Neverwinter teszt

  • Írta: zoenn
  • 2013. július 7.
  • neverwinter, pc, teszt
Észak Ékköve nem kerülheti el sorsát, annak ellenére, hogy Faerun földje már ezernyi ártatlan lélek vérét szívta fel: a dicső Neverwinter a gonosz figyelmének középpontjába került. Hősök szorongatják a kardot és mormolják az igéket.

A Cryptic Studios kezében számos MMO formálódott az évek során: a City of Heroes, a Star Trek Online, vagy a Champions Online. Fantasy-fronton a Neverwinter lesz az első nagy dobásuk, a kő viszont messze száll, ki tudja hány kalandor kapja el. A bétateszben szerzett tapasztalatink meggyőzőek voltak, ám azt már sejteni lehetett, hogy az új free-to-play szerepjáték sem váltja meg a világot. Persze a cél nem is a forradalom volt, csupán egy hagyaték logikus követése: a BioWare-féle Neverwinter Nights, majd az Obsidian folytatása után évekkel egy akciódús, online RPG-ben született újjá a mítosz. Hiányosságok azért még mindig akadnak, a design alatti szerkezet meg-meginog, az út viszont járható, annak ellenére, hogy a hatvanadik szint felett már nem vezet sehova. Nem kell tartanunk az ingyenes mivolttól sem, minőségi darab a Neverwinter, törvényszerű hát, hogy a stílusra fogékonyak számára egy gyümölcsöző kapcsolat veheti kezdetét.


Mint minden más hasonszőrű alkotásban, itt is a karaktergenerálással kezdődik a több tízórás játékidő. Alapesetben két karaktert készíthetünk, legalábbis ennyi fér bele az ingyenes modellbe. A faj és a nem meghatározása után öt megszokott osztály valamelyikét választhatjuk magunknak: a jól ismert tank, gyógyító, varázshasználó és rugó típusú hőst. Származást és istenséget is jelölhetünk magunknak, de különösebb szerepe nincs a későbbiekre nézve, csupán annyi, hogy ne kelljen egy háttérsztori-hiányban szenvedő karakterrel beérnünk. A betanulás rövid időszakában hamar tisztában leszünk a rendszer működésével és az irányítással, komoly taktikára nincs szükség, egyedül is megy minden, mint a karikacsapás. Nem titok: elsősorban az ellenség likvidálásán lesz a hangsúly. A fő hub a Protector’s Enclave névre hallgat, később, amikor már magunkra szedtünk némi tapasztatot, az elérhető zónák közt teleportálhatunk. Bizony, a nyitott világ csupán illúzió: több, nagyobb terültre oszlik a Neverwinter és viszonylag lineárisan fedezzük fel őket.


Ha már a linearitás szóba került, nem árt megemlítetni, hogy a fejlődés is nyílegyenes ütemben zajlik. A szintezés gyors, a balansz lehetne kiforrottabb is, ám ettől eltekintve a Cryptic csapata nem esett át a ló túloldalára. Természetesen a küldetések teljesítéséért jár a legtöbb XP, szakmákat gyakorolni, tárgyakat készíteni, meg eladni nem éppen egy életképes karrier. A narratívában semmi eget rengető nincs: ha belépünk egy új területre, szépen összegereblyézzük a felvehető missziókat, teljesítjük azokat, majd megyünk a következő zónába, ha az megfelel az aktuális szintünknek. Ha nem, nyomás vissza legyakni még pár újjáéledő mobot. A PvP-t a hozzáértők el is felejthetik, érdektelen és üres, arra szolgál, hogy némi változatosságot nyújtson a grindelés mellett, nem is szakítottam rá huzamosabb időt.


