Nintendo Wii U teszt

  • Írta: fojesz
  • 2013. február 3.
  • teszt, wii u
Link másolása
Türelmünk végtelen, két hónapot kellett rá várni, hogy végre rátehessük a kezünket a Nintendo következő generációs játékkonzoljára, a Wii U-ra. Most megnyomkodtuk, összetaperoltuk és megizzasztottuk.

Őszinte leszek. Időnként, mikor próbálom megfejteni magamban a játékpiacot, nem mindig hiszem el, hogy a Nintendo teljesen tudatosan csinálja azt, amit csinál. Olyan érzésem van, mintha belelőne valamit a nagyvilágba, hogy majd jó lesz, és bár tényleg jó, önkéntelenül is arra gondolok, hogy még Kiotóban sem remélték, hogy ennyire. Persze az is lehet, hogy nem vagyunk egy hullámhosszon, lehet, hogy a Nintendónak más a ritmusa: pénzügyi mutatók mentén gondosan kiszámolt processzormagok és gigahertzek helyett máshogy képzeli el a videojátékok jövőjét, amiben mégiscsak van valami fantasztikus. Hogy miért meséltem el mindezt? Mert ilyen a Wii U is: itt van a GamePad kezemben, és bár nem hüledezem, meggyőződésem, hogy a Nintendo megint kitalált valami jót. Megint valami mást.

A Wii U két különböző kiszerelésben kapható, a Gamekapocs az olcsóbbik Basic csomagot kapta meg tesztelésre. A Deluxe változathoz képest lényeges különbség, hogy a Basic-modell fehér festésű, és nem fekete, valamint a névleges belső memóriája is 8 GB mindössze, nem pedig 32. A kiegészítők között csak a legfontosabb alaptartozékokat találjuk meg: természetesen magát a GamePadet, illetve a konzol és a tabletkontroller saját töltőjét, egy, a Wii-tulajok számára már ismerős szenzort a vezeték nélküli kapcsolathoz, valamint egy HDMI-kábelt. A Deluxe-vásárlók mindennek a tetejébe egy-egy állványt kapnak a Wii U-hoz és a GamePadhez, továbbá utóbbihoz töltőállomást is csomagolt a gyártó egy Nintendo Land játék társaságában.

Ha szeretted a Wii-t a kis mérete miatt, a Wii U is bejön majd. A Nintendo új gépe sem sokkal nagyobb, igaz, alapjáraton fektetve használhatjuk, és csak a Deluxe-csomag egyik állványával állíthatjuk az oldalára. A lekerekített oldalú téglatest fényes, műanyag borítást kapott - a tisztaságmániások nem is nagyon fogják szeretni -, elől etethetjük meg a Wii U saját optikai lemezeivel. Összesen négy darab USB-portot, illetve egy SD-kártya olvasót találunk a gépen, a konzol memóriája ugyanis bővíthető, és erre bizony előbb-utóbb szükség is lehet: a belső memória mindkét modell esetében viszonylag szűkös, így Wii U-módban 2 TB-ig bővíthetünk USB-n, Wii-módban pedig 32 GB-ig SD-kártyával. A konzol egyébként a Wii-hez hasonlóan igen halk, jóformán csak az optikai meghajtó kattogása hallatszik, és tapasztalataink szerint nem is melegszik fel túlzottan a háza, ilyen szempontból tehát kiválóan vizsgázik a Wii U.

