Ratchet & Clank: Rift Apart teszt

  • Írta: szlav
  • 2021. június 8.
Ratchet és Clank ismét visszatértek, hogy egy őrült interdimenzionális kaland során végre nyakon csípjék Dr. Nefarioust. Nem kis falat ez a küldetés, de szerencsére a duó segítségére siet egy-két újdonsült jóbarát is.

A hősies lombax és az apró robot lassan már két évtizede őrzik a békét a galaxisban. A kalandjaikat követve ellátogathattunk már több tucat bolygóra, megismerkedhettünk egy rakás fura figurával, és még az idő kerekét is a feje tetejére állíthattuk. Igazán azonban csak a legelső játék 2016-os újrázása bizonyította be, hogy manapság, a filmszerű akciójátékok korában is akad még bőven hely a jól összerakott akció-platformereknek. Amikor pedig a PlayStation 5 első nagy exkluzívjai közt lehullott a lepel az elképesztően festő új epizódról, a rajongók egyöntetű tapsvihara jelezte, hogy igen, ez az, amire vágyunk az új generációban! Nekem pedig van egy igazán jó hírem: a Ratchet & Clank: Rift Apart minden előzetes elvárásnak eleget tesz, sőt gyakran túl is szárnyalja azokat.

A történetünk Ratchet és Clank legutóbbi kalandja után két évvel veszi fel a fonalat, hőseink pedig a jól végzett munka utáni sziesztát élvezik. Hosszú ideje már, hogy a galaxis gonosztevői borsot törtek volna a főszereplőink orra alá, így Ratchetnek is legfeljebb csak a lámpalázától lehet félnivalója. A legutóbbi világmegmentő misszió évfordulója alkalmából ugyanis egy hatalmas parádé várja a hőseinket, melynek tetőpontján Clank egy nem várt ajándékkal lepi meg a legjobb barátját. A kis robot megjavította a korábbi epizódokból ismerős Dimensionatort, melynek segítségével Ratchet, az utolsó lombax, felkerekedhet, hogy egy alternatív dimenzióban végre rálelhessen a saját fajtájára.

Igen ám, de a terv egyből füstbe megy, amikor is a nagy ünnepi forgatagban hirtelen feltűnik Dr. Nefarious és a csatlósai, akik rendre el is csaklizzák a létsíkokat irányító szerkezetet. A jó doktor belátta, hogy Ratchet és Clank egyszerűen minden alkalommal túljár az eszén, így a veszélyes kütyü segítségével egy olyan alternatív dimenzióba utazik, ahol szinte szabályszerűen mindig ő került ki győztesként. A Dimensionator felelőtlen használata azonban szörnyű következményekkel jár: a párhuzamos valóságok közti határok átszakadnak, veszélybe sodorva ezzel az összes létező univerzumot, főhőseink pedig egymást elveszítve egy olyan dimenzióban kötnek ki, ahol immáron nem egy, hanem két Nefarious uralkodik a galaxis szerencsétlen sorsú lakói felett.

Nincs azonban minden veszve, hiszen ezen a létsíkon sem tűri mindenki szó nélkül az elnyomást. Néhány ismerős figurára lelve Ratchet egyik pillanatról a másikra a titkos ellenállás élén találja magát, miközben Clank egy rejtélyes új hős oldalán lát neki a dimenziók befoltozásának. Ez az új hős pedig nem más, mint Rivet, aki Ratchet cipőjében járva a fajtája utolsó képviselője ebben a furcsa alternatív dimenzióban. A játék felét tehát a szürkebundás leányzóval töltjük majd, ennek pedig csak örülhetünk, Rivet ugyanis egy nagyon könnyen szerethető, szimpatikus karakter. Az alternatív univerzum félig-meddig ismerős bizarro-figuráival kiegészülve egyébként minden eddiginél szórakoztatóbbra sikerült a mostani szereplőgárda, de a Jennifer Hale által alakított lombaxlány nálam így is rendszeresen elrabolta a show-t.

