különösen nagy élmény a magyaroknak. Erre legjobb példa a Reach bolgyó egyik holdja, a Csodaszarvas, a visegrádi bázis az első pályán, a soproni származású Jorge (Noble 5), és a számtalan magyar párbeszéd, amiket igaz, nehéz megérteni, de ha bekapcsoljuk a feliratot ritka nagy hidegrázós élményben lesz részünk. Sajnos nem sikerült utánajárnom, hogy ez a magyar vonatkozás pontosan minek köszönhető, hiszen a fejlesztők között talán csak egy magyar van, de ha tippelnem kéne, akkor a Magyarországon forgatott élőszereplős előzetesek miatt alakulhatott ez így ki!


Nagy butaság lenne azt mondani, hogy a Reach-csel játszani felszabadító érzés, hiszen aki csak egy kicsikét is szereti a sorozatot, egy egészen egyedien melankolikus állapotba fog kerülni tőle. Hiába halmozzuk a sikereket egymás után, a végeredményt mindenki tudja, vagy sejti előre. Vannak reményeink és spekulációs gondolataink, melyek a végére vagy teljesülnek, vagy némi csalódást fognak okozni. De ahhoz fogható Halo-élményt, amit például (személyes nagy kedvencem) az utolsó pálya nyújtani tudott, nem igazán überelhette idáig semmi – az FPS-ek között legalábbis nem –, de sajnos hamar eljön az a bizonyos végefőcím. Ez a búcsúzás a Bungie részéről, alatta a csodálatos, szavakkal leírhatatlan Martin ’O Donnel (alias Isten) muzsikájával, lepörögnek a betűk… és ekkor hirtelen valami olyasmi fog történni, amire bizony senki se számított. Ha bárki kételkedett abban, hogy a Halo: Reach ennek a generációnak egyik dobogós játéka lett vagy lesz, az ezúttal biztos, hogy megváltoztatja majd véleményét…

InGen különvéleménye

Már korábban is úgy gondoltam, nincs még egy olyan FPS, ami bármilyen szinten a Halo-sorozathoz mérhető, de sosem tudtam igazán megfogalmazni miért. Talán azért nem lehet elmondani, mert az egész összességében nyújt akkora élményt, amit a műfajban eddig senki nem tudott megközelíteni. S akkor a Reach megérkeztével mindez elérte a tökéletes, felülmúlhatatlan állapotot. A Halo nekem mindig is azt jelentette elsősorban, hogy a megjelenés napján öcsémmel azonnal leültünk, és co-opban végignyomtuk. Azt hittem, hogy a Halo 3 négyfős legendary kampányánál nem lehet jobbat készíteni, de a Reach már ketten is simán hozza ugyanazt az élményt –persze csak heroic fokozaton mertünk nekiállni elsőre. Soha, semmilyen lövöldözős játékban nem voltak még ilyen brutálisan technikás és taktikus tűzharcok, és soha még FPS nem vonultatott fel ilyen mesterséges intelligenciát. Hihetetlen, ahogy az egyik ellenfél eltereli a figyelmed, miközben ketten a hátadba kerülnek, ahogy kikerülik a gránátokat, ahogy használják a képességeiket. A grafika pedig zseniális: technikailag nem a legmodernebb, de a használt sötétebb árnyalatokkal teljesen át tudják adni azt a szomorú hangulatot, ami átlengi az egész történetet, a zenéről pedig beszélni sem kell, hiszen Martin ’O Donnel neve automatikusan csillagos ötöst eredményez. Ha a Starcraft 2 a legteljesebb, legkiforrottabb RTS csomag, ami valaha megjelent, akkor a Halo: Reach ugyanez, csak az FPS vonalon. Tökéletes egyjátékos mód, tökéletes multi, tengernyi extra. Csak sajnos van egy nagyon rossz érzésem. Úgy érzem, a Bungie távoztával véget ért egy generáció, s a 343 Industries első Halo-játéka lehet bármilyen kifinomult, végletekig csiszolt, vagy ütős, valahogy nem hiszem, hogy ugyanezt a különleges hangulatot, ezt a varázslatot vissza tudja majd adni bármi is. S csak, hogy véletlenül se értsek egyet Cash bátyámmal, az én értékelésem: 9.6!



Szép búcsúzás, legendás képsorok, felejthetetlen élmény a Halo legújabb része. A számtalan bemutató és élőszereplős videó után szinte beleégett a retinánkba az a mondat, hogy „Remember Reach”. E sorok írása közben is csak a hideg ráz tőle, hiszen már akkor tudtuk, hogy ezt bizony sose fogjuk elfelejteni. Nem tudom, hogy az új eresztésű, elvileg a világ legnagyobb rajongóiból összeállított 343 Industries mire lesz képes a Halo 4-gyel, de félek, hogy ezt bizony nem lehet már überelni. Én csak drukkolni tudok nekik, hiszen idejük van rá bőven, messze van még az a következő generáció.

