Dauntless teszt

  • Írta: szlav
  • 2019. június 9.
Hatalmas fegyverek, annál is hatalmasabb szörnyetegek és egy maroknyi harcos, akik a Behemótok vadászatával keresik a kenyerüket. Végre hivatalosan is megjelent a Monster Hunterre hajazó Dauntless.

A Monster Hunter, vagy a God Eater szörnyvadászós zsánere egy eléggé szűk körű műfaj. Rengeteg akció-, vagy szerepjátékban találkozhatunk hatalmas méretű, félelmetes bossellenfelekkel, de kevés olyan cím van, ami minden sallangot elvetve csak és kizárólag ezek legyőzésére fókuszál. Potenciál márpedig van a dologban, hiszen ahogy azt bármelyik Souls-veterán, vagy MMORPG-játékos aláírhatja: kevés jobb érzés van annál, mint amikor sok próbálkozás után végre győzedelmeskedsz a hatalmas erejű ellenfeled felett. A piaci rés tehát létezik, pláne a free-to-play játékok terén - ide próbál befurakodni a Phoenix Labs fejlesztése, a Dauntless is.

Habár korábban nem hallhattunk a Phoenix Labs független társaságáról, ez távolról sem jelenti azt, hogy a kanadai stúdió tagjai újoncok lennének az iparban. A csapat magját olyan fejlesztők alkotják, akik korábban a Riot Games, a Blizzard, a BioWare, vagy éppen a Capcom zászlaja alatt dolgoztak. Ez az összeállítás pedig látványosan megmutatkozik a Dauntlessen is, hiszen egy könnyen hozzáférhető, online kooperációra épülő, komoly kihívást nyújtó címről van szó, ami szinte teljesen leegyszerűsíti a Monster Hunter által kikövezett utat, de mégis megragadja annak legfőbb esszenciáját. A legfontosabb elem itt a pillanatról pillanatra történő játékmenet élménye - ezen a fronton pedig a Dauntless nem okoz csalódást. Fussunk is át az alapokon, s kezdjük a történettel!

Az emberiség a kihalás szélén áll. A világot széthasító kataklizma után a kontinensekből nem maradt más, csupán az éterben lebegő apró szigetek csoportja. A túlélők egyetlen mentsvára Ramsgate kikötővárosa, a bátor Slayerek hazája. Ezek a harcosok csapatokba verődve járják a vidéket, hogy leszámoljanak az emberiséget fenyegető hatalmas szörnyetegekkel, a Behemótokkal. Ebben a science-fantasy világban pedig nincsenek is erre jobb eszközök, mint az éter energiájával felturbózott fegyverek.

Miután elkészítettük a karakterünket, hamar ráeszmélhetünk, hogy a Dauntlessben nincsenek klasszikus értelemben vett kasztok. Játékstílusunkat ehelyett a választott fegyverünk határozza majd meg. A kalapács és a fejsze lassú, kimért csapásokkal kongatja meg az ellenfél fejét, a dárda, vagy a láncokon pörgetett penge ezzel szemben gyors, hatékony nagyobb távból is, de sebzésük kevésbé halálos. Valahol a két csoport között helyezkedik el a kard, amely kellő mozgékonyságot és erőt kölcsönöz. Az arzenál legfrissebb üdvöskéje pedig a páros pisztoly, amely értelemszerűen a távolsági opció a kevésbé modern eszközök között.

Minden említett fegyver saját mozdulatsorral, saját kombókkal rendelkezik, amelyeket megismerve és begyakorolva mi diktálhatjuk majd a harc menetét. Az éterrel átitatott eszközök emellett egy-egy extra különleges képességgel is rendelkeznek, így dárdánkból energiacsóvát lőhetünk, kardsuhintásaink után lökéshullámok keletkeznek, hatalmas kalapácsunkat pedig akár sörétesként is használhatjuk - fontos ugyebár a leleményesség, ha masszív bestiákra vadászik az ember. Az esztelen csépelés ritkán vezet majd győzelemhez, hiszen ellenfeleink jóval szívósabbak nálunk, s tartogatnak jó néhány olyan mozdulatot, amivel könnyen két vállra fektethetik a Slayereket. A jó megközelítés tehát az, ha kimérten, minden mozdulatunkat átgondolva harcolunk, közben pedig készen állunk arra, hogy bármely pillanatban elvetődjünk a felénk suhanó karmok elől.

Két vadászat között persze szabadon lecserélhetjük a fegyverünket, illetve a páncélzatunkat, hiszen közel sem mindegy, hogy milyen felszereléssel indulunk az adott ellenfél után. A Behemótok közt ugyanis nincs két egyforma, ha sikeresek akarunk lenni, akkor pedig fel kell készülnünk az előttünk álló kihívásra. A gyors mozgású Embermane tűzzel pörköl majd alánk, így célszerű olyan hacukát felhúznunk, ami bírja a hőséget, s biztosan könnyebb dolgunk lesz egy fürge fegyverrel, aminek a támadásai fagyos sebzést okoznak. Érdemes számba venni harci eszközünk típusát abból a szempontból is, hogy miféle sebet ejtenek majd a bestián. A dinószerű Pangar farokcsapása halálosnak bizonyul? Csapjuk le fejszével! A szárnyakon suhanó Skraev túl fürgén mozog? Csípjük el egy jól célzott lövéssel!

