Sherlock Holmes: Crimes & Punishments teszt

  • Írta: fojesz
  • 2014. október 8.
  • pc, sherlock holmes: crimes & punishments, teszt
Link másolása
Összegyűjtötted az összes bizonyítékot, egyértelmű, hogy a veled szemben ülő gyanúsított volt a tettes. De miért tette vajon, amit tett? Számít az egyáltalán? Szabad ezt mérlegelni?

A Frogwares nevű ukrán fejlesztőcsapat tizennégy évvel ezelőtt alakult, azóta pedig megállás nélkül ontják magukból a kalandjátékokat, főleg az olyanokat, amelyek Sherlock Holmesról szólnak. De tényleg: ha nem számoljuk a kézikonzolos és mobilos próbálkozásokat, a Crimes & Punishments akkor is a hetedik Sherlock Holmes-feldolgozásuk, igaz, az eddigi fejlesztéseik nem is voltak mestermunkák. Kitartásból viszont így is jeles jár a srácoknak, és most már kijelenthetjük, hogy “megérkeztek”, a Crimes & Punishments ugyanis a legjobb Sherlock Holmes-adaptáció. Az új rész minden hibája ellenére szórakoztató, izgalmas, és végre egy kis szabadságot és valódi döntési lehetőséget ad a játékos kezébe.

Már a megjelenés előtt is éreztem, hogy nem a Crimes & Punishments lesz a legjobb kalandjáték a világon, viszont az elmúlt évek terméséből mindenképpen ez volt az egyik legérdekesebb. A Frogwares ugyanis újítani próbált, méghozzá úgy, hogy a változtatások tökéletesen passzoljanak a Sherlock Holmes-történetek szellemiségéhez. Bűnesetekben fogsz nyomozni, ez talán nem meglepő, az újdonság a “hogyannál” jön be: nem elég összegyűjteni a bizonyítékokat és beszélgetni a tanúkkal, itt a rendelkezésre infók és mozaikok alapján neked kell kiokoskodni, hogy mi hogyan történhetett, a gyanúsítottak közül ki lehetett a bűnös, volt-e cinkostársa, sőt arra is lesz lehetőséged, hogy megpróbáld megérteni, miért tették azt, amit tettek…

A nyomozás úgy indul, hogy Watsonnal kimentek a terepre, és körbejárjátok a bűntény helyszínét. Közben mindent megvizsgáltok, amit lehet, elteszitek, ami bizonyítékul szolgálhat, és kikérdezitek a tanúkat. Sherlock persze nem átlagos nyomozó, rendkívüli megfigyelő, így olyan részleteket is észrevesz mind a környezetében, mind az embereken, amit mások nem. A legjobb, hogy ezeket a képességeit is neked kell kamatoztatnod: akárcsak a Batman-játékok detektív módjában, itt is kiszúrhatod az alig látszó foltokat és hajszálakat, az emberekkel való beszélgetés közben pedig olyan jeleket kereshetsz az arcukon és az öltözetükön, ami árulkodhat a viselkedésükről vagy a hátterükről.

És itt még nincs vége, a kezdeti vizsgálódás után egy sor feladat vár még rád. El kell menni a rendőrségre, ki kell hallgatni a gyanúsítottakat, megvizsgálni a hullákat a boncasztalon, otthon pedig fel kell túrni az újságarchívumot és a lexikonokat, hátha találunk releváns információkat az ügyünkkel kapcsolatban. Mindezt egy sor minijáték keretében, és ne is lepődj meg, a Crimes & Punishmentsben sok ilyen lesz! Ezek persze nem nehezek, kapunk zárfeltörős feladványokat, egy csomó logikai fejtörőt, máskor mi irányíthatjuk Sherlock kutyáját, Tobyt szaglászás közben. Vegyszerekkel kísérletezhetünk, modellezhetjük a történéseket, és persze lecsaphatjuk a labdát, amikor valaki hazudik: a korábbi infók alapján azonnal replikázhatunk is neki.

A Crimes & Punishments áramvonalas játék. Ezek a minijátékok nem igazán nehezek, ha rontasz, újra próbálkozhatsz, a bizonyítékok összegyűjtése és a vallatás sem okoz valódi problémát, sőt a pixelvadászatot és a hosszú, felesleges párbeszédeket is elfelejthetjük. A Frogwares láthatóan arra ment rá, hogy a nyomozás első része minél dinamikusabb legyen, ne fárasszuk magunkat feleslegesen, az igazi kihívás úgysem itt lesz. Nem, itt a legnehezebb feladat az, amikor részletről részletre megpróbáljuk összerakni, hogy mi történhetett. Ahogy csöpögnek befelé az információk, összekapcsolhatjuk azokat, így pedig különböző következtetéseket vonhatunk le az ügy kapcsán. A legjobb, hogy a nyomok, és így a következtetések is ellentmondásosak lehetnek, ezért nekünk kell az eszünkre hallgatva kiválasztani a megfelelőeket. Az ezekre épülő forgatókönyvek közül aztán csak egy lesz helyes, ha a jó mellett döntesz, jó embert ítélnek el, ha nem, ártatlan kerül majd börtönbe, vagy ami még rosszabb, kivégzésre.

“Csak minden részletre oda kell figyelni, és akkor minden oké lesz!” - gondolhatjátok, pedig ez egyáltalán nem ilyen egyszerű. A játék szabadságot is ad, ami viszont tévútra csalhat. A nyomokat úgy gyűjtöd, és olyan irányban indulsz el nyomozás közben, ahogy szeretnél, viszont ezt a sejtéseid és a megérzéseid befolyásolják. Bár a játék több helyen fogja a kezed, Sherlock és Watson kommentárjai, illetve a különböző segédikonok csak egy-egy lépés megvalósításával kapcsolatban segítenek, mélyebben, az ügy megítélésével kapcsolatban nem. És hiába gyűjtöd össze, az összes bizonyítékot, a sorrend pszichológiai alapon meg tud majd zavarni. Oda kell hát tenni magad!

