FIFA 21 teszt

  • Írta: Shifty
  • 2020. november 10.
Ha azt hitted, hogy a generációváltás küszöbén az EA Sports majd összekapja magát, és ebben az érában még odateszi magát, akkor sajnos rossz hírem van. A FIFA 21 lényegében ugyanaz, mint a FIFA 20, csak átcímkézve.

Nem gondoltam volna, hogy a tavalyi FIFA-epizód után van még lejjebb. Úgy tűnik, túlzottan is optimista voltam, amikor azt hittem, hogy az Electronic Arts van annyira okos, hogy a franchise jövőjének hosszútávú bebiztosítása érdekében hajlandó lesz kicsit több időt és energiát fordítani a sorozatra. Mert most már nagyon ráférne egy grafikai ráncfelvarrás a FIFA-ra, ahogy a játékmenet is elbírna komolyabb fejlesztéseket, hogy a hibák orvosolásáról ne is beszéljünk. Ehhez képest nemhogy nem történt változás az EA Sports és a kiadó mentalitásában, de gyakorlatilag nem tettek mást, mint fogták magukat, és újracímkézték a már tavaly is borzasztóan középszerűnek ható FIFA 20-at, amit aztán teljes áron, FIFA 21 címen nyomnak most le a rajongók torkán.

Hiába értem a pénzügyi oldalát a döntésnek, magával az elvvel nem tudok és nem is akarok azonosulni. De úgy tűnik, ezzel a problémával csak egy szűk kisebbséget képviselek, ugyanis hiába a sok dühös rajongó és a lehúzott pontszámok, az eladási mutatók mégis a kiadó menedzsmentjét igazolják. A brit eladási listán nem csak, hogy az élen nyitott a FIFA 20... akarom mondani a FIFA 21, hanem konkrétan ötödik hete töretlenül vezeti is azt. Mert lehet dühből lepontozni kedvencünket, szavazni mégis csak a pénztárcánkkal tudunk: úgy tűnik, hogy a többségnek idén is megfelel, hogy egy az egyben ugyanazt a semmit kapja, mint az elmúlt két-három évben. Ezek után pedig nem biztos, hogy joggal köpködünk kiadókat, hiszen egy pénzügyi alapon működő cégtől miért kellene elvárni, hogy változtasson a bevált recepten, ha közben mi, játékosok azt a visszaigazolást adjuk, hogy ez így nekünk rendben van?

Megszokás? Vagy az embereket tényleg nem érdekli, ha hülyére veszik őket? Ennek a cikknek nem az a dolga, hogy ítélkezzen bárkin is, már csak azért sem, mert a FIFA-sorozat még mindig a legjobb és egyetlen olyan focis sportjáték, ami áramvonalas, árkád stílusban tud szórakoztatni, és lehetőséget ad arra, hogy kedvenc csapatunkkal emeljük magasba a virtuális Bajnokok Ligája-trófeát. A franchise legnagyobb erőssége ugyanis vitathatatlanul az, hogy a mögötte álló tőkeerős kiadónak köszönhetően évről évre tudja szállítani a licenceket, amelyek igazán "autentikussá" teszik az élményt. Pedig a Konami által nyújtott konkurencia évek óta bizonyítja, hogy ha igazán szimulátoros, valósághű virtuális focizásra vágysz, akkor csakis őket érdemes választani. De a kritikus tömeget hidegen hagyja, hogy mennyire élethű ott a labda fizikája vagy mennyire életszerű egy-egy passz és csel kivitelezése, ha közben mindezt csak egy kamu Juventus mezes Ronaldóval tehetik meg.

De ne legyünk ennyire szőrösszívűek és igazságtalanok, mert azért akadnak itt finomhangolások és újítások, ráadásul van közöttük egy-két egészen hasznos is. A játékmenet kapcsán például végre lehetőségünk lesz a gép által irányított játékosoknak megadni, milyen irányba fussanak, ami például a szöktetéseket, a beívelt passzokat és az üres területek megjátszását teszi sokkal könnyebbé. Ez persze magával hozza azt is, hogy nehezebb lesz védekezni, így a korábban visszarendezkedő, kivárásra játszó taktika helyett sokkal agresszívabban kell majd fellépnünk, hiszen kiszámíthatatlanabb lesz, mit lép majd az ellenfél. A FIFA Street és a FIFA-sorozat Journey módját helyettesítő, tavaly bemutatott Voltában végre kaptunk kooperatív módot, igaz, itt is csak az online megoldásra futotta, míg a FUT egyik "nagy" újdonsága, hogy most már a saját stadionunkat is csinosítgatni tudjuk.