Viszont ezen a ponton elérkezünk az egyik legkellemetlenebb kérdéshez: milyen a Wii U hardvere? Nos, ne fárasszuk egymást számokkal és videokártya-típusokkal, nézzünk rá inkább a játékokra! Világos, hogy a Wii U inkább a PlayStation 3 és az Xbox 360 teljesítményszintjét hozza, és bár hivatalos infók még egyáltalán nincsenek róluk, az is valószínűsíthető, hogy a Sony és a Microsoft next-gen gépei alaposan elhúznak majd mellette. A Wii U hardvere nem tűnik túl jövőállónak, kétségtelen viszont, hogy a kiotóiak remekül kártyáztak, mikor tavaly karácsonykor piacra dobták a konzolt, hiszen a gép így nem csak megelőzte a riválisokat, de lesz vagy másfél éve, amíg tudja tartani a versenyt ilyen szempontból is. Nem hiszem, hogy a Wii U meggyőzi majd a Sony- és a Microsoft-hívőket (és ez valószínűleg nem is célja), a Nintendo-rajongók viszont biztosan megkapják azt, amire vágytak: egy új és valamivel erősebb platformot, ami új játékélménnyel kecsegtet, és amire jöhetnek bőséggel a Nintendo first-party címei. Igen, végre HD-ben.

Az ember könnyen abba a hibába eshet, hogy megpróbálja elbagatellizálni az új kontroller, a GamePad jelentőségét, pedig a tabletszerű kütyüben jóval több potenciál rejtőzik, mint elsőre gondolnád. A tabletek népszerűségét felesleges ecsetelni: a táblagépek eladásai felülmúlják a notebookokét, olyan világot élünk, hogy az emberek tévézés közben is inkább tableteznek, mintsem hogy maximálisan a Barátok köztre koncentráljanak. Mindez persze a Wii U sikeréhez édeskevés, a GamePadben is inkább az érdekes, hogy annyi inputlehetőséget ad a játékosok és a játékfejlesztők kezébe, amit eddig egyetlen kontroller vagy beviteli eszköz sem tudott. Nem állítom persze, hogy a hardcore játékok egytől-egyig kihasználják majd ezeket a funkciókat, viszont első blikkre kétségkívül jól hangzik, hogy a szokásos analóg karok és gombok mellé kapunk egy érintőkijelzőt, mozgásérzékelőt és gyorsulásmérőt, mikrofont, kamerát, sőt még NFC-t is – igaz, a jelenleg kapható játékok ez utóbbit még nem támogatják.

A GamePad minden várakozásomat felülmúlta. Igen, kissé nagy, elsőre furcsának tűnhet a marokkontrollerek után, viszont egyáltalán nem nehéz és kényelmetlen, több órás játék után sem tűnt fárasztónak a használata. Mérsékelten melegszik, ez speciel zavart, ráadásul kinézetre is kacatnak tűnik; rázás közben viccesen zörög, főleg ha bent hagyod a helyén az érintőképernyő stylusát. A 6,2 hüvelykes érintőkijelzőre alapvetően nem panaszkodhatok, jóllehet a rezisztív képernyő adhatna okot aggodalomra. Láttam már ugyan szebb képet érintőkijelzőtől, és bizonyos helyzetekben a multitouch is hiányzik, viszont általában gyors és pontos minden. A virtuális QWERTY-billentyűzeten még ujjbeggyel is bakizás nélkül lehet gépelni, és a nyomásérzékenység is áldásosan érezteti hatását. Megmerem kockáztatni azt is, hogy a Wii U profiljának talán jobban megfelel ez a technológia.

Technikai értelemben kiválóan működik a két képernyős játék, szemmel látható késés nincs a tévén és a kontrolleren történtek közt, és ha az adott játék támogatja, az Off TV Play (mikor tévé nélkül, a kontrolleren is többé-kevésbé maximális valójában élvezheted az anyagot) is szépen muzsikál. Alapvetően viszont számolj korlátokkal: a GamePad 5,2 GHz-es protokollon keresztül kommunikál a Wii U-val, ami gyors kapcsolatot eredményez, de egyúttal csökkenti a hatótávolságot, és az akadálymentesítésen is sok múlik. A 40 négyzetméteres lakásomban ezt nehéz volt tesztelni, de ha nagyon akartam, el tudtam veszíteni a jelet; igaz, ehhez be kellett mennem a fürdőbe, magamra kellett zárni az ajtót, be kellet másznom a fürdőkádba, majd befordulnom a sarokba – viccet félretéve, mondhatjuk tehát, hogy ésszerű keretek között tökéletesen működik a dolog.