A Crimes & Punishments hat megoldandó ügyet gördít eléd, a többségük kifejezetten érdekes, ráadásul eltart egy ideig, míg teljesíted őket, így a játékidő miatt sem kell aggódni. Nem szeretnék spoilerezni, de annyit elárulhatok: habár az összes gyilkosságról szól, a háttértörténetük többnyire kraftos, belekeveredik majd némi történelem, tudomány és üzlet is. Az ügyek egyébként függetlenek egymástól, az őket lazán összekötő kerettörténet pedig nem meglepő módon Sherlock Holmes karakterére koncentrál; a Crimes & Punishments ezen a téren is remek, méltó módon tiszteleg Sir Arthur Conan Doyle detektívje előtt, és egy sor utalással lepi meg a rajongókat. Ráadásul egy kis mögöttes mondanivalót is kapott a játék: ha nem lógtál irodalomóráról, kitalálhattad, hogy a Crimes & Punishments alcím Dosztojevszkij Bűn és bűnhődésére utal, ennek az üzenetére reflektál a játék egyik eleme is. A nyomozás végén ugyanis nemcsak arról kell döntenünk, hogy ki a tettes, de azt is eldönthetjük, hogy milyen kemény büntetést kérünk a vádlottakra, ha pedig valahol mélyen együttérzünk velük, hagyhatjuk futni is őket. Ennek a játékmenetre semmilyen komolyabb hatása nincsen, ettől függetlenül elgondolkodtató tud lenni.

A Crime & Punishments hibái részben koncepcionális, részben technikai jellegűek. Habár a szabadság így is nagyobb, mint a legtöbb kalandjátékban, néha a játék nem enged szabadon gondolkodni bennünket, hiába tudnánk, mit kellene csinálni, merre kéne menni, nem haladhatunk előre, mert nem csináltunk meg vagy fedeztünk fel valamit, ami a “megértéshez” szükséges. Szintén zavaró, hogy a minijátékok többségét csak ritkán használhatjuk, és bár ez alapvetően nem lenne probléma, kicsit csalódás volt például Sherlock ruhacseréje, amit fícsörként harangoztak be a készítők, pedig kétszer volt rá szükség az egész játék során. És végül ott vannak a technikai bakik: habár az Unreal Engine 3 viszonylag szép látványt produkál, a karakterek animációi borzasztóak, továbbá én a szinkronnal sem voltam kibékülve. Az irányítás és a kezelőfelület is lehetett volna letisztultabb: ki látott már olyat, hogy a menüpontok egy része egérrel érhető el, kilépni viszont csak billentyűvel lehet belőlük?

Jó-jó, mindez csak kötözködés: az igazság az, hogy nekem nagyon tetszett a Sherlock Holmes: Crimes & Punishments, sőt mondhatjuk úgy is, hogy igazi meglepetés volt. Habár nem tökéletes, és biztos vagyok benne, hogy ilyen áron nem sok keresnivalója van a brutális őszi felhozatalban, csak ajánlani tudom azoknak, akiket csak picit is érdekel Sherlock Holmes, és szeretik a kalandjátékokat. De aztán óvatosan a pipával!

A Sherlock Holmes: Crimes & Punishmentset az ASUS ROG Tytan CG8580 gamer konfigurációján teszteltük, melyet az ASUS Magyarország biztosított számunkra.


7.
7.
ilovenancythompson
imádom az ilyeneket, beszereztem egy x360-at és már rendelem is. Ez az egyik kedvenc műfajom
6.
6.
herlius
Összességében abszolút pozitív élményem van a játékkal kapcsolatban, de azért bőven akadnak hiányosságai. Az irányítás, kezelhetőség valóban idegörlő tud lenni, ráadásul PC-n a billentyűkiosztást sem lehet változtatni, ami végképp ki tudja verni a biztosítékot. A játék egyes helyeken kicsit túlzottan is irányít, ilyen szempontból talán szerencsés lenne a nehézségi fokozat bevezetése valamilyen formában, ahol több VALÓDI gondolkodásra és intuícióra van szükség, akár olyan áron is, hogy a nyomozásunk végül zsákutcába fut. Bár az egyes történetek végén többféle következtetést is levonhatunk, a konkrét nyomozás többnyire lineárisan, talán túl szigorú keretek között folyik. Ez pedig sajnos kicsit levon a játék valódi élvezeti szintjéből, hiszen nem dönthetünk szabadon, hogy milyen szálon indulunk el, milyen sorrendben végezzük el az egyes feladatokat, hiszen a mostani formában amíg A-ból B-be nem jutunk el, addig B-ből C-be sem, holott a "gyanúnk" alapján akár egyből ebben az irányban is kutakodhatnánk. A játék ettől függetlenül nagyon szórakoztató, grafikailag nagyon szépen kidolgozott helyszínekkel, remekül hozza a kor hangulatát, könnyű beleélni magunkat a Sherlock-i világba.
5.
5.
petimanus
Kipróbáltam! Végigvittem és imádtam. Nagyon régen játszottam kalandjátékkal, amiben fejtörők vitték előre a játékot és rettenetesen jó érzés volt újra átélni azt az élményt, amit nyújtott. Érdekes történetek, autentikus környezet. Persze...Technikai bakik, fapados karaktermozgás és arckifejezés, de ettől független jó kis kikapcsolódás volt.
1.
1.
_Botika_
Biztos kifogom próbálni.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...