Az egyetlen igazán örvendetes pozitívum azonban a Football Managerhez hasonló "szimuláció", ahol végre komolyabb ráhatásunk van az edzésmunkára vagy akár a stratégiai döntések meghozatalára és kivitelezésére. Persze egy idő után egyhangúvá válik ez is, de azért örvendetes, hogy végre lehetőséget kapunk a játékosaink fejlődésének alakítására, az élességük fejlesztésére, a taktika kidolgozására, így ugyanis kapott egy plusz réteget a játékmenet.

Viszont itt meg is állhatunk, mert ennél többet képtelen felmutatni a FIFA 21. A Nintendo Switchre kiadott változatnál még azt a pofátlan lépést is meg merte húzni az EA, hogy egy az egyben kiadták újra a tavalyi epizódot, természetesen egy teljes játék áráért cserébe. A többi kiadás legalább fel tud mutatni néhány apróbb fejlesztést, de például vizualitás terén már ott is erősen kopottas az összkép. De semmi gond, az EA Sports azért majd Xbox Series X-re és PlayStation 5-re is kiadja a játékot, hogy ott majd lehessen villogni, mennyire szép a grafika. Nyilván nem lesz sokkal látványosabb, de legalább még egyszer le lehet nyúzni a bőrt rólunk. Miközben mindaz, amit felsoroltam, a PES-hez hasonlóan kiadható lett volna egy szezon közbeni frissítés formájában, amiért mondjuk elkérhettek volna 5-10 dollárt.

És ha már ez így szóba került, akkor a Madden idei epizódja vagy az NBA 2K-sorozat idei felvonása minden eddiginél jobban rávilágított arra, hogy a leginkább öt-hat évente változni képes sportjátékok esetében tényleg ideje lenne kitalálni valamilyen új üzleti modellt, hiszen az új rosterek vagy kisebb változások bőven elférnének egy szezonális frissítésben. De ehhez szükség van arra is, hogy a játékosok nyomatékosan jelezzék, elegük van abból, hogy évről évre 20-30 ezer forinttal húzzák le őket, miközben látványos és érdemi újdonságokat nem kapnak. Amíg azonban ez nem történik meg, vagy amíg nem kap érdemi kihívót egyik sorozat sem, addig ne számítsunk rá, hogy a mentalitásban változás áll be.

Mindenesetre, ha jövőre is ezt kapjuk az arcunkba, akkor nyugodtan megléphetjük mi is azt, amit az amerikai IGN szerkesztője a Switch-változat esetében: leközöljük ugyanezt a cikket, csak még kevesebb pontszámmal. Mert kis túlzással már így is több időt foglalkoztam ezzel a játékkal, mint amennyi erőfeszítést összesen beletettek a fejlesztők az idei számozott epizódba.

A FIFA 21 Nintendo Switchre, PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra jelent meg. Később megkapjuk PlayStation 5-re és Xbox Series X-re is. Mi PlayStation 4 Prón teszteltük.

20.
Guba32
Akkor mit szóljanak a Nintendosok?:))
19.
zoli12i
Majd akkor veszek újra fifát, ha majd a készítők megerőltetik magukat.
18.
Zyelor
Nekem a legnagyobb bajom a multiplayerrel van: Évről évre ugyanaz a szar. Csak és kizárólag az "Online friendlies" opció alatt érhető el barátokkal történő multiplayer. Ez alapvetően nem is lenne gond, ha testreszabható lenne, de nem az: Egy szezon fixen öt meccs, hosszabbítás, tizenegyesek nincsenek a játék szigorúan könyvel mindent, mintha legalább egy VB döntő lenne. Barátságosnak mondott meccsen is, ha véletlenül tálcára kerül a fifa bontja a kapcsolatot és beveri a játék a 3-0-t. Igazából ez rangsorolt esetben sem érthető 100%-osan, de ott még rá lehet fogni.

Amit én várnék az Online friendlies-től, hogy testreszabható legyen : Hagy dönthessük már el, hogy hány meccses legyen a "szezon", egyáltalán akarunk-e ilyen hülyeséget. Legyen lehetőség döntetlen esetén hosszabbításra, tizenegyesekre. A tavaly kick off-ba bevezetett poén játék módok legyenek itt is elérhetőek - pl. amikor gólonként levesz egy embert a pályáról, stb. Ennyi kellene, nem túl fantáziadús dolgok de feldobnák az évek óta szürke multit. Az külön nonszensz, hogy a VOLTA-t nem lehet egymás ellen játszani... Egy vicc egyébként.
17.
Yanez
#16: Rengeteg baj van a fifával. Sokszor csak úgy lebronzosul a játékosok tudása. Fifa 20-ban annyira lebénultak a kék kártyás játékosaim, hogy egy gold csapattal rendelkező ellenfél simán felvette a harcot. A 80-as játékosai egy szinten mozogtak az én kék kártyásaimmal. Értem ezalatt, hogy pl egy 70-es gyorsaságú úgy futott, mint az én 99-es gyorsaságúm.