Bolygóról bolygóra utazva felváltva irányíthatjuk majd Ratchetet és Rivetet, de komolyabb játékmeneti különbségekkel nem kell számolnunk, a két főhős irányítása és eszköztára ugyanis teljesen megegyezik. Aki játszott már a széria korábbi epizódjaival, az a Rift Apart kusza világaiban sem fogja magát nagyon elveszettnek érezni. Az adott céljainkat rendszerint könnyed platformer-feladványokkal és egy jó adag lövöldözéssel érhetjük el, amit még izgalmasabbá tesznek a sínen csúszkálós, turbócsiga-lovaglós vagy repülős szekciók. A játék egyik legnagyobb újdonságát azonban az egymásba olvadó dimenziók portáljai jelentik majd, melyeket néha rövidtávú teleportálásra, máskor pedig teljesen új, rejtett pályaszakaszok elérésére használhatunk. A térben felfeslő repedéseket egy új kütyü segítségével könnyedén átszakíthatjuk, az így megjelenő átjárók túlfelén pedig gyakran alternatív világokat, puzzle-feladványokat és persze rejtett kincseket találhatunk.

Az Insomniac Games az elmúlt években a Pókember-játékokkal szinte tökélyre fejlesztette az elképesztően pörgős és könnyed, filmszerű, de mégis precíz játékmenetet, ezen a fronton pedig a Rift Apartnak sincs szégyenkezni valója. Összesen húszféle fejleszthető mordállyal a zsebben szállhatunk szembe az alternatív dimenziók furcsa gonosztevőivel, és ahogy azt már a korábbi epizódokban is megszokhattuk, a rengeteg csúzli közt akad néhány egészen eszement darab is. Ha azt hittétek, hogy a Pixelizer vagy az otromba megjegyzéseket szóró Mr. Zurkon elég meredek volt, akkor várjátok ki a fúrófejes kutyarakétavetőt vagy a… hagyományos kerti locsolót!

A gunplay minden szempontból a párját ritkítja, és kövezzetek meg, mert őrültséget fogok állítani, de a nehezebb fokozatokon a lövöldözős szekciók nem egyszer a DOOM Eternal játékmenetére emlékeztettek. Tudom, bizarr az egész, de a folyamatos gyors mozgás, az arénák vertikalitása, a fegyverek rendszeres váltogatása és a beérkező rakéták vagy lézernyalábok közti cikázás azt a nagyszerű flow-érzetet kelti, amelyet csak a legnagyszerűbb shooterek tudhatnak a magukénak. A Ratchet & Clank pedig mindig is remek akció-kalandjáték volt, de nem feltétlenül neveztem volna egyik részét sem kiváló lövöldének mechanikailag – egészen a legújabb epizódig.

Az élményre pedig még egy lapáttal rátesz a PlayStation 5 DualSense kontrollere, melynek egyedi funkcióit kevés játék használja ki olyan jól, mint a Rift Apart. A haptikus rezgőmotoroknak köszönhetően minden lépésnél érezhetjük, ahogy Ratchet vagy Rivet talpa alatt élesen visszakong egy fémfelület, vagy elmorzsolódik a kavicsos sivatagi talaj, a rakétacsizmát beindítva pedig szinte felizzik a tenyerünkben a két virtuális sugármeghajtó. Az igazán nagy dobást viszont itt is az adaptív ravaszok hozzák, hiszen amellett, hogy minden stukker egyedi módon „rúg vissza”, a dinamikusan változó ellenállásnak köszönhetően a legtöbb fegyver még alternatív tüzelési módot is kapott.

Vegyük csak példaként a játék legelső fegyverét, amely nem több egy hagyományos pisztolynál. A ravaszt félig, vagyis az első „kattanásig” lehúzva pontos, egyszeri lövéseket adhatunk le vele, ha azonban tövig húzzuk az elsütőbillentyűt, a pisztoly automatára vált, a vad golyószórás közepette pedig a ravasz apró rúgásai utánozzák a fegyver működését. Hasonlóképp, egy mesterlövészpuska félig húzott ravaszával lelassul körülöttünk az idő, a rakétavetőnél aktiválódik a hőkövető, a folyamatos tűz alatt felforrósodó nehézgépfegyver pedig a túlmelegedéshez közeledve egyre hevesebben tiltakozik az ujjunk szorítása ellen.