Kapcsolódó cikkek

108.
GoonerPeti
Másfél-két évenként előveszem ezt a gémet, mert annyira utánozhatatlan a hangulata. Épp most tolom asszem negyedszerre... Megunhatatlan.
107.
semike
Én sosem voltam Halo fan,de mióta ingyenes lett a 3.rész,végigtoltam,rákattantam,és bejön,NAgyon bejön!lassan minegyik rész meglesz IMÁDOM!eddig GOW fan voltam,de ma épp elkezdtem vele játszani és "semmi"nulla,ZÉRO a HALO-hoz képest...most már értem...:DDDDD
105.
gyuri55
A reach biztos hogy jóbb a 3-nál de 9.5 :O azért ez tulzás.Ott van pl a god of war 3 ami csak 9 kapot az mi? Röhej meg a killzone 2-3 mindkettö nagyon jó mégis 9-nél azokse kaptak többet pedig jóbb veri: grafikában, multyban, mesterséges inteligenciában helganokkal sokkal jóbb volt csatázni.
104.
latyaa
Hátt én edig nem szeretem a Halot-t sött mondhatni utáltam nem teccenek bene eza sok szin meg lila lövedék meg ilyenek de mivel sokan ennyire bálványozátok ugy döntötem ezta részt be szerzem és kijátszom hátha meg fog 1esélyt adok neki Végülis amit még nem probálták csak youtubon néztél lehet másis .D
103.
szabovagyokk
Ha csak single playerben játszom a játékkal akkor is olyan nagyot üt?
102.
szabovagyokk
Ha csak single playerben játszom a játékkal akkor is olyan nagyot üt?
101.
xICEMANx
][=][ //=\\ ][_, [[ ]] FOREVER :D:D:D:D:D
100.
seci92
#86: Ezt 0 perc játékidővel a hátad mögött hogy döntötted el?
98.
BloodyDeath
Büszke tulajdonosa vagyok a játékipar egyik legjobbnak számító FPS játékának. Nagyon szuper. Komálom a HALO-kat. De mégsem a szívem csücske. De nehogy valamiek fan ezt félre értse, mert nagyon kevés az olyan FPS gém ami benne lenne a top 10-ben. De az ODST valahogy sokkal jobban komáltam, jó természetessen még nem toltam ki a REACH-t, de az nagyon megmozgatott. Azt nagyon eltalálták. Amikor egy páklyát végig csinálom, és az utáni pálya meg ugyan ott van, csak egyedül vagyok, és azt a pusztitást názem, amit véghez vittem elötte. Az irtozatossan tetszett. Csak az élményt lerombolta a játék idő rövidsége.
Egyébkén már-már én kezdem magam szégyelni, hogy értem mit mondanak magyarul, és mien retentő elfuserált akcentusal. Nos Guppi kommentedhez csak anyit fűznék hozzá, hogy rendben okés, hogy másik naprendszerben élnek, és több mint 500 évnyi különbség van. De akkor az angol akcentus miért is nem torzult ennek fügvényében?
Jó-jó ez már szintiszta kötözködés bocsesz. XDXD
De egy a lényeg, hogy HALO-ról beszélünk, és tényleg remek játékot hegesztettek össze.
Én szóltam.
96.
BloodyDeath
#94: Szerintem eszébe jutott, de elvetették az ötletet, hisz nem a mi tiszteletünkről van itt szó. Korántsem, és azt is aligha hiszem, hogy azért lett magyar nyelv használva, mert lenne a fejlesztők között, aki különös mód vonzodik a nyelvi világunkhoz.
El is képzeltem magam elött, hogy egy hatalmas nagy asztal körül ül több száz ember, és azon vitatkoznak hogy mien új dolgot tudnánk berakni amivel méghitelesebbnek tünhet ez a produktum. Erre valamiek okos kitalta, hogy egy külföldi nyelvet kéne használni, no de akkor meik is legyen. Hát fogtak egy cswoda szép arany himzéssel készült kalapot, ameikben össze gyüjtötték a Föld legérdekesebb nyelveit egy külön külön feltüntetve egy-egy papir fecnire, és az lett ameiket a legtöbaször kihuzták.
Állítom, hogy amikor meg kiderült, hogy meik nyelv lessz ez, a szinte senki sem tudta, hogy hol is van a mi kis hazánk.
No ez nem baj, mert tuti, hogy sohasem érdekelte öket a történelmünk, és nem is kellett tanulni.
Ergo nehogy azt higgye valaki is, hogy csupán szeretetből van a mi nyelvünk egy ilyen remekműben. semmi másért, csak haszon szerzésért.
95.
nasario
#91: Táncsak nem a Quantum Theory? :))
94.
Guppi
Nos, ha belegondolunk, hogy ezek a magyarok nem is a mi naprendszerünkben élnek, kicsit érthetőbb a dolog (próbálj megérteni egy csángót ;)).