Bár eleinte nehéz megszokni, hogy melyik kijelzőt figyeld (vannak címek, ahol mindkét képernyőn ugyanaz történik), magát a játékélményt kiválóan fokozza a második képernyő. Valahol puszta kiegészítő szerepet tölt be, máshol teljes értékű játékok épülnek rá, bizonyos esetekben pedig a multiplayert teszi színesebbé. Természetesen a játékfejlesztőkön múlik majd, hogy mit hoznak ki a GamePadből, lesz is megdöbbenés, ebben biztos vagyok, ugyanakkor könnyen lehet hibás dizájnt is építeni a kütyüre – én például a Nintendo Land egyik-másik játékában kifejezetten zavarónak találtam, ha végig a GamePad képernyőjét kellett bámulnom. A GamePad legnagyobb hátránya viszont, hogy a vaskos technika miatt hamar lemerül, egy egész estés játék után biztosan töltőre kell dugni a kütyüt, hogy két óra alatt újra feltöltődjön - kábellel együtt is használható marad természetesen.

Különösen jó hír, hogy a Wii U nem csak hardveres, hanem szoftveres és szolgáltatásbeli szintlépést is jelent. Noha a konzol operációs rendszere külsőre még mindig vérszegény csöppet, az általa kínált funkciók és a különböző szolgáltatások kárpótolnak majd. A Wii U-ra úgy tölthetünk le játékokat, demókat és alkalmazásokat a Nintendo eShopból, mint a többi rendszerre, ezeknek az ikonjait a mobileszközökhöz hasonlóan sorolja fel a rendszer a nyitóképernyőn. A letöltött tartalmakat bármelyik felhasználói fiókkal és Mii-vel elérhetjük, viszont ettől függetlenül a profilrendszer teljesen megkülönbözteti az eredményeinket, sőt a Wii U belső statisztikai rendszere azt is méri, hogy a konzolon játszók külön-külön mennyit használták az adott címeket és programokat. A Wii U saját chattel és böngészővel rendelkezik; utóbbit külön is meg kell dicsérni, hiszen meglepően gyors és könnyen kezelhető, ráadásul bizonyos elemeket, például az űrlapokat vagy a YouTube-videókat a saját felületéhez igazítja a flott használat érdekében.

Újdonság még a Miiverse is, ami a Nintendo saját online közösségi gyűjtőhelye. Itt minden játék megkaphatja a maga kibeszélő helyét, fórumát, a játékosok nem csak barátkozhatnak, de elmondhatják egymásnak a véleményüket, segítséget kérhetnek, ha elakadnak valahol. A Miiverse-be ráadásul a játékokon belül is posztolhatunk, sőt fejlesztőtől függően játékspecifikus funkciókra is számíthatunk. A játékokat megállítva egyébként a barátlistánkhoz, a letöltéseinkhez és a böngészőnkhöz is hozzáférhetünk: nincs akadálya, hogy végigjátszás után kutass, miközben a háttérben ugyanúgy fut tovább a játék, sőt a digitális manualt is átlapozgathatod, ha úgy tetszik. A Wii U ráadásul nagyon jó visszafelé kompatibilitásban: a rendszeren belül átválthatunk Wii-módra, így gyakorlatilag teljes értékű Wii-ként használhatjuk a konzolt (Wii Remote-ot használni ér), hamarosan pedig elindul a Virtual Console szolgáltatás, ahol további klasszikusokat vásárolhatunk meg. Rendben a GameCube-támogatás megszűnt, de fogadni mernék, hogy letölthető formában előbb-utóbb a Wii U-n is összefuthatunk a kedvenceinkkel. Még egy apróság: a GamePad a tévé távirányítójaként is használható, rövid kalibráció után akár úgyis szörfölhetünk a csatornák között az érintőkijelző segítségével, hogy magát a konzolt be sem kell kapcsolnunk.