A sikeres misszió után aztán visszatérhetünk Ramsgate városába, ahol számos árus és kovács vár majd ránk. Itt gyarapíthatjuk és fejleszthetjük eszköztárunkat a bevetés során megszerzett alapanyagok segítségével. Az elejtett bestiák tetemei sosem vesznek kárba, hiszen a tüskékből, páncéllemezekből, és egyéb testrészekből vadiúj fegyvereket és ruházatot készíthetünk, illetve erősíthetjük a már meglévő darabjainkat is. A hagyományos szintrendszer itt nem befolyásolja a hatékonyságunkat harc közben - a felturbózott eszközeink révén leszünk majd megállíthatatlanok. Az ide vezető út azonban hosszú, rögös és grindolással teli, de ugyanakkor ez adja a játék hosszú távú vonzerejét is. A szörnyek ismételt levadászásával pedig nem csak a felszerelésünk lesz keményebb - ellenfeleink mozdulatait kiismerve mi is jóval magabiztosabbá válunk majd az egyre komplexebb bossharcok alatt.

Ritka lesz egyébként, ha támogatás nélkül indulunk csatába - hacsak nem döntünk így szándékosan -, hiszen a Dauntless alapvetően egy négyfős kooperatív játék. A többféle fegyverrel érkező Slayerek közös akciója remek csapatmunkára ad lehetőséget, így megsegíthetjük, feléleszthetjük egymást, vagy közösen dolgozhatunk a szörnyek páncélzatán ütött gyenge pontokon. A bulit pedig azt tetézi, hogy teljes az átjárás a platformok között. Gond nélkül harcolhatnak együtt a PC-s, Xbox One-os és PlayStation 4-es játékosok, ha pedig többféle gép is van otthon, akkor egyetlen profillal játszhatunk rajtuk, akár felváltva.

Én a játékidőm legnagyobb részét PC-n töltöttem, de jó néhány órát kísérleteztem a PlayStation 4-es változattal is. Konzolon is kellemes látványt nyújt ez a stilizált, rajzfilmszerű látványvilág, viszont a játék teljesítménye itt bőven hagy kívánnivalót maga után. Hagyományos PS4-en, egy mozgalmasabb harc során simán leesik az alapból 30-as framerate 20 fps környékére, esetleg ez alá is, a beszámolókat olvasva pedig a helyzet nem jobb a Pro rendszeren sem. Nagyjából egy évvel ezelőtt, a nyílt bétateszt elrajtolásakor hasonlóan botrányos volt a helyzet PC-n is, mára azonban egy gyengébb középkategóriás számítógép is vígan megbirkózik vele. Van tehát remény, hogy a Phoenix Labs komolyan ráfekszik majd a konzolos változat optimalizálására - a megjelenést követő frissítések már így is javítottak a helyzeten.

A free-to-play játékok során mindig érdemes szót ejteni az üzleti modellről, hiszen jó néhány cím esetében akár több tíz óra is eltelhet, amíg eljutunk arra a pontra, ahol a kardnál élesebb fegyver lesz a bankkártya. A Dauntless esetében ez szerencsére egyáltalán nem jellemző, hiszen a mikrotranzakciók útján megszerzett cuccok többnyire csupán kozmetikai jellegűek, leszámítva néhány fegyver-, vagy páncélbónuszt, illetve elhasználható bájitalt. Érdemes megemlíteni azonban, hogy ezeket megszerezhetjük anélkül is, hogy egy forintot is letennénk az asztalra. A játékban egyébként megtalálható egy úgynevezett Hunt Pass is, ami gyakorlatilag egy az egyben átemelte a Fortnite jellegzetes rendszerét. Ennek ingyenes változatával is sok újdonsághoz hozzájuthatunk, de az igazán vagány, látványos dolgokat a prémiumcsomag rejti. 

A Dauntless időzítése egyszerűen tökéletes volt. Egy olyan pillanatban jelent meg a Monster Hunter World hátszelében a free-to-play játékok piacán, amikor a platformok közötti falak bomlófélben vannak. Az Epic Games a Fortnite-tal bebizonyította, hogy egy ingyenesen hozzáférhető és így is hátrányok nélkül élvezhető játék is lehet hatalmas anyagi siker, ez a formula pedig a Phoenix Labs fejlesztésénél is működőképesnek tűnik. Ha a vancouveri csapat nem hagyja magára a projektet és rendszeresen bővítgetik majd azt, akkor a Dauntless még sok-sok évig az egyik legvonzóbb játék lehet azok számára, akik kötöttségek nélkül szeretnének belevágni az online vadászatba.

A Dauntless PC-n, Xbox One-on és PlayStation 4-en jelent meg. Mi a PC-s és a PS4-es verziót próbáltuk ki.

6.
pjoco
Erre 8 pont. Egy dögunalom az egész.
5.
almaspite
#1: Ez nem igaz. Tökéletesen lehet játszani egyedül is.
4.
Harcos Pisti
#3: Köszönettel...elírtam bocsi
3.
Harcos Pisti
Köszönöttel tartozom neki hiszen ő általa ismertem meg a Monster Hunter World című gyöngyszemet!
2.
Aanash
Tetszetős. És még ingyenes is.
1.
Neotechtr
Egész addig érdeklődéssel olvastam, míg ki nem jött nagy késleltetéssel, hogy coop játék. Nem érdekel.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...