Legyen szó tehát a felfedezésről, a platformingról vagy a lövöldözésről, garantált, hogy egy percet sem fogunk unatkozni a játék során. Az Insomniac csapata ezúttal még a bénácska víz alatti pályarészeket és a hackelős fejtörőket sem erőltette, legalábbis nem a megszokott formában. Ha egy vírussal fertőzött számítógépterminál áll Ratchet útjába, egy Glitchnek nevezett aranyos programot irányítva szabadulhatunk meg a digitális fertőzéstől – a főszerepet itt is a lövöldözés kapja. Clank és Rivet oldalán viszont már találkozhatunk néhány valódi fejtörővel, a kis robot könnyed puzzle-feladványai nélkül azonban boldogan meglettem volna, azok ugyanis gyakran kizökkentik a játék fergetegesen feszes, eseménydús tempóját.

Nyilvánvaló, hogy a fejlesztők nagyon ügyeltek arra, hogy a játék mindvégig lekösse a figyelmünket. Minden világ, minden ellenfél, minden egyes kihívás éppen annyi szerepet kap a képernyőn, hogy esélyünk se legyen megunni azokat. Minden egyes bolygó merőben eltér az előzőtől, megfordulunk futurisztikus, eső áztatta nagyvárosokban, mocsaras dzsungelekben, poros bányásztelepeken és nem egyszer a világűrben is, gyakran pedig mindezt néhány másodperc leforgása alatt. A PlayStation 5 SSD-je tényleg csodákat művel a játékkal. Az egyik bossharc során például Ratchet számos dimenziókapun átesik, így többször is megváltozik a talpunk alatt a harctér. A fejlesztők könnyen megoldhatták volna ezt egy-két vásári trükkel: a csata közben megnyíló portál vezethetett volna egy pár aprócska arénába is, ahol a skybox és egy-két asset lecserélése eladná az új helyszín érzetét, a játék azonban tényleg komplett bejárható pályákat tölt be ehelyett – még akkor is, ha a gyakorlatban csak néhány másodpercet töltünk el ezeken a helyszíneken.

Azt pedig ugye nem is kell taglalnom, hogy milyen eszementül jól néz ki a játék! Az előzetesek nem csaltak, a Ratchet & Clank: Rift Apart tényleg olyan gyönyörű, hogy attól még a 2016-os mozifilm is zavarba jöhetne. A helyszínek tágasak, élettel teliek, a színviláguk szemkápráztató, a főhőseink pedig olyan figyelmes részletgazdagsággal lettek kidolgozva, hogy még az átvezetőkön kívül is megszámlálhatjuk a lombaxok arcán a szőrszálakat. A Sony újgenerációs hardvere sziklaszilárdan tartja a 60 képkockás sebességet, ráadásul még egy performance-ray tracing módot is kapunk, ahol a 4K-s felbontást beáldozva egyszerre élvezhetjük a szakadatlanul sebes képfrissítést és a sugárkövetést.

Az utóbbi opciót azonban egyelőre nem tudtam saját kézből megtapasztalni, az ugyanis az első napos frissítéssel érkezik majd, az viszont egészen biztos, hogy így is teszek még egy kört a játékkal, mivel a nagyjából 15 órás sztori végére érve ezúttal is elérhetővé válik a Challenge Mode. Az egyszeri végigjátszás után itt rejlik a Rift Apart hosszútávú szavatossága, hiszen a teljes eszköztárunkat megtartva lehetőséget kapunk rá, hogy nagyobb szorzók mellett fogjunk neki a nehezebb fokozatoknak. Ugyanitt feltuningolhatjuk az összes fegyverünket, megvásárolhatunk egy-két újat, na meg persze összeszedhetjük az összes kihagyott gyűjtenivalót is. Érdemes mindig nyitott szemmel járkálnunk, hiszen az aranycsavarok a régi cheat kódokra emlékeztető bónuszopciókkal tehetik érdekesebbé a későbbi végigjátszásainkat.