Emellett még annyi elbaltázott programozási ziccer van, hogy egy teljes cikk kéne a felsorolásukra. Néha 1-1 meccs egészen jó, de nagyon gyakran teljes mértékben játszhatatlan és a játékosok nem azt csinálják, amit én csinálok. Mintha megbolondultak volna vagy valami matrix glitch lenne az egész.

Azt hittem a fifa21-et később beszerzem majd ps5-re, de inkább kihagyom és várok egy csodát a nextgen fifa 22-től. Aztán, ha csak annyi lesz az egész, hogy szebb a grafika, akkor ismét kihagyom. A nextgen látvány varázsa ugyanis hamar elmúlik, utána pedig marad minden a régiben. Viszont egy új engine csodákra képes, mint anno az első ps4-es fifánál, a 2014-esnél.
16.
Dízel
#15: Mégis Div2-be vagy... Az, hogy milyen taktikát választasz persze fontos, de ha nem azt csinaljak a játékosok amit adsz neki utasitásnak az nonszensz.
A baj ott van, hogy az egész fifa a Pace alá van rendelve. Vannak poziciók amiknél tényleg fontos, pl csatár vagy szélső, de egy védő vagy egy középpályásnak ne kelljen már 88-as paceel rendelkeznie. A valóságban nincs ilyen. Persze kell egy fajta dinamikus gyorsaság, de pl balanszolni kellene a képességeket. PL egy védő lassú, rendben van, ellenben a PHY és a DEF képessége magas, magyarul ha elfut mellette egy 90es pace jatékos, akkor legyen már esélye elvenni a labdát tőle! Pl elég ha elfut mellette és kirakja a labad és el is vette a labdát. A védő dolga nem az legyen hogy utolérje a támadót, hanem hogy könnyedén gyorsan szerelje, megállítsa. Jó helyezkedéssel, pihe könnyű labdaelvételekkel stb. Ez a baj.
15.
Norbiii
Fifa 21 FUT-ban a 2. osztalyban vagyok es WLben a Gold2ot ertem el most.

Jol megy a fifa csak az a baj hogy tobbnyire jatszhatatlan. Nem tudom megforditani a jatekosaimat olyan nehezkesen fordulnak mint egy busz, ugy erzem keson reagalnak, sokszor nem porgos a jatekmenet nem mennek a passzok gordulekenyen, hanem szenvedos az egesz es ezzel szenvedtem tavaly is. Ez pontosan mitol lehet? Nem tudom. A lenyeg hogy elso pillanatokban nehez volt eldonteni hogy ez a jatekmenet valtozasa miatt van vagy mert megint jatszhatatlan a fifam...... Ha ertitek.

Talan kicsit valtozott a jatekmenet ha elsore bekapcsoljuk akkor ezt erezhetjuk. A lovesek a fordulatok stb.... De miutan tobb meccset jatszom vele az osszkep megis az lesz hogy alapjaiban a fifa nen sokat valtozik jatekmenetben vagy nem drasztikusan. Ugyanazok az idegesito hibak minden evben.

Pl en kihagyok ezer helyzetet az ellenfel belovi az elsot. A hosszupasszok sokszor botranyosak. Ez az amator ping pong foci meg idegesito. Raadasul az egyeni es taktikai beallitasok iszonyat fontosak ebben a fifaban, tobb ellenfelem is iszonyat nagy agressziot es letamadast alkalmaz, annyira ram tolja a csapatat, hogy szinte megmozdulni nem lehet, (es ekkor kepzeljetek el milyen nehez ezeket lereagalni mikor nehezen akar megfordulni a jatekosom vagy mintha kesobb reagalna le a dolgokat en mar nem tudom....) raadasul tobb ellenfel is amikor labdat szerez egybol nyomja a hosszupasszt es persze a tamadok mar egybol futnak a vedoim moge.

A masik dolog ami parara ad okot amikor az ellenfel kifut szelre de kozben tobb jatekosa is befut a tizenhatosomba, es persze a vedok nem ratapadnak hanem 100 meterre allnak a tamadotol es ilyenkor iszonyat nehez vedekezni.

