Super Mario Maker teszt

  • Írta: Daks
  • 2015. szeptember 2.
  • super mario maker, teszt, wiiu
Mr Video. Így nevezte el Shigeru Miyamoto először Mario karakterét, még valamikor a 70-es évek végén. Egy olyan figurát akart, aki végigkíséri a Nintendo történelmének következő évtizedeit, álma pedig valóra vált.

A kertésznadrágos hős 1981-ben tűnt fel elsőként a Donkey Kong játékban. Akkor már Jumpmannek hívták, foglalkozását tekintve pedig ács volt, amit a gorillás kalandok helyszínéül szolgáló építkezés ihletett. És még ugrani is csak a majom által hajigált hordók miatt tudott. A recept viszont megtetszett a Nintendónak, Miyamoto 1985-re pedig elkészítette a Super Mario Bros.-t, mely később a világ legnagyobb játéksorozatává nőtte ki magát, 210 millió eladott példányszámmal, és közel 200 epizóddal vagy vendégszerepléssel. Nekem az eredeti trilógián kívül a Super Mario Galaxy és a Mario Kart volt a legemlékezetesebb, most pedig itt egy újabb cím, ami be szeretné magát írni a történelembe. A Super Mario Maker az SNES-es Mario Paint játékhoz hasonlóan ismét a kezünkbe adja az irányítást, és előre megírt kalandok helyett ránk bízza a pályaszerkesztést. 


A Nintendo Wii U-ra 2015. szeptember 11-én érkező Super Mario Maker nem más ugyanis, mint egy közösségi funkciókkal felvértezett alkotóprogram. Megrajzolhatjuk benne álmaink kihívását a Super Mario Bros., a Super Mario Bros. 3, a Super Mario World vagy a New Super Mario Bros. U stílusában. A kalandok kezdetén az első rész első, félbehagyott pályáját kell befejeznünk, vagy kedvünk szerint alakítanunk, utána pedig a játék már el is engedi kezünket, és belevethetjük magunkat az alkotásba. Vagy a letöltésbe, kinek mi fekszik jobban. 


A pályaszerkesztő rendkívül egyszerűen használható. Kapunk egy négyzethálós nagy, üres pályát, az érintőképernyős kontroller segítségével pedig csak tele kell rakosgatnunk azt különböző játékelemekkel. Építhetünk falakat, tehetünk le ellenségeket és jutalmakat, találatunk ki csapdákat, az egész a mi fantáziánkra van bízva, csinálhatunk felszíni, földalatti, vízalatti, de még ghost house, airship és castle pályákat is. A játékot három héttel a megjelenés előtt már ki tudtuk próbálni, a Nintendo még néhány szervert is fellőtt csak az újságírók kedvéért, hogy működjön az idő előtti megosztás és letöltés. A kollégák pedig kitettek magukért. Baromi jó kis pályák születtek már a zárt csoportban is, volt egy, amelyik a Flappy Birdre hasonlított, úszás közben párhuzamosan közelítő halak között kellett manőverezni, olyanok is akadtak, amiben ellenségek nem voltak, csak precízen kiszámolt ugrások, de nagyon tetszett még a speedrun pálya is, amin csak lassítás nélkül lehetett átmenni. Illetve az, amiben nem ellenségek, hanem gombák tanyáztak mindenhol. Mariót irányítva nem volt szabad megenni egyet se belőlük, a pálya végén ugyanis egy olyan átjáró volt, amibe csak kicsiként fért bele, nagyként már nem. Ha mégis belefutottunk egy gombába, akkor mehettünk vissza a pálya elejére, megsebezni magunkat az egyetlen húsevő növénnyel. Hihetetlen ötletes volt, és akkor a játékosok nagy része még rá se vetette magát a gyártásra.


A Super Mario Maker előre elkészített pályákból csak pár darabot kapott, amolyan bemutatóként arra, hogy mi vár ránk. A klasszikus kihívásra hasonlító Mario Challenge mód pedig ezekből, illetve a felhasználók által készített, és feltöltött anyagokból áll össze. A játék összeválogat és sorba rendez nekünk egy 10-es vagy 100-as életcsomaggal teljesíthető nagy halom pályát, persze csak olyanokból, amiket elég számban teszteltek, értékeltek, és teljesítettek már a többiek, aztán az utolsóra azt mondja, itt van Princess Peach, itt lehet szeretett hercegnőnket megmenteni. A többi pedig csak rajtunk múlik. A játékmódra nem lehet ráfogni, hogy egy teljes értékű kampány lenne, a készítők inkább csak kötelességből tették bele a játékba, látszik rajta, hogy az utolsó pillanatban kellett kitalálni valamit. Ami persze nem rossz, de így sajnos nem is működik annyira jól. Kellemes érdekesség viszont, hogy a pályákon lehet kommenteket elhelyezni, egy-egy izgalmasabb csapdához vagy akadályhoz odaírhatjuk, ha túl nehéz volt, vagy ha nagyon tetszett nekünk. Amikor pedig meghalunk, apró ikonokkal jelzi a játék, hogy mások hol patkoltak el a környezetünkben, hol vannak még veszélyes pontok.