Az új konzolgeneráció az új hardver potenciáljának megfelelő játékokat érdemel, számomra pedig technikai kiforrottság, látvány és játékélmény terén is a Ratchet & Clank: Rift Apart állította fel azt az mércét, amely megugrására minden hasonszőrű akció-platformer törekedhet az elkövetkezendő években. Az Insomniac ezúttal is egy végtelenül jópofa és kreatív, szívvel-lélekkel készített játékot szállított, tele emlékezetes jelenetekkel és szerethető karakterekkel. Néhány jelentéktelen apróságot leszámítva szinte tökéletes alkotásról van szó, amit csak ajánlani lehet kicsiknek és nagyoknak egyaránt. Ha tehetitek, mindenképpen látogassatok el az alternatív dimenziókba – egész biztos, hogy tátott szájjal fogtok visszatérni.

A Ratchet & Clank: Rift Apart kizárólag PlayStation 5-ön jelent meg.

24.
Norbiii
Zseniális játék! Gyönyörű látvány, mesés helyszínek, aranyos karakterek. Már az elején az a neonfényes látvány, a modern világ megfogott. Rivettet meg imádom.
23.
Windrider
#22: Sose volt úgy. Elejétől fogva kifejezetten PS5-re fejlesztették.
22.
Zelgadis187
Nem úgy volt hogy jön PS4-re is ?
21.
Fata Morgana
#10: Simán meglehet házilag is csinálni, nem kell diploma hozzá csak a megfelelő szerszámok.:)
A yt-on vannak fenn korrekt videók, én "TronicsFix" videóit néztem ott van a csóka a szeren.

Ezt a szettet javasolnám csak 1x kell megvenni és sok mindenhez használható + ezek a kellékek szükségesek.

https://www.pcx.hu/ifixit-if145-348-2-essential-electronics-toolkit-szerszamkeszlet-00627641?gclid=CjwKCAjw_JuGBhBkEiwA1xmbRYdmVR-C1WZakpc0Pijwqdd3vaalJkRkSaW4ercOwYaxZdSkka0N5BoCn6IQAvD_BwE

https://www.pcx.hu/thermal-grizzly-kryonaut-tg-k-001-rs-1g-hovezeto-paszta-00431916?gclid=CjwKCAjw_JuGBhBkEiwA1xmbRRVZ9_RRaD5WOxJPRAZOLHU6P94kJu80w558jdNTGIH83phQZ2i-bRoCOE4QAvD_BwE

https://www.pcx.hu/thermal-grizzly-tg-mp8-120-20-10-2r-hovezeto-lap-00971066?gclid=CjwKCAjw_JuGBhBkEiwA1xmbRb8vF9I7tKe7cZnAWQjny63jRqHiV3SeIOA5fgpi3OlkiFgeZipmDRoCe6YQAvD_BwE

https://www.pcx.hu/vmd-q89-isopropyl-alkohol-spray-400ml-00111084?gclid=CjwKCAjw_JuGBhBkEiwA1xmbRQ43-FTR53x-CKG37MWRtKtpAojEkJz-Gh9RuZQUGAN0P6R5XG8GbxoCxW8QAvD_BwE

https://www.pcx.hu/gembird-suritett-levego-600ml-00644295?gclid=CjwKCAjw_JuGBhBkEiwA1xmbRQfSP2K1WRk5fWGcKM1A2CehQg1WBqLEn8EgTikeg7LABqnTj5L6yRoC0n8QAvD_BwE