A maximális hatvanadik szintig ezernyi tennivalónk akad, bár minőségi foglalatosságok is akadnak, többnyire gyűjtsünk össze ennyi és ennyi vackot, öljük meg ebből a lényből ennyit típusú missziók váltják egymást. A kazamaták felfedezésével nincs gond, izzasztó ellenségekkel már annál inkább, iszonyatos a dömping és több ezer leölhető teremtmény halálával van kikövezve a dicsőséghez vezető út. A Guild Wars 2-ben bemutatkozó dinamikus események itt valahogy súlytalannak hatnak, de a fő történet sem váltja meg a világot, a tipikus alapfelállás szerint a mélyből gyökerező gonosz megint nem bír magával, hiába próbálta már korábban feldúlni a birodalmat, nem tanult elődei hibájából. A heroikus és érdekfeszítő törekvések érzéketlenül pattannak le rólunk, hosszabb távon nem is tanácsos belebolondulni. A Neverwinter napi egy-két órára tartja fenn az érdeklődésünket.


A harc felidézi bennünk a jobb hack ’n’ slash-ek jellegzetességeit, ám kezdésnek célszerű az automata célzást kikapcsolni. A rendszer bőven túlmutat az egyszeri kattintgatáson, precíz egyensúly mutatkozik a taktika és stratégia közt. Az alaptámadásokon kívül speciális kunsztokat is bevethetünk, s mindennek csupán az állóképességünk szab határt. Kezdetben gyorsan kifulladunk csetepatékban, ám ha egy időre visszavonulunk és kifújjuk magunkat, valamint okosan használjuk a kitérést, a kaszás nem súlyt le ránk gyakran. A varázslók számára jó hír, hogy nincs mana, csupán meg kell várniuk, hogy az elsütött igék egy bizonyos idő elteltével újratöltődjenek. Az aktív képességeket nem vethetjük be korlátlanul, szintlépésnél vakarjuk is a fejünket, hogy melyik skillbe érdemes beruháznunk. A háttérben bonyolult statisztika dolgozik, a passzív képességek az előbbiek hatékonyságát növelik, de teljesen újakat is adhatnak. Idővel aztán specializálódhatunk is, természetesen az alapvető stílus megtartásával. 



Továbbá minden osztály számára elérhetőek a state-ek. Hogy kell ezt elképzelni? Ahogy a tolvaj-beállítottságúak a későbbiekben profi lopkodó gyilkossá válhatnak, addig a mágusok is szerezhetnek minden varázslatukhoz egy új erős hatást. A közelharcra levetítve, a kitérés is kaszttól függően módosul, a rugók táncszerű mozdulatokkal bújnak ki az ellenség szorításából, a varázslók arrébb teleportálhatnak, míg a harcosok szakszerűbben bánnak majd a pajzzsal. Az új ismeretekkel való kísérletezés tényleg remek szórakozás, s ha mindenhez hozzá vesszük a képességek széles tárházát, akkor nem állunk messze a valóságtól, ha azt mondjuk, tényleg olyan karaktered lesz, amilyet szeretnél. És akkor még nem is beszéltünk a felszerelésünkről sem: minden kardot és páncélt megbűvölhetünk, az elérhető slotokba támadó vagy védekező bónuszokat adó finomságokat pakolhatunk. Időről-időre társakat is magunk mellé állíthatunk, akik ugyan nem versenyezhetnek a hús-vér csatlósokkal, legalább kiveszik a részüket a harcból.


Ha belekóstolunk a Foundryba, azaz a felhasználók által készített küldetésekbe, máris egy másik világban találjuk magunkat. Ez a funkció könnyedén életben tarthatja a játékot, elvégre a rajongók fantáziájával még a hivatalos tartalmak sem vetekedhetnek, annak ellenére, hogy meglehetősen korlátozott eszközökből építhető fel a content. A júzerek viszont így is bebizonyították, hogy semmi sem szabhat gátat kreativitásuknak. Kedves Cryptic, van kitől tanulnod! Sajnos kötve lesz a kezünk, ha elértük a szintsapkát. A változatosság és kínálat szempontjából az end-game tartalmak hamarjában elveszik a kedvünket, nem találunk új bossokat a környéken, csupán a meglévő ellenségek lesznek keményebbek, mint említettem, a PvP-t el is felejthetjük, s ha a fejlesztők rendszeres frissítésekkel nem orvosolják az érdektelenséget, könnyen elfelejthetjük a játékot. A Gauntlgrym-kiegészítő sem tart tovább pár óránál.


