Fe teszt

A Zoink! is lehetőséget kapott a Electronic Artstól, hogy a kiadó indie fejlesztőket támogató projektjén keresztül jelenhessen meg a játéka, a Fe. Lássuk, mit sikerült összehoznia svéd fejlesztőcsapatnak!

A svéd Zoink! 2010 óta készít játékokat; először Wii-s, facebookos és böngészős címekkel színesítették a kínálatot, majd a Zombie Vikings nevű verekedős játékkal PC-re, PS4-re és Xbox One-ra is fejlesztettek. Ennek ellenére egyértelmű, hogy a Fe a csapat első nagy dobása, mely az EA Originals keretein belül jelenhetett meg. A projekt lényege, hogy a nagy kiadó indie címeket karol fel, majd normális marketinggel megtámogatva jelenteti meg őket - így a Fe elég hamar bekerült a köztudatba.

A göteborgi csapat játéka alapvetően egy platformer, mely az egyszerűbb, pár gombbal irányítható fajtából való. Az ugra-bugra mellett fontos szerepet kap a felfedezés, valamint könnyen emészthető feladványokkal is találkozhatunk. Irányítható karakterünk egy rókaszerű lény, akivel a kissé folyosószerűre alkotott erdőt járhatjuk majd be. Hamar rájövünk azonban, hogy a kirándulásunk nem lesz olyan békés, mint amilyennek elsőre látszik, ugyanis fura, egyszemű, két lábon járó (emberszerű?) lények tartják rettegésben az erdő lakóit.

Utunk során a feladatunk az lesz, hogy segítsük a többi állatot, cserébe pedig hangokat, vagy ha úgy tetszik, énekeket kapunk, amiket használva leküzdhetjük az akadályokat. Az első bajbajutott erdőlakó például egy hatalmas madár, amely, miután visszaszereztük az ellopott tojásait, megtanít a madarak nyelvén kommunikálni. Így egy-egy átugorhatatlan szakadék felett át is röptethetjük magunkat szárnyas barátaink hátára felmászva. A különféle állati nyelvek emellett ilyen-olyan növényeket is aktiválnak, így nyitva meg új platformelemeket a továbbjutáshoz.

A fejlesztők a felfedezést helyezték az előtérbe, ez pedig a játék minden aspektusán érződik. A sztori alapjai még könnyen összerakhatóak, a részleteket azonban nekünk kell megtalálni az itt-ott elszórt visszaemlékezésekből. Hasonlóan nincs a játékos szájába rágva, hogy mit kell csinálni, vagy hogyan kell továbbjutni. A térképet akár teljesen ki is kapcsolhatjuk, hogy tényleg csak az ösztöneinkre hagyatkozhassunk. Feladataink nem túl változatosak, általában meg kell keresni valamit (például tojást vagy reflektorokat), amit aztán vagy vissza kell hozni, vagy ki/be kell kapcsolni. Inkább a célhoz vezető út az érdekes, nem pedig maga a feladat megoldása.

Az irányítás elég egyszerű és könnyen tanulható, az ugrásokat nem kell kicentizni, nagyszerűen be lehet lőni a távolságokat. Talán egyetlen negatívumként azt hoznám fel, hogy rókaszerű barátunk nem túl mozgékony, a kisebb tereptárgyak megmászása nem tartozik az erősségei közé. Ez egy sziklás területen jelenthet problémát, de komolyabb frusztrációt azért számomra sosem okozott.

Az a helyzet azonban, hogy a Fe a platformer elemeken kívül túl sok érdekességet nem tud felmutatni.  Az erdő például inkább egy csőrendszerhez hasonlít, semmint egy igazi nyitott világhoz. Hiába tűnik úgy, hogy bármerre mehetünk, a falak egy idő után úgyis egy irányba fognak terelni, ez pedig erősen behatárolja a felfedezést. A játékban harcra nincs lehetőség, a fentebb említett ellenséges lényeket nagyrészt lopakodva kikerüljük, vagy más állatok segítségével legyőzzük őket. A platformrészek lehetnének bonyolultabbak vagy összetettebbek, mivel csak egyetlen módon oldhatóak meg. Az állatoktól megtanult nyelveket és képességeket nem kombinálhatjuk, sőt használni is elég korlátozottan tudjuk őket.

Legegyedibb pontja egyértelműen a látványvilága a játéknak, túlszaturált fényeivel és erős színeivel a Fe összetéveszthetetlen más címekkel. A művészi megvalósítás azonban sok helyen a játszhatóság rovására megy. Nekem például 40 perc játék után tartanom kellett mindig egy kis szünetet, mert nagyon irritálták a szememet az erős színek. Emellett többször nehéz volt kivenni, merre is lehet továbbmenni, ugyanis minden ugyanúgy nézett ki. Lehet, hogy csak én voltam béna, de a rossz bevilágítás olyan is előfordult, hogy rossz helyre ugrottam.

Az egyedi látvány ellenére elég átlagosra sikerült a Fe, nem nagyon tud kitűnni a középmezőnyből. Ez nem feltétlenül jelent rosszat, mert el lehet vele lenni abban a 3-4 órában, amíg tart, de számomra csalódás volt, hogy még rövidsége ellenére is voltak unalmas pillanatai. Ha nagyon szeretnéd kipróbálni, a 20 dollár/6 ezer forint nem sok érte, de én azért azt tanácsolom, hogy várd meg az első leárazást a vétellel.

A Fe Nintendo Switch-re, PC-re, Xbox One-ra és PlayStation 4-re jelent meg. Mi utóbbin teszteltük.

3.
KopyAti
#2: Micsodaaaaaa? Az Unravel elképesztően jó!
2.
KRAT0S
Én szeretem a platform játékokat,de ez első perctől kezdve unszimpatikus volt.
se ez a full lebutított látványvilág/grafika,se maga a játék nem tetszett
Gondolom azért vették meg hogy majd sikeres lesz mint az unravel...mondjuk én arra se adnék 7 pontnál többet..
1.
Yanez
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...