Little Nightmares teszt

  • Írta: Daks
  • 2017. április 28.
Apró fényforrás pislákol a sötétségben, egy sárga esőkabátos kislány próbál öngyújtóval bátorságot meríteni félelmeivel szemben. Nem az aggasztja, hogy egyedül van. Sokkal inkább az, hogy NINCS egyedül.

Új játékkal tért vissza a LittleBigPlanetnél besegítő és a Tearaway Unfolded fejlesztéséért felelős svéd Tarsier Studios. Soron következő alkotásuk mindannyiunk leggyötrőbb gyermekkori félelmeit kelti életre, a Little Nightmares kalandjaiban egy sötét és rideg, felnőttek uralta világ veszélyei leselkednek ránk, baljósan gyülekező árnyakkal és ezernyi kihívással. Six, a sárga esőkabátos kislány keserű története ez, a Gyomorban.

A Maw, vagyis a Gyomor egy olyan hely, ahol felettébb ritkán történnek normális dolgok. Nem kapunk semmi bevezetést, semmi magyarázatot arra, hogy kik vagyunk, és mit keresünk itt, egyszer csak felébredünk, és a kaland már kezdődik is. Egy sötét és nyirkos pincében talál ránk a hajnal, fekhelyünk egy öreg utazóbőrönd, kikászálódunk, és utunk már vezet is a legközelebbi ajtó felé. Hátha megleljük mögötte a gyors kiutat erről a szomorú helyről.

Az eseményeket oldalnézetből követhetjük. A Little Nightmares a stílusát tekintve egy horror környezetben játszódó kétdimenziós platformjáték, logikai és ügyességi elemekkel, amely nem kisebb feladatot állít elénk, mint egy ártatlan kislány megmentését önmaga démonaitól. Legnagyobb ellenségünk ugyanis magunk vagyunk, félelmeinket mi tápláljuk, és minél többet etetjük őket, azok annál hatalmasabbak lesznek. Six pedig tele van aggodalommal.

Az ötórás végigjátszás során változatos helyszínek és feladatok várnak ránk. Öreg gyárépületek, sötét börtöncellák, nyomasztó lakásbelsők és rideg csatornarendszerek falai csavarodnak körénk, miközben pallókon kell egyensúlyozni, és ránk támadó idegenek elől kitérni. Rejtőzködni, menekülni és bujkálni kell, néha fejtörőket oldunk meg, néha meg egyszerűen kulcsokat lopunk el. A sötét megvéd minket az ellenségektől, de egyben félelmünket is táplálja, olyan kettősség ez, amit ennyire fiatalon még nem lehet feldolgozni.

A Gyomor félelmetes és tele vannak gyermeki logikátlanságokkal. Fantázia szülte, eltúlzott részletek uralják, a felnőttek tagba szakadt, ráncos képű emberi szörnyek, aránytalanul hosszú karokkal és tömzsi lábakkal, akik apró ketrecekben gyerekeket és kúpfejű kis lényeket tartanak fogva. A tárgyak és különböző bútorok mint magasak és félelmetesek, a lefolyókból nyálkás, fekete piócák másznak ki, a falak réseiben pedig hatalmas, kövér patkányok élnek. Akiket ha úgy adódik, meg kell fognunk, és megennünk. Nyersen. Szőrével.

Minél mélyebbre megyünk, annál jobban értjük meg a minket körülvevő világot, és egyben Six életét is. A börtön folyosóit járva hamarosan rájövünk, hogy egy árvaház, ahol vagyunk igazából, a falak nyirkosak, a szobák sötétek, a nővérek és nevelők pedig kegyetlenül bánnak az itt lakókkal, mintha nem is emberek, mintha nem is ártatlan gyerekek lennének. A kövér vendégekkel teli étterem maga a pokol egy éhezőnek, de megfordulunk egy lakásban is: az elsőre otthonosnak tűnő környezetben egy szobába belépve felakasztott embert találunk, a trauma, amit Six átélhetett, semmihez se hasonlítható. Ez az otthon közel sem az a hely, amit mi gyermekként ismertünk, kín és szenvedés leselkedik ránk minden sarokból, még a gyerekszoba is nyomasztó, a játékvonat mellett egy teledohányzott hamutartó mutatja, a szülők sem mindig szentek.

Sixet vissza-visszatérő kínzó éhség gyötri. Maga a hely is ezért kapta a Gyomor elnevezést, a hányattatott sors mellett még jól lakni sem tudott soha szegény, ha nem eszünk, akkor elsötétül a világ, és nekünk bizony hamarosan annyi lesz. De akkor is, ha elvétjük az ügyességi részeken a célt, és a mélybe zuhanunk, vagy elkap minket egy felnőtt. A Little Nightmares változatos halálra ítél bennünket folyamatosan, sokszor patkolunk el benne, de néhány próbálkozás után mindig megtalálni a megoldást, vagy a továbbjutást jelentő utat.