A játék bolti változatához egy 100 oldalas, keményfedeles kézikönyv is jár, mely szinte szöveg nélkül, csak képekkel mutatja be, milyen lehetőségeink vannak a pályaszerkesztőben, illetve ez ad ötleteket is az egyéni témájú pályákhoz. A cucc nagyon jól néz ki, és egy csomó kézzel rajzolt játékmechanikai leírás van benne, de a Super Mario Maker megvásárolható még egy 30th Anniversary Amiibo Mario figurával felszerelt Limited Edition Pack csomagban, és egy Premium Bundle Pack kiadásban is, utóbbi esetében összecsomagolva egy figurával és egy hagyományos, fekete Wii U géppel. A kalandokat egyébként a második bekezdésben említett négy tematika miatt csak kétdimenzióban alkothatjuk meg és játszhatjuk, a különböző részek elemei viszont keverhetőek. Boos például nem szerepelt még az első részben, most viszont, ha akarjuk, akár egy teljesen újraalkotott pályán is felbukkanhat, de lehet egymásra tenni, vagy megnövelni az ellenségeket is, így alkotva meg magas tornyokban sétáló goombákat, vagy óriás, szárnyas teknősöket.


A Super Mario Makerrel minél többet játszunk, annál több beállítás és elem vár minket a rákövetkezendő napokban. A játék lassan, de kiszámíthatóan adagolja az új dolgokat, így az alkotószellemű játékosok biztos nem fogják azt megunni egy darabig. Elég napi öt percet töltenünk a szerkesztőben, és hamarosan már jön is érte a jutalom. Jópofa dolog pedig, hogy ezúttal is használhatóak az Amiibo figurák, melyek speciális tulajdonságokat, játékelemeket aktiválnak mindig az adott kis szobor világához illeszkedve. Belerakhatjuk a játékba például karakternek Linket a Zeldából, vagy valamelyik inklinget a Splatoonból, és akkor még csak párat említettem a lehetőségek közül, nagyon jópofa az egész. A hetedik nap után elérhető Sound Frog Tool segítségével pedig egyes pályarészekhez egyéni zenét és témát is állíthatunk be, így történt az, hogy a zárt csoportban valaki csinált egy 80-as évek hangulatát idéző diszkós pályát a játékhoz, neonfényekkel és tükörgömbbel. A listát pedig a friss feltöltések miatt érdemes lesz majd később is folyamatosan böngészni, a felhozatalt szűrhetjük értékelés, népszerűség, és készítés helye, vagy dátuma szerint is, utóbbinál például a nap, a hét vagy a hónap legjobb darabjai kerülnek előre.


A Super Mario Maker érdekessége, hogy a programot a fejlesztői csapat először belső felhasználásra kezdte el csinálni. Szerették volna megkönnyíteni saját munkájukat, hogy a következő Mario játékhoz minél könnyebben és gyorsabban tudjanak izgalmas pályákat összeállítani. Aztán Takashi Tezuka, ismertebb nevén Ten Ten, a Nintendo szoftverfejlesztési részlegének igazgatója, aki immáron 30 éves barátságot ápol Miyamotóval, meglátta az egészet. És mivel titkon amúgy is szerette volna folytatni a Mario Paintet, megkérte a programozókat, hogy kerekítsenek a félkész toolból egy teljes értékű, megjelentethető, és mindenki által használható alkalmazást. Így született hát meg jelen cikkünk alanya, mely nem is ünnepelhetné stílusosabban a Super Mario Bros. megalkotásának 30. évfordulóját, mint azzal, ha nekünk engedi meg, hogy valami újat alkossunk.


Egy dolgot hiányolok csak a Super Mario Makerből, de nagyon. A kihívást. A játék gyakorlatilag nem tesz mást, csak a kezünkbe ad egy szerkesztőt, és azt mondja, csináljunk vele, amit akarunk. Pedig ha sikerült volna egy küldetéssorozatot ráépíteni az egészre, akkor máris sokkal izgalmasabb lett volna a játék, itt pedig elsősorban természetesen építkezős feladatokra gondolok. Izgalmas megoldás lett volna, ha a játék félig kész pályákat vonultat fel, és amikor elérünk benne egy hatalmas szakadékhoz, vagy üres terephez, akkor azon csak úgy lehetett volna átjutni, ha csökkentett számú és típusú elemeket felhasználva mi magunk építjük meg a túlpartra vezető utat. A jól kitalált, többféle megoldással teljesíthető ilyen építkezős részek komoly kihívást, és nem utolsó sorban izgalmasabb kalandokat nyújtottak volna, gondolj csak a hídépítős, vagy láncreakciós játékokra. A teljes értékű szerkesztő pedig megmaradt volna a jelenlegi megosztós, szabadon szárnyalós funkciójának. De egy hasonló, mégis kicsit más LittleBigPlanet, vagy egy építkezésre kihegyezett, oldalnézetes Telltale LEGO-receptet is elbírt volna az egész. Bár lehet, hogy már messze vagyok az eredeti játéktól.


Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a Super Mario Maker a jelenlegi formájában nem jó, sőt. A játék fantasztikus élményt tud nyújtani azoknak, akik alkotni szeretnek, és azoknak is, akik inkább mások pályáit töltögetik le, a különböző régi és új Mario-játékok látványvilága, illetve hangja és zenéje pedig még mindig elképesztő hangulatot áraszt magából. A szerkesztőfelület egyszerű és gyorsan tanulható, a beállítások száma kellemesen kövér, olyan pályákat, sőt egész új játékokat lehet vele csinálni, ami tökéletesen hasonlít az eredeti epizódok stílusára, mégis új és minden porcikájában más, mint amit eddig láttunk. A többiek által készített pályákat ráadásul nem csak kipróbálni lehet, hanem lementeni is a kedvenceink közé, majd belátásunk szerint alakítani, módosítani. A folyamatos új tartalom miatt pedig az ember rendszeresen visszajár majd a közösségi térbe, újabb és újabb gyöngyszemek után kutatva, mintha csak egy piac lenne az egész. Azt pedig ugye mondanom se kell, hogy pénzt az alkotásokért nem lehet kérni, tehát minden teljesen ingyen van. 


A Super Mario Maker az idei E3-on 25 év után újra megrendezett Nintendo World Championship bajnokság keretein belül már bizonyított, a világ imádja, és mi is imádjuk. Összességében egy jól kitalált és összerakott játékot köszönthetünk benne, mely lehetőségeiben bár nem teljesen kiaknázott, mégis így fantasztikus, ahogy van. Méltó tagja a sorozatnak, előremutató, sokoldalú, és azt mondja, igen, van még tartalék az olasz vízvezeték-szerelő legendájában. A játék szeptember második péntekén érkezik a boltok polcaira, ha szereted a sorozatot, akkor vedd meg a Makert is. Mert csalódni biztosan nem fogsz benne. 

 

Kapcsolódó cikk

27.
Norbiii
#26: És tényleg az lett! :)
26.
Norbiii
Ma fogom megvásárolni, már alig várom, egy bitang jó játék lehet! :)
25.
myrte
Pár YT sztár is készített pályákat: https://www.youtube.com/watch?v=YeYCaBEK-gc :D Ezeket persze ki tudják próbálni, azok akik játszanak a Mario Makerrel.
24.
DON GONDOCS
#23: Ennyi erővel a fél MGS 5 - csak a Steam telepítőjét találjuk a lemeze, kommentjeit is törölhette volna valaki, vagy ott egészséges vita folyik?
23.
fojesz
Közérdekű: az offtopic kommenteket töröltük, Super Mario Maker a téma.
22.
myrte
#19: Értem mire gondolsz, de egy nagyobb kiadónál nem csak a programozással eltöltött idő szabja meg az árat. Gondolok itt a marketing, licence, zene stb. költségekre. És amúgy is, a magasabb órabért, valamiből ki kell perkálnia a cégnek.

Egy indie fejlesztő hobbiból feláldozhatja egy játékra az idejét, így lehet, hogy még pénzt se kér a fejlesztésért vagy csak nagyon minimális költséget, elvégre nem ez a fő munkaideje, csak kedvtelésből csinálja.
19.
mestermagyar
#18: Messze nem öltek bele annyi munkát hogy megérje. Platformer map makert fillérekért lehet készíteni. A geometry dash 1000ft és ugyanezt a metódust használja (csak ott mindenki csinálhat mapet), egyetlen ember fejleszti.

Ez egy olyan játék amit egy lelkes programozócsapat 3000-ért kiad későbbi teljesen ingyenes frissítésekkel és tartalombővítéssel, ne is beszéljünk a moddolásról.
18.
myrte
#16: 13000 Ft, az amiibi kiszerelésû 16000 Ft a boltokban. Ez egyáltalán nem drága, fôleg, hogy egy életre ellát Mario játékkal. 10/10-es játék.
11.
hydraxon91
Úgy megvenném ezt de most nagyon gép update-re gyűjtök :(
6.
SzDavid99
A Nintendótol nyilatkozott valaki még a Super Mario Maker bejelentésekor, és azt mondta, hogy ha elég sikeres lesz a játék Wii U-n, akkor elgondolkoznak egy 3DS porton. Nagyon remélem, hogy ez tényleg így lesz, és előbb-utóbb a kézikonzolra is érkezik majd ez a pályaépítős cucc, mert nagyon tetszik! :)
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...