Ebben a fifaban erdemes gyors tamadokat venni es nagyon fontos lehet hogy mit allit az ember, akinek kell segitseg irjon! :)

Puskas benne van a fifaban ez jo hir, lehet coopozni a Fut-ban, amugy meg a jatek teli van tartalommal de a jatekmenethez alig nyulnak.
14.
cyberstaker
#5: Az publikus hogy miért nem? Csak kíváncsi vagyok :)
13.
delphijos
#10: Nekem pl. az is fura sokszor ( persze távolról sem vagyok jó játékos ) hogy pl. van olyan hogy a full századrangú csapat támadója labdával lefutja a top védőmet... aztán ugyanannak a csapatnak a szintén századrangú kapusa kivédi a szememet...
12.
Mortis
huhh, ez a gk-hoz képest egy meglepően negatív teszt lett. ritkán csináltok ilyet, de nagyon szórakoztató volt olvasni.
én még azt tenném hozzá, hogy a védekezéssel kapcsolatban nagyon enyhén fogalmaztál. konkrétan az ikszek és az egy-két gólos meccsek mennek ritkaságszámba az 5-6-7 gólok mellett, ami a norma. védekezni konkrétan kínszenvedés. én ha professzionális középső védő lennék, nagyon megsértve érezném magam.
11.
dracox
#10: +1.
Az ideig részt én pont emiatt nem veszem meg. Ahogy olvasom a fórumokat nagyon sokszor csak a szitkozódás megy még mindig.
10.
Dízel
Semmit sem változott ez tény, amiben igen, az kb ilyen opcionális, ki be kapcsolható dolgok. Pl a squad fitnessek eltünése, vagy a rivals coop mod. Ezek kb 2 perc programozás. Azzal kéne valamit kezdeni, hogy a meccsek ne billenjenek egyik vagy másik oldal felé. Simán visszalehet nézni, a lövés irányt, meg azt hogy valójában hova megy a labda... replay modba. Van hogy oké, jobb a másik, de amikor van 2-3 helyzetem az mind luft, kapufa, vagy full nem azt csinalja a játékos amit akarok vele, és ez nem az elizgulás vagy elnyomás... mondom, visszalehet nézni. Szóval igen, az EA belenyul a játékba. Én is remélem hogy jövőre kapunk egy új motort, mert ez a látvány már siralmas. a fű olyan mintha lehányták volna, elmosott texturak stb.
9.
strangerthingsfan
tök mindegy, Lámabolgyó lakosai így is szép számmal veszik majd
7.
delphijos
Biztos vagyok venne hogy a kemény mag nagyon keveset jászik mással. ( nekem is van ilyen cimbim, nem is egy ) és az évi 2-3 játék mellett amire beruháznak “belefér” hogy ezt is megveszik minden évben. Persze, mozognak, de azért annyira nem hogy ne vegyék meg. Persze ez nem ad felmentést a stúdiónak....
6.
Nothing
Az az IGN reakció azért mekkora critical hit volt már! :D
5.
Yanez
#4: Nem lesz Crash 4 teszt.
4.
cyberstaker
Crash 4 teszt már nem is lesz soha az oldalon? Kicsit hiányoltam, mondjuk amilyen nehéz lett a játék, a teszt író lehet még a végére sem ért :D
3.
Yanez
A FUT legnagyobb újdonsága, amit nagyon sokan vártak már, hogy a rivalst lehet tolni coopban! Ezt mindenképp a pozitívumokba sorolandó. A másik aminek ott a helye, hogy sok-sok év után végre sikerült nekünk magyaroknak hatással lenni az EA-re, és berakták a FUT-ba a történelem egyik legnagyobb játékosát, Puskást!!! Ez amolyan történelmi pillanat a magyar fifa játékosok számára. Hivatalos riportok is voltak ezt illetően.

Jó lenne, ha a jövőben olyan tesztelné a focis játékokat, akik aktívan benne vannak a FUT-ban is, legalább valamelyest! Léteznek ugyanis számottevő fontos újdonságok e téren, mint pl azok, amiket én is megemlítettem.

Természetesen tudom, hogy egy tesztelőnek sok játékot kell tesztelnie és erre gyakorlatilag nincs idő, de szerintem ilyen esetben nyugodtan utána lehet járni ezeknek a dolgoknak, hogy legalább említést kapjanak.

A pontszámmal egyetértek. Reméljük majd a 2022-es nextgen fifa új enginet kap és akkor sokat újul a játék!
2.
RangerFox
Uuuh de szeretnék cikkíró lenni nálatok. Tök jó, hogy ilyen negatív hangvételű tesztek is kijöhetnek, végre nem sablontesztet kell olvasni, mint a többi oldalon. <3
1.
cyberstaker
Kicsit sok lett ez a 3 pont. Részvétem az elpazarolt időd miatt :/
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...