További szép napot, és jó játékot kívánok!
20.
Darksiders84
Én 12 óra alatt értem a végére befejezve ,de azért egy picit lehetett volna hosszabb is. Viszont a látvány kárpótol és az egész nagyon rendben van ! A joyt teljesen feltöltve kezdtem és 11 órát bírt, pont a vége előtt kellett tölteni pedig itt aztán van rezgés és ellenállás rendesen. Szerintem is kiemelkedő cím hiába mesés bőven jó akció nem csak gyerekeknek.
19.
Fanboi
#16: Nem rossz az a Zelda de a 10 pont a szokásos brutális nintendo szemellenzővel mérve 10 pont jócskán szemet hunyva a játék hibái fölött. Eleve 10 pontos játékkal 30+ év alatt nem találkoztam, nem létezik. A Zelda BotW valahova 85-90% köré lőhető be reálisan, függetlenül attól hogy tetszik vagy sem.
18.
Ps fanboy
#16: Hát nem tudom, de nekem még a büdös életben nem volt olyan, hogy mondjuk belenéztem egy játékba, ahol egy elég átfogó gameplay szekvenciát néztem meg. Majd miután pozitívan summáztam a dolgot, a játék megvétele után, az mégis csalódás volt. Elenyésző mértékben talán, de ott is csak az olyan dolgokban, mint mondjuk a hosszúság, a történet, vagy openworld esetén ne adj isten a változásság. De ezektől mindig lehet tartani a mai játékok esetében sajnos. Viszont a saját szemednek gondolom azért hiszel? Tudsz minőségi különbségeket tenni, ha mondjuk látsz egy szar meg egy jó játékot? Akkor, ha eddig nem tetted, néz bele a játékba és döntsd te el, hogy neked ez hány pontos és, hogy megér e egy vételt.
17.
csoki0619
#16: Az ananászos pizzát sem szereti mindenki, mégse....
Na jó, ez rossz példa. Aki ananászt tesz a pizzára, az menjen el a jó k.....
De érted mit akarok mondani, a tesztelőnek 10 pontot ért az élmény, neked ezek szerint max 7-et. Puding próbája az evés.
16.
NemecsekErno
Éppen most raktam le nemrég az itt 10 pontra itélt Zelda-t kb. a feléig eljutva, mert unalmas és árulom a Switch-et.

Kiváncsian várom a 9 pontos Ratchet-et, hogy mennyire marad majd alúl a megmérettetésben....
15.
Ps fanboy
#13: Miért nem ütöd be a YouTube ba? Xbox tól a ps4 összes szériájáig számtalan otthon felvett videót találsz, pasztázás, takarítás, minden fent van. Ebből eltudnád dönteni magad.
14.
DragonBleacPiece
#13: Szóval hogy merjem-e levenni a tetejét, mert nem mertem eddig (a ps 4 slim az nagyon könnyen lejött, de a pro fedelét valamiért nem tudom levenni, én az oldalánál szoktam porfújózni)
13.
DragonBleacPiece
#11: Nekem is légyszíves meg tudnád azt mondani hogy otthon újrapasztázni szerinted mennyire nehéz?
12.
A Fénybenjáró
A Jak and Daxter-t is folytathatnák végre.
11.
kryszisz
#7: Én is ugyanígy vagyok, amilyen backlogom van lazán elleszek a PS4 Prommal még pár évig, mellette pedig ott az X-Cloud is, ami sokkal jobban szuperál, mint előzetesen gondoltam. Szerintem az 5-ből is megvárom a Pro verziót, ha 4-5 éven belül jön csak nekem az is megfelel, addigra rogyásig lesz rá a tartalom legalább.