Felmerülhet bennünk a kétely, hogy vajon hátrányosan érint-e minket, ha alapesetben egy lukast garast szem szeretnénk az MMO-ért fizetni? A Zen a játékbeli valuta, amit valódi pénzért vásárolt Astral Diamondsért is válthatunk magunknak, találunk aukciós házat is. Pénzért hozzáférhetünk a jobbnál-jobb cuccokhoz, igazából akkor van jelentősége, ha gyorsan szeretnénk szerezni valami ütőképes tárgyat, belefektetet munka és idő nélkül. És ami a legfontosabb: pénzköltésnek nincs egyéb jelentősége a játékmenetre, attól még nem lesz erősebb karakterünk. Fejet hajtunk mi is a mikrotranzakciók előtt, mert biztos van rá igény, nem lehet mindenki türelmes és a Cryptic tisztában van azzal, hogy bármennyire is nagy a kísértés, nem teszi tönkre a „szegények” játékát.


Bármennyire is szeretnénk, a Neverwinterre nem tekinthetünk úgy, hogy ez az első MMO, amely arcul csapta a fizetős címeket. Nem, a Cryptic csapata hozta a kötelező, az elvárható szintet, de annál egy centivel sem többet. A látványtól nem dobunk hátast: középszerű, sallangoktól mentes, tökéletesen megfelel annak, aminek szánták. A küldetések egy kaptafára épülnek és a történet unalmas, a harcrendszer és a fejlődés előtt viszont le a kalappal, megkapod mindazt, amire egy akcióorientált produktumtól csak várhatsz. Ha a beígért frissítések megérkeznek és rágyúrnak az end-game tartalmakra, akkor hosszú heteken át tartó élmény vár rád, s a free-to-play modell sem rondít bele az összképbe. Ha máshogy nem megy, majd a rajongók tesznek valamit a szavatosság érdekében a Foundry segítségével. 

Kapcsolódó cikk

135.
trion96
Én is konzolos vagyok de ez a janiccar gyerek nagyon nyomorúlt. :D
134.
Oldskoolgamer
Respect az adminoknak hogy törölve lettek "Jannicar" kommentjei! Igaz az enyémek is de csak az ahol valóban káromkodtam szóval megértem. De Ideje volt már amúgy! THX!
133.
DON GONDOCS
Szépkis ritkítást végeztek a modik de janicar-t is törölhetnék. A játékról meg anyit hogy átlagos, de a harcrendszer és fejlődés kifejezetten élvezetes.
127.
Lorthirash
gagyi ez a játék és ezt most nem a grafikára értem hanem úgy összességében az egész elég kevéske.
126.
s808
mondok még valamit, ahelyett hogy itt pofáznál oldalakon keresztül inkább vedd észre, hogy kb csak azért van konzolra 7 oldalnyi játékotok amit lehet élvezni mert amiket főleg pc-re fejlesztettek azok megjelentek konzolra is.
Ezek meg nem szubjektív vélemények, hanem tények.
125.
s808
xbox 9. oldalnál már 7.5nél tart
http://www.gamespot.com/games.html?mode=all&platform=1029&sort=score&sortdir=asc&page=8

playstation ugyanez
http://www.gamespot.com/games.html?mode=all&platform=1029&sort=score&sortdir=asc&page=8