A mászós, ugrálós részek összességében rendben vannak, kiemelkedő élményt viszont nem adnak. Nagyon könnyű félrelépni, leesni, csapdába kerülni vagy prédává lenni, az Unravel ebben a tekintetben sokkal érdekesebb, változatosabb volt, de még egyszer mondom, gond nincs velük. Változatos és érdekes amúgy minden kihívás, nincsen benne sok ismétlődés, és a logikai részek is ötletesek, jól felépítettek. A játék egyébként stílusban inkább a Limbo és az Inside nyomdokain halad, megint egyedül vagyunk egy sötét és félelmetes világban, melynek a titkai csak akkor tárulnak ki, amikor már elmerülünk azokban.

A játék atmoszférája zseniális. Egy groteszk és teljesen valószínűtlen világ vár ránk a Gyomorban, a történet úgy tárja fel előttünk Six életét, hogy semmit sem mond el róla, a sötét és horrorisztikus környezet hátborzongatóan egyedi, a hangok pedig egyszerűen tökéletesek. A háttérzenék, a zajok, a morgások csak arra játszanak, hogy a szőr felálljon a hátunkon, ennél csak az félelmetesebb már, amikor síri csendben vagyunk, és úgy haladunk előre, hogy egy neszt nem hallunk.

A Little Nightmares összességében egy nagyon jól sikerült, egyedi és izgalmas játék lett. Rémisztő és emlékezetes, a legjobb benne pedig, hogy semmit sem rág a szánkba, a fantáziánkra van bízva, hogy mit látunk bele a játékba, mennyire értjük meg a történetét, és hogyan dolgozzuk azt fel. Minden perce érték: ha teheted, ne hagyd ki!

A Little Nightmares április 28-án jelent meg PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra. Mi ez utóbbin teszteltük.

 

Kapcsolódó cikk

23.
Kisjack241
Első nap megvettem, szerintem zseniális játék, nagyon hangulatos! Két - három végigjátszás biztosan van benne, mert mindig találok valami újat! Ajánlom mindenkinek!
22.
dcba
#21: Nyugi nem irok tobbet, mert a fallal sem veszekszem, h minek koszolodik!
21.
#20: Teljes mozijegyet sem fizetnék ki egy 40 perces műsorért. Nem kell mással érvelnem, már mindent elmondtam az első kommentben is. Te vered itt nekem a billt, mert ennyire okosnak hiszed magad. Ugyanúgy megtartom a véleményem, még ha továbbra is féloldalas regényeket írsz.
20.
dcba
#19: Az egesz komment ment melle reszedrol, amikor elkezdtel kinevetni masokat akik megveszik.
Abban, h nem veszel meg egy 3 oras jatekot teljes aron, abban igazad van, en akarmennyit keresek nem veszem meg elvbol, mert nem tamogatom ezt a fajta uzletpolitikat, h 2-3 oras jatekokat keszitenek, amik kb vegig viszik magukat es utana el kell ajulni, h milyen mely mondanivaloja volt a jateknak.
Itt az volt a gond, h leminositesz masokat akik viszont megvettek teljes aron es kineveted oket, holott abszolut semmi nevetseges nincs abban, h valaki megvesz teljes aron egy jatekot. A moziban is ha elmesz baratnoddel es veszel kukoricat mindenszart, akkor siman ott hagysz egy 10es also hangon egy filmert, ami 2 orat szorakoztat, mikozben a filleres zsirban es soban tocsogo kukoricat zabalod es a kb 30 ft /l kola szorpot amiert te mar 300ft /L-t fizetsz es meg a film is lehet, h szar volt, aztan meg jon Torrent jani es kirohog, h balek vagy mert fizettel a filmert, amikor o csak letolti torrentrol, pedig ha mindenki letolti torrentrol es nicns olyan balek mint te, akkor nincsenek filmek, mert nem azert gyartjak oket, h letorrentezzek, vagy 5 ev mulva a Tesco DVD turciban papirtokosan megvedd 300 ft-ert.