#10: Az egyik ismerősöm megnézett róla egy youtube videót, elvitte a gépem, és kb. 2 óra elteltével már írta is, hogy végzett vele, úgyhogy sanszosan nem lehet egy agysebészet. Ő is először csinálta, és azóta is tökéletesen működik a masina, úgyhogy valószínűleg nem cseszett el semmit:D
10.
Windrider
#7: Köszi a tippet! Lehet nekem is ráférne a Pro-ra egy ilyen tisztítás (a 12 éves PS3-ról nem is beszélve :D ) Esetleg tudsz valakit aki megbízható és meg tudja csinálni? Vagy meg lehet ezt házilag is? Nem tudom mennyire agysebészet.
9.
Fanboi
Kis szerencsével 1-2 év és elfelejtik a fejlesztők a ps4-et, a Resident Evil új része is gyakorlatilag ps4-en fogyott szinte a leggyengébben, gyakorlatilag csak a pc-t előzte meg pár százalékkal, Ps5-ön gyakorlatilag majdnem háromszor több ment el belöle mint ps4-re. Idén szépen fel is tudják tölteni a vásárlókat gépekkel, a ps4 érát nagyon el kell engedni mert csak fogja a fejlődést az alapgépekkel. Akkor pedig nagyüzemben jöhetnek a technológiailag ilyen szintű alkotások mint a Ratchet. Minden más inni fogja a levét annak hogy atomjaikra kell butítani a játékok elemeit hogy elfussanak az alap előző genes gépeken.
Remélhetőleg ha ebben a generációban is lesz félgenerációs gép, ezúttal nem tesznek a gyártók olyan felelőtlen kijelentést miszerint kötelezően megjelenik minden az alapgépekre is. Szépen áthidalható lenne a fokozatosság és a fejlődés a gépek között. Alapgép 3-4. évében jön a félgenerációs gép, 1-2 évig még támogatva az alapgépeket majd szépen elfelejtve, onnan még 1-2 évig félgen gép és jöhet a nextgen ami még 1-2 évig támogatja a félgen gépeket. Ezzel meg is van a szokásos 6-8 éves konzolgeneráció anélkül hogy a rendes fejlődést hátráltatná egy 6-8 éves addigra arcpirítóan gyenge konzol. Jelenleg a nextgen konzoloknak olyan az előző generáció alap gépállománya vagyis az alap ps4 és a One, mintha az előző generációban mindennek kötelezően nintendo switch-re is el kellett volna készülni.....
8.
Zuzmo
Az Uncharted 4 miatt vettek leginkább PS4-et az emberek, az legjobban fogyó exkluzív PS4-en. Második Pókember, harmadik God of War.
7.
Fata Morgana
#6: Szerintem a Bloodborne azért komolyabb "hangvételű" játék volt anno, és még most is az, én évente kipörgetem 2-3 alkalommal pedig jóval 1500 óra felett vagyok, mindig törölnöm kell egy karaktert mikor újra kezdem mert már nem lehet többet tárolni.
Mondjuk annyiban jobb lesz pár embernek, hogy ezt végig tudják majd játszani.
Félreértés ne essék kb. 2hónapja pörgettem ki az előző részt szórakoztató és szépen néz ki, de azért csak egy gyerek játék ahogy ez az új része is.
Lehet hogy páran ez miatt a game miatt vesznek PS5-öt khm...
A PS5-el a slim kiadásig várok biztosan,(mivel ez az elkapkodott rajt meghozta a nem várt hibákat) a sony is a megjelenés utáni 3 évre ígérte az igazi AAA-s játékokat.
Addig bőven el vagyok a PS4 (3.5éves)& XO (5éves) kombóval most takarítottam és pasztáztam újra mindkettőt + pár thermo-pad-ot is cseréltem, volt bennük por rendesen most a hangjukat sem hallani.

Javasolnám a konzoltakarítást azoknak kiknek 2-3 éves a gépük mert jönnek a 25-30+ hőmérsékletek és könnyen kikönyökölhetnek a túlmelegedett masinák.

Jó játékot, és szép nyarat kívánok!
6.
br1Koo
#3: Szerintem ez a játék most kb olyan mint a PS4-nek a Bloodborne volt. Sokan megveszik a konzolt csak azért hogy azzal az egy játékkal tudjanak játszani ami másra nincs. Persze nyilván pozitívum ha jön még pár exklúzív.
5.
KopyAti
Kell! Egy! Ps5! Azonnal!
4.
Windrider
#3: Szerintem én is csak akkor fogok beruházni egyre, de addig ezt a játékot sürgősen ki kell játszanom valami haveromnál :D
3.
PS4jacksony
Ha még lesz minimum 5 ilyen kaliberű játék más más műfajokban akkor indul a PS5
2.
Darksiders84
Na már csak 3 nap és ez a kb 15 óra végre elkápráztat rendesen.
1.
Windrider
Elképesztő! Köszi a kritikát, kicsit féltem, hogy ennyire nem lehet jó ez a játék, de úgy látszik mégis! :D Lehet hamarabb kéne már az a PS5, mint gondoltam...
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...