Viszont mégis szomorú tény, hogy senkinek se volt annyi sütnivalója, hogy egy "toll vonással" intézzen magyar szinkronszínészeket. Ha már van egy hungarofil amcsi a történetírók között, nem hiszem el, hogy nem jutott eszébe, hogy "gyerekek, ezt így körbe fogják röhögni pont azok akiket megtisztelünk vele." :((
93.
Dw
Hát, ez már nekem nagyon UT3 as grafika.
92.
Robben84
#91: Már várom a tesztet.:))
91.
InGen
#86: Ja, ez szerintem se 9.5, inkább 9.6 :))

De tuti, hogy lejjebb nem. A Mafia 2 meg tényleg nem 6 pont, én eredetileg kevesebbet adtam neki, csak hát khm... főszerkesztői "meggyőzésre" kicsit feljebb kerekítettük. Egyébként most megjelent egy játék, ami még a Mafia 2-nél is rosszabb, hamarosan lesz róla teszt :))

Akárhogy is, pontok ide vagy oda, ez egy istentelenül jó játék, TOP 3 generációban, ez fix.
90.
zed01
Mikor lesz már PC-re is HALO új rész? Jó, tudom ez a MS üzletpolitikája a saját gyártású konzolhoz fejlesztenek egy saját gyártású játékot is. De hát akkor is nehéz belenyugodni ebbe.
89.
kevinbutler
#86: Hát akkor InGen tesztelje le a Halot Ca$h pedig a Mafia 2-őt :D Egyszerű
87.
Scoo
#86: Egyszer azért majd valamikor, valakitől szerezd be a játékot és told végig. Kíváncsi vagyok akkor mit fogsz mondani, mivel így nincs igazi súlya a véleményednek (nem bántásból mondom, hanem mert tényleg kíváncsi lennék rá). Mondjuk van egy olyan érzésem, hogy az ilyen tipsú sci-fi nem a te stílusod (tudom, a Dead Space is sci-fi, de az inkább horror, meg egyébként is TPS)
86.
tjames
Ez a teszt épp annyira tér el a realitástól jó irányba, mint amennyire InGen cikke a Maffia2-ről a negatív irányba.
Az kicsivel talán jobb játék lett, emez meg bizonyosan hogy nem 9.5
Úgyhogy most mindenki kompenzálva lett
Első dolgom volt hogy megnézzem ki írta a cikket: Ca$h...na fasza, mondom magamban, ez bizonyosan felülértékelt pontozás lesz....hisz FAN.
:)
De ezt nem kiakadásból mondom....a saját szemszögedből nézve tényleg remek cikk lett Ca$h!
Csak épp kb annyira szubjektív, mint InGené :)
nincs ezzel baj amúgy...nekem az a cikk is tetszett, ez is tetszik!
85.
Chavez
#82: Sejtettem, hogy ez lehet a gond, hogy a trilógia kimaradt az életemből:S

amúgy a Mirrors Edge nagyon messze áll tőle, akkor inkább CoD, és a cikkben is felhozták hasonlításképpen.
84.
Sajnos csak videókból láttam pálya végigjátszásokat (majd 2-3 év múlva kapunk talán halo3-t :) , de, hogy gyönyörűen intelligens mesterséges intelligencia az nagyon erős túlzás: köbö véletlenszerűen össze-vissza ugrál az ellenség (ez már az elsőben is ilyen volt :) a jármű irányítás meg botrányos - még mindig. Azt leszámítva egyébként tetszene (végre jó a küldetés vezérlés, az egy-kettőben sokszor bolyongott az ember unalomba fulladva a semmi közepén, vagy száz-huszonharmadszor ment be ugyanabba a szobába újra és újra), de könyörgöm kapjunk már mi is 3-t meg ezt is izibe ! :)
83.
Giga0509
#49: A Gears of War-t se felejtsd el :)
82.
TEEBEEX360
#72: Látod itt a hiba.Nem az ODST-vel kellett volna kezdeni hanem a legelső részével classic xboxon.És lehet nem így vélekednél a REACH-ről.Egyébként meg kár a COD-ot felhozni,mivel teljesen két különböző világról van szó.Igaz FPS mind a kettő,de ezzel az erővel hasonlíthattad volna mondjuk a MIRROR'S EDGE-hez is.Az is FPS.
81.
TEEBEEX360
A társak az összes részben bután vezettek és buták is voltak.De ettől függetlenül brutálisan jó gém.Az egész hangulata baromi jó.Végre itt nem a grafikával foglalkoztak legfőképpen.Na az ilyen játékokból van kevés sajna.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...