Viszont hiába minden érdekesség, sajnos a Wii U szoftveres szemszögből erősen félkész állapotban leledzik még így, két hónappal a megjelenése után is. Szerencsére a hírhedt frissítési procedúrán nem kellett átesnem a tesztgéppel, viszont épp elég bosszúságot okozott, hogy indításkor rengeteget töltenek az alkalmazások és a játékok, kilépéskor pedig csakugyan várni kell, hogy folytathassam tovább a bogarászást a menüben. A játék közbeni böngészés lehetősége jól hangzik, viszont óva intenék mindenkit attól, hogy túlságosan elkalandozzon, mert az már sok lesz a gépnek, akár le is fagyhat a folyamat közben. Tök jó, hogy van eShop, de egyelőre kong az ürességtől, a letölthető játékokból ugyan van bőven, viszont demót alig találtam, és a különböző alkalmazásokból sincs sok – ráadásul azokból is csak egy-kettő, például a YouTube használható itthon. (Hozzáteszem, nyilvánvaló, hogy a Hulu Plus és a Netflix semmilyen platformon nem elérhető a magyarok számára, viszont nem feltétlenül kellene megállnia az appkínálatnak ezen a ponton.) Achievementek a korábbi várakozásokkal ellentétben nincsenek, és hiába dughatunk pendrive-ot a konzolra, azon csak adatot tárolhatunk, zene- és filmlejátszás nincs.

A nyitójátékok kínálata nem tűnik rossznak, persze miután a többség multiplatform címek kibővített átirata, túl sok meglepetést sem fog okozni. Ettől függetlenül érdekes, hogy a Wii U-n jelen pillanatban viszonylag sok hardcore és, ami még fontosabb, third party cím érhető el, amiknek a hiányára sokan panaszkodtak a Wii idején. Hogy ez a tendencia meddig marad így, az a jövő zenéje, ám mint említettem, a következő másfél-két évben semmi akadálya elméletileg annak, hogy a legfontosabb multiplatform címek a Wii U-n is tiszteletüket tegyék. Hogy mi történik majd exkluzív-fronton, azt már nehezebb megmondani, az viszont biztos, hogy a Nintendónak a közelgő riválisok miatt kötelező jelleggel kell szállítania a saját sikercímeinek folytatásait. Nem véletlen, hogy már most be van ígérve egy új 3D-s Mario, egy Mario Kart, egy Zelda, egy Super Smash Bros. és egy Yoshi is. Third-party exkluzívok is lesznek, nem is akármilyenek: a Rayman Legends már a demója alapján zseniálisnak tűnik, és ugye ott van még például a Bayonetta 2, ami abszolút meglepetéscímnek számít a platformon.

Függetlenül a hardver jövőbeli esélyeitől azt gondolom, hogy a Wii U egy jó konzol. Megvannak a maga hibái, viszont mégis remek lehetőségek vannak benne: a GamePad és az általa nyújtott második képernyő valóban új szintre emelheti a játékélményt, ráadásul végre olyan online szolgáltatást kaptak a Nintendo-rajongók, ami hiánytalanul kiszolgálhatja őket a jövőben. Ugyanakkor azt érzem, hogy a Nintendo túlzottan az időnyerésre koncentrált, kapkodott, és ezért bizonyos funkciók és szolgáltatások, hiányosak vagy nem úgy működnek, ahogy kellene. Igen, ez mind javítható, és a Nintendo több ízben is megerősítette, hogy fejlesztésekkel készül; legyen is így, tökéletesedjen a platform, maradjon egészséges a játékkínálat, és semmi akadálya nem lesz annak, hogy a Wii U vidáman elevickéljen. Teljesen felesleges a Wii sikeréből kiindulni, a Wii U tényleg más gép, és az is világosan látszik, hogy a Nintendo a célcsoportján is keményítene: nos, a saját rajongóit biztosan meggyőzi majd vele, a többiek szerintem inkább várják meg, mi sül ki belőle.