ha más oldalakat nézek akkor ugyanez a helyzet.
Nincs miről beszélnünk.
123.
savior10
Ez a janiccar az egyik legkitartóbb és most már legkövérebb troll akit valaha láttam.Már majdnem 70 komment óta etetik és még mindig éhes.
121.
Kreto
#120: A boldog és szép idők :')
120.
biohazard rex
Segeszki, a visszatérted már az ősi istenek is megjósolták. HÉJ ADMIIIIIIIIIIINT BAN DAT SZANAFABICCS!!
113.
giga321
És én csak hátradőlve ülök és röhögök. Amúgy nem ártana ide egy moderátor.
107.
Dreadlox
hogy egy kicst a játékról is beszéljünk ebbe a témába, aki játszik vele, ugyan ezen a néven megtalál benne:D kellenek party arcok dungeonokba:D
106.
Dreadlox
100.
Dontrip
#95: Szerintem az a nevetséges, hogy te meg janiccar mindenképpen be akarjátok bizonyítani az igazatokat (egyikőtöknek sincs szvsz). Mindketten olyan sztereotipikusan viselkedtek, mintha valami zs-kategóriás filmből jöttetek volna. Te, a sokatlátott sznob PC-s sorolod a "húdenagyonhardcore" rts-eket (lol), janiccar, a 10 éves apucikedvence meg az "aranyozottelefántcsontminőség" konzolexkluzívokat. Nem unjátok?
96.
Belerofon
#92: Égetni magát?Ne bohóckodj már..Akkor égette magát,mikor az első 2-3 baromságát megírta de azóta már természetessé vált körünkben.Bár szerintem szívesen megrugdosná itt bárki..:D
94.
s808
#90: példaként említettem őket, a starcraft2+kieget aktívan játszom,és nem singleben +diablo2-3, bf:bc2, cs:s, cs:go.
Ezt a vitát meg abba lehet hagyni végre, mert nem véletlen osztja meg az embereket. Vannak akiknek több elvárásuk van egy játékkal szemben, szeretik az igazi kihívásokat és ezt a konzol nem képes lefedni.Akárhogy is soroltok itt játékokat, a konzol mindig is erről szólt: betolod a lemezt+play gomb és minimális kihívás ahol a sikerélmény szinte garantált.
90.
Dontrip
#85: Ja, mert a Starcraft meg a Baldur's Gate sem 10 évvel ezelőtti játék. Vannak olyanok, akik csak single-ben játszanak, vannak akik multiznak, és vannak akik mindkettőt. Mindenki más. De nem ignorálom a kommented, mert legalább utaltál rá, hogy ez a saját véleményed.
85.
s808
#80: nem éppen, tisztában vagyok vele, hogy nincs olyan minőségű játék konzolra mint a baldur's gate sorozat, vagy olyan stratégia mint a starcraft. az igazi játékélményt meg a multi adja meg, fps-ben is. Egyszerűen alkalmatlan a konzol ezekre, ezért nem érdekel.
Mondom még egyszer, 1 olyan játék nincs amiért konzolt vennék. Itt felsorolt vagy 40et :D és még mennyi van ?
wow-ot meg rühellem
81.
Dreadlox
#75: azt hozzátenném hogy a last of us története lehet hogy jó, de a játékmenek iszonyatosan monoton, a túlélős résznek semmi hangja nincsen, mert az alap dolgokon kívül nincs benne semmi, teszem azt nem szomjaznak vagy fáradnak el, csak egy sztorialapú cső az egész, a texturákat meg meg sem említem, mert ritka low quality, de amúgy 1x ki lehet játszani
79.
Yanez
#57: Itt már érvelni sem kell, ezzel a komiddal mindent elárultál magadról. Csá!
74.
DON GONDOCS
Janicsár te egy bug halmaz vagy a gamekapocs rendszerében, Látszik a kommentjeiden hogy egy 10en éves mentálisan zavarodott (visszamaradott) gyerek vagy. akit vagy állandóan vernek az iskolában vagy otthon vagy megerőszakoltak, nem tudom. Mivel csak a videojátékokban és a forumon tudod kiélni magad, itt vered a nyálad mert figyelem hiányod van. De tudod itt mindig megértő szemekre találsz, akik enyhítik görcsös rohamodat.
70.
#66: "Tökéletes helyen vagy a konzolod előtt :D"


Azért te sem állsz a helyzet magaslatán ahogy látom xD

Haha PC-s kisebbségi komplexus RuleZz!! xD
67.
Dreadlox
#66: ne etesd, majd lekussol, az apja majd elveri hogy még mindig a gép elött ül ahelyett hogy leckét csinálna:D
61.
Cuppak
#56 Huh, rengeteg PC-s játék van ami sokkal híresebb mint gondolnád, dota 2-n most 2.5 millió $-s kupa van, több millió játékossal havonta.. stb, de gondolom ezt sem tudtad. :)
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...