Kulfoldre meg nem menekultem, hanem kalandvagybol kiprobaltam es annyira bejott, h kint rekedtem, de ez megint csak szanalom reszedrol, h kepes vagy ezzel a szarsaggal elojonni, mert nem tudsz massal ervelni, tehat lassan ott tartunk, h te meg csunya vagy es az en apukam erosebb, de megmondalak az ovoneninek!
19.
#18: Kettőnk közül akkor nálad zavaros valami. Tény, valószínűleg nem keresek annyit itthon, mint te kint, de ezt a 6 ezret még én is ki tudnám csengetni hitel nélkül és még külföldre sem kell menekülnöm ennyiért. 500k-s fizu mellett sem fizetnék 3-5 órás játékért ennyit, mert egy mocskos lehúzásnak tartom. Ne ragozzuk tovább.
18.
dcba
#17: Nevessel csak, legalabb legyen valami orom az eletedben!

Mi meg nevetunk rajtad, h nekunk nem okoz gondot megvenni egy jatekot teljes aron ;)
17.
#16: Tartom magam ahhoz amit leírtam. Nem leszek ettől király, csak több zseton marad a zsebemben és közben nevetek a hozzád hasonló embereken.
16.
dcba
#15: Gratulalok a magas inteligencia szintedhez, remelem estenkent meg szoktad tapsolni magad a tukor elott, h mekkora kiraly vagy!
15.
#14: Le se szarom a véleményed. :(
14.
dcba
#12: Gondolom a ... helyere valami pejorativat irtal. En nem kedvelem a kis Nintendo Fan-t de azert lehulyezni (gondolom nem ezt szantad a ...helyere), mert megvette teljes aron, isszonyat primitiv dolog.

Elarom kedves baratom, h a hozza hasonlo hulyek miatt vannak jatekok, mert ha arra varnanak, h a hozzad hasonlo megvegye majd 1 dollarert, akkor mar tonkre mentek volna a kiadok es a fejlesztok krumplit sutogetnenek. Inkabb koszond meg neki es a hozzahasonloknak, h megveszik megjelenes napjan, mert pl egy franchise sorsa nagyban attol fugg, h az elso 1-2 honapban hogyan teljesit, mivel a kiado pont leszarja, h jo e a jatek, pont leszarja, h a kritikak szerettek, ha nincs eleg bevetel, akkor riziko ujat fejleszteni es csinalnak inkabb egy 120000dik COD-t vagy Assassin szemetet, mert azt ugyis viszi a nep.
13.
crytek
#12: Ez nem hozzád hasanló... "eset"
Kurva sokan vannak a világon akik nem képesek várni a bundleba kerülésre mert nekik most azonnal kell fétisük van.
Én már 100000% ,hogy soha semmilyen játékot nem fogok már venni ,csakis bundle áron. Felesleges kiadni 10-20-30 ezreket amikor majd megkapom úgyis pár $-ért később. Aki meg nem tud várni hát fizessen. Ezért nem kell senkit lehülyézni ,mindenkinek a dolga neki mennyit ér meg xy játék.
10.
crytek
#8: Embere váltogatja. 3-3.5-4-5 órákat írnak rá... Rövidke minden esetben.
9.
Daks
#8: 5 ora a vegigjatszas. Fele ennyi ido esetleg a runthrough videokban van, de ott a jatekos mindig tudja, hova kell lepni, mit csinalni. Valojaban nem igy van, gondolkodsz sokat, megnezel mindent ketszer, elakadsz, visszamesz.
8.
Fletley
A 2,5 óra hossz lehetne mondjuk negatívum.
4.
Daks
(Spoiler) Nem írtam bele a cikkbe, de a vége fele van egy hatalmas poén. Egy étteremben vagyunk, mindenhol ronda, dagadt emberek zabálnak kétpofára, aztán be kell menni a WC-be, és bezáródik mögöttünk az ajtó. Minden koszos és undorító, de nem lehet semmit se csinálni. Sokáig gondolkodtam, hogy hogyan tovább, aztán nekivágtam egy fémdobozt az egyik álló tükörnek, ami betört, és mögötte volt egy szék, mellette egy tekercs WC papírral. Aztán a kis megfigyelőszobán át vezetett a kijárat - de mennyire kemény már, nem? :)
2.
Yanez
Rohadt jól hangzik a teszt! Én pont az ilyen beteg, horroros dolgokat szeretem. Mármint egy videojátékban, mielőtt még valaki hívná a dokikat! Kár, hogy ilyen rövid, épp ezért csak nyomott áron fogom majd beszerezni az amugyis nyomott áron kínált játékot.
1.
dcba
A grafika valami zsenialis ezt meg kell hagyni, a tobbivel kapcsolatos aggodalmaimat mar multkor leirtam, nem untatok vele senkit, de mindenkeppen beszerzos lesz, amikor egy kicsit engednek az arabol, sajnos nekem egy 5 oras jatek 10 euronal tobbet nem er, legyen barmilyen kis muveszi meg egyedi!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...