Kapcsolódó cikkek

86.
86.
Yanez
#85: Pedig a valasz egyszeru es logikus: mennyit adtak el WiiU-bol es mennyit PS4-bol? Na ugye!
85.
85.
godach
#83: Fognak erre gyártani. szejkó megmondta, hogy nem éri meg a gyártóknak, ha csak az új konzolt dobják ki.
(persze, jön majd most valami hülye magyarázattal, hogy ez nem a sony meg egyebek, de tényleg szerencsétlenül jött ki a hír ma neki, hisz az egyikben meg kell hazudtolnia önmagát a másikkal szemben)
Vagy, nagyon sokat gondolkodni valami frappáns kis válaszon, ahogy kimagyarázza magát, szokás szerint.
83.
83.
Yanez
3 es fel ev telt el. Ennyi volt a konzol elete. Tenyleg szomoru. Azt megertem, hogy kidobnak egy ujat, de azert nem kene leszarni a WiiU-t sem. Persze csak a konzol gyartasat szuntetik meg, de ezzel egyutt gondolom a tamogatottsaga is megy a banatba...
82.
82.
DON GONDOCS
Egy korszak lezárult, nem így kellet volna véget érnie egy konzol pályafutásának, de ígyis sokáig húzták. Nemis igazán a switchre inkább a játékokra leszek kíváncsi egy mario nem csinál nyarat.
81.
81.
Seggeszkexkluzív
https://www.youtube.com/watch?v=FS1p7W5dmBE
80.
80.
Seggeszkexkluzív
#79: Hát igen csak ott tartunk hogy az N kiadott egy konzolt aminek teljesítménye és ára 8 évvel az indulás előtt még reális lett volna és csodálkoznak hogy hopsz lassan elpártolnak tőle a fogyasztók-kiadók mert (nemiskell hogy versenytársa legyen a x/ps4nek) demég kistestvére, alternatívájának sem felel meg. Már ennél nagyobb kára nem lehet a wiiunak ha bevonnak külsős fejlesztőket "más" stílusú játékok bevezetéséhez.
79.
79.
Norbiii
#78: A Ps és Xbox tulajok igényeit biztosan nem szolgálja ki a Wii U, de azt a 12-13 millió embert talán biztosan! (persze biztosan nem mindenkit)

Nézd én nem állítom, hogy a Wii U egy sikertörténet lett, mert sajnos NEM, de például nekem bejött, olyan játékok jelentek meg rá, amiket mindig is szerettem volna! A Ps és az Xbox világa után, kell egy ilyen világ is!
Arról meg nem is beszélek, hogy hány ember hallott a Wii U-ról mondjuk itt Magyarországon, továbbá ha jól emlékszem olyat is hallottam már, hogy a Wii U gamepad az egy Wii controller stb stb stb.....
A Playstationt és az Xboxot szinte mindenki ismeri, a Wii U-t meg nem!
Egy a lényeg, és ezt kénytelen vagyok belátni, hogy a jobb eladások érdekében kellenek más stílusú játékok is, de ez ne menjen a Nintendo játékok kárára!

