Stronghold Crusader: Definitive Edition teszt

Link másolása
A Stronghold Crusader eredetileg még 2002-ben jelent meg és az azóta eltelt évek során számos extra kiadást kapott, melyek egytől-egyig szebbé, jobbá, vagy épp tartalmasabbá varázsolták a virtuális keresztes hadjáratokat.

Logikus tehát a kérdés, miszerint a témára érkezett megannyi variációt követően van még létjogosultsága egy Definitive Editionnek? Nos, a végeredményt elnézve a válasz egyértelműen igen! Az eredeti Strongholdokat is fejlesztő Firefly Studios csapata ugyanis ezúttal nem bízta a véletlenre és amellett, hogy minden egyes korábbi kiadásban fellelhető extrát beleszuszakoltak a mostani csomagba, még további meglepetésekkel is kedveskedtek a sorozat rajongóinak.

Ezek közül az egyik a feljavított látványvilág, ami a Stronghold szüzek számára valószínűleg inkább megmosolyogtató lesz, mintsem lenyűgöző, ugyanakkor a veteránok biztosan el fognak majd morzsolni pár elismerő könnycseppet a hadjáratok alatt. Az újrarajzolt épületekkel és tereptárgyakkal, valamint a különféle karakterek animációs fázisainak megsokszorozásával ugyanis a fejlesztőknek sikerült elérni azt a bravúrt, miszerint úgy tették szebbé és folyamatosabbá az összképet, hogy mindeközben az eredetire jellemző stílus egy fikarcnyit sem csorbult. Hatalmas gratuláció nekik, hiszen ezáltal a Stronghold Crusader: Definitive Edition pontosan úgy néz ki, mintha csak a nosztalgia által megszépített emlékeinkből lépett volna ki a képernyőinkre.

Mindezek szintúgy igazak a hangokra is, amiket újra rögzítettek, ennek hála pedig sokkal tisztábban szólnak, mint korábban bármikor. Legyen szó akár a hangulatos dallamokról, esetleg nevesített ellenlábasaink gunyoros megjegyzéseiről, a minőségi különbség megkérdőjelezhetetlen, ráadásul ahol lehetséges volt, ott az eredeti szinkronszínészek mondták fel újból a jópofa szövegeket. Utóbbiakat egyébként mi magyarok az anyanyelvünkön is élvezhetjük, merthogy ahogy annak idején az eredeti változathoz, úgy most is kaptunk feliratot és szinkront. Sajnos ezt a teszt időszaka alatt nem volt lehetőségem kipróbálni, de ha a többi nyelv minőségéből indulunk ki, akkor valószínűleg ezen a téren sem kell majd csalatkoznunk.

Tartalom szempontjából ugyancsak el leszünk kényeztetve, hiszen két új történelmi kampány (egyenként 5-5 misszióval), illetve 32 új skirmish küldetés várja azokat, akik nem hátrálnak meg a történelmi kihívásoktól, sőt, a Stronghold Crusaderben most először akár egy barátunk oldalán is megmérettethetjük a tudásunkat a direkt erre a célra megalkotott kooperatív küldetésláncban. Ez azonban még csak a kezdet, mivel a későbbiekben a fejlesztők több tartalmi bővítményt is szándékoznak beépíteni az amúgy sem karcsú felhozatalba, melyek között ugyan akad pár fizetős DLC, a nagyobb részük teljesen ingyenes lesz. És ha még ez sem lenne elég, akkor ott van a map editor, ami a Steam Workshop támogatással kiegészülve szinte végtelen táptalajt nyújt majd a kreatív lovagok számára.

Mielőtt viszont alkotásra adnánk a fejünket, érdemes benézni a Sandbox módba, ahol mindenféle kötöttségek nélkül tapasztalhatjuk ki az alaposan kibővített lehetőségeinket. 8 új beduin egység, 4 új AI lord, de ami kétségkívül a legérdekesebb, az a jóval nagyobb pályák bevezetése. Egészen pontosan négyszer akkora lett a felső határ, mint az eredetiben, aminek hála minden korábbinál nagyobb csatákat vezényelhetünk le, különösen akkor, ha bekapcsoljuk az Extreme kiadásból kölcsönvett 10.000-es egységlimitet. Kis szívfájdalmam, hogy hiába kaptunk nagyobb teret az offline, illetve online vagdalkozásra, továbbra is csak maximum 8-an csaphatunk össze egymással, de legalább már mindenki kiválaszthatja a saját színét a start gomb lenyomása előtt. Szerencsére ezen felül is kaptunk pár hasznos kényelmi funkciót (nehézségi szintek, modern és klasszikus irányítási sémák, ultra széles monitor támogatás), melyek közül az automatikus kereskedelmi rendszer nyerte el leginkább a tetszésemet, amit jól használva igencsak megkönnyíthetjük a hétköznapjainkat.

A Stronghold Crusader: Definitive Edition kérdés nélkül az alapjáték legjobb, legszebb és legtartalmasabb kiadása, ráadásul mindezt úgy sikerült összehozni a fejlesztőknek, hogy eközben az eredeti változat sármja szinte változatlan maradt. Ugyan a 20 eurós árcédula elsőre kicsit soknak érződhet érte, különösképpen akkor, ha összehasonlítjuk azt a korábbi kiadványokéval, azonban annyi és olyan volumenű újdonságot kapunk ezért az árért cserébe, ami könnyedén megindokolhatja a vásárlást, immáron sokadjára. Azért remélem, hogy a Firefly Studios a belengetett tartalmi bővítések megérkezte után most már végre rááll a 2022-ben bejelentett Unreal Engine 5 által meghajtott legújabb Stronghold játékukra, mert hiába szép dolog a nosztalgia, a folytonos múltidézésből nem lehet stabil várat építeni.

A Stronghold Crusader: Definitive Edition július 15-től érhető el, kizárólag PC-n.

2.
2.
sanada
Kevés szomorúbb történt van a játékiparban, mint ami a Firefly stúdióval történt.
1.
1.
kolburger
Az Unofficial Crusader Patch (UCP) nem lesz elérhető, így egy tonna feature és bugfix-től elesik ez a verzió, hiába vannak jó dolgok benne, a fix játékosok nagyja marad az eredetinél. Nem beszélve róla, hogy nagyon furák egyes egységek animációi.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...