Reméljük az NX sikeresebb lesz, mint a Wii U!
78.
78.
Seggeszkexkluzív
Durván 3 év után már a végét járja a wiiU, Már a rajongóit se bírja kiszolgálni az N, ja de a 3dsel. Az NX majd eldönti hogy van e helyük a piacon.
77.
77.
Gamelord
#76: Hülye kérdésre hülye választ vársz?:) mert akkor nem tudok segíteni.
76.
76.
ultra pc
Nekem lenne ide egy kérdésem és ne lenézésből mondom hogy ez gamer embereknek készült???mert a játékok terén és grafikailag elég szerény vagy csak én látom így??
75.
75.
aordog
A legtöbben nem ertitek, hogy mi lenne itt a lenyeg...akinek van gepe az mondja el a tapasztalatait, illetve aki szeretne, de bizonytalan a vásárlásban az irja meg a kérdéseit. De nem így történik. Nem fogtok szaladni kiprobálni, de a vélemény ott van. És ez minden tesztben megfigyelhető. Nem lehet valamit objektívan értékelni addig, amíg nincs viszonyítási alapotok. Persze lehet írni, hogy érdekel vagy nem, de már többen úgy leírtátok, hogy nem volt szerencsétek hozzá. Mindenki gondolja végig...kialakíthatnánk itt egy olyan közössèget, hogy mindenki számára egyértelmű legyen, hogy az adott játékot/gépet érdemes vásárolni vagy nem. De sokan csak negatívan állnak a dolgokhoz....kiváncsi vagyok, hogy az ilyen ember, hogy viszonyul a gyerekéhez, feleségéhez/férjéhez. De gondolom többen 30 alatti, egyedülálóak, 4*3-as szobában élők vagytok. Es ez nem is lenne probléma addig, amíg a felfogásotokon nem mutatkozik meg!
74.
74.
myrte
#73: játszottam már napi 8 órát is a wiiUn
73.
73.
myrte
#72: nekem meg van wiiU-m és xboxom, szóval tudom mi a kényelmes....
72.
72.
#64: Szerintem mas az, ha megfogod, vagy tartod egy oran keresztul egy autos jateknal pl...
A wii remote is ergonomiailag egy nulla volt.
Tudom volt wii-m.
71.
71.
myrte
#70: társadalom hanyatlása, valamikor ígyis-úgyis eljön egy világvége (társadalmi biztosan itt lesz 40 éven belül)
70.
70.
Tebi
Ne haragudjatok, hogy csak azért regisztráltam, hogy ezt az egyébként off hozzászólást most idebiggyeszthessem, de elolvastam a cikket, aztán letekertem a lap aljára, hogy nézzek pár egyéni véleményt a hsz-ek közt, erre elolvastam már kb egy tucatot, de még mindig csak annyit tudtam meg, hogy van valami Norbi, meg neki valami testőrei meg csatlósai, meg vannak akik nem Norbik és nem csatlósok és ezért nekik az előbbiek meg azok megnyilvánulásai nagyon nem tetszenek, de még ezekből sem tudtam magán a szembenállás tényén kívül mást leszűrni. Nem tudtam, hogy sírjak-e vagy nevessek, szerencsére egy nagyot lökve a görgőn találtam pár érdekesebb kommentet is. Bocs hogy az enyém nem az, de nem tudtam már szónélkül hagyni ezt az élményt, amihez hasonló sajnos egyre gyakrabban ér :) Bocsi.
69.
69.
daenath
Jo teszt, amit kell elmond a masinarol, mondjuk ez a touchpad-es tabla kontroller nekem nem nagyon jon be, meg telefonom is oldschool gombos :D
Azert hogy egy kicsit gonoszkodjak, a Vita is touch-os es megse ajultak/ajulnak el tole, szoval..... de az se tetszik :P en meg mindig a mondo vagyok a kontroller legyen gombos nem tapi/nyali :))))
67.
67.
Kumite
Remek és legfőképp objektív teszt.
66.
66.
myrte
#65: Még csak YouTube lejátszó van a wiiU-n, de az ottani videókat lehet néni a gamepaden. Gondolom később lesz implementálva a szoftverben filmlejátszó.
65.
65.
Gamelord
Valaki jártas wii u felhasználó megtudja mondani, hogy filmnézés mennyire lehetséges a tableten?
64.
64.
myrte
#63: Hidd el, meglepő, de kényelmes. Néhány üzletben szerintem kezedbe is foghatod.
63.
63.
markoci555
engem csak egyetlen egy dolog zavar, még mindig nem tudom elhinni hogy a kezembe való, de ki tudja, xbox meg ps kontrollerhez is hogy hozzászokik az ember :)
62.
62.
p3ti
http://www.gamekapocs.hu/tag/p3ti/blog/3947/nintendo_wii_u_az_elso_tapasztalatok
Itt el olvashatja bárki a saját tapasztalatomat a géppel szemben. Akit érdekel, lessen be :)
61.
61.
Trapyd
#60: Bocs fordítva tartottam.
http://1.bp.blogspot.com/-dCQy3yF1fdE/UKnZB8GyMuI/AAAAAAAAB5I/skJ6nJbxJO4/s1600/9954303_39499b8a07fb454f605aefa9f7c71c26_m.jpg
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...